PDA

View Full Version : dringende nerdy vraag


Maximus Aurelius
28 oktober 2009, 22:53
waar bevindt de shift en de tab knop zich ergens op een azerty klavier??

Johan Bollen
28 oktober 2009, 23:04
Ben jij niet een beetje gemakzuchtig?

Xenophon
28 oktober 2009, 23:07
waar bevindt de shift en de tab knop zich ergens op een azerty klavier??

Alle twee in de linkse rij.

Maximus Aurelius
28 oktober 2009, 23:07
ziede gij daar ergens tab of shift?

Maximus Aurelius
28 oktober 2009, 23:08
Alle twee in de linkse rij.


tab = inspringen

shift = shift/lock

??

Xenophon
28 oktober 2009, 23:09
ziede gij daar ergens tab of shift?

Shift is de grote pijl en tab zijn die twee pijltjes.

Maximus Aurelius
28 oktober 2009, 23:13
Shift is de grote pijl en tab zijn die twee pijltjes.

inderdaad! wie had dat gedacht! het werkt! thnx!

bgf324
28 oktober 2009, 23:37
Je tab vind je tussen je 2 benen.

Jazeker
29 oktober 2009, 00:20
waar bevindt de shift en de tab knop zich ergens op een azerty klavier??

Als je toch werkgever bent... verbied die dingen. Wie zich niet op 2-3 dagen kan aanpassen op een qwerty is iemand die nooit het metriek stelsel onder de knie zal krijgen.

Maximus Aurelius
29 oktober 2009, 00:47
Als je toch werkgever bent... verbied die dingen. Wie zich niet op 2-3 dagen kan aanpassen op een qwerty is iemand die nooit het metriek stelsel onder de knie zal krijgen.

wie zegt dat ik werkgever ben?

qwerty is beter, feit.

kiko
29 oktober 2009, 06:45
qwerty is beter, feit.
Waarom ?

lomeanor
29 oktober 2009, 07:23
Als je toch werkgever bent... verbied die dingen. Wie zich niet op 2-3 dagen kan aanpassen op een qwerty is iemand die nooit het metriek stelsel onder de knie zal krijgen.

Is de "ë", niet makkelijker op Azerty?

van Maerlant
29 oktober 2009, 09:26
Niet echt. Trema staat gewoon een knop lager.

Visjnu
29 oktober 2009, 09:43
Is de "ë", niet makkelijker op Azerty?

Dat blijft alt+137 ;)

cyberelf
29 oktober 2009, 10:01
alt-u e op een Mac (alt-u = umlaut) 8-)

Jazeker
29 oktober 2009, 10:47
Is de "ë", niet makkelijker op Azerty?

Nëën.

Jazeker
29 oktober 2009, 10:48
wie zegt dat ik werkgever ben?

My bad. Had je even verward met Dajjal.

lomeanor
29 oktober 2009, 11:39
Nëën.

Aha.

lomeanor
29 oktober 2009, 11:39
Dat blijft alt+137 ;)
que? 8O

Jazeker
29 oktober 2009, 11:41
Dat blijft alt+137 ;)

Met de juiste instellingen, tik je gewoon eerst het trema en dan de e => ë

Xenophon
29 oktober 2009, 11:42
que? 8O

Dat is een code om symbolen te verkrijgen die niet op de toetsen van uw keybord staan.

Een toetsenbord kan duizenden leestekens produceren als je de codes kent.

lomeanor
29 oktober 2009, 11:43
Met de juiste instellingen, tik je gewoon eerst het trema en dan de e => ë

Zoals op azerty, dus.

Maar hoe zorg je er voor dat je de juiste instellingen hebt?

Mijn niveau in informatica beperkt zich tot: toetsenbord insteken in het juiste gaatje en hopen dat het werkt. :oops:

lomeanor
29 oktober 2009, 11:44
Dat is een code om symbolen te verkrijgen die niet op de toetsen van uw keybord staan.

Een toetsenbord kan duizenden leestekens produceren als je de codes kent.

Ja maar als is zoiets moet doen elke keer dat ik een ë nodig heb, dan geraakt het helemaal niet vooruit.

Het woord patiënt moet ik nogal frequent typen...

Xenophon
29 oktober 2009, 11:46
Ja maar als is zoiets moet doen elke keer dat ik een ë nodig heb, dan geraakt het helemaal niet vooruit.

Het woord patiënt moet ik nogal frequent typen...

Type het èèn keer en copy/paiste het.

van Maerlant
29 oktober 2009, 12:02
Met de juiste instellingen, tik je gewoon eerst het trema en dan de e => ë

Tja, het enige nadeel aan mijn XP lite is dat het trema verdwenen is. Zou ik daar iets aan kunnen doen? (behalve dan weer slipstreamen en formatten :( )

Visjnu
29 oktober 2009, 12:23
Zoals op azerty, dus.

