PDA

View Full Version : 2050: welke overtuiging zal er nog serieus aangehangen worden?


Von Neumann
7 november 2009, 00:26
Neem 40 jaar of later, de welke zal nog echt diep in hart en nieren serieus aangehangen worden door een normale persoonlijke overtuiging en zonder een bepaalde ideologische/culture opvoeding ?

Ik groepeer alle overtuiging onder drie categorieën:

Iets van materialisme, agnosticisme, atheisme ..
Schepper-openbaring-profeet-hiernamaals religies
Non-theïstische spiritualiteit, theïsme, deïsme ..


Graag jouw keuze beargumenteren!

Ik zou voor de tweede optie kiezen omdat deze "geopenbaarde" religies natuurlijk blijken te zijn. Ik bedoel deze religies komen met bevredigende oplossingen als het gaat om de natuurlijke zorgen van de mens:

Wie ben ik?
Van waar kom ik?
Wat mag ik verwachten?

Distel
7 november 2009, 08:36
De grootste geldwolven hebben historisch altijd bij de kerk gezeten. Uw materialisme staat dus op het verkeerde lijntje.

kiko
7 november 2009, 09:13
De grootste geldwolven hebben historisch altijd bij de kerk gezeten.
Dat weet ik nog zo niet.

Jan van den Berghe
7 november 2009, 09:21
Neem 40 jaar of later, de welke zal nog echt diep in hart en nieren serieus aangehangen worden door een normale persoonlijke overtuiging en zonder een bepaalde ideologische/culture opvoeding ?

De islam.

Het Westen heeft z'n doodvonnis getekend, daar waar de islam in volle opmars is. Als men alleen al de geboortecijfers bekijkt, weet men al in welk scenario Europa zal terechtkomen.

SDX
7 november 2009, 13:18
Welke 'bevredigende' oplossingen geven religies dan aan deze vragen?

-Wie ben ik?
-Van waar kom ik?
-Wat mag ik verwachten?

Fabeltjes en de mens is bevredigd?

@Jan vdB
Ik geef mijn eigen interpretatie aan de voorspelling van Nostradamus:

De strijd tegen islam zal lang, hard en bloederig zijn, maar uiteindelijk zal het gezonde verstand overwinnen, indien niet, zal de mensheid (islam tegen islam-stroming tegen stroming) zichzelf uitroeien!

xrc
7 november 2009, 17:06
De islam.

Het Westen heeft z'n doodvonnis getekend, daar waar de islam in volle opmars is. Als men alleen al de geboortecijfers bekijkt, weet men al in welk scenario Europa zal terechtkomen.

Inderdaad.
Het seculier discours, dat zich ook vaak anti-islam opstelt, creëert een vacuüm waar alleen de islam nog tegen bestand is.
Ook de demografische cijfers spreken scherp in het nadeel van het Westen, dat zich door verlichtingsextremisme heeft genekt.

Bertie
7 november 2009, 17:26
De grootste geldwolven hebben historisch altijd bij de kerk gezeten. Uw materialisme staat dus op het verkeerde lijntje.Dat weet ik nog zo niet.Ach laat Distel maar gewoon zichzelf zijn (een graag duimzuigende "missing link" tussen de koe en de ezel)

Jan van den Berghe
7 november 2009, 17:28
@Jan vdB
Ik geef mijn eigen interpretatie aan de voorspelling van Nostradamus:

De strijd tegen islam zal lang, hard en bloederig zijn, maar uiteindelijk zal het gezonde verstand overwinnen, indien niet, zal de mensheid (islam tegen islam-stroming tegen stroming) zichzelf uitroeien!

Europa zal evenwel verloren zijn. Dat staat nu al vast, als tenminste alles bij het oude blijft en de Europeanen niet wakker schieten. Door hun gebrek aan morele fierheid, hun gebrek aan nageslacht en hun gebrek aan ethische gedrevenheid, zullen ze na verloop van tijd de loodjes moeten leggen tegenover een moslimbevolking die wel al deze kwaliteiten bezit.

Bovenbuur
8 november 2009, 17:29
Dat weet ik nog zo niet.

Geldwolven vind je overal, feit blijft dat de topicstarter het niet geloven in een god in een adem noemt met dan maar geloven in zoveel mogelijk willen hebben, waaruit we kunnen afleiden dat de topicstarter waarschijnlijk in zekere mate religieus is. Als ik moest gokken zou ik hem schatten op optie 3: het non-theïstische theïsme, dat klinkt lekker vaag.

Ondertussen terug on topic denk ik dat er over 40 jaar nog steeds zat gelovigen zijn, misschien wat meer dan nu, waarschijnlijk minder, zeker in het westen. Of het aantal ongelovige honden dan ook stijgt valt nog te bezien, want zeker in dat zelfde westen zijn steeds meer mensen aan het dwepen met vaag new age gedoe, verkeerd geïnterpreteerde religies uit verweggistan en het ietsisme.

cookie monster
8 november 2009, 17:45
Wie ben ik ??
Ik geloofniet in geloofsgeloven & alles water bij hoort !!

Van waar kom ik ??
Van mijn pa & ma ;)

Wat mag ik verwachten ??
Samenleving zonderruzies !! (hopelijk blijft niet utopisch)
Wehebben 1 aardbol , dus .... die omzeep helpen ....
waar staanwe dan ?? Wie heeft dan meest gelijk ofwint ??

dirk001
8 november 2009, 18:26
Europa zal evenwel verloren zijn. Dat staat nu al vast, als tenminste alles bij het oude blijft en de Europeanen niet wakker schieten. Door hun gebrek aan morele fierheid, hun gebrek aan nageslacht en hun gebrek aan ethische gedrevenheid, zullen ze na verloop van tijd de loodjes moeten leggen tegenover een moslimbevolking die wel al deze kwaliteiten bezit.

een beetje vervolging zal goed zijn voor de westerse kerk .. maar ja ik had het ook liever anders gezien. Maar als men weigert om de islamieten aan de deur te zetten en men ze zelfs met 100 000en tegelijk blijft importeren dan gaat het natuurlijk de verkeerde kant op.

Distel
8 november 2009, 18:43
Ach laat Distel maar gewoon zichzelf zijn (een graag duimzuigende "missing link" tussen de koe en de ezel)

Oei, het doet bij jou precies pijn om je onzin steeds weer weerlegd te zien worden. :lol:

IronChef
8 november 2009, 18:55
IronChefisme.

Distel
8 november 2009, 18:58
http://jatom82.files.wordpress.com/2009/03/spaghetti_monster.jpg

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: