PDA

View Full Version : 18/09/09 : Luik opent splendide Gare des Guillemins


Descartes Jr
19 september 2009, 19:28
Reynders mocht de Thalys begroeten
onder zijn Luikse stalen voute.
Het nieuwe station
blinkt leuk in de zon
maar laat de clochard koude voeten.

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/441090-472c250056c80d90f841df278ef7deae.jpg

Spanish architect - Belgian engineering (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090918_026&word=guillemins)

Fallen Angel
19 september 2009, 21:12
Reynders mocht de Thalys begroeten
onder zijn Luikse stalen voute.
Het nieuwe station
blinkt leuk in de zon
maar laat de clochard koude voeten.

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/441090-472c250056c80d90f841df278ef7deae.jpg

Spanish architect - Belgian engineering (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090918_026&word=guillemins)

Calatrava :-)

Geeft mij altijd een dubbel gevoel.
Esthetisch/conceptueel altijd bijzonder goed geslaagd.
Constructief/technologisch logica soms iets minder verfijnd.

Descartes Jr
19 september 2009, 21:23
Calatrava ...
Constructief/technologisch logica soms iets minder verfijnd.
Ik moet je vanuit professioneel standpunt eigenlijk tegenspreken ... de stabiliteit is een meesterstukje !

Henri1
20 september 2009, 14:10
Reynders mocht de Thalys begroeten
onder zijn Luikse stalen voute.
Het nieuwe station
blinkt leuk in de zon
maar laat de clochard koude voeten.

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/441090-472c250056c80d90f841df278ef7deae.jpg

Spanish architect - Belgian engineering (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20090918_026&word=guillemins)

U kent Liège blijkbaar niet echt goed.

Liège is immers één van de weinige steden in België waar clochards niet doodvriezen.
Ze worden dagelijks van de straat gehaald en naar opvangtehuizen gebracht voor overnachting.

Descartes Jr
20 september 2009, 14:16
U kent Liège blijkbaar niet echt goed.

Liège is immers één van de weinige steden in België waar clochards niet doodvriezen.
Ze worden dagelijks van de straat gehaald en naar opvangtehuizen gebracht voor overnachting.Nu ja, overdag in de winter is 't daar ook koud zunne ;-)

Fallen Angel
20 september 2009, 15:35
Ik moet je vanuit professioneel standpunt eigenlijk tegenspreken ... de stabiliteit is een meesterstukje !

Dat in Luik misschien wel.

Maar in zijn ander werk zitten hiaten.

Deze heeft een overgecompliceerde zonnewering en vervalt daardoor tot niet meer dan een architectuur gimmick.
http://paulparsons.files.wordpress.com/2008/08/milwaukee-art-museum.jpg

En deze is bijvoorbeeld zuiver sculpturaal. Dit is het werk van een middelmatige landschapskunstenaar, niet van een architect.
http://benjaminwey2000.files.wordpress.com/2008/01/calatrava.jpeg

Calatrava dreigt trouwens ook een 'one trick pony' te worden zoals Frank Gehry.

forzaflandria
21 september 2009, 16:20
Mooi werk, maar het zal de gebruiker moeten zijn die kan oordelen of het allemaal praktisch ingericht is.

Descartes Jr
21 september 2009, 16:30
Dat in Luik misschien wel.

Maar in zijn ander werk zitten hiaten.

Deze heeft een overgecompliceerde zonnewering en vervalt daardoor tot niet meer dan een architectuur gimmick.
http://paulparsons.files.wordpress.com/2008/08/milwaukee-art-museum.jpgEigenlijk is zo'n werk voor een architect vrij makkelijk : je laat je verbeelding gaan en tekent erop los

De ingenieur zal er wel voor zorgen dat het stabiel is ... :roll:

freespirit
21 september 2009, 16:51
Ik vind Luik Guillemins een prachtig station en één van de meest geslaagde voorbeelden van postmoderne architectuur in ons landje. Het komt dan ook van Calatrava, de meester in zijn soort en ongetwijfeld de grootste architect van de jongste decennia. Ik heb onlangs nog zijn constructies in Valencia bewonderd en deze zijn gewoon onbeschrijfelijk. De BAM had beter ook Calatrava aangesproken voor hun beruchte 'Lange Wapper', het zou in alle geval al esthetisch op wat meer getrokken hebben.

Zeno!
21 september 2009, 19:25
Het station is nog maar het begin van de facelift van de stationsbuurt.

Zo goed als alles van aan het station tot aan de Maas gaat tegen de vlakte. Verbaas uzelf:

http://www.youtube.com/watch?v=ot2mGZe_pqU

Zwartengeel
21 september 2009, 19:44
Bij het zien van dit alles vraag ik me nog meer dan vroeger af hoelang de stations van Brussel nog gedoemd zijn de vervallen puinhoop te blijven die ze nu zijn...

Fallen Angel
21 september 2009, 20:16
Eigenlijk is zo'n werk voor een architect vrij makkelijk : je laat je verbeelding gaan en tekent erop los

De ingenieur zal er wel voor zorgen dat het stabiel is ... :roll:

De truc is de balans te vinden tussen verbeelding, praktische overwegingen en innovatie.

Iedereen met genoeg verbeelding kan zich de nieuwe Zaha Hadid noemen.
Weinigen de nieuwe Le Corbusier, Louis Kahn.
Een Belgisch bureau waar ik veel bewondering voor heb is Samyn en Partners.


PS: Iemand al het nieuwe ontwerp van Zaha Hadid voor de brandweerkazerne in Antwerpen gezien. Op de achtergrond zie je de nieuwe lange wapperbrug.
http://www.dezeen.com/wp-content/uploads/2009/01/2-port-house-antwerp-by-zaha-hadid-architects-sqwu-2port-house_antwerp_02.jpg

nihao
21 september 2009, 20:37
We zullen je moeten teleurstellen, zwartengeel. Na Luik zijn de centen op...

Zeno!
21 september 2009, 20:48
Bij het zien van dit alles vraag ik me nog meer dan vroeger af hoelang de stations van Brussel nog gedoemd zijn de vervallen puinhoop te blijven die ze nu zijn...

Het is inderdaad onvoorstelbaar dat stations overal ten lande worden vernieuwd, terwijl de Brusselse stations verder verkrotten of slechts een MINIMALE opknapbeurt krijgen (zoals Brussel Centraal onlangs). Noord en Zuid zijn ronduit Middeleeuws. Vaak het eerste dat toeristen van België zien...

Zeno!
21 september 2009, 20:49
De truc is de balans te vinden tussen verbeelding, praktische overwegingen en innovatie.

Iedereen met genoeg verbeelding kan zich de nieuwe Zaha Hadid noemen.
Weinigen de nieuwe Le Corbusier, Louis Kahn.
Een Belgisch bureau waar ik veel bewondering voor heb is Samyn en Partners.


PS: Iemand al het nieuwe ontwerp van Zaha Hadid voor de brandweerkazerne in Antwerpen gezien. Op de achtergrond zie je de nieuwe lange wapperbrug.
http://www.dezeen.com/wp-content/uploads/2009/01/2-port-house-antwerp-by-zaha-hadid-architects-sqwu-2port-house_antwerp_02.jpg

Dit is het gekozen ontwerp voor het nieuwe havenhuis dat bovenop de (oude) brandweerkazerne zal gebouwd worden. Het is echt een pareltje :cheer:
De brandweer is onlangs verhuisd naar een gloednieuwe megakazerne.

Nu maar hopen dat al die verdomde nimby's onze Lange Wapper niet verkloten! :evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Svennies
21 september 2009, 22:36
Eigenlijk is zo'n werk voor een architect vrij makkelijk : je laat je verbeelding gaan en tekent erop los

De ingenieur zal er wel voor zorgen dat het stabiel is ... :roll:

Alléén is den ingenieur vergeten om de liften terdege te checken, na één dag liet de panoramische lift het al afweten....

Descartes Jr
22 september 2009, 05:38
Alléén is den ingenieur vergeten om de liften terdege te checken, na één dag liet de panoramische lift het al afweten....Bij mijn weten is de stabiliteitsingenieur niet verantwoordelijk voor de liften. Dat is de verantwoordelijkheid van de liftenconstructeur en eventueel het controle-organisme op de liften.

Descartes Jr
22 september 2009, 05:40
Iemand al het nieuwe ontwerp van Zaha Hadid voor de brandweerkazerne in Antwerpen gezien. Op de achtergrond zie je de nieuwe lange wapperbrug.
http://www.dezeen.com/wp-content/uploads/2009/01/2-port-house-antwerp-by-zaha-hadid-architects-sqwu-2port-house_antwerp_02.jpgDat moet deugd doen, naar beneden komen via glijpalen van 25 m. :roll::roll::roll:

brother paul
22 september 2009, 07:45
Dat moet deugd doen, naar beneden komen via glijpalen van 25 m. :roll::roll::roll:

je kunt het buske talk klaarzetten ? ofwel zo'n miniwatervalletje maken langs de glijpaal, zodat uw handen gekoeld worden terwijl je glijdt.

Nu weer een boot in een huis, we hebben hier al een paar boten op land liggen. Zoals het gerechtsgebouw in antwerpen zijn zeilkes, of van die ziekenhuizen waar de gevel een boot symboliseert in kortrijk bvb

Nu zo'n transparante gebouwen zijn dus immense serres in de zomer, en ijspaleizen in de winter... Het ideaal is natuurlijk om die energie van de opwarming door te sluizen naar het gebouw eronder en omgekeerd. Maar enfin dat is niet voor een architect zo'n details, die moeten zich gewoon maar bezighouden met de vorm.

Fallen Angel
22 september 2009, 10:27
Nu zo'n transparante gebouwen zijn dus immense serres in de zomer, en ijspaleizen in de winter... Het ideaal is natuurlijk om die energie van de opwarming door te sluizen naar het gebouw eronder en omgekeerd. Maar enfin dat is niet voor een architect zo'n details, die moeten zich gewoon maar bezighouden met de vorm.

*kuch* *kuch*

De architect(en) concipieër(t)(en) het volledige gebouw. Hij/Ze moet(en) dus over alle onderdelen een beslissing nemen.
De detailtekeningen en fijne berekeningen zijn meestal wel voor de technische tekenaars en ingenieurs.

Fallen Angel
22 september 2009, 10:30
Soit de meeste ontwerpen van Zaha Hadid tegenwoordig zijn zogenaamde 'computerblobs' zonder enige conceptuele sterkte.

Computerblobs kun je ongeveer vergelijken met een blok klei. Smijt klei tegen een muur en kijk welke vorm je krijgt.

brother paul
22 september 2009, 12:03
*kuch* *kuch*

De architect(en) concipieër(t)(en) het volledige gebouw. Hij/Ze moet(en) dus over alle onderdelen een beslissing nemen.
De detailtekeningen en fijne berekeningen zijn meestal wel voor de technische tekenaars en ingenieurs.

Kuch kuch, mag ik mijn levenservaring met uw collega's eens delen op het net ?

Ik ken dus geneen architect die bekwaam is om een zero energie woning te tekenen.
Ik ken dus geneen architest die zich inlaat met techologie zoals domotica
Ik ken dus geneen architect die visie aanlegt voor een huis die verder reikt dan 10 jaar...

Een voorbeeld is bvb JoCrepain, om zomaar een hype te noemen, maar ik kan mij 100% inbeelden dat je niet moet vragen achter een condensatieketel met een zonneboiler geintegreerd of dat die kerel daarop flipt.

Bewijs jij mij het tegendeel.

brother paul
22 september 2009, 12:08
Computerblobs, zijn dat van die kechup-ontwerpen met googlesketchup, waar je een vormpje tekent, en dan een beetje aan trekt om het te vervormen dat je bedoelt ?

abou Anis
22 september 2009, 12:33
architectuur, architectuur, ...

Komen de treinen op tijd toe? Vertrekken ze op tijd? Zijn de perrons proper (en goed afgeschermd tegen de elementen)? Zijn de perrons duidelijk aangegeven? Zijn de aankomst- en vertrektijden duidelijk aangegeven? Is de stationsomroeper goed verstaanbaar? Is het proper? Werken de roltrappen?

Slechts een kleine greep uit de vragen die écht van tel zijn voor wie regelmatig de trein neemt.

Flanelcondoom
22 september 2009, 12:48
architectuur, architectuur, ...

