PDA

View Full Version : Ritsen wordt verplicht


Jazeker
17 november 2009, 20:51
Ritsen wordt verplicht

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) houdt grote schoonmaak in het verkeersreglement. 'Dat moet nu voor eens en altijd duidelijker, gebruiksvriendelijker en makkelijker consulteerbaar worden', aldus Schouppe. Onder meer het beurtelings parkeren wordt geschrapt.

Bron en volledig artikel (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=MN2I4KVD)

Eindelijk!

Ik ben altijd een groot voorstander geweest van ritsen. Al vrees ik voor de resultaten. Daarvoor moet je maar eens gaan aanschuiven aan een loket of dergelijke in België en Nederland. In Nederland vormt zich doorgaans een rij, terwijl je hier te lande belandt in een soort zwerm waar ellebogenwerk een letterlijke plaag is.

Kan me iemand trouwens uitleggen wat de verwrongen logica was achter het ooit invoeren van beurtelings parkeren? Je kan evengoed eisen dat mensen om de 14 dagen hun slaapkamer meubelen naar een andere kamer in huis verplaatsen.

Pantoffeldiertje
17 november 2009, 21:13
Kan er mij iemand uitleggen wat ritsen precies is eigenlijk?

Zucht
17 november 2009, 21:19
Kan me iemand trouwens uitleggen wat de verwrongen logica was achter het ooit invoeren van beurtelings parkeren? Je kan evengoed eisen dat mensen om de 14 dagen hun slaapkamer meubelen naar een andere kamer in huis verplaatsen.
Waarschijnlijk om er voor te zorgen dat beide zijden van de straat hun eerlijk deel krijgen van onnozelaars die voor je garagepoort parkeren, zodat het niet steeds dezelfde kant is die daar last van heeft.

De Prodigy
17 november 2009, 21:21
Ritsen bij fille in het verkeer is stresserend da weet ik

Micele
17 november 2009, 22:02
Kan er mij iemand uitleggen wat ritsen precies is eigenlijk?

http://wegen.vlaanderen.be/communicatie/campagnes/2002/ritsen.php

Wanneer twee verkeersstromen samenkomen bijvoorbeeld. Dagelijks levert dat chaotische taferelen op. Alsof niemand ooit gehoord heeft van ritsen, een even eenvoudig als efficiënt principe.

De verkeersstroom verloopt een stuk vlotter en veiliger als alle bestuurders die zich in de hoofdverkeersstroom bevinden beurtelings iemand laten invoegen.

Wie invoegt, doet dat best zo laat mogelijk op de invoegstrook zodat het achterliggende verkeer niet opgehouden wordt.

Het ritsen vraagt dus alleen wat goede wil. En die moet natuurlijk van twee kanten komen.

http://wegen.vlaanderen.be/verkeer/beheer/beelden/ritsen.gif
De tekening is heel duidelijk ;-)

http://images.google.be/images?hl=de&source=hp&q=rei%C3%9Fverschlussverfahren&btnG=Bilder-Suche&gbv=2&aq=f&oq=

In D is het wettelijk verplicht sinds 01.02.2001, in Oostenrijk sinds 01.07.2005, beide landen hebben identieke teksten ( http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren )

De Prodigy
17 november 2009, 22:08
:evil:

De Prodigy
17 november 2009, 22:11
Mensen die te vroeg ritsen bij fille zijn ergerlijk en doen de fille nog trager voorruit gaan voor wie braaf aansluit!!
Opt laatste moment invoegen is de boodschap

Bobke
17 november 2009, 22:20
Mensen die te vroeg ritsen bij fille zijn ergerlijk en doen de fille nog trager voorruit gaan voor wie braaf aansluit!!
Opt laatste moment invoegen is de boodschap
Maar het zijn natuurlijk de wagens die een enkele file voorbijrijden die degene die netjes staan aanschuiven ergeren.
Er mag wel wat meer aandacht aan juist ritsen besteed worden.

Micele
17 november 2009, 22:20
Mensen die te vroeg ritsen bij fille zijn ergerlijk en doen de fille nog trager voorruit gaan voor wie braaf aansluit!!
Opt laatste moment invoegen is de boodschap
Idd, aansluiten op beide of meerdere rijstroken en "kort" voor de versmalling beurtelings invoegen of laten invoegen door mekaar voldoende invoegruimte te geven.

Micele
17 november 2009, 22:31
Maar het zijn natuurlijk de wagens die een enkele file voorbijrijden die degene die netjes staan aanschuiven ergeren.

Neen, als diegenen die netjes aanschuiven in één enkele file ook netjes aanschuiven op de andere strook zodat zich daar zich ook een ~ evenlange file vormt, kan men de file niet *voorbijrijden, want dan is er geen plaats. Als de files dan evenlang zijn, is de totale filelengte naar achter ~ ongeveer de helft, als moest de vrije rijstrookruimte helemaal niet benut worden door aan te schuiven in één enkele file.

Dus diegenen die het vertikken de vrijliggende rijruimte volledig te benutten tot aan de versmalling zijn diegenen die aanleiding geven tot slecht ritsen of "het ritsen" niet begrepen hebben.

* http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16
Artikel 16: Inhalen
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Onder deze voorwaarden mag men dus files vormen en mag men links of rechts voorbijrijden, het rechtsrijgebod is hier ook niet van toepassing.

Er mag wel wat meer aandacht aan juist ritsen besteed worden
Idd, men wil het nu verplichten want met hoffelijkheid komt men niet ver in dit landje...

Bobke
17 november 2009, 22:39
Neen, als diegenen die netjes aanschuiven in een enkele file ook netjes aanschuiven op de andere strook zodat zich daar zich ook een ~ evenlange file vormt, kan men de file niet *voorbijrijden, want dan is er geen plaats. Als de files dan evenlang zijn is de totale filelengte naar achter ~ ongeveer de helft moest de vrije rijstrookruimte helemaal niet benut worden door aan te schuiven in één enkele file.
.
Daarom schreef ik ook dat er nog wat meer aandacht aan juist ritsen besteed moet worden.
Men is nu eenmaal gewoon om achteraan een rij te gaan aanschuiven.

Micele
17 november 2009, 22:40
Daarom schreef ik ook dat er nog wat meer aandacht aan juist ritsen besteed moet worden.
Men is nu eenmaal gewoon om achteraan een rij te gaan aanschuiven. Idd, ik had net nog wat bijgevoegd.

Nynorsk
17 november 2009, 22:44
Kan me iemand trouwens uitleggen wat de verwrongen logica was achter het ooit invoeren van beurtelings parkeren? Je kan evengoed eisen dat mensen om de 14 dagen hun slaapkamer meubelen naar een andere kamer in huis verplaatsen.

vroeger was er in de straat van m'n ouders ook beurtelings parkeren.
handig zenne: om de 14 dagen kan je dan tenminste de auto voor de deur zetten om hem te wassen.
daarna hebben ze dat afgeschaft en moesten we altijd aan de overkant van de baan staan.
niet zo handig.

Zucht
17 november 2009, 22:44
Ik dacht dat men de regels wou vereenvoudigen, maar hoe is verplicht ritsen nu een vereenvoudiging ?
Der boenken er twee op elkaar. Hoe ga je nu vaststellen dewelke verkeerd geritsts heeft ?
"Ik heb er éne voorbijgelaten, dus dendiene moest nu wachten".
"Neeje, 't was mijnen toer."

Nynorsk
17 november 2009, 22:45
Neen, als diegenen die netjes aanschuiven in één enkele file ook netjes aanschuiven op de andere strook zodat zich daar zich ook een ~ evenlange file vormt, kan men de file niet *voorbijrijden, want dan is er geen plaats. Als de files dan evenlang zijn, is de totale filelengte naar achter ~ ongeveer de helft, als moest de vrije rijstrookruimte helemaal niet benut worden door aan te schuiven in één enkele file.

Dus diegenen die het vertikken de vrijliggende rijruimte volledig te benutten tot aan de versmalling zijn diegenen die aanleiding geven tot slecht ritsen of "het ritsen" niet begrepen hebben.

*
Onder deze voorwaarden mag men dus files vormen en mag men links of rechts voorbijrijden, het rechtsrijgebod is hier ook niet van toepassing.


Idd, men wil het nu verplichten want met hoffelijkheid komt men niet ver in dit landje...

zit jij ook zo de hele tijd het verkeersreglement op te dreunen als je aan het rijden bent?

Bobke
17 november 2009, 22:50
Idd, ik had net nog wat bijgevoegd.
Dat verplichten alleen zal het niet oplossen.
Zolang het op twee vakken aanschuiven niet ingeburgerd is zal de ergernis blijven.
Wat gaat men doen met vrachtwagens die op het tweede vak het verkeer ophouden?

Micele
17 november 2009, 22:59
zit jij ook zo de hele tijd het verkeersreglement op te dreunen als je aan het rijden bent?
Ik zit in mijn zetel :-)

Micele
17 november 2009, 23:04
Dat verplichten alleen zal het niet oplossen.
In D heeft het toch veel opgelost toen ze plots (in die tijd 2001) 40 DM boete moesten betalen. Ze begrepen het toch sneller. ;-)

Wat gaat men doen met vrachtwagens die op het tweede vak het verkeer ophouden?
Blokkeren bedoelt ge ? Daar moest men toen 100 DM boete voor betalen... ;-)

Bobke
17 november 2009, 23:13
In D heeft het toch veel opgelost toen ze plots (in die tijd 2001) 40 DM boete moesten betalen. Ze begrepen het toch sneller. ;-)
Wellicht was daar een betere voorlichting aan voorafgegaan en schoof men reeds op twee rijen aan..

Blokkeren bedoelt ge ? Daar moest men toen 100 DM boete voor betalen... ;-)
Ik dacht dat blokkeren volgens u te vroeg invoegen was.

Nynorsk
17 november 2009, 23:18
Ik zit in mijn zetel :-)

lijkt me even spannend.

Micele
17 november 2009, 23:21
Wellicht was daar een betere voorlichting aan voorafgegaan en schoof men reeds op twee rijen aan..
idd, maar de hardnekkigen die het echt niet wilden begrijpen voegden veel te vroeg in en werden er natuurlijk dikwijls niet tussengelaten (soms stilstaande file) omdat men enkel vooraan voldoende invoegruimte moet laten. Dus die blokkeerden (tijdelijk) de voorbijrijders op de vrije strook.

Ik dacht dat blokkeren volgens u te vroeg invoegen was.

Blokkeren kan op 2 manieren, het eerste heb ik al beschreven.

Het tweede zijn bvb "bredere auto´s" (vrachtwagens) die in het midden van de weg rijden en de voorbijrijders moedwillig blijven blokkeren.

Hier schematisch beide soorten blokkerende overtreders:

http://www.saarland.de/dokumente/thema_polizei/Reissverschluss6.pdf
met X : auto 4. en vrachtwagen 5. (met uitleg)


bron: http://www.saarland.de/18553.htm

Alboreto
18 november 2009, 07:26
Ik heb op een website deze mooie uitleg gevonden (in het Nederlands).

Ritsen (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106)

Lijkt me wel een goed idee.

Herr Flick
18 november 2009, 11:32
Kan er mij iemand uitleggen wat ritsen precies is eigenlijk?


Wel je hebt een aantal mensen die gewoon braaf in de rij staan, en dan een hoop assosiale figuren die volle gas tot aan het begin van de fille vlammen en dan dwingen, diegene die al 20 minuten braaf staat aan te schuiven hem er tussen te laten.

Dat is wat ik versta onder ritsen.

Typisch bij wegenwerken dus waar al 2 km op voorhand aangegeven staat dat de rijstrook wegvalt, wees dan slim vertraag, en begin daar reeds in te voegen , des te vlotter gaat het op het punt waar de rijstrook wegvalt.

bij de weg, iemand die gewoon van rechts een autostrade opkomt, laat ik er uiteraard wel tussen, meestal ga ik al voor de oprit, opzij om eventueel opkomend verkeer er tussen te laten...

ook bij files in een stad, laat je iemand passeren die uit een zijstraat komt, dan ga jij, dan eentje uit de zijstraat, dan de volgende etc...

eigenlijk gewoon hofelijk rijden dus.

Herr Flick
18 november 2009, 11:35
Maar het zijn natuurlijk de wagens die een enkele file voorbijrijden die degene die netjes staan aanschuiven ergeren.
Er mag wel wat meer aandacht aan juist ritsen besteed worden.

Inderdaad, er is een verschil tussen invoegen in rijdend/kruipend verkeer dat bvb op een rijstrook moet of met z`n allen tot op het einde rijden en dan de boel helemaal blokeren, dat is iets dat die "ritsers" ook niet schijnen te snappen,

Herr Flick
18 november 2009, 11:40
Neen, als diegenen die netjes aanschuiven in één enkele file ook netjes aanschuiven op de andere strook zodat zich daar zich ook een ~ evenlange file vormt, kan men de file niet *voorbijrijden, want dan is er geen plaats. Als de files dan evenlang zijn, is de totale filelengte naar achter ~ ongeveer de helft, als moest de vrije rijstrookruimte helemaal niet benut worden door aan te schuiven in één enkele file.

Dus diegenen die het vertikken de vrijliggende rijruimte volledig te benutten tot aan de versmalling zijn diegenen die aanleiding geven tot slecht ritsen of "het ritsen" niet begrepen hebben.

*
Onder deze voorwaarden mag men dus files vormen en mag men links of rechts voorbijrijden, het rechtsrijgebod is hier ook niet van toepassing.


Idd, men wil het nu verplichten want met hoffelijkheid komt men niet ver in dit landje...

De wegcode zegt ook dat ge ten alle tijde rechts moet rijden, ... links ritsen, spreekt dus eigenlijk de wegcode tegen, bovendien zegt de wegcode dat je tijdens een fille rechts voorbij moogt steken... :twisted: serieuse warboel als ge het mij vraagt ...

Bobke
18 november 2009, 11:47
idd, maar de hardnekkigen die het echt niet wilden begrijpen voegden veel te vroeg in en werden er natuurlijk dikwijls niet tussengelaten (soms stilstaande file) omdat men enkel vooraan voldoende invoegruimte moet laten. Dus die blokkeerden (tijdelijk) de voorbijrijders op de vrije strook.



Blokkeren kan op 2 manieren, het eerste heb ik al beschreven.

Het tweede zijn bvb "bredere auto´s" (vrachtwagens) die in het midden van de weg rijden en de voorbijrijders moedwillig blijven blokkeren.

Hier schematisch beide soorten blokkerende overtreders:

http://www.saarland.de/dokumente/thema_polizei/Reissverschluss6.pdf
met X : auto 4. en vrachtwagen 5. (met uitleg)


bron: http://www.saarland.de/18553.htm
Die uitleg is heel mooi maar verwacht niet dat alle Belgische automobilisten uw link kennen. Voor een nieuwe wet gestemd wordt verwacht ik een periode van voorlichting waarin de automobilist duidelijk gemaakt wordt wat juist de bedoeling van die wet is.
Bovendien toont die uitleg wat er moet gebeuren ter hoogte van de plaats van het ritsen.
Nergens zie ik echter voorlichting van wat er moet gebeuren op 2000 m voor de versmalling.
Het probleem is dat men daar nog vloeiend het juiste vak gaat kiezen, voorsorteren zeg maar. Wanneer de file dan tot stilstand komt wordt het als voorsteken ervaren wanneer links voorbijgereden wordt.

Bobke
18 november 2009, 11:48
Ik heb op een website deze mooie uitleg gevonden (in het Nederlands).

Ritsen (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106)

Lijkt me wel een goed idee.
Zelfde opmerking als hiervoor.

Bobke
18 november 2009, 11:55
Wel je hebt een aantal mensen die gewoon braaf in de rij staan, en dan een hoop assosiale figuren die volle gas tot aan het begin van de fille vlammen en dan dwingen, diegene die al 20 minuten braaf staat aan te schuiven hem er tussen te laten.

Spijtig genoeg komt het daar vaak op neer.
Meestal dezelfde figuren die voorsorteerstroken of opritten naar parkings gebruiken om enkele meters winst te maken.
Zolang men dat gevoel heeft zal het ritsen stroef verlopen.

Herr Flick
18 november 2009, 12:03
Die uitleg is heel mooi maar verwacht niet dat alle Belgische automobilisten uw link kennen. Voor een nieuwe wet gestemd wordt verwacht ik een periode van voorlichting waarin de automobilist duidelijk gemaakt wordt wat juist de bedoeling van die wet is.
Bovendien toont die uitleg wat er moet gebeuren ter hoogte van de plaats van het ritsen.
Nergens zie ik echter voorlichting van wat er moet gebeuren op 2000 m voor de versmalling.
Het probleem is dat men daar nog vloeiend het juiste vak gaat kiezen, voorsorteren zeg maar. Wanneer de file dan tot stilstand komt wordt het als voorsteken ervaren wanneer links voorbijgereden wordt.


Inderdaad, zo wordt dat gezien,

Zolang het vlot gaat, laat je natuurlijk mensen die van links komen invoegen, dat is de logica zelve, op voorwaarde dat ze daar al uwe pas nie afsnijden.

Je hebt zo van die figuren die gewoon op het laatste moment voor uw wielen opduiken, plezant is anders. Als je dan nog kunt remmen is er geen probleem, maar er heeft zo eens ene met een puntoke veel sjans gehad dat ne LR meestal wel goei freins heeft, een seconde later en hij was vermalen geweest onder 2 ton staal en alluminium. Er was nauwelijks nog ruimte over tussen mijne neus en die betonnen stootranden van de wegversmalling, eigenlijk had hij achter mij moeten invoegen...

Als ge met uw verstand rijd, weet ge dat als ge wacht tot de laatste moment, en den dien die rechts van u ook met een normale snelheid, rijd, die misschien alles moet toegooien om u er nog tussen te laten , ... dat is ook niet gezond in dit systeem.

ik snap de basis gedachte erachter wel, alleen zijn er een hoop factoren waar je wel rekening mee moet houden anders hebde zeker en vast accidenten.

Je moet ook uw richtingsverandering kenbaar maken, als iemand pinkt, ga ik die er in de fille altijd tussen laten, zo een agresieve piewie echter die van links naar rechts gaat en weer terug zonder te pinken, ... die kan ik er niet tussen laten want ik weet niet wat hij van zin is ?

Micele
18 november 2009, 18:18
De wegcode zegt ook dat ge ten alle tijde rechts moet rijden, ...
De wegcode zegt specifiek in art 16.2 (link 9.4 / 9.5) dat men het dan niet moet. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16

links ritsen, spreekt dus eigenlijk de wegcode tegen,
"Links of rechts ritsen" staat nog niet in de wegcode... als het in de wegcode komt zullen er daarom nog meer artikelen aangepast moeten worden.

bovendien zegt de wegcode dat je tijdens een fille rechts voorbij moogt steken... idd, zie art 16.2.

Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.

Het gaat helemaal niet daarom hoe lang het duurt tot alle aanschuivende auto´s die versmalling gepasseerd zijn, die tijd is normaal gezien ~ gelijk.

bvb. waar is de file korter als 1000 auto´s aanschuiven in één file, en het linkervak vrijgelaten wordt, of wanneer 1000 auto´s aanschuiven in twee gelijklange files ?

-=EXCALIBUR=-
18 november 2009, 18:34
Mensen die te vroeg ritsen bij fille zijn ergerlijk en doen de fille nog trager voorruit gaan voor wie braaf aansluit!!
Inderdaad, daarom weg ermee en aanschuiven als een ander.

Zucht
18 november 2009, 18:47
Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.

Het gaat helemaal niet daarom hoe lang het duurt tot alle aanschuivende auto´s die versmalling gepasseerd zijn, die tijd is normaal gezien ~ gelijk.

bvb. waar is de file korter als 1000 auto´s aanschuiven in één file, en het linkervak vrijgelaten wordt, of wanneer 1000 auto´s aanschuiven in twee gelijklange files ?
Heu, de filelengte is toch gelijk aan de instroom - de uitstroom. Hoe trager de uitstroom, hoe langer de file dus.

Micele
18 november 2009, 19:02
Heu, de filelengte is toch gelijk aan de instroom - de uitstroom. Hoe trager de uitstroom, hoe langer de file dus.
Hoe bedoelt ge ? als op 2 rijstroken aangeschoven wordt ipv één, wordt de file vóór de versmalling toch half zolang, ttz het file-einde gaat steeds half korter bij de versmalling zijn.

Ook: niet iedereen die in de -dubbel zo lange- file zit moet door de versmalling, er zijn er bvb bij die ergens rechts afrijden, maar als de file dubbel zolang is moeten ze (in de laatste onnodige helft) mee blijven aanschuiven tot ze aan de zijweg of afrit/inrit komen.

De in-uitstroom blijft ~gelijk als er juist geritst wordt, tov alles in één file rechtdoor aanschuiven.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Zipper_animated.gif http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritssluiting

Met het verschil dat enkel nabij de versmalling meer afstand gelaten wordt om telkens 1 auto te laten invoegen, beurtelings.

Jantje
18 november 2009, 19:30
Eindelijk!

Ik ben altijd een groot voorstander geweest van ritsen. Al vrees ik voor de resultaten. Daarvoor moet je maar eens gaan aanschuiven aan een loket of dergelijke in België en Nederland. In Nederland vormt zich doorgaans een rij, terwijl je hier te lande belandt in een soort zwerm waar ellebogenwerk een letterlijke plaag is.

Kan me iemand trouwens uitleggen wat de verwrongen logica was achter het ooit invoeren van beurtelings parkeren? Je kan evengoed eisen dat mensen om de 14 dagen hun slaapkamer meubelen naar een andere kamer in huis verplaatsen.

Als ze nu eens verboden files te veroorzaken, en daar zware boetes op begonnen te zetten, zouden de problemen veel sneller opgelost zijn.


Het beurtelings parkeren is indertijd ingevoerd geweest voor de straatvegers, zodat deze steeds beide kanten konden doen. Het had dus niets te maken met het verkeer, met de stadsdiensten die anders geen hele straat konden zuiver houden per maand en te veel tijd verloren met het zoeken achter de straten die ze niet hadden gedaan, wegens te veel geparkeerde auto.

Vandaag word dit probleem opgelost met een gps die de dienstoverste vertelt waar ze geweest zijn en waar niet. Het resultaat is dan ook te zien in vele steden.

Bobke
18 november 2009, 19:59
De wegcode zegt specifiek in art 16.2 (link 9.4 / 9.5) dat men het dan niet moet. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16

Maar het is wel de regel.
Men kan moeilijk mensen straffen omdat ze het wel doen.

Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.
Juist ritsen heeft daar niets mee te maken.
Om dat te bereiken moet men de weggebruiker overtuigen om beide rijvakken te gebruiken.
Het kan trouwens ook het omgekeerde effect hebben, nl als men voor de versmalling de weg moet verlaten.

Bobke
18 november 2009, 20:07
Ook: niet iedereen die in de -dubbel zo lange- file zit moet door de versmalling, er zijn er bvb bij die ergens rechts afrijden, maar als de file dubbel zolang is moeten ze (in de laatste onnodige helft) mee blijven aanschuiven tot ze aan de zijweg of afrit/inrit komen.

Precies, maar ze kunnen ook links afmoeten.
De juistheid van uw argument hangt een beetje van de verkeerssituatie af.

Micele
18 november 2009, 21:34
Maar het is wel de regel.
Men kan moeilijk mensen straffen omdat ze het wel doen.
Wie spreekt hier van straffen ?
Het is ook de regel dat men het linkervak mag benutten om in te halen of voorbij te rijden.

En in de bebouwde kom mag men quasi links blijven rijden als men ergens -heel ver nog- linksaf moet:
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

Toch raar dat bvb op de autosnelweg meer auto´s links blijven plakken alhoewel daar eerder meer redenen zijn om naar rechts te gaan als het de moeite is.

Juist ritsen heeft daar niets mee te maken.
Je begrijpt me in deze blijkbaar niet, juist ritsen houdt ook in beide -of alle- rijvakken tenvolle te benutten tot aan de versmalling. Dat maakt er deel van uit.

Om dat te bereiken moet men de weggebruiker overtuigen om beide rijvakken te gebruiken.
Natuurlijk, iedereen kan dat toch ?
Waar staat dat het *dan verboden is, anders heeft het geen zin meerdere rijstroken in een richting aan te leggen.
* 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden: ...

Het kan trouwens ook het omgekeerde effect hebben, nl als men voor de versmalling de weg moet verlaten

omgekeerd ? :?
Als de file voor de versmalling dubbel zolang is moeten de mensen die niet door de versmalling rijden onnodig langer aanschuiven, als ze voor de versmalling de 2+2 weg moeten verlaten, bedoelt ge ?

Precies, maar ze kunnen ook links afmoeten.
De juistheid van uw argument hangt een beetje van de verkeerssituatie af.
Idd, maar rechts eraf moeten komt véél meer voor, denk alleen maar aan de huizen, winkels, enz.. en bijbehorende parkeergelegenheden rechts van de rijrichting (parkeerstrook bij een 2+2)

Op de 2+2 N715 in Helchteren waar altijd geritst moet worden kan men bvb ook naar links voorsorteren op 100 m voor de versmalling en links de rijrichting verlaten, als daar links geen file staat kunnen ze daar wel sneller afrijden, maar naar links een 2+2 weg verlaten komt veel minder voor als rechts (behalve bij echte kruispunten met verkeerslichten natuurlijk)

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=N715,+Helchteren&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.443889,7.042236&ie=UTF8&hq=&hnear=N715,+3530+Helchteren,+Limburg,+Vlaams+Gewes t&t=h&ll=51.051994,5.381986&spn=0.001673,0.003439&z=18
de versmalling begint bij het gearceerde stuk (rijrichting naar boven)

Alboreto
18 november 2009, 23:02
Hier ga ik Micele bijtreden.

Indien je te vroeg invoegt dan krijg je 1 vak met een lange file.
Die file kan er voor zorgen dat kruispunten vastlopen, en dit terwijl er nog asfalt beschikbaar is.

Dus iedereen op de beschikbare vakken doorrijden tot aan de wegversmalling en daar elk 1 auto tussen laten.

Meerdere artikels aanpassen is volgens mij echter niet nodig.

Van rijstrook veranderen is een maneuver.
Dus het is voldoende een regel te voorzien dat zegt dat het ritsen in de omstandigheden van file en wegversmalling geen maneuver is.

De details zullen de specialisten wel uitzoeken.

Hopelijk komt er een goede informatiecampagne die iedereen het principe aanleert.

Bobke
18 november 2009, 23:09
Wie spreekt hier van straffen ?

Wie dacht je ?
In D heeft het toch veel opgelost toen ze plots (in die tijd 2001) 40 DM boete moesten betalen. Ze begrepen het toch sneller. ;-)


Het is ook de regel dat men het linkervak mag benutten om in te halen of voorbij te rijden.
Toch raar dat op de autosnelweg meer auto´s links blijven plakken alhoewel daar eerder meer redenen zijn om naar rechts te gaan als het de moeite is.
Klopt, maar veel mensen hebben het reflex achteraan de rij te gaan aanschuiven.
Je gaat de rij aan een kassa ook niet voorbijlopen omdat men daar ook een vloer gelegd heeft.

Je begrijpt me in deze blijkbaar niet.

Of jij mij niet.
Juist ritsen gebeurt op de kop van de file, filevorming aan de staart..
Een file op twee vakken moet dus aan de staart gevormd worden.
Op een of andere manier moeten de bestuurders leren om alle vakken tot het einde te benutten.



omgekeerd ? :?
Als de file voor de versmalling dubbel zolang is moeten de mensen die niet door de versmalling rijden onnodig langer aanschuiven, als ze voor de versmalling de 2+2 weg moeten verlaten, bedoelt ge ?
Integendeel, die moeten niet aanschuiven aangezien een rijvak vrij is

Idd, maar rechts eraf moeten komt véél meer voor, denk alleen maar aan de huizen, winkels, enz.. en bijbehorende parkeergelegenheden rechts van de rijrichting (parkeerstrook bij een 2+2)

Dat is zo.
Maar wie rechts afmoet zal ook rechts houden en het is juist dat vak dat opgehouden wordt als niet op twee vakken aangeschoven wordt.
We komen dus altijd op hetzelfde terug, er is een mentaliteitswijziging nodig zodat iedereen beseft dat beide vakken moeten benut worden
Pas dan lijken boetes mij gepast.

