PDA

View Full Version : Noord-Korea laat Amerikaanse journalisten gaan


jones
5 augustus 2009, 18:27
Kim Jong-il, de Noord-Koreaanse leider, heeft gratie verleend aan de twee Amerikaanse journalisten, die illegaal het communistische land binnentrokken. De gewezen Amerikaanse president Bill Clinton was dinsdag voor het duo gaan pleiten in Pyongyang.

Laura Ling en Euna Lee, van Koreaanse afkomst, waren nochtans veroordeeld tot twaalf jaar werkkamp. Ze waren vanuit China illegaal Noord-Korea, binnengegaan.

Bill Clinton werd dinsdag bijzonder enthousiast onthaald. Hij bood zijn excuses aan en daarom verleende het communistische land de twee dames gratie. De hele situatie wijst er waarschijnlijk op dat Pyongyang toch weer een dialoog wil met Washington.
bron gva.be


Wat een prijs zou daar voor betaald geweest zijn? Kan me helemaal niet voorstellen dat het communistisch dictatoriaal regime ze zomaar liet gaan.

Steve_M
5 augustus 2009, 18:49
Ik geloof helemaal niets van dit verhaal. Toegegeven, journalisten zijn nu wel niet de grootste lichten, maar zonder papieren Noord-Korea infiltreren? Volgens mij zijn die twee dames agenten van de Amerikanen, gestuurd met als doel de diplomatieke betrekkingen met Noord-Korea opnieuw te herstellen zonder dat Amerika al te groot gezichtsverlies lijdt.

Lof der Zotheid
5 augustus 2009, 22:21
Daar moet inderdaad wat meer achtersteken. Vooral gezien het feit dat Noord-Korea en de imperialistische yankees nu niet echt de beste vrienden zijn. Afgezien al van het feit dat jarenlange onderhandelingen tussen de yankees en de Noord-Koreanen betreffende nucleaire macht telkens weer spaak lopen, en hier ineens Clinton efkes komt aangevlogen, Kim Jong Il plotsklaps blij is hem te zien, en die twee yankee-troelas binnen de 12 uur op het vliegtuig naar yankee-land worden gezet en gratie verleend krijgen. Om het met een cliché uit te drukken: hier is iets niet pluis...

jones
5 augustus 2009, 22:44
Rechtbank van Noord-Korea staat nu wel voor schut

1207
6 augustus 2009, 00:33
Wat een prijs zou daar voor betaald geweest zijn? Kan me helemaal niet voorstellen dat het communistisch dictatoriaal regime ze zomaar liet gaan.
d'er zijn weken aan onderhandelingen vooraf gegaan. Uiteraard heeft de VS toegevingen gedaan (olie, hulpgoederen edm).
pas toen de onderhandelingen afgesloten waren en de deal rond was is clinton op het vliegtuig gekropen. een paar tv-toegevingen met een sorry links en rechts en beiden mochten naar huis

klassiek verhaal

longhorn
6 augustus 2009, 01:02
d'er zijn weken aan onderhandelingen vooraf gegaan. Uiteraard heeft de VS toegevingen gedaan (olie, hulpgoederen edm).
pas toen de onderhandelingen afgesloten waren en de deal rond was is clinton op het vliegtuig gekropen. een paar tv-toegevingen met een sorry links en rechts en beiden mochten naar huis

klassiek verhaal

Kunnen jullie mij een bron geven?

Andy
6 augustus 2009, 01:10
bron gva.be


Wat een prijs zou daar voor betaald geweest zijn? Kan me helemaal niet voorstellen dat het communistisch dictatoriaal regime ze zomaar liet gaan.
Informeer u. (http://www.medialens.org/alerts/09/090608_cartoon_korea_filtered.php) Het is niet Noord-Korea (aka 'het communistisch dictatoriaal regime') dat steeds opnieuw aanstuurt op confrontatie. Dit lijkt me veeleer een klassiek voorbeeld waarbij zelfs de VS-pers niet in staat is haar verhaaltje op te houden.

illwill
6 augustus 2009, 09:21
Informeer u. (http://www.medialens.org/alerts/09/090608_cartoon_korea_filtered.php) Het is niet Noord-Korea (aka 'het communistisch dictatoriaal regime') dat steeds opnieuw aanstuurt op confrontatie. Dit lijkt me veeleer een klassiek voorbeeld waarbij zelfs de VS-pers niet in staat is haar verhaaltje op te houden.

Dus indien de VS 2 N-Koreaanse journalisten aanhoud en veroordeeld tot 12 jaar dwangarbeid...dan is het N-Korea die aanstuurt op confrontatie? :roll:

Vendetta
6 augustus 2009, 09:27
Dus indien de VS 2 N-Koreaanse journalisten aanhoud en veroordeeld tot 12 jaar dwangarbeid...dan is het N-Korea die aanstuurt op confrontatie? :roll:

Wetten horen gerespecteerd te worden, van mij mogen ze ook al die 'sans papiers' hier in België opsluiten...


Vendetta

Steve_M
6 augustus 2009, 09:27
Dus indien de VS 2 N-Koreaanse journalisten aanhoud en veroordeeld tot 12 jaar dwangarbeid...dan is het N-Korea die aanstuurt op confrontatie? :roll:

2 N-Koreaanse journalisten die illegaal de VS zouden binnenkomen zonder papieren? Die komen de eerste jaren Gitmo niet uit.

kelt
6 augustus 2009, 09:35
Af en toe ben ik het zelfs eens met mensen die op het "rechtse" Fox-news komen verkondigen dat die journalisten best in N-Korea gelaten werden,en bovendien had de VS beter duidelijk gemaakt dat ze niet gechanteerd kunnen worden met het idiote gedrag van enkele landgenoten...

http://www.politicususa.com/en/Morris-North-Korea


Bill Clinton heeft op persoonlijk vlak punten gescoord,maar dat brengt de VS niks op want Bill is EX-president!
De Noord-Koreaanse leiding die haar "genade" getoond heeft,heeft puntjes gescoord...
De 2 idioten die zichzelf als prooi aangeboden hebben aan het Noord-Koreaanse regrime hebben ei zo na hun land serieus diplomatiek werk bezorgd,en de regering Obama wat extra hoofdpijn.
Gelukkig heeft men in Pjongyang beslist heeft om deze keer soepeltjes om te gaan met die 2...,mogelijk als "tip" om toch maar eens te komen praten....de koude,brute Noord-Koreaanse winter is niet zo ver meer af...het wordt weer ondrehandelingstijd.. :|

Mahalingam
6 augustus 2009, 10:21
Er is ook een binnenlandse kant aan de zaak:
It allows the government to show to a domestic audience, facing deepening poverty, that the nuclear weapons program is making the outside world take it more seriously and the visit will be certain to be portrayed as tribute by the United States.
Freed U.S. journalists return home (http://asia.news.yahoo.com/rtrs/20090805/tap-oukwd-uk-korea-north-428a471.html)

illwill
6 augustus 2009, 10:58
Wetten horen gerespecteerd te worden, van mij mogen ze ook al die 'sans papiers' hier in België opsluiten...


Vendetta

En wat is de link met mijn reactie?

illwill
6 augustus 2009, 10:59
2 N-Koreaanse journalisten die illegaal de VS zouden binnenkomen zonder papieren? Die komen de eerste jaren Gitmo niet uit.

Dat was mijn vraag niet.
Is het dan toch nog N-Korea die de confrontatie opzoekt?
Trouwens, wie heeft het over illegaal?

Vendetta
6 augustus 2009, 11:04
En wat is de link met mijn reactie?

Beste ik had de ironie in uw eerste antwoord niet begrepen, mijn excuses...


Vendetta

illwill
6 augustus 2009, 11:04
Af en toe ben ik het zelfs eens met mensen die op het "rechtse" Fox-news komen verkondigen dat die journalisten best in N-Korea gelaten werden,en bovendien had de VS beter duidelijk gemaakt dat ze niet gechanteerd kunnen worden met het idiote gedrag van enkele landgenoten...

http://www.politicususa.com/en/Morris-North-Korea


Bill Clinton heeft op persoonlijk vlak punten gescoord,maar dat brengt de VS niks op want Bill is EX-president!
De Noord-Koreaanse leiding die haar "genade" getoond heeft,heeft puntjes gescoord...
De 2 idioten die zichzelf als prooi aangeboden hebben aan het Noord-Koreaanse regrime hebben ei zo na hun land serieus diplomatiek werk bezorgd,en de regering Obama wat extra hoofdpijn.
Gelukkig heeft men in Pjongyang beslist heeft om deze keer soepeltjes om te gaan met die 2...,mogelijk als "tip" om toch maar eens te komen praten....de koude,brute Noord-Koreaanse winter is niet zo ver meer af...het wordt weer ondrehandelingstijd.. :|

