PDA

View Full Version : Wekenlange stakingen bij NMBS

Pagina's : [1] 2 3 4

skaldis
20 november 2009, 08:28
Ze willen me onder een ander paritair comité laten werken, me onderbrengen in een vennootschap van privaatrecht (mag van Europa evengoed van publiek recht zijn), mijn vaste standplaats ontnemen, verlof afnemen en over ander verlof zelf beslissen wanneer ik dat kan nemen, langere diensten, ...
als het van mij afhangt staak ik tot die plannen volledig zijn afgeblazen. :evil:

Dat ze de dingen ten goede veranderen : minder overhead kosten, minder bazen ipv de gewone werknemer uit te persen en de boel op te delen in zoveel mogelijk bedrijfjes om zoveel mogelijk ego's bedrijfsleider te maken en de macht van de gewone mensen te breken

brother paul
20 november 2009, 09:01
je bedoelt dat je wat meer gaat werken ? Dat je nu eens gaat beseffen wanneer je opbrengt voor uw baas of niet ? Dat je niet gelukkig bent dat er dan een laag van 300% overheadkosten boven uw hoofd zit te profiteren van uw werk ?

abou Anis
20 november 2009, 09:16
je bedoelt dat je wat meer gaat werken ?U bedoelt dat de mensen van de NMBS vandaag de dag niet werken? Dat je nu eens gaat beseffen wanneer je opbrengt voor uw baas of niet ?Openbare diensten moeten niet opbrengen voor een baas. Die moeten 'opbrengen' voor de gebruikers ervan. Dat je niet gelukkig bent dat er dan een laag van 300% overheadkosten boven uw hoofd zit te profiteren van uw werk ?Dat schreef hij toch, dacht ik:Dat ze de dingen ten goede veranderen : minder overhead kosten, minder bazen ipv de gewone werknemer uit te persen en de boel op te delen in zoveel mogelijk bedrijfjes om zoveel mogelijk ego's bedrijfsleider te maken en de macht van de gewone mensen te breken

@skaldis: deze treinabonnee steunt je alvast voor de volle 100%!

vlijmscherp
20 november 2009, 09:41

2.

en dat ze eens iets doen aan hun materiaal. deze morgend weer 3 kwartier vertraging wegens tractieproblemen.....

abou Anis
20 november 2009, 09:45
2.

en dat ze eens iets doen aan hun materiaal. deze morgend weer 3 kwartier vertraging wegens tractieproblemen.....

Ik heb me door een NMBS-arbeider laten vertellen dat het hoofdprobleem daar een gebrek aan onderhoud is. Waar vroeger systematisch aan 'preventief onderhoud' gedaan werd, wordt nu al te vaak gewacht tot dingen kapot gaan met onvermijdelijk vertragingen (en grotere veiligheidsrisico's!) tot gevolg.

vlijmscherp
20 november 2009, 09:47
Ik heb me door een NMBS-arbeider laten vertellen dat het hoofdprobleem daar een gebrek aan onderhoud is. Waar vroeger systematisch aan 'preventief onderhoud' gedaan werd, wordt nu al te vaak gewacht tot dingen kapot gaan met onvermijdelijk vertragingen (en grotere veiligheidsrisico's!) tot gevolg.

dat is zo, zelfs de conducteurs zeggen dat.

maar daar is blijkbaar geen geld voor, liever geld steken in nutteloze structuren.

Jantje
20 november 2009, 10:04
Ze willen me onder een ander paritair comité laten werken, me onderbrengen in een vennootschap van privaatrecht (mag van Europa evengoed van publiek recht zijn), mijn vaste standplaats ontnemen, verlof afnemen en over ander verlof zelf beslissen wanneer ik dat kan nemen, langere diensten, ...
als het van mij afhangt staak ik tot die plannen volledig zijn afgeblazen. :evil:

Dat ze de dingen ten goede veranderen : minder overhead kosten, minder bazen ipv de gewone werknemer uit te persen en de boel op te delen in zoveel mogelijk bedrijfjes om zoveel mogelijk ego's bedrijfsleider te maken en de macht van de gewone mensen te breken

Of de NMBS nu staakt of niet, hier rijden de treinen toch al meer niet dan wel.
Voor de gebruikers van lijn 12 heeft een staking zelfs voordelen, de reizigers weten dan tenminste met zekerheid dat ze niet naar de stations moeten gaan, want dat de treinen niet rijden.
Nu moeten ze eerst naar het station om te weten of er ééntje toevallig rijd en weten ze niet hoe ze terug thuis geraken.
Dus staak liefst zo veel en lang mogelijk, de NMBS gaat dan misschien nog rendabel worden, door de vele besparingen die een staking voor dit staatsbedrijf meebrengen.
Als jullie de staking lang genoeg volhouden, geraakt België misschien zelfs uit de schulden en kunnen de belastingen op arbeid voor de privé sector naar beneden.

Ja, misschien gaat dan zelfs de prijs van electriciteit naar beneden, omdat de burger dan niet meer moet bijleggen op deze kost voor Electrabel en dit bedrijf met een overproductie komt te zitten.

En de problemen op de weg, wel daar wend de burger wel aan en vindt er wel andere oplossingen voor.
Misschien dat de bedrijven er zelfs oplossingen voor aanbrengen, zoals thuiswerk voor bedienden en zelf bussen inleggen en carpoolers betalen en geleidende uren voor wie het kan. Verspreiden van afdelingen over heel het land op langere termijn.

Zie je, als de NMBS staakt en lang genoeg blijft staken, zal dit land misschien eindelijk terug rendabel worden en zal men ontdekken dat de NMBS eigenlijk totaal overbodig is en enkel bestaat omdat de overheid zijn diensten niet wil verspreiden over heel het land, maar alles concentreert in Brussel.

Dus begin vanaf u te staken en blijf gerust staken tot het einde der dagen.
Het heeft voor ons meer voordelen, dan nadelen.
Maar wel staken zonder behoud van loon en rechten en het stellen met het stakingsgeld van de vakbonden.

Jantje
20 november 2009, 10:08

Deze problemen zijn veroorzaakt door Schouppe en Verhofstadt, de eerste was meer bezig met zijn baantransportbedrijf en de andere verkocht het materieel en deed dan een lease-back van dit zelfde reeds versleten materieel.

Dronkoers
20 november 2009, 12:14
Staking? 'k Weet van niks :-(

vlijmscherp
20 november 2009, 12:16
Staking? 'k Weet van niks :-(

straks sta je daar op je eentje terwijl al de rest aan het staken is....

Dronkoers
20 november 2009, 12:19
straks sta je daar op je eentje terwijl al de rest aan het staken is....

Dan ben ik technisch werkloos, verdient beter dan een stakingsvergoeding ;-)

Herr Flick
20 november 2009, 13:23
U bedoelt dat de mensen van de NMBS vandaag de dag niet werken? Openbare diensten moeten niet opbrengen voor een baas. Die moeten 'opbrengen' voor de gebruikers ervan. Dat schreef hij toch, dacht ik:

Mijn vader heeft 30 jaar bij de NMBS gewerkt, en een van zijn uitspraken over de NMBS was : "als ge bij de NMBS moe naar huis gaat, zijde goe zot... "

Ik zeg dus niet dat ze daar nie werken, maar moe gaan ze toch zeker nie worden, of ze hebben het volledig aan zichzelf te danken.

Wat inderdaad ook zo is, dat er veel te veel management is, (en dan zeker politiek benoemd management. ) dat heel den boel in t honderd laat lopen.

En dan die problemen met het verlof , ja die zijn typisch NMBS die gene die weekendwerk, nachten etc... moeten doen, bouwen veel rustverlof etc op, zeker bij de machinisten etc.. is dat het geval, en doordat er te weinig machinisten zijn (en te veel managers) kunnen die mannen hun verlof nie meer oppakken, zonder op den duur de dienstregeling in gevaar te brengen.

Zo krijgt dus situaties, van mannen die moeten zeggen dat ze door de regelementen na een vertraging niet meer kunnen verder rijden, en dat ze gewoon geen vervangers hebben om die trein wel te laten rijden,

Herr Flick
20 november 2009, 13:24

Sommige machinen zjin ook ouder dan de gasten die ermee rijden he, ...

Savatage
20 november 2009, 13:26

Regel dat 'probleem' liever direct met uw werkgever en laat andere mensen gewoon met rust. Dat is toch niet teveel gevraagd?

abou Anis
20 november 2009, 14:30
Mijn vader heeft 30 jaar bij de NMBS gewerkt, en een van zijn uitspraken over de NMBS was : "als ge bij de NMBS moe naar huis gaat, zijde goe zot... "

Ik zeg dus niet dat ze daar nie werken, maar moe gaan ze toch zeker nie worden, of ze hebben het volledig aan zichzelf te danken. Dat was ongetwijfeld fijn voor uw vader. Maar zoals u weet verandert er wel af en toe iets in de wereld. En geldt wat voor de ene geldt niet noodzakelijk voor iedereen.

abou Anis
20 november 2009, 14:31

Wat mits goed onderhoud geen enkel probleem hoeft te zijn. Onlangs nog een documentaire op Discovery gezien over de revisie van een 60 (zestig!) jaar oude dieselmotor.

Pelgrim
20 november 2009, 14:45

Mijn steun heb je al :cheer:

AdrianHealey
20 november 2009, 15:31

maar daar is blijkbaar geen geld voor, liever geld steken in nutteloze structuren.

Privatiseer het dan?

Honoré gepluimd
20 november 2009, 18:22

Ik kan dit bevestigen.
Ik weet van arbeiders bij de NMBS die bvb. tijdens de zomer iedere rit van de Ronde van Frankrijk volgen op TV tijdens de werkuren.
Kan natuurlijk niet, ik ben tegen privatiseringen maar personeel dat "aan de staat " werkt moet toch ook beseffen dat ook zij wel een beetje mogen werken.

skaldis
21 november 2009, 07:44

Ik ben van 75 en rij met locs van de jaren 50 :-P

Zwitser
23 november 2009, 12:36

Of anders totdat de NMBS volledig kapot is?

Jan van den Berghe
23 november 2009, 12:46
Wat mits goed onderhoud geen enkel probleem hoeft te zijn. Onlangs nog een documentaire op Discovery gezien over de revisie van een 60 (zestig!) jaar oude dieselmotor.

Ongetwijfeld, er zijn ook straatoude wagens die rondrijden. Vraag is evenwel of dat opgaat voor de meeste wagens.

Net zo heeft het geen zin oude stoomlocomotieven van stal te houden. Ja, rijden zullen ze wel en ook nog heel goed, maar ze zijn absoluut niet meer geschikt in onze tijd. Hetzelfde geldt voor vijftig jaar oude diesellocs e.d.

backfire
23 november 2009, 12:49

Als een en ander dient om een scheve situatie recht te trekken, why not? Niets fout met een vennootschap van privaatrecht, een ander PC, ... Dat PC van mij doet niets, niets. Congé? 25% ervan bepaalt mijn werkgever.
Staken? Nee joh. Ik zoek wel ander werk als het mij echt niet meer aanstaat.
IK (treinreiziger) heb oor naar uw verzuchtingen maar WIL DAT MIJN TREIN OP TIJD IS! ELKE DAG, JA!

Zwitser
24 november 2009, 06:18
Ongetwijfeld, er zijn ook straatoude wagens die rondrijden. Vraag is evenwel of dat opgaat voor de meeste wagens.

Net zo heeft het geen zin oude stoomlocomotieven van stal te houden. Ja, rijden zullen ze wel en ook nog heel goed, maar ze zijn absoluut niet meer geschikt in onze tijd. Hetzelfde geldt voor vijftig jaar oude diesellocs e.d.

Oude diesellocs lang in dienst houden heeft inderdaad geen zin. Vaak krijgen ze wel halverwege hun leven een nieuwe motor.
Voor electrische locomotieven is het verhaal ander. In Zwitserland rijden nog locomotieven rond die ondertussen al een jaar of 80 oud zijn. Electrische locomotieven hebben relatief weinig bewegende onderdelen. Je hoeft eigenlijk alleen maar periodisch de kogellagers en de borstels op de motoren te vervangen en die dingen gaan eeuwig mee. Dat men ze toch vervangt heeft er eerder mee te maken dat modernen locomotieven efficiënter zijn, dus je bespaart op energiekosten. En ze zijn ook comfortabeler en veiliger voor het personeel.

backfire
24 november 2009, 10:01
Oude diesellocs lang in dienst houden heeft inderdaad geen zin. Vaak krijgen ze wel halverwege hun leven een nieuwe motor.
Voor electrische locomotieven is het verhaal ander. In Zwitserland rijden nog locomotieven rond die ondertussen al een jaar of 80 oud zijn. Electrische locomotieven hebben relatief weinig bewegende onderdelen. Je hoeft eigenlijk alleen maar periodisch de kogellagers en de borstels op de motoren te vervangen en die dingen gaan eeuwig mee. Dat men ze toch vervangt heeft er eerder mee te maken dat modernen locomotieven efficiënter zijn, dus je bespaart op energiekosten. En ze zijn ook comfortabeler en veiliger voor het personeel.

Dit gezegd zijnde werden er gisterenavond heel wat treinen afgeschaft wegens 'defecten aan de locomotief'. 40 min vertraging. 's ochtends 20.
2 keer moeten spurten want 'plotse perronverandering'. Uitgeput in wagon, 1ste klas, gewoon gaan zitten, 2 min laten stond conducteur al naast mij 'Mijnheer u hebt geen vervoersbewijs voor 1ste klas.
Heb hem een paar dingen toegeroepen. Conducteur is doorgelopen.

skaldis
25 november 2009, 06:08
Of anders totdat de NMBS volledig kapot is?

Neen, ik wil net dat de nmbs blijft en niet dat ze wordt opgedeeld. :evil:

skaldis
25 november 2009, 06:14
Als een en ander dient om een scheve situatie recht te trekken, why not? Niets fout met een vennootschap van privaatrecht, een ander PC, ... Dat PC van mij doet niets, niets. Congé? 25% ervan bepaalt mijn werkgever.
Staken? Nee joh. Ik zoek wel ander werk als het mij echt niet meer aanstaat.
IK (treinreiziger) heb oor naar uw verzuchtingen maar WIL DAT MIJN TREIN OP TIJD IS! ELKE DAG, JA!

Dat ze congé vastleggen kan ik nog met leven. Dat is nu eigenlijk ook al zo, wij kunnen vragen wat we willen, krijgen is iets anders. Maar minder, neen danku, daarvoor is de job te zwaar.
Dat uw trein rijdt is al een wonder op zich, dat hij de helft van de tijd nog op tijd rijdt al helemaal gezien het domino-effect. En je moet maar eens alles met de auto doen en denken hoeveel tijd je er over doet of zou over doen als je overal gewoon kon doorrijden. Dan maakt de trein nog minder vertraging denk ik.

Raven
26 november 2009, 18:36
we kunnen ook gewoon de nmbs afschaffen en de vrijgekomen ruimte asfalteren. Rechtstreekse snelwegen tussen bv. brussel en leuven, recht tot in de stad. Ideaal voor intercity verkeer.

Herr Oberst
26 november 2009, 19:43
Wat ik niet begrijp is de huidige aanpak van het NMBS-personeel. Het ganse treinverkeer lamleggen leidt er alleen maar toe dat de gewone reiziger/kiezer last berokkend wordt, kwaad wordt en meer vatbaar is voor privatiserings-pleidooien. Is het nu zo moeilijk om een creatieve aanpak te bedenken, waardoor het management nog steeds geraakt wordt, maar de gewone reiziger gespaard blijft? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een staking van louter de treinconducteurs en kaartjesverkopers (en dat ook publiekelijk bekendmaken).

skaldis
26 november 2009, 20:23
Eén woord : abonnementen.

Zwitser
27 november 2009, 12:37
Neen, ik wil net dat de nmbs blijft en niet dat ze wordt opgedeeld. :evil:

Het probleem is natuurlijk dat alles bij het oude laten _geen_ optie is...

Zwitser
27 november 2009, 12:38
Dat uw trein rijdt is al een wonder op zich, dat hij de helft van de tijd nog op tijd rijdt al helemaal gezien het domino-effect.

Als dat een "wonder" is dan is mijn bij de NMBS wel erg incompetent...

Herr Oberst
27 november 2009, 14:00
Eén woord : abonnementen.

Daar hebt u een punt. Er zijn echter toch nog veel reizigers die een gewoon treinticket komen, neem ik aan? Vooral in de weekends (waar zo'n actie dan ook het meest gepast is).

solidarnosc
27 november 2009, 14:27
Wat ik niet begrijp is de huidige aanpak van het NMBS-personeel. Het ganse treinverkeer lamleggen leidt er alleen maar toe dat de gewone reiziger/kiezer last berokkend wordt, kwaad wordt en meer vatbaar is voor privatiserings-pleidooien. Is het nu zo moeilijk om een creatieve aanpak te bedenken, waardoor het management nog steeds geraakt wordt, maar de gewone reiziger gespaard blijft? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een staking van louter de treinconducteurs en kaartjesverkopers (en dat ook publiekelijk bekendmaken).

Tot je wordt geconfonteerd met een conducteur die niet meedoet aan de actie. ;-)

skaldis
27 november 2009, 15:15
Daar hebt u een punt. Er zijn echter toch nog veel reizigers die een gewoon treinticket komen, neem ik aan? Vooral in de weekends (waar zo'n actie dan ook het meest gepast is).

Daar lacht de directie mee. De grote inkomsten bestaan uit abonnementen en subsidiëring. De gewone trein tickets kunnen de trein begeleiders en loket bedienden een maand gratis uitdelen vrees ik zonder dat de directie ook maar één millimeter in de richting van een compromis zou opschuiven.

skaldis
27 november 2009, 15:29
Tot je wordt geconfonteerd met een conducteur die niet meedoet aan de actie. ;-)

:-D

AdrianHealey
27 november 2009, 17:01

Dus er is geen eenheid bij de ontevredenheid bij het personeel. Interessant.

Waarom zouden we dan luisteren naar zij die niet werken (en toch geld krijgen) en niet naar degene die wel werken voor hun geld?

AdrianHealey
27 november 2009, 17:02
Daar lacht de directie mee. De grote inkomsten bestaan uit abonnementen en subsidiëring. De gewone trein tickets kunnen de trein begeleiders en loket bedienden een maand gratis uitdelen vrees ik zonder dat de directie ook maar één millimeter in de richting van een compromis zou opschuiven.

Als we nu eens de subsidiering weghalen? Als jullie allemaal zo goed werken, dan is dat toch niet nodig?

skaldis
27 november 2009, 18:25
Als we nu eens de subsidiering weghalen? Als jullie allemaal zo goed werken, dan is dat toch niet nodig?

Dan gaan een pak mensen minder mobiel worden he. Maar ja, in jouw wereld heeft iemand die geen iq heeft van 120 en niet de juiste inzichten heeft in onze huidige wereld en hoe daar in te overleven sowiso geen recht op bestaan dus ...

AdrianHealey
27 november 2009, 18:53
Dan gaan een pak mensen minder mobiel worden he.