Herr Flick
19 november 2009, 08:37
De wegcode zegt specifiek in art 16.2 (link 9.4 / 9.5) dat men het dan niet moet. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16


"Links of rechts ritsen" staat nog niet in de wegcode... als het in de wegcode komt zullen er daarom nog meer artikelen aangepast moeten worden.

idd, zie art 16.2.

Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.

Het gaat helemaal niet daarom hoe lang het duurt tot alle aanschuivende auto´s die versmalling gepasseerd zijn, die tijd is normaal gezien ~ gelijk.

bvb. waar is de file korter als 1000 auto´s aanschuiven in één file, en het linkervak vrijgelaten wordt, of wanneer 1000 auto´s aanschuiven in twee gelijklange files ?


Uw fille is technisch gezien inderdaad korter, maar gaat ze ook sneller vooruit ?

Voor rotondes in 2 filles aanschuiven (als ze breed genoeg zijn) is inderdaad goed, maar dan moet iedereen wel op het juiste vak staan.

Als je links staat en je moet er bij de eerste afrit weer af, snij je de pas af van al diegene die er rechts opgekomen zijn om de eerste rechts af te gaan. bovendien vertraag je de snelheid in het 2` vak.

dat lijkt logisch, ... maar je moet maar eens regelmatig op van die grote rotondes rijden om te zien hoeveel complete idiooten er wel niet rondrijden.

Herr Flick
19 november 2009, 08:40
Hoe bedoelt ge ? als op 2 rijstroken aangeschoven wordt ipv één, wordt de file vóór de versmalling toch half zolang, ttz het file-einde gaat steeds half korter bij de versmalling zijn.

Ook: niet iedereen die in de -dubbel zo lange- file zit moet door de versmalling, er zijn er bvb bij die ergens rechts afrijden, maar als de file dubbel zolang is moeten ze (in de laatste onnodige helft) mee blijven aanschuiven tot ze aan de zijweg of afrit/inrit komen.

De in-uitstroom blijft ~gelijk als er juist geritst wordt, tov alles in één file rechtdoor aanschuiven.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Zipper_animated.gif http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritssluiting

Met het verschil dat enkel nabij de versmalling meer afstand gelaten wordt om telkens 1 auto te laten invoegen, beurtelings.


Dat werkt inderdaad als er ruimte gelaten wordt en is om verkeer tussen te laten. Als de fille er al staat (lees stapvoets tot stilstaand verkeer) dan is gewoon uw fille technisch gezien korter in afstand, maar daarvoor niet in tijd (tijd dat je dus stilstaat en moet aanschuiven. )

Zou eigenlijk wel eens een leuk experiment kunnen zijn...

stropke
19 november 2009, 08:43
Kan er mij iemand uitleggen wat ritsen precies is eigenlijk?

Draagt ge nog altijd broeken mee knopen dan?
Vraag iemand van uw hiuisgenoten ff of ze die wil ritsen...:lol:

Herr Flick
19 november 2009, 08:46
Hier ga ik Micele bijtreden.

Indien je te vroeg invoegt dan krijg je 1 vak met een lange file.
Die file kan er voor zorgen dat kruispunten vastlopen, en dit terwijl er nog asfalt beschikbaar is.

Dus iedereen op de beschikbare vakken doorrijden tot aan de wegversmalling en daar elk 1 auto tussen laten.

Meerdere artikels aanpassen is volgens mij echter niet nodig.

Van rijstrook veranderen is een maneuver.
Dus het is voldoende een regel te voorzien dat zegt dat het ritsen in de omstandigheden van file en wegversmalling geen maneuver is.

De details zullen de specialisten wel uitzoeken.

Hopelijk komt er een goede informatiecampagne die iedereen het principe aanleert.


Dat zou heel goed zijn, misschien ook meteen eens uitleggen dat ge toch echt wel rechts moet rijden op een autostrade als ge virtueel stil staat tov het normale verkeer.

En ook het op en af rotondes en meervaks rotondes eens uitleggen, want den tijd dat ge daar verjosts met nutteloos wachten omdat ze hun pinker nie aansteken er verkeerd oprijden of er verkeerd afrijden, ...

Micele
19 november 2009, 12:48
Wie dacht je ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
In D heeft het toch veel opgelost toen ze plots (in die tijd 2001) 40 DM boete moesten betalen. Ze begrepen het toch sneller.

Die boete is uiteraard voor diegenen die vooraan niet ritsen en laten ritsen zoals het hoort (pinken - parallel rijden / ritsruimte beurtelings vrijlaten), niet voor diegenen die hardnekkig aan de langste rechterfile achteraan willen aanschuiven.

Men kan ze toch niet bestraffen omdat de juiste linkse aanschuivers -en ritsers- sneller door de versmalling komen. ;-)

Klopt, maar veel mensen hebben het reflex achteraan de rij te gaan aanschuiven.
Ik dacht nochtans dat vooruitziend rijden in Be aangeleerd wordt. ;-)
En als er twee of meer rijvakken beschikbaar zijn in een richting dan ziet men dat duidelijk.
Je gaat de rij aan een kassa ook niet voorbijlopen omdat men daar ook een vloer gelegd heeft.
Als er maar één kassa open is, dan heeft men maar één rij en 1 smalle doorgang bij de kassier(ster)
Soms is de file daar zolang (bij Aldi al meegemaakt) dat de mensen, met hun brede karren, niet meer aan de rekken kunnen, mss kunnen ze daar ook 2 files opbouwen zodat de file veel korter is maar spijtig genoeg ook breder, de plaats moet er zijn.

Gelukkig zijn er meestal meerdere kassa´s open, de slimme mensen zullen dan - in reflex - meestal daar aanschuiven waar de rij het korst is. Ziet ge wel dat ze het wel kunnen. ;-)

Juist ritsen gebeurt op de kop van de file, filevorming aan de staart..
Een file op twee vakken moet dus aan de staart gevormd worden.
Op een of andere manier moeten de bestuurders leren om alle vakken tot het einde te benutten.

Dat is zo.
Maar wie rechts afmoet zal ook rechts houden en het is juist dat vak dat opgehouden wordt als niet op twee vakken aangeschoven wordt.
We komen dus altijd op hetzelfde terug, er is een mentaliteitswijziging nodig zodat iedereen beseft dat beide vakken moeten benut worden
Pas dan lijken boetes mij gepast.
We begrijpen mekaar, zie ik.

Waarschijnlijk zal er een zeer korte inloopperiode voorzien zijn (1-3 maand) vooraleer men overgaat tot boetes.

Micele
19 november 2009, 13:15
Uw fille is technisch gezien inderdaad korter, maar gaat ze ook sneller vooruit ?

Edit: ge bedoelt de zuivere snelheid dubbele file tov de enkele file ? neen, die dubbele gaat half ze snel vooruit, vanaf een vast punt gezien.

Maar auto per auto achtereen door de versmalling blijft steeds gelijk, dus in- uitstroom blijft gelijk/per auto.

Voor rotondes in 2 filles aanschuiven (als ze breed genoeg zijn) is inderdaad goed, maar dan moet iedereen wel op het juiste vak staan. Idd, het vak dat het best aan zijn bestemming beantwoordt.

Als je links staat en je moet er bij de eerste afrit weer af, snij je de pas af van al diegene die er rechts opgekomen zijn om de eerste rechts af te gaan. bovendien vertraag je de snelheid in het 2` vak.
Idd, maar wie is nu zo lomp ?
Alhoewel als ge snel zijt kan met het bij een grotere rotonde zonder iemand te hinderen. Merkt ge dat ge iemand gaat hinderen omdat die alert versnelt, tja dan doe je een rondje. ;-)

dat lijkt logisch, ... maar je moet maar eens regelmatig op van die grote rotondes rijden om te zien hoeveel complete idiooten er wel niet rondrijden
Idd, maar ik denk dat de járenlange zwakke rijopleiding in Be er ook veel mee te maken heeft.

Duvelke
19 november 2009, 13:26
Inderdaad, daarom weg ermee en aanschuiven als een ander.

lol, ge snapt het concept van ritsen precies niet goed?
hier staan trouwens enkele duidelijke linkjes tussen hoor :)

Bobke
19 november 2009, 21:25
[I] Ik dacht nochtans dat vooruitziend rijden in Be aangeleerd wordt. ;-)
En als er twee of meer rijvakken beschikbaar zijn in een richting dan ziet men dat duidelijk.

Zoals men ook het bord ziet dat een vak zal wegvallen.
Voor een meerderheid betekende vooruitziend rijden dus blijkbaar dat men niet wachtte tot het einde om het juiste vak te kiezen, voor anderen dat ze een middel hadden om voorbij te rijden.
Ik heb trouwens nooit begrepen waarom men die borden 2 km voor de versmalling plaatste en waarom er niet vroeger en meer aandacht aan ritsen besteed werd.
Men had veel ergernis kunnen besparen.
Trouwens zie ik nog veel misbruik van het idee van ritsen maken.
O.a. door voorsorteerstroken of parkings/restaurants te misbruiken om een file voorbij te rijden. Mij verwondert het niet dat dit ergernis opwekt bij wie het spel eerlijk speelt. Zijn daar ook boetes voor voorzien ?

Jazeker
21 november 2009, 17:08
Ritsen bij fille in het verkeer is stresserend da weet ik

U weet niet veel, he?

Jazeker
21 november 2009, 17:10
Mensen die te vroeg ritsen bij fille zijn ergerlijk en doen de fille nog trager voorruit gaan voor wie braaf aansluit!!
Opt laatste moment invoegen is de boodschap


Ja... we doen het op z'n belgisch. Snoeven, bumper tegen bumper en knalpot tegen trekhaak. Verkeersveiligheid.

Jazeker
21 november 2009, 17:13
Ga eens naar Engeland en ga daar naar een loket of deur of ga naar een restaurant. Het is daar meteen een mooie rij. Als je naar huis gaat dan zie je in de luchthaven meteen een hoop belgen die elkaar proberen te doden met hun ellebogen. Dat is waarom ritsen hier niet kan werken hoewel ik het wel graag zou zien gebeuren. Hoffelijkheid is niet mogelijk in dit land.

Mike Hawk
21 november 2009, 18:59
Aha, dus we gaan hoffelijk gedrag beginnen verplichten?

Waarom niet meteen boetes uitschrijven voor eenieder die niet vriendelijk de anderen een goedendag wenst?

Seriously, dit is toch pure belachelijkheid.

Bobke
21 november 2009, 20:20
Aha, dus we gaan hoffelijk gedrag beginnen verplichten?

Waarom niet meteen boetes uitschrijven voor eenieder die niet vriendelijk de anderen een goedendag wenst?

Seriously, dit is toch pure belachelijkheid.
Het gaat verder dan hoffelijk gedrag.
Het is het naleven van het verkeersreglement, iets als voorrang verlenen aan rechts.

Mike Hawk
21 november 2009, 20:34
Het gaat verder dan hoffelijk gedrag.
Het is het naleven van het verkeersreglement, iets als voorrang verlenen aan rechts.

Ritsen behoort pas tot het verkeersreglement vanaf het moment dat het verplicht is. Momenteel is ritsen slechts een aanbeveling, een vraag. Ergo hoffelijk gedrag

Bobke
21 november 2009, 20:55
Ritsen behoort pas tot het verkeersreglement vanaf het moment dat het verplicht is. Momenteel is ritsen slechts een aanbeveling, een vraag. Ergo hoffelijk gedrag
Uiteraard.
Daar gaat het topic toch over ?

Mike Hawk
22 november 2009, 10:06
Uiteraard.
Daar gaat het topic toch over ?

Dit topic gaat over ritsen, het willen verplicht maken ervan en wat de opinie van de forumgebruikers hier erover is. Daarom ook dat het nogal idioot is om te poneren dat het om het naleven van het verkeersreglement gaat want et alors en momenteel is het nog steeds geen deel van het reglement.

skaldis
22 november 2009, 11:30
Ik vraag me af hoe je op een ringweg moet ritsen waar op- en afritten samenlopen.

Bobke
22 november 2009, 12:30
Dit topic gaat over ritsen, het willen verplicht maken ervan en wat de opinie van de forumgebruikers hier erover is. Daarom ook dat het nogal idioot is om te poneren dat het om het naleven van het verkeersreglement gaat want et alors en momenteel is het nog steeds geen deel van het reglement.
Lees de openingspost.

Mike Hawk
22 november 2009, 12:40
Lees de openingspost.

En nog steeds heeft of het al dan niet in het verkeersreglement staat niets te maken met de discussie errond.

Bobke
22 november 2009, 12:55
En nog steeds heeft of het al dan niet in het verkeersreglement staat niets te maken met de discussie errond.
Lees uw eigen post.

Mike Hawk
22 november 2009, 13:06
Lees uw eigen post.


Idem.

Alboreto
22 november 2009, 13:51
Aha, dus we gaan hoffelijk gedrag beginnen verplichten?

Waarom niet meteen boetes uitschrijven voor eenieder die niet vriendelijk de anderen een goedendag wenst?

Seriously, dit is toch pure belachelijkheid.


Het probleem stelt zich wanneer iemand niet hoffelijk is, en dat zijn er nogal wat in België.

Op dit moment ben je als invoegend bestuurder altijd in fout en dat is een vrij zwakke positie.
Een aso die op het moment dat iemand wil invoegen het gaatje dicht rijdt is in zijn recht.

Indien je het wettelijk vastlegt, dan weet iedereen waar die aan toe is.

Raven
22 november 2009, 17:48
rits maar achter mij...

Duvelke
22 november 2009, 17:56
ik rits al zeer lange tijd.
een hekel aan dat iedereen gewoon op één lange file staat.
gewoon naar voor en pinken..Je hebt altijd paar paljassen die je er niet tussen laten natuurlijk..

Bobke
22 november 2009, 20:53
Het probleem stelt zich wanneer iemand niet hoffelijk is, en dat zijn er nogal wat in België.
.
Volgens mij is het probleem dat het voor velen niet duidelijk was wie onhoffelijk was.
Hij die niet liet invoegen of degene die niet netjes achteraan aanschoof.

Duvelke
22 november 2009, 22:50
Volgens mij is het probleem dat het voor velen niet duidelijk was wie onhoffelijk was.
Hij die niet liet invoegen of degene die niet netjes achteraan aanschoof.

degene die niet laat invoegen natuurlijk !
jongens jongens toch

Bobke
22 november 2009, 22:56
degene die niet laat invoegen natuurlijk !
jongens jongens toch
Vertelt ge dat ook als men u aan een loket niet laat voorgaan ?

Duvelke
23 november 2009, 02:50
Vertelt ge dat ook als men u aan een loket niet laat voorgaan ?

Gij vergelijkt het verkeer met een loket? :lol: :lol: :lol:

Bobke
23 november 2009, 12:34
Gij vergelijkt het verkeer met een loket? :lol: :lol: :lol:
Ik vergelijk aanschuiven met aanschuiven.

Duvelke
23 november 2009, 12:52
Ik vergelijk aanschuiven met aanschuiven.

In het verkeer is dit wel een pak anders eh bobke ;)
Heb je wel al gelezen over ritsen in het verkeer?
Ik denk het niet, anders zou je dergelijke (belachelijke?) vragen niet stellen e ;)

Bobke
23 november 2009, 15:40
In het verkeer is dit wel een pak anders eh bobke ;)
Ik zie weinig verschil.

Heb je wel al gelezen over ritsen in het verkeer?
Dat heb ik, maar daar ging het niet over.
Het ging over hoffelijk zijn en ik kan mij niet voorstellen dat degenen die netjes in de rij staan aanschuiven dat doen omdat ze niet hoffelijk zijn.
Naast een eigen mening vormen probeer ik ook het standpunt van een ander te begrijpen.
Dan vraagt men zich af waarom zo veel bestuurders de juiste manier om naar een vak te komen niet begrepen hadden.
Dat is hier al in dikwijls in vraag gesteld maar ik wacht nog op antwoord.

Ik denk het niet, anders zou je dergelijke (belachelijke?) vragen niet stellen e ;)
Probeer eens deftig op die belachelijke vragen te antwoorden.

brother paul
23 november 2009, 15:53
Wat doe je met de afstand tussen uw voorligger tijdens het ritsen ?

Bobke
23 november 2009, 16:06
Wat doe je met de afstand tussen uw voorligger tijdens het ritsen ?
Niet te groot maken of er duiken twee hoffelijke in. ;-)