PDA

View Full Version : Algemene verlaging toegelaten alcohollimiet?


Abraxas
23 november 2009, 11:09
Waarom wordt in het voorstel van meneer Schouppe enkel de chauffeurs met weinig ervaring onderworpen aan een verlaging van de alcohollimiet?
Zou het niet beter zijn om deze verlaging algemeen te maken en een eenduidig signaal uitsturen dat drinken en rijden niet samen gaan?

Vreest men dat hier geen draagvlak voor is en probeert men het daarom met kleine porties binnen te lepelen?

Herr Flick
23 november 2009, 11:46
Dat is omdat Schouppe zelf nog half poepeloere zat achter het stuur zou kunnen kruipen.

Rijden is niet drinken, nu heb ik er mij zelf ook aan bezondigd, van t weekend, 1 pint gedronken, bij het eten, en daarna een uur later, efkes een kort ritje moeten doen, maar dat is niet van mijn gewoonte doorgaans drink ik geen druppel. Als ik weet dat ik nog moet rijden.

Dus als ze een verlaging willen, inderdaad, voor iedereen t zelfde. Uw leeftijd maakt namelijk niet uit, ne gast van 20 jaar van 130 kilo kan nu eenmaal meer alcohol verzetten dan ne vent van 40 jaar met een gewicht van 60 kilo.

Laat gewoon toe dat iedereen het equivalent van 1 maximum 2 pinten in zijn bloed mag hebben, gewoon om te vermijden dat het een onwerkbare situatie wordt. (je hoeft niet altijd gedronken hebben om alcohol in uw systeem te hebben ) Zaken die je eet die vergisten of bereidingen met alcohol kunnen er ook voor zorgen dat je alcohol in uw syteem hebt.

Maar het 2 maten en 2 gewichten gedoe, dat is kompleet nutteloos.

lantjes
23 november 2009, 12:48
Er is toch nog een klein verschil wat hier niet in rekening wordt gebracht. Die van +40 die met een paar pinten op achter het stuur kruipen voelen, in tegenstelling tot nogal wat 20-jarigen, niet meer de noodzaak om, haantjesgedragsgewijze, net dan nog wat extra gas te geven, integendeel, die "kruipen" traag naar huis.

Maar verder? geen probleem met 0.2 pro-mille.

brother paul
23 november 2009, 14:19
Dat is toch een natuurlijke selectie mechanisme ?

al die te dom is om zichzelf te beperken rijdt zich dood...

Johan217
23 november 2009, 14:36
Er is toch nog een klein verschil wat hier niet in rekening wordt gebracht. Die van +40 die met een paar pinten op achter het stuur kruipen voelen, in tegenstelling tot nogal wat 20-jarigen, niet meer de noodzaak om, haantjesgedragsgewijze, net dan nog wat extra gas te geven, integendeel, die "kruipen" traag naar huis.
Daar ben ik nog niet zo zeker van hoor. Als ik zo rondkijk in het verkeer zijn er genoeg 40-plussers die zich willen doen gelden. En een argument als "jamaar die hebben meer rijervaring" gaat ook niet op, want die kunnen evengoed maar een keer in het weekend hun auto van stal halen.

1 limiet voor iedereen volstaat. Anders kun je net zo goed aparte limieten invoeren voor dikke en dunne mensen, of voor mannen en vrouwen. Maak het voor mijn part 0,0% zoals in vele Oost-Europese landen, maar daar gaat de horeca natuurlijk niet blij mee zijn.

smokey
23 november 2009, 16:07
Dat is toch een natuurlijke selectie mechanisme ?

al die te dom is om zichzelf te beperken rijdt zich dood...

ik volg je zeker, het probleem is dat deze zatlappen ook derden meepakken in hun afscheid

cookie monster
23 november 2009, 16:42
Van magmen zelfs 0 promilletoepassen ,
maardit geldt ook jointjes of watook !!


Glaasje op , laat jerijden !!
Blowtje op , laat jerijden !!

lantjes
23 november 2009, 20:10
Daar ben ik nog niet zo zeker van hoor. Als ik zo rondkijk in het verkeer zijn er genoeg 40-plussers die zich willen doen gelden. En een argument als "jamaar die hebben meer rijervaring" gaat ook niet op, want die kunnen evengoed maar een keer in het weekend hun auto van stal halen.

1 limiet voor iedereen volstaat. Anders kun je net zo goed aparte limieten invoeren voor dikke en dunne mensen, of voor mannen en vrouwen. Maak het voor mijn part 0,0% zoals in vele Oost-Europese landen, maar daar gaat de horeca natuurlijk niet blij mee zijn.

Misschien moeten we eens een gemiddelde leeftijd opzoeken van diegenen die zich in 't weekend onder invloed tegen te hoge snelheid te pletter rijden ....? :?

Nynorsk
23 november 2009, 20:20
Er is toch nog een klein verschil wat hier niet in rekening wordt gebracht. Die van +40 die met een paar pinten op achter het stuur kruipen voelen, in tegenstelling tot nogal wat 20-jarigen, niet meer de noodzaak om, haantjesgedragsgewijze, net dan nog wat extra gas te geven, integendeel, die "kruipen" traag naar huis.

Maar verder? geen probleem met 0.2 pro-mille.

eh??? :-D

you must be kidding :|

Boontjes
24 november 2009, 01:28
Er is toch nog een klein verschil wat hier niet in rekening wordt gebracht. Die van +40 die met een paar pinten op achter het stuur kruipen voelen, in tegenstelling tot nogal wat 20-jarigen, niet meer de noodzaak om, haantjesgedragsgewijze, net dan nog wat extra gas te geven, integendeel, die "kruipen" traag naar huis.

Maar verder? geen probleem met 0.2 pro-mille.

Besef wel dat 0,2 betekent: GEEN pint - immers 2 pinten=0,5, dus 1 pint is 0,25!

In feite is het een nultolerantie. Want je eigen lichaam kan ook alcohol aanmaken, en dan begint de discussie.


Nu, in Finland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Zweden en nog enkele is de limiet0,0.

Dus stelt zich inderdaad de vraag: waarom niet voor iedereen?

Hoe dan ook , BOB, zal veel werk hebben...

Jazeker
24 november 2009, 08:57
Dom voorstel. Dat ze eerst maar zorgen dat wie boven 0.8 blaast eens effectief aan de kant gaat staan.

lantjes
24 november 2009, 12:16
Besef wel dat 0,2 betekent: GEEN pint - immers 2 pinten=0,5, dus 1 pint is 0,25!

In feite is het een nultolerantie. Want je eigen lichaam kan ook alcohol aanmaken, en dan begint de discussie.


Nu, in Finland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Zweden en nog enkele is de limiet0,0.

Dus stelt zich inderdaad de vraag: waarom niet voor iedereen?

Hoe dan ook , BOB, zal veel werk hebben...

Niet vergeten dat je alcohol ook afbreekt, 'k dacht aan 0.15 promille per uur dus kan je rustig uw pintje drinken en een half uur later gerust achter 't stuur kruipen he....;-)

lantjes
24 november 2009, 12:19
Dom voorstel. Dat ze eerst maar zorgen dat wie boven 0.8 blaast eens effectief aan de kant gaat staan.

Dat ze er eerst maar eens de ("gedronken" of niet) "gevaren op de weg" maar eens uithalen. 't resultaat zal meer impact hebben op het verminderen van het aantal doden per jaar. Maar dat vraagt ook van hen een inspanning naar mobiele controle natuurlijk....:roll:

Mambo
24 november 2009, 21:37
Binnenkort zijn er toch geen café's meer.

Abraxas
24 november 2009, 22:18
Binnenkort zijn er toch geen café's meer.

Hoezo? Toch niet door het rookverbod?

Dronkoers
25 november 2009, 17:18
Een maximum van 1.2 promille lijkt me aanvaardbaar ;-)

Marlboro
26 november 2009, 18:30
Hoezo? Toch niet door het rookverbod?

Er zullen er nog heel wat door wegvallen door een rookverbod das een feit.
Nu dan nog die alcohol afschaffen en ze komen geloofwaardig over.

Micele
26 november 2009, 20:25
Het gemiddelde is 0,5 promille, ook als men het -nog eens- verlaagt is geen garantie.

http://www.autosieger.de/images/articles/adac_Promillegrenzen_3.jpg

Heeft de hoogte van de max-promillegrens invloed op de verkeersveiligheid ?

Oordeel zelf maar:
http://oberon.sourceoecd.org/vl=2017727/cl=23/nw=1/rpsv/factbook2009/11/04/02/11-04-02-g1.htm

PeterCC
5 december 2009, 22:56
Het gemiddelde is 0,5 promille, ook als men het -nog eens- verlaagt is geen garantie.

http://www.autosieger.de/images/articles/adac_Promillegrenzen_3.jpg

Heeft de hoogte van de max-promillegrens invloed op de verkeersveiligheid ?

Oordeel zelf maar:
http://oberon.sourceoecd.org/vl=2017727/cl=23/nw=1/rpsv/factbook2009/11/04/02/11-04-02-g1.htm

Binnen Europa gelden normen tussen 0.0 en 0.8 promille.
Het valt op dat tot de landen die nog 0.8 promille toelaten één van de meest verkeersveilige landen van Europa behoort: de UK, terwijl de landen met 0.0 promille niet direct uitschieten qua verkeersveiligheid.
Er lijkt geen verband te zijn tussen de toegelaten norm en de verkeersveiligheid.

Boontjes
12 december 2009, 22:59
Waarom wordt in het voorstel van meneer Schouppe enkel de chauffeurs met weinig ervaring onderworpen aan een verlaging van de alcohollimiet?
Zou het niet beter zijn om deze verlaging algemeen te maken en een eenduidig signaal uitsturen dat drinken en rijden niet samen gaan?

Vreest men dat hier geen draagvlak voor is en probeert men het daarom met kleine porties binnen te lepelen?

De Belg (annex Vlaming, is dur de comprenure..)-> uiteindelijk doel moet zijn: 0,0!! (en er zijn reeds verschillende landen die het doen...)

freespirit
13 december 2009, 04:50
Vreest men dat hier geen draagvlak voor is en probeert men het daarom met kleine porties binnen te lepelen?

Men moet ophouden enkel jonge mensen achter het stuur te viseren ! Van het weekend werd er een jong meisje doodgereden op een parking door een 78-jarige die zich 'vergiste', ook in tal van andere ongevallen zijn ouderen mede de oorzaak door hun aarzelingen en hun 'zondagsrijkunsten'. Uiteraard zijn er ook veel bejaarden die nog degelijk kunnen rijden, maar ook zo bij de jongeren. Daar geeft 5 % cowboys een slecht imago (en torenhoge verzekeringspremie) aan de 'brave' meerderheid. Ik vind dat 60-plussers om de vijf jaar bekwaamheidsproeven moeten afleggen of ze om medische en mentale redenen nog wel degelijk met de auto kunnen rijden, vanaf 75 jaar mag dit zelfs elke twee jaar zijn. Ik vraag me overigens ook af waarom zoveel gepensioneerden nog per se met de wagen willen/moeten rijden. Vanaf je 65 jaar rijd je gratis met de bus en goedkoop met de trein, dus hier zijn vele mogelijkheden om het stalen ros achterwege te laten.

Maar on topic nu: ook vele oudere mensen én chauffeurs drinken meer dan een glaasje, dus waarom zouden er voor hen soepelere regels moeten gelden ? Maar in feite ben ik, tegen de meerderheid in, niet gewonnen voor de vooropgestelde nultolerantie. Ze is gewoon moeilijk haalbaar en weinig realistisch. Ik betwijfel zelfs of ons dit een enorme vermindering van het aantal verkeersdoden zou opleveren. Laat de regelgeving en de grens (0,5 promille) zoals het nu is, maar verhoog de pakkans en bestraf strenger. Maar zorg ervoor dat we op recepties nog een glaasje kunnen drinken en dan naar huis rijden, of gaan ze nu plots enkel nog maar fruitsap en water schenken op feestjes? Ik zit toch een keer of vier per jaar in de situatie dat ik naar een gelegenheid moet, moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer, waar ik alleen vertoef en er een glaasje wordt aangeboden. In de toekomst zou ik dan een overtreder zijn, dat is toch een beetje absurd.

freespirit
13 december 2009, 04:57
Misschien moeten we eens een gemiddelde leeftijd opzoeken van diegenen die zich in 't weekend onder invloed tegen te hoge snelheid te pletter rijden ....? :?

Deuh !!! 8O Jongere mensen gaan dan ook 'iets' :clapping: meer uit dan ouderen en mensen van middelbare leeftijd. Logisch dus dat zij zich op nachtelijke uren iets meer op de baan begeven en meer kans op ongevallen hebben. Dat is hetzelfde te zeggen dat vrouwen meer kans hebben op een miskraam dan mannen, vrouwen kunnen immers zwanger worden en mannen niet. En bij die uitgaande jongeren zal er inderdaad een deeltje zijn dat onder invloed rijdt en dus onverantwoord is. Maar zijn alle oudere mensen dan zo verantwoord in het verkeer? Ik zie ze elke week, oude mannekes die tijdens de kaartnamiddagen in het parochiehuis zeven trappisten achterover slaan en dan strompelend naar hun wagen gaan en hun contact met moeite vinden. Maar daarop zegt de maatschappij en de wetgever blijkbaar niets ! Dat is geen probleem, maar jongeren zijn het kwaad van alles. Pas op, ik heb niets tegen bejaarden, maar een beetje minder met twee maten en gewichten werken zou wel wenselijk zijn.

Micele
13 december 2009, 23:32
Deuh !!! 8O Jongere mensen gaan dan ook 'iets' :clapping: meer uit dan ouderen en mensen van middelbare leeftijd. Logisch dus dat zij zich op nachtelijke uren iets meer op de baan begeven en meer kans op ongevallen hebben. Dat is hetzelfde te zeggen dat vrouwen meer kans hebben op een miskraam dan mannen, vrouwen kunnen immers zwanger worden en mannen niet. En bij die uitgaande jongeren zal er inderdaad een deeltje zijn dat onder invloed rijdt en dus onverantwoord is. Maar zijn alle oudere mensen dan zo verantwoord in het verkeer? Ik zie ze elke week, oude mannekes die tijdens de kaartnamiddagen in het parochiehuis zeven trappisten achterover slaan en dan strompelend naar hun wagen gaan en hun contact met moeite vinden. Maar daarop zegt de maatschappij en de wetgever blijkbaar niets ! Dat is geen probleem, maar jongeren zijn het kwaad van alles. Pas op, ik heb niets tegen bejaarden, maar een beetje minder met twee maten en gewichten werken zou wel wenselijk zijn.

Soms zeggen cijfers evenveel als woorden...

http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf

(verkeersdoden/inwoners volgens leeftijd)

Op 29 "ontwikkelde verkeerslanden":
Australia Austria Belgium Canada Czech Republic Denmark Finland France Germany Great Britain Greece Hungary Iceland Ireland Israel Italy Japan Korea Luxembourg Netherlands New Zealand Norway Poland Portugal Slovenia Spain Sweden Switzerland USA;

- vanaf 18 tot 24 jaar doet er maar één land slechter als Be, de rijke Griekse jongeren die heel veel op stap gaan grapje ;-) ;

- vanaf 25 tot 64 jaar doen er 5 landen slechter als Be ;

- vanaf 65 jaar doen er 16 landen slechter als Be.

Henri1
14 december 2009, 15:14
We moeten ons hier ook terdege afvragen in welke staat Prozac- en andere "slikkers" achter het stuur zitten.

Mogen mensen die medicatie (moeten) nemen binnenkort niet meer autorijden ?

TomT
24 december 2009, 10:27
Als je van 1 pintje al niet meer kunt rijden, dan zal je zonder pintje ook wel niet kunnen rijden zeker.

guido 007
25 december 2009, 08:54
Als je van 1 pintje al niet meer kunt rijden, dan zal je zonder pintje ook wel niet kunnen rijden zeker.

Die zit.

Jedd
25 december 2009, 17:32
Het valt op dat tot de landen die nog 0.8 promille toelaten één van de meest verkeersveilige landen van Europa behoort: de UK,
zou wel eens met het "links" rijden te maken kunnen hebben.
heb eens gelezen dat dat links rijden "natuurlijker" is en dat onze hersenen het links rijden beter kunnen verwerken.
Misschien houdt het eerder daar mee verband.


Er lijkt geen verband te zijn tussen de toegelaten norm en de verkeersveiligheid.
jawel, waar de grens 0,8 is rijden ze aan de verkeerde kant van de weg :-P

kelt
25 december 2009, 17:48
Inderdaad,als ze persé de alcohollimieten willen verlagen,ze doen maar..

Akkoord met eerdere posters dat het gedaan moet zijn met het viseren van leeftijdsgroepen....Het is al voldoende dat verzekeringsmaatschappijen ahv risico-inschattingen onderscheid moeten maken naar geslacht en getal....Laat kafka maar uit de verkeersveiligheidsmaatregelen.(of het eindigt er nog mee dat ouderen 70 mogen rijden waar jongeren maar 50 mogen en zo ,behalve indien ze niet meer dan 2 pinten genuttigd hebben de laatste anderhalf uur na middernacht volgend op de eerste dinsdag van.......enz... )

Raven
25 december 2009, 18:43
tja, jongeren tussen de 18 en 29 zijn nu eenmaal als enigste de stijgers in de dodelijke ongevallen, en haast monopolist op de weekendongevallen + rijden onder invloed.

Ik zie geen graten in een algemene zero-tolerance voor alcohol, maar men hoeft er geen doekjes om te winden voor welke groep het nodig is.

Raven
25 december 2009, 18:45
We moeten ons hier ook terdege afvragen in welke staat Prozac- en andere "slikkers" achter het stuur zitten.

Mogen mensen die medicatie (moeten) nemen binnenkort niet meer autorijden ?

Voor zover ik weet zouden deze mensen ook nu al niet mogen autorijden... Tis niet omdat die mensen zich vanal in hunne kop steken, dat ze de bijsluiters mogen negeren

guido 007
25 december 2009, 19:02
Voor zover ik weet zouden deze mensen ook nu al niet mogen autorijden... Tis niet omdat die mensen zich vanal in hunne kop steken, dat ze de bijsluiters mogen negeren

Dan mogen ze die wel iets groter schrijven hoor. De meeste mensen kunnen dit niet lezen.

Micele
25 december 2009, 19:29
Be zit vermoedelijk zeker bij de top 5 betreft dodelijke ongevallen door dronken rijden, volgens de volgende EU-tabel omgerekend absolute top...

En een verlaging van de promillegrens gaat daar ook niet helpen...

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en
Verkeersdoden waar minstens 1 bestuurder boven de wettelijke promillegrens zit bij dodelijke ongevallen:
- Be: 8,2% bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs;
of omgerekend naar 100% = 41 % ...

- D : 12,1 %
- ...
Tabel 1: Percentage verkeersdoden ten gevolge van ongevallen waarbij ten minste één chauffeur meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid alcohol (behalve anderszins aangegeven) had gedronken

Land Wettelijke maximum-grens (mg/ml) % Opmerkingen
Tsjechië 0,0 4,8%
Oostenrijk 0,5 5,9%
België 0,5 8,2% : Test bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs
Nederland 0,5 8,3%
Hongarije 0,0 8,7% Waarvan 8,4% chauffeurs met een alcoholgehalte in het bloed van 0,5 mg/ml
Griekenland 0,5 9,4%
Polen 0,2 9,8%
Duitsland 0,3 12,1%
Slowakije 0,0 12,9%
Litouwen 0,4 14,8%
Denemarken 0,5 16,0%
Verenigd Koninkrijk 0,8 17,0%
Zwitserland 0,5 19,3%
Letland 0,5 21,7%
Noorwegen 0,2 22,2% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Cyprus 0,9 22,5% Wettelijk maximum-alcoholgehalte in het bloed in 2006 verminderd tot 0,5 mg/ml
Finland 0,5 23,4%
Estland 0,2 23,5%
Zweden 0,2 25,0% Op basis van de autopsie van gedode chauffeurs
Portugal 0,5 27.8% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Frankrijk 0,5 28,8% % van dodelijke ongevallen wanneer de chauffeur is getest
Spanje 0,5 29,5% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Dit in combinatie van Tabel 2=gordeldrachtpercentage - Be:2e-slechtste - weet ge het wel...

Alboreto
25 december 2009, 21:31
vermoedelijk zeker :-D


Hoe je het ook draait of keert.
Met alcohol op rijden is het risico verhogen.

Wanneer er een grens is ga je altijd naar die grens proberen rekenen met het risico dat je over de grens zit.

De 0-grens is de makkelijkste, maar ik weet dat dit niet makkelijk is.

Neem maar als voorbeeld:
Je drinkt s'avonds een aantal glazen wijn.
De dag erna ga je met de auto naar het werk.

Ben je dan zeker dat je al op die 0 promille zit?

Micele
25 december 2009, 22:23
:-D
Hoe je het ook draait of keert.
De 0-grens is de makkelijkste, maar ik weet dat dit niet makkelijk is.

Tja Alboreto, ik zou toch maar minder drinken als ik jou was. :-D

Raven
25 december 2009, 22:46
Dan mogen ze die wel iets groter schrijven hoor. De meeste mensen kunnen dit niet lezen.

De verzekering kan echter wel goed lezen...

Jedd
25 december 2009, 23:03
:-D


Hoe je het ook draait of keert.
Met alcohol op rijden is het risico verhogen.

Wanneer er een grens is ga je altijd naar die grens proberen rekenen met het risico dat je over de grens zit.

De 0-grens is de makkelijkste, maar ik weet dat dit niet makkelijk is.

Neem maar als voorbeeld:
Je drinkt s'avonds een aantal glazen wijn.
De dag erna ga je met de auto naar het werk.

Ben je dan zeker dat je al op die 0 promille zit?

awel, dat is nu net de reden dat ik voor de 0,2 grens ben.
ik ben er zelfs van overtuigd dat d*t de reden is dat die grens er is. D*t, en likeurpralines.

Alboreto
25 december 2009, 23:34
awel, dat is nu net de reden dat ik voor de 0,2 grens ben.
ik ben er zelfs van overtuigd dat d*t de reden is dat die grens er is. D*t, en likeurpralines.

Valt wat voor te zeggen :-)

guido 007
26 december 2009, 07:28
:-D


Hoe je het ook draait of keert.
Met alcohol op rijden is het risico verhogen.

Wanneer er een grens is ga je altijd naar die grens proberen rekenen met het risico dat je over de grens zit.

De 0-grens is de makkelijkste, maar ik weet dat dit niet makkelijk is.

Neem maar als voorbeeld:
Je drinkt s'avonds een aantal glazen wijn.
De dag erna ga je met de auto naar het werk.

Ben je dan zeker dat je al op die 0 promille zit?

Ja.

Ik heb ooit de test gedaan.
's Avonds een buurtbarbecue tot 3u00, stevig wat Ops-Ale gedronken.
's Morgens naar de opendeur van het leger geweest, waar er een demostand stond van de wegenpolitie.
Om 9u00 geblazen, tekende niets.

guido 007
26 december 2009, 07:30
De verzekering kan echter wel goed lezen...

Ben ik mee akkoord, waarschijnlijk moeten ze het zelfs niet lezen, waarschijnlijk hebben ze een lijst.
Ligt hier niet wat verantwoordelijkheid van de arts? Moet hij de patient hier niet op wijzen?

Alboreto
26 december 2009, 10:53
Ja.

Ik heb ooit de test gedaan.
's Avonds een buurtbarbecue tot 3u00, stevig wat Ops-Ale gedronken.
's Morgens naar de opendeur van het leger geweest, waar er een demostand stond van de wegenpolitie.
Om 9u00 geblazen, tekende niets.

Ik kan je dan al zeggen dat je geen jonge vrouw bent van 50kg ;)

guido 007
26 december 2009, 17:15
Ik kan je dan al zeggen dat je geen jonge vrouw bent van 50kg ;)

Eén brok dynamiet van 90 kg met een heel kort lontje.

Den Ardennees
27 december 2009, 11:08
de voortdurende wens tot verlaging van de limiet is een fetisj, net als de voortdurende snelheidsbeperkingen. Net zomin als het zinvol is om de snelheid op een rechte baan zonder huizen te beperken, is het zinvol om iemand te verbieden om twee pintjes op te hebben en dan te rijden. Het verkeersveiligheidsfetisjisme is in dat opzicht aan het ontsporen. Dat ze eerst maar es voor meer veilige - van de baan afgescheiden - fietspaden zorgen.

delcom
2 januari 2010, 14:20
0 promile is de enige goede wetgeving.
wie met de wagen wil uitgaan moet maar het verstand hebben om te zeggen, ik drink niet.
zelf ben ik whiskey liefhebber en drink ik zeer graag een glaasje rode wijn doch wanneer ik met de auto op weg ben zal ik geen druppel alcohol drinken.
het is allemaal zoveel niet waard. het grote probleem is dat de meesten tegenstanders van nul promile zielige mensen zijn die zonder alcohol geen plezier kunnen maken.

wat betreft het opdelen in groepjes waarme ze denken de ervaring te kunnen staven.
ronduit belachelijk. zelf doe ik sedert het behalen van mijn rijbewijs gemiddeld tussen de 60.000 en de 80.000 km op jaarbasis. maw, toen ik 23 jaar was had ik gemiddeld reeds 350.000 km rijervaring. op heden ben ik nog steeds ongevalvrij en heb ik reeds een 800.000 tal km gereden. op mijn drieëntwintigste had ik dus al meer km ervaring dan een gemiddelde veertiger die gemiddeld 15.000 km op jaarbasis rijd.

guido 007
2 januari 2010, 14:24
0 promile is de enige goede wetgeving.
wie met de wagen wil uitgaan moet maar het verstand hebben om te zeggen, ik drink niet.
zelf ben ik whiskey liefhebber en drink ik zeer graag een glaasje rode wijn doch wanneer ik met de auto op weg ben zal ik geen druppel alcohol drinken.
het is allemaal zoveel niet waard. het grote probleem is dat de meesten tegenstanders van nul promile zielige mensen zijn die zonder alcohol geen plezier kunnen maken.

wat betreft het opdelen in groepjes waarme ze denken de ervaring te kunnen staven.
ronduit belachelijk. zelf doe ik sedert het behalen van mijn rijbewijs gemiddeld tussen de 60.000 en de 80.000 km op jaarbasis. maw, toen ik 23 jaar was had ik gemiddeld reeds 350.000 km rijervaring. op heden ben ik nog steeds ongevalvrij en heb ik reeds een 800.000 tal km gereden. op mijn drieëntwintigste had ik dus al meer km ervaring dan een gemiddelde veertiger die gemiddeld 15.000 km op jaarbasis rijd.

Ik weet het zo nog niet.
Wel een zeer liberale gedachte.

de kleine
2 januari 2010, 17:58
Ja.

Ik heb ooit de test gedaan.
's Avonds een buurtbarbecue tot 3u00, stevig wat Ops-Ale gedronken.
's Morgens naar de opendeur van het leger geweest, waar er een demostand stond van de wegenpolitie.
Om 9u00 geblazen, tekende niets.

Ooit eens tot half vier opgebleven, ladder maar dan ook ladderzat in slaap gevallen en om acht uur nog even zat als toen ik gaan slapen ben wakker geworden.

Je redenering zal wel kloppen, maar het verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

En 0,0 is niet realiseerbaar. 0,2 staat gelijk aan nultolerantie. Je moet nog maar gewoon niet uitgeflambeerde pannenkoeken eten om boven de 0,0 te zitten.

guido 007
2 januari 2010, 18:01
En 0,0 is niet realiseerbaar. 0,2 staat gelijk aan nultolerantie. Je moet nog maar gewoon niet uitgeflambeerde pannenkoeken eten om boven de 0,0 te zitten.

Hier heb je gelijk in. Enkele appels eten of een likeurpraline en de 0 is niet meer 0.

freespirit
15 januari 2010, 14:51
Hier heb je gelijk in. Enkele appels eten of een likeurpraline en de 0 is niet meer 0.

Zelfs 0,2 zal voor velen niet haalbaar zijn. Wat met al die klasserestaurants die her en der in Vlaanderen in de 'middle of nowhere' liggen zonder bereik van openbaar vervoer op avondlijke uren (als dat publiek zich al niet te mooi voelt om met de bus of trein te gaan)? Er bevinden zich meer sterrenzaken in landelijke gebieden of kleine gemeentes dan in de steden. De restauranthouders weten gewoon dat hun klanten in overtreding zullen zijn. Want wie eet er nu graag een portie kaviaar of een goed stukje ganzenlever zonder een bijpassend wijntje? Daar kan je toch geen water of cola bij drinken? Ik denk dat nu al de helft van de chauffeurs die een sterrenzaak verlaten boven de toegelaten 0,5 promille zitten. Want zelfs in de nouvelle cuisine restaurants, waar men qua hoeveelheid karig eten krijgt, zijn ze daarentegen wel weer gul met de bijpassende wijnen. 0,2 promille is dus al helemaal niet haalbaar. Of zal men dit publiek speciaal ontzien tijdens controles en de kleine man die zich zulke restaurantuitjes niet kan veroorloven, extra hard veroordelen?

Alvas
26 januari 2010, 12:46
Er is toch nog een klein verschil wat hier niet in rekening wordt gebracht. Die van +40 die met een paar pinten op achter het stuur kruipen voelen, in tegenstelling tot nogal wat 20-jarigen, niet meer de noodzaak om, haantjesgedragsgewijze, net dan nog wat extra gas te geven, integendeel, die "kruipen" traag naar huis.

Maar verder? geen probleem met 0.2 pro-mille.

Gabbers zijn geen 20 jarige das iets aparts!

Jantje
26 januari 2010, 13:05
Waarom wordt in het voorstel van meneer Schouppe enkel de chauffeurs met weinig ervaring onderworpen aan een verlaging van de alcohollimiet?
Zou het niet beter zijn om deze verlaging algemeen te maken en een eenduidig signaal uitsturen dat drinken en rijden niet samen gaan?

Vreest men dat hier geen draagvlak voor is en probeert men het daarom met kleine porties binnen te lepelen?

Van die gek kan je alles verwachten..

Gewoon voor iedereen dezelfde regels en gedaan.
Geen alcohol als je moet rijden.
En de limiet van 0.5 is een ideale standaard limiet.
Want je kan niet steeds vagen wat er in welke maaltijd zit en een eenvoudige saus kan alcohol bevatten, zelf een praline bevat weleens alcohol.

Johnny Blaze
28 januari 2010, 20:01
Als ze ons nu eens gewoon zat een rijproef laten doen ala rijexamen en de limiet die je haalt zonder fouten komt op je rijbewijs, voila, zoveel mag je hebben :twisted:

guido 007
29 januari 2010, 05:31
Als ze ons nu eens gewoon zat een rijproef laten doen ala rijexamen en de limiet die je haalt zonder fouten komt op je rijbewijs, voila, zoveel mag je hebben :twisted:

Alcohol in combinatie met vermoeidheid is een dodelijke cocktail. Je kan dus best een test doen met een ferm stuk in uw voeten, maar in andere omstandigheden zoals..............

- Vermoeidheid
- Duisternis
- Regenweer
- Mist
- ...............

............. heb je een heel ander verhaal.

Maar ik geloof nooit dat het moet gaan over 0,05% of 0,02% Volgens mij moeten het beleid gaan over mensen die echt gezopen hebben.

stropke
18 april 2010, 08:28
Spookrijdende militair was stomdronken
zondag 18 april 2010

Izegem.IZEGEM - Beroepsmilitair Steve Leplae(33) overleed donderdagnacht in Izegem nadat hij op de E403 botste met een Oostends gezin. Ook de bestuurster, Monique De Koster, overleefde het ongeval niet. Een combinatie van bier en whisky zou aan de basis liggen van het spookrijden.

Volgens woordvoerder Tom Janssen van het Kortrijks parket stelde de verkeersdeskundige vast dat de spookrijder op het ogenblik van de botsing 110 km per uur reed. Op de definitieve analyse van de genomen bloedstalen blijft het wachten tot begin volgende week, maar verschillende bronnen wijzen op overmatig drankgebruik. De duiker-ontmijner bij de Belgische marine werkte in Zeebrugge. Daar trainde hij hard om te kunnen toetreden tot de Special Forces. Na het werk trok hij met enkele kameraden naar het Brugse centrum. Na verluidt dronken ze de hele avond bier en whisky. Op zijn vaste weg naar huis liep het rond kwart over drie grondig mis.

De beroepsmilitair laat een vriendin en een dochtertje van vijftien maanden achter. De echtgenoot van Monique, Eddy Bouckhuyt, zat naast haar op de passagierszetel en raakte zwaargewond. Hij ligt nog steeds op intensieve zorgen in Roeselare. Hun 11-jarige dochtertje werd door de klap met zetel en al uit de wagen geslingerd. Ook zij liep zware verwondingen op. Nog twee terreinwagens raakten betrokken bij het ongeval. Twee bestuurders raakten lichtgewond. Eén van hen is Claudio Dell'Anno, van het gelijknamige restaurant in Kortrijk. Hij houdt aan het ongeval enkele gekneusde ribben over. (PHU)
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GKH2P1S2G

Gewoon zero tolerance bij zuiplappen die betrapt worden.
Zware boetes direct 400€ , direct rijbewijs voor 2 weken kwijt. En de tweede keer betrapt: gelijk totale invordering rijbewijs, wordt ongeldig verklaard en opnieuw rijles met examen, op eigen kosten.
Kijken wat ze dan gaan doen als dat zwaard van Damocles ze boven de kop hangt?

stropke
18 april 2010, 08:39
Auto katapulteert voetganger door raam

'Plots zag ik een man door mijn living vliegen'
zondag 18 april 2010

Gent.GENT - Een man van 29 is vrijdagavond op een trottoir in Gent opgeschept door een auto en door een raam gekatapulteerd. De bewoner van het huis, Steven Van den Spiegel (41), kon zijn ogen niet geloven: 'Plots zag ik iemand door mijn living vliegen.'

Ze kunnen het nog altijd niet vatten. Steven Van den Spiegel en zijn moeder Lydia Amant (64) uit Gent aanschouwen de ravage van wat eens de woonkamer was. Overal liggen glasscherven en brokstukken van de Chinese vazen die op de vensterbank stonden. Hier en daar zijn zelfs nog bloedvlekken te zien.

'Ik was aan het kijken naar Sterren op de Dansvloer', zegt Steven. 'Ik stond even op om achter de bar in mijn living een pintje te pakken. Plots hoorde ik een luide klap. Alsof een bom ontplofte. Ik keek op en zag een man door mijn living vliegen.'

De onfortuinlijke man was een seconde eerder aangereden door Tamara V.L. (26) uit Gent. Ze was even daarvoor met hoge snelheid de gevaarlijke rotonde aan het station Dampoort opgereden, haalde op de rotonde een wagen in en draaide de Kasteellaan in. Toen verloor ze de controle over het stuur, week uit naar rechts en reed tussen twee verkeersborden op het voetpad.

Verjaardagsfeestje

Daar wandelde net Bruno Despierre (29) uit Brussel. Hij was op weg naar een verjaardagsfeestje van een vriendin wat verderop in de straat. Door de klap werd hij door het raam van het gelijkvloerse appartement van Steven Van den Spiegel gekatapulteerd. De wagen knalde tegen de gevel en kwam wat verderop tot stilstand op het fietspad. Volgens het parket reed de vrouw 90 kilometer per uur, terwijl je op die plaats maar 50 mag rijden. Bovendien had ze gedronken. Haar rijbewijs is voor 15 dagen ingehouden.
In de Kasteellaan gebeuren wel vaker verkeersongevallen. In januari kwam op dezelfde plaats nog een jonge vrouw om het leven toen ze op het zebrapad werd opgeschept door een auto.

Steven Van den Spiegel is nog altijd onder de indruk. 'Ik hoorde die man kermen van de pijn, maar ik kon hem niet helpen. Hij was nog bij bewustzijn. Er staken glasscherven in de zijkant van zijn lichaam. Het was een verschrikkelijk gezicht. Twee voorbijgangers hebben hem naar buiten gesleept en de eerste zorgen toegediend.'

Ondertussen was Lydia Amant (64), de moeder van Steven, toegesneld na de luide klap. Ze woont achteraan het appartement. 'Het geroep van die man ging door merg en been. Hij was echt op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GG12P1RER

Hier se, las een stukje verder de gazet. Wel das de eerst die, alst aan mij lag ook direc 400€ boete kreeg, mwa maak er maar 500 van. Het afschrik effect moet hoog genoeg zijn. En stel dat dit al eerder was, dronken rijden, mocht madam direct op rijles met examen.
In Gent rije veel trams, elke 10min eentje, dus den auto kan ze wel ff misse. :twisted:

lantjes
18 april 2010, 09:26
Ze reed 90 waar 50 toegelaten is, zou overdreven snelheid niet aan de basis van dit "ongeval" kunnen liggen?

Cdude
18 april 2010, 10:47
Ze reed 90 waar 50 toegelaten is, zou overdreven snelheid niet aan de basis van dit "ongeval" kunnen liggen?En de oorzaak DAARVAN is ze met haar benevelde geest de situ niet goed heeft ingeschat or simply didn't care.

Onderliggende oorzaak : zuipen.

Cdude
18 april 2010, 10:48
Eén brok dynamiet van 90 kg met een heel kort lontje.En een dikke auto ter compensatie? :lol::lol::lol:

stropke
21 april 2010, 14:46
Doodrijder Mehvan (3) was al twee keer rijbewijs kwijt
woensdag 21 april 2010

TIENEN - De 25-jarige man die zondagavond de Koerdische peuter Mehvan (3) doodreed in Tienen, was al twee keer eerder zijn rijbewijs kwijtgespeeld. Ook nu reed hij zonder rijbewijs.

Kris Pittomvils uit Vissenaken moest in 2008 na een zware snelheidsovertreding zijn rijbewijs een maand lang afgeven van de Leuvense politierechter. Een jaar later liep de jonge chauffeur alweer tegen de lamp. Agenten betrapten hem terwijl hij dronken achter het stuur zat. Zijn rijbewijs werd meteen 15 dagen ingehouden, en in maart 2009 werd hij veroordeeld tot een maand rijverbod. Eind vorig jaar moest hij zijn rijbewijs voor de tweede keer inleveren.

'De rechter legde enkele voorwaarden op', zegt Patrick Vits van het Leuvense parket. 'Zo moest hij zijn rijexamen opnieuw afleggen, en enkele medisch-psychische proeven ondergaan.' Pittomvils zou niet geslaagd zijn in die laatste tests en had na vier maanden nog steeds geen rijbewijs. 'De lokale politie moet via de wijkagent in de gaten houden of zo iemand de auto wel langs de kant laat. Dat je een heel strenge sanctie riskeert als je toch met de auto rijdt, moet mensen ook afschrikken.'

Onopzettelijke doodslag

Pittomvils reed zondagavond de kleine Mehvan aan op het zebrapad en pleegde daarna vluchtmisdrijf. Het jongetje stierf maandagmiddag in het ziekenhuis. Het parket verzwaarde gisteren daarom de aanklacht van 'slagen en verwondingen' tot 'onopzettelijke doodslag'.

'Mijn cliënt is er kapot van', zegt advocaat Michiel Van Kelecom, die Pittomvils in de gevangenis opzocht. 'Hij heeft die jongen niet met opzet aangereden. Hij heeft veel spijt dat hij zondag toch gereden heeft.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GBB2P6DGU

Sorry maar die laatste zin is echt dikke bullshit. Hij weet verdikki goe da hij nie mag rijen en toch dat risico pakken. Onopzettelijk noemen ze dat...pf. Bij mij mooi niet, zulk risico neemt ge bewust.
Dat het niet de bedoeling was iemand dood te rijen snap ik wel, maar ge gaat niet "onopzettelijk" een rijverbod negeren. Dat doet ge wel degelijk met opzet.
Trouwens ze kunnen beter bij tweemaal betrapt met slok-op niet alleen rijbewijs invorderen maar ook de autosleutels. Dan kan men zeker niet meer rijden.

Eigenzinnig
21 april 2010, 15:19
Al die voorbeelden die jij opsomt worden niet vermeden door een verlaagde alcohollimitering..stomdronken rijden is nu ook al strafbaar..
Zelfs een drooglegging zou het aantal alcoholdoden niet eens op '0' zetten..
Face it..jonge hersenen reageren sneller met overmoed op intoxicatie..40% van de doden vallen in het weekend..weekendcontroles zijn nu eenmaal duurder en asocialer voor de uitvoerders (meer weekenddiensten)..dus Schouppe opteert liever voor een theoretische afschrikking van de weekenddrinkers..

Ik drink wel ( met mate) als ik uitga...ik kom nu eenmaal moeilijk los en alcohol verzacht mijn zeden..:-P

Steve_M
21 april 2010, 15:56
Hier se, las een stukje verder de gazet. Wel das de eerst die, alst aan mij lag ook direc 400€ boete kreeg, mwa maak er maar 500 van. Het afschrik effect moet hoog genoeg zijn. En stel dat dit al eerder was, dronken rijden, mocht madam direct op rijles met examen.
In Gent rije veel trams, elke 10min eentje, dus den auto kan ze wel ff misse. :twisted:

Ze zal er met 400 euro niet vanaf komen. Alleen al een ongeval veroorzaken als je gedronken hebt (zonder in staat van dronkenschap te verkeren, juridisch is er een verschil), levert je al gauw een aanklacht of drie, vier op. De minimumboete is dan 1100 euro als ik het juist heb. Daarvan kan, afhankelijk van de omstandigheden een deel voorwaardelijk of met uitstel uitgesproken worden. Als er dan een gewonde valt zoals hier, komt daar nog eens onopzettelijke slagen en verwondingen bovenop.

Ik ken de precieze omstandigheden natuurlijk ook niet, maar wellicht wordt dat een rijverbod van 3 maanden tot een jaar, mogelijk met psychologische tests voor je je rijbewijs terugkrijgt. Het slachtoffer en de bewoners van het huis stellen zich wellicht burgerlijke partij en ook de verzekering zal nog eens langskomen (dat hangt af van de uitspraak van de rechtbank of het ongeval een direct gevolg was van het drinken of niet). Daar bovenop gerechtskosten. Allez, alles bij elkaar, als het haar eerste keer was, een paar duizend euro, een rijverbod van een paar maanden en dan nog een smak geld en een bijkomend rijverbod voorwaardelijk (dat doen ze graag, omdat sommige mensen zich daar toch door laten afschrikken).

Nu goed, in de VS steken ze je voor een dergelijk vergrijp gewoon binnen. Een paar maand de eerste keer (als er geen doden vallen, natuurlijk), voor jaren als het om recidive gaat.

Eigenzinnig
21 april 2010, 16:25
Nu goed, in de VS steken ze je voor een dergelijk vergrijp gewoon binnen. Een paar maand de eerste keer (als er geen doden vallen, natuurlijk), voor jaren als het om recidive gaat.
onder invloed loensen naar vrouwmensen in Abu Dhabi is ook goed voor een pâar jaar cel..:-o