PDA

View Full Version : 32 planeten ontdekt buiten ons zonnestelsel


Zeikstraal
20 oktober 2009, 03:24
http://edition.cnn.com/2009/TECH/science/10/19/space.new.planets/index.html

Andro
20 oktober 2009, 06:04
Tot op heden staat de teller op 403 exoplatenen.

Bovenbuur
20 oktober 2009, 07:07
Weet niet zeker of dit en godsdiensig itam is, maar jeeh voor planeten!

bgf324
20 oktober 2009, 09:17
Weet niet zeker of dit en godsdiensig itam is, maar jeeh voor planeten!

THEY'RE ALL CREATED BY GOD!
HALLELUJHA!

Zeikstraal
20 oktober 2009, 13:24
Nee, maar er is geen wetenschap onderdeel

Cisalpina
20 oktober 2009, 18:42
Weet niet zeker of dit en godsdiensig itam is, maar jeeh voor planeten!

idd, jeeh voor de planeten!

met zoveel planeten om te monitoren is het wel begrijpelijker dat god hier af en toe een afwezige indruk laat. bovendien, de laatste keer dat hij zijn speciale gezant heeft gestuurd, hebben we hem met zijn klikken en klakken aan een kruis genageld.

Bertie
20 oktober 2009, 18:54
Weet niet zeker of dit en godsdiensig itam is, maar jeeh voor planeten!Voor de UFO/alien-believers is t wel een godsdienstitg item: meer planeten = meer aliens :-D

Bovenbuur
20 oktober 2009, 19:54
Voor de UFO/alien-believers is t wel een godsdienstitg item: meer planeten = meer aliens :-D

Het gaat er niet om of wij hen ontdekt hebben, maar of zij ons al gevonden hebben.

Bovenbuur
20 oktober 2009, 21:41
Is er geen planeet bij zonder homo's?

Ja hoor, er zitten zat planeten zonder enige vorm van leven tussen.

Ben jij trouwens weer een floppy nick of heeft iemand anders bedacht dat er maar even een paar anti-homo nicks bij moesten komen?

jevaly
20 oktober 2009, 21:44
Ja hoor, er zitten zat planeten zonder enige vorm van leven tussen.

Ben jij trouwens weer een floppy nick of heeft iemand anders bedacht dat er maar even een paar anti-homo nicks bij moesten komen?

hoogstwaarschijnlijk floppy's broer...

jevaly
20 oktober 2009, 21:49
het zijn trouwens allemaal planeten die vele keren groter zijn dan de aarde tot zelfs een aantal keer groter dan jupiter. Op zulke planeten kan er geen leven ontstaan (althans geen leven zoals wij dat kennen, gebaseerd op C, van andere levensvormen is er geen bewijs)

420yeahbaby
20 oktober 2009, 22:29
het zijn trouwens allemaal planeten die vele keren groter zijn dan de aarde tot zelfs een aantal keer groter dan jupiter. Op zulke planeten kan er geen leven ontstaan (althans geen leven zoals wij dat kennen, gebaseerd op C, van andere levensvormen is er geen bewijs)

Maar wel op hun manen, enfin satellieten ;)

Bovenbuur
20 oktober 2009, 22:34
het zijn trouwens allemaal planeten die vele keren groter zijn dan de aarde tot zelfs een aantal keer groter dan jupiter. Op zulke planeten kan er geen leven ontstaan (althans geen leven zoals wij dat kennen, gebaseerd op C, van andere levensvormen is er geen bewijs)

Nou, enkele aardmassa's kan best hoor, dat is geen enorme belemmering. Zelfs op Jupiter heerst slechts 2,5 keer (http://en.wikipedia.org/wiki/Jupiter) de aardse zwaartekracht. Dat is alleen een gasplaneet, en hij staat nog te ver van de zon ook.

bgf324
21 oktober 2009, 00:26
Ja hoor, er zitten zat planeten zonder enige vorm van leven tussen.

Ben jij trouwens weer een floppy nick of heeft iemand anders bedacht dat er maar even een paar anti-homo nicks bij moesten komen?

Ik wordt nooit ruimtereiziger :-(

Cisalpina
21 oktober 2009, 12:14
Ik wordt nooit ruimtereiziger :-(

als we het spelletje semantisch ende letterlijk spelen, zijn we allemaal ruimtereizigers, maar dat zou neerkomen op vitterij.

ik was ook graag ruimtereiziger geweest, onverschrokken gaan waar nog niemand ooit is gegaan en daar dan zwaarden, paarden en ziektekiemen introduceren.

het zal voor een volgend leven zijn, vrees ik.

Xenophon
21 oktober 2009, 13:43
idd, jeeh voor de planeten!

met zoveel planeten om te monitoren is het wel begrijpelijker dat god hier af en toe een afwezige indruk laat. bovendien, de laatste keer dat hij zijn speciale gezant heeft gestuurd, hebben we hem met zijn klikken en klakken aan een kruis genageld.

We = Romeinen.

En speciale afgezant is hij maar geworden zo'n 300 jaar na zijn dood.

De grootste swindel allertijden. :rofl:

edeses
23 oktober 2009, 21:30
Voor de UFO/alien-believers is t wel een godsdienstitg item: meer planeten = meer aliens :-D
It's all about probability.

Zolang de zon rond de aarde blijft draaien heb ik geen probleem met deze extra planeten, integendeel!

Bovenbuur
23 oktober 2009, 22:05
It's all about probability.

Zolang de zon rond de aarde blijft draaien heb ik geen probleem met deze extra planeten, integendeel!

