PDA

View Full Version : Israël wil geen vrede maar oorlog (deel 4)

Jaani_Dushman
2 november 2009, 22:05
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=1P2HDDUS

Berlany Azzam werd op 28 oktober gearresteerd door de Israëlische politie op de Westelijke Jordaanoever, en geboeid naar de Gazastrook gebracht.
Azzam, een christelijk-orthodox meisje van 21 jaar beging volgens Israël de "gruwelijke misdaad" om te gaan studeren aan de katholieke universiteit van Bethlehem. Deze studente is afkomstig van Gaza, en Israël oordeelt dat verhuizen binnen de Palestijnse Gebieden niet toegestaan is. Nochtans, volgens de akkoorden van Oslo vormen de Palestijnse Gebieden één politieke enitieit, zonder onderscheid tussen Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Israël heeft geen enkele bevoegdheid om te bepalen welke Palestijn waar moet wonen.

Wat denkt Israël te bereiken door een 21-jarig christelijk meisje, op 2 maanden voor het einde van haar studies, te arresteren en haar de toegang tot de Westelijke Jordaanoever te ontzeggen?

Dajjal
2 november 2009, 22:19
Palestijnen willen geen vrede maar oorlog.

roodhaar
2 november 2009, 22:19

Berlany Azzam werd op 28 oktober gearresteerd door de Israëlische politie op de Westelijke Jordaanoever, en geboeid naar de Gazastrook gebracht.
Azzam, een christelijk-orthodox meisje van 21 jaar beging volgens Israël de "gruwelijke misdaad" om te gaan studeren aan de katholieke universiteit van Bethlehem. Deze studente is afkomstig van Gaza, en Israël oordeelt dat verhuizen binnen de Palestijnse Gebieden niet toegestaan is. Nochtans, volgens de akkoorden van Oslo vormen de Palestijnse Gebieden één politieke enitieit, zonder onderscheid tussen Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Israël heeft geen enkele bevoegdheid om te bepalen welke Palestijn waar moet wonen.

Wat denkt Israël te bereiken door een 21-jarig christelijk meisje, op 2 maanden voor het einde van haar studies, te arresteren en haar de toegang tot de Westelijke Jordaanoever te ontzeggen?

weer het zoveelste schandelijk voorbeeld. :oops:

Jaani_Dushman
2 november 2009, 22:26
Palestijnen willen geen vrede maar oorlog.Door te gaan studeren in Bethlehem. :|

SDX
2 november 2009, 23:05
Nee, door zich niet aan de Oslo akkoorden te houden, waarom zou Israël dat dan wél moeten doen - land voor vrede heeft geen vrede gebracht - enkel nóg meer terreur, aanslagen en doden.

roodhaar
2 november 2009, 23:15
- land voor vrede

:oops::oops: zo bestempelt een zionist idd het ontruimen van illegale kolonisten uit de gaza strook, om deze vervolgens quasi hermetisch af te sluiten tot een ghetto dat uitgehongerd wordt en quasi wekelijks bestookt wordt om verkozen hamas leden uit te schakelen.... en nadien culmineert tot het afslachten van honderden vrouwen en kinderen , met fosforwapens.

niet te vergeten : de kolonisatie van de Westbank werd juist geïntensifieerd.

Zionisten he..;het blijft een geheel van leugens en bedrog. én ranzigheid.

Jaani_Dushman
2 november 2009, 23:18
Nee, door zich niet aan de Oslo akkoorden te houden, waarom zou Israël dat dan wél moeten doen - land voor vrede heeft geen vrede gebracht - enkel nóg meer terreur, aanslagen en doden.Wat denk je te bereiken door een 21-jarige christelijke studente te arresteren, en geboeid weg te voeren, zodat ze haar studies niet kan afmaken? Wat heeft die meid te maken met terreur, aanslagen en doden?

SDX
2 november 2009, 23:25
Wat denk je te bereiken door een 21-jarige christelijke studente te arresteren, en geboeid weg te voeren, zodat ze haar studies niet kan afmaken? Wat heeft die meid te maken met terreur, aanslagen en doden?

Ik? 8O
Zal je toch daarginds aan hen moeten vragen, ik kan niet in hun plaats antwoorden, wat ik wel kan is me een 'beetje' verplaatsen in hun situatie - en ik zou, denk ik, óók vreselijk voorzichtig worden en het zekere voor het onzekere nemen.

SDX
2 november 2009, 23:30
:oops::oops: zo bestempelt een zionist idd het ontruimen van illegale kolonisten uit de gaza strook, om deze vervolgens quasi hermetisch af te sluiten tot een ghetto dat uitgehongerd wordt en quasi wekelijks bestookt wordt om verkozen hamas leden uit te schakelen.... en nadien culmineert tot het afslachten van honderden vrouwen en kinderen , met fosforwapens.

niet te vergeten : de kolonisatie van de Westbank werd juist geïntensifieerd.

Zionisten he..;het blijft een geheel van leugens en bedrog. én ranzigheid.

Roodhaar, echt waar - die roodaanlopende lachebekjes - schaam je je nou zelf al op voorhand voor die prachtige - steeds weerkerende - superlatieven - of loop je rood aan van woede?
Wel, als het laatste het geval is, dan heb ik hier een erg mooie voor je; http://www.animaatjes.nl/smileys/b/boze/1430.gif om je 'vlammende' betogen nóg meer kracht bij te zetten.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag wat JIJ nu zoal 'concreet' gedaan hebt om je arme filistijntjes te helpen?
Was je er al ooit, heb je al ooit iets gedaan, behalve schreeuwen...???

Jaani_Dushman
2 november 2009, 23:37
Ik? 8O
Zal je toch daarginds aan hen moeten vragen, ik kan niet in hun plaats antwoorden, wat ik wel kan is me een 'beetje' verplaatsen in hun situatie - en ik zou, denk ik, óók vreselijk voorzichtig worden en het zekere voor het onzekere nemen.Voorzichtig?
De Israëlische overheid weet ook dat er geen gevaar uitgaat van deze 21-jarige studente. De Israëlische overheid doet zelfs niet de moeite om te doen alsof dit iets te maken zou hebben met "veiligheid". Hun uitleg is duidelijk: Zij had geen toestemming om in Bethlehem te zijn, en dus werd ze de grens over gezet. Ondanks dat Bethlehem onder de controle van de Palestijnse Autoriteit valt, en niet onder de Israëlische controle.

Dus, laat ons eens kijken welke excuses er nog uit de hoed kunnen getoverd worden:
- Veiligheid? Neen, het gaat hier over een onschuldige studente, en niet over een moslimterrorist.
- Israëlisch woonbeleid? Neen, want zij hebben geen bevoegdheid over dit gebied. Noch over Bethlehem, noch over Gaza.

SDX
2 november 2009, 23:42
Voorzichtig?
De Israëlische overheid weet ook dat er geen gevaar uitgaat van deze 21-jarige studente. De Israëlische overheid doet zelfs niet de moeite om te doen alsof dit iets te maken zou hebben met "veiligheid". Hun uitleg is duidelijk: Zij had geen toestemming om in Bethlehem te zijn, en dus werd ze de grens over gezet. Ondanks dat Bethlehem onder de controle van de Palestijnse Autoriteit valt, en niet onder de Israëlische controle.

Dus, laat ons eens kijken welke excuses er nog uit de hoed kunnen getoverd worden:
- Veiligheid? Neen, het gaat hier over een onschuldige studente, en niet over een moslimterrorist.
- Israëlisch woonbeleid? Neen, want zij hebben geen bevoegdheid over dit gebied. Noch over Bethlehem, noch over Gaza.

...en toen?

liberalist_NL
3 november 2009, 00:28

Ik vermoed dat Israël wil voorkomen dat de Westelijke Jordaanoever een tweede Gazastrook wordt. Met andere woorden, een haard van Islamisme. Dit is zeer spijtig voor het handjevol christenen (http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1228728163698&pagename=JPost/JPArticle/ShowFull) in de Gazastrook, het is zeer begrijpelijk dat ze daar weg willen.

Het beste wordt Gaza gewoon teruggegeven aan Egypte. Arabieren kunnen Arabieren immers vervolgen en uitmoorden zonder opgemerkt te worden door de globale media.

SDX
3 november 2009, 00:37
Ik vermoed dat Israël wil voorkomen dat de Westelijke Jordaanoever een tweede Gazastrook wordt. Met andere woorden, een haard van Islamisme. Dit is zeer spijtig voor het handjevol christenen (http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1228728163698&pagename=JPost/JPArticle/ShowFull) in de Gazastrook, het is zeer begrijpelijk dat ze daar weg willen.

Het beste wordt Gaza gewoon teruggegeven aan Egypte. Arabieren kunnen Arabieren immers vervolgen en uitmoorden zonder opgemerkt te worden door de globale media.
Nee hoor; Egypte wil al die palestijnse heethoofden namelijk ook niet over de vloer, en sloot al lang geleden die grens hermetisch af.

Zeikstraal
3 november 2009, 00:40

Of smijt er a bommen op, liefst cmet championnenwolken, tzal er tijden vredig zijn :hondogen:

liberalist_NL
3 november 2009, 00:42
Of smijt er a bommen op, liefst cmet championnenwolken, tzal er tijden vredig zijn :hondogen:Neen, dat is zielig.

Zeikstraal
3 november 2009, 00:44
Er mogen alleen arabs geraakt worden zeker

liberalist_NL
3 november 2009, 00:46
Er mogen alleen arabs geraakt worden zeker

Er wonen geen Joden in Gaza, for future reference.

Arouet
3 november 2009, 07:11
Er wonen ondertussen al meer dan een half miljoen joden in Palestijnse gebieden en jij zegt dat de Palestijnen zich niet aan de akkoorden houden? En ik heb het hier dan niet over Joden die gewoon ergens wonen en zich aan het Palestijns gezag onderwerpen maar over de kolonisten. Ik heb er niets op tegen als er 2 miljoen joden in Palestina komen wonen zolang ze dan ook luisteren naar de Palestijnse overheid. Nu zijn het Israëlische burgers die op Palestijnse grond wonen maar zich niets aantrekken van de Palestijnse wetten. Stel je voor dat er hier ineens een half miljoen Duitsers neerstrijken. Op zich niets mis mee maar als ze eigen dorpen bouwen en de Belgische overheid niets over hen te zeggen heeft wordt dit problematisch. Hoewel ik toegeef dat de Palestijnen zich niet aan het akkoord houden doet Israël dit ook niet.
Dus laat me jou stelling omdraaien waarom zouden de Palestijnen zich aan het akkoord houden als Israël het niet doet? (zijn altijd kolonies blijven bouwen)

Cisalpina
3 november 2009, 08:49
Wat denk je te bereiken door een 21-jarige christelijke studente te arresteren, en geboeid weg te voeren, zodat ze haar studies niet kan afmaken? Wat heeft die meid te maken met terreur, aanslagen en doden?

²

Basy Lys
3 november 2009, 10:19

Berlany Azzam werd op 28 oktober gearresteerd door de Israëlische politie op de Westelijke Jordaanoever, ...
Ze slagen er al niet in van de naam van het meisje correct te spellen. Zitten er geen lacunes in de rest van het verhaal?

Jaani_Dushman
3 november 2009, 14:12
Ze slagen er al niet in van de naam van het meisje correct te spellen. Zitten er geen lacunes in de rest van het verhaal?Het meisje heet inderdaad "Berlanty" en niet "Berlany".
Als je het verhaal in twijfel trekt, staat het je vrij om daar bewijzen voor aan te brengen.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 14:14
Dit is zeer spijtig voor het handjevol christenen (http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1228728163698&pagename=JPost/JPArticle/ShowFull) in de Gazastrook, het is zeer begrijpelijk dat ze daar weg willen.Alvorens je zoiets insinueert, zou je beter eerst het artikel lezen:

In mei 2007 nam de fundamentalistische Hamas in de Gazastrook de macht in handen, had dat iets te maken met haar besluit om op de Westoever te blijven? ‘Nee', zegt Azzam, die een orthodoxe christen is. ‘Ik wilde alleen mijn studies afmaken.'

Jaani_Dushman
3 november 2009, 14:16
Nee hoor; Egypte wil al die palestijnse heethoofden namelijk ook niet over de vloer, en sloot al lang geleden die grens hermetisch af.Dat heeft vooral te maken met de problemen die Egypte heeft met de Moslimbroederschap.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 14:19
Ik heb er niets op tegen als er 2 miljoen joden in Palestina komen wonen zolang ze dan ook luisteren naar de Palestijnse overheid. Nu zijn het Israëlische burgers die op Palestijnse grond wonen maar zich niets aantrekken van de Palestijnse wetten.²

Basy Lys
3 november 2009, 14:29
Buiten de naam die in onze pers verschijnt, klopt er nog iets niet.

Dat meisje is op basis van een valse verklaring naar Bethlehem gereisd. Ze heeft zich al enkele jaren gedeisd gehouden, en nu voelde ze plotseling de nood om zich aan te melden bij een Israëlisch checkpoint, wetende dat ze door de mand zou vallen?

Wist ze dat ze onvoldoende voorbereid was voor de eindexamens?

Basy Lys
3 november 2009, 14:31
Dat heeft vooral te maken met de problemen die Egypte heeft met de Moslimbroederschap.
Kom nu, niet overdrijven hé.

De Jordaniërs willen ook niet weten van hun Cis-broeders.

In andere landen waren de "Palestijnen" ook niet welkom.

Libanon mochten ze wel bezetten, want dat was toch maar christelijk gebied.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 14:51
Kom nu, niet overdrijven hé.

De Jordaniërs willen ook niet weten van hun Cis-broeders.

In andere landen waren de "Palestijnen" ook niet welkom.

Libanon mochten ze wel bezetten, want dat was toch maar christelijk gebied.Als denkt met dergelijk simplisme het Midden-Oosten te gaan behandelen, zal je van een kale reis terugkeren, vrees ik. Je moet eerst de interne verhoudingen binnen deze landen bekijken.

In de aanloop naar Zwarte September kampte Jordanië met een interne machtsstrijd. De PLO was binnen die machtsstrijd één van de spelers. De aanslagen van de PFLP (die deel uitmaakt van de PLO) doorkruiste de plannen van de Jordaanse koning om een meer pro-westerse koers te varen.
De PFLP en de DFLP wilden de monarchie weg in Jordanië (en Palestijnen ondernamen pogingen om de koning te vermoorden). Al-Fatah gebruikte het Jordaanse grondgebied om guerilla-aanvallen tegen Israël uit te voeren.
Dit was reden genoeg voor de Jordaanse koning om de PLO uit zijn land te zetten.

Zijn leger kampte echter met enorme desertie, omdat hij noch bij de bevolking, noch bij een groot deel van zijn leger, steun kreeg voor zijn koers tegen de PLO. De Jordaanse koning, die niet meer op zijn eigen leger kon rekenen, moest zelfs beroep doen op de Israëlische luchtmacht om de PLA (die nauw aanleunde bij het Syrische regime) terug te drijven naar Syrië.

Zomaar beweren dat "de Jordaniërs" de Palestijnen buiten wilden, getuigt dan ook van een totaal gebrek aan kennis van het conflict.

Beweren dat Libanon "christelijk gebied" is, is nog een gelijkaardig simplisme. Libanon kent vandaag 60% moslims en 40% christenen. Het is echter de invasie van Israël in Libanon in de jaren '80 die geleid heeft tot de oprichting van het islamitische Hezbollah. Terwijl hun invasie bedoeld was om het seculiere PLO te verjagen, hebben ze er net voor gezorgd dat Hezbollah een speler van formaat werd in Libanon.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 14:55
Buiten de naam die in onze pers verschijnt, klopt er nog iets niet.

Dat meisje is op basis van een valse verklaring naar Bethlehem gereisd. Ze heeft zich al enkele jaren gedeisd gehouden, en nu voelde ze plotseling de nood om zich aan te melden bij een Israëlisch checkpoint, wetende dat ze door de mand zou vallen?

Wist ze dat ze onvoldoende voorbereid was voor de eindexamens?Lees het artikel. Ze was op weg van Bethlehem naar Ramallah.

Heel-Nederlander
3 november 2009, 19:55
Er wonen ondertussen al meer dan een half miljoen joden in Palestijnse gebieden en jij zegt dat de Palestijnen zich niet aan de akkoorden houden? En ik heb het hier dan niet over Joden die gewoon ergens wonen en zich aan het Palestijns gezag onderwerpen maar over de kolonisten. Ik heb er niets op tegen als er 2 miljoen joden in Palestina komen wonen zolang ze dan ook luisteren naar de Palestijnse overheid. Nu zijn het Israëlische burgers die op Palestijnse grond wonen maar zich niets aantrekken van de Palestijnse wetten. Stel je voor dat er hier ineens een half miljoen Duitsers neerstrijken. Op zich niets mis mee maar als ze eigen dorpen bouwen en de Belgische overheid niets over hen te zeggen heeft wordt dit problematisch. Hoewel ik toegeef dat de Palestijnen zich niet aan het akkoord houden doet Israël dit ook niet.
Dus laat me jou stelling omdraaien waarom zouden de Palestijnen zich aan het akkoord houden als Israël het niet doet? (zijn altijd kolonies blijven bouwen)

De Joodse kolonies zijn inderdaad een probleem. Maar wat is er aan te doen? Ondanks dat ik er tegen ben, is er voor ruim 600.000 Joden geen plaats meer in Israël. Waar zouden ze ze kwijt moeten behalve in Negev, waar je geen bestaan kan opbouwen buiten de oases?

Derk de Tweede
3 november 2009, 20:00
Dat heeft vooral te maken met de problemen die Egypte heeft met de Moslimbroederschap.

Waarvan Hamas een deel van is.
Teminste, het broederschap (zusterschap kennen ze niet) was hun inspiratiebron.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 22:46
De Joodse kolonies zijn inderdaad een probleem. Maar wat is er aan te doen? Ondanks dat ik er tegen ben, is er voor ruim 600.000 Joden geen plaats meer in Israël. Waar zouden ze ze kwijt moeten behalve in Negev, waar je geen bestaan kan opbouwen buiten de oases?Waarom je niet houden aan de wetten en regels houden van het land waar je woont? Waarom vragen de kolonisten geen asiel aan?
Tenslotte wonen zij in de Westelijke Jordaanoever, en niet binnen de staat Israël.

Dus, simpel. joodse kolonisten: word Palestijns staatsburger. Hou je aan de Palestijnse wetten, indien nodig vertrouw op de Palestijnse sociale zekerheid, betaal belastingen aan de Palestijnse overheid. Kortom: doe wat overal ter wereld van een immigrant verwacht wordt.

Wij vragen toch ook aan de Magrebijnse of Turkse migranten zich te houden aan de wetten die in dit land gelden. Waarom zouden we joodse kolonisten anders behandelen?
En weet je, die joodse kolonisten hoeven helemaal niet in gesloten asielcentra opgesloten worden. Gekoeioneerd omdat hun papierwinkel niet tiptop in orde zou zijn. En laat de EU een legertje ambtenaren aanrukken, zodat deze joodse asielzoekers geen 6 jaar moeten wachten op een antwoord.