Hoe? Het is jullie opperste morele doel toch om de mensen te helpen? Daarom staken jullie toch? Wat houdt jullie tegen om die mensen nog steeds te dienen, zonder de bemoeienis en regulering van de staat?

De belediging laat ik even weg. Die draagt niet echt bij aan de discussie. Maar het staat genoteerd hoe jij mensen wenst zwart te maken.

skaldis
27 november 2009, 19:26
Hoe? Het is jullie opperste morele doel toch om de mensen te helpen? Daarom staken jullie toch? Wat houdt jullie tegen om die mensen nog steeds te dienen, zonder de bemoeienis en regulering van de staat?

De belediging laat ik even weg. Die draagt niet echt bij aan de discussie. Maar het staat genoteerd hoe jij mensen wenst zwart te maken.

De splinter in een ander zijn oog zien en een balk in het eigen oog hebben zitten ja. Je moet jouw reactie maar eens herlezen. Die vind ik even beledigend hoor. Dat was trouwens ook de enigste reden waarom ik op jouw bericht reageerde.

AdrianHealey
27 november 2009, 19:31
Dat was trouwens ook de enigste reden waarom ik op jouw bericht reageerde.

Dus je bent eigenlijk niet geïnteresseerd in kritische opmerkingen? Wat doe je dan op een discussieforum?

skaldis
27 november 2009, 19:34
Wat je kritische opmerkingen noemt ...

kelt
17 december 2009, 19:04
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland/500_kilometer_file_en_geen_piekuurtreinen.8273899-438.art

Voila.....er is enige wit spul gevallen,ook op de wissels,en ziedaar,zelfs den Ijzeren weg moet al het aantal treinen minderen op zijn exclusief eigendom.
Terwijl er anderszijds wel minstens evenveel vrachtwagens en wagens waren als op andere dagen,die er op één of andere wijze wel zullen doorgeraakt zijn,allemaal door elkaar heen op publiek eigendom....

het is bewezen...de trein is GEEN alternatief,in de periodes dat het ander verkeer echt sukkelt moet de NMBS zelfs AFBOUWEN... De trein kan zijn gedroomde rol van "communicerend vat" gewoon niet spelen. :roll:

skaldis
17 december 2009, 20:11
Het was dan ook staking bij de nmbs vandaag en een grote betoging maar als we de reizigers niet lastig vallen worden we dus niet gehoord.

groentje
31 december 2009, 08:18
Deze NMBS-er heeft niet meegestaakt, de laatste keer. Met alle respect, Skaldis, maar B-cargo is een aflopend verhaal. De fout zit daar niet bij de bestuurders, al worden die wel het zwaarst gepluimd, maar in de manklopende organisatie, de 'overhead', en de managers die enkel hun eigen vel willen redden. Het zal wel geen toeval zijn, zeker, dat alle heren vanaf een bepaald niveau hun overplaatsing hebben gevraagd?
Een hoop volk is er nog rap zijn zakken gaan vullen, en verlaten nu als ratten het zinkende schip.
Alleen, de vakbonden hebben wat mij betreft evenveel boter op het hoofd, bovendien slagen ze er niet in om mij te overtuigen mee te doen. Toch zeker niet om de status quo te behouden, en die vetbetaalde, en politiek benoemde managers aan de slag te laten.

guido 007
3 januari 2010, 10:44
Het was dan ook staking bij de nmbs vandaag en een grote betoging maar als we de reizigers niet lastig vallen worden we dus niet gehoord.

Het spoor is kapot gestaakt.
Een privébedrijf dat zo een staakcultuur heeft was allang op de fles.

brother paul
3 januari 2010, 11:12
Het spoor is kapot gestaakt.
Een privébedrijf dat zo een staakcultuur heeft was allang op de fles.

Kijk gaan we eens redeneren over de post ?

ik verstuur zo'n 1500 pakjes per jaar.
soms komen ze een dag later aan, maar soms duurt het 10dagen ???

soms komen ze niet aan, en na een maand keren ze terug volledig gedeukt, met duidelijk label bvb nederland, maar je ziet dat het pakket nooit in nederland gezeten heeft. Het is gewoon in Belgie verkeerd verstuurd...

soms komen ze niet aan, in zuiderse landen spanje portugal en italie. En dan heb je van die trackingsystemen. Fantastisch tenzij natuurlijk de goedkoopste paketjes zo niet verstuurd worden. Ze kunnen geen bal doen met de inhoud, maar toch is hun curiositeit groter vermoedelijk en pluimen ze het pakketje ???

soms breken ze de inhoud, uiteraard de mannen moeten die dingen gewoon gooien, en laten vallen en de inhoud breken is ook iets dat gegarandeerd verkeerd afloopt. Je stopt dus die inhoud dan gewoon in de vuilbak volgens mij en je moet er zeker niet voor zorgen dat je op een correcte manier dit afhandelt. In elk geval, dikwijls wordt het ook gebroken afgeleverd, een kapotte fles of tube is zeker geen probleem , je duwt dat daar gewoon kapot in de brievenbus.

uiteraard soms stoppen ze dat gewoon in de verkeerde brievenbus, want kijk dat kan toch niet dat ik per jaar op 600 facturen er elke maand toch ééntje ontbreekt... De aanmaningen gaan blijkbaar niet altijd verloren, maar noteer de verhouding 12:600 In een 6sigma tijdperk waar de privésector zich uitslooft voor hoge kwaliteit, is dat een merkwaardige middeleeuwse verhouding.

Dan heb je het geluk van zo'n postbode te hebben die te lui is om te werken. Ze sleept haar in elk geval voort, want tegen de middag heeft ze haar ronde ongeveer afgewerkt. Ze moet ook inderdaad in de vakantie af en toe depressief zijn, want dan wordt ze vervangen na drie dagen door een frisse kerel die erin slaagt om haar rond sneller af te werken dan die gesyndiceerde pumba. De max is de aangetekende brieven: je bent dus gegarandeerd thuis, ze is dus te lui om te bellen, maar ze stop wel uw kaartje in de brievenbus zodat je uw aangetekend schrijven bijna steevast mag gaan afhalen aan de post. Ze zorgt ook dat er eens een controleur komt omdat ze beweert dat uw brievenbus niet wettelijk is, terwijl die brievenbus 100% wettelijk is volgens diezelfde controleur. Het wordt helemaal hilarisch als een aangetekend schrijven op de bedrijfsnaam toekomt ipv op de persoonsnaam.... dan haleluja... De max was eens een postwissel die ze niet wilden verzilveren op die manier. Tegen dat ik de papieren in orde had, was het kantoor een maand gesloten, in een ander kantoor kon ik dat niet innne, en na die maand was die wissel vervallen... Goed hé

De post mag dus rustig eens nadenken over zijn werking en hoe zij een postieve bijdrage kan leveren aan de economie. Want dat is inderdaad nog zo'n bedrijf waar de syndicale rechten primeren op het werk...

Doe uw werk goed, en de rest volgt vanzelf.

Pelgrim
3 januari 2010, 12:18
wat een hoop gezever. Als je de situatie bij de post zou kennen zou je weten dat de werkdruk enorm is gestegen en de verloning niet.

En het fabeltje van doe uw werk goed bestaat misschien in liberaal Utopia maar is geen realiteit. Doe uw werk goed en de uitbuiting volgt vanzelf, doe uw bek open en d*n pas komt "de rest".

brother paul
3 januari 2010, 12:30
wat een hoop gezever. Als je de situatie bij de post zou kennen zou je weten dat de werkdruk enorm is gestegen en de verloning niet.

En het fabeltje van doe uw werk goed bestaat misschien in liberaal Utopia maar is geen realiteit. Doe uw werk goed en de uitbuiting volgt vanzelf, doe uw bek open en d*n pas komt "de rest".

Dat is toch geen zever: ik betaal een correcte prijs, en ik krijg dus 1:50 fouten... wat een waanzinnig slecht getal is. Ik ben de klant, en ik krijg al de fouten op mijn dak. Ik mag nieuwe pakjes sturen, ik moet klachten afhandelen, ik moet risico's nemen die ik niet zou hebben moest de post correct werken.

artisjok
3 januari 2010, 12:37
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland/500_kilometer_file_en_geen_piekuurtreinen.8273899-438.art

Voila.....er is enige wit spul gevallen,ook op de wissels,en ziedaar,zelfs den Ijzeren weg moet al het aantal treinen minderen op zijn exclusief eigendom.
Terwijl er anderszijds wel minstens evenveel vrachtwagens en wagens waren als op andere dagen,die er op één of andere wijze wel zullen doorgeraakt zijn,allemaal door elkaar heen op publiek eigendom....

het is bewezen...de trein is GEEN alternatief,in de periodes dat het ander verkeer echt sukkelt moet de NMBS zelfs AFBOUWEN... De trein kan zijn gedroomde rol van "communicerend vat" gewoon niet spelen. :roll:

De treinen hadden minder hinder van het weer dan het wegvervoer; en de problemen vielen best mee; zeker in vergelijking met de Nederlandse Spoorwegen.

Pelgrim
3 januari 2010, 12:40
Dat is toch geen zever: ik betaal een correcte prijs, en ik krijg dus 1:50 fouten... wat een waanzinnig slecht getal is. Ik ben de klant, en ik krijg al de fouten op mijn dak. Ik mag nieuwe pakjes sturen, ik moet klachten afhandelen, ik moet risico's nemen die ik niet zou hebben moest de post correct werken.

Kan allemaal zijn en ik ondervind die problemen zelf ook, wekelijks. Maar het is wel gemakkelijk dan wat te kakken op de werknemers.

Overigens:

brother paul
3 januari 2010, 13:12
Kan allemaal zijn en ik ondervind die problemen zelf ook, wekelijks. Maar het is wel gemakkelijk dan wat te kakken op de werknemers.

Overigens:

ik kak niet op de werknemers, (tenzij daar een sneertje naar dat meisje die mijn bedeling hier lokaal doet) ik zeg dat de post gerust mag werken aan zijn kwaliteit en daardoor meer respect zal verdienen dan verder te werken op de manier dat ze bezig zijn.

En waarom zou dat liberaal zijn om uw werk goed te doen ??
Als socialisme gelijk is aan , uw werk half doen, profiteren van alles dat je kunt trekken, alleen maar kijken om te trekken en niet te werken, alleen maar kijken om zo weinig mogelijk te werken en zoveel mogelijk te trekken etc, heb je wel een vreemd wereldbeeld gekregen dankzij de socialisten ???

Mijn insziens is elkeen en elke politieker die dit wereldbeeld steunt op voorhand verdacht om mee te werken aan de afbraak van onze maatschappij... dus in se een soort kryptoanarchist die feitelijk juridisch mag vervolgd worden.

Pelgrim
3 januari 2010, 13:27
:lol: ijzersterke argumenten :lol:

mijns inziens is een liberaal per definitie iemand die de afbraak van onze maatschappij wil en dus een soort crimineel die hard moet aangepakt worden. :mrgreen:

Jaani_Dushman
3 januari 2010, 14:06
@skaldis: deze treinabonnee steunt je alvast voor de volle 100%!2.

en dat ze eens iets doen aan hun materiaal. deze morgend weer 3 kwartier vertraging wegens tractieproblemen.....Mijn steun heb je al :cheer:4

Ook deze treinreiziger steunt je alvast!

brother paul
3 januari 2010, 14:25

mijns inziens is een liberaal per definitie iemand die de afbraak van onze maatschappij wil en dus een soort crimineel die hard moet aangepakt worden. :mrgreen:

Er bestaat een economische redenering over vrijhandel. EN die economische redenering is heel eenvoudig: stel dat je staalprijs in europa dubbel zo duur houdt, en de staalprijs kunstmatig hoog houdt. Dan wordt de europese consument bedrogen versus elk andere consument in de wereld. De europese consument betaalt, om haar lokale staal industrie een voordeel te bezorgen.
Dus met 300M europeanen betalen we teveel voor ons staal, om 200.000mensen een plezier te doen in hun loonzakje.

De redenering van de vrijhandel: als je dus op elk moment toelaat dat de goedkoopste mag leveren... maximaliseer je voor elke consument wat hij consumeren in de wereld, versus de andere situatie.
Dus iedereen is beter af met vrijhandel, tenzij uiteraard die 200.000 werknemers...

Dat is laten we zeggen zo'n economische basisredenering over vrijhandel, en die wordt bvb door liberalen ook zoveel mogelijk toegepast, met succes.

Noteer echter in één adem: je kunt dat principe niet tot in het oneindige doortrekken. Daarom worden er regels bedacht. Die regels blijken soms niet juist te zijn, je kunt ze na 100 jaar wel evalueren.

Neem nu het communistische 100% tewerkstellingssysteem versus het westerse werkloosheidsvergoeding: welke is nu beter ? Volgens mij het communistische systeem...

Neem nu het wegbelasten van arbeid versus het belasten van alle energiebronnen : wat zou er beter zijn ? Volgens mij kunnen we beter arbeid minder belasten en consumptie van energie meer belasten.

enzovoort. Maar het is toch moeilijk te zeggen of die stellingen nu liberaal of socialistisch zijn... Volgens mij zijn ze gewoon economisch, en als toevallig de liberalen ze overnemen, dan worden ze in uw ogen liberaal en via de socialistische marketing slecht...

Er bestaat dus geen wit-zwart denkwereld, waar de ene goed is en de andere slecht. Wat je moet doen als je zo'n redenering wilt verdedigen de dag van vandaag istoch wel een dikke studie bestellen, daar een goeie simulatie rond bouwen en vanuit die simulatie bewijzen dat het werkt... Eenmaal aan alle voorwaarden van equitaxatie, etc voldaan wordt kun je dat model dan loslaten...

Maar het is een beetje simplistisch om zomaar vanuit het hoekje van 'ik socialist weet het beter want ik heb de rode kaart, en ik heb hun boekje gelezen, en zij hebben dat zomaar eventjes bekritiseerd omdat zij vanuit hun boekje weten dat dit slecht is.

N-SA
3 januari 2010, 14:29

Volledig mee eens. Desnoods de ganse boel lam leggen!

N-SA
3 januari 2010, 14:30

Inderdaad.

Het valt niet te begrijpen dat liberalen nog steeds als fatsoenlijke eerbare burgers worden bekeken en behandeld. Het zijn extremisten die materialistisch egoïsme en concurrentie van allen tegen allen prediken.

N-SA
3 januari 2010, 14:34
ik kak niet op de werknemers, (tenzij daar een sneertje naar dat meisje die mijn bedeling hier lokaal doet) ik zeg dat de post gerust mag werken aan zijn kwaliteit en daardoor meer respect zal verdienen dan verder te werken op de manier dat ze bezig zijn.

En waarom zou dat liberaal zijn om uw werk goed te doen ??
Als socialisme gelijk is aan , uw werk half doen, profiteren van alles dat je kunt trekken, alleen maar kijken om te trekken en niet te werken, alleen maar kijken om zo weinig mogelijk te werken en zoveel mogelijk te trekken etc, heb je wel een vreemd wereldbeeld gekregen dankzij de socialisten ???

Mijn insziens is elkeen en elke politieker die dit wereldbeeld steunt op voorhand verdacht om mee te werken aan de afbraak van onze maatschappij... dus in se een soort kryptoanarchist die feitelijk juridisch mag vervolgd worden.

U maakt er een karikatuur van. Liberalen zijn daar trouwens goed in.

De waarheid is natuurlijk ietsje anders. Zowel de klant als de werknemers bij de Post zelf willlen een andere invulling van de werking: service door goede bereikbaarheid en de postbodes ten volle hun sociale taak laten uitoefenen, en dat houdt ondermeer in sociale controle in hun wijken, een babbeltje slaan met eenzame bejaarden,....
U ziet liever een zich doodhaastende en gestresseerde postbode die bijna ongevallen begaat omdat hij maar zoveel seconden heeft per huis op zijn route?

Al diegenen die zo zagen over "de gemeentearbeiders die niks doen" zijn meestal gewoon jaloers. We moeten onthaasten, minder concurrentie, minder stress,... hebben en dus minder liberalisme en meer levenskwaliteit.

Savatage
3 januari 2010, 14:37

De waarheid is natuurlijk ietsje anders. Zowel de klant als de werknemers bij de Post zelf willlen een andere invulling van de werking: service door goede bereikbaarheid en de postbodes ten volle hun sociale taak laten uitoefenen, en dat houdt ondermeer in sociale controle in hun wijken,

Wtf? Waarom moet mijn wijk sociaal gecontroleerd worden door een fakteur? En wat houdt die sociale controle dan concreet in? :?

U ziet liever een zich doodhaastende en gestresseerde postbode die bijna ongevallen begaat omdat hij maar zoveel seconden heeft per huis op zijn route?

Voor die paar uur per dag dat ze werken zal dat nog wel meevallen ..

N-SA
3 januari 2010, 14:50
Wtf? Waarom moet mijn wijk sociaal gecontroleerd worden door een fakteur? En wat houdt die sociale controle dan concreet in? :?

Als liberaal ziet u liever mensen die al 14 dagen eenzaam gestorven zijn in hun huis en waarna pas reactie komt door de geur van rottende lijken die bij de buren binnendringt, ok, dat weten we ondertussen.

Versterking van het sociaal weefsel in de maatschappij door versterking van gezin en familie, bedrijfsgemeenschappen, wijkgemeenschappen,... De kaalslag die het liberaal extremisme houdt in de meest natuurlijke sociale contacten tussen mensen is niet te schatten.

Voor die paar uur per dag dat ze werken zal dat nog wel meevallen ..
Spreek eens met iemand die het werk daadwerkelijk doet in plaats van theoretische praatjes.

Pelgrim
3 januari 2010, 14:50
Er bestaat een economische redenering over vrijhandel.

Die hele redenering staat of valt echter met de liberale dogma's die nog steeds niet bewezen zijn. Zoals de nonsens over vraag en aanbod, vrije contracten en nu ook dé grootste farce van allemaal: "Doe uw werk goed, en de rest volgt vanzelf" ( :silly: :lolabove: ).

Pelgrim
3 januari 2010, 14:51

Geef mij trouwens eens één socialistische publicatie waar dat in staat?

brother paul
3 januari 2010, 15:40
Inderdaad.

Het valt niet te begrijpen dat liberalen nog steeds als fatsoenlijke eerbare burgers worden bekeken en behandeld. Het zijn extremisten die materialistisch egoïsme en concurrentie van allen tegen allen prediken.

Bane, het zijn precies socialisten die eisen dat de werkmens hem moet doodwerken voor mensen die sukkelaarke spelen. ALs 30% al sukkelaarke is, heb je toch wel een erg brede definitie van uw sociaal stelsel, en komen die 30% mensen die nog werken er wel vanaf met dubbel zo hard te moeten werken.

Moesten de sossen dat niet eisen, zou iedereen half zo hard moeten werken...

brother paul
3 januari 2010, 15:46
Die hele redenering staat of valt echter met de liberale dogma's die nog steeds niet bewezen zijn. Zoals de nonsens over vraag en aanbod, vrije contracten en nu ook dé grootste farce van allemaal: "Doe uw werk goed, en de rest volgt vanzelf" ( :silly: :lolabove: ).

als je vraag en aanbod eens aan het werk wilt zien kijk dan eens hier tijdens de werkdag

http://finance.yahoo.com/q/ecn?s=IBM

en hier graan, uranium, petroleum je kunt alles volgen wat je maar zin in hebt

http://www.cmegroup.com/

brother paul
3 januari 2010, 15:47
Geef mij trouwens eens één socialistische publicatie waar dat in staat?

Ge zegt het wel zelf, aangezien je tegen het principe bent van uw werk goed te doen, en je eist vanuit het socialisme dat je recht hebt om uw werk half te doen...

guido 007
3 januari 2010, 17:56

Ik heb verleden jaar een voorstel gedaan aan de postmeester.
In iedere straat 2 * 3 brievenbussen plaatsen waarin de posbode de post voor de hele straat kan deponeren.
De bewoner die het eerst bij de brievenbus is, verdeelt de post bij iedereen.

De brave man vond dat een heel zot voorstel.

Ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat dit bij ons de dagdagelijkse realiteit was.
Het is daarna wel flink verbeterd moet ik zeggen.

guido 007
3 januari 2010, 18:04

De waarheid is natuurlijk ietsje anders. Zowel de klant als de werknemers bij de Post zelf willlen een andere invulling van de werking: service door goede bereikbaarheid en de postbodes ten volle hun sociale taak laten uitoefenen, en dat houdt ondermeer in sociale controle in hun wijken, een babbeltje slaan met eenzame bejaarden,....

Al diegenen die zo zagen over "de gemeentearbeiders die niks doen" zijn meestal gewoon jaloers. We moeten onthaasten, minder concurrentie, minder stress,... hebben en dus minder liberalisme en meer levenskwaliteit.

Mooie sociale controle zo 'smorgens om 8 uur.
Het gevolg is dat ik meermaals aangetekende brieven op de post moet halen voor mijn moeder. De facteur gaat er gewoon van uit dat zij nog niet op is. Maar ja, hij moet dan 100 meter verder rijden met z'n brommerke, een kaartje in de bus en de klant kan naar het postpunt gaan om z'n aangetekende zending te halen.

guido 007
3 januari 2010, 18:09
Als liberaal ziet u liever mensen die al 14 dagen eenzaam gestorven zijn in hun huis en waarna pas reactie komt door de geur van rottende lijken die bij de buren binnendringt, ok, dat weten we ondertussen.

Versterking van het sociaal weefsel in de maatschappij door versterking van gezin en familie, bedrijfsgemeenschappen, wijkgemeenschappen,... De kaalslag die het liberaal extremisme houdt in de meest natuurlijke sociale contacten tussen mensen is niet te schatten.

Spreek eens met iemand die het werk daadwerkelijk doet in plaats van theoretische praatjes.

Alsof een facteur overal in de apartementen gaat kijken of de bewoners nog leven! Wie maakt er een karikatuur van de postbode.

De postbode moet:
- Post bezorgen, liefst in de juiste bus.
- Pensioenen uitbetalen aan de mensen die daarvoor kiezen.
- Kleine pakjes leveren op het juiste adres.
- Aangetekende zendingen bij de mensen afleveren, indien ze niet bereikbaar zijn het kaartje....

Al de rest is larie en apekool, daar wordt die man niet voor betaald.
Voor sociale controle heb je:
- De buren
- Familie
- Stadswachten.

Dajjal
3 januari 2010, 18:53
Alsof een facteur overal in de apartementen gaat kijken of de bewoners nog leven! Wie maakt er een karikatuur van de postbode.

De postbode moet:
- Post bezorgen, liefst in de juiste bus.
- Pensioenen uitbetalen aan de mensen die daarvoor kiezen.
- Kleine pakjes leveren op het juiste adres.
- Aangetekende zendingen bij de mensen afleveren, indien ze niet bereikbaar zijn het kaartje....

Al de rest is larie en apekool, daar wordt die man niet voor betaald.
Voor sociale controle heb je:
- De buren
- Familie
- Stadswachten.

Inderdaad Guido007... De postbode moet brieven in de bus steken. Het is geen psycholoog.

Pelgrim
3 januari 2010, 21:17
Bane, het zijn precies socialisten die eisen dat de werkmens hem moet doodwerken voor mensen die sukkelaarke spelen. ALs 30% al sukkelaarke is, heb je toch wel een erg brede definitie van uw sociaal stelsel, en komen die 30% mensen die nog werken er wel vanaf met dubbel zo hard te moeten werken.

Moesten de sossen dat niet eisen, zou iedereen half zo hard moeten werken...

Moesten de sossen er niet zijn geweest met hun eisen zou jij nu nog altijd veertien uur per dag werken voor een paar cent.

Pelgrim
3 januari 2010, 21:18
als je vraag en aanbod eens aan het werk wilt zien kijk dan eens hier tijdens de werkdag

http://finance.yahoo.com/q/ecn?s=IBM

en hier graan, uranium, petroleum je kunt alles volgen wat je maar zin in hebt

http://www.cmegroup.com/

uw beurzen interesseren mij niet, dat zijn virtuele creaties van speculatiekapitalisme.

Pelgrim
3 januari 2010, 21:18
Ge zegt het wel zelf, aangezien je tegen het principe bent van uw werk goed te doen,

Waar heb ik gezegd dat ik daar tegen ben?

Savatage
3 januari 2010, 23:48

Als die mensen liever op hun eigen zijn ga ik ze alleszins niet verplichten aan allerlei sociaal gedoe mee te doen. Het idee van een fakteur die de boel sociaal gaat controleren vind ik al helemaal absurd.

Bij mij in de straat woont een fakteur die alle dagen zijn toer doet en in de namiddag rustig op zijn zetel ligt te slapen tot s'avonds.

brother paul
3 januari 2010, 23:58
Moesten de sossen er niet zijn geweest met hun eisen zou jij nu nog altijd veertien uur per dag werken voor een paar cent.

Volgens mij als ik dezelfde job doe in amerika als hier verdien ik daar 160.000$ per jaar, zonder een klop te moeten investeren...
Daarbij vergeleken is de europese brutowedde van 60.000$ die belast wordt tot 21.000$ netto een peulschil.

Dus ik heb alle redens om te twijfelen aan uw statement. Integendeel zou ik zeggen. Gezien het risico dat er in Belgie geen flexibiliteit op het loon zit, worden de loon niet te excessief hoog losgelaten...

brother paul
3 januari 2010, 23:59
uw beurzen interesseren mij niet, dat zijn virtuele creaties van speculatiekapitalisme.

man hoe verzuurd kun je zijn ?

guido 007
4 januari 2010, 07:48

Moesten de sossen er niet geweest zijn zouden we mss iets meer overhouden van ons loon.

Zwitser
4 januari 2010, 09:47

Economie interesseert je duidelijk helemaal niet. Geschiedenis ook niet. Waarom we leven in een welvaart zonder precedent zal je compleet worst wezen.

Pelgrim
4 januari 2010, 11:55
Volgens mij als ik dezelfde job doe in amerika als hier verdien ik daar 160.000$ per jaar, zonder een klop te moeten investeren...

Dan zal dat wellicht het soort job zijn waar ik nu eens geen enkel respect voor ga opbrengen. Ik heb het over de lonen van de gewone werkende burgers, zowat tachtig procent van de bevolking.

Pelgrim
4 januari 2010, 11:55
man hoe verzuurd kun je zijn ?

Heeft niks met verzuring te maken. Ik vroeg naar bewijzen voor de liberale dogma's en jij komt af met virtuele dingen die totaal niet aan de ervaringen van de mens in de straat gerelateerd zijn.

Pelgrim
4 januari 2010, 11:56
Moesten de sossen er niet geweest zijn zouden we mss iets meer overhouden van ons loon.

Moesten de sossen er niet zijn geweest werkten we nu nog steeds aan negentiende eeuwse condities.

Pelgrim
4 januari 2010, 11:58
Economie interesseert je duidelijk helemaal niet. Geschiedenis ook niet. Waarom we leven in een welvaart zonder precedent zal je compleet worst wezen.

Ik ken economie en geschiedenis beter dan de doorsnee liberaal hoor. Dat we leven in een welvaart zonder precedent heeft alles te maken met twee feiten: 1) de opkomst van socialistische en christendemocratische arbeidersbewegingen die hogere lonen hebben afgedwongen en 2) het systematisch uitpersen van de grote meerderheid van de wereldbevolking. Of dacht je soms dat het West Europees samenlevingsmodel er is omdat een paar brave goed menende liberalen geld uit het niets tevoorschijn toveren?

Savatage
4 januari 2010, 12:30
Ik ken economie en geschiedenis beter dan de doorsnee liberaal hoor.

Afgaande op jouw schrijfsels in deze thread lijkt me eerder dat je bitter weinig kennis van het marktsysteem hebt, laat staan van economie in het algemeen.

brother paul
4 januari 2010, 12:39
Ik ken economie en geschiedenis beter dan de doorsnee liberaal hoor. Dat we leven in een welvaart zonder precedent heeft alles te maken met twee feiten: 1) de opkomst van socialistische en christendemocratische arbeidersbewegingen die hogere lonen hebben afgedwongen en 2) het systematisch uitpersen van de grote meerderheid van de wereldbevolking. Of dacht je soms dat het West Europees samenlevingsmodel er is omdat een paar brave goed menende liberalen geld uit het niets tevoorschijn toveren?

Hé ? sinds wanneer vinden socialisten vliegtuigen uit ? bouwen ze kerncentrales ? doen ze aan schaaleconomie ? ontwerpen ze computers ?
Ik ken dus NOTEER GOED GENEEN SOCIALIST die begiftigd is met meer hersencellen dan de eendagsvlieg, en die dus bekwaam is om ook maar iets van de technologie waarin hij zich dagelijks wentelt uit te vinden... Dus laat staan dat zij aan de basis liggen van deze welvaartmaatschappij...

Goed geprobeerd: in amerika gaat het er zogenaamd veel liberaler aan toe, en toch verdient de gemiddelde amerikaan meer, leg dat nu eens uit, hoe komt het dat het socialisme daar niets kan aan veranderen ?

Savatage
4 januari 2010, 12:47
Moesten de sossen er niet zijn geweest werkten we nu nog steeds aan negentiende eeuwse condities.

Moesten de sossen er niet geweest zijn hadden we het de dag van vandaag veel beter. Geen gestaak, geen gezaag, geen torenhoge belastingen voor iedereen, een enorme corruptiedaling (het handelsmerk van sosen), ...

Tavek
4 januari 2010, 13:15
Socialisme was goed. Tot op een bepaalde hoogte. We zijn van de 19de eeuwse toestanden af, mede dankzij hun. Uitbuiting van arbeiders is gelukkig verleden tijd.

Maar de dag van vandaag is hun werkterrein geswitched van bescherming van de zwakkeren naar het uitmergelen van de sterkeren. Met als gevolg dat we de hoogvliegers in onze maatschappij nooit laten opstijgen.

De slinger is te ver doorgeslaan naar de verkeerde kant. Op dit moment werken zij puur op afgunst: afgunst van gefaalde arbeiders en mensen die niet in staat zijn zichzelf te voorzien tov de sterkeren.

fox
4 januari 2010, 14:27
Dan zal dat wellicht het soort job zijn waar ik nu eens geen enkel respect voor ga opbrengen. Ik heb het over de lonen van de gewone werkende burgers, zowat tachtig procent van de bevolking.

Iedere Amerikaan met een universitair diploma begint aan minstens 100K. Na enkele jaren zit je dan zowieso aan 160K. Dat jij geen respect wenst op te brengen voor iemand met een universitair diploma is uw zaak, maar waarom verwacht je dan wel dat een universitair zomaar eventjes meer dan 50% van zijn loon afdraagt aan mensen die geen greintje respect of dankbaarheid tonen?

Tavek
4 januari 2010, 15:27
Iedere Amerikaan met een universitair diploma begint aan minstens 100K. Na enkele jaren zit je dan zowieso aan 160K. Dat jij geen respect wenst op te brengen voor iemand met een universitair diploma is uw zaak, maar waarom verwacht je dan wel dat een universitair zomaar eventjes meer dan 50% van zijn loon afdraagt aan mensen die geen greintje respect of dankbaarheid tonen?

How rustig. Gemiddelde startsalaris voor een MSc is +- 60k, voor een PhD 80k in de VS. Nu, in prive bedrijven kan dat daar erg erg snel stijgen.

Vergeet ook niet dat dit gemiddelden zijn. Mensen met Yale, MIT, Harvard diplomas, zullen eerder aan de hoge kant zitten (100k) terwijl een backwater state university de lage kant zal verzorgen ;)

En voor de rest ben ik akkoord met u. Wetenschappers (en hoger geschoolden in het algemeen) worden in Belgie kompleet niet geapprecieerd kwa salaris. Iemand met een scholing van 10 jaar achter de rug en die met zijn werk een gigantische toegevoegde waarde levert aan de economie (door het ontwikkelen van nieuwe technologien en producten) verdient minder als de gemiddelde verkoper of zelfstandige....en is eigenlijk geketend aan ambtenarensalarissen.

Afbollen, dat moeten we doen !

guido 007
4 januari 2010, 15:41

Dat geloof je zelf toch niet.
Kijk gewoon naar Wallonië, wat een puinhoop de sossen er daar van gemaakt hebben.
Kijk naar het spoor wat de sossen er daar van gemaakt hebben, ze hebben zich kapot gestaakt, gevolg, het personeel is onbetaalbaar.

En hier moeten we uitkijken, dankzij de sossen is België het OCMW van de wereld, gevolg:

- Mensen houden steeds minder over van het loon.
- Hetgeen de mensen kopen is peperduur.
- Overal extra taxen op.
- Ons werk wordt te duur waardoor invoeren interessanter wordt dan zelf produceren.

-

Zwitser
4 januari 2010, 16:44

Bovenstaande alinea bevestigt wat ik al vermoede. Je weet echt niks van de economische geschiedenis van de wereld. En je hebt zelfs moeite met simpele causaliteit. Anders zou je niet beweren dat je rijk kan worden door te stelen van iemand die niets heeft...

Pelgrim
10 januari 2010, 13:54
Moesten de sossen er niet geweest zijn hadden we het de dag van vandaag veel beter. Geen gestaak, geen gezaag, geen torenhoge belastingen voor iedereen, een enorme corruptiedaling (het handelsmerk van sosen), ...

geen lonen, geen acht uren werkdagen, wel kinderarbeid, geen vakantiedagen, geen recht op verenigen, wel massale armoede, kortom, 19de eeuwse toestanden.

Pelgrim
10 januari 2010, 13:54
Bovenstaande alinea bevestigt wat ik al vermoede. Je weet echt niks van de economische geschiedenis van de wereld. En je hebt zelfs moeite met simpele causaliteit. Anders zou je niet beweren dat je rijk kan worden door te stelen van iemand die niets heeft...

Ontkracht mijn stellingen dan eens?

Pelgrim
10 januari 2010, 13:56
Dat geloof je zelf toch niet.
Kijk gewoon naar Wallonië, wat een puinhoop de sossen er daar van gemaakt hebben.
Kijk naar het spoor wat de sossen er daar van gemaakt hebben, ze hebben zich kapot gestaakt, gevolg, het personeel is onbetaalbaar.

En hier moeten we uitkijken, dankzij de sossen is België het OCMW van de wereld, gevolg:

- Mensen houden steeds minder over van het loon.
- Hetgeen de mensen kopen is peperduur.
- Overal extra taxen op.
- Ons werk wordt te duur waardoor invoeren interessanter wordt dan zelf produceren.

-

Dat een N-VA'er, die beweert voor de Vlaamse belangen opkomt, zich enkel kan beperken tot zulke achterlijke clichépraat zegt wel genoeg over het gemiddelde IQ in die partij. Je zou er goed aan doen eens de geschiedenis te leren van dat volk dat jij pretendeert te verdedigen.

Pelgrim
10 januari 2010, 13:57
Hé ? sinds wanneer vinden socialisten vliegtuigen uit ? bouwen ze kerncentrales ? doen ze aan schaaleconomie ? ontwerpen ze computers ?

Zelfs de gedegenereerde bureaucratische dictatuur in de USSR deed dat.

Ik ken dus NOTEER GOED GENEEN SOCIALIST die begiftigd is met meer hersencellen dan de eendagsvlieg,

:lol: als de argumenten op zijn ga je beginnen schelden?

Goed geprobeerd: in amerika gaat het er zogenaamd veel liberaler aan toe, en toch verdient de gemiddelde amerikaan meer, leg dat nu eens uit, hoe komt het dat het socialisme daar niets kan aan veranderen ?

De gemiddelde amerikaan verdient meer... :lol: :rofl:

AdrianHealey
10 januari 2010, 15:33
geen lonen, geen acht uren werkdagen, wel kinderarbeid, geen vakantiedagen, geen recht op verenigen, wel massale armoede, kortom, 19de eeuwse toestanden.

Uw kennis van de 19de eeuw is gebaseerd op de film Daens?

brother paul
10 januari 2010, 15:40
Zelfs de gedegenereerde bureaucratische dictatuur in de USSR deed dat.

:lol: als de argumenten op zijn ga je beginnen schelden?

De gemiddelde amerikaan verdient meer... :lol: :rofl:

Een wetenschapper vind een kerncentrale uit, een socialist zit angstpsychosen achterna, en creeert een virtuele werkelijkheid die los staat van de wetenschap. Goed natuurlijk als je het vanuit marketingpunt bekijkt, maar zeer slecht als je weet dat feitelijk een bevolking een groep mensen is en dat een minderheid precies geen stempels te duwen heeft omwille van hun angstpsychosen.

Ik blijf erbij, op een paar na ( vbv nu crombez) maar anders ken ik geen socialisten begiftigd met veel intelligentie.

En ja hoor, de gemiddelde amerikaan verdient meer dan de gemiddelde belg. Ik zou de statistiek nog eens moeten bekijken na de devaluatie van de dollar, maar inderdaad 160K verdienen in de states is normaal en hier een scheldwoord.

schaduw
10 januari 2010, 15:46
de gemiddelde amerikaan inderdaad (we zullen wel zwijgen wat hij overhoudt na al zijn verzekeringen betaald te hebben)
maar nemen we de mediane amerikaan ... (die heeft zelfs geen verzekeringen )

brother paul
10 januari 2010, 16:19
de gemiddelde amerikaan inderdaad (we zullen wel zwijgen wat hij overhoudt na al zijn verzekeringen betaald te hebben)

Manneke, ik zou mijn brutoloon aan amerikaanse lasten getaxeerd mogen investeren in de economie, dan zou je veel meer volksdemocratie hebben dan gelijk wat er nu gebeurt. Socialisten persen de mediaan burger uit als een citroen en taxeren zijn inkomsten weg onder de mom van solidariteit, maar houden op die manier de mediaan burger erger onder de knoet dan ze zich vermoedelijk kunnen inbeelden.

En het sociale systeem coccoont en pampert het kiesvee van de socialsten dusdanig, dat je u terdege mag afvragen of dit politiek incestverhaal wel ethisch te verantwoorden is, en gezien deze immense belangvermening, of het wel democratisch is om dergelijke dubieze incest economien op poten te zetten.

En finaal, in uw verpulverde amerikaanse economie, worden die burgers gewoon wakker uit hun coccoon en begint 90% te werken.

Stel dat je het principe zou hanteren:
- honger > maaltijdcheque
- gezondheid tekort > gezondheidscheques
- geen huis meer > legerkazerne
- geen werk meer > gemeenschapsdienst...
- krediet financieringsprobleem > ipv een schandalige rente en deurwaarders die u uit uw huis verdrijven, bvb een overheid die uw schulden overneemt, en een loonbeslag regelt aan de beste rentetarieven.

etc..

er bestaan wel altijd betere oplossingen te bedenken dan wat je nu doet.

guido 007
10 januari 2010, 16:52

De sossen hebben inderdaad veel goed gedaan maar........

................ze zijn veel te ver gegaan.

guido 007
10 januari 2010, 16:54
Dat een N-VA'er, die beweert voor de Vlaamse belangen opkomt, zich enkel kan beperken tot zulke achterlijke clichépraat zegt wel genoeg over het gemiddelde IQ in die partij. Je zou er goed aan doen eens de geschiedenis te leren van dat volk dat jij pretendeert te verdedigen.

Ik ken mijn geschiedenis en die van het Vlaamse volk.

Als jij die nu ook nog eens zou willen leren konden we op hetzelfde niveau discusieren.

Zwitser
12 januari 2010, 10:12

De "mediane" Amerikaan heeft wel een verzekering. Als hij dat wil tenminsten. De hoofdreden waarom een deel (ongeveer 10%) van de VS burgers geen verzekering hebben is dat het niet verplicht is. Dat mensen puur om financiële redenen geen medische zorg krijgen komt in de VS verhoudingsgewijs niet vaker voor dan bij ons.

De "mediane" Amerikaan woont in een huis dat een pak groter is dan de mediane Belg. Hij heeft doorgaans een auto meer, en zal in zijn huis ook meer consumptiegoederen aantreffen. Hij betaalt doorgaans maar half zoveel voor voeding als een Belg. (Maar de Belg eet doorgaans wel iets beter).

Zwitser
12 januari 2010, 10:20
Ontkracht mijn stellingen dan eens?

Je hebt mij geen stelling gegeven die ik kan ontkrachten. Je hebt enkel een mening gegeven. En het is aan jou om je mening te verdedigen.

Je zegt dat "zonder de sossen" we nog allemaal in armoede zouden leven. Wel, eenieder die een beetje weet heeft van de recente economische geschiedenis van de wereld kan zien dat onze welvaart vooral een product is van een samenleving die een stuk productiever geworden is. Algemene armoede is geen product van onrechtvaardigheid, zoals jij lijkt te denken, maar is gewoon de "natuurlijke" toestand van de mens in een hoofdzakelijk op landbouw gebaseerde samenleving. Het is de industrialisatie en de daarmee gepaard gaande toename van de productieviteit die er voor gezorgd heeft dat we niet meer met zijn allen in bittere armoede leven. Daar hebben de socialisten weinig mee te maken gehad.
Je ziet overigens dat in landen waar de socialisten minder te zeggen hebben de arbeiders het ook goed hebben. Over het algemeen blijkt overal ter wereld dat de welvaard van de doorsnee burger hoofdzakelijk afhangt van hoe productief de samenleving als geheel is.
In Zwitserland (waar ik woon) bestaat er niet eens een beschermd stakingsrecht. En toch verdient een arbeider hier makkelijk netto het dubbele als in België... Je ziet dat een hoop linkse verworvenheden niet noodzakelijk essentieel zijn...

skaldis
8 oktober 2010, 19:04
Up

skaldis
8 oktober 2010, 19:14
Je hebt mij geen stelling gegeven die ik kan ontkrachten. Je hebt enkel een mening gegeven. En het is aan jou om je mening te verdedigen.

Je zegt dat "zonder de sossen" we nog allemaal in armoede zouden leven. Wel, eenieder die een beetje weet heeft van de recente economische geschiedenis van de wereld kan zien dat onze welvaart vooral een product is van een samenleving die een stuk productiever geworden is. Algemene armoede is geen product van onrechtvaardigheid, zoals jij lijkt te denken, maar is gewoon de "natuurlijke" toestand van de mens in een hoofdzakelijk op landbouw gebaseerde samenleving. Het is de industrialisatie en de daarmee gepaard gaande toename van de productieviteit die er voor gezorgd heeft dat we niet meer met zijn allen in bittere armoede leven. Daar hebben de socialisten weinig mee te maken gehad.
Je ziet overigens dat in landen waar de socialisten minder te zeggen hebben de arbeiders het ook goed hebben. Over het algemeen blijkt overal ter wereld dat de welvaard van de doorsnee burger hoofdzakelijk afhangt van hoe productief de samenleving als geheel is.
In Zwitserland (waar ik woon) bestaat er niet eens een beschermd stakingsrecht. En toch verdient een arbeider hier makkelijk netto het dubbele als in België... Je ziet dat een hoop linkse verworvenheden niet noodzakelijk essentieel zijn...

Laten we proberen om meer misdaadgeld of geld van dictators aan te trekken dan Zwitserland. Dan kunnen we ook via referendum alles beslissen en betalen met bloedgeld.

Mambo
8 oktober 2010, 19:18
S'morgens Vervotte in de gazet, "de tickets zullen niet duurder worden". (haar woorden)
s'middags om 4 uur op de radio, de nmbs zal de prijzen verhogen. (Zelfde dag)

skaldis
8 oktober 2010, 19:27
S'morgens Vervotte in de gazet, "de tickets zullen niet duurder worden". (haar woorden)
s'middags om 4 uur op de radio, de nmbs zal de prijzen verhogen. (Zelfde dag)

Tja, alles wordt duurder. 't Brood is ook net opgeslagen en met meer dan 1,45%.
't Is spijtig maar de wereld draait compleet dol. We verarmen terwijl we er op staan te zien en dat zonder het goed te beseffen.

Mambo
8 oktober 2010, 19:30
Tja, alles wordt duurder. 't Brood is ook net opgeslagen en met meer dan 1,45%.
't Is spijtig maar de wereld draait compleet dol. We verarmen terwijl we er op staan te zien en dat zonder het goed te beseffen.

Idd en op het nieuws besluiten ze met te zeggen dat we 12 jaar moeten sparen om 3 jaar ons rusthuis te kunnen betalen tegenwoordig.
Daarna "moet" je dood want de centen zijn dan definitief op. :x
Dan nog op een ocmw rusthuis nota bene...bij diezelfden die tienduizenden vreemdelingen geld geven dat het niet meer op kan!

Begint stilletjes aan tijd te worden voor een grondige revolutie denk ik.

skaldis
8 oktober 2010, 19:30
Enkel Chinese brol wordt niet duurder. Maar blijkbaar is die nog niet goedkoop genoeg want ze willen de treinbestuurders goederen die die door chinese slaven gemaakte goederen van de havens Europa rond brengen zwaarder de zweep op de rug leggen.

Mambo
8 oktober 2010, 19:33
Dat de treinen maar eens een paar maanden staken. Mijn steun hebben ze.

Dat iedereen eens tegelijk mee staakt. Dat zou eens moeten.

guido 007
9 oktober 2010, 05:45
Idd en op het nieuws besluiten ze met te zeggen dat we 12 jaar moeten sparen om 3 jaar ons rusthuis te kunnen betalen tegenwoordig.
Daarna "moet" je dood want de centen zijn dan definitief op. :x
Dan nog op een ocmw rusthuis nota bene...bij diezelfden die tienduizenden vreemdelingen geld geven dat het niet meer op kan!

Begint stilletjes aan tijd te worden voor een grondige revolutie denk ik.

:roll:Stilaan?????:roll:

kelt
9 oktober 2010, 06:59
we kunnen ook gewoon de nmbs afschaffen en de vrijgekomen ruimte asfalteren. Rechtstreekse snelwegen tussen bv. brussel en leuven, recht tot in de stad. Ideaal voor intercity verkeer.

..of overdragen aan De Lijn om er snelbussen ,of desnoods "Light Rail"-tuigen op te laten rijden.

Een jaarabbonement zonder enige korting kost U nu al minder dan 200 Euro,maar met dergelijke mogelijkheden.....wauw :-P

Zwitser
11 oktober 2010, 09:59

Of tot het bedrijf failliet is?

Zwitser
11 oktober 2010, 10:03
Laten we proberen om meer misdaadgeld of geld van dictators aan te trekken dan Zwitserland. Dan kunnen we ook via referendum alles beslissen en betalen met bloedgeld.

En vooral onze vooroordelen niet in de weg laten zitten door de werkelijkheid, niet?

Zwitser
11 oktober 2010, 10:04
Dat de treinen maar eens een paar maanden staken. Mijn steun hebben ze.

Dat iedereen eens tegelijk mee staakt. Dat zou eens moeten.

Weet je wie er eens zou moeten staken? De ondernemers. Als die staken dan zullen we rap terug in de middeleeuwen zijn...

Zwitser
11 oktober 2010, 10:05
..of overdragen aan De Lijn om er snelbussen ,of desnoods "Light Rail"-tuigen op te laten rijden.

Een jaarabbonement zonder enige korting kost U nu al minder dan 200 Euro,maar met dergelijke mogelijkheden.....wauw :-P

Dat jaarabonnement is veel te goedkoop. Het denkt nauwelijks 5% van de kosten. Wat je voorstelt zou dus geen geld opleveren, integendeel...

fox
11 oktober 2010, 11:46
Alé de staking van volgende week maandag is dus blijkbaar vandaag al begonnen. Begrijpelijk want vandaag is het nog mooi weer en dat zal volgende week waarschijnlijk wel wat minder zijn.

George
11 oktober 2010, 14:51

Inderdaad. Een nieuwe spoorlijn leggen van x km waar nog nooit een trein over gereden heeft, no problem. Een trap (die ik dagelijks gebruikte) naast een spoorwegbrug afbreken ook niet maar om de verlichting die er stond om die trap te verlichten af te koppelen was blijkbaar geen geld meer. Die branden nog steeds 24/7. 2x150 of 250W. Om de lampen te vervangen is dan blijkbaar wel weer geld want het aantal branduren van dergelijke lampen is sinds het wegnemen van de trap die ze moesten verlichten al lang overschreden.

Maar goed, het is zeker niet eigen aan staatsbedrijven om het onderhoud te verwaarlozen, overbodige kosten te maken die ze dan elders (bij de werknemers) moeten gaan besparen. Op vele grote bedrijven is dat juist hetzelfde. Onderhoud is iets dat op langere termijn opbrengt en dus niet interessant voor vele bedrijven.

the_dude
11 oktober 2010, 14:53

en daarvoor MOET gestaakt worden!

fox
11 oktober 2010, 15:05
Inderdaad. Een nieuwe spoorlijn leggen van x km waar nog nooit een trein over gereden heeft, no problem. Een trap (die ik dagelijks gebruikte) naast een spoorwegbrug afbreken ook niet maar om de verlichting die er stond om die trap te verlichten af te koppelen was blijkbaar geen geld meer. Die branden nog steeds 24/7. 2x150 of 250W. Om de lampen te vervangen is dan blijkbaar wel weer geld want het aantal branduren van dergelijke lampen is sinds het wegnemen van de trap die ze moesten verlichten al lang overschreden.

Maar goed, het is zeker niet eigen aan staatsbedrijven om het onderhoud te verwaarlozen, overbodige kosten te maken die ze dan elders (bij de werknemers) moeten gaan besparen. Op vele grote bedrijven is dat juist hetzelfde. Onderhoud is iets dat op langere termijn opbrengt en dus niet interessant voor vele bedrijven.

Gelieve u te onthouden van commentaar als u niet begrijpt waar de grote nutteloze kosten zitten. Deze kunnen echter niet aangepakt worden of alles ligt plat.

fox
11 oktober 2010, 15:06
en daarvoor MOET gestaakt worden!

U begrijpt toch waar de grote overheadkosten zitten mag ik hopen? Er wordt net gestaakt om die in stand te houden.

the_dude
11 oktober 2010, 15:38
U begrijpt toch waar de grote overheadkosten zitten mag ik hopen? Er wordt net gestaakt om die in stand te houden.

wat ik weet is dat treinen 20 - 30 jaar terug betrouwbaarder waren. Ik weet dat die 'nieuwe' dubbelstellen niet compatibel zijn met onze locomotieven (iets met de aansluiting waardoor het merendeel der vertragingen te verklaren valt bij het minste van het minste slecht weer), dat die stellen zomaar zijn aangekocht zonder ware professionelen ter zake te horen (kostuumtypes zijn per defenitie niet professioneel), die moeten er nu wel mee werken en 't onderhoud doen en krijgen vanuit diezelfden die de stellen in volle onwetendheid hebben aangekocht te horen dat zij die het onderhoud doen verantwoordelijk zijn voor vertragingen.
De nmbs is een type voorbeeld van politieke onverantwoordelijkheid.

George
11 oktober 2010, 15:41
Gelieve u te onthouden van commentaar als u niet begrijpt waar de grote nutteloze kosten zitten. Deze kunnen echter niet aangepakt worden of alles ligt plat.

Ik ken de nmbs, van vroeger en de nu opgesplitste activiteiten onvoldoende, dat geef ik toe maar dat neemt niet weg dat je het beleid van dergelijke bedrijven ook kan vaststellen aan de "kleinere" zaken zoals in mijn voorbeelden. Deze voorbeelden zijn dan misschien enkel van toepassing op infrabel maar ik veronderstel dat het bij de nmbs niet veel beter is.

Dat er ook politieke en zuiver financieel grote verkwistingen zijn zal ik zeker niet betwisten. Dat er alleen al door de structuur enorm veel geld verloren gaat evenmin. Bij de spoorwegen is het wellicht veel erger maar zelf bij het privé bedrijf waar ik voor werk kan ik al vele voorbeelden aanhalen.

fox
11 oktober 2010, 16:08
wat ik weet is dat treinen 20 - 30 jaar terug betrouwbaarder waren. Ik weet dat die 'nieuwe' dubbelstellen niet compatibel zijn met onze locomotieven (iets met de aansluiting waardoor het merendeel der vertragingen te verklaren valt bij het minste van het minste slecht weer), dat die stellen zomaar zijn aangekocht zonder ware professionelen ter zake te horen (kostuumtypes zijn per defenitie niet professioneel), die moeten er nu wel mee werken en 't onderhoud doen en krijgen vanuit diezelfden die de stellen in volle onwetendheid hebben aangekocht te horen dat zij die het onderhoud doen verantwoordelijk zijn voor vertragingen.

Dat was mij vraag niet. De vraag was of u weet waar de grote overheadkosten zitten en wie er alles aan doet om die in stand te houden?

kelt
11 oktober 2010, 16:47
Dat jaarabonnement is veel te goedkoop. Het denkt nauwelijks 5% van de kosten. Wat je voorstelt zou dus geen geld opleveren, integendeel...

dat klopt....
Voor een overheidsDIENST is dat op zich niet erg.
De Lijn krijgt een jaarlijkse dotatie,uit de Vlaamse begroting,om een openbaar vervoer te garanderen.Het moet gezegd,ze doen het dus!Het is ONZE EIGEN schuld dat we persé zogezegd onze dag zo scherp ingedeeld hebben dat we in file gaan staan met de auto.... ;-)

Ik begin er overigens erg sterk aan te twijfelen of al ons "privé-vervoer" wel geld oplevert,zowel aan "de privé" als aan de maatschappij....Mijn eigen "autokostenplaatje" is in ieder geval nogal kaduuk... :oops:
Me dunkt dat we niet gans het plaatje zien,wel de dagelijkse ramp in de straat

guido 007
11 oktober 2010, 17:58

2

guido 007
11 oktober 2010, 17:59

2

guido 007
11 oktober 2010, 18:01

Daarom privatiseren die nest.

Wat zeg je?

Ga je dan staken?

Ja dan weet ik het ook niet meer.

De overheid werkt niet goed, de privé werkt niet goed, zou het dan niet aan de spoormensen zelf liggen?

Zwitser
11 oktober 2010, 18:07
Bij de spoorwegen is het wellicht veel erger maar zelf bij het privé bedrijf waar ik voor werk kan ik al vele voorbeelden aanhalen.

Alleen is het zo dat bij een privé bedrijf de druk om het niet uit de spuigaten te laten lopen permanent aanwezig is. Is een privé bedrijf immers niet efficient genoeg dan gaat het failliet. Bij overheidsbedrijven is de aansporing om mee te gaan met de tijd meestal helemaal afwezig.

Zwitser
11 oktober 2010, 18:10
dat klopt....
Voor een overheidsDIENST is dat op zich niet erg.
De Lijn krijgt een jaarlijkse dotatie,uit de Vlaamse begroting,om een openbaar vervoer te garanderen.Het moet gezegd,ze doen het dus!

Het probleem is wel dat op die manier de Lijn erg afhankelijk is van de overheid en de politiek. We zien dat nu, nu de staatskas leeg is, dat er dan opeens een hoop diensten weer verdwijnen.
Bij een hogere kostendekkingsgraad is het OV minder van de politiek afhankelijk, en dat vind ik persoonlijk een goede zaak.

Zwitser
11 oktober 2010, 18:11
De overheid werkt niet goed, de privé werkt niet goed, zou het dan niet aan de spoormensen zelf liggen?

De partikuliere spoorvervoerders doen het best goed, zolang ze niet gesaboteerd worden, zoals vandaag. Wat de vakbonden vandaag deden, spoorwegen gewoon blokkeren, zou in een rechtstaat gewoon niet mogen.

guido 007
11 oktober 2010, 18:16
De partikuliere spoorvervoerders doen het best goed, zolang ze niet gesaboteerd worden, zoals vandaag. Wat de vakbonden vandaag deden, spoorwegen gewoon blokkeren, zou in een rechtstaat gewoon niet mogen.

Inderdaad. Het recht op staken is goed zolang het recht op werken niet geschonden wordt.

Ik persoonlijk vind dat de overheidsbedrijven veel te vlug naar het stakingswapen grijpen. Op deze mannier zijn ze niet meer geloofwaardig.

Scherven A. Mok
11 oktober 2010, 18:39

In een politiestaat bedoel je.
Trouwens, ik wil nog wel de eerste privé maatschappij op het spoor zien die winst maakt. Ze kunnen het zelfs nog niet zonder grote overhead en met de gemakkelijkste treinen volledig bestaande uit dezelfde wagens met dezelfde lading. Laat staan dus dat ze gemengd vervoer zouden aankunnen.
Laten we het goederenvervoer per spoor afschaffen dan maar ? Dat zijn een pak gevaarlijke en zware kamions bij op de snelwegen.

pajoske
11 oktober 2010, 19:06
De Lijn krijgt een jaarlijkse dotatie,uit de Vlaamse begroting,om een openbaar vervoer te garanderen.Het moet gezegd,ze doen het dus!

8O8O8O8O

bulderlach

kelt
11 oktober 2010, 19:17
8O8O8O8O

bulderlach

niewaar?

En pas op,ik NEEM af en toe wel eens de bus hier in de regio Zuid-West-Vlaanderen :twisted:

George
11 oktober 2010, 19:36
Alleen is het zo dat bij een privé bedrijf de druk om het niet uit de spuigaten te laten lopen permanent aanwezig is. Is een privé bedrijf immers niet efficient genoeg dan gaat het failliet. Bij overheidsbedrijven is de aansporing om mee te gaan met de tijd meestal helemaal afwezig.

Dat was vroeger zo. Nu in veel mindere maten. Als de rendabiliteit daalt verkoopt men de boel waarna een ander het overneemt die met overheidssubsidies de boel platgooit en opnieuw begint.

Karel Martel B
11 oktober 2010, 19:40
U bedoelt dat de mensen van de NMBS vandaag de dag niet werken?

Ik zie er een elke dag binnen het stof afnemen van de borden met de uurregelingen en "reclameborden" (i.e. posters van de NMBS zelf).

Dat is, als ge me de woordspeling vergeeft, toch wel een veeg teken.

Zwitser
11 oktober 2010, 21:43

Is Nederland een politiestaat? Zweden? Zwitserland?
Sorry, maar sporen blokkeren is sabotage, en dat gaat een stuk verder dan staken.

Trouwens, ik wil nog wel de eerste privé maatschappij op het spoor zien die winst maakt.

Er zijn er zelfs verschillende die winst maken. Mischien niet in 2009, want dat was voor iedereen een slecht jaar, maar al die private goederenvervoerders doen het toch niet voor niet. DB Schenker was in 2008 winstgevend. In 2009 niet. BLS cargo is ook winstgevend. ACTS idem. Shortlines/HGK idem. Rail4Chem idem.
ERS zal ook wel geld opbrengen, anders zou Maersk er niet zoveel voor betaald hebben...
ik denk dat je toch nog wel eea over het huidige Europese spoorweglandschap te leren hebt.

Ze kunnen het zelfs nog niet zonder grote overhead en met de gemakkelijkste treinen volledig bestaande uit dezelfde wagens met dezelfde lading. Laat staan dus dat ze gemengd vervoer zouden aankunnen.
Laten we het goederenvervoer per spoor afschaffen dan maar ? Dat zijn een pak gevaarlijke en zware kamions bij op de snelwegen.

Het zijn juist privé bedrijven als Crossrail die er in geslaagd zijn om goederenvervoer terug te veroveren op het wegvervoer. Maar daarbij werden ze wel steevast zoveel mogelijk gedwarsboomd door de Belgische vakbonden.

Nochthans haalt Crossrail vele vrachtwagens van de weg. Letterlijk zelfs:
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/private/Crossrail/185/580-581/Crossrail_185_580-8l.jpg

Zwitser
11 oktober 2010, 21:44
Dat was vroeger zo. Nu in veel mindere maten. Als de rendabiliteit daalt verkoopt men de boel waarna een ander het overneemt die met overheidssubsidies de boel platgooit en opnieuw begint.

Een goede reden om geen overheidssubsidies te geven, lijkt me.

AsGardSGO
12 oktober 2010, 00:35
Regel dat 'probleem' liever direct met uw werkgever en laat andere mensen gewoon met rust. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Ja bij u op het bedrijf stappen jullie individueel of te samen naar uw baas en die springt om u tevreden te stellen en zit zonder morren aan zijn eigen winst of die van de aandeelhouders?
Wordt hoog tijd dat gij eens uit uw luchtkasteel komt ze.

guido 007
12 oktober 2010, 06:38

Maar nee gij.
Besparen, besparen, besparen, dat is bij ons het ordewoord.

Bij ons moet er ieder jaar 7% bespaard worden op personeelskosten. Doe het maar, jaar na jaar na jaar. Bij de overheid lag de nest al lang plat, bij ons bedenken ze andere methodes om hetzelfde werk met minder mensen te doen.

guido 007
12 oktober 2010, 06:39
U bedoelt dat de mensen van de NMBS vandaag de dag niet werken?

Dat ze niet werken hoor je mij niet beweren. Wel dat ze te weinig productief zijn.

guido 007
12 oktober 2010, 06:41
Trouwens, ik wil nog wel de eerste privé maatschappij op het spoor zien die winst maakt. Ze kunnen het zelfs nog niet zonder grote overhead en met de gemakkelijkste treinen volledig bestaande uit dezelfde wagens met dezelfde lading. Laat staan dus dat ze gemengd vervoer zouden aankunnen.

Ik ken toch privémaatschappijen die het zeer goed doen, alleen zijn ze veel te sterk afhankelijk van de stakende spoormannen in ieder land.

guido 007
12 oktober 2010, 06:42
8O8O8O8O

bulderlach

En heel dikke 2

guido 007
12 oktober 2010, 06:42
niewaar?

En pas op,ik NEEM af en toe wel eens de bus hier in de regio Zuid-West-Vlaanderen :twisted:

Wat wil je hiermee beweren?

brother paul
12 oktober 2010, 06:44
Ik ken toch privémaatschappijen die het zeer goed doen, alleen zijn ze veel te sterk afhankelijk van de stakende spoormannen in ieder land.

Een schande: niemand heeft het recht om het werk van iemand af te nemen. Er is geen enkele grondige reden om uw concurrenten vleugellam te maken, integendeel. Via de rechtbank zou de vakbond moeten veroordeeld worden tot een superfikse boete.

groentje
12 oktober 2010, 07:16
Scherven: Ik kan gerust leven met een staking, al heb ik menig broertje dood aan alle wilde stakingen, waaronder ik ook de staking van gisteren catalogeer (op zijn minst voor het reizigersverkeer). Maar de sporen blokkeren is misdadig. Die heren (want veel dames zitten er nog steeds niet bij) zouden een paar dagen in het cachot mogen vliegen, wat mij betreft. Hoedanook, ik werk volgende week. En de vakbonden mogen op hun hoofd gaan staan.

Zwitser
12 oktober 2010, 08:18
Ja bij u op het bedrijf stappen jullie individueel of te samen naar uw baas en die springt om u tevreden te stellen en zit zonder morren aan zijn eigen winst of die van de aandeelhouders?
Wordt hoog tijd dat gij eens uit uw luchtkasteel komt ze.

Wie zit er hier in zijn luchtkasteel?
Bij de meeste bedrijven stapt men inderdaad gewoon individueel of kollektief naar de baas, en gaat men rond de tafel zitten. En spreekt gewoon met elkaar. Want de meeste bazen weten heel er goed je zonder tevreden werknemers je ook je aandeelhouders niet tevreden klan stellen.
Bij het bedrijf waar ik werk is nog nooit gestaakt. En toch zijn de arbeidsvoorwaarden goed, worden problemen uitgepraat, en krijgen we elk jaar een loonsverhoging, waarover door de vakbonden met de "bazen" gepraat wordt.

Zwitser
12 oktober 2010, 08:25
Dat ze niet werken hoor je mij niet beweren. Wel dat ze te weinig productief zijn.

Het probleem bij de NMBS is niet zozeer het management.
Bij de NMBS maakt "productiepersoneel" (machinisten, conducteurs ed.) maar een minderheid van het totaal uit. Dat is bij andere bedrijven heel anders.
Raak je al de raamambtenaren bij de NMBS kwijt, dan kan je het productiepersoneel meteen ook beter betalen. Bij de Zwitserse spoorwegen, de SBB, verdient een machinist netto 6000 euro per maand. Daarvoor moet hij dan wel 41 uur werken, mag pas met 63 met pensioen, en moet hij genoegen nemen met een normaal werknemer statuut. (Bij de SBB werkt geen enkele "statutaire" ambtenaar meer).

the_dude
12 oktober 2010, 10:23
Daarom privatiseren die nest.

Wat zeg je?

Ga je dan staken?

Ja dan weet ik het ook niet meer.

neen, het ligt aan een verkeerde attitude. Laat professionelen hun werk doen, verwijder het managementdenken dat verantwoordelijk is voor nutteloze kosten en veel te zwaar weegt op de lonen van de werkende mensen.

fox
12 oktober 2010, 10:49
neen, het ligt aan een verkeerde attitude. Laat professionelen hun werk doen, verwijder het managementdenken dat verantwoordelijk is voor nutteloze kosten en veel te zwaar weegt op de lonen van de werkende mensen.

Ik moet mijn vraag van gisteren herhalen.

the_dude
12 oktober 2010, 13:38

Openbaar vervoer staat boven kosten wanneer het op een normale wijze georganiseerd wordt. Openbaar vervoer is niet iets waar een land economische winst op maakt, laat staan de inwoners; het hoort wel bij te dragen aan een stijging van comfort (en niet zoals nu tot ergernis).
Zoals u keer op keer aantoont, het is de attitude die verkeerd zit.

lombas
12 oktober 2010, 13:43
Ik heb niet gestaakt.

:)

fox
12 oktober 2010, 15:48
Openbaar vervoer staat boven kosten wanneer het op een normale wijze georganiseerd wordt. Openbaar vervoer is niet iets waar een land economische winst op maakt, laat staan de inwoners; het hoort wel bij te dragen aan een stijging van comfort (en niet zoals nu tot ergernis).

Dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is of u wel beseft waar de grootste overheadkost zit? Maar goed, u maakt het probleem pijnlijk duidelijk. Ook u heeft er geen bezwaar tegen dat de vakbonden het land gijzelen om deze onnodige overheidsuitgaven in stand te houden. In die optiek is het voor u dus duidelijk ook compleet irrelevant waar die kosten zitten en fulmineert u er maar wat op los tegen het management.

Zwitser
12 oktober 2010, 15:52
Openbaar vervoer staat boven kosten wanneer het op een normale wijze georganiseerd wordt.

En "op een normale wijze georganiseerd" betekend ook "altijd beschikbaar". Stakingen om de haverklap horen hier niet bij.

Pelgrim
12 oktober 2010, 15:59

:cheer: stakende spoormannen :cheer:

Frankrijk geeft het goede voorbeeld, wanneer komt het volk hier ook in actie?

guido 007
12 oktober 2010, 16:16

Dat heeft hij blijkbaar niet begrepen.

guido 007
12 oktober 2010, 16:17

Laat de managers de nodige maatregelen nemen en het kan nog goed komen met het spoor.

guido 007
12 oktober 2010, 16:19

Ja en nee.

Ja, openbaar vervoer is niet iets waar de staat winst op maakt.
Nee, de kosten moeten beperkt blijven.

En een gratis OV zoals in Hasselt is al helemaal belachelijk.

guido 007
12 oktober 2010, 16:19
Dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is of u wel beseft waar de grootste overheadkost zit? Maar goed, u maakt het probleem pijnlijk duidelijk. Ook u heeft er geen bezwaar tegen dat de vakbonden het land gijzelen om deze onnodige overheidsuitgaven in stand te houden. In die optiek is het voor u dus duidelijk ook compleet irrelevant waar die kosten zitten en fulmineert u er maar wat op los tegen het management.

Daar komt het inderdaad op neer.

Scherven A. Mok
12 oktober 2010, 17:32
Is Nederland een politiestaat? Zweden? Zwitserland?
Sorry, maar sporen blokkeren is sabotage, en dat gaat een stuk verder dan staken.

Er zijn er zelfs verschillende die winst maken. Mischien niet in 2009, want dat was voor iedereen een slecht jaar, maar al die private goederenvervoerders doen het toch niet voor niet. DB Schenker was in 2008 winstgevend. In 2009 niet. BLS cargo is ook winstgevend. ACTS idem. Shortlines/HGK idem. Rail4Chem idem.
ERS zal ook wel geld opbrengen, anders zou Maersk er niet zoveel voor betaald hebben...
ik denk dat je toch nog wel eea over het huidige Europese spoorweglandschap te leren hebt.

Het zijn juist privé bedrijven als Crossrail die er in geslaagd zijn om goederenvervoer terug te veroveren op het wegvervoer. Maar daarbij werden ze wel steevast zoveel mogelijk gedwarsboomd door de Belgische vakbonden.

Nochthans haalt Crossrail vele vrachtwagens van de weg. Letterlijk zelfs:
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/private/Crossrail/185/580-581/Crossrail_185_580-8l.jpg

Ik weet niet waar jij je cijfers haalt en ik heb inderdaad nog alles te leren over het Europese spoorweglandschap maar ik zie dat privémaatschappijen bijna om het jaar geherstructureerd dienen te worden, geherfinancierd moeten worden, opgeslokt worden wegens kapitaal nodig, ... Rail4Chem bvb ooit opgericht om treinen te doen voor BASF als ik me niet vergis is al DLC (nu crossrail of alweer iets anders, alleszins al meerdere keren nieuwe investeerders) geweest (en nog al iets anders ook ?) en zit nu onder CAPtrain (samen met Fret en nog iets). Het zou kunnen dat dat nodig is om te groeien maar ik vrees dat het vooral door verliezen is dat dit allemaal gebeurd. Het klopt ook dat in Frankrijk open acces treinen dikwijls tegenwerking hebben maar in België is dat zeker niet het geval. Buiten misschien deze ene keer bij de staking worden privétreinen minder opzij gezet dan NMBS treinen omdat die betere boetesysteem hebben bedongen bij infrabel. NMBS rijdt trouwens veel treinen voor de privé omdat die met minder bestuurders en materiaal zitten en daardoor minder flexibel zijn.
Ik blijf erbij, al wat men wenst te realiseren door de liberalisering van het spoor kan men makkelijker bereiken door de nationale maatschappijen te moderniseren en te laten samenwerken. Al dat nodig is, is visie, lef en een egocrusher. Nu krijgen we in totaal op het spoor gewoon nog meer managers, bazen, raden van besturen,directies, ... en minder uitvoerend personeel dat dan nog altijd maar steeds flexibeler moet zijn.

groentje
12 oktober 2010, 19:13
DLC, nu Crossrail, is nog steeds onafhankelijk en maakte in 2008 winst. In 2009 niet. Rail4Chem was inderdaad verlieslatend, en nu via Veolia opgeslokt door SNCF onder Captrain.

Zwitser
13 oktober 2010, 07:39
:cheer: stakende spoormannen :cheer:

Frankrijk geeft het goede voorbeeld, wanneer komt het volk hier ook in actie?

Als ik Sarkozy was zou ik op TV komen en zeggen. "Ik heb het geprobeert. Maar blijkbaar willen de meeste Fransen niet dat het land op de lange termijn een toekomst heeft. Ik stop er mee, emigreer naar een ander land en raad iedereen die het kan aan dat ook te doen. Ik wens de achterblijvenden veel geluk. Dat zullen ze immers hard nodig hebben..."

Zwitser
13 oktober 2010, 07:58
Ik weet niet waar jij je cijfers haalt en ik heb inderdaad nog alles te leren over het Europese spoorweglandschap maar ik zie dat privémaatschappijen bijna om het jaar geherstructureerd dienen te worden, geherfinancierd moeten worden, opgeslokt worden wegens kapitaal nodig, ... Rail4Chem bvb ooit opgericht om treinen te doen voor BASF als ik me niet vergis is al DLC (nu crossrail of alweer iets anders, alleszins al meerdere keren nieuwe investeerders) geweest (en nog al iets anders ook ?) en zit nu onder CAPtrain (samen met Fret en nog iets). Het zou kunnen dat dat nodig is om te groeien maar ik vrees dat het vooral door verliezen is dat dit allemaal gebeurd.

Vrij goederenvervoer op het spoor is een geheel nieuwe economische activiteit. Geen wonder dat er daar dus veel beweegt. Maar je moet verder kijken dan België. Elders in Europa is er nog veel meer aan de gang. Ik zie in Zwitserland regelmatig treinen voorbijkomen volledig beladen met vrachtwagenopleggers van dezelfde transportfirma. Afgelopen zaterdag zo nog twee gezien (getrokken door telkens twee crossrail locomotieven) volledig beladen met vrachtwagens van LKW-Walther, een grote Duitse transporteur. Beide treinen waren op weg naar Italië.
Dit is de toekomst. Door vrachtautos voor de lange afstand op de trein te zetten haal je veel vrachtvervoer van de weg, en de interesse bij de grote logistieke bedrijven is groot. Het is dankzij de liberalisering van het goederenvervoer over het spoor dat dit mogelijk is. De groei in deze sector is behoorlijk, dus er is blijkbaar geld mee te verdienen.

Het klopt ook dat in Frankrijk open acces treinen dikwijls tegenwerking hebben maar in België is dat zeker niet het geval. Buiten misschien deze ene keer bij de staking worden privétreinen minder opzij gezet dan NMBS treinen omdat die betere boetesysteem hebben bedongen bij infrabel. NMBS rijdt trouwens veel treinen voor de privé omdat die met minder bestuurders en materiaal zitten en daardoor minder flexibel zijn.

Toen de eerste trein van DLC (nu Crossrail Benelux) bij Athus België binnenreed gingen de seingevers daar prompt in staking. Net op het moment dat die trein daar aankwam, en net lang genoeg om die trein een paar uur vertraging op te laten lopen. Na een paar uur kon die trein verder, maar kwam na een paar km weer tot stilstand omdat ook daar de seingevers even een uurtje het werk neerlegden. Op de Athus - Maas lijn rijden op een boemeltje elke twee uur na enkel goedertreinen, dus de zaak zo timen dat het reizigersverkeer er geen hinder van ondervindt, maar een bepaalde private operator maximaal gepest wordt is dus geen probleem.
Deze trein had autos aan boord, van een Franse fabriek, die bestemd waren voor Zeebrugge om daar ingescheept te worden. Dit was vracht die voor DLC het contract bemachtigde over de weg ging, dus niet eens een trafiek die ze bij de NMBS weggesnoept hadden.
Na een paar dagen was DLC al de pesterijen zo beu, dat in samenwerking met de klant de treinen via Duitsland naar Vlissingen omgeleid werden. Men kon die autos namelijk net zo goed daar inschepen.
Maar Zeebrugge was zo wel een trafiek kwijt. Hoeveel havenarbeiders daar werkloos geworden zijn door het egoïsme van de NMBS werknmers is niet bekend.

Het is ondertussen wel beter geworden, maar ik stel vast dat men maandag toch maar weer een spoorlijn bezet heefd.
Ik denk dat het boetesysteem nog niet streng genoeg is. Eigenlijk zou de NMBS dotatie met 10% gekort moeten worden voor elke dag dat er gestaakt wordt.

Ik blijf erbij, al wat men wenst te realiseren door de liberalisering van het spoor kan men makkelijker bereiken door de nationale maatschappijen te moderniseren en te laten samenwerken. Al dat nodig is, is visie, lef en een egocrusher. Nu krijgen we in totaal op het spoor gewoon nog meer managers, bazen, raden van besturen,directies, ... en minder uitvoerend personeel dat dan nog altijd maar steeds flexibeler moet zijn.

Wat er nodig is voordat een bedrijf moderniseert is de motivatie. En die komt van buitenaf. Geen enkel bedrijf verandert graag, ook privé bedrijven niet. Voor een privé bedrijf is het echter vaak "veranderen of ondergaan" en dan verandert men, modernisert men. Bij een staatsbedrijf is de keuze vaak " veranderen, of bij de overheid om meer geld vragen". Twee keer raden waar men dan voor kiets.
Je denk dat door gewoon de staatsspoorwegen te moderniseren men hetzelfde kan bereiken als met liberaliseren. Maar het is nu juist tegen die modernisering dat men nu aan het staken is...
Je ziet dat het dus niet makkelijk is. Ik denk dat het soms inderdaad gewoon beter is de oude organisatie gewoon op te doeken en opnieuw te beginnen. Kijk maar naar Sabena. Uiteindelijk is Sabena laten failliet gaan een goede zaak geweest.

Pelgrim
13 oktober 2010, 09:21
Als ik Sarkozy was zou ik op TV komen en zeggen. "Ik heb het geprobeert. Maar blijkbaar willen de meeste Fransen niet dat het land op de lange termijn een toekomst heeft.

:lol: een neoliberaal die gaat spreken over de lange toekomst :rofl:

Zwitser
13 oktober 2010, 09:44

Een politicis (van eender welke kleur) die verder denkt dan de eerstvolgende verkiezingen is inderdaad zeldzaam. Maar het blote feit dat Sarkozy noodzakelijke maar onpopulaire maatregelen neemt toont toch aan dat hij niet helemaal ongevoelig is voor de langere termijn.

Want de pensioensleeftijd verhogen van 60 naar 62 (welke oen heeft ooit toegestaan dat die verlaagd werd overigens) is maar het begin. Er zijn nog veel meer ingrijpende maatregelen nodig willen we onze welvaart zeker stellen. Maar links blijft graag doen alsof alles gratis is en de zondvloed wel na ons zal komen.

Pelgrim
13 oktober 2010, 10:19
Hoezo, noodzakelijke maatregelen? Er is niks noodzakelijk aan. De pensioenleeftijd verhogen is helemaal niet nodig om onze welvaart te verzekeren, dat is een liberale leugen. Wat wel nodig is is de economie weer in eigen handen nemen in plaats van alles uit te verkopen.

duveltje382
13 oktober 2010, 10:22
Hoezo, noodzakelijke maatregelen? Er is niks noodzakelijk aan. De pensioenleeftijd verhogen is helemaal niet nodig om onze welvaart te verzekeren, dat is een liberale leugen. Wat wel nodig is is de economie weer in eigen handen nemen in plaats van alles uit te verkopen.

²

hier moet ik U wel gelijk in geven nu

Zwitser
13 oktober 2010, 11:14
Hoezo, noodzakelijke maatregelen? Er is niks noodzakelijk aan. De pensioenleeftijd verhogen is helemaal niet nodig om onze welvaart te verzekeren, dat is een liberale leugen.

Dat de pensioensleeftijd verhogen nodig is, is jammer genoeg geen "liberale leugen". Het zijn niet alleen de liberalen die het overigens verkondigen.
Dat de pensioensleeftijd verhogen noodzakelijk is, is gewoon een gevolg van een fundamentele eigenschap van ons universum:
Alles wat geconsumeerd wordt moet eerst geproduceerd worden.
Ik weet dat er een bepaald links bestaat dat graag de fundamentele eigenschappen van ons universum afdoet als een bourgeois verzinsel, maar daar kom je dus weinig mee.

Als de verhouding tussen "producenten" en "consumenten" verandert, als er minder actieven zijn in verhouding tot de actieven dan zal de druk op de actieven toenemen. Dat is gewoon onvermijdelijk.
Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden toen ik van Nederland naar Zwitserland verhuisde. Ik kwam uit een land waar een 36 urige werkweek gebruikelijk was, en vervroegde uittreding een verworven recht en ging naar een land waar de norm nog steeds 42 uur is, en waar men nog steeds tot zijn 65ste werkt. En kon zelf vaststellen dat ondanks dat de lonen er markant hoger liggen de werkdruk er toch markant lager was. Ik snap waarom er in Nederland zoveel mensen aan burn-out leiden.
Als een werknemer in 32 uur moet produceren wat elders door twee personen in 42 uur gedaan wordt dan zal hij inderdaad rap op zijn.

Pelgrim
13 oktober 2010, 11:21
Dat de pensioensleeftijd verhogen nodig is, is jammer genoeg geen "liberale leugen". Het zijn niet alleen de liberalen die het overigens verkondigen.

Roos-liberalen, groen-liberalen, geel-liberalen, blauw-liberalen, ... het blijft een liberale leugen.

Dat de pensioensleeftijd verhogen noodzakelijk is, is gewoon een gevolg van een fundamentele eigenschap van ons universum:
Alles wat geconsumeerd wordt moet eerst geproduceerd worden.

De productiecapaciteit is de afgelopen 50 jaar sneller toegenomen dan het aantal gepensioneerden of de bevolkingsaangroei.
Als je met fundamentele eigenschappen van het universum komt aandraven doe dan wel de moeite ze eerst te doorgronden. Er is vandaag veel meer welvaart om te verdelen, de pensioenleeftijd kan zelfs omlaag.

guido 007
13 oktober 2010, 11:35
Roos-liberalen, groen-liberalen, geel-liberalen, blauw-liberalen, ... het blijft een liberale leugen.

Je beseft het misschien niet, maar je bent jezelf belachelijk aan het maken.

guido 007
13 oktober 2010, 11:39
De productiecapaciteit is de afgelopen 50 jaar sneller toegenomen dan het aantal gepensioneerden of de bevolkingsaangroei.
Als je met fundamentele eigenschappen van het universum komt aandraven doe dan wel de moeite ze eerst te doorgronden. Er is vandaag veel meer welvaart om te verdelen, de pensioenleeftijd kan zelfs omlaag.

Je hebt 100% gelijk,

maar dan ....

- Moet iedereen werken die zich daar nu te goed voor vindt.
- Moeten we eens grondig nadenken over de Polen en ... die hier het werk komen doen.
- Moeten we eens grondig nadenken over ons asielbeleid.
- Moeten we ...

Het is geen kwestie van dit en dat maar een kwestie van dit of dat

vlijmscherp
Je beseft het misschien niet, maar je bent jezelf belachelijk aan het maken.

op welke manier?

guido 007
op welke manier?

Kijk lees en stel het zelf vast.

vlijmscherp
13 oktober 2010, 11:43
Kijk lees en stel het zelf vast.

Pelgrim stelt vast dat ook de Groenen en de Sociaal-democraten uiteindelijk de liberale logica verdedigen.

wat is er mis aan die vaststelling?

Pelgrim
13 oktober 2010, 11:49
- Moet iedereen werken die zich daar nu te goed voor vindt.

Het sociaal-profitariaat moet inderdaad dringend eens aangepakt worden: renteniers, managers, speculanten en anderen die geen enkele materiële welvaart genereren.

- Moeten we eens grondig nadenken over de Polen en ... die hier het werk komen doen.

Een einde stellen aan het liberalisme in het arbeidsmarktbeleid is inderdaad een cruciaal en dringend gegeven.

Pelgrim
13 oktober 2010, 11:49
Pelgrim stelt vast dat ook de Groenen en de Sociaal-democraten uiteindelijk de liberale logica verdedigen.

wat is er mis aan die vaststelling?

Wie de heersende ideologie in vraag stelt "maakt zichzelf belachelijk". Dat is altijd zo geweest.

Zwitser
13 oktober 2010, 11:50
Er is vandaag veel meer welvaart om te verdelen, de pensioenleeftijd kan zelfs omlaag.

De welvaart onstaat niet uit het niets. Die is er omdat er mensen zijn die die welvaart produceren. Als je bij gelijkblijvende productiviteit het aantal actieven vermindert dan zal de productie ook verminderen. Dan gaat we welvaart achteruit. Je ziet nu al dat in België de armoede onder de gepensioneerden toeneemt.
Je kan inderdaad proberen met minder actieven meer te produceren, maar je loopt een ernstig risiko dat de meest productieve actieven er gewoon voor kiezen de biezen te pakken naar elders. Naar een land waar de verhouding tussen actieven en niet actieven beter is.
Dat is een proces dat overigens al een poos aan de gang is. Jone, goed opgeleide, productieve mensen verlaten het land. Laag opgeleide, niet productieven nemen hun plaats in...

Zwitser
13 oktober 2010, 11:53
Het sociaal-profitariaat moet inderdaad dringend eens aangepakt worden: renteniers, managers, speculanten en anderen die geen enkele materiële welvaart genereren.

Jij wil gepensioneerden dus hun penesioen afpakken? Sociaal ben jij wel...

En dat "managers" en speculaten volgens jou geen enkele materiël welvaart creëren toont alleen maar aan dat jij niet over enige inzicht beschikt dat toelaat zinvolle uitspraken over de economie te doen.

Zwitser
13 oktober 2010, 12:04
Wie de heersende ideologie in vraag stelt "maakt zichzelf belachelijk". Dat is altijd zo geweest.

Door onzin te verkopen maak je jezelf ook belachelijk. Dat is zelfs makkelijker, en dat is zeker ook altijd zo geweest.

Pelgrim
13 oktober 2010, 12:05
De welvaart onstaat niet uit het niets. Die is er omdat er mensen zijn die die welvaart produceren.

Ja, de werkende bevolking, die nu gepluimd wordt.

Als je bij gelijkblijvende productiviteit het aantal actieven vermindert dan zal de productie ook verminderen. Dan gaat we welvaart achteruit.

Klopt, maar de productiviteit is niet gelijk gebleven, ze is spectaculair omhoog gegaan.

Je ziet nu al dat in België de armoede onder de gepensioneerden toeneemt.

Tja, eerst de pensioenkassen leegplunderen om te gaan speculeren op de beurzen en dan de spaarder doen betalen, dat was het liberale recept sinds de jaren negentig.

Je kan inderdaad proberen met minder actieven meer te produceren, maar je loopt een ernstig risiko dat de meest productieve actieven er gewoon voor kiezen de biezen te pakken naar elders.

Binnen de neoliberale logica ongetwijfeld. Maar er zijn alternatieven, zoals de invoering van de vierdagen werkweek zonder loonverlies. De toename van de productiecapaciteit laat dat immers toe, sinds WOII zijn we even lang blijven werken maar is de productie van welvaart verveelvoudigd. We zouden in principe zelfs 3 dagen per week kunnen werken zonder substantieel verlies aan welvaart. Dit is praktisch ook haalbaar, bijvoorbeeld door de nationalisering van de uitverkochte banken waardoor investeerbaar spaargeld hier blijft. Geld dat kan geïnvesteerd worden in lokale coöperatieve economieën.

Naar een land waar de verhouding tussen actieven en niet actieven beter is.
Dat is een proces dat overigens al een poos aan de gang is. Jone, goed opgeleide, productieve mensen verlaten het land. Laag opgeleide, niet productieven nemen hun plaats in...

Ah zo, heb je daar cijfers van, van die jonge goed opgeleide mensen die het land verlaten?

AdrianHealey
13 oktober 2010, 12:18

Ik vraag me af hoe je deze claim kan bewijzen. Dus, bij deze: bewijs?

Zwitser
13 oktober 2010, 12:18

Inderdaad. Die wordt gepluimd. En jij wil dat dat "pluimen" nog een groter vorm aanneemt, want jij ziet er geen graten in dat de werkenden voor nog meer niet werkenden moeten opkomen.

Tja, eerst de pensioenkassen leegplunderen om te gaan speculeren op de beurzen en dan de spaarder doen betalen, dat was het liberale recept sinds de jaren negentig.

Degene die de pensioenkassen geplundert heeft (letterlijk) is de overheid. En degenen die zelf voor hun pensioen hebben gezorgd wil je ook hun pensioen afnemen.

Binnen de neoliberale logica ongetwijfeld. Maar er zijn alternatieven, zoals de invoering van de vierdagen werkweek zonder loonverlies. De toename van de productiecapaciteit laat dat immers toe, sinds WOII zijn we even lang blijven werken maar is de productie van welvaart verveelvoudigd. We zouden in principe zelfs 3 dagen per week kunnen werken zonder substantieel verlies aan welvaart. Dit is praktisch ook haalbaar, bijvoorbeeld door de nationalisering van de uitverkochte banken waardoor investeerbaar spaargeld hier blijft. Geld dat kan geïnvesteerd worden in lokale coöperatieve economieën.

Leg mij eens uit hoe je door de nationalisatie van de banken er voor zorgt dat er bijvoorbeeld in een autofabriek meer auto's per manuur geproduceerd worden...

Ah zo, heb je daar cijfers van, van die jonge goed opgeleide mensen die het land verlaten?

ik heb voornamelijk anekdotische gegevens dat wel. Maar het is wel opvallend hoeveel er van mijn studie/generatiegenoten momenteel in het buitenland zitten. Van mijn directe familie is zelfs een derde gemigreerd (ik inclusief).
Ik zie ook de andere kant: Op dit moment trekt Zwitserland ongeveer 100000 migranten uit de EU aan. Per jaar. Vrijwel uitsluitend personen tussen de 20 en de 40, met een hogere opleiding.
Dat zijn allemaal personen die in hun land van herkomst netto bijdroegen aan het sociale systeem.
Een ingenieur die van België naar een land als Zwitserland of Australië vertrekt ziet zijn koopkracht zowat verdubbelen, zonder dat hij er harder voor moet werken. Denk je echt dat als je de lasten op arbeid nog meer verhoogd dat er dan niet nog meer productieve mensen het land zullen verlaten?

AdrianHealey
13 oktober 2010, 12:19

Mwah; Adam Smith wordt nog steeds erkend als een van de belangrijkste denkers op het vlak van de economie en die deed exact dat.

Als je gewoon zorgt voor een goed idee en dat goed uitwerkt, krijg je erkenning, hoor.

AdrianHealey
13 oktober 2010, 12:20

Dat heet belastingen, he.

AdrianHealey
13 oktober 2010, 12:24
Klopt, maar de productiviteit is niet gelijk gebleven, ze is spectaculair omhoog gegaan.

Het is waar dat productiviteit/werkende mens omhoog is gegaan, maa da tis niet zo belangrijk; omdat je dit nog verder kan verhogen door meer mensen werkloos te maken. Maar dan creëer je natuurlijk niet meer, he...

Maar er zijn niet echt 'pensioenkassen' in België: het overheidspensioen is, zover ik weet, een systeem dat volledig teert op de huidige werkende bevolking. Dus 'welke' pensioenkassen?

Binnen de neoliberale logica ongetwijfeld. Maar er zijn alternatieven, zoals de invoering van de vierdagen werkweek zonder loonverlies.

Dan zal er inderdaad in monetaire termen geen loonverlies zijn, maar natuurlijk wel in reële termen, he. Je snapt toch zelf wel waarom?

We zouden in principe zelfs 3 dagen per week kunnen werken zonder substantieel verlies aan welvaart. Dit is praktisch ook haalbaar, bijvoorbeeld door de nationalisering van de uitverkochte banken waardoor investeerbaar spaargeld hier blijft. Geld dat kan geïnvesteerd worden in lokale coöperatieve economieën.

Maar hierdoor negeer je 2 zaken. Ten eerste: 'we' werken 'in principe' 'slechts' 3 zaken: de huidige actieve bevolking ondersteunt veel meer niet-actieven dan vroeger. Maar als je dan de huidige actieve bevolking minder laat werken, dan zal er ook minder gecreëerd worden, he. Ten tweede negeer je dat 'geld' maar een handig middel is. Wat je gaat zorgen door geld niet vrij te laten gaan daar waar mensen inschatten dat het het meeste opbrengt is, is inefficiënte productieprocessen ondersteunen met, alweer, minder reële welvaart tot gevolg.

duveltje382
13 oktober 2010, 12:24
Fijt blijft dat de gewone kleine man geen andere keuze heeft dan de trein te nemen

Zwitser
13 oktober 2010, 12:26
Dan zal er inderdaad in monetaire termen geen loonverlies zijn, maar natuurlijk wel in reële termen, he. Je snapt toch zelf wel waarom?

Ik vrees dat Pelgrim dat niet snapt. Hij geloofd immers nog in sinterklaas.

duveltje382
13 oktober 2010, 12:32
Ik vrees dat Pelgrim dat niet snapt. Hij geloofd immers nog in sinterklaas.

Jij probeert nog bij nen communist,ik heb dat al lang opgegeven hoor :)

Zwitser
13 oktober 2010, 12:39
Jij probeert nog bij nen communist,ik heb dat al lang opgegeven hoor :)

Ach, het houdt je scherp. En ik kan tenminste mijn Nederlands nog een beetje oefenen.

George
13 oktober 2010, 18:09
Een goede reden om geen overheidssubsidies te geven, lijkt me.

Jamaar, er moet toch een gunstig investeringsklimaat komen?

Een lagere algemene belasting, een verlaging van de loonkosten en administratieve vereenvoudiging is om ze hier te houden hé.

Savatage
13 oktober 2010, 18:18

Als er communisten aan de macht waren dan schoot er niemand nog over om te spreken :lol:

Savatage
13 oktober 2010, 18:30
Nu gaan ze de dinsdag ook al staken bij de NMBS, geweldig. Er zou beter een wet ingevoerd worden die het mogelijk maakt om stakend personeel onmiddellijk te ontslaan. Een meerwaarde brengen ze toch niet met zich mee, enkel een hoop last. En daarbovenop zijn de stakers hun problemen met hun werkgever ook ineens van de baan.

AdrianHealey
13 oktober 2010, 19:35
Nu gaan ze de dinsdag ook al staken bij de NMBS, geweldig. Er zou beter een wet ingevoerd worden die het mogelijk maakt om stakend personeel onmiddellijk te ontslaan. Een meerwaarde brengen ze toch niet met zich mee, enkel een hoop last. En daarbovenop zijn de stakers hun problemen met hun werkgever ook ineens van de baan.

Daar moet geen wet voor 'ingevoerd' worden, he. Staken is doorgaans contractbreuk, i.e. het negeren van een arbeidscontract en eisen dat de werkgever daarna het arbeidscontract nog steeds respecteert.

Zwitser
13 oktober 2010, 22:46

Dat is wat men in Zwitserland doet. Het eerste wat daar bij een staking gebeurt is collectief ontslag. Daarna wordt er eventueel gepraat. Bij het Zwitserse OV is er sinds 1918 niet meer gestaakt. Niet een minuut.

In dit "sociaal kerkhof" verdient een gewone arbeider netto zowat het dubbele van een Belgische. Werkloosheid is nu het crisis is zo'n 3,7%, maar schommelt normaal zo rond de 1,5%....

In België houdt men ondertussen vol dat een zeer vrij geïnterpreteerd stakingsrecht essentieel is voor het welzijn van de werknemer...

Zwitser
Jamaar, er moet toch een gunstig investeringsklimaat komen?

Een lagere algemene belasting, een verlaging van de loonkosten en administratieve vereenvoudiging is om ze hier te houden hé.

Bedrijven en werknemers minder pluimen is niet hetzelfde als subsidies geven.

Savatage
Daar moet geen wet voor 'ingevoerd' worden, he. Staken is doorgaans contractbreuk, i.e. het negeren van een arbeidscontract en eisen dat de werkgever daarna het arbeidscontract nog steeds respecteert.

Als de werkgever daar in kwestie nu ook eens tegen zou optreden ...

Zwitser
13 oktober 2010, 22:50
Maar er zijn niet echt 'pensioenkassen' in België: het overheidspensioen is, zover ik weet, een systeem dat volledig teert op de huidige werkende bevolking. Dus 'welke' pensioenkassen?

Oh, er zijn er wel degelijk, pensioenkassen die een vermogen opgebouwd hebben. Eentje hiervan was het Belgacom pensioenfonds, dat door de overheid inderdaad op een gegeven moment leeggeroofd is. Zelfs de Amadezen vonden dit te gortig.

Mambo
13 oktober 2010, 23:07
Mensen zijn kwaad dat er gestaakt wordt omdat ze hun "trein" moeten missen.
Maar nooit denken ze aan de mensen die ontslagen worden en die voorgoed hun "trein" kwijt zijn.

Nee solidair blijven hé.
Men ontbind hier een beetje teveel van alles (post, treinen, enz) en enkel om één en dezelfde reden; dat de managers een bezuiniging van x miljoen hebben kunnen realiseren en x miljoen aan bonussen kunnen incasseren.

Thats all folks.

Micele
13 oktober 2010, 23:38
Oh, er zijn er wel degelijk, pensioenkassen die een vermogen opgebouwd hebben. Eentje hiervan was het Belgacom pensioenfonds, dat door de overheid inderdaad op een gegeven moment leeggeroofd is. Zelfs de Amadezen vonden dit te gortig.

En het Zilverfonds lijkt wel gestabiliseerd in 2008... sinds 2008 komt er alleszins niets meer bij, enkel de intresten, en 2009 staat er al niet meer bij... :?

http://www.begroting.be/portal/page/portal/INTERNET_pagegroup/INTERNET_zilverfonds

In de gewijzigde wet werden nieuwe financieringsregels opgesteld. De uitdaging op korte termijn bestaat erin het evenwicht permanent structureel te maken. De structurele overschotten die vanaf 2007 zullen ontstaan, moeten leiden tot een snelle afbouw van de schuld en op die manier ruimte creëren om de budgettaire gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Vanaf 2007 zou 0,3 % BBP kunnen worden overgemaakt aan het Zilverfonds. Dit bedrag zal van 2008 tot 2012 jaarlijks worden verhoogd met 0,2% BBP. Er werd eveneens bepaald dat de financiering afkomstig van schuldverminderende operaties die geen invloed hebben op het vorderingensaldo, beperkt blijft tot 250 miljoen euro per jaar tot in 2010 en 500 miljoen euro per jaar voor de daaropvolgende jaren.

Wet van 20 december 2005 tot wijziging van de wet van 5 september 2001 tot waarborging van een voortdurende vermindering van de overheidsschuld en tot oprichting van een Zilverfonds

De werking van het Zilverfonds

In het Zilverfonds worden middelen gekapitaliseerd om de stijging van de pensioenuitgaven tussen 2010 en 2030 te financieren.

De financieringsbronnen van het Zilverfonds zijn:

begrotingsoverschotten;
overschotten van de sociale zekerheid;
niet-fiscale ontvangsten;
de opbrengsten uit beleggingen van het Zilverfonds.
De middelen van het Zilverfonds worden belegd in speciaal daartoe gecreëerde obligaties, genaamd (Schatkistbons - Zilverfonds), die worden uitgegeven op vraag van het Fonds. Deze schatkistbons leveren interesten op, de prijs kan niet worden onderhandeld en ze zijn van het type nulcoupon. Het Zilverfonds kan aldus beschouwd worden als een vorm van collectieve kapitaalbelegging binnen het pensioensysteem.

Vanaf 2010, en van zodra de schuldgraad zich onder de 60% bevindt, kan het kapitaal van het Zilverfonds worden aangesproken ter financiering van de verschillende wettelijke pensioenstelsels.

De reserves van het Zilverfonds

In 2008 principieel een bedrag aan het Zilverfonds zou toegewezen worden gelijk aan 0,5 procent van het bruto binnenlands product. Wegens het ontbreken van een overschot besliste de Regering dat de in de wet voorziene stortingen naar het Zilverfonds niet zouden kunnen gebeuren. Er werd evenmin overgegaan tot de affectatie aan het Fonds van niet-fiscale ontvangsten.

http://www.begroting.be/portal/pls/portal/docs/1/1414226.JPG

In 2021, zal de portefeuille die het Zilverfonds eind 2008 opgebouwd heeft 21.874,3 miljoen euro waard zijn.

+ 13 miljard Euro... stilstand...

:? als het niet tegen dan opgebruikt is...

guido 007
14 oktober 2010, 06:05

Ik stel het stakingsrecht absoluut niet in vraag. Wel het voortdurend grijpen naar dit wapen. Staken zou pas mogen als alle gesprekken ......

guido 007
14 oktober 2010, 06:07
Bedrijven en werknemers minder pluimen is niet hetzelfde als subsidies geven.

2

guido 007
14 oktober 2010, 06:14
Maar nooit denken ze aan de mensen die ontslagen worden en die voorgoed hun "trein" kwijt zijn.

Nee solidair blijven hé.
Men ontbind hier een beetje teveel van alles (post, treinen, enz) en enkel om één en dezelfde reden; dat de managers een bezuiniging van x miljoen hebben kunnen realiseren en x miljoen aan bonussen kunnen incasseren.

Thats all folks.

En in de privé?
Wij moeten 12% besparen op de kosten, een paar % op de rug van de arbeiders en bedienden. Hebben wij gestaakt? Nee, wij zien in dat besparen noodzakelijk is om te overleven, dat besparen noodzakelijk is om nieuwe investeringen te krijgen. Ook wij willen liever behouden wat wij hebben en zelfs liefst nog iets meer.

De Post wordt geprivatiseerd. Dit wil zeggen dat er winst gemaakt moet worden. Hoe ze dit doen of hoe ze dit realiseren is een taak voor het management. Het zal niet gemakkelijk zijn, steeds meer mensen schrijven steeds minder brieven.

Bierke
14 oktober 2010, 15:10

Nee solidair blijven hé.

Thats all folks.

Mensen waren vroeger minder kwaad op de trein bij wilde stakingen .. herinner ik me nog uit mijn schooltijd
Maar nu het telkens aangekondigd wordt moeten mensen hun plan maar trekken. (bij een aangekondigde staking moet een werknemer immers op eigen houtje op zijn/haar werk geraken anders wordt een dag loon/vakantie afgetrokken.
Aan de vakbonden leg het gewoon s'ochtends stil .. laat geen treinen vertrekken zodat niemand van uw passagiers geraakt wordt en uw doorslag naar de economie veel heviger is. Pas dan zal een staking het mes op de keel van jullie directie zetten !

guido 007
14 oktober 2010, 18:37
Mensen waren vroeger minder kwaad op de trein bij wilde stakingen .. herinner ik me nog uit mijn schooltijd
Maar nu het telkens aangekondigd wordt moeten mensen hun plan maar trekken. (bij een aangekondigde staking moet een werknemer immers op eigen houtje op zijn/haar werk geraken anders wordt een dag loon/vakantie afgetrokken.
Aan de vakbonden leg het gewoon s'ochtends stil .. laat geen treinen vertrekken zodat niemand van uw passagiers geraakt wordt en uw doorslag naar de economie veel heviger is. Pas dan zal een staking het mes op de keel van jullie directie zetten !

Wat een onzin.

groentje
14 oktober 2010, 19:03
De directie komt pas onder druk als ze onder druk worden gezet door hun politieke broodheren. Dat lukt met een aangekondigde staking net zo goed als met een onaangekondigde staking: niet. Omdat stakingen aan een inflatie onderhevig zijn. Vergelijk het met antibiotica: niet bij elke ziekte helpt het, en bij overdadig gebruik verliest het zelfs zijn werkzame kracht bij andere ziektes. De vakbonden hebben ons teveel antibiotica toegediend...

Andy
14 oktober 2010, 20:33
Dat is niet de reden waarom de Grieken of de Fransen staken hoor. Daar is het de werkgever die het loon niet op tijd uitbetaalde en een president die de pensioensleeftijden wil optrekken. En ook de openingsposter heeft het over een gewijzigd statuut (ander paritair comité), dus niet over een contractbreuk van het NMBS-personeel.

AdrianHealey
14 oktober 2010, 20:42
Dat is niet de reden waarom de Grieken of de Fransen staken hoor. Daar is het de werkgever die het loon niet op tijd uitbetaalde en een president die de pensioensleeftijden wil optrekken. En ook de openingsposter heeft het over een gewijzigd statuut (ander paritair comité), dus niet over een contractbreuk van het NMBS-personeel.

Ik reageerde gewoon op Savatage, hoor.

'Staken' is eenzijdige contractbreuk, doorgaans. (Tenzij, natuurlijk, als dat contractueel onderhandeld is.) Loon niet op tijd uitbetalen is dat, overigens, ook.

Mambo
14 oktober 2010, 21:14
En in de privé?
Wij moeten 12% besparen op de kosten, een paar % op de rug van de arbeiders en bedienden. Hebben wij gestaakt? Nee, wij zien in dat besparen noodzakelijk is om te overleven, dat besparen noodzakelijk is om nieuwe investeringen te krijgen. Ook wij willen liever behouden wat wij hebben en zelfs liefst nog iets meer.

De Post wordt geprivatiseerd. Dit wil zeggen dat er winst gemaakt moet worden. Hoe ze dit doen of hoe ze dit realiseren is een taak voor het management. Het zal niet gemakkelijk zijn, steeds meer mensen schrijven steeds minder brieven.

Tja en tegenwoordig mag je uw post gaan ophalen bij de Turk die een groentewinkel heeft.

Dat noem ik geen vooruitgang!

En de privé werkt elk op zichzelf en daarom hebben ze niet al te veel macht als er dingen scheef zitten.
Niemand ligt wakker van de ander zijn miserie zolang het in zijn eigen bedrijf nog enigszins gaat.
Maar ze zouden veel beter staken, alles lam leggen. Tegen de hoge loonkost, tegen de hoge belastingen...redenen genoeg.
Tegen de vakbonden zouden ze ook beter staken.
Alle bedrijven samen, allemaal de deuren dicht voor weken.

guido 007
15 oktober 2010, 05:51
Tja en tegenwoordig mag je uw post gaan ophalen bij de Turk die een groentewinkel heeft.

En de privé werkt elk op zichzelf en daarom hebben ze niet al te veel macht als er dingen scheef zitten.
Niemand ligt wakker van de ander zijn miserie zolang het in zijn eigen bedrijf nog enigszins gaat.
Maar ze zouden veel beter staken, alles lam leggen. Tegen de hoge loonkost, tegen de hoge belastingen...redenen genoeg.

Mensen willen eigenlijk tegen allers staken.
- De loonkost is te hoog.
- De pensioenen zijn te laag.
- Er zijn teveel asielzoekers.
- Er worden "geïntegreerde" asielzoekers uitgewezen.
- Dopgeld wordt in tijd beperkt.
- .........

guido 007

- .........

guido 007

- .........

Bierke
15 oktober 2010, 06:43
Wat een onzin.
U bent tegen effectieve acties ?

Bierke
15 oktober 2010, 06:45
- .........

Klopt .. veel te veel "management" en veel te weinig mankracht (ook omdat er geen activeringsbeleid is maar dat is een andere discussie) .. alles heeft een plaats en tijd

Bierke
15 oktober 2010, 06:50
De directie komt pas onder druk als ze onder druk worden gezet door hun politieke broodheren. Dat lukt met een aangekondigde staking net zo goed als met een onaangekondigde staking: niet. Omdat stakingen aan een inflatie onderhevig zijn. Vergelijk het met antibiotica: niet bij elke ziekte helpt het, en bij overdadig gebruik verliest het zelfs zijn werkzame kracht bij andere ziektes. De vakbonden hebben ons teveel antibiotica toegediend...

Lol we hebben ooit (ik spreek van 15 jaar geleden) met onze dienst een maand gestaakt .. het ging ook niet opbrengen volgens de vakbonden, wel het heeft alles opgebracht, na twee weken zat de directie al op haar knieën, lamleggen is lamleggen en dat doe je niet met hé mag ik het lamleggen .. nee dat doe je zonder te vragen en allen tesamen.

lombas
15 oktober 2010, 08:26
Ik reageerde gewoon op Savatage, hoor.

'Staken' is eenzijdige contractbreuk, doorgaans. (Tenzij, natuurlijk, als dat contractueel onderhandeld is.) Loon niet op tijd uitbetalen is dat, overigens, ook.

Fout, het is een privilege dat gegeven is.

Voltian
15 oktober 2010, 08:43
Fout, het is een privilege dat gegeven is.

Ik kijk uit naar het vervolg van deze discussie? :-)

lombas
15 oktober 2010, 08:48
Ik kijk uit naar het vervolg van deze discussie? :-)

Ik niet want ik ken heel zijn redenering a priori.

Voltian
15 oktober 2010, 08:58
Ik niet want ik ken heel zijn redenering a priori.

ik niet...

fox
15 oktober 2010, 09:03
Lol we hebben ooit (ik spreek van 15 jaar geleden) met onze dienst een maand gestaakt .. het ging ook niet opbrengen volgens de vakbonden, wel het heeft alles opgebracht, na twee weken zat de directie al op haar knieën, lamleggen is lamleggen en dat doe je niet met hé mag ik het lamleggen .. nee dat doe je zonder te vragen en allen tesamen.

Staak de boel maar kapot. Zoveel mogelijk Sabena achterna! Gaan gasten.

Herr Flick
15 oktober 2010, 09:08
Staak de boel maar kapot. Zoveel mogelijk Sabena achterna! Gaan gasten.

Ik versta dat eerlijk gezegd ook niet... Die zouden ondertussen toch al moeten doorhebben dat staken geen kloten opbrengt.

Werk volgens het boekske, en vergeet ticketjes te controleren, ... na een week zonder inkomsten zal de directie het wel doorhebben ...

Ja ge hebt gij als controleur niemand kunnen pakken , iedereen had een ticketje bij...

Kom ge kunt door de smeerlap uit te hangen toch wel om miljoenen meer schade berokken dan door zo een ordinaire staking zeker...

Waar is de fantasie van de mensen naartoe...

Zwitser
15 oktober 2010, 09:14
De directie komt pas onder druk als ze onder druk worden gezet door hun politieke broodheren.

Het probleem is dat bij de NMBS de druk niet zo hoog is. Het geld van de NMBS komt voornamelijk van de overheid, en dus brengt een staking de NMBS zelf niet zoveel schade aan. De druk op zowel de bonden als de directie om conflicten niet tot een staking te doen escaleren is vrijwel niet aanwezig. De verleiding om het personeel toe te staan met een staking wat stoom af te blazen is daarentegen wel groot. Zowel bij directie als bonden.
Geen wonder dat er dus zoveel gestaakt wordt.
Wat men moet doen is de druk wat ophogen. Bijvoorbeeld de dotatie van de NMBS met 1% korten per uur dat er gestaakt wordt... Laat de bonus van de directie verder afhangen van het afwezig zijn van sociale conflicten. Maak verder van de NMBS een gewoon bedrijf, met een ondernemingsraad en sociale verkiezingen, maar zonder vaksbondsleden in het management. Een bedrijf dat ook gewoon failliet kan gaan.
Ik denk dat er dan wel wat zou veranderen, lijkt me.

Bebob
15 oktober 2010, 09:16

Zou inderdaad veel problemen oplossen wanneer in het arbeidscontract opgenomen wordt welke stappen er genomen kunnen worden in geval van onenigheid tussen werkgever en werknemer. Bepalen hoe de werknemer mag staken (in welke gevallen, mag hij de fabrieksingang afsluiten,...), welke mogelijkheden de werkgever heeft als de werknemer zijn boekje te buiten gaat, het aanstellen van de arbitrage,...

Nu is er gewoon de vage invulling van 'stakingsrecht' waar iedereen maar doet wat hij wil en de sterkste er doorgaans mee wegkomt.

Zwitser
15 oktober 2010, 10:32
Zou inderdaad veel problemen oplossen wanneer in het arbeidscontract opgenomen wordt welke stappen er genomen kunnen worden in geval van onenigheid tussen werkgever en werknemer. Bepalen hoe de werknemer mag staken (in welke gevallen, mag hij de fabrieksingang afsluiten,...), welke mogelijkheden de werkgever heeft als de werknemer zijn boekje te buiten gaat, het aanstellen van de arbitrage,...

Waar ik werk staat dat gewoon in de CAO. Daar staat letterlijk in dat voor de duur van de CAO de vakbonden afzien van het grijpen naar het stakingswapen. Als vakbonden dus toch zouden oproepen tot een staking dan komt de CAO automatisch te vervallen...
(Maar "hier" is natuurlijk Zwitserland. En land waar haast nooit gestaakt wordt, omdat de werknemers veel te graag geld verdienen...)

Bierke
15 oktober 2010, 12:08
Ik versta dat eerlijk gezegd ook niet... Die zouden ondertussen toch al moeten doorhebben dat staken geen kloten opbrengt.

Werk volgens het boekske, en vergeet ticketjes te controleren, ... na een week zonder inkomsten zal de directie het wel doorhebben ...

Ja ge hebt gij als controleur niemand kunnen pakken , iedereen had een ticketje bij...

Kom ge kunt door de smeerlap uit te hangen toch wel om miljoenen meer schade berokken dan door zo een ordinaire staking zeker...

Waar is de fantasie van de mensen naartoe...
Neem je niet iets te weinig de trein, er zijn dagelijks controles op hun werk, zo'n gasten zitten gewoon in burger op de trein, spellen ineens een naamkaartje op en gaan dan iedereen controleren, als de conducteur dan een fout gemaakt heeft mag hij/zij die verklaren.

Bierke
15 oktober 2010, 12:12
Het probleem is dat bij de NMBS de druk niet zo hoog is. Het geld van de NMBS komt voornamelijk van de overheid, en dus brengt een staking de NMBS zelf niet zoveel schade aan. De druk op zowel de bonden als de directie om conflicten niet tot een staking te doen escaleren is vrijwel niet aanwezig. De verleiding om het personeel toe te staan met een staking wat stoom af te blazen is daarentegen wel groot. Zowel bij directie als bonden.
Geen wonder dat er dus zoveel gestaakt wordt.
Wat men moet doen is de druk wat ophogen. Bijvoorbeeld de dotatie van de NMBS met 1% korten per uur dat er gestaakt wordt... Laat de bonus van de directie verder afhangen van het afwezig zijn van sociale conflicten. Maak verder van de NMBS een gewoon bedrijf, met een ondernemingsraad en sociale verkiezingen, maar zonder vaksbondsleden in het management. Een bedrijf dat ook gewoon failliet kan gaan.
Ik denk dat er dan wel wat zou veranderen, lijkt me.

Vorige keer staakten ze omwille van veiligheid (waar ondertussen werk wordt van gemaakt dus dat is gelukt .. en komt tevens iedereen ten goede), de druk op de machinisten is heel hoog trouwens. De politiek kan beter ingrijpen in het hoogste kader daar, maar ja wat wil je de vorige hoogste pief is nu de politieker die zijn eigen doodgeboren kind zal moeten aankaarten maar wel met de poen is gaan lopen.. en hij is ondertussen alweer aftredend.

iiderVL
15 oktober 2010, 12:13
Neem je niet iets te weinig de trein, er zijn dagelijks controles op hun werk, zo'n gasten zitten gewoon in burger op de trein, spellen ineens een naamkaartje op en gaan dan iedereen controleren, als de conducteur dan een fout gemaakt heeft mag hij/zij die verklaren.

