PDA

View Full Version : Zoektocht in Turkije naar ark van Noach


Turkse Nederlander
29 april 2004, 20:50
NEW YORK - Een team van Amerikaanse en Turkse archeologen meent op een satellietfoto van de berg Ararat, in Oost-Turkije, sporen van de ark van Noach te hebben ontdekt. Op 15 juli beginnen zij een nieuwe zoekactie naar het bijbelse vaartuig. Een Hawaiiaanse katholieke zakenman financiert de expeditie, zo meldde een lokaal televisiestation in Honolulu donderdag.

Volgens het Oude Testament liet God het veertig dagen en nachten regenen om de mensen te straffen voor hun verdorvenheid. Noach kreeg opdracht een ark te bouwen die, naast hem en zijn familie, van alle diersoorten op aarde een mannetje en en vrouwtje kon huisvesten. Toen na de zondvloed het water zakte, strandde de ark op de 5156 hoge berg Ararat, zo wil de overlevering.

Amerikaanse spionagevliegtuigen fotografeerden al in 1949 en vreemde, door ijs bedekte structuur op de berg. De Amerikaanse regering gaf deze beelden in 1997 vrij. Volgens fanatieke gelovigen was hierop overduidelijk de vorm van een schip te zien.

Wetenschappers vonden de foto's echter geen overtuigend bewijs voor deze stelling. Zij wezen er ook op dat er geen enkel geologisch bewijs bestaat dat het water op aarde ooit zo hoog heeft gestaan.

Door de zeer hete zomer van vorig jaar is een fors deel van de ijslaag op de top van de Ararat gesmolten. Daarom gaf de Hawaiiaanse zakenman Daniel McGivern, die tevens een zeer overtuigd katholiek is, opdracht om nieuwe satellietfoto's te maken van de berg. Daarop zou een grote structuur van 15 meter hoog, 25 meter breed en 150 meter lang te zien zijn.

De afgelopen decennia zijn talrijke wetenschappers en avonturiers afgereisd naar Oost-Turkije in de hoop het legendarische schip te vinden. De expedities vormen zelfs een belangrijke bron van inkomsten voor de plaatselijke bevolking. Mocht het deze keer wel lukken het schip te lokaliseren, dan zullen de wetenschappers het met rust laten, zo beloofde McGivern. "We zullen de ark alleen fotografen zodat iedereen hem kan zien", aldus de zakenman.

bron : NU.nl

dagallemaal
30 april 2004, 00:11
De Ark van Noach :lol:
Maar iedereen weet toch al decennia dat het verhaal is overgenomen uit Babylonië. Dus wat ze daar ooit zouden kunnen vinden is het bewijs van een babylonische legende over een zondvloed (zoveel ouder dan de bijbel) wat natuurlijk niets afdoet van het mooie bijbelverhaal :wink:

BTW Turk4ever, ik wacht op een reactie van jou op het volgende:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=445604&highlight=#445604
indien je echt geinformeerd bent over de turkse zaken, dan kun je daar inhoudelijk wat bijbrengen. Am waiting!

Herman Desmedt ©HD
30 april 2004, 00:51
Altijd al gezegd dat de Bijbel hooguit een geschiedenisboek is, met al dan niet door de tijd misvormde verhalen.
Het verhaal van de zondvloed is ook nog elders te vinden, maar ik vrees dat het niet meer is dan de normale stijging van het water bij het einde van de laatste ijstijd. Doordat mogelijk toen de straat van Gibraltar voor een tijdelijke stop van het water gezorgd heeft kan het geheel in het middelandse zeegebied een veel plotsere overstroming gehad hebben. Dat is zeker ook waar voor de zee van marmara en de zwarte zee.

straddle
30 april 2004, 08:36
Altijd al gezegd dat de Bijbel hooguit een geschiedenisboek is, met al dan niet door de tijd misvormde verhalen.
Het verhaal van de zondvloed is ook nog elders te vinden, maar ik vrees dat het niet meer is dan de normale stijging van het water bij het einde van de laatste ijstijd. Doordat mogelijk toen de straat van Gibraltar voor een tijdelijke stop van het water gezorgd heeft kan het geheel in het middelandse zeegebied een veel plotsere overstroming gehad hebben. Dat is zeker ook waar voor de zee van marmara en de zwarte zee.

Ik had altijd gedacht dat het om de Bosporus en de Dardanellen zou gaan die als "stop" voor de toen onbestaande Zwarte Zee dienden. Het breken van die stop deed de zondvloed van Middellandse Zeewater naar een dal ontstaan, welke nu de Zwarte Zee is. Of stamp ik hier open deuren in?...

Philips Inc.
30 april 2004, 08:50
What next?

Een mannelijk geraamte waar een rib ontbreekt?

:lol:

Turkse Nederlander
30 april 2004, 12:21
De Ark van Noach :lol:
Maar iedereen weet toch al decennia dat het verhaal is overgenomen uit Babylonië. Dus wat ze daar ooit zouden kunnen vinden is het bewijs van een babylonische legende over een zondvloed (zoveel ouder dan de bijbel) wat natuurlijk niets afdoet van het mooie bijbelverhaal :wink:

BTW Turk4ever, ik wacht op een reactie van jou op het volgende:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=445604&highlight=#445604
indien je echt geinformeerd bent over de turkse zaken, dan kun je daar inhoudelijk wat bijbrengen. Am waiting!
Ik heb gereageerd 0X

dagallemaal
30 april 2004, 14:50
De Ark van Noach :lol:
Maar iedereen weet toch al decennia dat het verhaal is overgenomen uit Babylonië. Dus wat ze daar ooit zouden kunnen vinden is het bewijs van een babylonische legende over een zondvloed (zoveel ouder dan de bijbel) wat natuurlijk niets afdoet van het mooie bijbelverhaal :wink:

BTW Turk4ever, ik wacht op een reactie van jou op het volgende:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=445604&highlight=#445604
indien je echt geinformeerd bent over de turkse zaken, dan kun je daar inhoudelijk wat bijbrengen. Am waiting!
Ik heb gereageerd 0X
Gezien, ligt echter buiten de belangrijkste draden op dit forum:
Vreemdelingen beleid enz... dat niet zoveel gevolgd wordt en deze informatie is wel belangrijk in het "licht" van de laatste vogels-studie om het te relativeren.

parcival
30 april 2004, 15:29
Een tekst van John D. Morris, Ph.D. Professor of Geology
Institute for Creation Research (zeker geen onbevooreerde bron) Maar ook hij beoordeeld het als een normale geologische structuur.
http://www.tentmaker.org/WAR/BoatShaped.html

foto en tekening van het gebied
http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/img_ararat.html

Spolpoel
1 mei 2004, 07:08
What next?

Een mannelijk geraamte waar een rib ontbreekt?

:lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

circe
1 mei 2004, 07:33
Altijd al gezegd dat de Bijbel hooguit een geschiedenisboek is, met al dan niet door de tijd misvormde verhalen.
Het verhaal van de zondvloed is ook nog elders te vinden, maar ik vrees dat het niet meer is dan de normale stijging van het water bij het einde van de laatste ijstijd. Doordat mogelijk toen de straat van Gibraltar voor een tijdelijke stop van het water gezorgd heeft kan het geheel in het middelandse zeegebied een veel plotsere overstroming gehad hebben. Dat is zeker ook waar voor de zee van marmara en de zwarte zee.

Ik had altijd gedacht dat het om de Bosporus en de Dardanellen zou gaan die als "stop" voor de toen onbestaande Zwarte Zee dienden. Het breken van die stop deed de zondvloed van Middellandse Zeewater naar een dal ontstaan, welke nu de Zwarte Zee is. Of stamp ik hier open deuren in?...

ja, deze stelling is ongeveer de meest aanvaarde denk ik. En uiteraard is de bijbel een kroniek van de zeer oude geschiedenis. Ik begrijp totaal niet waarom mensen daar een andere betekenis aan willen geven, maar dat is niet mijn probleem. Het verschil tussen bijbel en koran is dat het eerste opgetekende verhalen zijn waarbij Jahweh dikwijls is tussengekomen (vandaag komt hij bij mij ook tussen, ik heb hem gevraagd om het mooit weer te laten zijn, en kijk: hij doet het !) de koran is echter opgesteld als wetboek "zeg aan de gelovigen dat ze moeten... etc.etc.."

Maar die toestand van die "stop" die doorgeslagen werd is ondertussen al min of meer bewezen aan de hand van bodemstalen in de zwarte zee. Rekening houdend met het feit dat daar toen misschien wel een van de eerste groepen agrariers woonden lijkt het me een zeer plausibele uitleg.

Of die "ark" nu gevonden wordt? lijkt me iets minder plausibel :wink:
Dat een of andere slimme pipo erin geslaagd is om rap rap een boot te bouwen en daarin met zijn familie en hebben en houden te wachten tot de overstromingen gedaan waren vind ik dan weer wel aanvaardbaar.

Als men er bovendien al in geslaagd is om via DNA te kunnen achterhalen dat de meeste niet-zwarte mensen afstammen van één pipo uit de kaukasus.... leuk hé?

Vlaamse Leeuw
1 mei 2004, 08:54
Als men de Ark van Noah vindt, dan zou dat een van de grootste ontdekkingen van de geschiedenis zijn, zeker omdat een heleboel mensen - waaronder ik - niet echt geloven dat dit schip ooit heeft bestaan.

Herman Desmedt ©HD
1 mei 2004, 23:02
Altijd al gezegd dat de Bijbel hooguit een geschiedenisboek is, met al dan niet door de tijd misvormde verhalen.
Het verhaal van de zondvloed is ook nog elders te vinden, maar ik vrees dat het niet meer is dan de normale stijging van het water bij het einde van de laatste ijstijd. Doordat mogelijk toen de straat van Gibraltar voor een tijdelijke stop van het water gezorgd heeft kan het geheel in het middelandse zeegebied een veel plotsere overstroming gehad hebben. Dat is zeker ook waar voor de zee van marmara en de zwarte zee.

Ik had altijd gedacht dat het om de Bosporus en de Dardanellen zou gaan die als "stop" voor de toen onbestaande Zwarte Zee dienden. Het breken van die stop deed de zondvloed van Middellandse Zeewater naar een dal ontstaan, welke nu de Zwarte Zee is. Of stamp ik hier open deuren in?...

Dat wordt inderdaad al sinds mensenheugnis aangegeven.
Let er ook op dat er nog regio's zijn die onder het zeeniveau liggen. De dode zee bijvoorbeeld. In de laatste ijstijd was dat heel anders.

manta
3 mei 2004, 21:38
En wat als ze er een schip vinden ? Hoe kan men dan de link leggen tussen de bijbel en een scheepswrak ? Veel theater voor nen oude boot...
Kunnen ze er nog een grote TV-show rond brengen...
:crazyeye: Geef mij dan de " missing rib" maar... veel spannender... :lol:

dagallemaal
4 mei 2004, 08:29
En wat als ze er een schip vinden ? Hoe kan men dan de link leggen tussen de bijbel en een scheepswrak ? Veel theater voor nen oude boot...
Kunnen ze er nog een grote TV-show rond brengen...
:crazyeye: Geef mij dan de " missing rib" maar... veel spannender... :lol:Ik zou liever de resten van die appel eens willen zien :lol: :lol: