PDA

View Full Version : Absolute vrije meningsuiting?


tool2kil
27 april 2004, 09:31
Wat ik me al een tijdje afvraag: zijn jullie voor een absolute vrije meningsuiting? En betekent dit dan dat ook bijvoorbeeld zaken als smaad en eerroof kunnen? Kortom is er een grens, en zo ja waar ligt deze?

Steenbok66
27 april 2004, 09:41
Die vrijheid ligt bij deze die voor elk mens geldt:
"mijn vrijheid houdt op waar die van de andere mens begint"

en

"doe niet aan de andere wat jij niet graag zou hebben dat die je aandoed"

d.w.z.
elke mens is een mens;
de ene wordt geboren in beste, goede, normale, niet zo goede en:of slechte omstandigheden....;
wij hebben niet het recht anderen te haten, noch haat daartegen te prediken...;
zeker niet als wij het grote geluk hebben geboren te zijn op een plaats op de wereld die onder de besten op de wereld hoort;
wat hebben wij zelf daar voor gedaan vermits wij grotendeels genoten hebben van ideale of quasi-ideale omstandigheden;
dus mogen wij niet, gezien elke mens gelijk is, anderen uitsluiten of naar de verdoemenis wensen...;
en die verdoemenis is vaak de streek van waar ze komen en waar omstandigheden heersen die maken dat ook zij een beetje naar wat beter lot streven...;
en in een wereld die steeds kleiner wordt qua afstanden en reismogelijkheden, mogen wij daarin onze gelukkigere omstandigheden voor ons monopoliseren????
zeker niet...
en daarom mag een organisatie als het VB geen haatcampagnes opzetten...
en zijn ze terecht veroordeeld....
de meningsuiting is dus beperkt tot deze overdenking....

Hans Verreyt
28 april 2004, 00:07
Die vrijheid ligt bij deze die voor elk mens geldt:
"mijn vrijheid houdt op waar die van de andere mens begint"


Ik denk dat dit de beste omschrijving is. Vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt, maar nu wordt de grens wel heel dicht gelegd... :(

thePiano
28 april 2004, 13:04
Die vrijheid ligt bij deze die voor elk mens geldt:
"mijn vrijheid houdt op waar die van de andere mens begint"


Ik denk dat dit de beste omschrijving is. Vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt, maar nu wordt de grens wel heel dicht gelegd... :(

Het Vlaams Blok is trouwens voor de beperking van de vrije meningsuiting. Vergeet niet dat het Blok een aantal jaren geleden mee de wet op het negationisme en revisionisme heeft goedgekeurd, dit tot groot ongenoegen van haar harde achterban. Daar spreekt hier niemand meer over. En me dunkt dat iedereen het erover eens is dat ook laster en eerroof strafbaar moeten blijven.

tool2kil
28 april 2004, 13:30
Vanwaar dan die campagne voor de vrije meningsuiting? Moeten we dat zien als een campagne voor een absolute vrije meningsuiting?

Rr00ttt
28 april 2004, 14:16
"doe niet aan de andere wat jij niet graag zou hebben dat die je aandoed"


Jij zou het dus niet erg vinden als morgen de VLD dreigt buiten de wet gesteld te worden? Of geld deze regel enkel als hij in uw voordeel kan gebruikt worden? Daar lijkt het immers nogal op.

thePiano
28 april 2004, 16:40
Vanwaar dan die campagne voor de vrije meningsuiting? Moeten we dat zien als een campagne voor een absolute vrije meningsuiting?

Ja, ik denk dat het Vlaams Blok laster en eerroof wil toelaten en legaliseren. Inclusief racisme en discriminatie.

tool2kil
29 april 2004, 16:26
Mijn vraag: waar trekken jullie concreet de grens? Wat kan wel en wat niet?

Steenbok66
29 april 2004, 16:38
"doe niet aan de andere wat jij niet graag zou hebben dat die je aandoed"


Jij zou het dus niet erg vinden als morgen de VLD dreigt buiten de wet gesteld te worden? Of geld deze regel enkel als hij in uw voordeel kan gebruikt worden? Daar lijkt het immers nogal op.

als daar echt een reden toe is, jazeker....
als die partij dingen doet die anderen in hun vrijheid erg benadelen of schaden, jazeker...

maar...

voorlopig is het zo dat het het VB is dat ideeƫn propageert om andere mensen te benadelen in hun recht op vrij personenverkeer en in hun recht hun levensomstandigheden op een eitwat normaal pijl te brengen...

ik ben VLD 'er door kritisch analyseren van verschillende aspecten van onze hedendaagse samenleving....
en doordat dit de partij is die mijn maatschappijmodel best invult...

thePiano
29 april 2004, 16:42
Mijn vraag: waar trekken jullie concreet de grens? Wat kan wel en wat niet?

Dat staat in de Grondwet, in het Arrest waarmee de 3 vzw's werden veroordeeld, in het EVRM en ook op de website van hetCGKR http://www.antiracisme.be