PDA

View Full Version : Waar is Jon Anza?

Txiki
16 september 2009, 09:35
Op 18 april 2009 verdween de Baskische politieke vluchteling Jon Anza Ortúñez. Dat meldde zijn familie en Askatasuna. Zijn advocaat heeft een onderzoek geëist om de verdwijning op te helderen.

In een interview verweet broer Koldo de communicatiemedia dat zij een opgedrongen stilzwijgen in acht hielden, en zoals het voor journalisten hoort geen enkele druk uitoefenden om de zaak op te klaren. Dat stilzwijgen is mogelijk geworden omdat er een obscure strategie achter schuilgaat. Hij verwijst naar de vuile oorlog van GAL, en is er van overtuigd dat er een nieuwe vuile oorlog gaande is, ditmaal niet ondertekend met namen zoals GAL.

Ondertussen is er nog altijd geen spoor, geen nieuws, geen teken van leven.

De angst dat het weer om staatsterrorisme zou kunnen gaan, leeft. Ook en vooral nadat gedurende de zomermaanden verschillende jongeren door paramilitaire groepen ontvoerd, vastgehouden, gefolterd en achtervolgd zijn geweest.

Another Jack
16 september 2009, 09:46
Waar woonde hij?

Txiki
16 september 2009, 09:48
Waar woonde hij?

In Ahetze, een klein dorp in de buurt van Baiona (Bayonne).

Another Jack
16 september 2009, 10:11
Is hij door Frankrijk als politiek vluchteling erkend??

Txiki
16 september 2009, 10:34
Is hij door Frankrijk als politiek vluchteling erkend??

Uiteraard niet. Wat doet dat ertoe?

Tavek
16 september 2009, 12:42
Per ongeluk geen bommenlegger ?

Txiki
16 september 2009, 13:29
Per ongeluk geen bommenlegger ?

Hij verbleef 20 jaar in de gevangenis, van 1982 tot 2002, omwille van zijn betrokkenheid bij het commando van ETA “Lau Haizeta”. Sinds zijn vrijlating vestigde hij zich in een klein dorpje in Iparralde, het dorpje Ahetze. Hij verbleef er legaal en al zijn papieren waren in orde. Vanuit Ahetze zette hij zijn betrokkenheid met ETA verder, zoals trouwens de organisatie heeft toegegeven. ETA heeft ook laten weten dat Jon Anza niet bij hen vertoeft.

Maar wat telt, is dat hij plots verdwenen is en er van hem nog steeds geen spoor is. Wat is er met hem gebeurd?

Another Jack
17 september 2009, 07:55
Uiteraard niet. Wat doet dat ertoe?

Dat het een officieel statuut is?

Dat het vrij fout is zich titels of statuten aan te meten die niet stroken met de werkelijkheid?

Txiki
17 september 2009, 08:07
Dat het een officieel statuut is?

Dat het vrij fout is zich titels of statuten aan te meten die niet stroken met de werkelijkheid?

Dat is toch totaal naast de kwestie. Het gaat er toch om dat die persoon nu al maanden verdwenen is... :roll:

Another Jack
17 september 2009, 08:21
Wij weten het niet.

Maar, laat me raden, u vermoedt dat hij een Spaanse kerker zit?

Another Jack
17 september 2009, 08:35
Misschien zit hij bij zijn broer Bon, die een gelijknamige ranch bezit in de VS?

Txiki
17 september 2009, 08:49
Wij weten het niet.

Maar, laat me raden, u vermoedt dat hij een Spaanse kerker zit?

Ik vermoed niets. Ik heb enkel een topic gestart hierover om de forummers te informeren.

Txiki
17 september 2009, 08:49
Misschien zit hij bij zijn broer Bon, die een gelijknamige ranch bezit in de VS?

Onnozel klein kind, kan je niet beter?:roll:

Another Jack
17 september 2009, 09:03
Ik vermoed niets. Ik heb enkel een topic gestart hierover om de forummers te informeren.

Neen, niet om te informeren, om je politieke ideeen op te dringen, je puberaal gedweep met Baskische separatisten vorm te geven.
Overal ter wereld verdwijnen er dagelijks mensen.

Voor hetzelfde geld zit hij nu straalbezopen in een hoerentent in Pamplona.

Txiki
17 september 2009, 09:18
Neen, niet om te informeren, om je politieke ideeen op te dringen, je puberaal gedweep met Baskische separatisten vorm te geven.
Overal ter wereld verdwijnen er dagelijks mensen.

Voor hetzelfde geld zit hij nu straalbezopen in een hoerentent in Pamplona.

:roll: juist ja

Tavek
17 september 2009, 10:15
Hij verbleef 20 jaar in de gevangenis, van 1982 tot 2002, omwille van zijn betrokkenheid bij het commando van ETA “Lau Haizeta”. Sinds zijn vrijlating vestigde hij zich in een klein dorpje in Iparralde, het dorpje Ahetze. Hij verbleef er legaal en al zijn papieren waren in orde. Vanuit Ahetze zette hij zijn betrokkenheid met ETA verder, zoals trouwens de organisatie heeft toegegeven. ETA heeft ook laten weten dat Jon Anza niet bij hen vertoeft.

Maar wat telt, is dat hij plots verdwenen is en er van hem nog steeds geen spoor is. Wat is er met hem gebeurd?

Nen recividerende bommenlegger.

Geliquideerd hoop ik. Overigens, die ETA jongens hadden misschien een intern conflict en hebben hem zelf afgemaakt ?

Txiki
17 september 2009, 10:23
Nen recividerende bommenlegger.

Geliquideerd hoop ik. Overigens, die ETA jongens hadden misschien een intern conflict en hebben hem zelf afgemaakt ?

Dat laatste is met klem ontkend door de organisatie. En of iemand hier dat graag hoort of niet, er zijn ginder nog altijd mensen die meer vertrouwen hebben in wat ETA vertelt, dan in wat officiële instanties vertellen.

Het eerste laat ik voor jouw eigen rekening.

Jazeker
17 september 2009, 10:54
Op 18 april 2009 verdween de Baskische politieke vluchteling Jon Anza Ortúñez. Dat meldde zijn familie en Askatasuna. Zijn advocaat heeft een onderzoek geëist om de verdwijning op te helderen.

In een interview verweet broer Koldo de communicatiemedia dat zij een opgedrongen stilzwijgen in acht hielden, en zoals het voor journalisten hoort geen enkele druk uitoefenden om de zaak op te klaren. Dat stilzwijgen is mogelijk geworden omdat er een obscure strategie achter schuilgaat. Hij verwijst naar de vuile oorlog van GAL, en is er van overtuigd dat er een nieuwe vuile oorlog gaande is, ditmaal niet ondertekend met namen zoals GAL.

De angst dat het weer om staatsterrorisme zou kunnen gaan, leeft. Ook en vooral nadat gedurende de zomermaanden verschillende jongeren door paramilitaire groepen ontvoerd, vastgehouden, gefolterd en achtervolgd zijn geweest.

Hi Txiki,

Wat is GAL precies?

Txiki
17 september 2009, 11:06
Hi Txiki,

Wat is GAL precies?

De GAL (Grupos Antiterroristas de Liberación) was een paramilitaire groep, gestuurd, betaald en georganiseerd door de Spaanse regering (toen ook onder PSOE-leiding) die ingezet werd om Baskische militanten te vermoorden.

Maar om even te vermijden dat iemand me subjectiviteit kan verwijten, een link naar een toch onverdachte bron:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/141720.stm

Jazeker
17 september 2009, 11:40
De GAL (Grupos Antiterroristas de Liberación) was een paramilitaire groep, gestuurd, betaald en georganiseerd door de Spaanse regering (toen ook onder PSOE-leiding) die ingezet werd om Baskische militanten te vermoorden.

Maar om even te vermijden dat iemand me subjectiviteit kan verwijten, een link naar een toch onverdachte bron:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/141720.stm

Bedankt. Ik leer bij.

willem1940NLD
17 september 2009, 15:34

Maar wat telt, is dat hij plots verdwenen is en er van hem nog steeds geen spoor is. Wat is er met hem gebeurd?Hoeveel mensen heeft hij vermoord (of: laten verdwijnen)?

Tavek
17 september 2009, 15:41
Dat laatste is met klem ontkend door de organisatie. En of iemand hier dat graag hoort of niet, er zijn ginder nog altijd mensen die meer vertrouwen hebben in wat ETA vertelt, dan in wat officiële instanties vertellen.

Het eerste laat ik voor jouw eigen rekening.

Mensen liquideren ipv berechten, ik ben daar tegen. Iedereen heeft recht op een eerlijk proces. Dat heeft hij gehad. Maar blijkbaar helpt dat niet echt en begon hij gewoon opnieuw. Dan heb je als overheid twee keuzes: in hechtenis nemen, en als dat niet kan, misschien wat minder legale manieren gebruiken om te voorkomen dat er weer wat doden vallen in spaanse toeristische steden.

Nu, het zal wel niet kosjer zijn, maar als hij weer aant plannen was, denk ik dat het wel de juiste keuze is. Het is niet alsof onschuldige mensen hierbij betrokken zijn....

djimi
17 september 2009, 15:54
Mensen liquideren ipv berechten, ik ben daar tegen. Iedereen heeft recht op een eerlijk proces. Dat heeft hij gehad. Maar blijkbaar helpt dat niet echt en begon hij gewoon opnieuw. Dan heb je als overheid twee keuzes: in hechtenis nemen, en als dat niet kan, misschien wat minder legale manieren gebruiken om te voorkomen dat er weer wat doden vallen in spaanse toeristische steden.

Nu, het zal wel niet kosjer zijn, maar als hij weer aant plannen was, denk ik dat het wel de juiste keuze is. Het is niet alsof onschuldige mensen hierbij betrokken zijn....

2 wrongs do make a right?

Kapitein Nemo
17 september 2009, 17:10
Nu weet ik dus wat al die 'Non da Jon?'-graffiti in Donostia betekende. :-D

Tavek
18 september 2009, 22:44
2 wrongs do make a right?

Uw mensen beschermen tegen veroordeelde bommenleggers vind ik niet direct misdadig.

Als de Spaanse overheid onschuldigen, of mensen die de ETA steunen, zou laten verdwijnen, dan is dat een hele andere zaak. Het is bewezen dat deze gast fout bezig was, en is.

Iemand die een bom legt voor een ander, hoort voor zijn leven te vrezen. Ik hoop dat er wel voldoende parlementaire controle is over die unit.

djimi
19 september 2009, 04:53
Uw mensen beschermen tegen veroordeelde bommenleggers vind ik niet direct misdadig.

Als de Spaanse overheid onschuldigen, of mensen die de ETA steunen, zou laten verdwijnen, dan is dat een hele andere zaak. Het is bewezen dat deze gast fout bezig was, en is.

Iemand die een bom legt voor een ander, hoort voor zijn leven te vrezen. Ik hoop dat er wel voldoende parlementaire controle is over die unit.

Over de principes waarop een rechtsstaat die naam waard dient te zijn gebaseerd, kan binnen een zekere marge onenigheid en discussie bestaan, dat is waar.

Wat die voldoende parlementaire controle betreft: dat lijkt weinig waarschijnlijk, anders zou 'men' ongetwijfeld wel een duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag: waar is Jon Anza?

Of zie ik dat verkeerd?

Cisalpina
20 september 2009, 10:56
Het is bewezen dat deze gast fout bezig was, en is.

Als dat zo is, waarom slepen ze hem in de rechtsstaat Spanje dan niet gewoon voor de rechter en veroordelen ze hem niet en plein publique?

willem1940NLD
21 september 2009, 13:11
Misschien houdt J.A zichzelf wel schuil en kijkt hij steeds op Internet of hij het nieuws haalt.

Waarom staat deze draad eigenlijk onder "Internationaal"; vinden de Basken en Txiki zichzelf geen Europeanen?

Antoon
21 september 2009, 13:30

1/ Zijn verdwijning is geen drama. De man is een terrorist, heeft 20 jaar gezeten, en ging zich meteen na zijn vrijlating weer bezighouden met de ETA.

2/ Wat jij en de terroristen de 'vuile oorlog' noemen van de Fransen en de Spanjaarden heeft er wel toe geleid dat er nagenoeg geen terroristische aanslagen meer worden gepleegd door ETA.

3/ Het 'stilzwijgen' van media en overheid is ook niet helemaal juist. Ik citeer even de 'vrienden' van de verdwenen man : "Op 20 mei 2009 beveelt het Openbare Ministerie van Bayonne, bij monde van Anne Kayanakis, de Gerechtelijke Politie een onderzoek in te stellen naar de verdwijning van Jon Anza. Zij bevestigt in de krant “Journal du Pays Basque” dat zij de zaak heel ernstig neemt, en dat zij alle in het werk zal stellen om de nodige dispositieven in te schakelen ten einde Jon Anza te vinden of om in het slechte geval de verdwijning op te helderen. Zo schakelde zij ook de pers in om informatie int winnen bij personen die eventueel iets verdachts zouden opgemerkt hebben."

En trouwens : hij kan ook gewoon zijn biezen hebben gepakt en ergens in een mooi land zijn gaan uitrusten en uitbollen. In dat geval zal het spel van zijn familie en advokaat perfect in lijn zijn met wat moet gebeuren om hem van de smeerlappen van de ETA te houden.

Txiki
2 oktober 2009, 07:54
Volgens de krant Gara zijn er nieuwe data waaruit moet blijken dat Spaanse agenten hem op Frans grondgebied begraven zouden hebben, nadat hij tijdens illegale ondervragingen overleden zou zijn.

Un cuerpo policial español habr*a enterrado a Jon Anza en suelo francés (http://www.gara.net/paperezkoa/20091002/159463/es/Un-cuerpo-policial-espanol-habria-enterrado-Jon-Anza-suelo-frances)

willem1940NLD
2 oktober 2009, 11:41
Volgens de krant Gara zijn er nieuwe data waaruit moet blijken dat Spaanse agenten hem op Frans grondgebied begraven zouden hebben, nadat hij tijdens illegale ondervragingen overleden zou zijn.

Un cuerpo policial español habr*a enterrado a Jon Anza en suelo francés (http://www.gara.net/paperezkoa/20091002/159463/es/Un-cuerpo-policial-espanol-habria-enterrado-Jon-Anza-suelo-frances)Als dat wáár zou zijn moet er toch groot gedonder van komen tussen 2 regeringen.

Txiki
4 december 2009, 12:20
Nieuw artikel over de verdwijning van Jon Anza, in Le Monde van vandaag:

Une étrange disparition (http://www.lemonde.fr/europe/article/2009/12/03/eta-une-etrange-disparition_1275506_3214.html#ens_id=1272761)

Herr Flick
4 december 2009, 14:17

Wie zegt er dat de overheid hem laten verdwijnen heeft... familieleden van zijn slachtoffers of vrienden van zijn slachtoffers , zou je het ook niet kwalijk kunnen nemen.

En zijn eigen organisatie ? als je je met dergelijke figuren ophoud, kan een ruzie of meningsverschil ook wel eens slecht uitdraaien.

willem1940NLD
4 december 2009, 14:23
Nieuw artikel over de verdwijning van Jon Anza, in Le Monde van vandaag:

Une étrange disparition (http://www.lemonde.fr/europe/article/2009/12/03/eta-une-etrange-disparition_1275506_3214.html#ens_id=1272761)Vervo erde groot geld ..... ..... l'organisation indépendantiste révèle qu'elle avait rendez-vous le 18 avril avec Jon Anza pour qu'il lui remette une forte somme d'argent - sans en préciser le montant. .....

Txiki
4 december 2009, 14:30
Vervoerde groot geld .....

Ja, dat is al lang geweten. Wat verbaast is dat de Franse diensten geen enkel spoor gevonden hebben totnogtoe. En dat ondanks hun uiterst professionele aanpak.

Het artikel in Le Monde vind ik goed, omdat het even een aantal dingen op een rijtje zet. Wat mijn aandacht getrokken heeft in het artikel is dat er vermeld staat dat hij geen drie meter ver kon zien... Heeft hij mensen ontmoet die zich uitgaven als "de te ontmoeten mensen", maar waren ze het niet?

Txiki
4 december 2009, 14:31
Wie zegt er dat de overheid hem laten verdwijnen heeft... familieleden van zijn slachtoffers of vrienden van zijn slachtoffers , zou je het ook niet kwalijk kunnen nemen.

En zijn eigen organisatie ? als je je met dergelijke figuren ophoud, kan een ruzie of meningsverschil ook wel eens slecht uitdraaien.

Dat is waar uiteraard. En kwalijk nemen, ach ja, er vallen nu eenmaal slachtoffers aan beide kanten in zo'n conflicten.

willem1940NLD
4 december 2009, 14:36
Was dat geld afkomstig uit afpersing? Dat zou dan eventueel de kring van "gegadigden" flink groter kunnen maken èn ondoorzichtiger.

Txiki
8 februari 2010, 23:35
Nadat eerder de Franse procureur Anne Kayanakis een onderzoek naar de verdwijning van Jon Anza begon, start nu ook Fernando Andreu, de Spaanse rechter nummer 4 van de uitzonderingsrechtbank Audiencia Nacional, een aanvullend onderzoek.

Txiki
12 maart 2010, 12:38
Het lichaam van Jon Anza is gevonden... in het mortuarium in Toulouse, waar hij destijds verdwenen was. Daar zou hij al elf maanden liggen, zonder dat iemand op de idee gekomen is om naar dat lijk te kijken...

Aan de ene kant is het goed nieuws dat het lichaam gevonden is, daarmee is al heel veel opgelost. Maar het spreekt voor zich dat de "plotse ontdekking" nieuwe vragen met zich meebrengt. Waaronder: ligt hij daar werkelijk al elf maanden? Waaraan is hij overleden? Waarom heeft niemand eerder dat lijk bekeken? Veel vragen. Of de antwoorden er ooit gaan komen, is weer een andere kwestie.