PDA

View Full Version : Armenië en Turkije - De Verzoening


Joriske
9 oktober 2009, 18:06
Armenië en Turkije zullen morgen, zaterdag, in Zurich twee protocollen ondertekenen waarin de wederzijdse grens wordt erkend en geopend en onderlinge geschillen (inclusief historische) zullen worden opgelost dmv gezamelijke commissies.

Ultranationalisten aan beide kanten zijn tegen. De Grijze Wolven van de MHP vinden dat de Armeniërs eerst tot een overeenkomst moeten komen met hun Turkse 'bloedbroeders' in Azerbeidjan. The Tashnaks in de Armeense diaspora vinden dan weer dat Turkije eerst de genocide moet erkennen en "West-Armenië" moet teruggeven voor er sprake kan zijn van open grenzen.

Extremisten aan beide kanten kunnen voor mij de pot op. En voor U?

forzaflandria
11 oktober 2009, 12:10
Verzoening klinkt altijd goed.
Mogen wij dan eisen dat Turks-Belgische politici niet langer de genocide op de Armeniers ontkennen?

Zeikstraal
11 oktober 2009, 15:57
http://www.hotlegsandfeets.com/tgp/samantha_zoe/imgs/samantha_zoe_002.jpg

Tommeke
11 oktober 2009, 18:08
Ultranationalisten aan beide kanten zijn tegen. De Grijze Wolven van de MHP vinden dat de Armeniërs eerst tot een overeenkomst moeten komen met hun Turkse 'bloedbroeders' in Azerbeidjan. The Tashnaks in de Armeense diaspora vinden dan weer dat Turkije eerst de genocide moet erkennen en "West-Armenië" moet teruggeven voor er sprake kan zijn van open grenzen.

Extremisten aan beide kanten kunnen voor mij de pot op. En voor U?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt goed kan zeggen of ik voor of tegen ben. Feit blijft dat Nagorno-Karabach een bezet gebied blijft, een oorlogsgebied. Langs de ene kant vind ik het goed dat er eindelijk duidelijke gesprekken en afspraken zijn, langs de andere kant kan ik Azerbeidjan begrijpen dat ze er niet gelukkig mee zijn omdat hun partner afspraken maakt met de bezetter...

Turkse Nederlander
13 oktober 2009, 00:00
Ik zie ook graag het Nagorno Karabag probleem opgelost worden. Toch vind ik dat het goed is dat er diplomatieke banden aangegaan worden en dat er een dialoog op gang komt. Met dialoog is het eenvoudiger de onderlinge geschillen op te lossen. De landen liggen al bijna 100 jaar met elkaar in de clinch. Dat mag niet voor altijd duren. Frankrijk en Duitsland zijn decennialang aartsvijanden van elkaar geweest. Vandaag de dag trekken ze samen op in een unie. Als deze twee landen dat kunnen dan moeten Turkije en Armenie ook door een deur kunnen.

evilbu
13 oktober 2009, 20:51
Ooit stelde iemand me in Londen voor om naar een Armeens restaurant te gaan. Ik zei "Armeens, wat is er zoal typisch Armeens eten?" En men zei "het is zoals Turks, alleen willen ze dat niet toegeven".

Waarschijnlijk hebben ze vast veel gemeen, maar zullen ze het beide niet willen toegeven:?

Weet er iemand of de heropening van de grens voor binnenkort is? (Is die eigenlijk ooit open geweest in de laatste negentig jaar?)

DEMOKRATOS
14 oktober 2009, 10:53
Turkije moet stoppen met hun ontkenningspolitiek, en de Armeense genocide erkennen! nog altyd vermoorden ze Armeense schrijvers, zoek maar Hrant Dink op google, een bekende Armeense schrijver die in Turkije is geboren en getogen. Wat Turkije doet is eigenlijk zogezegd een stap in goede richting, maar in praktijk veranderd er niets...

willem1940NLD
16 oktober 2009, 00:37
Zou dat helpen om die lui ginds in eigen land te laten blijven inplaats van hiernaartoe te komen?

Tamam
16 oktober 2009, 01:30
Zou het helpen moest je eens nadenken over deze problematiek i.p.v. een goedkope slogan na te kauwen van een gemiddelde extreem-rechtse partij die niks te maken heeft met deze discussie ?

willem1940NLD
16 oktober 2009, 01:43
Ik hoop van harte dat alle betrokkenen het zo enorm goed gaan krijgen dat zij nog lang en gelukkig daar blijven leven.