PDA

View Full Version : Scholen in Mechelen


Queensburry
19 augustus 2009, 22:52
Ik overweeg een verhuis naar Mechelen, maar ik ken de stad nog niet zo goed.
Dan maar de mening vragen van de forumgangers die de stad wel kennen!

Ik heb een huis op het oog aan de zuidkant van de stad, niet ver van het provinciaal domein. Het is een prachtige woning aan een aanvaardbare prijs. So far, so good.

Maar ik hoor en lees over 'stadsvlucht' uit Mechelen, wegens de toenemende aanwezigheid van Moslims en consoorten.
Nu wil ik gewoon weten wat daar van aan is. Is er werkelijk sprake van een sterke toename van vreemdelingen en een wegtrekken van de begoede stadsbewoners? Of zijn dat overtrokken commentaren?

En vooral met het oog op het belang van onze kinderen, is onze belangrijkste vraag: is er kwaliteitsonderwijs voorhanden? Wordt het niveau van de lagere en middelbare scholen niet door vernoemd fenomeen naar beneden getrokken.
Een specifiek advies voor of commentaar op een bepaalde school is ook altijd welkom.

Svennies
19 augustus 2009, 23:58
Ik overweeg een verhuis naar Mechelen, maar ik ken de stad nog niet zo goed.
Dan maar de mening vragen van de forumgangers die de stad wel kennen!

Ik heb een huis op het oog aan de zuidkant van de stad, niet ver van het provinciaal domein. Het is een prachtige woning aan een aanvaardbare prijs. So far, so good.

Over de vaart dus,en kort bij het vrijbroekpark....


Maar ik hoor en lees over 'stadsvlucht' uit Mechelen, wegens de toenemende aanwezigheid van Moslims en consoorten.
Nu wil ik gewoon weten wat daar van aan is. Is er werkelijk sprake van een sterke toename van vreemdelingen en een wegtrekken van de begoede stadsbewoners? Of zijn dat overtrokken commentaren?

Het is te zien in wélke straat jij je wil vestigen...
Aan de brusselse steenweg en de aanverwante straatjes wil de concentratie aan allochtonen wel eens duidelijker oplopen dan het nationaal stedelijk gemiddelde...Net zoals in de kleinere straatjes rond het centrum en het begin van de leuvensesteenweg...

Maar in de wijk nét voor het vrijbroekpark is het nog aangenaam wonen ...

En vooral met het oog op het belang van onze kinderen, is onze belangrijkste vraag: is er kwaliteitsonderwijs voorhanden? Wordt het niveau van de lagere en middelbare scholen niet door vernoemd fenomeen naar beneden getrokken.
Een specifiek advies voor of commentaar op een bepaalde school is ook altijd welkom.

Natuurlijk mijn beste, de vraag is of Uw kinderen nog in het lager onderwijs zitten of in het middelbaar....

In het centrum hebben we dus het college of de "mannekes" zoals wij zeggen...Strenge school met uitstekende kwaliteit van onderwijs en van een hoog niveau....
Aan het begin van de zandpoortvest hebben we dus de Bim-sem,ook wel het klein seminarie genoemd...
Eveneens hier een onderwijs van hoog niveau,en net zoals het college erg streng in de beoordeling van de prestatie van de leerlingen...
In deze twee scholen beginnen velen hun eerste jaar middelbaar om daarna onherroepelijk af te vallen en verder te studeren in lagere studierichtingen en of noodgedwongen naar een andere school dienen te verkassen...
Mijn jongste is hier nét afgestudeerd,en gaat nu verder op de hogeschool gelegen op diezelfde zanspoortvest enkele honderden meters verder ....

Een trapje lager staat het instituut ursulinen genoteerd waar mijn oudste gestudeerd heeft....in de hoogstraat kort bij de brusselse poort....
Deze school is milder wat betreft de beoordeling van de leerlingen vergelijkbaar met het college en de bim sem...
Hier vindt je trouwens ook meer allochtoonse leerlingen terug, alhoewel die nog steeds een minderheid vormen....Deze school biedt zowel lager onderwijs als middelbaar onderwijs aan...

Qua groepsreizen van leerlingen is deze school wél uniek aangezien zij iederéén de kans geven om daar aan deel te nemen....
Bij de bim sem komt het erop aan om de eerste te zijn om daarvoor in te schrijven wegens het beperkte aantal plaatsen die er te begeven zijn....
En nu praat ik uit eigen ervaring wat mijn zoon betreft, zelfs snel zijn is géén garantie op deelname aan zulke groepsreizen...Mijn dochter daarentegen heeft bij de ursulinen alle groepsreizen meegemaakt...

Omar Torrijos
20 augustus 2009, 00:06
Het is veel verbeterd in Mechelen hoor, wat de Mokro's betreft. De lamotsite is toch helemaal geruimd en daar is nu een heel mooi winkelcomplex gekomen.

Je leert algauw de slechte buurten kennen (buurt van het station e.d.m), die overdag wel redelijk veilig zijn hoor.

Het is vooral een heel mooie stad, Brugge en Gent zeker waardig. Veel trendy shops ook.

Wel een zeer jachtige stad: veeeeel, heeeel veel pendelaars en scholieren voor de KHM, Coloma, bedrijven etc...

driewerf
20 augustus 2009, 00:11
Ik overweeg een verhuis naar Mechelen, maar ik ken de stad nog niet zo goed.
Dan maar de mening vragen van de forumgangers die de stad wel kennen!

Ik heb een huis op het oog aan de zuidkant van de stad, niet ver van het provinciaal domein. Het is een prachtige woning aan een aanvaardbare prijs. So far, so good.

Maar ik hoor en lees over 'stadsvlucht' uit Mechelen, wegens de toenemende aanwezigheid van Moslims en consoorten.
Nu wil ik gewoon weten wat daar van aan is. Is er werkelijk sprake van een sterke toename van vreemdelingen en een wegtrekken van de begoede stadsbewoners? Of zijn dat overtrokken commentaren?

En vooral met het oog op het belang van onze kinderen, is onze belangrijkste vraag: is er kwaliteitsonderwijs voorhanden? Wordt het niveau van de lagere en middelbare scholen niet door vernoemd fenomeen naar beneden getrokken.
Een specifiek advies voor of commentaar op een bepaalde school is ook altijd welkom.

Stadsvlucht?
Er is een toenemende trek richting Mechelen.

Weezer
20 augustus 2009, 09:37
Die ene school waar m'n nicht lesgeeft schijnt goed te zijn ;)

Duvelke
20 augustus 2009, 09:49
Over de vaart dus,en kort bij het vrijbroekpark....



Het is te zien in wélke straat jij je wil vestigen...
Aan de brusselse steenweg en de aanverwante straatjes wil de concentratie aan allochtonen wel eens duidelijker oplopen dan het nationaal stedelijk gemiddelde...Net zoals in de kleinere straatjes rond het centrum en het begin van de leuvensesteenweg...

Maar in de wijk nét voor het vrijbroekpark is het nog aangenaam wonen ...



Natuurlijk mijn beste, de vraag is of Uw kinderen nog in het lager onderwijs zitten of in het middelbaar....

In het centrum hebben we dus het college of de "mannekes" zoals wij zeggen...Strenge school met uitstekende kwaliteit van onderwijs en van een hoog niveau....
Aan het begin van de zandpoortvest hebben we dus de Bim-sem,ook wel het klein seminarie genoemd...
Eveneens hier een onderwijs van hoog niveau,en net zoals het college erg streng in de beoordeling van de prestatie van de leerlingen...
In deze twee scholen beginnen velen hun eerste jaar middelbaar om daarna onherroepelijk af te vallen en verder te studeren in lagere studierichtingen en of noodgedwongen naar een andere school dienen te verkassen...
Mijn jongste is hier nét afgestudeerd,en gaat nu verder op de hogeschool gelegen op diezelfde zanspoortvest enkele honderden meters verder ....

Een trapje lager staat het instituut ursulinen genoteerd waar mijn oudste gestudeerd heeft....in de hoogstraat kort bij de brusselse poort....
Deze school is milder wat betreft de beoordeling van de leerlingen vergelijkbaar met het college en de bim sem...
Hier vindt je trouwens ook meer allochtoonse leerlingen terug, alhoewel die nog steeds een minderheid vormen....Deze school biedt zowel lager onderwijs als middelbaar onderwijs aan...

Qua groepsreizen van leerlingen is deze school wél uniek aangezien zij iederéén de kans geven om daar aan deel te nemen....
Bij de bim sem komt het erop aan om de eerste te zijn om daarvoor in te schrijven wegens het beperkte aantal plaatsen die er te begeven zijn....
En nu praat ik uit eigen ervaring wat mijn zoon betreft, zelfs snel zijn is géén garantie op deelname aan zulke groepsreizen...Mijn dochter daarentegen heeft bij de ursulinen alle groepsreizen meegemaakt...

Je geeft hier wel enkel de ASO-scholen aan..
Je hebt nog den TSM voor als je kinderen met hun handen willen werken.
Dan heb je nog coloma+ (heb vroeger nog op den Ham gezeten) waar je meerdere TSO-richtingen zoals informatica, handel, secretariaat kan doen, maar ook bakker, kok, verzorging, ...
Zijn ze geintresseerd in de medeische sector, dan heb je de paramedische..vlak aan de zandpoortvest.
Ohja, en er is ook een tuinbouwschool in Mechelen Noord.

Dronkoers
20 augustus 2009, 09:50
Ik weet café Micha al zijn ;-)

Duvelke
20 augustus 2009, 09:50
Kwa leefbaarheid is Mechelen best okay. Het is veel verbeterd sinds Bart Somers er burgemeester is geworden. Als het goed is, mag het gezegd worden. Er worden ook geregeld leuke activiteiten gehouden op grote markt.
Van het weekend is het trouwens maanrock in mechelen. Allen daarheen ! ;)

Duvelke
20 augustus 2009, 09:51
Ik weet café Micha al zijn ;-)

Micha?..*denkt na*..is dat da rock-punk cafe daar aant station?

Dronkoers
20 augustus 2009, 09:52
Micha?..*denkt na*..is dat da rock-punk cafe daar aant station?

Yup :-D

en de Mechel-burger weet ik ook al zijn :cheer:

Duvelke
20 augustus 2009, 09:56
Yup :-D

en de Mechel-burger weet ik ook al zijn :cheer:

Das aan de zandpoortvest. Ik ken de eigenaars, ik poker daar soms ne keer mee.

Dronkoers
20 augustus 2009, 09:57
Das aan de zandpoortvest. Ik ken de eigenaars, ik poker daar soms ne keer mee.

Ligt het aan mij en het uur dat ik er voorbijkom, of is da regelmatig gesloten? :?

Duvelke
20 augustus 2009, 09:59
Kweet het niet, in den dag passeer ik daar niet zo veel

Queensburry
20 augustus 2009, 10:07
Over de vaart dus,en kort bij het vrijbroekpark....

Het is te zien in wélke straat jij je wil vestigen...
Aan de brusselse steenweg en de aanverwante straatjes wil de concentratie aan allochtonen wel eens duidelijker oplopen dan het nationaal stedelijk gemiddelde...Net zoals in de kleinere straatjes rond het centrum en het begin van de leuvensesteenweg...

Maar in de wijk nét voor het vrijbroekpark is het nog aangenaam wonen ...

Ik vrees dat het wel vlak aan de Brusselsesteenweg is dat we ons willen vestigen.... :-(

Natuurlijk mijn beste, de vraag is of Uw kinderen nog in het lager onderwijs zitten of in het middelbaar....

In het centrum hebben we dus het college of de "mannekes" zoals wij zeggen...Strenge school met uitstekende kwaliteit van onderwijs en van een hoog niveau....
Aan het begin van de zandpoortvest hebben we dus de Bim-sem,ook wel het klein seminarie genoemd...
Eveneens hier een onderwijs van hoog niveau,en net zoals het college erg streng in de beoordeling van de prestatie van de leerlingen...
In deze twee scholen beginnen velen hun eerste jaar middelbaar om daarna onherroepelijk af te vallen en verder te studeren in lagere studierichtingen en of noodgedwongen naar een andere school dienen te verkassen...
Mijn jongste is hier nét afgestudeerd,en gaat nu verder op de hogeschool gelegen op diezelfde zanspoortvest enkele honderden meters verder ....

Een trapje lager staat het instituut ursulinen genoteerd waar mijn oudste gestudeerd heeft....in de hoogstraat kort bij de brusselse poort....
Deze school is milder wat betreft de beoordeling van de leerlingen vergelijkbaar met het college en de bim sem...
Hier vindt je trouwens ook meer allochtoonse leerlingen terug, alhoewel die nog steeds een minderheid vormen....Deze school biedt zowel lager onderwijs als middelbaar onderwijs aan...

Oprecht bedankt voor deze informatie.
Het college kenden we al. Maar van onze drie kinderen gaat de kleinste nog één jaar naar de kleuterklas en de beide anderen naar de lagere school.
We hadden o.a. 'De Parel' op het oog, in de Sint-Jan Bergmansstraat, omdat er in die langere school verschillende klassen per leerjaar zijn en de getalenteerde kinderen samen in dezelfde klas worden ondergebracht, wat men kangoeroeklassen noemt. Het doorlichtingsrapport is in ieder geval goed. Enige kennis van deze school?

Duvelke
20 augustus 2009, 10:12
Niets mis met de alllochtonen. Vriendelijke mensen !

Dronkoers
20 augustus 2009, 10:15
Niets mis met de alllochtonen. Vriendelijke mensen !

Die Nederlanders? ;-)

Derk de Tweede
20 augustus 2009, 10:22
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mechelen-Commandeursmolen-1.JPG

Duvelke
20 augustus 2009, 10:24
Die Nederlanders? ;-)

Die vind je niet zoveel, of het moesten hollandse studenten zijn, die zitten hier wel met hopen

Queensburry
20 augustus 2009, 16:19
Iemand nog iets kwijt over de Mechelse scholen?

Svennies
20 augustus 2009, 17:55
Ik vrees dat het wel vlak aan de Brusselsesteenweg is dat we ons willen vestigen.... :-(



Oprecht bedankt voor deze informatie.
Het college kenden we al. Maar van onze drie kinderen gaat de kleinste nog één jaar naar de kleuterklas en de beide anderen naar de lagere school.
We hadden o.a. 'De Parel' op het oog, in de Sint-Jan Bergmansstraat, omdat er in die langere school verschillende klassen per leerjaar zijn en de getalenteerde kinderen samen in dezelfde klas worden ondergebracht, wat men kangoeroeklassen noemt. Het doorlichtingsrapport is in ieder geval goed. Enige kennis van deze school?

Nee, mijn kinderen hebben hun lager onderwijs in de sint lambertusschool in Muizen gevolgd...

De oudste is vervolgens naar de ursulinen geweest,en de jongste naar de bim sem...

Svennies
20 augustus 2009, 18:02
Je geeft hier wel enkel de ASO-scholen aan..
Je hebt nog den TSM voor als je kinderen met hun handen willen werken.
Dan heb je nog coloma+ (heb vroeger nog op den Ham gezeten) waar je meerdere TSO-richtingen zoals informatica, handel, secretariaat kan doen, maar ook bakker, kok, verzorging, ...
Zijn ze geintresseerd in de medeische sector, dan heb je de paramedische..vlak aan de zandpoortvest.
Ohja, en er is ook een tuinbouwschool in Mechelen Noord.

Waar men ook het quasi volledige pakket aan TSO richtingen aanbiedt mijn beste...

Het voordeel dat deze scholen leveren is dat ze in vergelijking met andere scholen die eveneens TSO richtingen aanbieden er strengere beoordelingen op nahouden.

Pølle
20 augustus 2009, 18:07
't College is een elititaire kutschool waar al het uitschot zit. De rest is denk ik wel in orde. Vergeet ook Scheppers niet, ook een degelijke school.

Voor de rest moet je niet zoveel angst hebben voor die allochtonen. Zéker niet indien je je niet in een allochtone wijk vestigt (Mahatma Gandhi, bepaalde delen van het stadscentrum, ...). Als je een mooi huis op het oog hebt zal het wel niet in een dergelijke buurt gevestigd zijn.

In welke straat staat het huis?

Queensburry
21 augustus 2009, 08:17
Nee, mijn kinderen hebben hun lager onderwijs in de sint lambertusschool in Muizen gevolgd...

De oudste is vervolgens naar de ursulinen geweest,en de jongste naar de bim sem...

We hebben non-stop opzoekingen gedaan, en wat het middelbaar betreft, begrijp ik dat er dus drie goede ASO scholen zijn in Mechelen. Keuze zat dus.
Voor het lager onderwijs hadden we - naast De Parel - ook gedacht aan de Coloma school (in een groene omgeving met kinderboerderijtje) of eventueel de Ursulinen basisschool.

Duvelke
21 augustus 2009, 09:28
Waar men ook het quasi volledige pakket aan TSO richtingen aanbiedt mijn beste...

Het voordeel dat deze scholen leveren is dat ze in vergelijking met andere scholen die eveneens TSO richtingen aanbieden er strengere beoordelingen op nahouden.

in het college TSO-richtingen? dat dacht ik niet hoor
in BIM-SEM evenmin, op een of twee na, en die zijn daar dan helemala niet in gespecialliseerd. Je hebt trouwens heel veel soorten TSO-richtingen itt tot ASO-richtingen..

en waarop baseert u zich dat men een strengere beoordeling geeft in die scholen die u opnoemt?

ossaert
21 augustus 2009, 09:48
Maar ik hoor en lees over 'stadsvlucht' uit Mechelen, wegens de toenemende aanwezigheid van Moslims en consoorten.
Nu wil ik gewoon weten wat daar van aan is. Is er werkelijk sprake van een sterke toename van vreemdelingen en een wegtrekken van de begoede stadsbewoners? Of zijn dat overtrokken commentaren?

Mijn vriendin en ik hebben eind vorig jaar een huis gekocht en zijn in maart naar Mechelen verhuisd, omwille van de goede bereikbaarheid en de meer dan redelijke prijzen, zeker in vergelijking met Leuven of Antwerpen. Onze indruk, toen we bv. de immosites afstroopten, was niet dat er een stadsvlucht bezig was, integendeel. Je zag vaak huizen te koop staan die overduidelijk door een migrantengezin bewoond waren, maar de mensen die kwamen kijken waren overwegend blanke jonge koppels. Zeker vanuit Leuven lijkt er langzaam een trek op gang te komen naar Mechelen, en ik vermoed dat veel huizen die in het centrum te koop staan eenvoudig te duur zijn (worden) voor veel allochtonen. De straat waar wij wonen, moet tot voor enkele jaren redelijk zwart geweest zijn, maar sinds de stadsvernieuwing op gang is gekomen, zijn er nu nog weinig Marokkaanse gezinnen (twee, drie?). Wat wel nog gebeurt, is 'doorgaand verkeer' (zeker in het weekend) en de occasionele hangjongeren, maar het valt al bij al zeer goed mee.

Queensburry
21 augustus 2009, 11:05
Mechelen is zeker ideaal wat bereikbaarheid betreft, zowel met de wagen als met de trein.
Wij hebben geen band met de stad, maar zoeken een alternatief voor Brussel, waar we momenteel wonen en waar we enkel uit wegtrekken omwille van de gekende problemen van het Nederlandstalige onderwijs, dat in Brussel ten onder gaat aan zijn eigen succes.

We hebben ook in Leuven rondgezocht, maar die stad is afgevallen. Er zijn quasi geen grote huizen van meer dan 300 m2 te koop (die zijn allemaal tot studentenkoten omgebouwd) en in tegenstelling tot de KUL heeft het lager en middelbaar onderwijs van Leuven geen goede reputatie.

We hebben ook in Aalst rondgezocht, maar de huizenmarkt is er problematisch. (Er staan alleen verouderde en te kleine arbeidershuisjes te koop, die momenteel vooral door vreemdelingen worden opgekocht.)
Jammer, want er zijn vele zeer goede scholen.

Daarom is ons oog uiteindelijk op Mechelen gevallen.

Flanelcondoom
21 augustus 2009, 11:16
En wat is volgens jou goed lager en secundair onderwijs?

ossaert
21 augustus 2009, 15:30
Mechelen is zeker ideaal wat bereikbaarheid betreft, zowel met de wagen als met de trein.
Wij hebben geen band met de stad, maar zoeken een alternatief voor Brussel, waar we momenteel wonen en waar we enkel uit wegtrekken omwille van de gekende problemen van het Nederlandstalige onderwijs, dat in Brussel ten onder gaat aan zijn eigen succes.

We hebben ook in Leuven rondgezocht, maar die stad is afgevallen. Er zijn quasi geen grote huizen van meer dan 300 m2 te koop (die zijn allemaal tot studentenkoten omgebouwd) en in tegenstelling tot de KUL heeft het lager en middelbaar onderwijs van Leuven geen goede reputatie.

We hebben ook in Aalst rondgezocht, maar de huizenmarkt is er problematisch. (Er staan alleen verouderde en te kleine arbeidershuisjes te koop, die momenteel vooral door vreemdelingen worden opgekocht.)
Jammer, want er zijn vele zeer goede scholen.

Daarom is ons oog uiteindelijk op Mechelen gevallen.

Wij zijn dan wel nog nog niet aan kinderen toe, maar onze situatie was vergelijkbaar. Het oorspronkelijke idee was om iets te kopen in Leuven of de onmiddellijke omgeving, maar dat leek, prijs-kwaliteit, niet haalbaar, en we hadden weinig zin om in de verder afgelegen dorpen te gaan wonen (hoewel we wel een paar keer gaan kijken zijn). Mechelen is er dan na enig overleg als meest logische keuze uitgekomen. Toen we daar de eerste huizen gingen bekijken, wisten we dat we meer kans hadden om iets leuks te vinden. Wanneer we dan we uiteindelijk een huis zagen met een prachtig uitzicht over de stad en de Sint-Romboutstoren, hebben we niet lang getwijfeld.

vercetti
21 augustus 2009, 15:51
Yup :-D

en de Mechel-burger weet ik ook al zijn :cheer:

Die geven te kleine broodjes. Ge moed de Mondfol proberen. Een paar huizen verder. En qua frituur is Frutties echt een aanrader. Het is dat ik herstel van een kaakoperatie anders pakte ik morge de trein naar Mechelen om er een broodje Frutties te bestellen. http://www.9lives.be/forum/images/smilies/drool.gif Sultan Kebab aan het station is ook heerlijk.

Zit op de KHM. Echt een geweldige school. Zou hem aan iedereen aanraden.

Queensburry
21 augustus 2009, 16:35
Het huis is gelegen vlakbij de vaart, en vlakbij het Berkenhof speelpleintje, waar er blijkbaar problemen zijn (of toch waren) met hangjongeren en klein vandalisme, wat tot meer politietoezicht en sluitingsuren heeft geleid. Is dit een probleembuurt?

