PDA

View Full Version : De Afrikaanse versie van de geschiedenis


Nr.10
11 oktober 2009, 04:59
Vermits deze versie vooral oraal overgeleverd wordt.
Graag Afrikanen over de Afrikaanse geschiedenis.
Wat zeggen Afrikanen zelf?

Rogge
11 oktober 2009, 08:37
Vermits deze versie vooral oraal overgeleverd wordt.
Graag Afrikanen over de Afrikaanse geschiedenis.
Wat zeggen Afrikanen zelf?

Orale geschiedenis functioneert enkel in 1. maatschappijen waar het schrift weinig of niet ontwikkeld is, en 2. kleine samenlevingsverbanden.
De kans dat je hier een Afrikaan zal terugvinden die zn eigen tradities op dat vlak kent, lijkt mij verwaarloosbaar klein.

hotschizodiscocop
11 oktober 2009, 08:40
De Afrikanen zeggen dat de blanke man hun cultuur vernietigd heeft en de geschiedenisboeken voor de komende generaties geschreven heeft met het beeld van Afrikanen als promiscue beesten zonder cultuur of spiritualiteit.

Rogge
11 oktober 2009, 08:47
De Afrikanen zeggen dat de blanke man hun cultuur vernietigd heeft en de geschiedenisboeken voor de komende generaties geschreven heeft met het beeld van Afrikanen als promiscue beesten zonder cultuur of spiritualiteit.

Met het eerste ga ik akkoord, met het tweede niet. Er is genoeg emancipatorische geschiedschrijving, in de eerste plaats vanwege Afrikanen zelf (ik heb het dan uiteraard over geschreven geschiedenis).

hotschizodiscocop
11 oktober 2009, 08:48
Met het eerste ga ik akkoord, met het tweede niet. Er is genoeg emancipatorische geschiedschrijving, in de eerste plaats vanwege Afrikanen zelf (ik heb het dan uiteraard over geschreven geschiedenis).

Het probleem is dat veel Afrikanen zich compleet hebben laten christianiseren en dus een groot deel van hun eigen cultuur verworpen hebben.

kelt
11 oktober 2009, 09:32
De Afrikanen zeggen dat de blanke man hun cultuur vernietigd heeft en de geschiedenisboeken voor de komende generaties geschreven heeft met het beeld van Afrikanen als promiscue beesten zonder cultuur of spiritualiteit.

Dit is wel exact het gedrag dat momenteel in Oost-Congo,Soedan,Oeganda,Somalie...getoond wordt.....in 2009

De stammen en clans vernietigen elkaars cultuur,elkaars religie, en de jonge-militie-mannetjes gaan tekeer als promiscue beesten...

hotschizodiscocop
11 oktober 2009, 09:33
Dit is wel exact het gedrag dat momenteel in Oost-Congo,Soedan,Oeganda,Somalie...getoond wordt.....in 2009

In 2009 na eeuwen Europees geweld :|

kelt
11 oktober 2009, 09:36
In 2009 na eeuwen Europees geweld :|

eeuwen? 8O

het grootste deel van afrika,in oppervlak,zowel als in betrokken aantal Afrikanen heeft nooit een blanke" van dichtbij gezien tot eind negentiende eeuw....

hotschizodiscocop
11 oktober 2009, 09:37
eeuwen? 8O

het grootste deel van afrika,in oppervlak,zowel als in betrokken aantal Afrikanen heeft nooit een blanke" van dichtbij gezien tot eind negentiende eeuw....

Dat kan ik toch moeilijk geloven. Was zwarte slavernij al niet aanwezig in Amerika een eeuw eerder? :|

kelt
11 oktober 2009, 09:51
Dat kan ik toch moeilijk geloven. Was zwarte slavernij al niet aanwezig in Amerika een eeuw eerder? :|

Vanuit enkele "factorijen" in West-Afrika hebben vooral Hollandse,Britse,Portugese- en Spaanse schippers een paar honderdduizend mensen de Oceaan overgezet voor de slavenhandel.(het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijn!)

Die mensen werden door Afrikaanse- en "Arabische" slavenhandelaars gevangen tot diep in het binnenland, of gekocht(!!) ..en arriveerden dan in het Afrikaanse handelskaravaancircuit....Het maakte deel uit van de grote "handelsdriehoek".De handel in slaven voor INTERN GEBRUIK in Afrika moet altijd veel groter geweest zijn dan wat Europeanen met grote inspanningen,en veel verlies aan schepen aan mensenlevens KONDEN versleuren over de Oceaan....tegen de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld was de "verse" import van slaven op het Noord-Amerikaanse continent al decennialang verboden(en dan ook marginaal),men werkte met"eigen kweek" om het ietwat plastisch uit te drukken.....

In diezelfde periode (vanaf de jaren 1500 tot in de jaren 1800)"vingen" barbarijse (Algerijnse-) en Turkse kapers overigens ook "witte" mensen voor de slavenhandel!

hotschizodiscocop
11 oktober 2009, 09:54
Vanuit enkele "factorijen" in West-Afrika hebben vooral Hollandse,Britse,Portugese- en Spaanse schippers een paar honderdduizend mensen de Oceaan overgezet voor de slavenhandel.(het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijn!)

Die mensen werden door Afrikaanse- en "Arabische" slavenhandelaars gevangen tot diep in het binnenland, of gekocht(!!) ..en arriveerden dan in het Afrikaanse handelskaravaancircuit....De handel in slaven voor INTERN GEBRUIK in Afrika moet altijd veel groter geweest zijn dan wat Europeanen met grote inspanningen,en veel verlies aan schepen aan mensenlevens KONDEN versleuren over de Oceaan....tegen de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld was de "verse" import van slaven op het Noord-Amerikaanse continent al decennialang verboden(en dan ook marginaal),men werkte met"eigen kweek" om het ietwat plastisch uit te drukken.....

Klinkt aannemelijk ;-)

Rogge
11 oktober 2009, 11:20
Vanuit enkele "factorijen" in West-Afrika hebben vooral Hollandse,Britse,Portugese- en Spaanse schippers een paar honderdduizend mensen de Oceaan overgezet voor de slavenhandel.(het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijn!)

Die mensen werden door Afrikaanse- en "Arabische" slavenhandelaars gevangen tot diep in het binnenland, of gekocht(!!) ..en arriveerden dan in het Afrikaanse handelskaravaancircuit....Het maakte deel uit van de grote "handelsdriehoek".De handel in slaven voor INTERN GEBRUIK in Afrika moet altijd veel groter geweest zijn dan wat Europeanen met grote inspanningen,en veel verlies aan schepen aan mensenlevens KONDEN versleuren over de Oceaan....tegen de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld was de "verse" import van slaven op het Noord-Amerikaanse continent al decennialang verboden(en dan ook marginaal),men werkte met"eigen kweek" om het ietwat plastisch uit te drukken.....

In diezelfde periode (vanaf de jaren 1500 tot in de jaren 1800)"vingen" barbarijse (Algerijnse-) en Turkse kapers overigens ook "witte" mensen voor de slavenhandel!

"De huidige schatting is dat 12 miljoen slaven zijn vervoerd vanuit Afrika naar Amerika" (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavenhandel)

We spreken dan over een periode van drieenhalf eeuwen, met de bedenking dat het merendeel van de zwarten overleed tijdens de reis. Bovendien kan men voor dergelijke schattingen niet verdergaan op het hedendaagse aantal zwarten in Amerika. Dit niet alleen vanwege de hoge sterfte aan boord, maar ook omdat vele slaven het niet lang uithielden in Amerika zelf. Degenen die in de mijnbouw terechtkwamen waren zeker van een kort leven. Het is dan ook een zeer kleine minderheid van de uit Afrika 'geëxporteerden' die zich in de nieuwe wereld heeft kunnen voortplanten.

Over het preciese aantal valt natuurlijk te discussiëren, maar het moeten er in elk geval onverantwoord veel geweest zijn. Enkele historici (hun namen ontgelippen mij) hebben de demografische impact in Afrika zelf gereconstrueerd, en kwamen tot de conclusie dat de gevolgen van de eeuwenlange afvoer van de sterkste, gezonde jonge mannen uit West-Afrika vandaag nog voelbaar zijn.

Intern gebruik? in West-Afrika bestond er enkel vraag naar slaven vanwege de Europeanen. Tussen Senegal en Gabon waren er geen Arabische slavenhandelaars actief. Ik vraag me trouwens af waarom u het woord 'gekocht' zo benadrukt. U beseft toch wel dat dat op hetzelfde neerkomt? Vraag naar slaven => de ene stam valt de andere aan om de leden te ketenen en hen met de Europeanen te ruilen voor wapens of prullaria.

Wat het kunnen vervoeren betreft, kent u vast en zeker dergelijke afbeeldingen, die voor zich spreken:
http://www.democratsdiary.co.uk/uploaded_images/Slave_ship_diagram-772106.png
Er konden er vast nog wel wat meer bij dan hier weergegeven wordt, want de meerderheid stierf onderweg al aan ziekte of honger. Als je er bij aanvang van de reis zoveel mogelijk bijeenpropt, zullen de overlevenden halverwege de reis al wat meer plaats hebben.

Er was inderdaad nogal wat risico verbonden aan transatlantische reizen, Vandaar dat geldschieters nooit een volledig schip financierden, maar investeerden in aandelen om hun risico te spreiden. Op blanke mensenlevens werd niet nauw gekeken, want matrozen waren per definitie marginalen. Vanaf 1700 was te techniek bovendien al zo vergevorderd dat het aantal verloren schepen erg klein werd.

Wat de blanke slaven betreft: die werden meestal ingeschakeld in de zeevaart, als roeiers, en veel minder ingeschakeld in de economische productie. Hun economisch belang was veel geringer, waardoor men minder reden had om er actief op te gaan 'jagen'. Vandaar ook dat islamieten nooit hun slaven verkregen in het land van herkomst (maar dmv piraterij), in tegenstelling tot de Europeanen.

Jantje
11 oktober 2009, 11:32
"De huidige schatting is dat 12 miljoen slaven zijn vervoerd vanuit Afrika naar Amerika" (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavenhandel)
We spreken dan over een periode van drieenhalf eeuwen, met de bedenking dat het merendeel van de zwarten overleed tijdens de reis. Bovendien kan men voor dergelijke schattingen niet verdergaan op het hedendaagse aantal zwarten in Amerika. Dit niet alleen vanwege de hoge sterfte aan boord, maar ook omdat vele slaven het niet lang uithielden in Amerika zelf. Degenen die in de mijnbouw terechtkwamen waren zeker van een kort leven. Het is dan ook een zeer kleine minderheid van de uit Afrika 'geëxporteerden' die zich in de nieuwe wereld heeft kunnen voortplanten.

Over het preciese aantal valt natuurlijk te discussiëren, maar het moeten er in elk geval onverantwoord veel geweest zijn. Enkele historici (hun namen ontgelippen mij) hebben de demografische impact in Afrika zelf gereconstrueerd, en kwamen tot de conclusie dat de gevolgen van de eeuwenlange afvoer van de sterkste, gezonde jonge mannen uit West-Afrika vandaag nog voelbaar zijn.

Intern gebruik? in West-Afrika bestond er enkel vraag naar slaven vanwege de Europeanen. Tussen Senegal en Gabon waren er geen Arabische slavenhandelaars actief.
Wat het kunnen vervoeren betreft, kent u vast en zeker dergelijke afbeeldingen, die voor zich spreken:
http://www.democratsdiary.co.uk/uploaded_images/Slave_ship_diagram-772106.png
Er konden er vast nog wel wat meer bij dan hier weergegeven wordt, want de meerderheid stierf onderweg al aan ziekte of honger. Als je er bij aanvang van de reis zoveel mogelijk bijeenpropt, zullen de overlevenden halverwege de reis al wat meer plaats hebben.
Er was inderdaad nogal wat risico verbonden aan transatlantische reizen, Vandaar dat geldschieters nooit een volledig schip financierden, maar investeerden in aandelen om hun risico te spreiden. Op blanke mensenlevens werd niet nauw gekeken, want matrozen waren per definitie marginalen. Vanaf 1700 was te techniek bovendien al zo vergevorderd dat het aantal verloren schepen erg klein werd.

Wat de blanke slaven betreft: die werden meestal ingeschakeld in de zeevaart, als roeiers, en veel minder ingeschakeld in de economische productie. Hun economisch belang was veel geringer, waardoor men minder reden had om er actief op te gaan 'jagen'. Vandaar ook dat islamieten nooit hun slaven verkregen in het land van herkomst (maar dmv piraterij), in tegenstelling tot de Europeanen.

Slaven gebruik is zelfs vandaag nog een heel normale zaak in Afrika.

Een verslagen stam werd vaak volledig ingelijfd als slaven voor de overwinnaars.

webzwerver
11 oktober 2009, 23:56
In 2009 na eeuwen Europees geweld :|

Ja, want voor de komst der blanken vertoefden de negers in de Hof van Eden, in eeuwige vrede en overvloed !:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
WORD WAKKER !!!

Egmond Codfried
12 oktober 2009, 15:56
Ik sta versteld van deze draad. De handenafhakkertjes krijgen een smoel. er is geschiedenis en dan is er Afrikaanse geschiedenis. Allebei geschreven vanuit een eurocentrisch perspectief. Immeers, de overwinnaar schrijft de geschiedenis. Mijn pogingen om vanuit een zwart perspectief te schrijven leiden tot lynch taferelen.

Bovenbuur
12 oktober 2009, 17:49
Dat kan ik toch moeilijk geloven. Was zwarte slavernij al niet aanwezig in Amerika een eeuw eerder? :|

Zwarte slaven werden heel vaak pas aan de kust ingekocht, van de plaatselijke heersers. De stammen waar deze mensen vandaan kwamen dden vaak geen direct contact met blanken.

Van de andere kant, hoeveel blanken hadden er nou oot een neger in het echt gezien voor het einde van de negentiende eeuw?

Bovenbuur
12 oktober 2009, 17:51
Ik sta versteld van deze draad. De handenafhakkertjes krijgen een smoel. er is geschiedenis en dan is er Afrikaanse geschiedenis. Allebei geschreven vanuit een eurocentrisch perspectief. Immeers, de overwinnaar schrijft de geschiedenis. Mijn pogingen om vanuit een zwart perspectief te schrijven leiden tot lynch taferelen.

Er is een verschil tussn de geschiedenis beschrijven vanuit een Afrikaans perspectief en de geschiedenis herschrijven vanuit een Afrikaans perspectief. Jouw verhaaltjes zijn fictie, droombeelden.

Flanelcondoom
12 oktober 2009, 18:04
Yakub!

Maker and creator of the Devil

Swine merchant, your time is near its end

Fuck with me and your time will be now

Your presence here affects my people like a fever

You, Yakub, are the bearer of

Nine thousand nine hundred and ninety nine diseases

Evil corrupt, pork-chop eating brain!

kiko
12 oktober 2009, 18:52
Ja, want voor de komst der blanken vertoefden de negers in de Hof van Eden, in eeuwige vrede en overvloed !!!
Correct. De Afrikaanse stammen waren eeuwen geleden lustig bezig elkaar af te slachten.

Rogge
12 oktober 2009, 21:24
Correct. De Afrikaanse stammen waren eeuwen geleden lustig bezig elkaar af te slachten.

Dat is niet echt een excuus he. anders kunt ge evengoed zeggen dat de nazi's hier niets bijzonders misdaan hebben, want oorlogen waren er zowiezo en pogroms ook.

webzwerver
12 oktober 2009, 23:23
Het probleem is dat veel Afrikanen zich compleet hebben laten christianiseren en dus een groot deel van hun eigen cultuur verworpen hebben.
Hetzelfde kan je van Europeanen zeggen. Ook hier heeft het christianisme onze eigen cultuur vrijwel uitgedoofd.

webzwerver
12 oktober 2009, 23:27
Dat is niet echt een excuus he. anders kunt ge evengoed zeggen dat de nazi's hier niets bijzonders misdaan hebben, want oorlogen waren er zowiezo en pogroms ook.
De nazis hebben gewoon het werk van de RKK voortgezet : joden doden. Maar wel als eerste op industriële wijze.

Rogge
13 oktober 2009, 16:10
Ja, want voor de komst der blanken vertoefden de negers in de Hof van Eden, in eeuwige vrede en overvloed !:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
WORD WAKKER !!!

Ik heb anders nog geen studies gezien die de vergelijking maken tussen het aantal Afrikaanse conflicten en hun intensiteit, voor en na 1500. Jij wel?

Bovenbuur
13 oktober 2009, 18:10
Hetzelfde kan je van Europeanen zeggen. Ook hier heeft het christianisme onze eigen cultuur vrijwel uitgedoofd.

Precies, altijd die Midden-Oosterse culturen weer.

Nr.10
14 oktober 2009, 10:59
The African History They Don't Tell You About (http://video.google.com/videoplay?docid=-408001538168132399#)

Bovenbuur
14 oktober 2009, 14:58
The African History They Don't Tell You About (http://video.google.com/videoplay?docid=-408001538168132399#)

Dankjewel, interessante link.

Egmond Codfried
14 oktober 2009, 15:27
Het niveau gaat hier snel omlaag.

Geïndoctrineerde witten geloven zichzelf superieur aan zwarten, de zogenaamde 'andere.' Het biologische feit van een witte huid, albinisme, maakt hen opeens tot cultuurbrengers en fonteinen van beschaving. Ik heb in dertig jaar Nederland geen superioriteit aan witten kunnen ontdekken. Het blijven in mijn ogen doodgewone mensen: zwarten met een witte huid. Wanneer zwarten hun eigen inzichten en wetenschappelijke bevindingen met deze witten willen delen reageren witten als bezeten, volkomen irrationeel en emotioneel. Arme witte sloebers, slachtoffers van staatsuitbuiting, junks van staatswege, voelen zich geroepen de daden van slavenmeesters goed te praten. Dit is volkomen gestoord. Mijn hoop is dat alle Nederlanders binnenkort de zweep van een in Turkije getrainde ME- er op hun huid mogen voelen, dan zullen ze hopelijk begrijpen waar zwarten al driehonderdvijftig jaar over klagen. Nochtans verklaar ik de haat door zwarte overheersing (1500-1789), maar vraag mij af of men twee honderd jaar na de neergang van het Ancien regiem, het zwarte regiem, men nog steeds zo overdreven dient te reageren op zwarten.

Rogge
14 oktober 2009, 16:53
Het niveau gaat hier snel omlaag.

Geïndoctrineerde witten geloven zichzelf superieur aan zwarten, de zogenaamde 'andere.' Het biologische feit van een witte huid, albinisme, maakt hen opeens tot cultuurbrengers en fonteinen van beschaving. Ik heb in dertig jaar Nederland geen superioriteit aan witten kunnen ontdekken. Het blijven in mijn ogen doodgewone mensen: zwarten met een witte huid. Wanneer zwarten hun eigen inzichten en wetenschappelijke bevindingen met deze witten willen delen reageren witten als bezeten, volkomen irrationeel en emotioneel. Arme witte sloebers, slachtoffers van staatsuitbuiting, junks van staatswege, voelen zich geroepen de daden van slavenmeesters goed te praten. Dit is volkomen gestoord. Mijn hoop is dat alle Nederlanders binnenkort de zweep van een in Turkije getrainde ME- er op hun huid mogen voelen, dan zullen ze hopelijk begrijpen waar zwarten al driehonderdvijftig jaar over klagen. Nochtans verklaar ik de haat door zwarte overheersing (1500-1789), maar vraag mij af of men twee honderd jaar na de neergang van het Ancien regiem, het zwarte regiem, men nog steeds zo overdreven dient te reageren op zwarten.

Zeg Egmond, als jij zwart bent, net als koningen en al, heb jij dan eigelijk geen reden om je superieur voelen tegenover ons? Tof dat je dat niet doet! Zo humaan en nobel van u!

webzwerver
18 oktober 2009, 22:08
Ik heb anders nog geen studies gezien die de vergelijking maken tussen het aantal Afrikaanse conflicten en hun intensiteit, voor en na 1500. Jij wel?
Als de blanken begonnen zijn met zwarte slaven te kopen, van wie hebben ze die gekocht ? Juist, van andere negers. Wat mij doet zeggen dat die mannen gewoon waren om onder elkaar te vechten, en mekaar gevangen te nemen, om tot slaven te maken.

prins karel
18 oktober 2009, 22:35
Vanuit enkele "factorijen" in West-Afrika hebben vooral Hollandse,Britse,Portugese- en Spaanse schippers een paar honderdduizend mensen de Oceaan overgezet voor de slavenhandel.(het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijn!)

