PDA

View Full Version : Busje is zó geweest

nihao
24 september 2009, 19:45
Vanavond in het bushokje met enkele 'medestanders' uitgevlooid waarom de bussen altijd te laat lijken : ze komen gewoon zes * zeven minuten te vroeg !

(Nu ja, hoe zou je zelf zijn ? Het is natuurlijk leuk als je toch een paar minuten op adem kunt komen tussen je shifts door toch ?)

IronChef
24 september 2009, 20:39
Bedankt om deze ingewikkelde maar zeer interessante materie onder onze ogen te brengen.

Het lijkt mij van ontzaglijk groot belang dat hier verder onderzoek naar gedaan wordt.

Duvelke
25 september 2009, 09:32
ik ga akkoord met Ironchef.

Svennies
25 september 2009, 12:08
Laten we dan maar een werkgroep oprichten die uiteraard gevolgd wordt door het onderzoek van een studiebureau ,wiens resultaten vervolgens door een nog te samenstellen adviescommissie grondig zullen onderzocht worden en van wie het besluit uiteraard zal worden meegedeeld aan eerstgenoemde werkgroep....

nihao
25 september 2009, 12:29
Doen jullie maar. Ik stel voor om of de tijdstabellen realistischer te maken (als je tijdens de spits meer dan zes minuten te vroeg kunt zijn klopt er iets niet in de berekening) of de buschauffeurs stipter.

Flanelcondoom
25 september 2009, 12:34
Doen jullie maar. Ik stel voor om of de tijdstabellen realistischer te maken (als je tijdens de spits meer dan zes minuten te vroeg kunt zijn klopt er iets niet in de berekening) of de buschauffeurs stipter.

Over welke buslijn heb je het?

Geef kaart met bushaltes, gegevens over gemiddeld verkeer en uurrooster. Ik zal eens een scriptje schrijven, ben toch net bezig met C++.

dejohan
25 september 2009, 15:24
Bedankt om deze ingewikkelde maar zeer interessante materie onder onze ogen te brengen.

Het lijkt mij van ontzaglijk groot belang dat hier verder onderzoek naar gedaan wordt.

Als gij een bus wilt pakken die volgens de uurregeling om 8 uur aan uw halte is, en gij gaat om 5 voor naar die halte, dan zou het toch wel fokking onozel zijn dat gij uw bus mist omdat de chauffeur zijn pauzes dynamisch wilt indelen.

farak
25 september 2009, 16:32
Geef kaart met bushaltes, gegevens over gemiddeld verkeer en uurrooster. Ik zal eens een scriptje schrijven, ben toch net bezig met C++.

Je bedoelt programma schrijven, geen script. ;-)

Dat is toch al gedaan een aantal jaren geleden. Toen hebben ze een programma geschreven dat alle buslijnen in beeld bracht om tot een betere dienstverlening te komen. Hetzelfde met de rondes van de postbodes.

Komt de bus te vroeg of is de vorige bus veel te laat. Daar heb ik ook altijd problemen mee om uit te vogelen welk van de 2.

jevaly
25 september 2009, 22:04
Over welke buslijn heb je het?

dat leert dan voor ingenieur en dat weet het verschil niet tussen een scripting en programmeren.

Tis ook bouwkunde zeker dat ge doet?

bgf324
25 september 2009, 22:14
Vanavond in het bushokje met enkele 'medestanders' uitgevlooid waarom de bussen altijd te laat lijken : ze komen gewoon zes * zeven minuten te vroeg !

(Nu ja, hoe zou je zelf zijn ? Het is natuurlijk leuk als je toch een paar minuten op adem kunt komen tussen je shifts door toch ?)

Welk lijn, welke rit?

Flanelcondoom
25 september 2009, 22:17
dat leert dan voor ingenieur en dat weet het verschil niet tussen een scripting en programmeren.

Tis ook bouwkunde zeker dat ge doet?

Ik kan met moeite een nieuwe source folder aanmaken, tijdens examens informatica steek ik disproportioneel vaak mijn hand omhoog omdat ik niet goed begrijp waar ik de bestanden moet opslaan, ik weet nog maar pas een jaar dat ctrl+v plakken is, ik kan ook niet hoofdrekenen (7+5 lukt nog, maar als het om twee cijfers per getal gaat...), ...

IronChef
26 september 2009, 11:08
Als gij een bus wilt pakken die volgens de uurregeling om 8 uur aan uw halte is, en gij gaat om 5 voor naar die halte, dan zou het toch wel fokking onozel zijn dat gij uw bus mist omdat de chauffeur zijn pauzes dynamisch wilt indelen.

Ik heb met de lijn al ergere dingen dan dat meegemaakt en ik ben er niet van doodgegaan.

Als je daar niet tegen kunt neem je maar de fiets, ga je carpoolen of wat harder werken om een brommertje of auto te kopen.

Goldband
26 september 2009, 16:57
Ik heb met de lijn al ergere dingen dan dat meegemaakt en ik ben er niet van doodgegaan.

Als je daar niet tegen kunt neem je maar de fiets, ga je carpoolen of wat harder werken om een brommertje of auto te kopen.

Niet zeveren hé maat. We betalen met z'n allen mee voor de Lijn en wie ze gebruikt betaalt betaalt er nòg eens een paar euro's bovenop. En dat bedrag kan toch wel tellen. Als passagier mag je dan wel verwachten dat die dienst in orde is. En dat is hij vaak niet, zoals jij beaamt.

Waarom iemand de bus neemt is hier totaal irrelevant. Dat jij nog niet doodgegaan bent van die vervoerswantoestanden is evenzeer irrelevant. Hetpunt is namelijk dat de dienstverlening soms te wensen overlaat. En dat kan niet. Die buschauffeur moet op zijn werk ook zijn best doen, net als ik of iemand anders.

IronChef
26 september 2009, 19:08
Niet zeveren hé maat. We betalen met z'n allen mee voor de Lijn en wie ze gebruikt betaalt betaalt er nòg eens een paar euro's bovenop. En dat bedrag kan toch wel tellen. Als passagier mag je dan wel verwachten dat die dienst in orde is. En dat is hij vaak niet, zoals jij beaamt.

Waarom iemand de bus neemt is hier totaal irrelevant. Dat jij nog niet doodgegaan bent van die vervoerswantoestanden is evenzeer irrelevant. Hetpunt is namelijk dat de dienstverlening soms te wensen overlaat. En dat kan niet. Die buschauffeur moet op zijn werk ook zijn best doen, net als ik of iemand anders.

De dienstverlening laat soms te wensen over, dat klopt. Problemen en wantoestanden aanklagen is zelfs uw plicht.

Maar als er iemand afkomt met de absurde stelling dat alle bussen zeven minuten ( Oh noes!!!1!! The horror!!11!!!!) te vroeg komen, dan noem ik dat geen terechte kritiek op een falende overheidsdienst maar zever in pakskes.

Dat er dan nog eens mensen meegaan in dat idioot gedoe, is voor mij reden genoeg om het eigenlijke onderwerp te negeren en mij bezig te houden met wat werkelijk belangrijk is: dat de hedendaagse westerling zo arrogant, verwend en wereldvreemd is, dat het missen van de bus genoeg is om hevig verontwaardigd te zijn en te beginnen met gal te spuwen.

farak
26 september 2009, 19:24
Dat er dan nog eens mensen meegaan in dat idioot gedoe, is voor mij reden genoeg om het eigenlijke onderwerp te negeren en mij bezig te houden met wat werkelijk belangrijk is: dat de hedendaagse westerling zo arrogant, verwend en wereldvreemd is, dat het missen van de bus genoeg is om hevig verontwaardigd te zijn en te beginnen met gal te spuwen.

In een wereld waar de middelen schaars zijn, moet iedereen de middelen die tot zijn beschikking staan, zo efficient mogelijk aanwenden. Als het voor u allemaal niet zo nauw steekt, kunnen we de lijn doortrekken en binnenkort een stuk van onze welvaart afstaan. Laat me raden, jij eerst zeker? Waar andermans geld voor gebruikt wordt, mag anderman verwachten dat het geld op de meest productieve manier wordt gebruikt.

Nee, nog een beter idee dat jij zeker te gek vindt: schaf alle uurregelingen voor bus, trein en tram af en ga gewoon wachten aan de bushalte of op het perron en hoop dat er een bus of trein komt. Als die dan al komt, maar daar mogen we niets van zeggen eh, wij verwende nesten.

edit: wat als je door systematisch late of vroege bussen, je job verliest? Als je de bus veel neemt op verschillende plaatsen, dan weet je gewoon dat de dienstverlening nog veel kan verbeteren.

IronChef
26 september 2009, 20:17
In een wereld waar de middelen schaars zijn, moet iedereen de middelen die tot zijn beschikking staan, zo efficient mogelijk aanwenden.

Akkoord.

Als het voor u allemaal niet zo nauw steekt, kunnen we de lijn doortrekken en binnenkort een stuk van onze welvaart afstaan. Laat me raden, jij eerst zeker?

Waar heb je het over?

Waar andermans geld voor gebruikt wordt, mag anderman verwachten dat het geld op de meest productieve manier wordt gebruikt.

Zoals ik al zei:
De dienstverlening laat soms te wensen over, dat klopt. Problemen en wantoestanden aanklagen is zelfs uw plicht.

Nee, nog een beter idee dat jij zeker te gek vindt: schaf alle uurregelingen voor bus, trein en tram af en ga gewoon wachten aan de bushalte of op het perron en hoop dat er een bus of trein komt. Als die dan al komt, maar daar mogen we niets van zeggen eh, wij verwende nesten.

Je hebt mijn punt niet begrepen.

edit: wat als je door systematisch late of vroege bussen, je job verliest?

Als je afhankelijk bent van het openbaar vervoer om naar je werk te gaan is het aangeraden om niet de laatst mogelijke bus te nemen. Je zorgt ervoor dat je nog tijd genoeg hebt, zodat als je eventueel een bus zou missen, je nog altijd de volgende kan nemen.
Dit principe is zeer eenvoudig en wordt al reeds toegepast door de meeste schoolgaande kinderen. Me dunkt dat volwassenen dit ook kunnen.

Als je de bus veel neemt op verschillende plaatsen, dan weet je gewoon dat de dienstverlening nog veel kan verbeteren.

Zoals ik al zei:

farak
26 september 2009, 21:46
ok

IronChef
26 september 2009, 21:53
ok

Ik denk dat wij ondanks enkele misverstanden ongeveer op dezelfde lijn zitten.
Ik ben een groot voorstander van openbaar vervoer en vind dat het véél beter kan.
Maar als er mensen afkomen met zever als die van nihao...

Zwitser
27 september 2009, 09:21
Als je afhankelijk bent van het openbaar vervoer om naar je werk te gaan is het aangeraden om niet de laatst mogelijke bus te nemen. Je zorgt ervoor dat je nog tijd genoeg hebt, zodat als je eventueel een bus zou missen, je nog altijd de volgende kan nemen.

Ik denk dat ik toch wel van het OV bedrijf een bepaalde dienstverlening mag verwachten. Waar ik woon is de bus gewoon op tijd. Als je vijf minuten op voorhand komt staat er nog niemand :-), want alle reguliere reizigers weten dat de bus nooit te vroeg is, en haast nooit te laat. De bus is ook altijd op tijd aan het station, zodat ik mijn trein niet mis, ondanks dat er maar 4 minuten liggen tussen aankomst bus en vertrek trein...
En dat kan. De truuk is gewoon een display in de bus dat de chauffeur vertelt hoeveel seconden hij voor of achter licht op het schema, en dit laat hem toe om gewoon wat sneller of trager te rijden naar gelang behoefte.
Op die manier werkt OV gewoon. Met de auto zou ik niet sneller op mijn werk zijn.

farak
27 september 2009, 12:06
of aan de halte zelf een display met de uren en vertragingen van de lijn. Zeker als je in filetijd een bus moet nemen. Als ik 30 minuten moet wachten, kan ik misschien vlug nog wat anders gaan doen. Een buschauffeur kan in de file ook niet sneller rijden, maar moet wachten.

Zwitser
27 september 2009, 15:11
of aan de halte zelf een display met de uren en vertragingen van de lijn. Zeker als je in filetijd een bus moet nemen. Als ik 30 minuten moet wachten, kan ik misschien vlug nog wat anders gaan doen. Een buschauffeur kan in de file ook niet sneller rijden, maar moet wachten.

Je kan met files rekening houden in je planning, of op strategische plekken een busstrook leggen. Maar ook belangrijk is om streekbussen gewoon niet meer de stad in te sturen (zoals in België nog te vaak gedaan wordt.). In Zürich komt geen enkele streekbus in het centrum. Alle lijnen eindigen daar aan een station in een buitenwijk, waar je op de trein overstapt.

dejohan
28 september 2009, 09:43

Mensen die de mogelijkheden niet hebben om een auto te kopen (studenten, gehandicapten, armen) kunnen niet anders dan steunen op een betrouwbare dienstregeling. Je zou maar eens een examen of sollicitatiegesprek missen.

Als die mensen daar dan over klagen ga jij zeggen dat ze maar moeten fietsen of harder moeten werken om een auto te kopen. Van arrogantie en wereldvreemdheid gesproken...

IronChef
28 september 2009, 09:55
Mensen die de mogelijkheden niet hebben om een auto te kopen (studenten, gehandicapten, armen) kunnen niet anders dan steunen op een betrouwbare dienstregeling. Je zou maar eens een examen of sollicitatiegesprek missen.

Als die mensen daar dan over klagen ga jij zeggen dat ze maar moeten fietsen of harder moeten werken om een auto te kopen. Van arrogantie en wereldvreemdheid gesproken...

Ik heb geen fiets en geen auto. Ik ben dus volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Ik weet dus goed genoeg waar ik het over heb.

Zoals ik al eerder zei, als je iets belangrijks te doen hebt zorg je ervoor dat je op zijn minst 1 bus te vroeg neemt voor het geval ze te vroeg of te laat komt of dat je ze om één of andere reden toch mist.
Als ge uzelf daar te goed voor voelt en liever op een forum gaat mekkeren dat uw bus vijf minuutjes (ochottekes toch!) te vroeg kwam, dan raad ik u inderdaad aan om te zwijgen en een ander vervoermiddel te zoeken.

farak
28 september 2009, 10:21
Zoals ik al eerder zei, als je iets belangrijks te doen hebt zorg je ervoor dat je op zijn minst 1 bus te vroeg neemt voor het geval ze te vroeg of te laat komt of dat je ze om één of andere reden toch mist.