Vind het vreemd dat iedereen automatisch denkt dat de VS geld of hulp heeft moeten aanbieden. Het is niet de VS die hulp nodig heeft van N-Korea. Het is nog steeds N-Korea die meer te verliezen had door niet toe te geven dan de VS. Ik zeg niet dat het niet kan maar ik denk dat de VS met wat dreigen door sancties op welk vlak dan ook, N-Korea serieus problemen kan bezorgen. En dat voor 2 journalisten? Dan zouden ze daar in N-Korea wel heel dom moeten zijn.

illwill
6 augustus 2009, 11:05
Beste ik had de ironie in uw eerste antwoord niet begrepen, mijn excuses...


Vendetta

:lol: Mijn eerste reactie was niet ironisch bedoeld.
Kzal mijn eerste reactie volledig verklaren...

Andy zegt dat het niet de N-Koreanen zijn die de confrontatie zoeken terwijl zij 2 jornalisten zonder reden veroordelen tot 12 jaar dwangarbeid. Daarop is mijn reactie en eerste vraag...indien de VS 2 N-Koreaanse journalisten zonder reden 12 jaar zouden geven...is het dan toch N-Korea die de confrontatie opzoekt?

Johan Bollen
6 augustus 2009, 13:43
Clinton was greeted at Pyongyang's Sunan airport by Kim Kye-gwan, vice foreign minister and the principal North Korean negotiator in the off-again, on-again six-party talks on North Korea's nuclear program. Kim's presence dramatized North Korea's interest in two-way dialogue with the US...
Noord Korea wil een directe dialoog met de VS. De VS hebben dit tot nu toe geweigerd en dringen aan op sancties. Zou er iets veranderd zijn sinds de vrijlating van de 'journalisten'?

De journalisten werken voor een Internetkrant uit San Francisco waar Al Gore medeeigenaar van is. Werd een manier gezocht om Clinton in Noord Korea te krijgen zonder gezichtverlies voor de VS? (En een 'bevrijdingsactie' is duidelijk geen gezichtsverlies)

As far as Kim is concerned, Clinton's mission could be a follow-up to the talks that Kim had with Clinton's secretary of state, Madeleine Albright, in October 2000. Albright, totally impressed by Kim, had seen her visit as the prelude to Clinton going there in the final weeks of his administration. Een plan dat niet is doorgegaan toen. En nu dus wel.

Steve_M
6 augustus 2009, 16:12
Dat was mijn vraag niet.
Is het dan toch nog N-Korea die de confrontatie opzoekt?

Als 2 landen op een dergelijke gespannen voet leven, is het inderdaad niet evident dat journalisten uit het ene land het andere land bezoeken. Al helemaal niet zonder de nodige papieren, want dan zou er al snel gedacht worden aan spionage.


Trouwens, wie heeft het over illegaal?

CNN onder andere
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/asiapcf/08/04/nkorea.clinton/index.html?iref=newssearch

The women were arrested in March while reporting from the border between North Korea and China for California-based Current Media and sentenced in June to 12 years in prison on charges of entering the country illegally to conduct a smear campaign.

Trouwens, als je de Amerikaanse berichtgeving ter zake enigszins gevolgd had, dan zou je weten dat de onderhandelingen niet gingen over de geldigheid van de beschuldigingen (wat wel het geval zou geweest zijn als daar gegronde twijfels over bestonden), maar over de onmenselijke omstandigheden in de werkkampen waar de journalisten 12 jaar zouden moeten doorbrengen.

Mij lijkt het eerder op dat Obama de diplomatieke betrekkingen opnieuw wil aanknopen, maar dit wil doen zonder al te veel gezichtsverlies te lijden. Na alle dolle fratsen van de laatste maanden (kernproeven, raketlanceringen, bedreigingen) kan hij niet zomaar de telefoon oppikken en beginnen praten. Nu kunnen de eerste stapjes gezet worden in het kader van een humanitaire actie en ligt de 'schuld' voor het gezichtsverlies niet bij de regering, maar bij de journalistes. De tactiek lijkt te werken, want FOX heeft al met een beschuldigende vinger richting journalisten gewezen.

jones
6 augustus 2009, 17:15
Vind het vreemd dat iedereen automatisch denkt dat de VS geld of hulp heeft moeten aanbieden. Het is niet de VS die hulp nodig heeft van N-Korea. Het is nog steeds N-Korea die meer te verliezen had door niet toe te geven dan de VS. Ik zeg niet dat het niet kan maar ik denk dat de VS met wat dreigen door sancties op welk vlak dan ook, N-Korea serieus problemen kan bezorgen. En dat voor 2 journalisten? Dan zouden ze daar in N-Korea wel heel dom moeten zijn.


N-korea komt goed overeen met China, en de VS heeft wel wat leningen lopen aan China

illwill
7 augustus 2009, 11:29
Als 2 landen op een dergelijke gespannen voet leven, is het inderdaad niet evident dat journalisten uit het ene land het andere land bezoeken. Al helemaal niet zonder de nodige papieren, want dan zou er al snel gedacht worden aan spionage.



CNN onder andere
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/asiapcf/08/04/nkorea.clinton/index.html?iref=newssearch

The women were arrested in March while reporting from the border between North Korea and China for California-based Current Media and sentenced in June to 12 years in prison on charges of entering the country illegally to conduct a smear campaign.

Trouwens, als je de Amerikaanse berichtgeving ter zake enigszins gevolgd had, dan zou je weten dat de onderhandelingen niet gingen over de geldigheid van de beschuldigingen (wat wel het geval zou geweest zijn als daar gegronde twijfels over bestonden), maar over de onmenselijke omstandigheden in de werkkampen waar de journalisten 12 jaar zouden moeten doorbrengen.

Mij lijkt het eerder op dat Obama de diplomatieke betrekkingen opnieuw wil aanknopen, maar dit wil doen zonder al te veel gezichtsverlies te lijden. Na alle dolle fratsen van de laatste maanden (kernproeven, raketlanceringen, bedreigingen) kan hij niet zomaar de telefoon oppikken en beginnen praten. Nu kunnen de eerste stapjes gezet worden in het kader van een humanitaire actie en ligt de 'schuld' voor het gezichtsverlies niet bij de regering, maar bij de journalistes. De tactiek lijkt te werken, want FOX heeft al met een beschuldigende vinger richting journalisten gewezen.

Ze worden beschuldigd van het illegaal oversteken van de grens...groot verschil met of het werkelijk zo is. Ze zouden een reportage maken over de slechte omstandigheden van vrouwen in werkkampen of iets dergelijks...

Waaruit haal jij dat ik dat niet gevolgd heb?
Ik denk gewoon dat als besprekingen achter gesloten deuren worden gehouden er niet word gepraat over hetgeen wat men tegen de media zegt dat er gepraat word.
Men zegt hier op het forum dat de VS heeft moeten betalen...dit geloof ik niet, om de simpele reden dat N-Korea meer te verliezen heeft.

illwill
7 augustus 2009, 11:30
N-korea komt goed overeen met China, en de VS heeft wel wat leningen lopen aan China

Ja en?

Johan Bollen
7 augustus 2009, 13:01
Ze worden beschuldigd van het illegaal oversteken van de grens...groot verschil met of het werkelijk zo is.Moesten ze een stempel in hun paspoort hebben dan zou dat schandaal niet verzwegen zijn geweest. Niets duidt erop dat ze niet illegaal het land binnenkwamen. De vraag is eerder of het een 'afspraak' was of niet.

illwill
7 augustus 2009, 14:32
Moesten ze een stempel in hun paspoort hebben dan zou dat schandaal niet verzwegen zijn geweest. Niets duidt erop dat ze niet illegaal het land binnenkwamen. De vraag is eerder of het een 'afspraak' was of niet.

Grote veronderstellingen, die ik niet zomaar durf te maken.
De gewone burger krijgt nooit alle info, waarom zou het nu allemaal zo zijn zoals gezegt in de media?
Illegaal of niet, ik zie ook geen info en bronnen waaruit blijkt dat het VS spionnen zijn...Ik kan wel een lijstje maken van mensen op dit forum die natuurlijk vinden en weten dat het VS spionnen waren :lol:

Johan Bollen
7 augustus 2009, 14:41
Spionnen is misschien groot woord in dit geval. Interessant zou zijn te weten in hoeverre de twee op eigen initiatief handelden. Dat Al Gore iets met hun organizatie te maken heeft is toch iets dat niet over het hoofd gezien mag worden. Gore bleek later een van de vier mogelijke onderhandelaars. Clinton werd uitgekozen.

Vraag je ook eens af waarom die twee journalisten zo belangrijk zouden zijn terwijl Noord Korea nog steeds enkele duizenden Zuid Koreanen gevangen houdt alsook tientallen Jappeners voor veel kleinere overtredingen, zoals vissen buiten de territoriale wateren, of het beledigen van de grote leider.

Voor mij is dit voorval een poging een dialoog op te stellen. De VS willen openlijk geen bilaterale dialoog, terwijl China, Japan, Rusland, en Zuid Korea vinden dat de VS dit wel zouden moeten doen.

illwill
8 augustus 2009, 14:06
Spionnen is misschien groot woord in dit geval. Interessant zou zijn te weten in hoeverre de twee op eigen initiatief handelden. Dat Al Gore iets met hun organizatie te maken heeft is toch iets dat niet over het hoofd gezien mag worden. Gore bleek later een van de vier mogelijke onderhandelaars. Clinton werd uitgekozen.

Vraag je ook eens af waarom die twee journalisten zo belangrijk zouden zijn terwijl Noord Korea nog steeds enkele duizenden Zuid Koreanen gevangen houdt alsook tientallen Jappeners voor veel kleinere overtredingen, zoals vissen buiten de territoriale wateren, of het beledigen van de grote leider.

Voor mij is dit voorval een poging een dialoog op te stellen. De VS willen openlijk geen bilaterale dialoog, terwijl China, Japan, Rusland, en Zuid Korea vinden dat de VS dit wel zouden moeten doen.

Tja, waarom dan wel 2 vrouwen 12 jaar dwangarbeid geven...dat ze dan de bewijslast laten zien waarom ze die straf krijgen...
Poging tot dialoog...vreemde manier, ook hier denk ik in het omgekeerde geval niet dat iemand zou zeggen dat de VS een poging deed voor een dialoog.

Johan Bollen
8 augustus 2009, 14:38
Tja, waarom dan wel 2 vrouwen 12 jaar dwangarbeid geven...dat ze dan de bewijslast laten zien waarom ze die straf krijgen...
Poging tot dialoog...vreemde manier, ook hier denk ik in het omgekeerde geval niet dat iemand zou zeggen dat de VS een poging deed voor een dialoog.Verder dan speculatie geraken we niet. Obama's administratie slaat hier geen slecht figuur in de VS. In Zuid Korea en Japan zullen ze zich waarschijnlijk afvragen waarom dit voor hun gevangenen niet kan.

Ik denk wel niet dat Clinton zijn spijt zou geuit hebben over het handelen van die 'navigationally challenged' journalisten moesten ze legaal de grens zijn overgeraakt.

Zeikstraal
8 augustus 2009, 14:44
Hoezo geen slecht figuur? Bank bailout om economie te "redden". Healthcare plan. Geen 1 belofte heeft die gehouden. Troepen weghalen, hij stuurt er meer. Mja, miss dacht die dat hij het echt voor het zeggen zou hebben.

illwill
8 augustus 2009, 15:15
Hoezo geen slecht figuur? Bank bailout om economie te "redden". Healthcare plan. Geen 1 belofte heeft die gehouden. Troepen weghalen, hij stuurt er meer. Mja, miss dacht die dat hij het echt voor het zeggen zou hebben.

Slaat HIER!

Zeikstraal
8 augustus 2009, 15:17
hier in de vs?

illwill
8 augustus 2009, 15:20
hier in de vs?

Lezen wat hij schrijft...met "hier" bedoeld hij "in dit geval".

Mountain Dew
8 augustus 2009, 18:57
Wat een prijs zou daar voor betaald geweest zijn? Kan me helemaal niet voorstellen dat het communistisch dictatoriaal regime ze zomaar liet gaan.

Zouden hier Noord-Koreanen aan het werk zijn geweest???:mrgreen:

http://83.247.49.84/img/P/plataan2045.jpg

Johan Bollen
9 augustus 2009, 13:10
Lezen wat hij schrijft...met "hier" bedoeld hij "in dit geval".juist