PDA

View Full Version : Mooiweertreinen afgeschaft


Descartes Jr
7 augustus 2009, 10:24
De kust vraagt eigen weerberichten
om dagtoeristen voor te lichten.
Maar die van het spoor
bedanken ervoor :
't is veel te warm om werk te verrichten.

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/405678-3cebe7206e7a6ee268ac497091324358.jpg

Dat ziet ge van hier dat wij dan harder gaan werken ! (http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid853459/nmbs-heeft-mooiweertreinen-afgeschaft.aspx)

Micele
7 augustus 2009, 10:52
Er waren mensen uit Diepenbeek, die een terugreis hadden van 6,5 uur reistijd van Blankenberge naar Diepenbeek...

De volgende keer de (geklimatiseerde) wagen nemen, ook met een dikke file doet ge maar de helft vd reistijd, maar aangezien ge kunt vertrekken als de meeste toeristen al weg zijn (terugreis) gaat het ook in 2-2,5 uur, en op de heenreis kunt ge ook vertrekken wanneer ge wilt.

Ik citeer live hbvl de details:
Lijdensweg op het traject Blankenberge-Diepenbeek (stikvol en oververhit):

Normale reistijd: 2h53 (snelste rechtstreekse trein)

Woensdag 5 aug : 6h20 (3 keer overstappen)
17.10: Trein in Blankenberge zit vol.
18.10: Trein in Blankenberge zit weer vol.
19.35: Trein vertrekt in Blankenberge met 25 ´vertraging
20.15: Overstappen in Brugge wegens defect aan trein
20.35: Trein vertrekt naar Brussel-Zuid
21.40: Overstappen in Brussel-Zuid voor trein naar Hasselt
23.05: Overstappen in Hasselt op trein naar Diepenbeek
23.30: Aankomst in Diepenbeek.

De afstand Diepenbeek-Blankenberge is 201 km;
hoofdzakelijk snelweg en stukje gewone weg, autoreistijd 1 hr 55´volgens routeplanner.

Descartes Jr
7 augustus 2009, 11:05
Er waren mensen uit Diepenbeek, die een terugreis hadden van 6,5 uur reistijd van Blankenberge naar Diepenbeek...
En het rare is dat ge nu geen spoorvakbonden hoort. Wacht maar tot na de congé-periode.

Duvelke
7 augustus 2009, 12:37
amai 6,5 uur, das wel heeeel lang pfff

maddox
7 augustus 2009, 12:45
Valt tegen nietwaar, en ik vermoed dat het geen alleenstaand geval is.

Ik blijf nog steeds onder de indruk van het prijskaartje voor 2 volwassenen, Vilvoorde-Jemelle heen en terug. €62.5

Voor €62.5 rijd ik met de wagen 3 tot 4 keer over en weer. Met 4 mensen in comfort erin.(of alleen)

Descartes Jr
7 augustus 2009, 13:10
Voor €62.5 rijd ik met de wagen 3 tot 4 keer over en weer. Met 4 mensen in comfort erin.(of alleen)Je vergelijking loopt wel mank : je hebt eerst wel een investering moeten doen om die wagen te kopen.

maddox
7 augustus 2009, 13:19
Je vergelijking loopt wel mank : je hebt eerst wel een investering moeten doen om die wagen te kopen.


Die investering heb ik ook gedaan in de Belgische spoorwegen, net zoals iedere wetsvrezende, belastingsbetalende burger betaal ik een leuk stuk van de Belgische spoorwegen.

En die auto gebruik ik wel meer dan alleen die rit Vilvoorde-Jemelle.
(waarna ik nog 20 km zou moeten afleggen vooraleer op de plaats van bestemming te komen)

kelt
7 augustus 2009, 13:21
Op expeditie naar Blankenberge :?

kelt
7 augustus 2009, 13:25
Die investering heb ik ook gedaan in de Belgische spoorwegen, net zoals iedere wetsvrezende, belastingsbetalende burger betaal ik een leuk stuk van de Belgische spoorwegen.



Dat is nu juist het pijnlijke van de zaak...

Descartes Jr
7 augustus 2009, 13:38
Die investering heb ik ook gedaan in de Belgische spoorwegen, net zoals iedere wetsvrezende, belastingsbetalende burger betaal ik een leuk stuk van de Belgische spoorwegen.

