PDA

View Full Version : Schotland: op weg naar onafhankelijkheid


Txiki
17 september 2009, 07:42
Het hele plan kan u lezen in het volgende document:
Choosing Scotland's Future. A national conversation (http://www.scotland.gov.uk/Resource/Doc/194791/0052321.pdf)

Volgens de Schotse Eerste Minister Alex Salmond (SNP) zijn er drie mogelijkheden voor de toekomst van Schotland:

1. het behoud van een autonoom Schotland zoals het vandaag is;
2. uitbreiding van de autonomie door overheveling van enkele bevoegdheden;
3. onafhankelijkheid.

De regering wil onderhandelingen beginnen met Londen om de bevoegdheden die deze laatste nog uitoefent in Schotland, helemaal over te hevelen naar de Schotse regering, zodoende dat Schotland de weg naar onafhankelijkheid verder kan voorbereiden.
Het gaat om een heel pak bevoegdheden.

Schotland zou, volgens het document, dan een nieuwe deelstaat in de EU worden, en recht hebben op 14 europarlementsleden (zoals Denemarken) in plaats van op de huidige zeven.

Let wel, in het plan zit het uitroepen van de republiek niet inbegrepen. De Britse koningin zou ook koningin van Schotland blijven, zoals ze dat ook nog altijd is van ondermeer Australië en Jamaica. Er zouden dan "Verenigde Koninkrijken" zijn in plaats van een Verenigd Koninkrijk.

Uiteraard moet eerst het Schotse parlement groen licht geven voor zo'n referendum. En dat is minder eenvoudig, gezien de zetelverdeling:

SNP: 47 zetels
Schottish Greens: 2
Margo MacDonald (onafhankelijke): 1

tegenover:

Labour: 46
Conservatieven: 17
Liberaal-Democraten: 16

50 voor tegenover 79 tegen....

vlijmscherp
17 september 2009, 07:47
en waarom zouden de traditionele partijen voor dat referendum stemmen?

hoe staan die tov meer onafhankelijkheid trouwens?

Txiki
17 september 2009, 08:06
en waarom zouden de traditionele partijen voor dat referendum stemmen?

hoe staan die tov meer onafhankelijkheid trouwens?

Welke partijen bedoel je dan?

vlijmscherp
17 september 2009, 08:08
Welke partijen bedoel je dan?

Labour, conservatieven en lib-dems.

Txiki
17 september 2009, 08:13
Labour, conservatieven en lib-dems.

Ik schrijf toch nergens dat die voor zouden zijn? Integendeel. Je vraag lijkt me dan ook iet of wat scheefgetrokken.

vlijmscherp
17 september 2009, 08:19
Ik schrijf toch nergens dat die voor zouden zijn? Integendeel. Je vraag lijkt me dan ook iet of wat scheefgetrokken.

of ze is wat verkeerd gesteld natuurlijk...

bestaat er een kans dat dit referendum er komt?

Txiki
17 september 2009, 08:50
of ze is wat verkeerd gesteld natuurlijk...

bestaat er een kans dat dit referendum er komt?

Die kans bestaat altijd. Maar ik betwijfel dat toch, gezien de zetelverdeling.

Frans Oghtendlicht
17 september 2009, 10:39
Met die zetelverdeling is de kans inderdaad klein, maar men kan zoals in Catalonië symbolisch beginnen met een dorp. Media aandacht gegarandeerd en het zal het debat een nieuwe vaart geven.

Another Jack
17 september 2009, 10:51
Als ze daar democratisch een meerderheid voor vinden?

Geen probleem toch?

Sommige fanatieke groeperingen in andere landen denken echter nog steeds dat bommengeweld een legitiem middel is...

Frans Oghtendlicht
17 september 2009, 10:54
Dat hangt van die desbetreffende landen en hun context af natuurlijk.

willem1940NLD
18 september 2009, 17:34
............
50 voor tegenover 79 tegen....Waar gaat dit nog over? Zou die verhouding zich omkeren dan is het nog tijd genoeg om hierover een draad op te zetten.

Sjaax
18 september 2009, 19:57
Waar gaat dit nog over? Zou die verhouding zich omkeren dan is het nog tijd genoeg om hierover een draad op te zetten.Het moet niet gekker worden. Ik ben het weeral met je eens. :-)

Lof der Zotheid
21 september 2009, 20:07
Schotse onafhankelijkheid zou economisch gezien op een desastreuze manier schots en scheef gaan...

Jaani_Dushman
21 september 2009, 23:36
Uiteraard moet eerst het Schotse parlement groen licht geven voor zo'n referendum. En dat is minder eenvoudig, gezien de zetelverdeling:

SNP: 47 zetels
Schottish Greens: 2
Margo MacDonald (onafhankelijke): 1

tegenover:

Labour: 46
Conservatieven: 17
Liberaal-Democraten: 16

50 voor tegenover 79 tegen....Mogelijk kunnen de Lib-Dems overtuigd worden. Zij zijn voorstander van referenda, maar tegenstander van Schotse onafhankelijkheid.