Maar hoe zorg je er voor dat je de juiste instellingen hebt?

Als keyboard international kiezen. Bij "US Qwerty" werkt het bijvoorbeeld niet, maar bij "US Qwerty International" wel.

Een trema staat niet op een qwerty toetsenbord, Jazeker bedoelt waarschijnlijk het dubbel aanhalingsteken.

Renesse
29 oktober 2009, 12:37
Zoals op azerty, dus.

Maar hoe zorg je er voor dat je de juiste instellingen hebt?

Mijn niveau in informatica beperkt zich tot: toetsenbord insteken in het juiste gaatje en hopen dat het werkt. :oops:

Na 9401 berichten mag je daar toch wel niet meer aan twijfelen.

Jazeker
29 oktober 2009, 13:29
Als keyboard international kiezen. Bij "US Qwerty" werkt het bijvoorbeeld niet, maar bij "US Qwerty International" wel.

Een trema staat niet op een qwerty toetsenbord, Jazeker bedoelt waarschijnlijk het dubbel aanhalingsteken.

Dät bëdöëldë ïk ïndërdääd. Mÿ mïstäkë ;-)

Bovenbuur
29 oktober 2009, 13:52
wie zegt dat ik werkgever ben?

qwerty is beter, feit.

Qwerty is ontworpen om bij het typen in het Engels je typmachine zo weinig mogelijk in de knoop te laten raken, azerty voor hetzelfde in het Frans. Gezien niemand meer een typmachine gebruikt is dat niet langer relevant, geen van beiden is beter. Wel is het natuurlijk makkelijk als iedereen dezelfde toetsenborden kan gebruiken...

Jedd
29 oktober 2009, 19:00
mijn werk gaat overschakelen op office 2007


u mag nu al de oplossingen geven op de problemen die nog moeten komen

patrickve
29 oktober 2009, 19:12
Als je toch werkgever bent... verbied die dingen. Wie zich niet op 2-3 dagen kan aanpassen op een qwerty is iemand die nooit het metriek stelsel onder de knie zal krijgen.

Da's niet waar hoor. Ik heb (toch wel 6 maanden werk of zo) leren 10-vingerig blind tikken op een AZERTY.

En toen ging ik naar Duitsland, waar het allemaal QWERTY's waren. Welnu, dat is maanden sukkelen, want ge maakt de ganse tijd die fouten.

Ik heb mij dus omgeschakeld op QWERTY (ik tik tienvingerig blind op qwerty ongeveer even snel als ik kan spreken - alle, misschien half zo snel). Maar van de slag word ik zot op een AZERTY. Nu tik ik de ganse tijd op qwerty (zelfs al is 't een azerty klavier, da's niet erg, ik schakel dat om, wat er op de toetsen geschreven staat kan mij toch niet schelen).

Derk de Tweede
29 oktober 2009, 19:17
Äëmsterdämnèd.

Hoomer
29 oktober 2009, 19:31
waar bevindt de shift en de tab knop zich ergens op een azerty klavier??

Naast de anykey

Dronkoers
29 oktober 2009, 19:55
Qwerty of azerty... ik typ met 2-3 vingers, en moet naar klavier kijken ;-)

Pølle
29 oktober 2009, 21:02
66 berichtjes per dag op dit forum plaatsen en nóg niet blind kunnen typen.
Sterk bezig.

:-D

van Maerlant
29 oktober 2009, 21:05
Qwértÿ vöòr dë W�*n!

Johnny Blaze
29 oktober 2009, 21:06
http://www.chimoosoft.com/Images/dvorak/dvorak.jpg

van Maerlant
29 oktober 2009, 21:09
Meh.

Kallikles
29 oktober 2009, 23:42
Da's niet waar hoor. Ik heb (toch wel 6 maanden werk of zo) leren 10-vingerig blind tikken op een AZERTY.

En toen ging ik naar Duitsland, waar het allemaal QWERTY's waren. Welnu, dat is maanden sukkelen, want ge maakt de ganse tijd die fouten.

Ik heb mij dus omgeschakeld op QWERTY (ik tik tienvingerig blind op qwerty ongeveer even snel als ik kan spreken - alle, misschien half zo snel). Maar van de slag word ik zot op een AZERTY. Nu tik ik de ganse tijd op qwerty (zelfs al is 't een azerty klavier, da's niet erg, ik schakel dat om, wat er op de toetsen geschreven staat kan mij toch niet schelen).

In Duitsland heb je geen QWERTY maar QWERTZ.

Jazeker
29 oktober 2009, 23:57
Toen ik ging werken had ik de prijs voor snelste tikker op een Azerty klavier (vrijwillige cursus onder de middag op de middelbare school). Ik kreeg daar een Sun Station met Qwerty onder mijn neus. Na twee dagen switchen tussen thuis (azerty) en het werk (qwerty) werd ik zo schizo dat ik gewoon een qwerty voor thuis ben gaan kopen. Na twee dagen tikte ik even vlot op een qwerty als op azerty. Daarna nog vlotter. Er zijn twee truukjes om wat trema's en zo te plaatsen, maar verder heb je dat op geen tijd onder de knie.

Jedd
30 oktober 2009, 00:01
http://www.amiga-hardware.com/download_photos/a2000_key_big.jpg

het duurt wel effe voor ge overweg kunt met een Fins klavier.

in de tijd van voor de laptop was ik altijd een kwartier kwijt aan het versturen van één mailtje.

:multi: laptops :multi:

Johnny Blaze
30 oktober 2009, 00:17
http://www.amiga-hardware.com/download_photos/a2000_key_big.jpg


:cheer: Amiga :cheer:

dankzij die computers maak ik nu mijn geld :)

Jedd
30 oktober 2009, 00:21
:cheer: Amiga :cheer:

dankzij die computers maak ik nu mijn geld :)


geld maken met de PC is illegaal :evil:

Jedd
30 oktober 2009, 00:21
geld maken met de PC is illegaal :evil:

met de Amiga trouwens ook

Jazeker
30 oktober 2009, 00:22
:cheer: Amiga :cheer:

dankzij die computers maak ik nu mijn geld :)

Commodore 64, 128 en de opvolger de Amiga. Het waren in die tijd wel wondermachientjes. Jammer dat ik er in die tijd geen had. Ik had pas een computer in 1990 maar dat was een XT PC met monochroom scherm. Maar dankzij dat ding doe ik nu mijn job :cheer:

Johnny Blaze
30 oktober 2009, 02:58
Commodore 64, 128 en de opvolger de Amiga. Het waren in die tijd wel wondermachientjes. Jammer dat ik er in die tijd geen had. Ik had pas een computer in 1990 maar dat was een XT PC met monochroom scherm. Maar dankzij dat ding doe ik nu mijn job :cheer:

Ja en nee. De Amiga was niet echt een opvolger maar een totaal nieuw systeem. Het was ook een apart team dat deze computer ontwikkeld heeft (ene kwam van Atari als ik me niet vergis). Zij hebben hun concept of computer (of whatever) toen kunnen verkopen aan Commodore. Fantastisch machien voor zijn (haar?) tijd. Multitasking, multithreading, GUI...

Ik herinner mij nog de frustratie op school. Terwijl we daar moesten tijpen voor wa resultaat te krijgen op een oranje monochroom scherm zat ik thuis te tekenen en te animeren(!!) in 4096 kleuren (HAM, hold and modify, artifects waren erger als een slechte jpeg, maar bom voor die tijd).

Later na mijn Amiga 500 een Amiga 4000 kunnen kopen (weekendwerk en sponsering van de ouders toen :) ), daar ging mijn wereld pas open. Eerst wa geklommeld met Imagine (3D pakket) daarna Lightwave leren kennen. Ik gebruik dit pakket nog steeds nu(wel de moderne incarnatie natuurlijk). Fantastisch gewoon, die bang for the buck die ge uit die machine kon halen.

patrickve
30 oktober 2009, 20:09
In Duitsland heb je geen QWERTY maar QWERTZ.

Als het Duitse klavieren zijn, wel ja, maar als het USA clavieren zijn (internationaal instituut), dan is 't QWERTY.

Enfin, 't punt is dat je wel degelijk "gebonden" kan zijn aan een zeker klavier.

420yeahbaby
30 oktober 2009, 20:37
inderdaad! wie had dat gedacht! het werkt! thnx!

haha gieren :D

Txiki
30 oktober 2009, 20:42
Zeg losers, leer gewoon typen op een qwerty én op een azerty e

bgf324
30 oktober 2009, 20:58
azerty is een frans toetsenbord.
Ons opgelegd door de Franse overheersende machten!

Jedd
30 oktober 2009, 21:01
azerty is een frans toetsenbord.
Ons opgelegd door de Franse overheersende machten!

:belgievl: Azerty :belgievl:

bgf324
30 oktober 2009, 21:04
:belgievl: Azerty :belgievl:
:snipersm:

:vlaander::vlaander::vlaander:

Jedd
30 oktober 2009, 21:08
Dankzij azerty kunnen de Joséphines en Jérémies dezer wereld tenminste hun eigen naam typen

Denkt daar maar eens over na
allé, als ge goesting hebt hé

filosoof
31 oktober 2009, 12:56
Als je toch werkgever bent... verbied die dingen. Wie zich niet op 2-3 dagen kan aanpassen op een qwerty is iemand die nooit het metriek stelsel onder de knie zal krijgen.Dom en kortzichtig argument.
Je moet eens een paar keren proberen ergens in te loggen met een veilig paswoord als je van azerty naar qwerty of qwertz moet overstappen.
Om dan nog niet te spreken van je vermindering in snelheid als je qwerty moet gebruiken voor Frans of een andere taal met accenten. D�*n ben je beter af met een Zwitserse qwertz (géén Duitse!), een Franse of Belgische azerty dan met gelijk welke qwerty.