Bewijs tegen het heliocentrisme gevonden: nog meer planeten die om de aarde draaien!

praha
23 oktober 2009, 23:02
als we het spelletje semantisch ende letterlijk spelen, zijn we allemaal ruimtereizigers, maar dat zou neerkomen op vitterij.

ik was ook graag ruimtereiziger geweest, onverschrokken gaan waar nog niemand ooit is gegaan en daar dan zwaarden, paarden en ziektekiemen introduceren.

het zal voor een volgend leven zijn, vrees ik.
tsssssss........teveel naar Star Trek gezien, peins ik

praha
23 oktober 2009, 23:05
Bewijs tegen het heliocentrisme gevonden: nog meer planeten die om de aarde draaien!
denk je ?
'k vroeg me eigenlijk af waar die'exoplaneten' precies gevonden waren

Fozzie
30 oktober 2009, 01:45
tsssssss........teveel naar Star Trek gezien, peins ik

De aflevering waarin Cpt Kirk of Picard paarden en zwaarden introduceren op een planeet heb ik dan toch gemist ;)

Lampedeir
30 oktober 2009, 05:44
De aflevering waarin Cpt Kirk of Picard paarden en zwaarden introduceren op een planeet heb ik dan toch gemist ;)

Allez...Kirk introduceerde zijn zwaard toch steeds bij elke buitenaardse schone:-D

Xenophon
30 oktober 2009, 14:47
De aflevering waarin Cpt Kirk of Picard paarden en zwaarden introduceren op een planeet heb ik dan toch gemist ;)

Dat kan, er zijn tenslotte 68 (+-) afleveringen van Star Trek met James Tiberius alleen al.

Cisalpina
1 november 2009, 06:58
Allez...Kirk introduceerde zijn zwaard toch steeds bij elke buitenaardse schone:-D

terecht.

7 of 9 mag mij ook altijd ne keer komen assimileren.

fonne
1 november 2009, 21:00
http://edition.cnn.com/2009/TECH/science/10/19/space.new.planets/index.html

Ze hebben natuurlijk helemaal geen planeten ontdekt. Ze hebben alleen een paar sterren een beetje zien wiebelen in hun telescoop. Iets wat nog veel andere oorzaken zou kunnen hebben. Maar die uitleg over de planeten verkoopt toevallig het best.

Bovenbuur
2 november 2009, 00:21
Ze hebben natuurlijk helemaal geen planeten ontdekt. Ze hebben alleen een paar sterren een beetje zien wiebelen in hun telescoop. Iets wat nog veel andere oorzaken zou kunnen hebben. Maar die uitleg over de planeten verkoopt toevallig het best.

Nou ja, er is iets dat aan die ster trekt. Tenzij iemand er een magneet in heeft ingebouwd gaat het waarschijnlijk om een zwaartekrachtsinvloed. De grootte van de bewegin vertelt je iets over de grootte van de kracht, de snelheid waarmee het gebeurd iets over de omlooptijd en dus de baan van het trekkende object. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor uitleg jij nog meer aan dit soort data zou willen kunnen geven...

fonne
2 november 2009, 00:44
Nou ja, er is iets dat aan die ster trekt. Tenzij iemand er een magneet in heeft ingebouwd gaat het waarschijnlijk om een zwaartekrachtsinvloed. De grootte van de bewegin vertelt je iets over de grootte van de kracht, de snelheid waarmee het gebeurd iets over de omlooptijd en dus de baan van het trekkende object. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor uitleg jij nog meer aan dit soort data zou willen kunnen geven...

De niet bewezen basis-veronderstelling is dat er sprake is van een quasi-puntvormig object (een klein bolletje gelijk Jupiter of zoiets) dat via zwaartekracht een invloed uitoefent op de positie van de ster. Iets dat we dus 'planeet' noemen. Maar een excentrische ring van stof of gas zou datzelfde effect toch ook kunnen veroorzaken? Of zoals u zegt, een afwijking van het magnetisch veld in die ster t.o.v de rotatie-as. Natuurlijk extrapoleren we graag onze kennis van ons planetenstelsel naar de rest van het heelal. Maar een extrapolatie op basis van één enkele waarneming is niet heel wetenschappelijk. En dus zouden we best een beetje bescheiden blijven tot er een echt bewijs is.

Bovenbuur
2 november 2009, 06:46
De niet bewezen basis-veronderstelling is dat er sprake is van een quasi-puntvormig object (een klein bolletje gelijk Jupiter of zoiets) dat via zwaartekracht een invloed uitoefent op de positie van de ster. Iets dat we dus 'planeet' noemen. Maar een excentrische ring van stof of gas zou datzelfde effect toch ook kunnen veroorzaken? Of zoals u zegt, een afwijking van het magnetisch veld in die ster t.o.v de rotatie-as. Natuurlijk extrapoleren we graag onze kennis van ons planetenstelsel naar de rest van het heelal. Maar een extrapolatie op basis van één enkele waarneming is niet heel wetenschappelijk. En dus zouden we best een beetje bescheiden blijven tot er een echt bewijs is.

Een ring van gas met een zwaartepunt op de voorspelde plek zou kunnen (denk ik), maar deze zou wel een behoorlijk grote massa moeten hebben en aan de kant van de voorspelde planeet veel en veel meer materie moeten bezitten dan aan de andere kant, zo veel dat de makkelijkste manier om dat te bereiken het plaatsen van een planeet in die gasring is. Het grootste probleem is dat de omlooptijd gemeten kan worden, ze kunnen dus relatief goed de afstand van de ster en de massa van het object bepalen, een lichtere ring van gas die dichterbij hangt zou het signaal niet verklaren, en veruit de meeste gevonden signalen (bij gebrek aan betere apparatuur) zijn van behoorlijk zware objecten, die best wel een dikke gasring nodig zouden hebben om verklaard te worden.