PDA

View Full Version : "Er wordt pas geflitst vanaf 145 km/h"


Descartes Jr
8 september 2009, 20:51
Fluisterend en zonder veel uitleg
klikte een ambtenaar van de weg :
rij gerust met spoed
en een zware voet.
Slechts af en toe heb je gewoon pech ...

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/432080-ef02089080e6ea118bdb0712783500a3.jpg

Geef maar volle petrol ! (http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal-Nieuws/article/detail/990027/2009/09/08/Politie-flitst-niet-onder-145-km-u.dhtml) :roll:

nihao
8 september 2009, 21:22
Da's ook zo ... wie genoeg geld heeft laat zich hierdoor niet tegenhouden. De pakkans is trouwens zo laag dat de snelheidsduivels die ene boete per jaar gewoon beschouwen als de inning van hun abonnement....

JBX
9 september 2009, 07:10
Da's ook zo ... wie genoeg geld heeft laat zich hierdoor niet tegenhouden. De pakkans is trouwens zo laag dat de snelheidsduivels die ene boete per jaar gewoon beschouwen als de inning van hun abonnement....Zo zie ik het ook. Verkeersboetes zijn gewoon hardrijdersbelasting.Ik heb een redelijk zware voet maar dat is verder geen probleem want als je vaak dezelfde snelweg doet zie je de snelheidscontroles ruim op tijd staan. Meestal zie je ook nog bij de voorliggers de stoplichten aan gaan. :roll: Ik ben op 15 jaar slechts 3 keer geflitst. En wat is 50 of 100 Euro om de 5 jaar nu?

Kay_
9 september 2009, 07:27
Zo zie ik het ook. Verkeersboetes zijn gewoon hardrijdersbelasting.Ik heb een redelijk zware voet maar dat is verder geen probleem want als je vaak dezelfde snelweg doet zie je de snelheidscontroles ruim op tijd staan. Meestal zie je ook nog bij de voorliggers de stoplichten aan gaan. :roll: Ik ben op 15 jaar slechts 3 keer geflitst. En wat is 50 of 100 Euro om de 5 jaar nu?

Ik ooit maar één keer geflitst, natuurlijk zo dom om op een onbekende weg 85 te rijden ipv 70 en langs voor geflitst.

Ook één keer opgeschreven voor door het rood rijden, terwijl het nog oranje was, nu ja...

Nu is het op E314, E313 en E40 nog extra makkelijk met die grote borden waar ze zich achter 'verstoppen'.

lantjes
9 september 2009, 08:06
145? Mijn oor...recent nog 50€ aan mijn been voor 126 gecorrigeerde snelheid op de E40 richting kust....maar ja, ik was op dat ogenblik dan ook een gevaar op de weg waarschijnlijk:roll: terwijl mijn madam zegt dat ik als een slak rij....:cry:

Een verkapte vorm van belastingen, niet meer of minder.

smokey
9 september 2009, 09:09
Da's ook zo ... wie genoeg geld heeft laat zich hierdoor niet tegenhouden. De pakkans is trouwens zo laag dat de snelheidsduivels die ene boete per jaar gewoon beschouwen als de inning van hun abonnement....

idd, de pakkans is zowat onbestaand, wie nu nog geflitst wordt is gewoon iemand die consequent altijd te snel rijdt en vaak heel onbegrijpbaar, want ja, als je constant 60 kunt rijden waar je 50 mag, waarom rijd je dan niet constant 50

toen je overal 90 mocht reden de meesten 100-105 , nu je meestal 70 mag rijden ze 80, wat een arme geesten

aan de andere kant, denk ik soms, tja, de meeste mensen hebben zo een saai en vastbepaald onvrij leven dat de enige rebellie dat ze nog kunnen tentoonspreiden is deze gemakkelijke regeltjes te breken

lantjes
9 september 2009, 09:37
idd, de pakkans is zowat onbestaand, wie nu nog geflitst wordt is gewoon iemand die consequent altijd te snel rijdt en vaak heel onbegrijpbaar, want ja, als je constant 60 kunt rijden waar je 50 mag, waarom rijd je dan niet constant 50

toen je overal 90 mocht reden de meesten 100-105 , nu je meestal 70 mag rijden ze 80, wat een arme geesten

aan de andere kant, denk ik soms, tja, de meeste mensen hebben zo een saai en vastbepaald onvrij leven dat de enige rebellie dat ze nog kunnen tentoonspreiden is deze gemakkelijke regeltjes te breken

Wat een onwaarschijnlijke onzin en baarlijke nonsens. Indien je 50 mag rij ik regelmatig slechts 40, soms ook 60 maar al evengoed 30 en weet je, ik hou liever het overige verkeer, fietsers en voegangers in het oog en pas navenant mijn snelheid aan, dan voortdurend naar mijn snelheidsmeter te staren.

500.000 controles is er anders ook niet naast om al eens tegen de lamp, sorry flitspaal, te lopen/rijden.

Heb je trouwens al een rijbewijs? :roll:

smokey
9 september 2009, 10:04
Wat een onwaarschijnlijke onzin en baarlijke nonsens. Indien je 50 mag rij ik regelmatig slechts 40, soms ook 60 maar al evengoed 30 en weet je, ik hou liever het overige verkeer, fietsers en voegangers in het oog en pas navenant mijn snelheid aan, dan voortdurend naar mijn snelheidsmeter te staren.

500.000 controles is er anders ook niet naast om al eens tegen de lamp, sorry flitspaal, te lopen/rijden.

Heb je trouwens al een rijbewijs? :roll:

ja hoor, reeds 16 jaar en dit met slecht 1 bekeuring wegens fout parkeren, had mij bewonerskaart niet in het zicht gezet

lantjes
9 september 2009, 10:13
ja hoor, reeds 16 jaar en dit met slecht 1 bekeuring wegens fout parkeren, had mij bewonerskaart niet in het zicht gezet

Mijn ma ook, maar 't is wel al van 1968 geleden dat zen zelf nog een km heeft gereden. ;-)

Mag ik u, ten bewijze van de relatief grote pakkans, dit wat gedateerde kaartje meegeven? :? Mobiele controle niet inbegrepen....en ondertussen staan er al heel wat meer flitspalen....
55020

smokey
9 september 2009, 13:25
Mijn ma ook, maar 't is wel al van 1968 geleden dat zen zelf nog een km heeft gereden. ;-)

Mag ik u, ten bewijze van de relatief grote pakkans, dit wat gedateerde kaartje meegeven? :? Mobiele controle niet inbegrepen....en ondertussen staan er al heel wat meer flitspalen....
55020

vaste flitspaal = 0 kans, je ziet ze staan van ver en ze staan in je gps toestel waarschijnlijk

lantjes
9 september 2009, 13:38
vaste flitspaal = 0 kans, je ziet ze staan van ver en ze staan in je gps toestel waarschijnlijk

Geen GPS....;-), doe ik niet aan mee. Om hier in België wat rond te rijden heb ik die ook niet nodig.
Voor die 5 keer per jaar dat je echt eens iets moet zoeken.

(en eigenlijk moet je op het overige verkeer letten ipv op flitspalen.)

Misschien toch eens een radardetector inbouwen.?

smokey
9 september 2009, 14:11
Geen GPS....;-), doe ik niet aan mee. Om hier in België wat rond te rijden heb ik die ook niet nodig.
Voor die 5 keer per jaar dat je echt eens iets moet zoeken.

(en eigenlijk moet je op het overige verkeer letten ipv op flitspalen.)