En weet je, we kunnen misschien in de plaatsen Ariël en Beit-El faciliteiten aanbieden. Kinderen kunnen dan in het Hebreeuws de geschiedenis leren van hun Palestijnse natie.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 22:48
Waarvan Hamas een deel van is.
Teminste, het broederschap (zusterschap kennen ze niet) was hun inspiratiebron.Hun inspiratiebron, inderdaad. Maar gezien het feit dat deze draad handelt over een christelijk meisje, denk ik dat we de optie dat ze lid zou zijn van de Moslimbroederschap alvast uitsluiten, denk je niet?

Jaani_Dushman
3 november 2009, 22:58
De Joodse kolonies zijn inderdaad een probleem. Maar wat is er aan te doen? Ondanks dat ik er tegen ben, is er voor ruim 600.000 Joden geen plaats meer in Israël. Waar zouden ze ze kwijt moeten behalve in Negev, waar je geen bestaan kan opbouwen buiten de oases?Nochtans stelde David Ben Gurion dat de toekomst van de staat Israël lag in de Negev-woestijn.
Spijtig genoeg zijn de Bedoeïenen het slachtoffer geworden van brutaliteiten die uit die logica volgden. Ben Goerion zei zelf: "Negev land is reserved for Jewish citizens whenever and wherever they want...We must expel the Arabs and take their place...not in order to dispossess the Arabs of the Negev or transfer them but to guarantee in order to our own right to settle those places."

Basy Lys
3 november 2009, 23:15
Als denkt met dergelijk simplisme het Midden-Oosten te gaan behandelen, zal je van een kale reis terugkeren, vrees ik. Je moet eerst de interne verhoudingen binnen deze landen bekijken.

In de aanloop naar Zwarte September kampte Jordanië met een interne machtsstrijd. De PLO was binnen die machtsstrijd één van de spelers. De aanslagen van de PFLP (die deel uitmaakt van de PLO) doorkruiste de plannen van de Jordaanse koning om een meer pro-westerse koers te varen.
De PFLP en de DFLP wilden de monarchie weg in Jordanië (en Palestijnen ondernamen pogingen om de koning te vermoorden). Al-Fatah gebruikte het Jordaanse grondgebied om guerilla-aanvallen tegen Israël uit te voeren.
Dit was reden genoeg voor de Jordaanse koning om de PLO uit zijn land te zetten.

Zijn leger kampte echter met enorme desertie, omdat hij noch bij de bevolking, noch bij een groot deel van zijn leger, steun kreeg voor zijn koers tegen de PLO. De Jordaanse koning, die niet meer op zijn eigen leger kon rekenen, moest zelfs beroep doen op de Israëlische luchtmacht om de PLA (die nauw aanleunde bij het Syrische regime) terug te drijven naar Syrië.

Zomaar beweren dat "de Jordaniërs" de Palestijnen buiten wilden, getuigt dan ook van een totaal gebrek aan kennis van het conflict.

Beweren dat Libanon "christelijk gebied" is, is nog een gelijkaardig simplisme. Libanon kent vandaag 60% moslims en 40% christenen. Het is echter de invasie van Israël in Libanon in de jaren '80 die geleid heeft tot de oprichting van het islamitische Hezbollah. Terwijl hun invasie bedoeld was om het seculiere PLO te verjagen, hebben ze er net voor gezorgd dat Hezbollah een speler van formaat werd in Libanon.

Om moedeloos van te worden.

Basy Lys
3 november 2009, 23:15
Lees het artikel. Ze was op weg van Bethlehem naar Ramallah.

Lees nog eens wat ik schrijf. A.u.b. / s.V.p.

Jaani_Dushman
3 november 2009, 23:20
Lees nog eens wat ik schrijf. A.u.b. / s.V.p.Vertel me eens hoe je van Bethlehem (Westelijke Jordaanoever, en sinds 1996 onder controle van de Palestijnse Overheid) naar Ramallah (Westelijke Jordaanover, en sinds 1995 onder controle van de Palestijnse Overheid) gaat, zonder een Israëlische checkpoint te passeren.