Komen de treinen op tijd toe? Vertrekken ze op tijd? Zijn de perrons proper (en goed afgeschermd tegen de elementen)? Zijn de perrons duidelijk aangegeven? Zijn de aankomst- en vertrektijden duidelijk aangegeven? Is de stationsomroeper goed verstaanbaar? Is het proper? Werken de roltrappen?

Slechts een kleine greep uit de vragen die écht van tel zijn voor wie regelmatig de trein neemt.

Zijn er voldoende openbare toiletten? Zijn er genoeg bankjes op de perrons, of een negental per perron zoals op de meeste stations?
Zijn er verwarmde wachtzalen? Zijn er voldoende kassa's zodat de mensen op tijd de tickets kunnen kopen? Wat is de wandeltijd tot de haltes van De Lijn?

solidarnosc
22 september 2009, 13:06
Het station is nog maar het begin van de facelift van de stationsbuurt.

Zo goed als alles van aan het station tot aan de Maas gaat tegen de vlakte. Verbaas uzelf:

http://www.youtube.com/watch?v=ot2mGZe_pqU

De herinrichting voorzien in de film werd niet weerhouden wegens te duur.

Fallen Angel
22 september 2009, 19:42
Kuch kuch, mag ik mijn levenservaring met uw collega's eens delen op het net ?

Ik ken dus geneen architect die bekwaam is om een zero energie woning te tekenen.

8O
Dat zou mij zeer sterk verwonderen. Elke architect die nu afstudeert heeft genoeg verworven kennis om een zero energie woning te ontwerpen.

Isolatie voor zo'n woning is standaard meer dan 30 cm rotswol en een verluchtingsysteem met warmtewisselaar. Verder moet je nog zien dat je je de juiste ramen op de juiste plaats zet en je gebouw goed oriënteert. Als je dat hebt kan er nog maar weinig misgaan.
Plus tegenwoordig hebben wij zo'n handige programma's zoals Ecotect waarin je je gebouw in 3D tekent met de juiste isolatiewaarden, etc.
Dat programma berekent dan voor u alle energieprestatieniveaus, bezonning, etc. Je kan er zelfs akoustiek mee berekennen. Geen gezever meer met ellenlange excel sheets.

Ik ken dus geneen architest die zich inlaat met techologie zoals domotica

Hmmm domotica. Ik heb het niet zo daarmee. Veel te veel dat kan kapotgaan.
Ingenieurs hebben een leuk gezegde: Hoe complexer en hoe meer onderdelen, hoe meer kans dat het kapotgaat.
Mijn devies: Keep it simple, stupid als het over technische zaken gaat.


Ik ken dus geneen architect die visie aanlegt voor een huis die verder reikt dan 10 jaar...

Wij rekenen nochtans op minimum 50 jaar vooraleer een gebouw gerenoveerd moet worden. 20 jaar voor sommige andere toepassingen.

Een voorbeeld is bvb JoCrepain, om zomaar een hype te noemen, maar ik kan mij 100% inbeelden dat je niet moet vragen achter een condensatieketel met een zonneboiler geintegreerd of dat die kerel daarop flipt.

Bewijs jij mij het tegendeel.

Jo Crepain was een overhypte knoeier. Misschien dat hij in zijn beginjaren goed was. In zijn latere jaren duidelijk niet.

Om maar 1 iemand te noemen die beter is: bOb van Reeth

Fallen Angel
22 september 2009, 20:10
Computerblobs, zijn dat van die kechup-ontwerpen met googlesketchup, waar je een vormpje tekent, en dan een beetje aan trekt om het te vervormen dat je bedoelt ?

Sketchup wordt meestal gebruikt voor snelle visualisatie van voorontwerpen.

Blobarchitectuur is er gekomen met de introductie van 3D Studiomax, Blender en andere paketten.

Zwitser
23 september 2009, 07:38
Ik ken dus geneen architect die bekwaam is om een zero energie woning te tekenen.
Ik ken dus geneen architest die zich inlaat met techologie zoals domotica
Ik ken dus geneen architect die visie aanlegt voor een huis die verder reikt dan 10 jaar...


Je zal weinig architecten kennen, dan.

Zeno!
27 september 2009, 21:44
De herinrichting voorzien in de film werd niet weerhouden wegens te duur.

Alle pistes liggen nog open.