Dan is er geen spraken van collegialiteit. En dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat.
Wat kan hen dat schelen? Het is toch niet het bedrijf van "papa".

Bierke
15 oktober 2010, 12:19
Dan is er geen spraken van collegialiteit. En dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat.
Wat kan hen dat schelen? Het is toch niet het bedrijf van "papa".
Waarom zou er sprake zijn van collegialiteit, die inspecteurs van de conducteurs doen gewoon hun werk. En het geld gaat inderdaad niet rechtstreeks in hun zakken maar dat is bij veel jobs zo hoor, soms werkt een persoon wel eens voor iemand anders .. hopelijk val je nu niet van je stoel :)

Herr Flick
15 oktober 2010, 12:29
Waarom zou er sprake zijn van collegialiteit, die inspecteurs van de conducteurs doen gewoon hun werk. En het geld gaat inderdaad niet rechtstreeks in hun zakken maar dat is bij veel jobs zo hoor, soms werkt een persoon wel eens voor iemand anders .. hopelijk val je nu niet van je stoel :)

Ze zijn wel lid van dezelfde vakbond dus in dat opzicht kunnen ze het een en ander "afspreken"

Er zitten overal ratten en bazenpoepers, maar over het algemeen worden die rap ontmaskerd en dan ...

kan er van alles gebeuren...

Zwitser
15 oktober 2010, 12:35
Vorige keer staakten ze omwille van veiligheid (waar ondertussen werk wordt van gemaakt dus dat is gelukt .. en komt tevens iedereen ten goede), de druk op de machinisten is heel hoog trouwens.

Vorige keer zeiden ze inderdaad dat het voor de veiligheid was. Maar dat was eigenlijk onzin. Het spoor in België is veilig genoeg. De spoormannen staken voor het minste.
Van het moment dat men voorstelt iets op een andere manier te doen dan protesteert men en dan is opeens de veiligheid in het gedrang. Dat in de buurlanden bepaalde dingen al lang op andere manieren gebeuren, zonder dat er daar veiligheidsproblemen zijn weet het grote publiek natuurlijk niet.

Bierke
15 oktober 2010, 13:06
Ze zijn wel lid van dezelfde vakbond dus in dat opzicht kunnen ze het een en ander "afspreken"

Er zitten overal ratten en bazenpoepers, maar over het algemeen worden die rap ontmaskerd en dan ...

kan er van alles gebeuren...
Tegenwoordig is iedereen bazenpoeper 80% kijkt naar zichzelf :(

Bierke
15 oktober 2010, 13:09
Vorige keer zeiden ze inderdaad dat het voor de veiligheid was. Maar dat was eigenlijk onzin. Het spoor in België is veilig genoeg. De spoormannen staken voor het minste.
Van het moment dat men voorstelt iets op een andere manier te doen dan protesteert men en dan is opeens de veiligheid in het gedrang. Dat in de buurlanden bepaalde dingen al lang op andere manieren gebeuren, zonder dat er daar veiligheidsproblemen zijn weet het grote publiek natuurlijk niet.

Veilig genoeg ? zit je in schouppes kabinet of zo ? of vergelijk je met Bangladesh ? er rijden elke dag gemiddeld 3 treinen door rood door slechte seinen .. en jij vindt dat veilig ?
Jij vindt het veilig dat een machinist 12 uur moet attend blijven?

Zwitser
15 oktober 2010, 14:21
Veilig genoeg ? zit je in schouppes kabinet of zo ? of vergelijk je met Bangladesh ? er rijden elke dag gemiddeld 3 treinen door rood door slechte seinen .. en jij vindt dat veilig ?

Er rijden elke dag duizenden autos door het rood. En dat vind jij veilig? Waarom eis je niet ogenblikkelijk dat men alle auto's van een automatisch stopsysteem voorziet? Aub niet dramatiseren.
De Belgische spoorwegen zijn veilig. En ik vergelijk niet met Bangladesh. Ik vergelijk met de rest van Europa. Regels en procedures die men in Duitsland, Nederland en Zwitserland als veilig genoeg aanmerkt zouden dat in België ook moeten zijn. Vreemd genoeg leid de hoger werkdruk bij Zwitserse machinisten niet tot onveiligheid. Zijn Belgische machinisten watjes?
Dat er af en toe een trein tot stilstand komt een meter voorbij het sein in plaats van er voor, dat gebeurt overal.

Dat wordt niet van een machinist verwacht. Waar heb je het over?

lombas
15 oktober 2010, 15:02
Grappig, ik ontvang net het tussentijds rapport van de experts van Buizingen in m'n mailbox.

En daar staat in - euh - dat het toch niet zo veilig is.

Ok?

;-)

Zwitser
15 oktober 2010, 15:07
Grappig, ik ontvang net het tussentijds rapport van de experts van Buizingen in m'n mailbox.

Ok?

;-)

Er vallen dus dagelijks doden op het Belgische spoorwegnet?

Anna List
15 oktober 2010, 15:07
...

Ok?

;-)

to much info.

fox
15 oktober 2010, 15:20

Ja maar wat is het nu?

Men is bezig met het aanpassen van de seininrichting en de seinhuizen. Van een goeie 300 oude seinhuizen gaat men tegen 2014 naar 30 hypermoderne seinhuizen waardoor de seininrichting efficienter en veiliger beheerd kan worden.

De vakbonden zijn daar niet van onder de indruk en wensen te staken omdat er minder seinpersoneel nodig is. Ga je dan ook klagen dat de veiligheid ten koste van de werknemers gaat?

lombas
15 oktober 2010, 15:22
Er vallen dus dagelijks doden op het Belgische spoorwegnet?

Wel, in een rapport (dat wél openbaar is in tegenstelling tot wat ik voor m'n neus heb) over veiligheid lezen we dat er gemiddeld 0.75 ongeval per dag is (waarvan de helft met dodelijke afloop).

Elke dag zijn er 2.5 "risicosabotages" aan materiaal, personeel &c.

Je schijnt ook te vergeten dat het aandeel van slachtoffers bij een treinongeval in verhouding groter is dan bij een auto-ongeval. Net nog was er een serieus ongeval in Oekraïne met een veertigtal doden. Kijk gerust eens een rapport in van het ERA daaromtrent (beschikbaar op de website).

Het spreekt vanzelf dat de Belgische spoorwegen en de infrastructuurbeheerder van veiligheid een absolute prioriteit hebben gemaakt. In het vliegwezen en zeeverkeer is dit eveneens zo.

fox
15 oktober 2010, 15:24

Ok?

;-)

Euh - wacht - ik bekijk net het statusrapport van de implementatie van de TBL1+. Op het hyperonveilige spoor vallen amper doden en toch investeert men miljoenen in een veiligheidssysteem om het NOG veiliger te maken.

lombas
15 oktober 2010, 15:30
Euh - wacht - ik bekijk net het statusrapport van de implementatie van de TBL1+. Op het hyperonveilige spoor vallen amper doden en toch investeert men miljoenen in een veiligheidssysteem om het NOG veiliger te maken.

Ik ben ook niet gezegd dat het Belgische spoornet onveilig is. Ik heb gezegd dat het minder veilig is (dan het zou moeten zijn).

Zwitser
15 oktober 2010, 17:24
Ik ben ook niet gezegd dat het Belgische spoornet onveilig is. Ik heb gezegd dat het minder veilig is (dan het zou moeten zijn).

Wat je gezegd hebt is dat het minder veilig is dan het zou kunnen zijn. Maar het kan altijd veiliger. We kunnen morgen het aantal verkeersdoden tot een verwaarloosbaar minimum herleiden als we een maximumsnelheid van 10km/u voor motorvoertuigen invoeren.
Dat we dat niet doen is omdat veiligheid niet het enige is dat we belangrijk vinden. We vinden ook belangrijk dat het vooruitgaat en dat het niet teveel kost.

Alles bij elkaar is het Belgische spoor veilig. TBL installeren maakt het nog veiliger, maar die investering is er ook vooral een om het net te moderniseren en geschikt te maken voor de toekomst.

Echter ik blijf er bij dat wanneer de vakbonden beweren voor "veiligheid" te staken het waarschijnlijk wel weer voor hun eigen privileges zal zijn. Het is zeer cynisch van die spoormannen. Iemand zou ze eens moeten voorreken hoeveel doden hun stakingen veroorzaken.

groentje
15 oktober 2010, 18:23
Imago is veel geld waard. En als een treinramp als Buizingen het imago van de trein als veilig vervoersmiddel besmeurt, dan stoot je ook veel reizigers af. Nog los van het feit dat de balans bij 1 ernstig spoorongeval een pak meer doden telt dan een zeer ernstige frontale aanrijding van 2 wagens, ook al komen die laatste veel frequenter voor. Misschien wel net omdat het zeldzamer is, zijn de beelden des te spectaculairder.
Nog los daarvan is het huidige veiligheidssysteem (als je het al zo kan noemen) aan vervanging toe. Dan kan je toch beter vervangen door iets dat veiliger is?
Los daarvan, ik heb er ook mijn twijfels bij wat de echte beweegredenen zijn van de vakbonden.

Scherven A. Mok
15 oktober 2010, 19:24
Er rijden elke dag duizenden autos door het rood. En dat vind jij veilig? Waarom eis je niet ogenblikkelijk dat men alle auto's van een automatisch stopsysteem voorziet? Aub niet dramatiseren.
De Belgische spoorwegen zijn veilig. En ik vergelijk niet met Bangladesh. Ik vergelijk met de rest van Europa. Regels en procedures die men in Duitsland, Nederland en Zwitserland als veilig genoeg aanmerkt zouden dat in België ook moeten zijn. Vreemd genoeg leid de hoger werkdruk bij Zwitserse machinisten niet tot onveiligheid. Zijn Belgische machinisten watjes?
Dat er af en toe een trein tot stilstand komt een meter voorbij het sein in plaats van er voor, dat gebeurt overal.

In Duitsland en Zwitserland werken ze met een Durchrutschweg. Als je daar door een sein zit ben je nog 400 meter veilig tenzij anders aan gegeven. In België zit je op sommige plaatsen al na een paar meter op en andere trein.
Daar komt bij dat het Belgische net vrij vol zit en het veel vermoeiender rijden is als je veel moet stoppen en vertragen. Geen appelen met peren vergelijken.

Dat wordt niet van een machinist verwacht. Waar heb je het over?

Machinisten mogen tot 9 uren rijden volgens Europa. Remproeven, klaarmaking ed horen daar niet bij. Van mensen van CAPtrain gehoord dat ze daar bijna steeds werkdagen hebben van 14 - 16 uur. Hou dat maar eens veilig vol tot je pensioen.

En voor de zoveelste keer : waarom in godsnaam privatiseringen ? Herbert Simon die de nobelprijs kreeg in 1978 bewees al dat er geen verschil is tussen overheidsbedrijven en private bedrijven, dat ze met net dezelfde problemen kampen omdat in beide gevallen het telkens werknemers zijn die beslissen en uitvoeren, die zelf geen risico nemen. (Getuige de hoge bonussen in de privé om tot actie aan te zetten maar met alle perverse gevolgen van dien.) De hele privatiserings/liberaliseringspolitiek is één grote corrupte boel en dient enkel om de ongelijkheid groter te maken. In Zwitserland is dat misschien niet zo omdat dat een nationaal socialistisch land is terend op misdadgeld maar Europa gaat de kant van Amerika op met alle gevolgen van dien.

Bierke
15 oktober 2010, 22:13
Ja maar wat is het nu?

Men is bezig met het aanpassen van de seininrichting en de seinhuizen. Van een goeie 300 oude seinhuizen gaat men tegen 2014 naar 30 hypermoderne seinhuizen waardoor de seininrichting efficienter en veiliger beheerd kan worden.

De vakbonden zijn daar niet van onder de indruk en wensen te staken omdat er minder seinpersoneel nodig is. Ga je dan ook klagen dat de veiligheid ten koste van de werknemers gaat?
2014 . we zijn 2010 dus waarom is er niet eerder aan begonnen ? Trouwens ik ben ook maar gewoon slachtoffer van de stakingen hoor, maar zoals in elk systeem zitten de fouten aan de top van het bedrijf en die wanen zich untouchable.

Bierke
15 oktober 2010, 22:25
En voor de zoveelste keer : waarom in godsnaam privatiseringen ? Herbert Simon die de nobelprijs kreeg in 1978 bewees al dat er geen verschil is tussen overheidsbedrijven en private bedrijven, dat ze met net dezelfde problemen kampen omdat in beide gevallen het telkens werknemers zijn die beslissen en uitvoeren, die zelf geen risico nemen. (Getuige de hoge bonussen in de privé om tot actie aan te zetten maar met alle perverse gevolgen van dien.) De hele privatiserings/liberaliseringspolitiek is één grote corrupte boel en dient enkel om de ongelijkheid groter te maken. In Zwitserland is dat misschien niet zo omdat dat een nationaal socialistisch land is terend op misdadgeld maar Europa gaat de kant van Amerika op met alle gevolgen van dien.

Bedankt, mooi gezegd

lombas
15 oktober 2010, 22:40
Wat je gezegd hebt is dat het minder veilig is dan het zou kunnen zijn. Maar het kan altijd veiliger. We kunnen morgen het aantal verkeersdoden tot een verwaarloosbaar minimum herleiden als we een maximumsnelheid van 10km/u voor motorvoertuigen invoeren.
Dat we dat niet doen is omdat veiligheid niet het enige is dat we belangrijk vinden. We vinden ook belangrijk dat het vooruitgaat en dat het niet teveel kost.

Alles bij elkaar is het Belgische spoor veilig. TBL installeren maakt het nog veiliger, maar die investering is er ook vooral een om het net te moderniseren en geschikt te maken voor de toekomst.

Echter ik blijf er bij dat wanneer de vakbonden beweren voor "veiligheid" te staken het waarschijnlijk wel weer voor hun eigen privileges zal zijn. Het is zeer cynisch van die spoormannen. Iemand zou ze eens moeten voorreken hoeveel doden hun stakingen veroorzaken.

"Veiligheid" was niet één van de punten die ik heb zien staan op het stakingsformulier dat ik zag.

kelt
16 oktober 2010, 08:03
http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Staken_tot_de_dood.8974706-620.art?ckc=1

Vrijwel geen enkele werknemer in dit Koninkrijk (ook ondergetekende niet) heeft "werkzekerheid".

ACOD-spoormannen beweren onderandere ook voor hun "voorrechtje" te gaan staken.Ze leven in een illusie.

Maar eigenlijk is omtrent de aanleiding,het statuut van het personeel in bepaalde plaatsen, al een overeenstemming met de direktie bereikt,dus hangen de kandidaat stakers er vlugvlug nog wat andere zaken aan die niks met de divisie goederenvervoer te maken hebben.Denken ze misschien echt dat de NMBS nog bestaat of zo 8O.
Ze geven extra munitie om de opsplitsing niet alleen juridisch/technisch maar ook "echt" te voltooien.....

Het is veelzeggend dat de Christelijke bond niet wil meestaken met deze overblijfselen uit de jaren tachtig(toen een veel jongere kelt zijn treintrips inderdaad moest plannen,niet alleen uit het spoorboekje,maar ook tussen de stakingen door,in de kazerne raken na eindelijk eens twee dagen geen weekendwacht of piket,sollicitaties,het moest steeds weer passen :roll: ).

Zwitser
16 oktober 2010, 10:04
In Duitsland en Zwitserland werken ze met een Durchrutschweg. Als je daar door een sein zit ben je nog 400 meter veilig tenzij anders aan gegeven.

Dat is gewoon niet zo. Een rood sein betekent daar precies hetzelfde als hier. Wat je wel hebt is dat men in Zwitserland de infrastructuur beter aan de dienstregeling aangepast heeft, en er dus minder conflicterenden bewegnen zijn. Inb België bouwt men eerst, en vraagt zich dan pas af wat men er mee gaat doen. Gevolg: Ondanks miljarden investeringen in Antwerpen - Brussel doet een treinrit tussen die twee steden tegenwoordig langer dan 30 jaar geleden.

In België zit je op sommige plaatsen al na een paar meter op en andere trein.
Daar komt bij dat het Belgische net vrij vol zit en het veel vermoeiender rijden is als je veel moet stoppen en vertragen. Geen appelen met peren vergelijken.

Ik vergelijk geen appels met peren. Het Zwitserse spoorwegnet is goed met het Belgsiche te vergelijken, al zit het bijvoorbeeld veel voller dan het Belgische. In België geld een lijn vrij snel als "vol" omdat men dan een excuus heeft om nog meer geld aan aannemers te geven.

Machinisten mogen tot 9 uren rijden volgens Europa. Remproeven, klaarmaking ed horen daar niet bij. Van mensen van CAPtrain gehoord dat ze daar bijna steeds werkdagen hebben van 14 - 16 uur. Hou dat maar eens veilig vol tot je pensioen.

Een remproef duurt bij een moderne trein een minuut of twee. Klaarmaken idem. De SBB eist bij aanbestedingen van nieuw materiaal dat een trein in 4 minuten klaar moet zijn. Waarom doet de NMBS dat niet?

En voor de zoveelste keer : waarom in godsnaam privatiseringen ? Herbert Simon die de nobelprijs kreeg in 1978 bewees al dat er geen verschil is tussen overheidsbedrijven en private bedrijven, dat ze met net dezelfde problemen kampen omdat in beide gevallen het telkens werknemers zijn die beslissen en uitvoeren, die zelf geen risico nemen. (Getuige de hoge bonussen in de privé om tot actie aan te zetten maar met alle perverse gevolgen van dien.)

Het grote verschil is dat wanneer een overheidsbedrijf niet failliet kan gaan de prikkel om efficient te werken afwezig is. Het gevolg is dat in een dergelijk bedrijf de personeelsleden en de leveranciers (de "producenten") belangrijker zijn dan de klanten (de "consumenten"). Dat is ook door nobelprijswinnaars aangetoond.
Kan je mij overigens een bron geven die bevestigt dat jou karakterisering van Herbert Simon en zijn werk en opinies correct is?

In Zwitserland is dat misschien niet zo omdat dat een nationaal socialistisch land is terend op misdadgeld maar Europa gaat de kant van Amerika op met alle gevolgen van dien.
Eigenlijk zou ik je nu prompt moeten in mijn negeerlijst gooien. Een dergelijk uitspraak bewijst dat je rotsvast in vooroordelen zit en behoorlijk imuum bent voor feiten.

Zwitser
16 oktober 2010, 10:05
"Veiligheid" was niet één van de punten die ik heb zien staan op het stakingsformulier dat ik zag.

Het was Bierke die opmerkte dat vorige keer ze over veiligheid staakten. Als ze willen staken hebben ze altijd een exkuus.

Zwitser
16 oktober 2010, 10:06
Bedankt, mooi gezegd

Moest het nu ook nog eens inhoud hebben...

the_dude
16 oktober 2010, 12:04

'k weet het je mag geen kritiek geven op de geldverspilling van numnuts die zonder enige kennis van zaken denken dat ze belangrijke beslissingen te nemen hebben.
En wat rest voor de professional? Staken, staken en nog eens staken tot de luchtledigheid verdwenen is en terug werkmensen de posities innemen waar beslissingen genomen worden.