Stel, ik wil een bus vroeger nemen. Mijn vrouw is al gaan werken. Mijn kind voelt zich niet goed en moet overgeven. Ik bel naar schoonmama of schoonpapa om te vragen of zij willen babysitten. Ik mis de vroege bus en moet bijgevolg een latere nemen. Bus is te laat. Ik kom te laat op mijn werk.

Zo zijn er nog vele voorbeelden waar je een aantal factoren niet onder controle kan hebben. Dan kan je natuurlijk aangeven dat ik nog een uur vroeger moet opstaan en de grootouders ook vroeger opstaan, om in elk geval een gepaste oplossing te zoeken, waardoor ik een bus vroeger kan pakken. Ik denk dat het niet altijd alleen maar een kwestie is van goede planning.

Daarmee is het veel logischer dat de LIJN een goede planning maakt, zodat de duizenden reizigers dit niet moeten doen. Dat is makkelijker.

Flanelcondoom
28 september 2009, 10:57
Ik maak gebruik van zowel De Lijn als NMBS, en ik moet zeggen dat ondanks het feit dat treinen geen hinder ondervinden van autoverkeer De Lijn er veel beter in slaagt om op tijd te komen. Ik heb zelden problemen gehad met De Lijn, en de problemen die er waren, waren te wijten aan individuele chaffeurs of aan onvoorziene omstandigheden (ongelukken en dergelijke) en niet aan structurele problemen.

Bovendien is het vrijwel onmogelijk om tijdens spitsuren de situatie te verbeteren zonder de hoeveelheid bussen die rijden te verdubbelen. Dit is onmogelijk gezien het feit dat er binnenkort besparingen worden gedaan op De Lijn.

Over NMBS heb ik een stuk meer klachten. Het is mij al overkomen dat een trein trager reed in een bebouwde zone, maar dat dit niet aangekondigd werd, terwijl het personeel dit op voorhand wist. Hierdoor miste ik mijn laatste bus naar huis.

nihao
28 september 2009, 12:41
of aan de halte zelf een display met de uren en vertragingen van de lijn

Dat zou inderdaad het beste zijn.

Maar om terug te komen op de draad en de reactie van Ironchef: dat ze te laat zijn in een stad als Gent, dat kan ik begrijpen. Te weinig eigen bedding.

Maar systematisch te vroeg komen, da's iets helemaal anders. Dat zijn de chauffeurs zelf die om de een of andere reden hun voeten vegen aan hun werkschema, en zo willens en wetens het openbaar vervoer om zeep helpen.

En dat ze (nee niet altijd, maar toch vaak) te vroeg zijn blijkt te kloppen. Van het weekend heb ik iemand gehoord die bij Volvo werkt en daarom de 17 pakt. Dikwijls ziet ze de bus al voorbij komen door de Hoogpoort terwijl ze nog in de Peperstraat naar de halte aan het wandelen is. Geen probleem : gewoon doorwandelen tot aan de Poel en opstappen, want daar blijft hij dan een vijftal minuten wachten. Volgens haar om dan niet te vroeg op de Korenmarkt (volgende halte) aan te komen, waar van chauffeur gewisseld wordt...

Flanelcondoom
28 september 2009, 12:42
Stop met zagen en bel naar de locale lijnverantwoordelijke.

IronChef
28 september 2009, 12:51
Stel, ik wil een bus vroeger nemen. Mijn vrouw is al gaan werken. Mijn kind voelt zich niet goed en moet overgeven. Ik bel naar schoonmama of schoonpapa om te vragen of zij willen babysitten. Ik mis de vroege bus en moet bijgevolg een latere nemen. Bus is te laat. Ik kom te laat op mijn werk.

Zo zijn er nog vele voorbeelden waar je een aantal factoren niet onder controle kan hebben. Dan kan je natuurlijk aangeven dat ik nog een uur vroeger moet opstaan en de grootouders ook vroeger opstaan, om in elk geval een gepaste oplossing te zoeken, waardoor ik een bus vroeger kan pakken. Ik denk dat het niet altijd alleen maar een kwestie is van goede planning.

Tjsa, wat wil je dat ik hier op zeg? Zoals je zelf zegt: factoren die je niet onder controle kan hebben. Noch ik, jij of de lijn kan er iets aan doen als je kind ziek wordt.

Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.

Daarmee is het veel logischer dat de LIJN een goede planning maakt, zodat de duizenden reizigers dit niet moeten doen. Dat is makkelijker.

Wie zegt trouwens dat dit niet gebeurt?

Het enige wat ik hier al heb gezien is compleet ongefundeerd gezeur van o.a. nihao over hoe alle bussen zeven minuten te vroeg komen omdat alle chauffeurs hun pauze willen nemen op een moment waarop dit niet geoorloofd is En dat had hij dan eventjes uitgevlooid terwijl hij aan de bushalte stond.

Er is hier niemand die ook maar iets heeft verteld of laten zien dat erop wijst dat er iets structureel mis is met de planning van de Lijn.

farak
28 september 2009, 13:52
Bewijzen genoeg, of moeten we de laatste historie erbij sleuren dat buschauffeurs onderling uren ruilden, zonder dit administratief te verwerken. Hoofdzakelijk omdat ze anders geen verlof hebben wanneer ze willen/nodig hebben.

Dat lijkt me toch structureel. Als je even rondsurft, kom je op verscheidene sites van politici die toegeven dat er structurele oplossingen nodig zijn ivm de dienstregeling. Jullie zijn de enigen die zo hard van leer trekken om toch maar te bewijzen dat er niets structureels scheelt met de planning van De Lijn of de NMBS. Dat is nieuw voor mij! ;-)

Flanelcondoom
28 september 2009, 14:04
Bewijzen genoeg, of moeten we de laatste historie erbij sleuren dat buschauffeurs onderling uren ruilden, zonder dit administratief te verwerken. Hoofdzakelijk omdat ze anders geen verlof hebben wanneer ze willen/nodig hebben.

Dat lijkt me toch structureel. Als je even rondsurft, kom je op verscheidene sites van politici die toegeven dat er structurele oplossingen nodig zijn ivm de dienstregeling. Jullie zijn de enigen die zo hard van leer trekken om toch maar te bewijzen dat er niets structureels scheelt met de planning van De Lijn of de NMBS. Dat is nieuw voor mij! ;-)

Wat voor problemen zijn er concreet, en welke oplossingen zou je voorstellen?

Deze vraag is niet spottend bedoeld. Kaart de problematiek aan, en wij zullen hier samen zien wat er eventueel aan gedaan zou kunnen worden en of de verantwoordelijken werkelijk zo incompetent zijn.

farak
28 september 2009, 14:46
Wat voor problemen zijn er concreet, en welke oplossingen zou je voorstellen?

Deze vraag is niet spottend bedoeld. Kaart de problematiek aan, en wij zullen hier samen zien wat er eventueel aan gedaan zou kunnen worden en of de verantwoordelijken werkelijk zo incompetent zijn.

Ik kom hier straks op terug, geen tijd nu. Ik heb niet gezegd dat de personen bij De Lijn en NMBS incompetent zijn, dat heeft niets te maken met bvb een waterdichte planning met backups.

farak
28 september 2009, 17:05
1/ Te volle bussen: passagiers moeten wachten tot de volgende bus komt omdat de bus propvol zit. Dan worden er 'soms' van die accordeons ingezet, die het verkeer alleen nog maar vermoeilijken.

2/ Lege bussen: Op bepaalde lijnen zijn praktisch geen passagiers, maar om de 5 minuten passeert er wel een lege bus.

Dat zijn 2 structurele problemen, die al jaren ongemoeid gelaten worden. Ik kan u zelfs het lijnnummer geven, maar ik denk wel dat iedereen dergelijke lijnen kent. Ik snap al jaren niet dat dit kan. Ik denk niet dat dit aan incompetentie ligt, wel dat De Lijn een verkeerd beeld heeft van sommige lijnen; Als ze een correct beeld hebben, begrijp ik de achterliggende filosofie niet waarom ze dit doen.

Goldband
28 september 2009, 18:24
dat de hedendaagse westerling zo arrogant, verwend en wereldvreemd is, dat het missen van de bus genoeg is om hevig verontwaardigd te zijn en te beginnen met gal te spuwen.

We zijn Westerlingen. We zitten in de ratrace. Voor ons betekent een bus die niet komt: te laat op het werk, geen lunch, vergadering gemist, enz. Wij vinden dat belangrijk omdat we geen keuze hebben.

Goldband
28 september 2009, 18:28
1/ Te volle bussen: passagiers moeten wachten tot de volgende bus komt omdat de bus propvol zit. Dan worden er 'soms' van die accordeons ingezet, die het verkeer alleen nog maar vermoeilijken.

2/ Lege bussen: Op bepaalde lijnen zijn praktisch geen passagiers, maar om de 5 minuten passeert er wel een lege bus.

Dat zijn 2 structurele problemen, die al jaren ongemoeid gelaten worden. Ik kan u zelfs het lijnnummer geven, maar ik denk wel dat iedereen dergelijke lijnen kent. Ik snap al jaren niet dat dit kan. Ik denk niet dat dit aan incompetentie ligt, wel dat De Lijn een verkeerd beeld heeft van sommige lijnen; Als ze een correct beeld hebben, begrijp ik de achterliggende filosofie niet waarom ze dit doen.

Als je wil vermijden dat sommige bussen leeg rondrijden dan moet je mensen laten bestellen. Dat heet "taxidienst". En het is nog veel duurder.

Trouwens, ook die eenzame dame op die BIJNA lege bus wil even graag ter bestemming zijn als de mensen op de volle bus. De Lijn past dan ook haar prijzen zo aan dat de volle bussen compenseren voor de lege. En zo hoort het, al zou gratis openbaar vervoer in een welvarende maatschappij een evicentie moeten zijn. Want de combinatie èn belastingen èn voor alles (behalve gezondheidszorg) een zware som betalen gaat niet op.

farak
28 september 2009, 20:47
Als je wil vermijden dat sommige bussen leeg rondrijden dan moet je mensen laten bestellen. Dat heet "taxidienst". En het is nog veel duurder.

Schaf het openbaar vervoer dan af en doe alleen maar aan taxidienst? Dat gaat natuurlijk niet. Sommige bussen? Het gaat over al de bussen in bepaalde lijnen. Maar soit. Een ander ideetje is waarom je dan niet meer kleinere bussen ziet, aan de noden aangepast? Deze zullen sneller voller zitten. Het bespaart geld en het is goed voor het milieu.

Zwitser
29 september 2009, 07:10
Als ge uzelf daar te goed voor voelt en liever op een forum gaat mekkeren dat uw bus vijf minuutjes (ochottekes toch!) te vroeg kwam, dan raad ik u inderdaad aan om te zwijgen en een ander vervoermiddel te zoeken.

Je OV is met andere woorden enkel voor sukkelaars die geen eissen aan kwaliteit stellen?

Sorry, maar die "vijf minuten vroeger" is niet acceptabel. De tijd die je op de halte verbrengt duurt veel langer als de tijd op het voertuig zelf. Daarom dat stipt rijden zo belangrijk is als je wil dat mensen het OV niet enkel maar nemen omdat ze geen alternatief hebben.
En wat als je hierdoor een aansluiting mist? Wat als je bus op tijd aankomt, maar je aansluitende bus al weg is, omdat hij te vroeg doorgereden is?

IronChef
29 september 2009, 18:51
Je OV is met andere woorden enkel voor sukkelaars die geen eissen aan kwaliteit stellen?

Ja.

Nu tevreden? :roll:

Sorry, maar die "vijf minuten vroeger" is niet acceptabel.

Ochttekes toch.

De tijd die je op de halte verbrengt duurt veel langer als de tijd op het voertuig zelf.

Ah ja? Jij rijdt altijd maar voor 1 halte mee of zo?

Daarom dat stipt rijden zo belangrijk is als je wil dat mensen het OV niet enkel maar nemen omdat ze geen alternatief hebben.

Dan nog zal de bus enkel genomen worden door mensen zonder alternatief. Zolang koning auto regeert en de verwende westerling niet stopt met bleiten als hij eens vijf minuten moet wachten zal dit ook niet veranderen.

En wat als je hierdoor een aansluiting mist? Wat als je bus op tijd aankomt, maar je aansluitende bus al weg is, omdat hij te vroeg doorgereden is?

Dan heb je pech.

Flanelcondoom
29 september 2009, 19:16

Sorry, maar die "vijf minuten vroeger" is niet acceptabel. De tijd die je op de halte verbrengt duurt veel langer als de tijd op het voertuig zelf. Daarom dat stipt rijden zo belangrijk is als je wil dat mensen het OV niet enkel maar nemen omdat ze geen alternatief hebben.

Wat doe je van werk?

Flanelcondoom
29 september 2009, 19:17
Veel mensen hier begrijpen het concept "verkeerssituatie" niet.

Ze denken dat het zoiets is als een dossier: dat men er een amptenaar op kan sturen en dat het verdwijnt.

farak
29 september 2009, 19:33
Dan nog zal de bus enkel genomen worden door mensen zonder alternatief. Zolang koning auto regeert en de verwende westerling niet stopt met bleiten als hij eens vijf minuten moet wachten zal dit ook niet veranderen.

Zou het niet kunnen dat vele mensen het verkeer met wagen in moeten om hun job te kunnen doen? Het is trouwens niet persé de persoon op zich die het probleem stelt; het is al de druk van buitenaf die ervoor zorgt dat men deels in de molen moet meedraaien. Niet iedereen heeft keuzes en elk leven is misschien niet vergelijkbaar met jouw leven?

Veel mensen hier begrijpen het concept "verkeerssituatie" niet.

Ze denken dat het zoiets is als een dossier: dat men er een amptenaar op kan sturen en dat het verdwijnt.

Ik begrijp het concept. Ik begrijp niet waarom er niet veel meer getest wordt in de realiteit of men maatregelen neemt die de verkeerssituatie bevorderen. Knappe knoppen, niet ik. Ik behoor tot de rotte categorie mensen die zich helaas vrij tot zeer hard kunnen opfokken, stilstaand, weeral, in de file...

Andy
29 september 2009, 19:33
We zijn Westerlingen. We zitten in de ratrace. Voor ons betekent een bus die niet komt: te laat op het werk, geen lunch, vergadering gemist, enz. Wij vinden dat belangrijk omdat we geen keuze hebben.
Ik dacht dat Westerlingen nogal prat gingen op hun ondernemingszin en hun vrijheden. Als de situatie u niet aanstaat (en mij staat ze ook niet aan): verander ze dan. Die ratrace is geen natuurwet waar je af moet blijven.

Andy
29 september 2009, 19:47
Of nog beter: De Lijn zou een systeem van bussen en publieke wagens op elkaar kunnen afstemmen, waarbij grootschalig en kleinschalig vervoer ingezet wordt naargelang de vraag. De belbussen kunnen een eerste stap in die richting zijn.

Over de bemerking dat zo'n 'taxidienst' duurder is: je kan de optimale ratio bussen/kleinere bussen uitrekenen, en bij gebrek aan grote bussen (wanneer er uitzonderlijk veel mensen aan een halte staan) de resterende vraag naar mobiliteit opvangen met kleinere bussen.

Trouwens, ook die eenzame dame op die BIJNA lege bus wil even graag ter bestemming zijn als de mensen op de volle bus. De Lijn past dan ook haar prijzen zo aan dat de volle bussen compenseren voor de lege. En zo hoort het, al zou gratis openbaar vervoer in een welvarende maatschappij een evicentie moeten zijn. Want de combinatie èn belastingen èn voor alles (behalve gezondheidszorg) een zware som betalen gaat niet op.
2

IronChef
29 september 2009, 19:53
Zou het niet kunnen dat vele mensen het verkeer met wagen in moeten om hun job te kunnen doen?

Ik zal zelfs meer zeggen: dat is ook zo.

Het is trouwens niet persé de persoon op zich die het probleem stelt; het is al de druk van buitenaf die ervoor zorgt dat men deels in de molen moet meedraaien.

Zeer juist, het zijn niet zozeer de individuen waar iets mee mis is. Die zijn altijd al hetzelfde gebleven. Het is het "systeem" dat niet deugt.

Niet iedereen heeft keuzes en elk leven is misschien niet vergelijkbaar met jouw leven?

Keuzevrijheid wordt nogal overschat. Wij zijn veel minder vrij dan we denken.
Dat niet elk leven vergelijkbaar is met dat van mij is nogal wiedes, het zou maar een triestige bedoening zijn anders.

Andy
29 september 2009, 19:55
Schaf het openbaar vervoer dan af en doe alleen maar aan taxidienst? Dat gaat natuurlijk niet. Sommige bussen? Het gaat over al de bussen in bepaalde lijnen. Maar soit. Een ander ideetje is waarom je dan niet meer kleinere bussen ziet, aan de noden aangepast? Deze zullen sneller voller zitten. Het bespaart geld en het is goed voor het milieu.
Het is niet de bedoeling de ingezette bussen vol te krijgen. In zo'n scenario zou je te kleine, stampvolle bussen zien rijden. Of dat 'goed' is voor het milieu durf ik te betwijfelen, aangezien je daarmee de betrouwbaarheid van je openbaar vervoer in gevaar brengt. Als er regelmatig mensen niet mee kunnen op een bus, dan zullen die (indien ze kunnen) sneller overstappen op privévervoer.

De bedoeling moet dan ook niet zijn om de bussen zo vol mogelijk te laten rijden, maar om de verhouding aantal vervoerde personen/aantal voertuigen tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het vermindert tevens het aantal km file, het aantal verkeersslachtoffers, de aanschafkosten voor je wagenpark,...

farak
29 september 2009, 20:19
Het is niet de bedoeling de ingezette bussen vol te krijgen. In zo'n scenario zou je te kleine, stampvolle bussen zien rijden. Of dat 'goed' is voor het milieu durf ik te betwijfelen, aangezien je daarmee de betrouwbaarheid van je openbaar vervoer in gevaar brengt. Als er regelmatig mensen niet mee kunnen op een bus, dan zullen die (indien ze kunnen) sneller overstappen op privévervoer.

Je kan toch zeer veel bussen uitgerust met nieuwe technologie aankopen en zo je wagenpark vervangen? Dan krijg je veel meer kleine bussen, dan een aantal grote bussen. Je kan veel meer rijden dus minder mensen zullen moeten wachten. Je rijdt praktisch niet vervuilend met de nieuwe technologie, dus dat zit ook snor voor het milieu. Verbruikt een grote bus minder dan 2 kleintjes? Ik zou het niet weten. Slechts 1 persoon op een bus waar 50 zitplaatsen zijn of 1 persoon op een bus waar 25 zitplaatsen zijn, lijkt me een betere invulling van misbruikte capaciteit. We moeten af van groter en meer en meer naar minder en beter.

De bedoeling moet dan ook niet zijn om de bussen zo vol mogelijk te laten rijden, maar om de verhouding aantal vervoerde personen/aantal voertuigen tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het vermindert tevens het aantal km file, het aantal verkeersslachtoffers, de aanschafkosten voor je wagenpark,...

Iedereen op de bus ipv in de wagen zou een fenomenale verbetering zijn voor het milieu. Dat voldoet aan 'aantal voertuigen' maar niet aan 'vervoerde personen. Dit is wel een goede oplossing. Natuurlijk, niemand rijdt met niets is nog beter, maar niet haalbaar.

Flanelcondoom
29 september 2009, 20:28
Iemand een idee hoe milieuvriendelijk trolleybussen zijn tegenover gewone bussen in de binnenstad?

http://www.rypn.org/rypn_files/articles/articles/040101IRM/images/Irm37.JPG

Andy
29 september 2009, 20:54
Je kan toch zeer veel bussen uitgerust met nieuwe technologie aankopen en zo je wagenpark vervangen? Dan krijg je veel meer kleine bussen, dan een aantal grote bussen. Je kan veel meer rijden dus minder mensen zullen moeten wachten. Je rijdt praktisch niet vervuilend met de nieuwe technologie, dus dat zit ook snor voor het milieu. Verbruikt een grote bus minder dan 2 kleintjes? Ik zou het niet weten. Slechts 1 persoon op een bus waar 50 zitplaatsen zijn of 1 persoon op een bus waar 25 zitplaatsen zijn, lijkt me een betere invulling van misbruikte capaciteit. We moeten af van groter en meer en meer naar minder en beter.

Door de bussen kleiner te maken drijf je de variabiliteit verder op. Je gaat enkel al daardoor, gemiddeld genomen, minder capaciteit benutten dan wanneer je grotere bussen hebt. Concreet: een bus met 40 zitplaatsen waarop 5 mensen minder zitten dan verwacht gaat weinig impact hebben op de bezettingsgraad, terwijl een kleinere bus met 5 personen minder erop wel een impact gaat hebben op de bezettingsgraad. En het wegwerken van die variabiliteit is nu net het grote voordeel dat collectief vervoer met zich meebrengt.

farak
29 september 2009, 21:12
En het wegwerken van die variabiliteit is nu net het grote voordeel dat collectief vervoer met zich meebrengt.

In welke richting moet men dan oplossingen zoeken voor het fileprobleem?

Andy
29 september 2009, 22:07
In welke richting moet men dan oplossingen zoeken voor het fileprobleem?
De meest eenvoudige en voor de hand liggende richting? Bussen kunnen per vierkante meter weg dat ze bezetten meer mensen personen bevatten dan belbussen of taxi's. Als je die variabiliteit wil beperken dan kan dat zeker in relatief drukke gebieden door niet elke twee minuten, maar eerder elke vijf minuten een bus te laten vertrekken. Dat maakt op de totale wachttijd van de gemiddelde gebruiker van het OV nog steeds niet erg veel, maar het zorgt er wel voor dat je je bussen relatief vol kan laten rijden. Een bijkomend voordeel daarvan is het wegwerken van de files, wat de rijtijden van het OV nog wat betrouwbaarder maakt (vermindert uiteraard met de variabiliteit door opstap- en afstaptijden).
Concrete cijfers heb ik natuurlijk niet, maar ik zie de berekeningen ongeveer als volgt: Stel dat je gemiddeld genomen op een belangrijke regionale weg/route per 20 wagens een bus zou inleggen. Dat betekent: per 20 (of per 10) wagens die van punt A naar punt B rijden, leg je een bus in. Stel dat die 20 (10) wagens in totaal gemiddeld 27 (13) personen (1,369*20) omvatten. Dat geeft dit reeds een vrij hoge bezettingsgraad geeft van 68% (34%) op een bus van 40 zitplaatsen. Afhankelijk van de standaarddeviatie op dat aantal personen zal dit voldoende dan wel te veel zijn. Indien dit voldoende is, dan zou je kunnen stellen dat er per 20 (10) wagens die van punt A naar B rijden een bus kan ingelegd worden. Als je het gemiddeld aantal wagens op een stuk weg per uur kent, dan ken je ook het aantal bussen dat nodig is om het vervoer op dat stuk weg over te nemen. Gesteld dat nogal wat mensen traject A-B afleggen om tot op plaats C te geraken, dan kan je vanaf B ofwel in een nieuw bustraject voorzien, ofwel een parking met publieke wagens aanleggen.

Ik verwonder me regelmatig over het belachelijk grote aantal personenwagens op onze wegen. Ik begrijp dat je deze automobilisten zelfs met de beste wil van de wereld niet allemaal in een bus kan laten stappen (dat zou voor enkele trajecten te inefficiënt zijn), maar indien je zelfs nog maar een op drie personen met het OV zou kunnen bedienen, dan zou je files op veel plaatsen significant kunnen inkorten.

mvg,

Andy

Micele
29 september 2009, 23:49
Concrete cijfers heb ik natuurlijk niet, maar ik zie de berekeningen ongeveer als volgt: Stel dat je gemiddeld genomen op een belangrijke regionale weg/route per 20 wagens een bus zou inleggen. Dat betekent: per 20 (of per 10) wagens die van punt A naar punt B rijden, leg je een bus in. Stel dat die 20 (10) wagens in totaal gemiddeld 27 (13) personen (1,369*20) omvatten. Dat geeft dit reeds een vrij hoge bezettingsgraad geeft van 68% (34%) op een bus van 40 zitplaatsen. Afhankelijk van de standaarddeviatie op dat aantal personen zal dit voldoende dan wel te veel zijn. Indien dit voldoende is, dan zou je kunnen stellen dat er per 20 (10) wagens die van punt A naar B rijden een bus kan ingelegd worden. Als je het gemiddeld aantal wagens op een stuk weg per uur kent, dan ken je ook het aantal bussen dat nodig is om het vervoer op dat stuk weg over te nemen. Gesteld dat nogal wat mensen traject A-B afleggen om tot op plaats C te geraken, dan kan je vanaf B ofwel in een nieuw bustraject voorzien, ofwel een parking met publieke wagens aanleggen.
Maar zo´n redenering gaat in de praktijk zelden bestaan.
Zeggen we van A (Firma, bushalte) vertrekt een bus (40 pl) naar B met 27 werknemers van die Firma. Uw aantallen dus.
Maar de meesten moeten helemaal niet die richting uit naar B, ook als daar een publieke parking voorzien is, of een andere busroute mogelijk is, waar gaat die bus naartoe ? en het spel begint opnieuw voor een deel van de werknemers.
Maar de 27 werknemers willen wel zo snel mogelijk én zo kort mogelijk van A naar hun C-Z, naar hun thuis dus. En sommigen willen zelfs via-flexibel na x-tijd naar huis.

Voor elke omweg voor deze "gedwongen buspassagiers" moet je met de extra tijd rekening houden die hij dan onnodig moet afleggen op... de weg, dus ofwel met een andere bus(route) of zijn eigen auto, pas als hij met zijn eigen auto rijd zal hij op de kortste/snelste weg naar huis rijden. Hoe rapper de mensen thuis zijn hoe minder filedruk (km-minuten) er is, of hij nu met zijn auto rijdt of een andere bus, ook als een bus in principe minder plaats inneemt als x-auto´s, ge moet met de 27 rijtijden rekening houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filedruk

Als men nu dezelfde 27 mensen laat kiezen (vanuit Firma punt A) tussen eigen vervoermiddel en bus:
van A naar B-Z gaan *wslk 2 de moto nemen, 23 de auto, en 4 de bus...
*volgens de nationale statistieken miljard-reiziger-km.
En ieder komt op zijn snelste manier naar huis. ;-)

Ik verwonder me regelmatig over het belachelijk grote aantal personenwagens op onze wegen. Ik begrijp dat je deze automobilisten zelfs met de beste wil van de wereld niet allemaal in een bus kan laten stappen (dat zou voor enkele trajecten te inefficiënt zijn), maar indien je zelfs nog maar een op drie personen met het OV zou kunnen bedienen, dan zou je files op veel plaatsen significant kunnen inkorten.
Tja, zou kunnen bedienen.
Dat wil ook zeggen rekening gehouden met rijtijd en rijcomfort.

Als autorijders van dezelfde firma redelijkerwijze kunnen carpoolen zullen ze het ook doen hoor, maar daar spelen ook nog andere individuele parameters een rol.

Svennies
30 september 2009, 00:24
Ik woon op 15 km van mijn werk,en heb eens de proef op de som genomen....
Om op mijn werk te geraken moet ik dus eerst 3 kilometer fietsen,dan de bus nemen,en vervolgens nog eens meer dan één kilometer te voet afleggen van aan de kortstbijzijnde bushalte tot aan mijn werk...
Totale reistijd anderhalf uur wat op één dag in zijn totaliteit dus 3 uur uitmaakt....

Nu ben ik met mijn auto op 40 minuten heen én terug....

Capisce,of dacht U dat ik een héél jaar rijbelasting en verzekering betaal om mijn auto in de garage te laten staan en door weer en wind bijna één derde van het traject dien af te leggen....

Enne mijn beste forummembers,er al eens aan gedacht waar de regering die miljarden vandaan gaan halen die ze nu momenteel binnenrijven aan accijnzen,BTW en verkeersboeten op de kap van de automobilist als wij met zijn allen zouden besluiten om het openbaar vervoer te nemen....

De belastingen gevoelig verhogen om het gemis aan inkomsten uit accijnzen en BTW,de inkomsten aan verkeersboeten en BTW op onderhoud en herstellingen en de BTW op nieuwe auto's te compenseren aangezien we dan véél langer met onze auto verder kunnen aangezien hij toch in de garage blijft staan ......

nihao
30 september 2009, 09:40
Enne mijn beste forummembers,er al eens aan gedacht waar de regering die miljarden vandaan gaan halen die ze nu momenteel binnenrijven aan accijnzen,BTW en verkeersboeten op de kap van de automobilist als wij met zijn allen zouden besluiten om het openbaar vervoer te nemen....