Queensburry
22 augustus 2009, 09:05
?

Flanelcondoom
22 augustus 2009, 09:16
Wat ben je toch een bange, blanke man. Ga s'avonds wat rondwandelen door Mechelen en zie zelf. Of durf je niet?

Queensburry
23 augustus 2009, 20:25
Nee, mijn kinderen hebben hun lager onderwijs in de sint lambertusschool in Muizen gevolgd...

De oudste is vervolgens naar de ursulinen geweest,en de jongste naar de bim sem...

De BimSem lijkt inderdaad een erg goede reputatie te hebben, te vergelijken met die van het college.
We hebben dit weekend zowel op zaterdag als op zondag de buurt van de scholen én van het huis verkend. En ook een half dozijn buurtbewoners aangesproken, zowel Belgen als allochtonen, in de wijk rond de Brusselsesteenweg ten zuiden van de Vaart. De mensen vielen wel mee. (De Marokkaanse jongeren spraken opvallend goed Nederlands. Dat contrasteert met het ronduit slechte Frans dat de Marokkanen bij ons in Brussel spreken. Maar ja, het Franstalig onderwijs ...)
Het probleem is dat er geen sociale mix bestaat. De mooie, grote villa's, zoals we er er een op het oog hebben, kun je op de vingers van één hand tellen. Voor de rest zijn het verouderde rijhuisjes, type 'deurke-vensterke, deurke-vensterke, ...' die uiteraard bijna uitsluitend een sociaal-economisch zwakkere groep aantrekken.
Dan moet je jezelf de vraag stellen hoe belangrijk de buurt voor je is. We weten na dit weekend al weer wat meer en we kunnen het nu eens laten bezinken. Maar nieuwe info blijft welkom!

N.B.: we hebben ook Maanrock meegenomen. Echt wel een gezellige bedoening. En het bleef allemaal verbazingwekkend proper. Misschien omwille van de indrukwekkende aanwezigheid van de politie?

Queensburry
24 augustus 2009, 17:04
Dendermonde is eventueel een alternatief voor Mechelen...

Pølle
24 augustus 2009, 19:38
Mechelen is tof.

Txiki
24 augustus 2009, 19:41
Wat ben je toch een bange, blanke man. Ga s'avonds wat rondwandelen door Mechelen en zie zelf. Of durf je niet?

D'er gebeurt toch niks in Mechelen?

Flanelcondoom
24 augustus 2009, 19:56
D'er gebeurt toch niks in Mechelen?

Bwa, er hangen soms plebejers rond aan't station. Met een vieze blik (of pepperspray als meisje) zou dat geen probleem moeten vormen.

Txiki
24 augustus 2009, 19:57
Bwa, er hangen soms plebejers rond aan't station. Met een vieze blik (of pepperspray als meisje) zou dat geen probleem moeten vormen.

Dat die daar rondhangen moeten ze weten. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Flanelcondoom
24 augustus 2009, 20:03
Dat die daar rondhangen moeten ze weten. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Ik denk dat enkel bange blanke mannen worden aangevallen.

Zwartengeel
8 september 2009, 07:21
Dendermonde is eventueel een alternatief voor Mechelen...

Wonen daar al niet te veel Vlaemsche boeren voor zo'n kosmopolische Brusselaar als jij?

hotschizodiscocop
8 september 2009, 07:26
Ik was vroeger ook nogal tegen katholieke scholen maar moet nu vaststellen dat ze meestal hogere prestaties eisen.

Zwartengeel
8 september 2009, 07:30
Ik was vroeger ook nogal tegen katholieke scholen maar moet nu vaststellen dat ze meestal hogere prestaties eisen.

Dat is ook zo. Ik heb mijn lagere humaniora in een katholieke school gedaan en het studieniveau en de eisen die er gesteld werden lagen daar een stuk hoger dan in het rijksonderwijs, waar ik de rest van mijn middelbare studies deed.

hotschizodiscocop
8 september 2009, 07:33
Dat is ook zo. Ik heb mijn lagere humaniora in een katholieke school gedaan en het studieniveau en de eisen die er gesteld werden lagen daar een stuk hoger dan in het rijksonderwijs, waar ik de rest van mijn middelbare studies deed.

Katholieke scholen zouden ook lessen zedenleer moeten aanbieden. Ik wil geen kinderen maar had ik er, dan zou ik met een enorm conflict zitten: enerzijds enorm tegen de kerk gekant, anderzijds enorm voor het beste onderwijs... ;-)

Queensburry
8 september 2009, 17:03
Wonen daar al niet te veel Vlaemsche boeren voor zo'n kosmopolische Brusselaar als jij?

Eerlijk gezegd: Ja!
Derdermonde is na onderzoek afgeschreven als een te gezapig provinciestadje. Dan nog liever volledig op de buiten in het groen.
Zelf zou ik liefst in Brussel blijven wonen. Maar met drie kleine kinderen is het dus niet meer mijn persoonlijk belang dat centraal straat.
Daarom komt nu zelfs enkele dorpen in aanmerking, op voorwaarde dat de scholen en de andere infrastructuur goed zijn.
Momenteel hebben we een bod uitgebracht op een woning in het centrum van ..... Koningshooikt!
Tot voor twee weten wist ik zelfs niet eens dat er zoiets met zo'n naam bestond.

DRVH
15 december 2013, 09:37
Ik overweeg een verhuis naar Mechelen, maar ik ken de stad nog niet zo goed.
Dan maar de mening vragen van de forumgangers die de stad wel kennen!

Ik heb een huis op het oog aan de zuidkant van de stad, niet ver van het provinciaal domein. Het is een prachtige woning aan een aanvaardbare prijs. So far, so good.

Maar ik hoor en lees over 'stadsvlucht' uit Mechelen, wegens de toenemende aanwezigheid van Moslims en consoorten.


Ik woon en werk ondertussen meer dan twintig jaar in Mechelokko, maar ik overweeg terug te keren naar mijn oorspronkelijke stad (waar ik ook regelmatig voor enkele dagen verblijf).

Ik beschouw mijzelf als een verdraagzaam mens, maar ik blijf het bij periodes moeilijk hebben met sommige irritante 'jongeren'.
Ik denk gewoon dat de Vlaamse attitudes anders zijn.

Je kunt je ook afvragen hoe het komt dat bepaalde steden het soort gettosteden geworden zijn die ze geworden zijn.

Ik moet concluderen dat ik mij in de stad waar 'k vandaan kom meer 'in mijn draai' voel.

plakker
15 december 2013, 10:00
Ik overweeg een verhuis naar Mechelen, maar ik ken de stad nog niet zo goed.
Dan maar de mening vragen van de forumgangers die de stad wel kennen!

Ik heb een huis op het oog aan de zuidkant van de stad, niet ver van het provinciaal domein. Het is een prachtige woning aan een aanvaardbare prijs. So far, so good.

Maar ik hoor en lees over 'stadsvlucht' uit Mechelen, wegens de toenemende aanwezigheid van Moslims en consoorten.
Nu wil ik gewoon weten wat daar van aan is. Is er werkelijk sprake van een sterke toename van vreemdelingen en een wegtrekken van de begoede stadsbewoners? Of zijn dat overtrokken commentaren?

En vooral met het oog op het belang van onze kinderen, is onze belangrijkste vraag: is er kwaliteitsonderwijs voorhanden? Wordt het niveau van de lagere en middelbare scholen niet door vernoemd fenomeen naar beneden getrokken.
Een specifiek advies voor of commentaar op een bepaalde school is ook altijd welkom.


We zijn nu 4 jaar verder, en?
Is't Mechelen een aanrader?
Een goede plaats om je opgroeiende kinderen alleen van het station naar huis te laten wandelen?