Die mensen werden door Afrikaanse- en "Arabische" slavenhandelaars gevangen tot diep in het binnenland, of gekocht(!!) ..en arriveerden dan in het Afrikaanse handelskaravaancircuit....Het maakte deel uit van de grote "handelsdriehoek".De handel in slaven voor INTERN GEBRUIK in Afrika moet altijd veel groter geweest zijn dan wat Europeanen met grote inspanningen,en veel verlies aan schepen aan mensenlevens KONDEN versleuren over de Oceaan....tegen de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld was de "verse" import van slaven op het Noord-Amerikaanse continent al decennialang verboden(en dan ook marginaal),men werkte met"eigen kweek" om het ietwat plastisch uit te drukken.....


Europa en Amerika hebben een 'slaven syndroom', ten onrechte
Laat ons vooral niet vergeten dat de echte slaven handelaars in het Midden Oosten zaten, en nog steeds.
Hoeveel gebouwen zijn er in dubai gebouwd zonder doden ? juist, bijna geen
Heel mooie hotels, akkoord, en best gechikt voor de royals, maar ik zou niet willen slapen in een hotel waar XX mensen gestorven zijn om het te bouwen en waar de familie van de dode vergoed werd a ratio van 500 usd per dode
slaap zacht



In diezelfde periode (vanaf de jaren 1500 tot in de jaren 1800)"vingen" barbarijse (Algerijnse-) en Turkse kapers overigens ook "witte" mensen voor de slavenhandel!

webzwerver
18 oktober 2009, 22:45
Dat word nooit verteld op school. Dat durven ze niet , want dan breken de zwarte en arabische leerlingen het kot af. Nochthans is het de waarheid...

Bovenbuur
19 oktober 2009, 07:54
Als de blanken begonnen zijn met zwarte slaven te kopen, van wie hebben ze die gekocht ? Juist, van andere negers. Wat mij doet zeggen dat die mannen gewoon waren om onder elkaar te vechten, en mekaar gevangen te nemen, om tot slaven te maken.

Hierbij wil ik twee kanttekeningen maken:
1 Het is aanlokkelijker om slaven te maken als je weet dat Europeanen er goed voor betalen, de handel in slaven stimuleert dus het tot slaaf maken van mensen.

2 Ik heb persoonlijk niet veel kennis van de situatie in Afrika, maar bij veel slavenhoudende volkeren werden slaven tot op zekere hoogte toch nog humaan behandeld. Soms kregen ze zelfs betaald en konden ze zo voor hun eigen vrijheid sparen. De slaven uit de Europese koloniale geschiedenis hadden het voor slaven ondergemiddeld getroffen, niet in de laatste plaats vanwege de lange zeereis als bagage in het ruim (opmerking bij opmerking: ook soldaten werden als een soort bagage vervoerd, zij het nog wat minder erg dan slaven, in wat wij tegenwoordig als onmenselijke omstandigheden zouden bestempelen).

Nr.10
19 oktober 2009, 11:52
Een site van nakomelingen van het MSIRI koninkrijk in Katanga.
http://www.kingmsiri.com/
Ongetwijfeld een stukje eigen geschiedenis.
Alhoewel privé-informatie van de nakomelingen zelf afkomstig.

The Garanganze or Yeke people (also 'Bayeke') of Katanga in DR Congo established the Yeke Kingdom under the warrior-king Msiri who dominated the southern part of Central Africa from 1850 to 1891 and controlled the trade route between Angola and Zanzibar from his capital at Bunkeya. Msiri and his people were originally Nyamwezi traders from the around Tabora who migrated to Katanga to reach the source of copper, ivory and slaves to trade. They took over and merged with a Wasanga chieftainship and established a powerful base by conquering neighbouring tribes. In 1891 Msiri was killed by the Stairs Expedition sent by King Leopold II of Belgium to take possession of Katanga for his Congo Free State. Many of the Yeke dispersed, with some settling in the Luapula valley and western shores of Lake Mweru around the Garanganze Missions of the Plymouth Brethren led by Dan Crawford. Others who had been regarded as Yeke were re-absorbed back into the Wasanga ethnic group. Consequently the Yeke or Garanganze today number only about 20,000 and speak Kisanga and Swahili, the Yeke language (Kiyeke) being used only for ceremonial occasions.

Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Garanganze_people (Yeke people)

The Yeke Kingdom (also called the Garanganze or Garenganze kingdom) of the Garanganze people in Katanga, DR Congo was short-lived, existing from about 1856 to 1891 under one king, Msiri, but it became for a while the most powerful state in south-central Africa, controlling a territory of about half a million square kilometres. The Yeke Kingdom also controlled the only trade route across the continent from east and west, since the Kalahari Desert and Lozi Kingdom in the south and the Congo rainforest in the north blocked alternative routes. It achieved this control through natural resources and force of arms — Msiri traded Katanga's copper principally, but also slaves and ivory, for gunpowder and firearms — and by alliances through marriage. The most important ones were with Portuguese-Angolans in the Benguela area, with Tippu Tip in the north and with Nyamwezi and Swahili traders in the east, and indirectly with the Sultan of Zanzibar who controlled the east coast traders. Msiri was in fact a Nyamwezi (also known as 'Yeke' or 'Bayeke') from Tabora in Tanzania who got himself appointed as successor to a Wasanga chief west of the Luapula River by defeating the chief's Lunda enemies. Once installed he conquered the neighbouring tribes and expanded the chieftainship into a kingdom. From its capital at Bunkeya, the Yeke Kingdom took over the western territory of Mwata Kazembe, stopped the southwards expansion of the Luba Empire and subjugated tribes in the southwest, on the trading route to Angola. When King Leopold II of Belgium was told that the Yeke Kingdom controlled east-west trade and was rich in copper and possibly gold, he sent expeditions to try and obtain a treaty for the kingdom to be joined with his Congo Free State (CFS). Cecil Rhodes also sent expeditions to sign up the kingdom to his British South Africa Company's chartered territories. The 'scramble for Katanga' was won by Leopold's Stairs Expedition, which ended the kingdom by killing Msiri, and took over the territory for the CFS but with its own administration until it was more closely incorporated into the Belgian Congo. Captain Stairs, the expedition's leader, installed one of Msiri's adopted sons, Mukanda-Bantu, as his successor but of a vastly reduced area with a radius of only 20 km of Bunkeya, and with the status of a chief. The chieftainship continues to this day under the title Mwata Msiri.

Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Yeke_Kingdom

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Msiri's_kingdom_in_1880_760x460_lo-res.jpg
(aanklikken om te vergroten)

Egmond Codfried
19 oktober 2009, 13:30
Hetzelfde kan je van Europeanen zeggen. Ook hier heeft het christianisme onze eigen cultuur vrijwel uitgedoofd.

Wie had dat gedacht, Webzwerver een individuele denker, geen kuddedier zoals de rest van het vullis.

Egmond Codfried
19 oktober 2009, 13:34
De nazis hebben gewoon het werk van de RKK voortgezet : joden doden. Maar wel als eerste op industriële wijze.

Als je religie afwijst moet je alle religien afwijzen als de oerleugen. De Ollanders werden protestanten en meteen de grootse slavenhandelaars, dieven, moordenaars en drugshandelaars. Opeens zijn ze vandaag de meest humanitaire, rationele, zachtaardige goeierds die problemen, helemaal aan de andere kant van de weredl zeggen op te lossen. Toch vraag ik mij af hoe het kan dat 50.000 vrouwen in Nederland met geweld in de prostitutie worden gehouden? De mannen die deze vrouwen tegen betaling deze seksslaven mogen verkrachten, de hoerenlopers, die kunnen deze vrouwen wel lokaliseren, maar de politie niet. Waarom?

Egmond Codfried
19 oktober 2009, 13:37
Als de blanken begonnen zijn met zwarte slaven te kopen, van wie hebben ze die gekocht ? Juist, van andere negers. Wat mij doet zeggen dat die mannen gewoon waren om onder elkaar te vechten, en mekaar gevangen te nemen, om tot slaven te maken.

Goede gedachtevorming. Uiteindelijk is de vijand van de Neeger de Neeger zelf. Dat is wat ik bij mijn lezingen de Neegers steeds voorhoud. Ze laten zich verkopen door hun eigen leiders. Suriname wordt geherkoloniseerd door Nederland met spiegeltjes en kraaljes en daar staan de zogenaamde leiders weer klaar om het hele land te verkopen.

Nr.10
22 oktober 2009, 00:12
Cheikh Anta Diop
Cheikh Anta Diop (29 December, 1923–7 February, 1986) was a Senegalese historian, anthropologist, physicist and politician who studied the human race's origins and pre-colonial African culture. He has been considered one of the greatest African historians of the 20th century.

In 1951, Diop submitted a Ph.D. thesis at the University of Paris in which he argued that ancient Egypt had been a Black African culture. The thesis was rejected. Over the next nine years, Diop reworked the thesis, adding stronger evidentiary support. In 1960, he succeeded in the defense of his thesis and was awarded the Ph.D. degree. In 1955, the thesis was published in the popular press as a book titled Nations nègres et culture (Negro Nations and Culture). It made him one of the most controversial historians of his time. After 1960, Diop went back to Senegal and continued writing. The University of Dakar established a radiocarbon laboratory to aid in research of which Diop was named chairman. (After his death the university was named in his honor: Cheikh Anta Diop University of Dakar.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Cheikh_Anta_Diop
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Cheikh_Anta_Diop.gif

Herr Flick
23 oktober 2009, 13:07
Hierbij wil ik twee kanttekeningen maken:
1 Het is aanlokkelijker om slaven te maken als je weet dat Europeanen er goed voor betalen, de handel in slaven stimuleert dus het tot slaaf maken van mensen.

2 Ik heb persoonlijk niet veel kennis van de situatie in Afrika, maar bij veel slavenhoudende volkeren werden slaven tot op zekere hoogte toch nog humaan behandeld. Soms kregen ze zelfs betaald en konden ze zo voor hun eigen vrijheid sparen. De slaven uit de Europese koloniale geschiedenis hadden het voor slaven ondergemiddeld getroffen, niet in de laatste plaats vanwege de lange zeereis als bagage in het ruim (opmerking bij opmerking: ook soldaten werden als een soort bagage vervoerd, zij het nog wat minder erg dan slaven, in wat wij tegenwoordig als onmenselijke omstandigheden zouden bestempelen).

Ik meen me uit een documentaire ronde VOC te herinneren dat slaven eens ter plaatse wel degelijk goed (naar de normen van die tijd ) behandeld werden, wegens hun hoge waarde. Ze waren namelijk vrij duur te vervangen.

Net omwille van het feit dat er tijdens het transport wel eens wat misliep. Niet alleen voor die slaven zelf maar ook voor de crew. Stel u maar voor op een veredelde wastobbe die na enige weken op de oceaan, wreedaardig moet hebben gestonken, waar geen deftig eten was en met moeite vers water, om te drinken...

Slavenhandelaren uit zanzibar verscheepten massa`s slaven naar het middenoosten, waar ze meestal direct ook gecastreerd werden, zodat ze van de harem bleven, ze er niet te veel last mee hadden, etc... (meteen hebt u het antwoord waarom er daar geen grote zwarte leefgemeenschappen zijn, terwijl die er in noord amerika en de caraiben wel zijn... )

Turkse en Bararijse, gingen zelf jagen tot de kusten van Ierland en Schotland om vers vlees te voorzien in de Harems. En de rijkere gevangen werden gegijzeld voor losgeld. De amerikaanse marine heeft hier trouwens haar eerste wapenfeiten gehaald , waar de westeuropese landen braaf, (zoals nu nog steeds ) de rekening betaalden.

De geschiedenis van Afrika is helaas een geschiedenis van Slavernij, ... Waar Egypte , Ethiopie, en het land bestuurd door de Zoeloe`s de enige uitzonderingen zijn waar je van een soort antieke beschaving kan spreken, misschien bestonden er nog, maar die zijn verdwenen of we weten er te weinig van.

Nr.10
10 november 2009, 01:39
Cheikh Anta Diop

Cheikh Anta Diop is een referentie in Afrika.

Een redelijk ontwikkeld persoon (een zekere Jerome afkomstig uit 'Frans Congo', wat nu Congo-Brazzaville heet) vermeldde me zijn naam (tijdens een cafégesprek) helemaal bovenaan de lijst van referenties van Afrikanen die een belangrijke bijdrage leveren aan 'de Afrikaanse versie van de geschiedenis'.

Deze persoon had het ook over Aristoteles, Plato en Heracleitos.

lombas
10 november 2009, 08:10
Je moet wel oppassen met postkoloniale geschiedschrijving in Afrika.

Met koloniale geschiedschrijving natuurlijk nog meer. Maar mensen als Ante Diop lopen nu niet echt over van academische credenties. Rassengeschiedschrijving doen we gewoon ook niet meer.

abou Anis
10 november 2009, 09:31
het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijnWaar hebben we dat nog gehoord...

hamer
30 november 2009, 00:07
Zwarte slaven werden heel vaak pas aan de kust ingekocht, van de plaatselijke heersers. De stammen waar deze mensen vandaan kwamen dden vaak geen direct contact met blanken.

Van de andere kant, hoeveel blanken hadden er nou oot een neger in het echt gezien voor het einde van de negentiende eeuw?
Ook later waren ze zeldzaam in onze kanten. Als ik een klein mannekke was leefde er geen enkele neger of zelfs arabier in mijn buurt, en er zat er geen enkele op mijn school. En ik woonde toch in een grote stad ( naar belgische normen ), en ben amper een halve eeuw oud. Hoogstens kruisten we er ééntje in het stadscentrum af en toe, en die werd dan door iedereen aangegaapt.

Johan Bollen
30 november 2009, 04:28
Vermits deze versie vooral oraal overgeleverd wordt.
Graag Afrikanen over de Afrikaanse geschiedenis.
Wat zeggen Afrikanen zelf?Interessante draad Nr. 10. Ik ben geen Afrikaan en kan niet veel bijdragen aan het thema. Je voorstel om de zaken van de andere kant te bekijken is waardevol en gebeurd veel te weinig. Je draad deed me wel denken aan dit werk dat ik maakte vorig jaar genaamd "Exploratrice Africaine". Ik hoop dat ook Afrikanen het werk kunnen apreciëren.

Pieter B
21 december 2009, 22:09
Het niveau gaat hier snel omlaag.

Geïndoctrineerde witten geloven zichzelf superieur aan zwarten, de zogenaamde 'andere.' Het biologische feit van een witte huid, albinisme, maakt hen opeens tot cultuurbrengers en fonteinen van beschaving. Ik heb in dertig jaar Nederland geen superioriteit aan witten kunnen ontdekken. Het blijven in mijn ogen doodgewone mensen: zwarten met een witte huid. Wanneer zwarten hun eigen inzichten en wetenschappelijke bevindingen met deze witten willen delen reageren witten als bezeten, volkomen irrationeel en emotioneel. Arme witte sloebers, slachtoffers van staatsuitbuiting, junks van staatswege, voelen zich geroepen de daden van slavenmeesters goed te praten. Dit is volkomen gestoord. Mijn hoop is dat alle Nederlanders binnenkort de zweep van een in Turkije getrainde ME- er op hun huid mogen voelen, dan zullen ze hopelijk begrijpen waar zwarten al driehonderdvijftig jaar over klagen. Nochtans verklaar ik de haat door zwarte overheersing (1500-1789), maar vraag mij af of men twee honderd jaar na de neergang van het Ancien regiem, het zwarte regiem, men nog steeds zo overdreven dient te reageren op zwarten.
Ik zou graag hebben dat je stopt met blanken wit te noemen. We zijn dan wel bleek maar niet wit. Erg beledigend.

Jor!s
4 januari 2010, 23:43
Jaja, interessante dread. Wel wat jammer dat we moeten terugvallen op het hele slavengedoe. Neem me niet verkeerd, dat is iets verschrikkelijks samen met het kolonialisme en al. Maar daarmee is de Afrikaanse geschiedennis nog niet geschreven dacht ik.

Wat maakt geschiedenis zo spannend, iets om trots op te zijn? Volgens mij zijn dit vnl. de grote rijken, veroveringen, grote (gewelddadige) leiders. cfr. Karel de Grote, Alexander de Grote, enzovoort. Tijdens de Guldensporenslag zijn de Franse troepen uitgemoord! Welja, dat was afschuwelijk, maar dat we zo'n macht hadden maakt ons trots... Alle mensen denken zo hoor, zwart of blank of geel. Soms heb je wat uitzonderingen als Ghandi, Geweldloos Verzet (de Groenen???) enzovoort

Wel dat heeft Afrika ook allemaal gekend! Shaka had een enorm rijk, bijna heel Zuid-Afrika. Nog interessantere regio's zijn misschien het oude Nubië en Ethiopië. Voornamelijk omdat zij net als Europeanen in grote steden leefden. Op de een of ander manier vinden velen stammen primitief...? Terwijl de Spartanen ook een verzamelingetje waren van verschillende dorpen die op momenten de helft van Griekenland beheersten.

De Afrikaanse geschiedennis is zeer boeiend maar er is er gewoonweg nog veel te weinig over geweten.

PS: Over de geschiedenis van de Berbers zou ik in deze draad niet beginnen. Berbers zijn vind ik toch blanker dan dat ze 'zwart' zijn.

Hertog Joost
25 januari 2010, 19:16
Goede gedachtevorming. Uiteindelijk is de vijand van de Neeger de Neeger zelf. Dat is wat ik bij mijn lezingen de Neegers steeds voorhoud. Ze laten zich verkopen door hun eigen leiders. Suriname wordt geherkoloniseerd door Nederland met spiegeltjes en kraaljes en daar staan de zogenaamde leiders weer klaar om het hele land te verkopen.

Deze keer doen we het niet met geweld.

Maar even serieus waarom sta ik nou op je negeerlijstje ik heb nog niet zo heel erg zwaar op de hak genomen en bovendien negeer ik je ook niet.

Sterker nog ik heb helemaal geen negeerlijstje.

Schelfie
25 januari 2010, 23:11
Deze keer doen we het niet met geweld.

Maar even serieus waarom sta ik nou op je negeerlijstje ik heb nog niet zo heel erg zwaar op de hak genomen en bovendien negeer ik je ook niet.

Sterker nog ik heb helemaal geen negeerlijstje.

Egmond en serieus gaan niet samen. Ze zijn elkaars tegenpolen.

Nr.10
16 mei 2010, 17:37
Slavenhandelaren uit zanzibar verscheepten massa`s slaven naar het middenoosten, waar ze meestal direct ook gecastreerd werden, zodat ze van de harem bleven, ze er niet te veel last mee hadden, etc... (meteen hebt u het antwoord waarom er daar geen grote zwarte leefgemeenschappen zijn, terwijl die er in noord amerika en de caraiben wel zijn... )
Zanzibar was inderdaad een draaischijf van slavenhandel.
In de periode dat Zanzibar onder het bewind van de sultan van Oman viel (van de 17e tot en met de 19e eeuw), was het een centrum voor de oosterse slavenhandel.
Het standaard swahili (een veelgesproken bantoe-taal) betreft een dialect dat op Zanzibar gesproken werd.

Nr.10
16 mei 2010, 17:44
Slavenhandelaren uit zanzibar verscheepten massa`s slaven naar het middenoosten, waar ze meestal direct ook gecastreerd werden, zodat ze van de harem bleven, ze er niet te veel last mee hadden, etc... (meteen hebt u het antwoord waarom er daar geen grote zwarte leefgemeenschappen zijn, terwijl die er in noord amerika en de caraiben wel zijn... )
Haïti bijvoorbeeld.

Rogge
16 mei 2010, 21:51
Is dit (http://www.africana.ugent.be/Bibliotheek) niets voor u, nr.10?

Nr.10
18 mei 2010, 14:32
Is dit (http://www.africana.ugent.be/Bibliotheek) niets voor u, nr.10?
Misschien wel ;-)