PDA

View Full Version : Esc


PeterCC
28 augustus 2009, 23:55
De nieuwe hype in verkeersveiligheid is ESC: Electronic Skid Control. Nooit meer slippen met andere woorden.
Zit nu al op vele auto's maar wordt binnen enkele jaren standaard op alle auto's.

De winst in verkeersveiligheid wordt zeer hoog ingeschat. Volgens dit artikel ( http://www.fiafoundation.org/news/archive/2008/Pages/ESCsafetygainsdemonstratedinSpainandEstonia.aspx ) zou ESC in Europa voor 4000 verkeersdoden minder per jaar zorgen. Het Amerikaanse NHTSA schat de winst nog hoger in ( http://www.nhtsa.dot.gov/portal/site/nhtsa/menuitem.012c081c5966f0ca3253ab10cba046a0/ ): 5300 tot 9600 verkeersdoden minder in de VS.

Ergens heb ik daar een deja-vu gevoel bij. ABS was destijds toch ook zo een technische doorbraak waarmee grote hoeveelheden levens zouden worden gespaard?
Maar na jaren ervaring blijkt de werkelijkheid toch anders te zijn, zoals in deze studie wordt beschreven ( http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.PDF ). Het is een Amerikaanse studie gepubliceerd door het betrouwbare NHTSA.

De conclusie is:
ABS has close to a zero net effect on fatal crash involvements.
ABS is quite effective in nonfatal crashes.

Micele
29 augustus 2009, 01:44
De nieuwe hype in verkeersveiligheid is ESC: Electronic Skid Control. Nooit meer slippen met andere woorden.
Neen, dat laatste is het niet, het blijft een hulpmiddel vooral voor de weinig-rijvaardige bestuurders* die dan wat meer marge hebben bij het ongecontroleerd slippen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
Het ondersteunt de bestuurder van een voertuig in zijn rijtaak, wanneer hij of zij terechtkomt in een kritieke situatie: bij plotse uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verradelijk wegdek.

Nooit meer slippen met andere woorden
Juist zulke grootspraak vermindert het effect van de verbeterde veiligheid, want vele* gaan meer risico´s nemen in de grote waan van veel meer slipreserve.

Zit nu al op vele auto's maar wordt binnen enkele jaren standaard op alle auto's.
idd.

De winst in verkeersveiligheid wordt zeer hoog ingeschat. Volgens dit artikel ( http://www.fiafoundation.org/news/archive/2008/Pages/ESCsafetygainsdemonstratedinSpainandEstonia.aspx ) zou ESC in Europa voor 4000 verkeersdoden minder per jaar zorgen. Het Amerikaanse NHTSA schat de winst nog hoger in ( http://www.nhtsa.dot.gov/portal/site/nhtsa/menuitem.012c081c5966f0ca3253ab10cba046a0/ ): 5300 tot 9600 verkeersdoden minder in de VS. Dat is theorie, er komen dan nieuwe parameters bij de pas, zoals overschatting van bepaalde bestuurders omdat zij denken "elke slip te kunnen opvangen"... ;-)
Ergens heb ik daar een deja-vu gevoel bij. ABS was destijds toch ook zo een technische doorbraak waarmee grote hoeveelheden levens zouden worden gespaard? Uw gevoel is juist...

Idem, fel overdreven blabla, ook door slechte communicatie dachten bepaalde bestuurders "nu wordt mijn remweg korter", terwijl het helemaal niets daarmee te maken heeft, in sommige gevallen wordt de remweg zelfs iets langer. Daarbij waren er die het pedaal niet tot op de bodem doordrukten, wat men met ABS juist wel moet doen bij een noodrem.

ABS is een antiblokkeersysteem bij het remmen dat toelaat nog uit te wijken of te blijven sturen ondanks men het rempedaal vol indrukt, de wielen "rollen nog voldoende", en de auto blijft bestuurbaar. En vergeet niet direkt te kijken naarwaar men heenstuurt, dus in de vrije ruimte en niet naar de hindernis of het obstakel (boom, paal)...

Bij geblokkeerd remmen zonder ABS schuift de auto stuurloos verder... voor te sturen moet men kort van de rem, mensen vergeten dat in paniek...

Maar na jaren ervaring blijkt de werkelijkheid toch anders te zijn, zoals in deze studie wordt beschreven ( http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.PDF ). Het is een Amerikaanse studie gepubliceerd door het betrouwbare NHTSA.
De conclusie is:
ABS has close to a zero net effect on fatal crash involvements.
ABS is quite effective in nonfatal crashes
Tja, de schade van de grootspraak (= overschatting door de bestuurder) moest ook gecompenseerd worden; daarbij waren de eerste ABS-remmen verre van optimaal, wielen L en R moesten evenwichtig en perfect in balans stotterend remmen ook als elk wiel een verschillend gladde ondergrond heeft, pas met de snellere electronica werden de systemen optimaal.

ESP schat ik wel iets hoger in als ABS, omdat 1. "voorrangnegaties van anderen, daardoor uitwijken..." en 2. "zelf de controle over het stuur verliezen door onaangepaste snelheid" hoofdoorzaken zijn van ongevallen.

Dilbert
29 augustus 2009, 11:39
De nieuwe hype in verkeersveiligheid is ESC: Electronic Skid Control. Nooit meer slippen met andere woorden.
Zit nu al op vele auto's maar wordt binnen enkele jaren standaard op alle auto's.

De winst in verkeersveiligheid wordt zeer hoog ingeschat. Volgens dit artikel ( http://www.fiafoundation.org/news/archive/2008/Pages/ESCsafetygainsdemonstratedinSpainandEstonia.aspx ) zou ESC in Europa voor 4000 verkeersdoden minder per jaar zorgen. Het Amerikaanse NHTSA schat de winst nog hoger in ( http://www.nhtsa.dot.gov/portal/site/nhtsa/menuitem.012c081c5966f0ca3253ab10cba046a0/ ): 5300 tot 9600 verkeersdoden minder in de VS.

Ergens heb ik daar een deja-vu gevoel bij. ABS was destijds toch ook zo een technische doorbraak waarmee grote hoeveelheden levens zouden worden gespaard?
Maar na jaren ervaring blijkt de werkelijkheid toch anders te zijn, zoals in deze studie wordt beschreven ( http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.PDF ). Het is een Amerikaanse studie gepubliceerd door het betrouwbare NHTSA.

De conclusie is:
ABS has close to a zero net effect on fatal crash involvements.
ABS is quite effective in nonfatal crashes.Dit is inderdaad de weg die men moet volgen.

Mensen gaan niet veranderen, hoezeer linkse Jakobijnen en juristen ook zullen proberen. Mensen maken fouten. Mensen maken menselijke beoordelingen omtrent veilige snelheid, tussenafstand, remafstand, enz. Er is een onmiskenbare grens aan hoeveel de verkeersveiligheid kan worden verhoogd door preventief (bvb. rijopleiding) of repressief op te treden.

Verkeersveiligheid verhogen moet men dus vooral doen door de infrastructuur aan te passen, en door de auto's veiliger te maken. Voorkomen dus dat menselijk gedrag en menselijke fouten leiden tot ongevallen en slachtoffers.

Scherven A. Mok
29 augustus 2009, 12:55
There is no Esc !

Micele
29 augustus 2009, 13:13
There is no Esc !
U bedoelt Escape ? ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control
Electronic stability control (ESC) is the generic term recognized by the Society of Automotive Engineers and other authorities. However, vehicle manufacturers use a variety of different trade names for ESC:
en een hele waslijst...

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC:
De nieuwe hype in verkeersveiligheid is ESC: Electronic Skid Control. Nooit meer slippen met andere woorden.

Letterlijk wordt Electronic Skid Control door niemand vd constructeurs gebruikt,
enkel Mitsubishi gebruikt Skid:
Mitsubishi: Active Skid and Traction Control MULTIMODE and Active Stability Control (ASC)
maar dat is "mierenneuken" op lettertjes ;-) , we weten waarover het gaat.
Electronic stability control (ESC) is a computerized technology introduced in 1995 that improves the safety of a vehicle's stability by detecting and minimizing skids.

Johnny Blaze
29 augustus 2009, 17:29
De wetten van de fysica gaat dat systeem toch nooit kunnen omzeilen, dus, eigenlijk wat Micele zei. Nu, allemaal goed en wel, zolang we het maar kunnen uitschakelen als we willen. Niks zo ambetant als plots vermogen verliezen als uw kont uitbreekt en ge wilt met de power corrigeren :)

Mijn lievelingslampke op 't dashbord.

http://toddsmods.com/media/dsc_off2.gif

dsc off!!! 8-)

Jazeker
30 augustus 2009, 10:31
There is no Esc !

http://www.bohemianalps.com/blog/wp-content/uploads/2008/01/xps-keyboard.jpg

I can has one! I haz hint... it is a left upside thingzie.

Scherven A. Mok
30 augustus 2009, 10:48
:-)

brother paul
31 augustus 2009, 09:34
De wetten van de fysica gaat dat systeem toch nooit kunnen omzeilen, dus, eigenlijk wat Micele zei. Nu, allemaal goed en wel, zolang we het maar kunnen uitschakelen als we willen. Niks zo ambetant als plots vermogen verliezen als uw kont uitbreekt en ge wilt met de power corrigeren :)

Mijn lievelingslampke op 't dashbord.

http://toddsmods.com/media/dsc_off2.gif

dsc off!!! 8-)

mijn vrouw zei ooit eens 10 jaar terug, dat er toch iets raars was aan haar auto, dat dit lichtje soms eens brande...
Vroeg ik dan doodleuk: en voel je zo uw rempedaal niet trillen ?
Ja zegt ze.
Ik zeg wel, dat is omdat je te hard rijdt, en de auto zijn ABS werkt, en dus moet ingrijpen dat je aan het slippen bent.

Ah...

PeterCC
5 september 2009, 21:57
(...)
ESP schat ik wel iets hoger in dan ABS, omdat 1. "voorrangnegaties van anderen, daardoor uitwijken..." en 2. "zelf de controle over het stuur verliezen door onaangepaste snelheid" hoofdoorzaken zijn van ongevallen.
Item 1 klinkt erg ABS'ig.
En item 2 lijkt me alleen oplosbaar mits een wijziging van de fysica, maw niet met ESC.

Micele
5 september 2009, 22:19
Item 1 klinkt erg ABS'ig.
En item 2 lijkt me alleen oplosbaar mits een wijziging van de fysica, maw niet met ESC.
Tja, klinken en lijken op zegt me niet veel:

1) Dikwijls kom je in een slip als je uitwijkt en remt (of omgekeerd), en probeert op de weg te blijven.
2) Onaangepaste snelheid (bocht, glad wegdek, enz...) en daardoor niet uit de slip komen is controle over het stuur verliezen.

Jij schreef toch:
De nieuwe hype in verkeersveiligheid is ESC: Electronic Skid Control. Nooit meer slippen met andere woorden. ;-)