Ja, simpelweg door het uitgespaarde wegonderhoud. Misschien dat een slijtlaag dan 5 jaar meegaat in plaats van 2 * 3. Je kunt dat budget dan halveren ! En ik dacht ergens gelezen te hebben dat het op vandaag over 8 miljard € ging...

En dan laten we nog de andere 'externe' kosten buiten beschouwing...

Zwitser
30 september 2009, 10:58
Ah ja? Jij rijdt altijd maar voor 1 halte mee of zo?

Ik refereer hier naar iets wat vervoersexperten al lang weten. Subjectief wordt minuut op de halte als langer ervaren dan een minuut in het voertuig. Daarom is stipt rijden belangrijker dan zo snel mogelijk rijden.

En het kan dus anders. In de aglomeratie Zürich heeft het OV een marktaandeel van 90% voor verplaatsingen binnen de stad, en 60% voor verplaatsingen van buiten de stad naar binnen in de stad. En dat in een land waar autobezit goedkoper is dan in België... Gemiddeld neemt elke inwoner van Zürich twee keer per dag het OV. Ook autobezitters. Dat dit kan is omdat men niet vijf minuten moet wachten. De trein, trams en bussen rijden frequent en op tijd.

Zwitser
30 september 2009, 11:00
Wat doe je van werk?

IT Consultant. Op dit moment pendel ik dagelijks 135 km (met het OV!). Mijn auto heb ik zes maanden na aankomst in Zwitserland verkocht...

Svennies
30 september 2009, 16:25
Ja, simpelweg door het uitgespaarde wegonderhoud. Misschien dat een slijtlaag dan 5 jaar meegaat in plaats van 2 * 3. Je kunt dat budget dan halveren ! En ik dacht ergens gelezen te hebben dat het op vandaag over 8 miljard € ging...

Wéét U wel dat belgië in verhouding tot zijn wegennet jaarlijks 1500 euro per kilometer spendeerd aan het onderhoud van zijn wegennet....
Daar zijn ook eventueel nieuw te leggen wegen inbegrepen...

In de ons omringende buurlanden ligt dit bedrag op 6000 euro per kilometer...

farak
30 september 2009, 16:29

Hoe kom je aan dergelijke info?

Svennies
30 september 2009, 18:02
Hoe kom je aan dergelijke info?

Dit heeft enkele maanden geleden in de krant gestaan ...

het was het verslag van een vergelijkende studie van het wegenonderhoud tussen belgië en zijn buurlanden...

En deze punten kwamen aan bod in een discutie wat betreft de lamentabele toestand van onze wegen....

Vermoedelijk is deze studie oorspronkelijk gedaan door een organisatie als touring of vab om de slechte toestand van onze wegen te kunnen aankaarten bij de overheid...

Micele
30 september 2009, 18:29

Ik denk dat ge de slijtage door een auto fel overschat. Als 10% van de autobestuurders naar de bus "wil laten overstappen", dan moet men het aantal bussen wslk verdubbelen.

En wat doet de weg meer verslijten, meer zware bussen of meer relatief lichte auto´s ?

Die studie heb ik gelezen, meer als *80 % -en nog stijgend- is te wijten aan fileverkeer. (geeft extra tijdverlies + milieuschade).

Tijd dus om de asfalt en beton -die er al ligt- weer open te stellen voor het verkeer.
Jullie kennen wslk genoeg brede verbindingswegen met 3 of 4 rijvakken + parkeerstrook of pechstrook, die gedegradeerd zijn tot smalle secundaire wegen door middeneilanden, verdrijvings-arceringen enz...

*79 % in 2002, 7 jaar later zal het wel wat meer zijn, op 11 jaar is het 31% gestegen (periode 1991-2002):
Ref (p 15):
http://www.tmleuven.be/project/externekosten/2004-03_samenvatting.pdf
INTERNALISERING VAN EXTERNE KOSTEN VAN WEGVERKEER IN VLAANDEREN
Transport & Mobility Leuven
Studie uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij, MIRA
MIRA/2004/04 September 2004
...
Externe kosten dalen sinds 1991, behalve congestiekosten

Sinds 1991 zijn de externe kosten van luchtvervuiling sterk gedaald (-47%).

Dit is vooral te danken aan verbeterde voertuigmotoren.

Deze daling wordt echter gedeeltelijk teniet gedaan door een trend naar oudere en grotere voertuigen.

Het gemiddelde brandstofverbruik is vrijwel constant gebleven, maar er is een lichte daling van de marginale externe kosten voor klimaatverandering (-6%).
Dat is te verklaren door de verschuiving van benzine naar diesel die minder CO2 uitstoot per 100 kilometer.

Dieselwagens veroorzaken wel nog altijd hogere schade door luchtvervuiling dan benzinewagens.

Geluid en schade aan het wegdek zijn op Vlaamse schaal eerder gering. De externe kosten van luchtvervuiling, klimaatverandering en geluidshinder vormden in 2002 ongeveer 12,5 % van de totale externe kosten van wegverkeer.

Ook de marginale externe ongevalkosten zijn fors gedaald tussen 1991 en 2002 (-61%).
Dit komt omdat het aantal ongevallen daalde terwijl het aantal voertuigkilometer verder steeg.

Ongeveer 9 % van de externe kosten waren in 2002 te wijten aan ongevallen.

De marginale externe congestiekosten zijn de enige kosten die in de periode1991-2002 stijgen (+31 %).
Dat komt door de toename van het verkeersvolume en de bijbehorende files.
De marginale externe kosten van congestie vormen veruit de belangrijkste schadecategorie. In 2002 hadden zij een aandeel van 79 % in de totale beschouwde marginale externe kosten; in 1991 was dit nog maar 61 %.

Micele
30 september 2009, 19:10
Vervolg vorige post
Tijd dus om de asfalt en beton -die er al ligt- weer open te stellen voor het verkeer.

http://www.tijd.be/nieuws/economie-financien/Opwaarderen_gewestwegen_sleutel_tot_betere_mobilit eit.8232074-600.art

Opwaarderen gewestwegen sleutel tot betere mobiliteit

Het Vlaamse wegennet kan een stuk performanter worden met een aantal relatief eenvoudige ingrepen. Dat is de stelling van onderzoekers van de KULeuven en Be-Mobile in een studie die er kwam op vraag van de automobilistenvereniging Touring en de federatie van de autoindustrie Febiac.
(tijd) - Het rapport omvat 10 verbeteropties naar ‘een performant en duurzaam transportsysteem’. De twee eerste zijn de meest opmerkelijke en allicht ook de meest ingrijpende, met name de structuur van het wegennet en de afstemming tussen functie en vormgeving van een weg.

De overheid wil vandaag de grote verkeersstromen vooral, zoniet uitsluitend, afwikkelen via het autosnelwegennet. Maar die autosnelwegen zitten tijdens de spits meer dan vol. Bijkomende snelwegen of extra rijstroken bieden vaak geen oplossing en zijn bovendien erg duur.

Daarom pleiten de experten voor een opwaardering van de regionale wegen, waardoor die als een apart verkeersnetwerk functioneren. Zo kunnen kortere regionale verplaatsingen van de autosnelwegen gehaald worden, een strategie die in Nederland met succes wordt toegepast.

Een verbeterd regionaal wegennet biedt meerdere voordelen: een terugvaloptie bij incidenten op autosnelwegen; een verhoging van de totale capaciteit van het wegennet; een besparing omdat deze optie goedkoper is dan een uitbreiding van de autosnelwegen.