Misschien toch eens een radardetector inbouwen.?

:) misschien gewoon trager rijden? ik heb ook geen gps, totaal niet nodig en flitspalen daar moet ik niet op letten want ze doen mij niets, ik rij gewoon opt gemakske, ik laat me gewoon door niets of niemand opfokken of mezelf wijsmaken dat ik dringend ergens moet zijn

lantjes
9 september 2009, 14:37
:) misschien gewoon trager rijden? ik heb ook geen gps, totaal niet nodig en flitspalen daar moet ik niet op letten want ze doen mij niets, ik rij gewoon opt gemakske, ik laat me gewoon door niets of niemand opfokken of mezelf wijsmaken dat ik dringend ergens moet zijn

Dat is het hem net, vandaag de dag althans. Ik rij als een slak en nog sta ik er op. Er zijn verkeerssituaties waar de opgelegde max. snelheid totaal onaangepast is, een voorbeeld...
We wonen in een straat waar je 90 mag, een baantje te smal om met twee te kunnen kruisen... Rij ik de straat uit, mag ik plots maar 50 meer terwijl dat een tweevaks hoofdweg is.
Men zou veel efficiënter het aantal verkeersdoden en ongevallen kunnen verminderen door aktief in het verkeer er "de gavaren op de weg" uit te plukken en, wat meer is, deze dienst kan zonder enig probleem gefinancierd worden door de boetes dewelke men aan deze overtreders zou opleggen. Maar het is veel eenvoudiger de auto als melkkoe te misbruiken, jammer dat het op die manier echter niets met veiligheid te maken heeft.

Sfax
9 september 2009, 17:22
Fluisterend en zonder veel uitleg
klikte een ambtenaar van de weg :
rij gerust met spoed
en een zware voet.
Slechts af en toe heb je gewoon pech ...

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/432080-ef02089080e6ea118bdb0712783500a3.jpg

Geef maar volle petrol ! (http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal-Nieuws/article/detail/990027/2009/09/08/Politie-flitst-niet-onder-145-km-u.dhtml) :roll:

Snelheidscontroles op snelwegen hebben dan ook helemaal niets met verkeersveiligheid te maken. Wat is dus het probleem?

Micele
9 september 2009, 21:36
Snelheidscontroles op snelwegen hebben dan ook helemaal niets met verkeersveiligheid te maken. Wat is dus het probleem?
Idd, en onaangepaste snelheidslimieten bestaan ook ...
En rijbewijzen die het papier niet waard zijn ook...
enz... ook ;-)

D heeft 100 kmh op gewone 1+1 wegen buiten bebouwde kom,
en "onbegrensde" ttz aanbevolen 130 kmh op ca. 60 % van zijn totaal (zelfs 99% onverlichte) Autobahnen, daarbij komt nog ca. 15 % Autobahnen die dynamisch tot 2/3 van 24 h "onbegrensd" zijn, wat toch 75 % of ca. 9700 km "Freie Fahrt für freie Bürger" is. (Be heeft 1762 km snelweg)

Geen wonder dat D - ook dankzij een degelijke professionele rijopleiding - tot een vd veiligste landen in Europa geworden is.

Het zit er dik in dat D in 2009 zelfs het verkeersveiligste land van Europa wordt... ik volg de statistieken zo´n beetje... ;-)
http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Presse/pm/2009/08/PD09__308__46241.psml
Pressemitteilung Nr.308 vom 21.08.2009

11% weniger Tote auf deutschen Straßen im ersten Halbjahr 2009

WIESBADEN – Wie das Statistische Bundesamt (Destatis) mitteilt, wurden nach vorläufigen Ergebnissen im ersten Halbjahr 2009 in Deutschland 1 955 Verkehrsteilnehmer im Straßenverkehr getötet; das waren 245 Personen oder 11% weniger als im entsprechenden Zeitraum des Vorjahres. Mit diesem erneut deutlichen Rückgang setzt sich die günstige Entwicklung bei der Zahl der Verkehrstoten bisher auch in diesem Jahr fort.

Ebenfalls abgenommen hat im Zeitraum von Januar bis Juni 2009 gegenüber dem ersten Halbjahr 2008 die Zahl der Personen, die bei Straßenverkehrsunfällen schwer- oder leichtverletzt wurden, nämlich um 6,5% auf rund 184 600.
1. Halbjahr 2009 |1. Halbjahr 2008|Veränderung gegenüber 1.Halbjahr 2008 Anzahl %
Getötete: 1 955 | 2 200 | – 11,1

Met geextrapoleerde 4,7 verkeersdoden per 100.000 inwoners zitten ze niet meer veraf van Nederland met 4,5 verkeersdoden per 100.000 inwoners (2008).

brother paul
10 september 2009, 07:12
Fluisterend en zonder veel uitleg
klikte een ambtenaar van de weg :
rij gerust met spoed
en een zware voet.
Slechts af en toe heb je gewoon pech ...

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/432080-ef02089080e6ea118bdb0712783500a3.jpg

Geef maar volle petrol ! (http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal-Nieuws/article/detail/990027/2009/09/08/Politie-flitst-niet-onder-145-km-u.dhtml) :roll:

ja en die flitspalen flitsen ook zeker vanaf 145km./u
laten we zeggen, dat rekening houden met een goeie standaarddeviatie op de kilometriek van 10%, wordt die 120, 132km/u, en rekening houdend met een marge van de politie van 5 km, wordt dat al 137km/u
Maar veel verder zou ik niet duwen

brother paul
10 september 2009, 09:28
:) misschien gewoon trager rijden? ik heb ook geen gps, totaal niet nodig en flitspalen daar moet ik niet op letten want ze doen mij niets, ik rij gewoon opt gemakske, ik laat me gewoon door niets of niemand opfokken of mezelf wijsmaken dat ik dringend ergens moet zijn

die tomtommekes zijn anders wel best handig, ze zeggen bvb wanneer je te snel rijdt (de rand wordt rood, dat kun je instellen) en ze zeggen ook hoe snel je rijdt tov de satteliet gemeten, dus zonder afwijking op uw snelheidsmeting.

Descartes Jr
10 september 2009, 09:43
die tomtommekes zijn anders wel best handig, ze zeggen bvb wanneer je te snel rijdt (de rand wordt rood, dat kun je instellen) en ze zeggen ook hoe snel je rijdt tov de satteliet gemeten, dus zonder afwijking op uw snelheidsmeting.Dan wordt het nu stilaan tijd om snelheidsbegrenzers in te bouwen die aangestuurd worden door de GPS.

En dan ... weg alle snelheidsborden en -flitsers ! :lol:

smokey
10 september 2009, 09:58
Dan wordt het nu stilaan tijd om snelheidsbegrenzers in te bouwen die aangestuurd worden door de GPS.

En dan ... weg alle snelheidsborden en -flitsers ! :lol:

het probleem daarmee is dat bigbrother overal en altijd kan zien waar je bent en wanner je er bent en hoe lang je blijft, gegevens zoals deze gaan altijd gemanipuleerd en misbruikt worden

en wat met tunnels waar het gps signaal verloren gaat?

Descartes Jr
10 september 2009, 10:14
het probleem daarmee is dat bigbrother overal en altijd kan zien waar je bent en wanner je er bent en hoe lang je blijft, gegevens zoals deze gaan altijd gemanipuleerd en misbruikt wordenis dat een probleem ? Voor mij niet hoor, ik ben geen crimineel. Trouwens, via je GSM ben je nu vandaag ook al localiseerbaar.

En wat met tunnels waar het gps signaal verloren gaat?Zoals vandaag : borden en flitsen.

Kay_
10 september 2009, 10:34
is dat een probleem ? Voor mij niet hoor, ik ben geen crimineel. Trouwens, via je GSM ben je nu vandaag ook al localiseerbaar.



Enkel op basis van een mast, geen exacte locatie. Met GPS wel.

Descartes Jr
10 september 2009, 10:39
Enkel op basis van een mast, geen exacte locatie. Met GPS wel.Enkel de plaats waar uw wagen zich bevindt. Jijzelf kunt elders wel anoniem in de koffer duiken ;-)

Txiki
10 september 2009, 10:43
Mijn ma ook, maar 't is wel al van 1968 geleden dat zen zelf nog een km heeft gereden. ;-)

Mag ik u, ten bewijze van de relatief grote pakkans, dit wat gedateerde kaartje meegeven? :? Mobiele controle niet inbegrepen....en ondertussen staan er al heel wat meer flitspalen....
55020

zin dat allemaal flitspalen 8O ik verhuis

Descartes Jr
10 september 2009, 10:47
Mlatief grote pakkans, dit wat gedateerde kaartje meegeven? :? Mobiele controle niet inbegrepen....en ondertussen staan er al heel wat meer flitspalen....
55020Is inderdaad gedateerd : in Wallonnië staan er ondertussen toch wel een pak meer flitscamera's. Zo ben je bv. aan 80 km/u tussen Sint-Truiden en Luik (N3) minstens 3 x flitsbaar op Waalse bodem.

lantjes
10 september 2009, 12:36
zin dat allemaal flitspalen 8O ik verhuis

Wees gerust, er staan er ontertussen al heel wat meer....:?

brother paul
10 september 2009, 12:51
volgens mij is het enige rendement van die flitspalen de 'zak' van de persoon die ze beslist en de 'zak van de firma' die ze mag zetten en onderhouden. Bovendien zijn die radargolven schadelijk voor de hersenen, nog veel meer dan het fijn stof en gsm'en.

Het is zelfs bewezen met de dualiteit in vlaanderen - wallonie in beleid dat er GEEN meerwaarde is van flitsen. Want 1000 flitspalen maken geen verschil in effect.

Bovendien is het 'angstpolitiek, en dat is niet goed voor de mentale gezondheid van de bevolking, die heeft al stress genoeg, een beetje 'ZEN' op straat kan ook geen kwaad.

Dus tijd dat we een ZEN-flitspaal aktie doen, en een radar-ZEN-zones invoeren.
gewoon snelheid permanent belasten via het verbruik, is bovendien nog veel heilzamer voor de begroting zonder gerechtelijke achterstand te induceren.

lantjes
10 september 2009, 13:03
'k Zou wel eens de gerechtelijke achterstand willen zien indien we morgen met zen allen zouden beslissen de minnelijke schikking NIET te betalen... en of ze dan nog aan "hun" geld zouden geraken. ;-)


edit : Dit is geen oproep.....:-P

Micele
10 september 2009, 19:05
en wat met tunnels waar het gps signaal verloren gaat?
Er zijn veel navigatiesystemen (de Din A1-inbouw bvb) die altijd nog de impuls van de snelheidsmeter hebben, het navigatiesysteem rekent dan op die waarden (mss iets onnauwkeuriger) verder; ook de locatie bvb afritten in tunnels mis ik niet... ;-)

Erwinvds
11 september 2009, 05:04
Over vijf jaar moet het aantal verkeersdoden per jaar gedaald zijn tot onder de vijfhonderd. Om dit te realiseren gaat de politie nog meer en strenger controleren. Zo plannen ze minstens 40 miljoen bemande snelheidscontroles per jaar. Dat verdubbelt de kans dat u wordt geflitst.


http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal-Nieuws/article/detail/986215/2009/09/02/Kans-om-geflitst-te-worden-gaat-verdubbelen.dhtml


En ook de walen schijnen begrepen te hebben waar ze geld kunnen halen.

Meer flitspalen op Waalse wegen

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/991066/2009/09/10/Meer-flitspalen-op-Waalse-wegen.dhtml

Svennies
14 september 2009, 15:04
die tomtommekes zijn anders wel best handig, ze zeggen bvb wanneer je te snel rijdt (de rand wordt rood, dat kun je instellen) en ze zeggen ook hoe snel je rijdt tov de satteliet gemeten, dus zonder afwijking op uw snelheidsmeting.

Maar in duitsland worden diezelfde tomtommekes niet getolereerd wegens het feit dat zij flitspalen vanop afstand dedecteren...

Mijne GPS zwijgt zedig als ik een flitspaal passeer....

Micele
14 september 2009, 15:23
Maar in duitsland worden diezelfde tomtommekes niet getolereerd wegens het feit dat zij flitspalen vanop afstand dedecteren...

Mijne GPS zwijgt zedig als ik een flitspaal passeer....
Paul bedoelt de normale software-eigenschappen qua snelheidsindicatie van de weg en (instelbare) overschrijdingssnelheid , gij spreekt over geinstalleerde flitspaal-POI.

En in D heb je die POI niet nodig, buiten de bbk mag je daar meestal 100, en op de Autobahn weet je je wel in te houden want "wat verder" mag je weer aanbevolen 130...

Marlboro
14 september 2009, 16:03
Maar in duitsland worden diezelfde tomtommekes niet getolereerd wegens het feit dat zij flitspalen vanop afstand dedecteren...

Mijne GPS zwijgt zedig als ik een flitspaal passeer....

Kunne ze toch niet weten zenne.

Renesse
17 september 2009, 10:06
Zo zie ik het ook. Verkeersboetes zijn gewoon hardrijdersbelasting.Ik heb een redelijk zware voet maar dat is verder geen probleem want als je vaak dezelfde snelweg doet zie je de snelheidscontroles ruim op tijd staan. Meestal zie je ook nog bij de voorliggers de stoplichten aan gaan. :roll: Ik ben op 15 jaar slechts 3 keer geflitst. En wat is 50 of 100 Euro om de 5 jaar nu?

Hout vasthouden, misschien rollen de boetes morgen vlot de bus in.

Ik ben een brave chaufeur. Ik heb nog nooit een boete gekregen en ik wil dat zo houden: ik heb geen zin om de staat nog meer te gaan financieren.

Ook even hout vasthouden nu.

Renesse
17 september 2009, 10:10
145? Mijn oor...recent nog 50€ aan mijn been voor 126 gecorrigeerde snelheid op de E40 richting kust....maar ja, ik was op dat ogenblik dan ook een gevaar op de weg waarschijnlijk:roll: terwijl mijn madam zegt dat ik als een slak rij....:cry:

Weet iemand hoe die correcties verlopen? Ik vind enkel de correcties terug uit Nederland.

lantjes
17 september 2009, 10:55
Weet iemand hoe die correcties verlopen? Ik vind enkel de correcties terug uit Nederland.

'k Heb me laten vertellen dat het pure willekeur is, soms 5 dan al eens 10% afhankelijk van de plaats van het gebeuren en de betreffende politiezone.....:cry:

Maar "van horen zeggen" is niet altijd de waarheid.
Zo verteld me iemand dat indien je de minnelijke schikking wel zou betalen maar een "typfout" zou maken voor het bedrag, 5€ ipv 50€....ze dit, hun verwerkingssysteem, niet zouden merken. Laat ik bij deze, proefondervindelijk, ook deze mythe uit de wereld helpen..... :?

Micele
17 september 2009, 11:06
Weet iemand hoe die correcties verlopen? Ik vind enkel de correcties terug uit Nederland.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=117#pagina9
Gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld:
Indien de link niet gaat neem de link COL 11/2006 onderaan.

Middelste kolom, werkelijk gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld, naargelang hoogte van de snelheidsbeperking.

bvb. men mag dus officieel 128,99... kmh gemeten snelheid op een 120 kmh-snelweg vooraleer men geflitst wordt, vanaf 129 kmh wordt men geflitst.
Tussen 129 en 139 kmh is het 50 €

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
bvb. bij 120 kmh-max worden snelheidscontrolesystemen afgerond ingesteld op |1|2|9|
128 kmh x 6 % = 7,68 km/h
128 kmh - 7,68 = 120,32 kmh : 120 max mag men.

129 kmh x 6 % = 7,74 kmh
129 kmh - 7,74 = 121,26 : 121 kmh is erover. ;-)

officiele laatste omzendbrief COL 11/2006
(Tekst herzien op 27 augustus 2007):
http://www.wegcode.be/omzend/col11-06.pdf
kolommen te vinden op p 9

snelheidsboetes beknopt:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=87
a. binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:
snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 10 euro voor elke bijkomende km/u.

b. op andere wegen:
snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 5 euro voor elke bijkomende km/u.

Renesse
18 september 2009, 07:22
Dank u wel zeg!

Steve_M
18 september 2009, 11:52
Indien de link niet gaat neem de link COL 11/2006 onderaan.

Middelste kolom, werkelijk gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld, naargelang hoogte van de snelheidsbeperking.

bvb. men mag dus officieel 128,99... kmh gemeten snelheid op een 120 kmh-snelweg vooraleer men geflitst wordt, vanaf 129 kmh wordt men geflitst.
Tussen 129 en 139 kmh is het 50 €


bvb. bij 120 kmh-max worden snelheidscontrolesystemen afgerond ingesteld op |1|2|9|
128 kmh x 6 % = 7,68 km/h
128 kmh - 7,68 = 120,32 kmh : 120 max mag men.

129 kmh x 6 % = 7,74 kmh
129 kmh - 7,74 = 121,26 : 121 kmh is erover. ;-)

officiele laatste omzendbrief COL 11/2006
(Tekst herzien op 27 augustus 2007):
http://www.wegcode.be/omzend/col11-06.pdf
kolommen te vinden op p 9

snelheidsboetes beknopt:

Dit kan ik bevestigen. Heb vorige week nog een kaartje gekregen van onze vrienden: 131 km/u (voor correctie) op de E19 voor de ronde som van 50 euri.

Herr Flick
18 september 2009, 12:53
idd, de pakkans is zowat onbestaand, wie nu nog geflitst wordt is gewoon iemand die consequent altijd te snel rijdt en vaak heel onbegrijpbaar, want ja, als je constant 60 kunt rijden waar je 50 mag, waarom rijd je dan niet constant 50

toen je overal 90 mocht reden de meesten 100-105 , nu je meestal 70 mag rijden ze 80, wat een arme geesten

aan de andere kant, denk ik soms, tja, de meeste mensen hebben zo een saai en vastbepaald onvrij leven dat de enige rebellie dat ze nog kunnen tentoonspreiden is deze gemakkelijke regeltjes te breken

Veel van die banen waar je maar 70 op mag in Belgie, zijn 2 x zo breed als wegeskes in Italie waar je 90 mag. Om de absurditeit van die verkeersborden maar aan te geven.

De straat waar ik opgroeide mocht je vroeger 90, op het einde ligt een scherpe boch naar rechts, in de jaren 70 en 80 toen ze auto`s nog moesten afremmen door een anker uit te gooien , vloog er af en toe wel eens eentje uit de bocht.

Met mijn huidige auto maak ik die bocht zonder te remmen tegen 70 en als ik blijf gasgeven, rij ik terug 90 als ik eruit kom. alleen hebben ze die baan omwille van het gejank van wat politiek correcte nietsnutten ook op 70 gebracht, totaal absurd, ze hebben er trouwens zo 2 verkeersplateaus in gestoken ook,...

Waar mijn huidig voertuig ook wel raad mee weet trouwens, ik voel die dingen nauwelijks.

Herr Flick
18 september 2009, 12:54
'k Heb me laten vertellen dat het pure willekeur is, soms 5 dan al eens 10% afhankelijk van de plaats van het gebeuren en de betreffende politiezone.....:cry:

Maar "van horen zeggen" is niet altijd de waarheid.
Zo verteld me iemand dat indien je de minnelijke schikking wel zou betalen maar een "typfout" zou maken voor het bedrag, 5€ ipv 50€....ze dit, hun verwerkingssysteem, niet zouden merken. Laat ik bij deze, proefondervindelijk, ook deze mythe uit de wereld helpen..... :?


Het is mijne nonkel een keer gelukt, den tweede keer nie meer.

Alboreto
3 oktober 2009, 14:21
Dan wordt het nu stilaan tijd om snelheidsbegrenzers in te bouwen die aangestuurd worden door de GPS.

En dan ... weg alle snelheidsborden en -flitsers ! :lol:
Hear, hear:cheer::cheer:

Descartes Jr
3 oktober 2009, 16:08
Hear, hear:cheer::cheer:
en dan hebben we weer zicht op het natuurlijke landschap ...

Micele
6 oktober 2009, 22:21
De Minister laat een onderzoek doen...
dit riekt naar extra kassa kassa, en in sommige arrondissementen naar minder kassa-kassa, of teweinig personeel... ;-)

Wettelijk wordt men op de autosnelweg vanaf gemeten 129,00 kmh geflitst.
(post #36: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=117#pagina9 )

Naja, wat is "de wet" nog waard...

Wanneer rijdt u nu eigenlijk te snel? di 06/10/2009 - 17:23

Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) laat onderzoeken waarom er in sommige arrondissementen sneller wordt geflitst dan in andere.

Belga

Zo wordt er in Hasselt op de snelwegen al vanaf 126 kilometer per uur geflitst, terwijl dat in Tongeren maar vanaf 133 kilometer per uur gebeurt.

De Clerck gaat aan het college van procureurs-generaal vragen om te kijken of daar iets aan kan gebeuren. Het zijn de parketten die beslissen vanaf welke snelheid er een overtreding wordt vastgesteld.

De minister zegt dat er ook overleg nodig is met zijn collega van Binnenlandse Zaken. De overtredingen worden door de politiediensten geregistreerd, terwijl de vervolging tot de bevoegdheid van Justitie behoort.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/091006-flitsen
Of is hier een groot misverstand ? :-)

Henri1
6 oktober 2009, 23:13
Fluisterend en zonder veel uitleg
klikte een ambtenaar van de weg :
rij gerust met spoed
en een zware voet.
Slechts af en toe heb je gewoon pech ...

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/432080-ef02089080e6ea118bdb0712783500a3.jpg

Geef maar volle petrol ! (http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal-Nieuws/article/detail/990027/2009/09/08/Politie-flitst-niet-onder-145-km-u.dhtml) :roll:

Morgen mijn cruise control aanpassen. ;-)

Alboreto
8 oktober 2009, 21:03
Wettelijk wordt men op de autosnelweg vanaf gemeten 129,00 kmh geflitst.
(post #36: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=117#pagina9 )

Naja, wat is "de wet" nog waard...

Of is hier een groot misverstand ? :-)

Een misverstand.
Je link is namelijk geen wet, maar een omzendbrief (col).

Micele
8 oktober 2009, 21:42
Een misverstand.
Je link is namelijk geen wet, maar een omzendbrief (col).
Wat voldoende moet zijn om niet mis te verstaan. :-)

http://www.wegcode.be/omzend/col11-06.pdf
II. DOEL VAN DE RICHTLIJNEN:

Onderhavige omzendbrief definieert de marge die moet in acht genomen worden bij het vaststellen van een snelheidsovertreding en bij het bepalen van het gevolg dat dient gegeven te worden na een vaststelling.

De omzendbrief wil de opsporing en de vaststelling van snelheidsovertredingen – vooral door middel van bemande en onbemande camera’s – alsmede de richting die aan de opvolging ervan wordt gegeven, éénvormig maken.
...

VIII. EVALUATIE:
Onderhavige omzendbrief zal periodiek worden geëvalueerd door het College van procureurs-generaal, in samenwerking met de Dienst voor het strafrechtelijk beleid. Het is bijgevolg aangewezen om alle opmerkingen betreffende de toepassing ervan bij te houden.

Rapture
9 oktober 2009, 14:30
Het is mijne nonkel een keer gelukt, den tweede keer nie meer.

Heb ik ook eens geprobeerd om 5 euro te betalen ipv 50 Euro, enkele weken later kreeg ik een brief dat ik 55 Euro moest betalen.

Alboreto
9 oktober 2009, 15:19
Wat voldoende moet zijn om niet mis te verstaan. :-)

Mag ik ook eens selectief quoten?

I. INLEIDING

In 2001 hebben de federale regering en de deelregeringen zich als doel gesteld om het aantal doden en zwaargewonden op onze wegen met 33% te verminderen tegen 2006 en met 50% tegen 2010.

Onaangepaste snelheid is één van de hoofdoorzaken van verkeersongevallen en van de ernst ervan. Er werd aldus beslist de controles te verhogen met het oog op een gedragswijziging bij de bestuurders, opdat zij zich aan de opgelegde snelheidsbeperkingen zouden houden.

en ook

De richtlijnen van deze omzendbrief doen geen afbreuk aan de beoordelingsbevoegdheid van de procureur des Konings die – overeenkomstig artikel 28quater van het Wetboek van strafvordering – oordeelt over de opportuniteit van de vervolging.

De magistraten van het openbaar ministerie dienen bijgevolg bij hun beslissingen rekening te houden met alle elementen van de zaak. Zij dienen in het bijzonder rekening te houden met de antecedenten van de overtreder en met het agressief of gevaarlijk karakter van zijn gedrag voor de veiligheid van de andere weggebruikers.

Wanneer de magistraten van het openbaar ministerie afwijken van de richtlijnen vervat in onderhavige omzendbrief, dienen zij in hun beslissing de bijzondere omstandigheden te vermelden die deze afwijking rechtvaardigen.

De richtlijnen van deze omzendbrief zijn zowel bestemd voor de parketten als voor de leden van de politiediensten.

Een richtlijn is geen wet zoals je (bewust of onbewust) foutief schreef.

Dronkoers
9 oktober 2009, 16:28
Heb ik ook eens geprobeerd om 5 euro te betalen ipv 50 Euro, enkele weken later kreeg ik een brief dat ik 55 Euro moest betalen.

Aanklagen, da mag nie

TomB
10 oktober 2009, 12:20
ik hou liever het overige verkeer, fietsers en voegangers in het oog en pas navenant mijn snelheid aan, dan voortdurend naar mijn snelheidsmeter te staren.

Ik vind persoonlijk dat als ge naar uw snelheidsmeter moet staren om te weten hoe rap ge aan het rijden zijt, ge of net een nieuwe wagen hebt gekocht en er nog 10 minuutjes mee moet rijden om hem gewoon te worden, of een zeer slechte chauffeur zijt.

TomB
10 oktober 2009, 12:22
Een debat over die laatste km/u boven de 120 die je toch zou kunnen rijden zonder gepakt te worden! Hoe zielig.

Micele
10 oktober 2009, 13:54
Een debat over die laatste km/u boven de 120 die je toch zou kunnen rijden zonder gepakt te worden! Hoe zielig.

Zielig hé.

Maar die 126 kmh is wel link want vele stellen hun cruise control op 127-128 kmh en moeten langs de snelheidskassa...

TomB
10 oktober 2009, 16:16
De volgende stelling gaat voor iedereen op:
Al wie trager rijdt als mij is een idioot, al wie sneller rijd een maniak.

Ik vind dat tof dat ze die mensen zware boetes geven. Het enige in het verkeer dat me meer plezier levert is eens vriendelijk te zwaaien naar zo'n rood aangelopen snelheidsduivel waarvoor ge (express natuurlijk) te lang zijt blijven hangen op het linker baanvak. =)

Micele
10 oktober 2009, 19:45
Mag ik ook eens selectief quoten?
mag je, dat had ik al verwacht...

Een richtlijn is geen wet zoals je (bewust of onbewust) foutief schreef.
Schreef ik niet "de wet " :-)


Mag ik ook eens selectief quoten?
Citaat:

De richtlijnen van deze omzendbrief doen geen afbreuk aan de beoordelingsbevoegdheid van de procureur des Konings die – overeenkomstig artikel 28quater van het Wetboek van strafvordering – oordeelt over de opportuniteit van de vervolging.

De magistraten van het openbaar ministerie dienen bijgevolg bij hun beslissingen rekening te houden met alle elementen van de zaak.
Bijna gans irrelevant dus, want zulke lichte snelheidsovertredingen komen niet voor de rechter.

Enkel als het voor de rechter komt hoeft de politierechter met die marges geen rekening te houden ttz, hij kan zwaarder of lichter oordelen naargelang situatie en omstandigheden.

Maar dan gaat het op de autosnelweg -in principe- vanaf 171 kmh gemeten ... beetje meer als 129 kmh hé.
http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php
Resultaat van de berekening:
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 160.74

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden


Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 210€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Steve_M
10 oktober 2009, 20:32
Ik vind dat tof dat ze die mensen zware boetes geven. Het enige in het verkeer dat me meer plezier levert is eens vriendelijk te zwaaien naar zo'n rood aangelopen snelheidsduivel waarvoor ge (express natuurlijk) te lang zijt blijven hangen op het linker baanvak. =)

Onnodig links rijden is eveneens een overtreding en eentje waarvan de politie heeft aangekondigd dat ze er strenger op gaan controleren.

Henri1
10 oktober 2009, 21:07
Heb ik ook eens geprobeerd om 5 euro te betalen ipv 50 Euro, enkele weken later kreeg ik een brief dat ik 55 Euro moest betalen.

Eens 500 Euro overschrijven, wellicht krijg je dan 550 Euro terug.

Micele
10 oktober 2009, 21:17
Een debat over die laatste km/u boven de 120 die je toch zou kunnen rijden zonder gepakt te worden! Hoe zielig.

Ik vind dat tof dat ze die mensen zware boetes geven. Het enige in het verkeer dat me meer plezier levert is eens vriendelijk te zwaaien naar zo'n rood aangelopen snelheidsduivel waarvoor ge (express natuurlijk) te lang zijt blijven hangen op het linker baanvak. =)

Ik vind persoonlijk dat als ge naar uw snelheidsmeter moet staren om te weten hoe rap ge aan het rijden zijt, ge of net een nieuwe wagen hebt gekocht en er nog 10 minuutjes mee moet rijden om hem gewoon te worden, of een zeer slechte chauffeur zijt.

Ik heb nergens zoveel snelheidsboetes gehad als toen ik in Duitsland woonde. Geflitst aan 53 in een zone 50, toch wel 5 keer voor ze aan mijn deur stonden.
8O * Kuch Kuch *

TomB, de tolerantiemarge is in Duitsland wettelijk -3 kmh in de bebouwde kom (< 100kmh), dus ge reedt 56 kmh of 12 % sneller als de limiet, tja wie is hier de snelheidsduivel ;-)

Valt het niet op dat de meeste Duitsers (en ik ook als "halve Duits") zich wel aan de limieten houden in de bbk omdat we weten (jij eigenlijk ook) dat enkele kms verder men tot 100 kmh mag rijden én omdat we mss enkele 10-tallen kms verder aanbevolen-130 kmh op de Autobahn mogen...

Dus tijd genoeg die ~ 6 kmh langzamer, op dat stukje bebouwde kom of zone 50, weer ruim goed te maken... 8-)

Ref:
http://www.verkehrsportal.de/verkehrsrecht/toleranz.php

TomB
11 oktober 2009, 00:02
8O * Kuch Kuch *

TomB, de tolerantiemarge is in Duitsland wettelijk -3 kmh in de bebouwde kom (< 100kmh), dus ge reedt 56 kmh of 12 % sneller als de limiet, tja wie is hier de snelheidsduivel ;-)

Valt het niet op dat de meeste Duitsers (en ik ook als "halve Duits") zich wel aan de limieten houden in de bbk omdat we weten (jij eigenlijk ook) dat enkele kms verder men tot 100 kmh mag rijden én omdat we mss enkele 10-tallen kms verder aanbevolen-130 kmh op de Autobahn mogen...

Dus tijd genoeg die ~ 6 kmh langzamer, op dat stukje bebouwde kom of zone 50, weer ruim goed te maken... 8-)

Ref:
http://www.verkehrsportal.de/verkehrsrecht/toleranz.php

Het kan zijn dat het 56 was, het is ondertussen toch ook al een lange tijd geleden. Het enige dat ik mij nog heel goed herinner is dat ik in de auto zat met een kameraad en uit het raam wees zeggende: Hier moet ge oppassen en niet te hard rijden want daar staat een *FLITS*, en dat was dan de vijfde keer. Twee weken later kreeg ik de foto te zien waar ik recht in de camera wees. (jaja, ze flits(t)en daar langs voor)

Maar weet ge waarom ik daar 56 reed? Dat is omdat nadat ge 5 uur aan 200+ hebt gereden, ge eens ge terug 50 rijdt denkt dat er een kind een meter voor uw wagen kan springen en dat ge nog 90 cm zult over hebben nadat ge gestopt zijt. Omdat dat dan zo traaaaaaag lijkt.

Ik heb daar toen vrij veel voor betaald, en het was terecht. Ik vind dat de anderen dat ook mogen doen als ze zich niet aan de regels houden.

TomB
11 oktober 2009, 00:02
Onnodig links rijden is eveneens een overtreding en eentje waarvan de politie heeft aangekondigd dat ze er strenger op gaan controleren.

Ik weet het wel, maar het is om de hardrijders hier eens goed te doen gaan ;)

Dronkoers
11 oktober 2009, 10:35
Ik weet het wel, maar het is om de hardrijders hier eens goed te doen gaan ;)

Wat is hard? ;-)

TomB
11 oktober 2009, 10:54
Wat is hard? ;-)
Awel da's simpel: als ge sneller als mij rijdt, rijdt ge te hard.

Micele
11 oktober 2009, 12:44
Maar weet ge waarom ik daar 56 reed? Dat is omdat nadat ge 5 uur aan 200+ hebt gereden, ge eens ge terug 50 rijdt denkt dat er een kind een meter voor uw wagen kan springen en dat ge nog 90 cm zult over hebben nadat ge gestopt zijt. Omdat dat dan zo traaaaaaag lijkt.

Ik heb daar toen vrij veel voor betaald, en het was terecht. Ik vind dat de anderen dat ook mogen doen als ze zich niet aan de regels houden.
Kijk Tom, ge hebt daar ook wel een goed punt met dat omschakelen tussen hoge snelheden en lage (voor buitenlanders ligt dat moeilijker die zelden meer als 130 rijden...;-)), maar toch reedt ge maar 56 kmh waarvoor ge in Be nog niet geflitst wordt (vanaf 57 kmh pas omdat de marge in Be 6 kmh is).
Daarom mijn ;-). Niet dat ik dat goedspreek maar ik ga akkoord met jouw punt.
En volgens mij heb je daar veel minder voor betaald als gelijkaardigs in Be, doet er niet toe, onbelangrijk.

Maar wat ik op een ander topic en hier wil duidelijk maken is dat het (blind) repressiesysteem met enkel nemen-nemen, en niets maar ook niets gunnen ook niet op 1 % van de wegennet.
Het overal veel lagere snelheidsbeperkingen in Be werkt niet ondanks het dubbele wereldrecord aan flitspalen en de steeds maar gestegen pakkans sinds 2000; ik hoef de neutrale lussensnelheidsmetingen (links geef ik later) maar te bekijken.

Niemand in Be vraagt zich blijkbaar af waarom, ze denken alleen aan m.v² en dat is heel juist, en het simpelste; maar het is nog altijd de bestuurder die de klik moet doen en van het gas moet gaan omdat snelheidsbeperkingen echt zouden opgevolgd worden en echt werken op de ongevalcijfers (ik ga beter een ander topic openen).

Maar zeer weinig landen kleuren buiten de lijntjes en spelen in op de psyche van de modale voertuigbestuurder.

Toch raar dat psychologen-verkeersdeskundigen me wel begrijpen en het licht al lang zien, maar ze worden blijkbaar nog altijd genegeerd door de politiek-correcten.
En het modaal volk is al te lang gehersenspoeld en hangt al jááren de hypocriete uit.

Een grote meerderheid vindt bepaalde snelheidsovertredingen foei, maar ze houden zich er zelf helemaal niet aan. Waarom werkt het niet in Be ? De regering is tevreden dat enkel de verkeersdoden wat dalen en kasseren win-win... maar toch gaat Be steeds achteruit op de Europese verkeersveiligheidsladder.

Neutrale snelheidsmetingen (lussen op de weg):

Dikwijls veel meer als 50 % veegt er gewoon zijn voeten aan in Be.
In Be lijkt het wel bijna collectieve ongehoorzaamheid te heersen betreft opvolging van snelheidsbeperkingen. Hoe komt dat, wat doen we ertegen.

Zodra ergens in een straat 20 % duidelijk ver over de limiet zitten vragen ze snelheidscontroles aan, en die komen dan ooit eens.

Want bijna in alle straten waar 30 50 of 70 geldt zitten ze boven die 20%... sommige zelfs +70 % overtreders... Nog eens het werkt niet in Be. Niemand doet er iets aan, kop in het zand...

Terug naar Duitsland waar het wel werkt: :-D
Toch houden zich Duitsers in hun land in het algemeen véél strikter aan snelheidsbeperkingen als de Belg dat doet in Be, waarom ?

In D gunt men de bestuurders hun eigenverantwoordelijkheid betreft snelheid -binnen de limieten natuurlijk - en die algemene regel en limieten zijn simpel, ze hanteren ook maar 3 kmh/3% marge of de helft van Be.

