PDA

View Full Version : De clash der provincies


Zeno!
27 april 2004, 21:03
uiteraard, daarom horen wij niet thuis bij de 2 Vlaanderen, Brabant en Antwerpen...
wij zijn een gezellig volk...


Naar aanleding van deze uitspraak, van een forum-Limburger, dit topic.

Wat is onze provinciale identiteit? Wat maakt ons een West-Vlaming, Oost-Vlaming, Vlaams-Brabander, Antwerpenaar of Limburger? Waarin onderscheiden we ons van andere provincies?

Geef hier je mening over de (Vlaamse) provincies en hun inwoners. Wie zijn de sympathieksten en wie kan je niet uitstaan? :wink:



Ik zal (kort) beginnen 8)

1. VLAAMS-BRABANT
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/vlaamsbrabant.gif
Aaaaah, home sweet home. Deze groene en jonge provincie heeft een rijk verleden. Gezellige historische stadjes, de wijngaarden van het Hageland, de rust van het Pajottenland en de pracht van de hoofdstad Leuven. Brabant is ook de provincie van het bier: Stella, Hoegaarden, Palm, Grimbergen, ...
De Brabanders zijn gemoedelijke mensen en levensgenieters.

2. ANTWERPEN
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/antwerpe.gif
Dit is de provincie die het dichtst aanleunt bij Brabant. Al was het maar omdat de taal (het dialect) erg gelijklopend is. (met uitzondering van de st�*d Antwerpen natuurlijk)
Men zegt dat Antwerpenaren een grote mond hebben en zich niet laten doen. ... Daar kan ik mee akkoord gaan. :wink:

3. WEST-VLAANDEREN
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/westvlaa.gif
Op het spraakgebrek na, best een leuke provincie :wink: , al was het maar omdat ze de kust hebben. De West-Vlamingen zelf komen soms nogal stuurs over... Ze worden woest wanneer ze zien dat ze op tv ondertitteld worden en bijvoorbeeld een Limburger niet. Wel, die ondertitteling is soms echt nodig. Neem het van mij, een neutrale Brabander, aan. 8)

4. OOST-VLAANDEREN
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/oostvlaa.gif
Sluit dicht aan bij West-Vlaanderen. Oost-Vlamingen spreken een beetje hetzelfde als West-Vlamingen, maar dan iets verstaanbaarder. :wink:
Het 'Gents' klinkt fantastisch.

5. LIMBURG
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/limburgb.gif
Deze provincie heeft een sterke provinciale identiteit. Limburgers voelen zich snel in hun eer gekrenkt en gaan dan samenspannen. Ze spreken trager, en net daarom is het perfect te verstaan. Ze vinden zichzelf een "gezellig volk", wat het ook is, maar denken daarom soms ten onrechte dat men dat in andere provincies niet is... :wink:


[dit topic is ludiek bedoeld, dus begin hier niet over politiek hé!]

Spetsnaz
27 april 2004, 21:20
Nummer 2 is gewoon superieur aan al de anderen

Herman Desmedt ©HD
27 april 2004, 21:27
Goed zo ! Alleen de Vlaamse provincies.
Je hebt dus meteen maar het kaf van het koren gescheiden!
Alles wat Kafka-aans is moeten we ons al niet meer aantrekken.

Awel, het Brabants bier mag er wezen. De rest ook !

Herman Desmedt ©HD
27 april 2004, 21:38
Politiek of ludiek maakt niet uit : Er IS geen provinciaalse identiteit.
Er is veel minder verschil tussen Tessenderloo (Limb), Scherpenheuvel(Vl.Br) en Laakdal (Antw) dan tussen Tessenderloo en Maastricht of tussen Scherpenheuvel en Bever of tussen Laakdal en Bornem.
Elke twee subregio's verder heb je méér verschil dan tussen aangrenzende. Die provinciegrenzen zijn puur administratieve lijnen die eigenlijk nergens op slaan.

Dus één Vlaanderen. Die verzameling dialecten is ook duidelijk verschillend van wat er in andere regio's gesproken wordt, dus is die regio-grens wèl aanvaardbaar.

Dimitri
27 april 2004, 22:08
ZUID-HOLLAND
http://www.euroka.com/peter/mozzies/dutchmozzies/zuidholland.gif
Een afwisselende provincie met de moderne havenstad Rotterdam, de statige bestuursstad Den Haag, de gezellige steden Leiden en Delft, het weidse groene landschap in Midden-Holland, de glazen stad van het Westland, de kleurrijke bloemenvelden in de Bollenstreek, de brede stromen, de mooie duinen en het vlakke strand. Geen grootse bieren, geen ondertitelingen, geen mensen met een minderwaardigheidscomplex, maar toch is het hier best uit te houden. 8)

En als het eens stevig wil vriezen, dan binden wij de ijzers onder voor een tochtje over een van de vele sloten en vaarten in de polder:
http://www.euroka.com/peter/mozzies/dutchmozzies/speedskater.gif

Maus
27 april 2004, 22:55
Ik mis mijn woonplaats ... Pluto!

Herman Desmedt ©HD
28 april 2004, 04:04
Ik mis mijn woonplaats ... Pluto!

Nogal koud, en weinig licht en zo.

Mars dat is al iets beter.

cyrus_v2000
28 april 2004, 07:47
Nummer 2 is gewoon superieur aan al de anderen

Dank u om ons imago hoog te houden :D
We zijn nog niet genoeg gekend als "dikke nekken" in Antwerpen :P

Maareksem boven 8)

ossaert
28 april 2004, 09:47
4. OOST-VLAANDEREN
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/oostvlaa.gif
Sluit dicht aan bij West-Vlaanderen. Oost-Vlamingen spreken een beetje hetzelfde als West-Vlamingen, maar dan iets verstaanbaarder. :wink:
Het 'Gents' klinkt fantastisch.


1. Ik vind het schandalig dat u ons pas op de vierde plaats noemt..

2. U kent blijkbaar niet zoveel van de Oost-Vlaamse dialecten (wat een miskenning!). Het sappige Gentse stadsdialect is een eiland, terwijl men ten westen van die stad al inderdaad min of meer West-Vlaams spreekt. In het Land van Waas wordt dan weer een ietwat eigen dialect gesproken (waar geleidelijk van west naar oost al wat Brabants insluipt), terwijl het bizarre, maar geestige Aalsters al een compleet ander paar mouwen is. Maar, op één punt heb je wel gelijk: we zijn inderdaad verstaanbaarder.

3. Ik wil de oude vlag terug! Deze is echt niet om aan te zien, en na Antwerpen de lelijkste!

Griffin
28 april 2004, 09:49
ZUID-HOLLAND
http://www.euroka.com/peter/mozzies/dutchmozzies/zuidholland.gif
Een afwisselende provincie met de moderne havenstad Rotterdam, de statige bestuursstad Den Haag, de gezellige steden Leiden en Delft, het weidse groene landschap in Midden-Holland, de glazen stad van het Westland, de kleurrijke bloemenvelden in de Bollenstreek, de brede stromen, de mooie duinen en het vlakke strand. Geen grootse bieren, geen ondertitelingen, geen mensen met een minderwaardigheidscomplex, maar toch is het hier best uit te houden. 8)
[/img]

:mrgreen:

Voor die busladingen toeristen is Delft misschien gezellig ja ;)
En dat landschap kun je idd mooi bekijken als je in de file staat op één van de drukke wegen in de regio :D :D

De Garde
28 april 2004, 10:39
4. OOST-VLAANDEREN
http://www.euroka.com/peter/mozzies/belgianmozzies/oostvlaa.gif
Sluit dicht aan bij West-Vlaanderen. Oost-Vlamingen spreken een beetje hetzelfde als West-Vlamingen, maar dan iets verstaanbaarder. :wink:
Het 'Gents' klinkt fantastisch.


1. Ik vind het schandalig dat u ons pas op de vierde plaats noemt..

2. U kent blijkbaar niet zoveel van de Oost-Vlaamse dialecten (wat een miskenning!). Het sappige Gentse stadsdialect is een eiland, terwijl men ten westen van die stad al inderdaad min of meer West-Vlaams spreekt. In het Land van Waas wordt dan weer een ietwat eigen dialect gesproken (waar geleidelijk van west naar oost al wat Brabants insluipt), terwijl het bizarre, maar geestige Aalsters al een compleet ander paar mouwen is. Maar, op één punt heb je wel gelijk: we zijn inderdaad verstaanbaarder.

3. Ik wil de oude vlag terug! Deze is echt niet om aan te zien, en na Antwerpen de lelijkste!

Ik kan je niet beter steunen.

Het vlakke, landelijke Meetjesland met zijn gekende streekspecialiteiten is een prachtstreek.

Het Oudenaardse en de Zwalmstreek, prachtig om te fietsen.

De Vlaamse Ardennen rond Ronse waar ieder jaar wielergeschiedenis geschreven wordt.

Maar, Oost-Vlaanderen is een papieren provincie, waar iedere streek een eigen identiteit heeft. Ik voel me dan ook absoluut geen Oostvlaming. Mijn dialect is een Vlaams dialect, dat inderdaad aansluit bij het Brugs. In het Waasland spreekt men een soort Antwerps, in het Aalsterse sluit het ook aan bij een ander Brabants dialect.

En we zijn verstaanbaar? Op naar het ABO (Algemeen Beschaafd Oostvlaams).

Tja, en die vlag: rottig hé!

De Garde
28 april 2004, 10:41
Dit gezegd zijnde: ik kan best overweg met andere 'provincialen', zolang ze maar beseffen dat het taaltje dat ze spreken geen Beschaafd Nederlands is. Ik heb ook niet de pretentie dat te spreken.

Gentenaar
28 april 2004, 11:06
Hoe lang moet ik nog wachten op het Oostvlaams Blok?

De vlag van Oost-Vlaanderen klopt trouwens niet! gele achtergrond, zwarte leeuw, rode klauwen en tong.

ossaert
28 april 2004, 11:11
In het Waasland spreekt men een soort Antwerps, in het Aalsterse sluit het ook aan bij een ander Brabants dialect.

Dat het Aalsters quasi-Brabants is, daar kan ik mee leven, maar dat het Waaslands Antwerps is... Ik heb al voor minder gevochten! :wink:

Het Bevers heeft inderdaad al wat van het Antwerps, maar de Schelde is voorlopig een afdoende barrière; Antwerpen LO is daarentegen een bron van taalverloedering. Als je dan verder gaat kijken naar het 'platte' Sint-Niklaas (dat een min of meer eigen stadsdialect is) of vooral het fantastische Lokers, dan zit daar weinig Antwerps in.

Spetsnaz
28 april 2004, 12:22
Nummer 2 is gewoon superieur aan al de anderen

Dank u om ons imago hoog te houden :D
We zijn nog niet genoeg gekend als "dikke nekken" in Antwerpen :P

Maareksem boven 8)
Een districtsgenoot ? ;)

Kotsmos
28 april 2004, 12:36
Brabant is nogal superieur. Oost-Vlamingen en Antwerpenaren denken dat van zichzelf. West-Vlamingen en Limburgers zijn randgebieden die nog beschaafd moeten worden.

De Garde
28 april 2004, 14:51
Hoe lang moet ik nog wachten op het Oostvlaams Blok?

De vlag van Oost-Vlaanderen klopt trouwens niet! gele achtergrond, zwarte leeuw, rode klauwen en tong.

Is gewijzigd bij de creatie van Vlaams-Brabant.

De Garde
28 april 2004, 14:51
Brabant is nogal superieur. Oost-Vlamingen en Antwerpenaren denken dat van zichzelf. West-Vlamingen en Limburgers zijn randgebieden die nog beschaafd moeten worden.

Alleen denken, mijn beste? Neen, neen, weten !



PEKING OOST-VLAAMS!!

De Garde
28 april 2004, 14:55
In het Waasland spreekt men een soort Antwerps, in het Aalsterse sluit het ook aan bij een ander Brabants dialect.

Dat het Aalsters quasi-Brabants is, daar kan ik mee leven, maar dat het Waaslands Antwerps is... Ik heb al voor minder gevochten! :wink:

Het Bevers heeft inderdaad al wat van het Antwerps, maar de Schelde is voorlopig een afdoende barrière; Antwerpen LO is daarentegen een bron van taalverloedering. Als je dan verder gaat kijken naar het 'platte' Sint-Niklaas (dat een min of meer eigen stadsdialect is) of vooral het fantastische Lokers, dan zit daar weinig Antwerps in.

Het zal misschien zijn omdat ik een bloedhekel heb aan Antwerps.
Trouwens, ik zeg altijd:'er is meer dan de Schelde dat ons scheidt!'. Zit Lokeren eigenlijk wel in het Waasland? Het is maar een vraag hoor.

De Garde
28 april 2004, 14:56
Hoe lang moet ik nog wachten op het Oostvlaams Blok?

De vlag van Oost-Vlaanderen klopt trouwens niet! gele achtergrond, zwarte leeuw, rode klauwen en tong.

Als we nu eens een manifest zouden ineenboksen? In het genre van :

'Het Oostvlaams Blok eist de onvoorwaardelijke installatie van een Oost-Vlaamse republiek en teruggave van de ons ontstolen gebieden (Brugge, Kortrijk, Brussel,....)'

Gentenaar
28 april 2004, 16:28
'Het Oostvlaams Blok eist de onvoorwaardelijke installatie van een Oost-Vlaamse republiek en teruggave van de ons ontstolen gebieden (Brugge, Kortrijk, Brussel,....)'

Je vergeet Parijs en Berlijn

De Garde
28 april 2004, 16:46
'Het Oostvlaams Blok eist de onvoorwaardelijke installatie van een Oost-Vlaamse republiek en teruggave van de ons ontstolen gebieden (Brugge, Kortrijk, Brussel,....)'

Je vergeet Parijs en Berlijn

Peking daarentege niet!

Gentenaar
28 april 2004, 16:57
Peking daarentege niet!

Da's Limburgs!

ossaert
28 april 2004, 19:15
Hoe lang moet ik nog wachten op het Oostvlaams Blok?

De vlag van Oost-Vlaanderen klopt trouwens niet! gele achtergrond, zwarte leeuw, rode klauwen en tong.

U heeft één en ander gemist, vrees ik. De vlag werd enkele jaren geleden veranderd omdat ze anders verward kon worden met die van het Vlaams gewest. Het groen staat voor het milieu(bewustzijn) en het wit/zilver voor de vele rivieren.

Dimitri
28 april 2004, 19:26
Voor die busladingen toeristen is Delft misschien gezellig ja ;)
Hebben jullie studenten het zo zwaar dan? :wink:
En dat landschap kun je idd mooi bekijken als je in de file staat op één van de drukke wegen in de regio :D :D
Of neem eens de trein van Rotterdam naar Utrecht. :D

Griffin
28 april 2004, 19:42
Voor die busladingen toeristen is Delft misschien gezellig ja ;)
Hebben jullie studenten het zo zwaar dan? :wink:
Yep! :mrgreen:

En dat landschap kun je idd mooi bekijken als je in de file staat op één van de drukke wegen in de regio :D :D
Of neem eens de trein van Rotterdam naar Utrecht. :D

Ja, dinsdag kon je over dat traject ook lekker lang doen :D ;)

Dimitri
28 april 2004, 20:04
Yep! :mrgreen:
Moet je maar geen technische studie doen, dan hou je meer vrije tijd over. :P
Ja, dinsdag kon je over dat traject ook lekker lang doen :D ;)
Wat jammer dat ik er toen niet was. :wink:

Het Skill Effect
28 april 2004, 20:05
Limburg onafhankelijk! :lol:

Verder doet ge maar...

Herman Desmedt ©HD
28 april 2004, 20:14
Waarom zijn dat allemeel PRO-vincies en geen enkele contra ?

Bra-band : Snoervormig gedeelte van BH
Lim-burg : De limiet dat een burg(er) mag gaan. Verder is niet menselijk!
Aan-'t-werpen : Modder gooien natuurlijk op de Anderen
Oost-Vl-Anderen & West-Vl-Anderen De anderen. Voor de hanteerbaarheid van getallen in 2 delen gesplitst.

Percalion
28 april 2004, 21:07
Brugge onafhankelijk! :D

maar wij westvlamingen hébben geen taalgebrek; jullie verstaan ons gewoon niet

bovendien: als een antwerpenaar of een limburger, of zelfs een brabander écht dialect spreekt versta ik dat ook niet; evenmin versta ik een hollander die echt zwaar hollands praat

maar als iedereen traag en duidelijk spreekt (dank u limburg! :d) dan lukt het wel

Griffin
28 april 2004, 21:14
Brugge onafhankelijk! :D

maar wij westvlamingen hébben geen taalgebrek; jullie verstaan ons gewoon niet

bovendien: als een antwerpenaar of een limburger, of zelfs een brabander écht dialect spreekt versta ik dat ook niet; evenmin versta ik een hollander die echt zwaar hollands praat

maar als iedereen traag en duidelijk spreekt (dank u limburg! :d) dan lukt het wel

Iets voor limburgers dus... 8O

Gentenaar
29 april 2004, 08:33
ossaert schreef:

U heeft één en ander gemist, vrees ik. De vlag werd enkele jaren geleden veranderd omdat ze anders verward kon worden met die van het Vlaams gewest. Het groen staat voor het milieu(bewustzijn) en het wit/zilver voor de vele rivieren.

8O wist ik inderdaad niet...

cyrus_v2000
29 april 2004, 10:00
Brugge onafhankelijk! :D

maar wij westvlamingen hébben geen taalgebrek; jullie verstaan ons gewoon niet

bovendien: als een antwerpenaar of een limburger, of zelfs een brabander écht dialect spreekt versta ik dat ook niet; evenmin versta ik een hollander die echt zwaar hollands praat

maar als iedereen traag en duidelijk spreekt (dank u limburg! :d) dan lukt het wel

Tuurlijk. West-Vlaams is een universele taal... niemand verstaat het :)

Trouwens al eens ECHT Limburgs dialect gehoord (a la Jos Geysen)? Dat is nog erger dan West-Vlaams.

Philips Inc.
29 april 2004, 10:03
Meetjesland rulez!

De lange beukendreven, de weidse bossen van Vlaanderen, de kleine kasteeltjes, de de turfputten, het Land van den Woestijne, een stevige export Kruger, etc ...

De Garde
29 april 2004, 10:09
Meetjesland rulez!

De lange beukendreven, de weidse bossen van Vlaanderen, de kleine kasteeltjes, de de turfputten, het Land van den Woestijne, een stevige export Kruger, etc ...

de jenever van Van Hoorebeke, een bezembinderke, Kaantjesbier, Rattenbier, paling uit eigen put, de kreken,.... Z�*ligheid.

De Garde
29 april 2004, 10:10
En néé, ik word niet betaald om reclame te maken.

Gentenaar
29 april 2004, 10:11
...Augustijn uit het flesje, de mengeling van mestgeur en havenpollutie, het sappige boerse dialect...

De Garde
29 april 2004, 10:27
...Augustijn uit het flesje, de mengeling van mestgeur en havenpollutie, het sappige boerse dialect...

Typisch een Gentenaar. Niet gewend van uit een glas te drinken. Trouwens, die havenpollutie, komt die niet van bij jullie?

ossaert
29 april 2004, 19:27
Het zal misschien zijn omdat ik een bloedhekel heb aan Antwerps.

Waarom denk je dat ik zo hevig reageer? :wink:

Trouwens, ik zeg altijd:'er is meer dan de Schelde dat ons scheidt!'. Zit Lokeren eigenlijk wel in het Waasland? Het is maar een vraag hoor.

Da's zeker da! Wat denk je dat die raap in het wapen doet? Waarom sprak van tot vorig seizoen van Sporting Lokeren Sint-Niklaas Waasland [SNW]?

Herman Desmedt ©HD
30 april 2004, 01:04
Waarom Vlaanderen indelen in provincies ?
Van Westhoek tot Voeren zijn er prachtige namen voor regio's.
Kunnen we die namen niet wat promoten ?

Ik woon aan de rand van het Pajottenland. Wie volgt ?

Xenon
30 april 2004, 08:45
...Augustijn uit het flesje, de mengeling van mestgeur en havenpollutie, het sappige boerse dialect...

Dan moet je Hanssens Geuze eens proberen. Het goedje ruikt naar koeievla maar is overheerlijk. Kortom, het Pajottenland in een flesje.

Tantist
30 april 2004, 10:28
Nummer 2 is gewoon superieur aan al de anderen

En u komt uit? :twisted:

Tantist
30 april 2004, 10:29
Waarom Vlaanderen indelen in provincies ?
Van Westhoek tot Voeren zijn er prachtige namen voor regio's.
Kunnen we die namen niet wat promoten ?

Ik woon aan de rand van het Pajottenland. Wie volgt ?

Geeft u eens een mooie indeling dan, dat interesseert mij wel.

Spetsnaz
30 april 2004, 10:34
Nummer 2 is gewoon superieur aan al de anderen

En u komt uit? :twisted:

M�*�*reksem, mateke ;)

De Garde
30 april 2004, 15:07
Trouwens, ik zeg altijd:'er is meer dan de Schelde dat ons scheidt!'. Zit Lokeren eigenlijk wel in het Waasland? Het is maar een vraag hoor.

Da's zeker da! Wat denk je dat die raap in het wapen doet? Waarom sprak van tot vorig seizoen van Sporting Lokeren Sint-Niklaas Waasland [SNW]?[/quote]

Tja, dat was vorig seizoen hé! Ondertussen weet je nooit.... Maar goed, over die grenzen kan heel wat afgeleuterd worden.

Herman Desmedt ©HD
30 april 2004, 15:19
Waarom Vlaanderen indelen in provincies ?
Van Westhoek tot Voeren zijn er prachtige namen voor regio's.
Kunnen we die namen niet wat promoten ?

Ik woon aan de rand van het Pajottenland. Wie volgt ?

Geeft u eens een mooie indeling dan, dat interesseert mij wel.

Eigenlijk zijn er overlappingen:
Pajottenland - Geuzestreek -

Eeen aantal hints met links naar verscheidene regio-sites vind je hier :

http://www.euroreizen.be/landen/belgie/td_regionaal_provinciaal.htm

Of op sites van toeristische organisatoren, Voorbeeld :
http://www.rantour.be/DagtripsStreekverkenning.asp

Het Skill Effect
30 april 2004, 15:28
Hoge Kempen - Maasland! 8)

Dimitri
30 april 2004, 15:29
Eigenlijk zijn er overlappingen:
Pajottenland - Geuzestreek -

Eeen aantal hints met links naar verscheidene regio-sites vind je hier :

http://www.euroreizen.be/landen/belgie/td_regionaal_provinciaal.htm

Of op sites van toeristische organisatoren, Voorbeeld :
http://www.rantour.be/DagtripsStreekverkenning.asp
Mooie sites, kan ik eens wat gedetailleerder informatie over het landschap in de verschillende streken te weten komen.

Wat mij meteen opviel op http://www.dekust.org is dat men het toch wel degelijk over de Vlaamse Kust heeft, ondanks dat sommigen hier zeggen dat er alleen over een Belgische kust gesproken wordt. Maar wat nog leuker is: de term verschilt per taal. Als je links in het menu op Over de kust klikt, dan zie je een pagina met als kop 'Het leven aan de Vlaamse kust'. Ga je vervolgens rechts bovenin per taal kijken wat de kop is, dan blijkt er in het Nederlands, Duits en Engels 'Vlaamse kust' te staan en alleen in het Frans 'côte belge'. :lol:

Griffin
30 april 2004, 16:15
Hmmz...
Pajottenland...
Meetjesland...

Ik zou aan die lijst willen toevoegen:
Blotetietenstrand... (www.bredene.be)

:mrgreen: ;)

De Garde
30 april 2004, 16:20
Hmmz...
Pajottenland...
Meetjesland...

Ik zou aan die lijst willen toevoegen:
Blotetietenstrand... (www.bredene.be)

:mrgreen: ;)

En Bredene 'blotepietenstrand' zeker?

bartje
30 april 2004, 16:23
De West Vlamingetjes zijn toch de beste hé :D ; da's toch zo klaar als pompwater, niemand kan daar gewoonweg aan typen en dat dialect is toch zooooo zalig hé. :wink: ; vooral als je er sommige bekken ziet trekken van dat ze ons niet begrijpen...

Vlaanderen Boven
30 april 2004, 16:54
Ik behoor tot het Leuvense bastaardvolk. Hier komt Vlaanderen ècht samen!

Percalion
30 april 2004, 21:35
Brugge onafhankelijk! :D

maar wij westvlamingen hébben geen taalgebrek; jullie verstaan ons gewoon niet

bovendien: als een antwerpenaar of een limburger, of zelfs een brabander écht dialect spreekt versta ik dat ook niet; evenmin versta ik een hollander die echt zwaar hollands praat

maar als iedereen traag en duidelijk spreekt (dank u limburg! :d) dan lukt het wel

Tuurlijk. West-Vlaams is een universele taal... niemand verstaat het :)

Trouwens al eens ECHT Limburgs dialect gehoord (a la Jos Geysen)? Dat is nog erger dan West-Vlaams.

ik heb eens gesproken met een zeer oud limburgs vrouwtje maar ik verstond die wonderwel

varieert waarschijnlijk ook van regio tot regio; in brugge spreken we SCH uit als s ' ; in kortrijk als sk
(bijvoorbeeld school = s' ole ; skole )

Herman Desmedt ©HD
2 mei 2004, 01:11
De Dijlevallei, de Netevalei, de Maarkevallei, enz. kan ook natuurlijk.
De bedoeling was van hier een lijstje te krijgen.

Pelgrim
2 mei 2004, 13:49
Ik ben van antwaarpe en ik moet zeggen: de andere provincies zijn even schoon ze!

Herman Desmedt ©HD
3 mei 2004, 18:53
Ik ben van antwaarpe en ik moet zeggen: de andere provincies zijn even schoon ze!

Van 't Stad of van de provicie Aantwaarpe ?

Percalion
3 mei 2004, 19:38
De West Vlamingetjes zijn toch de beste hé :D ; da's toch zo klaar als pompwater, niemand kan daar gewoonweg aan typen en dat dialect is toch zooooo zalig hé. :wink: ; vooral als je er sommige bekken ziet trekken van dat ze ons niet begrijpen...

hehehe en dan de lyrics van 't hof van commerce :D

zelfs de grootste westvlaming heeft moeite met de articulatie van Flip Kowlier

Herman Desmedt ©HD
3 mei 2004, 21:55
Nochtans NIET moeilijk : In plaats van cowboy is het Kow-Lier

TomB
4 mei 2004, 01:01
Nochtans NIET moeilijk : In plaats van cowboy is het Kow-Lier

?

Herman Desmedt ©HD
4 mei 2004, 02:39
Nochtans NIET moeilijk : In plaats van cowboy is het Kow-Lier

?

Zie 2 posts hoger van Percalion :
"zelfs de grootste westvlaming heeft moeite met de articulatie van Flip Kowlier"

Griffin
4 mei 2004, 09:30
De West Vlamingetjes zijn toch de beste hé :D ; da's toch zo klaar als pompwater, niemand kan daar gewoonweg aan typen en dat dialect is toch zooooo zalig hé. :wink: ; vooral als je er sommige bekken ziet trekken van dat ze ons niet begrijpen...

hehehe en dan de lyrics van 't hof van commerce :D

zelfs de grootste westvlaming heeft moeite met de articulatie van Flip Kowlier

Idd ;) :P

Pelgrim
4 mei 2004, 10:01
Ik ben van antwaarpe en ik moet zeggen: de andere provincies zijn even schoon ze!

Van 't Stad of van de provicie Aantwaarpe ?

van 't stad

Dies
4 mei 2004, 11:36
van 't stad
Van 't Stad - met een hoofdletter! - en des al niet te min andere provincies niet minderwaardig achten, een schande!

Herman Desmedt ©HD
4 mei 2004, 15:58
van 't stad
Van 't Stad - met een hoofdletter! - en des al niet te min andere provincies niet minderwaardig achten, een schande!

't Stad ... en de andere provincies ?

Amaai! Mechelaars gaan dat graag horen !

Pelgrim
4 mei 2004, 18:38
van 't stad
Van 't Stad - met een hoofdletter! - en des al niet te min andere provincies niet minderwaardig achten, een schande!

ik weet het, ik ben een schande voor de Sinjorenstad... :(

ossaert
4 mei 2004, 19:24
Trouwens, ik zeg altijd:'er is meer dan de Schelde dat ons scheidt!'. Zit Lokeren eigenlijk wel in het Waasland? Het is maar een vraag hoor.

Da's zeker da! Wat denk je dat die raap in het wapen doet? Waarom sprak van tot vorig seizoen van Sporting Lokeren Sint-Niklaas Waasland [SNW]?

Tja, dat was vorig seizoen hé! Ondertussen weet je nooit.... Maar goed, over die grenzen kan heel wat afgeleuterd worden.[/quote]

Hola, Lokeren is voor eeuwig en altijd Waas! Waar wel nog over kan doorgeleuterd worden, is Hamme of Zele, want die worden vaak bij het Waasland gerekend, maar zijn het (historisch) niet. Enkel Hamme-Sint-Anna staat wel buiten kijf als Wase heimat-grond.

Herman Desmedt ©HD
4 mei 2004, 22:00
Dus er hangt ook al een waas over wat nu wel of niet waasland is !

Pajotteland heeft ook zulke onduidelijke grenzen en er zijn nog regio's met hetzelfde "probleem".

bgf324
23 juni 2009, 23:59
Oost-Vlaanderen is de beste provincie... without a doubt!