Qua gewoon gebruik is qwerty enkel goed voor ééntalige teksten in NL of EN.

Maar ik begrijp je wel: om te programmeren is qwerty idd gemakkelijker voor je < > {} [ ] etc.

filosoof
31 oktober 2009, 13:03
Qwerty of azerty... ik typ met 2-3 vingers, en moet naar klavier kijken ;-)bij qwerty kun je niet kijken: toetscombinaties voor accenten uit het hoofd leren.

filosoof
31 oktober 2009, 13:11
azerty is een frans toetsenbord.
Ons opgelegd door de Franse overheersende machten!Er bestaat ook een Belgische azerty!
! - _ en @ staan dan elders, 't gaat maar als ik in Frankrijk kom breng ik wel soms een nieuwe azerty.FR mee naar huis. (hier zijn ze te duur)

filosoof
31 oktober 2009, 13:11
.

filosoof
31 oktober 2009, 13:16
Dat blijft alt+137 ;)Daar kicken de nerds op...
(en sommige Vlamingen ook, als ze daarmee mensen kunnen afleren méér dan één taal dagelijks te gebruiken)

Jazeker
31 oktober 2009, 13:18
http://www.amiga-hardware.com/download_photos/a2000_key_big.jpg

het duurt wel effe voor ge overweg kunt met een Fins klavier.

in de tijd van voor de laptop was ik altijd een kwartier kwijt aan het versturen van één mailtje.

:multi: laptops :multi:

Ander klavier inpluggen en toetsenbord settings aanpassen :roll:

Ik zie de rol van een laptop in het verhaal niet.

Jazeker
31 oktober 2009, 13:22
bij qwerty kun je niet kijken: toetscombinaties voor accenten uit het hoofd leren.

Wie zegt dat? 8O

Buiten het trema (ja dan moet je even " gebruiken) staan alle accentjes van je geliefde Franse taal er op hoor.

Wélkè wil je dat ïk ûit mijn toetsenbord haal zonder ALT+ASCII-code te gebruiken?

Ama-gi
31 oktober 2009, 14:33
Daar kicken de nerds op...
(en sommige Vlamingen ook, als ze daarmee mensen kunnen afleren méér dan één taal dagelijks te gebruiken)
Meneer de filosoof heeft blijkbaar den thread niet gevold anders zou hij weten dat er zoiets als QWERTY US International bestaat.,

Maximus Aurelius
31 oktober 2009, 15:10
Dom en kortzichtig argument.
Je moet eens een paar keren proberen ergens in te loggen met een veilig paswoord als je van azerty naar qwerty of qwertz moet overstappen.
Om dan nog niet te spreken van je vermindering in snelheid als je qwerty moet gebruiken voor Frans of een andere taal met accenten. D�*n ben je beter af met een Zwitserse qwertz (géén Duitse!), een Franse of Belgische azerty dan met gelijk welke qwerty.

Qua gewoon gebruik is qwerty enkel goed voor ééntalige teksten in NL of EN.

Maar ik begrijp je wel: om te programmeren is qwerty idd gemakkelijker voor je < > {} [ ] etc.



ik vind querty in eender welke taal die ik regelmatig gebruik makkelijker (en fr ndl). om te beginnen zijn de cijfers en leestekens al veel logischer geplaatst.

Dronkoers
31 oktober 2009, 15:29
66 berichtjes per dag op dit forum plaatsen en nóg niet blind kunnen typen.
Sterk bezig.

:-D

Misschien wil ik het gewoon nie kunnen ;-)

filosoof
7 december 2009, 15:10
Als je toch werkgever bent... verbied die dingen. Wie zich niet op 2-3 dagen kan aanpassen op een qwerty is iemand die nooit het metriek stelsel onder de knie zal krijgen.Zolang je je beperkt tot Engels en NL, géén probleem.

Wat is 't bezwaar tegen de Zwitserse qwertz?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/KB_Swiss.svg/300px-KB_Swiss.svg.png
Niet ééntalig genoeg?

filosoof
7 december 2009, 15:12
66 berichtjes per dag op dit forum plaatsen en nóg niet blind kunnen typen.
Sterk bezig.

:-D

Misschien wil ik het gewoon nie kunnen ;-)Ik ook niet :lol: