PDA

View Full Version : Nieuw op amarcord: "STALIN de Georgiër"

thePiano
23 december 2002, 23:20
http://users.pandora.be/amarcord/jpg/stalin001.jpgJozef Stalin

"Jozef Vissarionovitsj Djoegasjvili werd geboren op 21 december 1879 in Gori in Georgië. Zijn vader, Vissarion (Beso) Djoegasjvili, was afkomstig uit Didi Lilo en een onverbeterlijke alcoholist die aan de kost kwam als schoenmaker. Zijn moeder, Ekaterina (Keke) Georgievna Geladze, noemde haar zoon Jozef Soso en ze werkte in een wasserij. Beide ouders van Stalin waren arm en analfabeet en kwamen uit families van boeren-lijfeigenen.

http://users.pandora.be/amarcord/jpg/beria2.jpgStalin en Beria

Het deel van de stad waar de familie Djoegasjvili woonde was bekend als het Russische kwartier, omdat er Russische soldaten waren gestationeerd in de barakken dichtbij. Vandaar ook dat de andere kinderen van het dorp Soso gemeenzaam "de Rus" noemden. Jozef zou ook nooit het Georgische nationalistische gevoel kennen, en hij zou later zijn vaderland sarcastisch betuttelen als "dat kleine gebied in Rusland dat zichzelf Georgië noemt".

Jozef was geboren met een afwijking aan zijn linkervoet, werd reeds op 6-jarige leeftijd getekend door de pokkenziekte, en hield aan een ongeval met een auto een kreupele linkerarm over. Het lijkt waarschijnlijk dat deze lichamelijke vervormingen mee aan de basis lagen van zijn meedogenloze ambitie, tesamen met de obsessionele wens van zijn moeder die van Jozef een priester wilde maken. "

Lees verder op de website van amarcord:
"STALIN, Jozef Vissarionovitsj Djoegasjvili (1879-1953)"
http://users.pandora.be/amarcord/

Ps: Ook Beria was een Georgiër.....
gegroet

GC
24 december 2002, 11:08
We hebben er het lang geleden al eens over gehad, maar ik meen mij te herinneren dat Stalin een Osseet was.

zorroaster
19 januari 2003, 18:24
De tekst is vrij historisch accuraat, maar je afsluiter "ook Beria was een Georgiër" is dat niet.
Beria was een Mingreliër, een etnische minderheidsgroep in het met Russische steun van Georgië afgescheiden islamitische Abchazië.

thePiano
19 januari 2003, 19:02
De tekst is vrij historisch accuraat, maar je afsluiter "ook Beria was een Georgiër" is dat niet.
Beria was een Mingreliër, een etnische minderheidsgroep in het met Russische steun van Georgië afgescheiden islamitische Abchazië.

Ja natuurlijk heb je gelijk, maar je moet toch begrijpen dat ik al tevreden ben als iemand weet waar Georgië ligt, en de meeste westerlingen denken nog steeds dat dat Rusland is of hooguit een Russische provincie.

Als ik tegenover buitenlanders ga zeggen dat ik geen Belg maar een Antwerpenaar ben, gaan ze daar ook niks meer van snappen.

Dus, voor wie het interesseert: Lavrenty Beria werd geboren in de Georgische provincie Mengrelië. Maar tot op heden, ondanks dat er ook Mengrelische separatisten bestaan, maakt Mengrelië nog altijd deel uit van Georgië (net zoals Abchazië, Adjarië en Zuid-Ossetië dat ook nog altijd zijn).

zorroaster
19 januari 2003, 23:10
Mingreliërs zijn een onafhankelijk volk, Tsjetsjenen en Abchazen zijn onafhankelijke naties, de Kalmukken eveneens...
De Kaukasus is een enorme warboel van volkeren en religies, maar de Russen hebben met hun gebruikelijk gebrek aan finesse er een zootje van gemaakt door het hele boeltje bruut in Georgië of Rusland te proppen, ongeacht etnische breuklijnen.
De Kaukasus wordt hét strijdtoneel van de volgende twintig jaar, wees maar gerust.

thePiano
19 januari 2003, 23:21
Mingreliërs zijn een onafhankelijk volk, Tsjetsjenen en Abchazen zijn onafhankelijke naties, de Kalmukken eveneens...
De Kaukasus is een enorme warboel van volkeren en religies, maar de Russen hebben met hun gebruikelijk gebrek aan finesse er een zootje van gemaakt door het hele boeltje bruut in Georgië of Rusland te proppen, ongeacht etnische breuklijnen.
De Kaukasus wordt hét strijdtoneel van de volgende twintig jaar, wees maar gerust.

Mengrelië is helemaal niet onafhankelijk en heeft niet eens beperkte autonomie. Ik zou het toch moeten weten want mijn schoonvader is burgemeester in Mengrelië van de stad Khobi!

Zuid-Ossetië en Adjarië hebben wèl beperkte autonomie, zoiets als het federale België. Abchazië is een geval apart, en te lang om het hier nu nog uit te leggen. Als je natuurlijk terug in de geschiedenis gaat van G. was er wel een Koninkrijk Mengrelië, Svaneti, Immereti, Kacheti enz... en ga nog maar verder terug toen Georgië nog bestond uit Colchis en Koninkrijk Iberia....

Je kan ook altijd naar mijn website kijken: "Georgië, parel van de Kaukasus" http://users.pandora.be/amarcord

zorroaster
20 januari 2003, 19:57

Mengrelië is helemaal niet onafhankelijk en heeft niet eens beperkte autonomie.

Weet ik, maar dat bedoelde ik ook niet. De Mingreliërs zijn een soevereine natie, die door de brute vuist van Rusland bij Georgië geduwd zijn, net als de Abchazen, Adzjari's en de Osseten.