En die auto gebruik ik wel meer dan alleen die rit Vilvoorde-Jemelle.
Ik bedoel dat je reële km-kostprijs met de wagen véél meer is dan het beetje brandstof dat je verbruikt. Als je alles in rekening brengt zit je snel aan 0,25 EUR/km.

Vilvoorde - Jemelle : 120 km.

Auto-kost is dus te schatten op 30 EUR enkel of 60 EUR h+t.

Voor 62,5 EUR rij je dus geen 3 �* 4 keer over en weer.

Libro
7 augustus 2009, 13:42
amai 6,5 uur, das wel heeeel lang pfff

Aan de unief had ik veel vrienden uit Limburg. Eén van hen kloeg dat hij drie uur onderweg was om vanuit Brussel thuis te geraken. In die tijd spoorde je op drie uur van Brussel naar Londen...

Libro
7 augustus 2009, 13:45
Je vergelijking loopt wel mank : je hebt eerst wel een investering moeten doen om die wagen te kopen.

Ja, maar dan heb je tenminste een leuke wagen.

Descartes Jr
7 augustus 2009, 13:50
Ja, maar dan heb je tenminste een leuke wagen.Jij moet economist worden. Er zit groot talent in u ! :-D

Libro
7 augustus 2009, 13:56
Jij moet economist worden. Er zit groot talent in u ! :-D

Ik kijk dan ook niet alleen maar naar de portemonnee, ik ben nog een beetje menselijk:-P. Ik lijd nu eenmaal niet aan het Brennansyndroom waardoor ik niet totaal verloren ben als ik buiten het vakje "1+1=2" moet kleuren.

Libro
7 augustus 2009, 14:07
Jij moet economist worden. Er zit groot talent in u ! :-D

Trouwens, een economist moet feeling hebben voor irrationeel gedrag.

Descartes Jr
7 augustus 2009, 14:09
Trouwens, een economist moet feeling hebben voor irrationeel gedrag.OK, zolang je maar niet ontaardt in ambtelijke boekhouderij :-D

Libro
7 augustus 2009, 14:11
OK, zolang je maar niet ontaardt in ambtelijke boekhouderij :-D

We hebben mekaar begrepen! (denk ik toch;-))

Descartes Jr
7 augustus 2009, 14:18
We hebben mekaar begrepen! (denk ik toch;-))Zeker op het gebied van transport ;)

studentje
7 augustus 2009, 14:33
Er waren mensen uit Diepenbeek, die een terugreis hadden van 6,5 uur reistijd van Blankenberge naar Diepenbeek...


Neem in het vervolg een TGV naar de Provençe, daar doe je ook iets meer dan 6 uur over en dan zit je in Avignon en niet aan onze 'mooie' Belgische kust met meer beton dan wat anders.

Micele
7 augustus 2009, 14:46
Neem in het vervolg een TGV naar de Provençe, daar doe je ook iets meer dan 6 uur over en dan zit je in Avignon en niet aan onze 'mooie' Belgische kust met meer beton dan wat anders.
Goede Tip anyway
... hoe geraak ik met de trein in Brussel... ;-)

Voor mij is een vliegtuig veel gemakkelijker (goedkope luchthavens en vliegreizen genoeg) en terplaatse huur ik me wel een scooter of een auto. :-)

nihao
7 augustus 2009, 14:52
Jij moet economist worden. Er zit groot talent in u !

Descartes, laat die mens doen. Het is n i e t het goeie ogenblik om mensen aan te sporen wat na te denken over hun consumptiegedrag. Nog een paar Libros en we kunnen dat idee van een schrootpremie als totaal overbodig naar de vuilbak verwijzen, en dat scheelt dan weer een pak Euros in de besparingen van na de volgende federale verkiezingen.

maddox
7 augustus 2009, 15:38
Ik bedoel dat je reële km-kostprijs met de wagen véél meer is dan het beetje brandstof dat je verbruikt. Als je alles in rekening brengt zit je snel aan 0,25 EUR/km.

Vilvoorde - Jemelle : 120 km.

Auto-kost is dus te schatten op 30 EUR enkel of 60 EUR h+t.

Voor 62,5 EUR rij je dus geen 3 �* 4 keer over en weer.

Voor €62.4 aan brandstof wel.

Maar als je zo wil gaan rekenen.

de aankoop van de wagen- was €13000 (kortingkje hier en daar)
jaarlijks onderhoud + kleine dingetjes, duidelijke kost trouwens, 1 keer per 30000 km/jaar, €318
Omnium verzekering €800/jaar.
Brandstofkost, gemiddeld 7 liter per 100 km, aan een gemiddelde prijs van €1.18
Wegenbelasting €165

Na 4 jaar en 110 000 km.
13000+(4*318)+(4*800)+(4*165)+(7700*1.18)=€26624 = €0.24/km, en dat onafhankelijk dat je nu alleen of met 5 erin zit.

Trein retourtje, totaal 240km aan €31.25= €.13 per kilometer per persoon.
Maar, aangezien we meestal met 2 reizen -mijn vrouwtje en ik dus- komt de trein op't zelfde neer. Maar dan zonder het comfort.

Descartes Jr
7 augustus 2009, 15:50
Voor €62.4 aan brandstof wel.

Maar als je zo wil gaan rekenen.

de aankoop van de wagen- was €13000 (kortingkje hier en daar)
jaarlijks onderhoud + kleine dingetjes, duidelijke kost trouwens, 1 keer per 30000 km/jaar, €318
Omnium verzekering €800/jaar.
Brandstofkost, gemiddeld 7 liter per 100 km, aan een gemiddelde prijs van €1.18
Wegenbelasting €165

Na 4 jaar en 110 000 km.
13000+(4*318)+(4*800)+(4*165)+(7700*1.18)=€26624 = €0.24/km, en dat onafhankelijk dat je nu alleen of met 5 erin zit.



Trein retourtje, totaal 240km aan €31.25= €.13 per kilometer per persoon.
Maar, aangezien we meestal met 2 reizen -mijn vrouwtje en ik dus- komt de trein op't zelfde neer. Maar dan zonder het comfort.
Voil�*, da's precies wat ik je schreef. 3 �* 4 keer over en weer voor 62,5 € was dus een lapsus.

Maar euh ... 240 km aan 0,24 €/km is bij mijn weten 57,6 en geen 31,25 €

Micele
7 augustus 2009, 16:45
Maar euh ... 240 km aan 0,24 €/km is bij mijn weten 57,6 en geen 31,25 €
Waar staat dat ?

Trein retourtje, totaal 240km aan €31.25= €.13 per kilometer per persoon. Klopt.

maddox
7 augustus 2009, 21:06
Descartes Jr

€31.2 deel door 240km dan kom ik, volgens mijn rekenmachine uit aan €0.13/km

De laatste keer dat we de trein- zaterdag ochtend 6 uur- namen, was er een probleem met het ticketapparaat, en het loket was niet open (zou wel gemoeten hebben). Dus wij op de trein, en de conducteur aangesproken. Geen probleem, als we €62.5 cash ophoesten, dan hadden we beiden een retour ticketje Vilvoorde/Jemelle.
Aangezien "wij" mijn ega- babeth- en mezelf betekenen, is het duidelijk dat het €31.25 per persoon was.

De €62.5 voor 3 tot 4 keer over en weer is geen lapsus. Het is alleen puur op verbruik gezien.
De wagen staat er, onze levenswijze zoals ze nu is maakt het een te groot gemak.
We hebben geprobeerd zonder, en het blijkt dat het voor ons zeer moeilijk goedkoper kan, want het openbaar vervoer voor 2 mensen die niet onder een of andere gunstregeling vallen, noch het met enige vorm van gemak kunnen gebruiken voor woon-werk verkeer is gewoon duurder en tijdsrovender(als ik een freelance opdracht zou aanvaarden moeten "ze" niet onder de €45 per uur verwachten, en dat voor een simpele opdracht) dan een wagen hebben.
In sommige gevallen is het huren van een wagen goedkoper en vooral veel gemakkelijker dan het nemen van enige vorm van openbaar vervoer.

De aankoop van een wagen is te verhapstukken zonder levenscomfort in te boeten.Integendeel, als je ziet dat de goedkoopste nieuwe wagens minder kosten dan een jaarinkomen van een leefloner (12*€660=€7920).
Het verbruik van een moderne wagen is de 2de grote kost, en dat is zelf te regelen.
Wil je het particulier bezit van de auto ontraden, moet je gewoon de huidige wegentaks vertwintigvoudigen, dan rijden alleen leasewagens ,dienstwagens, politici en veel te rijken rond.

Libro
7 augustus 2009, 23:12
Descartes, laat die mens doen. Het is n i e t het goeie ogenblik om mensen aan te sporen wat na te denken over hun consumptiegedrag. Ik denk wel degelijk na over mijn consumptiegedrag maar de ecologistische dogma's zijn voor mij niet vanzelfsprekend. Nog een paar LibrosDaar wordt aan gewerkt;-).

Descartes Jr
8 augustus 2009, 07:34
De €62.5 voor 3 tot 4 keer over en weer is geen lapsus. Het is alleen puur op verbruik gezien.En dat is dus de lapsus. Zonder eerst een kapitaal in je wagen te steken heb je helemaal geen wagen. En dat kapitaal smelt weg. Dat geld ben je dus ook kwijt.

maddox
8 augustus 2009, 07:59
En dat is dus de lapsus. Zonder eerst een kapitaal in je wagen te steken heb je helemaal geen wagen. En dat kapitaal smelt weg. Dat geld ben je dus ook kwijt.

Nu steek ik ook kapitaal in het openbaar vervoer, zonder dat ik een keuze heb, noch op een bruikbare manier er gebruik van kan maken. Erger nog, zonder 1 personenkilometer ermee afgelegd te hebben.

Want uiteindelijk, mijn berekening over wat mijn 4 jaar oude wagen kost per km- niet km/persoon is redelijk accurraat, €0.25/km
Als alle kilometers met die wagen gedaan worden met 2 mensen zakt dat naar €.125, en als dat met 4 mensen is (carpolen en lifters ten top dus) is het nog maar €0.0625/km.
En dit bedrag zakt per personen/kilometer, want uitendelijk- stel een jaar of 8 en 250 000 km- wat realistisch is met een goed onderhouden moderne wagen- is de aankoopprijs van onze wagen evenredig tegenover het verbruik.

Als ik met 4 mensen met de trein hetzelfde moet doen, zonder de verborgen kost mee te tellen, kom ik uit aan €.5/km.
Als er geen speciale promotie is, of een of andere rare formule, werkgeversbijdrage of 65+ pas, enzoverder
En dan, op de koop toe, probeer dat 2de hands 3 meter lange dressoir maar eens mee te nemen op de trein....

En om het argument af te werken, wat is je tijd je waard?

artisjok
8 augustus 2009, 08:14
Valt tegen nietwaar, en ik vermoed dat het geen alleenstaand geval is.

Ik blijf nog steeds onder de indruk van het prijskaartje voor 2 volwassenen, Vilvoorde-Jemelle heen en terug. €62.5

Voor €62.5 rijd ik met de wagen 3 tot 4 keer over en weer. Met 4 mensen in comfort erin.(of alleen)

Dan had je beter een rail-pas gekocht = 10 enkele ritten voor 73 euro op te gebruiken binnen het jaar. (voor -26 jarigen : 50 euro)

kiko
8 augustus 2009, 08:24
Valt tegen nietwaar, en ik vermoed dat het geen alleenstaand geval is.

Ik blijf nog steeds onder de indruk van het prijskaartje voor 2 volwassenen, Vilvoorde-Jemelle heen en terug. €62.5

Voor €62.5 rijd ik met de wagen 3 tot 4 keer over en weer. Met 4 mensen in comfort erin.(of alleen)
Neem een ticket "Een dag in de Ardennen".

Kost je nog ongeveer de helft van de prijs dan.

Descartes Jr
8 augustus 2009, 08:37
En om het argument af te werken, wat is je tijd je waard?Uiteraard heb ik ook een wagen en kan ik niet zonder. En als ik naar de kust bol dan is het ook met de wagen want ik woon in Limburg, sedus ...

Ik reageerde alleen op de rekenwijze waarbij enkel de brandstof in rekening werd gebracht. Het geïnvesteerde geld in je wagen smelt immers ook weg per kilometer.

Ik denk dat we het beiden eens zijn : treinen is - in verhouding - te duur en te tijdrovend.

artisjok
8 augustus 2009, 08:57
Uiteraard heb ik ook een wagen en kan ik niet zonder. En als ik naar de kust bol dan is het ook met de wagen want ik woon in Limburg, sedus ...

Ik reageerde alleen op de rekenwijze waarbij enkel de brandstof in rekening werd gebracht. Het geïnvesteerde geld in je wagen smelt immers ook weg per kilometer.

Ik denk dat we het beiden eens zijn : treinen is - in verhouding - te duur en te tijdrovend.

De gewone treintickets zijn inderdaad in verhouding veel te duur.
Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.
Van zodra je moet overstappen en je niet veel tijd hebt wordt het dikwijls spannend.

Libro
11 augustus 2009, 11:52
Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.
Klassieke denkfout: enkel kijken naar de reistijd van de trein.

artisjok
11 augustus 2009, 13:06
Klassieke denkfout: enkel kijken naar de reistijd van de trein.

War is er fout aan mijn denken?

Libro
11 augustus 2009, 13:10
War is er fout aan mijn denken?

Jaren terug was er een reclamespot van de NMBS: je kan op 20 minuten van Antwerpen naar Brussel. Dat klopt wel maar eigenlijk is het de totale reistijd die voor de reiziger van tel is.

artisjok
11 augustus 2009, 13:18
Jaren terug was er een reclamespot van de NMBS: je kan op 20 minuten van Antwerpen naar Brussel. Dat klopt wel maar eigenlijk is het de totale reistijd die voor de reiziger van tel is.

Ja, en dan. Dat geldt voor de auto ook.
Ik woon in Kortrijk en werk in Gent, en kan onmogelijk met de auto rapper op mijn werk zijn dan per trein; rekening houdend met de totale reistijd van deur tot deur.

Libro
11 augustus 2009, 13:28
Ja, en dan. Dat geldt voor de auto ook.
Ik woon in Kortrijk en werk in Gent, en kan onmogelijk met de auto rapper op mijn werk zijn dan per trein; rekening houdend met de totale reistijd van deur tot deur.
We bedoelen inderdaad hetzelfde maar dat het OV sneller is dan de auto is gewoon een mythe.

artisjok
11 augustus 2009, 13:35
We bedoelen inderdaad hetzelfde maar dat het OV sneller is dan de auto is gewoon een mythe.

Het is in België ook toegestaan om de trein te combineren met de auto/fiets.
Niemand verplicht je om het volledige traject per OV af te leggen.
Sommige trajecten zijn rapper met trein.

stropke
11 augustus 2009, 14:26
Jaren terug was er een reclamespot van de NMBS: je kan op 20 minuten van Antwerpen naar Brussel. Dat klopt wel maar eigenlijk is het de totale reistijd die voor de reiziger van tel is.

Idd, opstaan, douchen, scheren, aankleden, u botrammeke maken enz..
Da doede nie in 20 minutjes é.
Of ge moet zo rap zijn als Bean die naar de tandarts moest...:-D:-D:

Bobke
11 augustus 2009, 15:06
Er waren mensen uit Diepenbeek, die een terugreis hadden van 6,5 uur reistijd van Blankenberge naar Diepenbeek...

De volgende keer de (geklimatiseerde) wagen nemen, ook met een dikke file doet ge maar de helft vd reistijd, maar aangezien ge kunt vertrekken als de meeste toeristen al weg zijn (terugreis) gaat het ook in 2-2,5 uur, en op de heenreis kunt ge ook vertrekken wanneer ge wilt.

Ik citeer live hbvl de details:


De afstand Diepenbeek-Blankenberge is 201 km;
hoofdzakelijk snelweg en stukje gewone weg, autoreistijd 1 hr 55´volgens routeplanner.
Ze moesten toch geen toeslag betalen ?
Drie keer langer gebruik maken van hun infrastructuur voor dezelfde prijs, ‘t is een koopje.

Bobke
11 augustus 2009, 15:15
De gewone treintickets zijn inderdaad in verhouding veel te duur.
Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.Van zodra je moet overstappen en je niet veel tijd hebt wordt het dikwijls spannend.
Maar de meeste mensen wonen niet aan het station van Gent noch moeten aan het station van Kortrijk zijn.

artisjok
11 augustus 2009, 15:25
Maar de meeste mensen wonen niet aan het station van Gent noch moeten aan het station van Kortrijk zijn.

Ja, en dan?

Bobke
11 augustus 2009, 15:36
Ja, en dan?
Dat ge de hele reisweg in rekening moet brengen.
Met de wagen start ge in uw eigen huis en stopt ge op uw bestemming.

artisjok
11 augustus 2009, 15:47
Dat ge de hele reisweg in rekening moet brengen.
Met de wagen start ge in uw eigen huis en stopt ge op uw bestemming.

Zie bericht #36 en eventueel #38

Bobke
11 augustus 2009, 16:23
Zie bericht #36 en eventueel #38
Verandert er niets aan.
Het blijft maar interessant voor de enkeling die van station naar station moet.
Als ik mij eerst met mijn auto/fiets/te voet naar het station moet begeven, zorgen dat ik daar op tijd ben, eventueel overstappen, van het station naar mijn bestemming gaan…..
Tel uit uw tijdswinst.

artisjok
11 augustus 2009, 16:29
Verandert er niets aan.
Het blijft maar interessant voor de enkeling die van station naar station moet.
Als ik mij eerst met mijn auto/fiets/te voet naar het station moet begeven, zorgen dat ik daar op tijd ben, eventueel overstappen, van het station naar mijn bestemming gaan…..
Tel uit uw tijdswinst.

Ik telde mijn tijdswinst.
Tel jij ook je tijdswinst.
Als je eerst nog tot op de autostrade moet geraken, en in Gent tot op je bestemming + parking vinden.

Van Kortrijk naar Gent moet je helemaal niet overstappen.
Ik schreef
De gewone treintickets zijn inderdaad in verhouding veel te duur.
Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.
Van zodra je moet overstappen en je niet veel tijd hebt wordt het dikwijls spannend.

Bobke
11 augustus 2009, 16:39
Ik telde mijn tijdswinst.
Tel jij ook je tijdswinst.
Als je eerst nog tot op de autostrade moet geraken, en in Gent tot op je bestemming + parking vinden.

Van Kortrijk naar Gent moet je helemaal niet overstappen.
Ik schreef
Goed voor u.
Ge behoort dus tot die gelukkige enkelingen.
Ik schreef immers
Maar de meeste mensen wonen niet aan het station van Gent noch moeten aan het station van Kortrijk zijn.

artisjok
11 augustus 2009, 16:44
Goed voor u.
Ge behoort dus tot die gelukkige enkelingen.
Ik schreef immers

Er zijn meer dan enkele gelukkige enkelingen.
Die wonen allen niet aan het station van Kortrijk of Gent, en moeten niet aan het station van Gent of Kortrijk zijn.

Bobke
11 augustus 2009, 17:10
Er zijn meer dan enkele gelukkige enkelingen.
Die wonen allen niet aan het station van Kortrijk of Gent, en moeten niet aan het station van Gent of Kortrijk zijn.

In elk geval meer ongelukkige.
Slechts een kleine minderheid woont en werkt dicht bij een station.
Ge gelooft toch zelf niet dat de mensen voor hun plezier in de file gaan staan ?

artisjok
11 augustus 2009, 17:58
In elk geval meer ongelukkige.
Slechts een kleine minderheid woont en werkt dicht bij een station.
Ge gelooft toch zelf niet dat de mensen voor hun plezier in de file gaan staan ?

Ik woon op 6Km. van het station van Kortrijk, en werk op 1,5Km. van het station van Gent.
Ze staan waarschijnlijk niet voor hun plezier in de file, maar zouden misschien toch eens moeten rekenen.

maddox
11 augustus 2009, 18:09
6 km, een klein uurtje goed doorstappen. 1.5 km, kwartier. 20 minuten met de trein.

Totaal, 1,5 uur., da's per dag 3 uur.

De wagen, een uur, met wat aanschuiven?

Alternatief, woning-station met de fiets, en elke dag de vrees dat de fiets weer gestolen is... tof. Maar daarmee kan je de tijd wel terugbrengen tot wat je met de wagen zou spenderen.

Derde maandag van november, guur weertje, zondag wat lang bij vrienden gebleven...

artisjok
11 augustus 2009, 18:13
6 km, een klein uurtje goed doorstappen. 1.5 km, kwartier. 20 minuten met de trein.

Totaal, 1,5 uur., da's per dag 3 uur.

De wagen, een uur, met wat aanschuiven?

Alternatief, woning-station met de fiets, en elke dag de vrees dat de fiets weer gestolen is... tof. Maar daarmee kan je de tijd wel terugbrengen tot wat je met de wagen zou spenderen.

Derde maandag van november, guur weertje, zondag wat lang bij vrienden gebleven...

Je mag ook per auto naar het station rijden.
Een combinatie van auto met de trein is toegestaan in België.
Zo mag je bijvoorbeeld hetzelfde traject ook de ene keer per trein afleggen en een andere keer per trein.

maddox
11 augustus 2009, 18:16
Met andere woorden, uw oplossing is iedereen zich blauw laten betalen aan de auto, en het openbaar vervoer, wat zonder aanvulling van een wagen, vrij nutteloos is.

Zwitser
11 augustus 2009, 18:23
Er waren mensen uit Diepenbeek, die een terugreis hadden van 6,5 uur reistijd van Blankenberge naar Diepenbeek...


Dat was onderandere een gevolg van onwetendheid. Veel mensen die zelden de trein nemen denken dat je met een kaartje van Blankenberge naar Diepenbeek enkel de trein van Blankenberge naar Diepenbeek mag nemen...

Ze hadden ook gewoon een paar minuten later een andere trein richting binnenland kunnen nemen, en ergens overstappen... Maar de NMBS vond het niet nodig ze daar van op de hoogte te brengen.

artisjok
11 augustus 2009, 18:26
Met andere woorden, uw oplossing is iedereen zich blauw laten betalen aan de auto, en het openbaar vervoer, wat zonder aanvulling van een wagen, vrij nutteloos is.

Neen, mijn stelling was
De gewone treintickets zijn inderdaad in verhouding veel te duur.
Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.
Van zodra je moet overstappen en je niet veel tijd hebt wordt het dikwijls spannend.

Mijn man en ik hebben genoeg met 1 auto.
Je kan ook inschrijven bij cambio autodelen.

Dajjal
11 augustus 2009, 18:26
Ik denk prompt nostalgisch terug aan mijn "Weg met het openbaar vervoer"-draad :D

Bobke
11 augustus 2009, 19:06
Ik woon op 6Km. van het station van Kortrijk, en werk op 1,5Km. van het station van Gent.
Ze staan waarschijnlijk niet voor hun plezier in de file, maar zouden misschien toch eens moeten rekenen.
Dan is het mij een raadsel hoe je tijd kunt winnen.
Ooit gebruikte ik een paar maanden openbaar vervoer, autobus in dat geval.
De bus stopte onder mijn slaapkamerraam en reed tot in het bedrijf waar ik werkte.
Toch was ik welgeteld 60 minuten langer onder weg dan met de auto.
Zelfs met mijn fiets deed ik beter. (20 km)

Bobke
11 augustus 2009, 19:14
Je mag ook per auto naar het station rijden.
Een combinatie van auto met de trein is toegestaan in België.
Zo mag je bijvoorbeeld hetzelfde traject ook de ene keer per trein afleggen en een andere keer per trein.
En dat station ligt netjes op weg naar uw werk ?
Ge vindt altijd direct een parkeerplaats ?
Het uurrooster van de trein past perfect bij uw werkuren ?

artisjok
11 augustus 2009, 19:27
Dan is het mij een raadsel hoe je tijd kunt winnen.
Ooit gebruikte ik een paar maanden openbaar vervoer, autobus in dat geval.
De bus stopte onder mijn slaapkamerraam en reed tot in het bedrijf waar ik werkte.
Toch was ik welgeteld 60 minuten langer onder weg dan met de auto.
Zelfs met mijn fiets deed ik beter. (20 km)

De bus is van het OV niet de rapste. Met de fiets ben je meestal rapper.
Ik schreef niet dat het OV altijd rapper is.
In het bericht waarop jij reageerde schreef ik over de trein
"Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.
Van zodra je moet overstappen en je niet veel tijd hebt wordt het dikwijls spannend."

In mijn geval :
10 minuten auto, 5 minuten wachten omdat ik goed op tijd ben, 20 minuten trein, 10-15 minuten van fietsstalling station tot fietstalling werk = 45 - 50 minuten van deur tot deur.
Indien ik alles per auto afleg : 50 minuten als er overal vlot verkeer is (is nooit het geval om naar het werk te gaan) en dan de tijd om parking te zoeken en te voet van de parking tot het werk.

artisjok
11 augustus 2009, 19:32
En dat station ligt netjes op weg naar uw werk ?
Ge vindt altijd direct een parkeerplaats ?
Het uurrooster van de trein past perfect bij uw werkuren ?

We hebben maar 1 auto, ik wordt gebracht.
Tenzij er kermis is in Kortrijk, en op voorwaarde dat je niet al te laat bent, vind je vlot gratis parking op nog geen 5 minuten stappen van het station.
De betaalparking is vlak bij het station.
Ik heb glijdende werkuren. Ik begin tussen 7 en 9 en eindig tussen 15u45 en 18u.

Bobke
11 augustus 2009, 19:35
De bus is van het OV niet de rapste. Met de fiets ben je meestal rapper.
Ik schreef niet dat het OV altijd rapper is.
In het bericht waarop jij reageerde schreef ik over de trein
"Of de trein te tijdrovend is hangt af van welk traject je neemt. Kortrijk - Gent in 20 minuten kan je onmogelijk halen met de auto.
Van zodra je moet overstappen en je niet veel tijd hebt wordt het dikwijls spannend." .
Dat bedoelde ik niet.
Wel dat die bus een half uur vroeger vertrok dan ik met de auto.
.
In mijn geval :
10 minuten auto, 5 minuten wachten omdat ik goed op tijd ben, 20 minuten trein, 10-15 minuten van fietsstalling station tot fietstalling werk = 45 - 50 minuten van deur tot deur.
Indien ik alles per auto afleg : 50 minuten als er overal vlot verkeer is (is nooit het geval om naar het werk te gaan) en dan de tijd om parking te zoeken en te voet van de parking tot het werk.
En de aankomst van de trein sluit goed aan bij uw werkuren ?

Bobke
11 augustus 2009, 19:40
We hebben maar 1 auto, ik wordt gebracht.
Tenzij er kermis is in Kortrijk, en op voorwaarde dat je niet al te laat bent, vind je vlot gratis parking op nog geen 5 minuten stappen van het station.
De betaalparking is vlak bij het station.
Ik heb glijdende werkuren. Ik begin tussen 7 en 9 en eindig tussen 15u45 en 18u.
Gelukzak.

Zwitser
12 augustus 2009, 08:44
.
En de aankomst van de trein sluit goed aan bij uw werkuren ?

Glijdende werkuren. Heb nooit iets anders gehad.

Grote voordeel van de trein: Ik kan onderweg internetten. Ik doe dus onderweg dingen die ik anders thuis zou doen, dus eigenlijk verlies ik met het OV helemaal geen tijd :-)

Descartes Jr
12 augustus 2009, 08:57
Glijdende werkuren. Heb nooit iets anders gehad.

Grote voordeel van de trein: Ik kan onderweg internetten. Ik doe dus onderweg dingen die ik anders thuis zou doen, dus eigenlijk verlies ik met het OV helemaal geen tijd :-)Ha, nu snap ik jouw afkeer van het GTS-systeem ;-) Maar ik vereenzelvig je dan ook niet met een container hé :p

Libro
13 augustus 2009, 12:13
Ik denk prompt nostalgisch terug aan mijn "Weg met het openbaar vervoer"-draad :D
Kan je die terug eens ophalen? Alstublieft?

Derk de Tweede
20 augustus 2009, 20:57
Een oude maat van me was van Vlieland tot Hulst 36 uur kwijt, wel met een overnachting op vliegbasis Leeuwarden.
Ik deed daar 7 a 8 uur over over.
11h vertrek vanuit kamp per vrachtwagen.
12h vertrek schip Oostvlieland naar Harlingen.
13.15 vertrek extreem langzaam boemeltje naar Leeuwarden
14h tot 14h 30 wachten in Leeuwarden op Intercity
14h 30 - 16h 30 Intercity Leeuwarden - Amsterdam.
16.45: tram naar De Pijp
17.05 aankomst Govert Flinckstraat.

Cisalpina
24 augustus 2009, 11:37
Het grote nadeel van de NMBS is dat die zo onbetrouwbaar is. Reistijden en comfort kunnen meevallen, maar bij het minste dat het goed of slecht weer is, vallen hun treinen in panne, stapelen de vertragingen zich op (soms zelfs voor 6u 's morgens al!) of veranderen ze halfweg de treinrit van gedachten en doen ze u overstappen.

Dat laatste is ons vorige week overkomen. In Brussel de trein Knokke-Blankenberge gepakt. Wees om te beginnen 20 minuten te laat (wegens te goed weer) en in Brugge werd omgeroepen dat de hele trein naar Blankenberge zou rijden en dat wie naar Knokke wilde, moest overstappen.

In Wallonië is het trouwens nog een grotere ramp om ergens te geraken met het OV.

brother paul
24 augustus 2009, 13:27
In frankrijk gaan ze voor 1 euro van rijsel naar de kust, en ik kan u zeggen dat heeft IMMENS succes.