In combinatie met die opwaardering vragen de onderzoekers een betere afstemming tussen de functie van een weg en zijn vormgeving. De huidige inconsistentie tussen de twee wordt in de hand gewerkt door de multifunctionaliteit van tal van wegen: ze dienen vaak tegelijk voor doorstroming, aanvoer en lokale bediening.

Die vermenging van functies leidt tot ‘conflicten’ tussen weggebruikers met een verhoogd ongevallenrisico als gevolg. Het resultaat is een onsamenhangend regionaal wegennet waarbij de vormgeving van de weg en de toegestane snelheid voortdurend veranderen.

De onderzoekers nemen het traject Turnhout-Aarschot via de N9 als voorbeeld waar over een afstand van iets meer dan 40 km achtereenvolgens 29 keer een verschillende maximumsnelheid van toepassing is en de weg achtereenvolgens geflankeerd wordt door een fietsstrook, een fietspad of helemaal niets.

Professor Ben Immers en doctor Chris Tampère van de KULeuven en doctor Steven Logghe van Be-Mobile overhandigen hun studie aan de Vlaamse en federale beleidsmakers voor mobiliteit.

GUM

IronChef
30 september 2009, 19:26
Ik refereer hier naar iets wat vervoersexperten al lang weten. Subjectief wordt minuut op de halte als langer ervaren dan een minuut in het voertuig. Daarom is stipt rijden belangrijker dan zo snel mogelijk rijden.

Ik heb geen greintje compassie met mensen die niet eens willen proberen om hun monkey mind onder controle te krijgen.
Laat staan dat we hen daarin moeten belonen.

De trein, trams en bussen rijden frequent en op tijd.

Wat is dan het verschil tussen het openbaar vervoer van Zürich en De lijn?

Flanelcondoom
30 september 2009, 20:08
IT Consultant. Op dit moment pendel ik dagelijks 135 km (met het OV!). Mijn auto heb ik zes maanden na aankomst in Zwitserland verkocht...

Ah, dat verklaart. Als je een overstap mist is heel je route naar de vaantjes.

Zwitser
1 oktober 2009, 11:18
Ik heb geen greintje compassie met mensen die niet eens willen proberen om hun monkey mind onder controle te krijgen.

Wat heeft dit met de discussie te maken?

Wat is dan het verschil tussen het openbaar vervoer van Zürich en De lijn?

De het OV in Zürich ook door bankdirecteurs gebruikt wordt. De Lijn lijkt zich (met zijn discount product) vooral te richten op degenen die zich geen auto kunnen veroorloven.

In Zürich is verder al het OV geintegreerd, er is een tariefsysteem waar zowel trein als tram en bus in zitten. En alles is goed gecoördineert, ondanks dat er een tiental bedrijven bij betrokken zijn. Als ik in een trein zit krijg ik bij aankomst in een station op een display te zien wanneer mijn aansluitende bus vertrekt (en of ie eventueel vertraging heeft, want dat gebeurt occasioneel wel eens).

Uiteindelijk transporteerd het OV in Zürich (een stad ongeveer de grootte van Antwerpen) evenveel reizigers per jaar als de Lijn en de NMBS bij elkaar.

Zwitser
1 oktober 2009, 11:19
Ah, dat verklaart. Als je een overstap mist is heel je route naar de vaantjes.

Inderdaad. En er voor zorgen dat je klanten niet vaak hun route naar de vaantjes zien gaan is toch wel belangrijk als je ze wil houden...

Herr Flick
2 oktober 2009, 12:42
ondertussen staat ge met uw auto te wachten achter dat roet brakende ding dat studenten vervoert die te tam zijn dat ze hun fiets pakken.

Moesten ze hun fiets pakken, dan waren ze overigens sneller ter plaatse. Ik weet dat omdat ik zelf over een afstand van 8 km sneller was met mijne velo als met die rotbus.

In de stad zijn er dan ook nog eens om de 200 meter haltes, en er zijn dus mensen die effectief staan wachten op een bus om 200 meter verder weer af te stappen...

Herr Flick
2 oktober 2009, 12:45
Iemand een idee hoe milieuvriendelijk trolleybussen zijn tegenover gewone bussen in de binnenstad?

http://www.rypn.org/rypn_files/articles/articles/040101IRM/images/Irm37.JPG

Die dingen zijn levensgevaarlijk, die hoor je niet komen, als voetganger.

IronChef
2 oktober 2009, 20:38
Wat heeft dit met de discussie te maken?

U zei:

Wat mij betreft is dit geen argument voor een grotere stiptheid te bekomen.

Immers:

Flanelcondoom
2 oktober 2009, 20:44
Die dingen zijn levensgevaarlijk, die hoor je niet komen, als voetganger.

Nooit last van gehad.

C uit W
3 oktober 2009, 15:32
In de stad zijn er dan ook nog eens om de 200 meter haltes, en er zijn dus mensen die effectief staan wachten op een bus om 200 meter verder weer af te stappen...

Inderdaad, ziekelijk die overdaad aan haltes.

nihao
3 oktober 2009, 15:48
Wéét U wel dat belgië in verhouding tot zijn wegennet jaarlijks 1500 euro per kilometer spendeerd aan het onderhoud van zijn wegennet....
Daar zijn ook eventueel nieuw te leggen wegen inbegrepen...

Small wonder ! De buurlanden zijn zo stom niet geweest om de dichtheid van hun wegennet op 5,2 km per km² te brengen, maar doen het met ongeveer de helft daarvan.

Zwitser
5 oktober 2009, 11:06
Wat mij betreft is dit geen argument voor een grotere stiptheid te bekomen.

Mischien ben ik hier gewoon te slim voor.
Voor mij zijn namelijk de volgende zaken evident:
1) Wil je meer mensen in het OV dan helpt het als je het reizen met het OV aangenamer maakt.
2) In het voertuig is het aangenamer vertoeven dan op de halte.
3) Minder tijd op de halte vertoeven maakt het OV dus aangenamer.
4) Als het OV stipter is dan kan men zijn aankomst aan de halte zo plannen dat men er niet lang moet wachten.

1+2+3+4 leiden volgens mij gewoon tot de conclusie dat streven naar stiptheid in het OV gewoon goed is als je meer mensen in het OV wil.

Jouw implicatie dat we onszelf maar moeten omprogrammeren zodat we het niet erg vinden in de regen op een bus te staan wachten waarvan we niet weten of en wanneer hij komt lijkt me daar tegenover nogal vreemd.

Svennies
5 oktober 2009, 22:54
Small wonder ! De buurlanden zijn zo stom niet geweest om de dichtheid van hun wegennet op 5,2 km per km² te brengen, maar doen het met ongeveer de helft daarvan.

Maakt niets uit aan de gemiddelde kosten wat de reparatie van bestaande wegen én het aanleggen van nieuwe wegen betreft mijn beste,aangezien met het totaal aantal kilometer aan wegennet van onze buurlanden in vergelijking met belgië heeft meegenomen...
En landen als frankrijk en duitsland hebben een minder dicht wegennet dan belgië,maar het totaal aantal kilometer aan wegen bedraagd daar een héél stuk méér dan hier in belgië....

En hier spendeert men 1500 euro per kilometer,aan onderhoud en nieuwe wegen ....

En ginds 6000 euro voor nét hetzelfde....