Ik vertaal een simpel zinnetje uit hun StVO (lees goed):
(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen:
De toegelaten hoogste snelheid bedraagt ook onder gunstigste omstandigheden: * 50 , 100 , geen ( naargelang weg )
Ik vergelijk dit met de Be-wegcode:
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot.. 50
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot.. 90, 120
De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing: ... 30, 50, 70, 90

Betreft aangepaste snelhied is het Duitse §3 (1-2) niet veel anders als het Be Art 10.1.1-3.
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_03.php
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10

Zie je het verschil in aanpak ? Ze gunnen (geven) het de Duitsers op de wegen (ze geven een grotere marge), waar het veilig kan naargelang omstandigheden, hun snelheid aan te passen, en hopen daardoor op al de andere strengbegrenste wegen waar het echt nodig is een teruggave van de autobestuurder, en het werkt blijkbaar veel beter als in Be.
Ze kunnen hun snelheidscontroles ook beter kanaliseren op die strengbegrenste wegen en plaatsen (30-50-70-100), en tesamen met hun onverbiddelijk puntensysteem pakken ze daar ook de andere overtredingen aan. Op 60-75% aanbevolen 130-autobahnen wordt enkel op veiligheidsafstand en voorrangsgedrag mobiel gecontroleerd. Als er daar snelwegwerken zijn wordt daarop ook specifiek gecontroleerd (60-80-100).

*innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge ... 50 km/h,
außerhalb geschlossener Ortschaften ... 100km/h.
Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.

Nu nog de algemene maatregelen, ik ga de voornaamste geven:

- Qua rijopleiding staan ze bij de top in Europa (ik kan de links bezorgen)
- Rij-opleiding/-ervaring wordt gedeeltelijk doorgegeven ouders>> jongeren in de opvoeding. Ouders zijn het voorbeeld.

vb. In D gordelt zich 95% aan, Be is bij de slechtsten in Europa met - toch al ferm gestegen- 76 % dacht ik.
Be komt van 40% gordeldracht, D komt van 85 % één jaar na de verplichting xx-jaren geleden... Hoe komt dat ? :?

- Strafpuntensysteem 1 mei 1974 ! staat al vele jaren op punt, na degelijke evaluaties, bestaat nog voor de gordelverplichting in 1976 !

- Degelijke alcoholcontroles bestaan al veel langer in D, enz...

In welke landen heeft men buiten de lijntjes gekleurd en heeft men wel of gedeeltelijk succes:

1. Duitsland: als enig land zijn algemene 100 en aanbevolen 130 ingevoerd na de oliecrisis in 1974. Daarvoor een geconcentreerde aanpak op alle maatregelen zie invoering streng puntensysteem rijopleiding enz.. sinds 1974.

2. UK: hield zijn 60 mph of 96 kmh op gewone wegen, en 70 mph op 2+2, officieel 70 mph, officieus 80 mph op snelwegen, maar vooral schafte de voorrang van... af, enkel 100% duidelijke voorrangsborden en markeringen.
Geeft op deze doorstroomwegen eigenverantwoordelijkheid, in UK heb ik zelfs soms vlotter kunnen rijden als in Duitsland

3. Italie: voerde 150 kmh in op 3-vakssnelwegen, gunde toch iets.
Daar weet ik weinig van, maar wel dat ze ondertussen verkeersveiliger geworden zijn als Be.
Is ook niet zo moeilijk alleen Griekenland staat nog achter Be (als ik aan het verkeer op Kreta denk...)

4. Oostenrijk: 100 kmh op gewone wegen (idem D) > eigenverantwoording bestuurders, probeerde dynamische 160 kmh uit in een -eigenlijk gelukte- testcase van 12 km, 15 % bestuurders namen er gebruik van tot 160 kmh te gebruiken, maar door een regeringswissel (Socialisten baas) en milieudrukkingsgroepen niet doorgegaan.

5. Denemarken: zeer goed voorbeeld
voerde op 55% van zijn betere snelwegen 130 kmh in ipv 110 kmh, gunde de snelwegrijders 20 kmh meer op maar ca. 600 km-snelwegen, en verwachtte daarvoor meer snelheidsdiscipline op de overige tienduizenden kms wegennet, lukte blijkbaar goed aangezien een onverwachte 25 % verkeersdodendaling, het verstomde alle mv²-experten... die zeker het tegendeel vreesden.

enz... volgende post...

Alboreto
11 oktober 2009, 13:34
Dikwijls veel meer als 50 % veegt er gewoon zijn voeten aan in Be.
In Be lijkt het wel bijna collectieve ongehoorzaamheid te heersen betreft opvolging van snelheidsbeperkingen. Hoe komt dat, wat doen we ertegen.

Hier zijn we het eens met elkaar.

Het probleem zit bij de weggebruiker.

Vergelijk het met alcohol in het verkeer.

Toen ik nog jong was, was drinken en rijden geen groot probleem.
Het mocht niet, maar ach, dat was toch niet gevaarlijk en het was stoer.
Ik kan even goed rijden met een paar glaasjes op dan nuchter dus wat is het probleem (algemene teneur, niet mijn mening).

In de loop der jaren en na veel campagnes en controles is de mentaliteit op dat vlak al heel wat beter, maar nog steeds niet ideaal.
De meesten weten wel dat het gevaarlijk is en drinken niet als ze moeten rijden.
Een harde kern blijft zondigen en zorgt daardoor nog steeds voor teveel ongevallen en slachtoffers (lees er maar de kranten op na).

Deze evolutie zien we ook met snelheid in het verkeer.
Ook dat was jaren lang stoer en niet gevaarlijk.
Ook vandaag zijn de meeste mensen hiervan overtuigd, maar ook hier is een harde kern die nog steeds zorgt voor extra gevaar door te snel te rijden.

Wat het grote verschil is tussen het alcohol- en snelheidsprobleem is dat alcoholgebruikers zelden mediacampagnes zullen voeren om het probleem te ontkennen.
Snelheidsduivels daarentegen zijn (meestal) nuchter en mensen zoals jij en websites zoals tuf-tuf en afkooksels ervan proberen mensen met desinformatie en halfwaarheden toch nog te overtuigen dat te snel rijden geen probleem is.

Waarom doen we het zo slecht in vergelijking met het buitenland?
Een gebrek aan dicipline en mensen zoals jij die de inspanningen van anderen teniet doet.
Ook firma's die voor een bedrag er voor kunnen zorgen dat snelheids- en alcoholcontroles kunnen vermeden worden draagt bij tot het slecht presteren van ons land in vergelijking met onze buren.

Waarom houden ze zich in Duitsland aan de snelheid?
Omdat ze verdomd goed weten dat de controles en boetes niet mals zijn.

Micele
11 oktober 2009, 15:55
Hier zijn we het eens met elkaar.

Het probleem zit bij de weggebruiker.

Vergelijk het met alcohol in het verkeer.
Langzaam begint ge me te begrijpen...

Snelheidsduivels daarentegen zijn (meestal) nuchter en mensen zoals jij en websites zoals tuf-tuf en afkooksels ervan proberen mensen met desinformatie en halfwaarheden toch nog te overtuigen dat te snel rijden geen probleem is.Weer een vooroordeel dat nog in je geest rondhangt, je begrijpt mijn punt dus niet...

Hier begrijp je me weer niet, waar heb ik duidelijk geschreven dat ik te snel rij ? Omdat ik niet akkoord ga met enkele willekeurige snelheidslimieten in Be wilt dat daarom nog niet zeggen dat ik me daar niet aan hou, uiteraard met tegenzin maar ik hou me eraan, ttz ik buit wel de 6 kmh /6% marge meestal volledig uit, én ik rij ook aangepast trager als de limiet.

Citeer eens waar ik me niet aan de snelheidsbeperkingen hou, aub.

Al mijn informatie berust op feiten/fakten, van sommige weet ik het niet zeker, die geef ik dan niet.
Integendeel tot jou, ik wacht nog altijd op jouw stavingen, te stoer om toe te geven dat je mis zat of dat ge er geen hebt ?

Waarom doen we het zo slecht in vergelijking met het buitenland?
Een gebrek aan dicipline en mensen zoals jij die de inspanningen van anderen teniet doet. Idem, hangt nog in jouw geest...ik wed dat ik de snelheidsbeperkingen beter in acht neem als jij, wslk omdat ik ze beter ken. :-) ... je begrijpt mijn punt nog altijd niet, ben ik zo onduidelijk ?

Ook firma's die voor een bedrag er voor kunnen zorgen dat snelheids- en alcoholcontroles kunnen vermeden worden draagt bij tot het slecht presteren van ons land in vergelijking met onze buren.
Verklaar U nader ? Ik weet -op het eerste gedacht - niet wat ge bedoelt. :?

Waarom houden ze zich in Duitsland aan de snelheid?
Omdat ze verdomd goed weten dat de controles en boetes niet mals zijn
Hier zie ik weer dat ge er niets van kent en maar wat lult, zonder U juist te informeren.
Met Oostenrijk-160 kmh en ongeval-aantallen was het ook al zo, ook Be-statistieken ken je niet.

Alweer leugens van jou (ik neem jou taaltje over), voor snelheid zijn de boetes algemeen veel lager zelfs tot 1/6 van Be voor hetzelfde vergrijp; enkel vanaf 21 kmh te snel treed extra het strafpuntensysteem in werking om de snelheidsrecidivisten die telkens 21 kmh en meer te snel rijden in te tomen...
(en in D mag je tot 100 kmh + meettolerantie op de gewone 1+1-weg buiten bbk).

In Duitsland betaal je: (sinds 1 feb 2009 verstrengd !)
3 kmh/3% meettolerantie afgetrokken (< 100kmh/> 100 kmh)
Ik zal de Belgische snelheidsboete erachter zetten !
1. Binnen bebouwde kom
innerhalb geschlossener Ortschaften (gilt auch für 30 km-Zone !)
bis 10 km/h 15,- EUR 50/60 € O.I/M.S (+ 3kmh tolerantieverschil)
11-15 km/h 25,- EUR 60/70 - 100/110 € Onmiddellijke Inning/Minnelijke Schikking
16-20 km/h 35,- EUR 110/120 - 150/160 € O.I/M.S
21-25 km/h 80,- EUR, 1 Punkt 160/170 - 200/210 € O.I/M.S Verval van het recht tot sturen: facultatief
26-30 km/h 100,- EUR, 3 Punkte 210/220 € - 250/260 € O.I/M.S idem
31-40 km/h 160,- EUR, 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot i.p. Dagvaarding/270-360 € M.S
Rechtbank 55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)

41-50 km/h 200,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot i.p. Dagvaarding/370-460 € M.S idem
51-60 km/h 280,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot i.p. Dagvaarding/470-560 € M.S idem
61-70 km/h 480,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot i.p. Dagvaarding/570-660 € M.S idem
über 70 km/h 680,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot i.p. Dagvaarding/670 € M.S idem
2. Buiten bebouwde kom
außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR 50/60 € O.I/M.S (+ 3kmh tolerantieverschil)
11-15 km/h 20,- EUR enz... zie link onderaan buiten bbk is het 5 € per kmh meer
16-20 km/h 30,- EUR
21-25 km/h 70,- EUR, 1 Punkt
26-30 km/h 80,- EUR, 3 Punkte
31-40 km/h 120,- EUR, 3 Punkte
41-50 km/h 160,- EUR, 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
51-60 km/h 240,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
61-70 km/h 440,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
über 70 km/h 600,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot
http://www.bussgeldkataloge.de/ klik verder op Zum Bußgeldkatalog
Hier een D-online-snelheids boeterekenaar tolerantie afgetrokken:
http://www.fahrtipps.de/bussgeldrechner/index.php

Hier de Belgische tolerantie nog inbegrepen:
http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=87
B. SNELHEIDSOVERTREDINGEN

a. binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:
snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 10 euro voor elke bijkomende km/u.

b. op andere wegen:
snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 5 euro voor elke bijkomende km/u.
..... zie rechtbank ...

Alboreto
11 oktober 2009, 16:28
Citeer eens waar ik me niet aan de snelheidsbeperkingen hou, aub.

easy


ik buit wel de 6 kmh /6% marge meestal volledig uit

Te snel dus.

Voor de rest ben je weer selectief aan het quoten en zaken uit context aan het halen.:roll:

Micele
11 oktober 2009, 16:42
Te snel dus.
Niet te snel :lol:

Voor de rest ben je weer selectief aan het quoten en zaken uit context aan het halen
En gij leest helemaal geen posts van mij of ge wilt mijn punt niet begrijpen.

Beetje lui van geest ?

Waarom houden ze zich in Duitsland aan de snelheid?
Omdat ze verdomd goed weten dat de controles en boetes niet mals zijn
Voor de zoveelste keer heb ik je betrapt op onwaarheden die ge tracht te verspreiden ! Liegen doe je eigenlijk niet want ge weet niet beter...

Tot 10 km te snel buiten de bebouwde kom betaald men in Be 5 maal meer als in D, negatiegeest aan of uit ? Hallo Alboreto ?

Duitsland:
außerhalb geschlossener Ortschaften (z.B. Landstraße, Autobahn, auch in Baustellen)
bis 10 km/h 10,- EUR
België:
b. op andere wegen:
snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro

Alboreto
11 oktober 2009, 17:44
Niet te snel :lol:

6km/h of 6% te snel ;-)

Zoals TomB al schreef:
Een debat over die laatste km/u boven de 120 die je toch zou kunnen rijden zonder gepakt te worden! Hoe zielig.

Hou je gewoon aan de snelheid en dan hoef je je geen zorgen meer te maken vanaf welke snelheid er geflitst wordt.

Micele
11 oktober 2009, 17:54
6km/h of 6% te snel ;-)
Zoals TomB al schreef:
Hou je gewoon aan de snelheid en dan hoef je je geen zorgen meer te maken vanaf welke snelheid er geflitst wordt.
Ik ben nog nooit geflitst in Be :lol::lol:

Tot 10 km te snel buiten de bebouwde kom betaald men in Be 5 maal meer als in D, negatiegeest aan of uit ? Hallo Alboreto ?

Alboreto
11 oktober 2009, 17:57
Ik ben nog nooit geflitst in Be :lol::lol:
Als jij het zegt ;-), maar je rijdt naar eigen zeggen wel meestal te snel 8-)

Micele
11 oktober 2009, 19:39
Als jij het zegt ;-), maar je rijdt naar eigen zeggen wel meestal te snel 8-)

Waarom houden ze zich in Duitsland aan de snelheid?
Omdat ze verdomd goed weten dat de controles en boetes niet mals zijn.
:-D

Descartes Jr
17 oktober 2009, 19:31
Houd alvast uw portemonnee klaar
want weldra komt de nieuwe radar.
Rem bij oranje
of sponsor met franje
de Staat met zijn heilige ambtenaar.

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/465657-6b59e106df328699378aeebaf7a82184.jpg

Zelfs bij oranje word je geflitst ! (http://www.2fast4u.be/forums/showthread.php?t=30788)