PDA

View Full Version : openbare en commerciële omroep


chr.wouters
25 december 2002, 21:45
Ik stel vast dat TV1 alleen nog maar verschilt van VTM(e.a.commerciële omroepen)door het ontbreken van reclame(en dan nog).
Voor de rest: spelletjes, soaps, Amerikaanse geweldfilms, nieuws gepresenteerd als amusement. Ook op Kanvas zien we vnl. van de BBC of CNN gekochte en dus eenzijdige reportages OF ellenlange en geestdodende voetbalwedstrijden. Zeker geen toneel, ballet of muziekuitvoeringen. Ook de vroegere Radio 3 is nu gedegenereerd tot Klara.
Die algehele culturele uitverkoop zal ons nog zuur opbreken.

uilenspiegel
25 december 2002, 22:14
Gelijk heb je. In veel opzichten is de VRT een commercieel bedrijf geworden dat (voor een deel) met gemeenschapsgeld wordt gefinancierd. Op de meeste van hun radiozenders word je met super-idiote reclame lastiggevallen. Op tv krijg je allerlei slogans van sponsors in je strot geramd, eigenlijk nauwelijks vermomde reclame. Een zender als Donna trekt met de stomste commerciële evenementen de straat op. Ik vind het verloren (gemeenschaps)geld om daarin te investeren. Canvas is wel een positieve uitzondering. Bijzonder ergerlijk zijn de dwaze talkshows en entertainmentprogramma's van overjaarse studentikoze types die zwaar worden gepromoot. De journaals van de VRT zijn er ook niet op verbeterd. Er zitten vaak items in die meer amusement dan (echte) informatie zijn. Bij de NOS zijn ze op dat punt toch nog iets stricter (gelukkig). Met de meeste tv-zenders die we nu in Vlaanderen hebben, bereik je vooral 1 ding: het klootjesvolk dom houden en in slaap wiegen.

Stefanie
25 december 2002, 22:20
Die algehele culturele uitverkoop zal ons nog zuur opbreken.

Ik hou ook niet van die culturele uitverkoop, maar waarom denk jij dat ons dat zuur zal opbreken? Wat zijn je argumenten?

chr.wouters
25 december 2002, 22:34
Bijzonder ergerlijk zijn de dwaze talkshows en entertainmentprogramma's van overjaarse studentikoze types die zwaar worden gepromoot.

Ja die misbaksels genre"laatste show"was ik nog vergeten. Kardinaal Danneels op de sofa met een popzanger met groen haar, Tobback erbij met Felice op zijn schoot en politica Margriet Hermans die over haar maagversmalling komt kletsen.Daarna een slecht muziekske.
Maar SCHAMEN die mensen zich nu niet?!

chr.wouters
25 december 2002, 22:44
Die algehele culturele uitverkoop zal ons nog zuur opbreken.

Ik hou ook niet van die culturele uitverkoop, maar waarom denk jij dat ons dat zuur zal opbreken? Wat zijn je argumenten?

Neem nu bijv. al die Big Brother-toestanden. De bottom-line daarvan is:je moet niks kunnen, je moet niks presteren, je moet niks weten...als je de vlotte gast kunt uithangen krijg je 5 miljoen! Maar zo zit de maatschappij dus niet in elkaar...
Door het publiek altijd maar voor te houden dat amusement en consumptie het ENIGE streven horen te zijn kweekt ge juist jaloerse en ontevreden mensen, want de ander kan nog altijd VEEL meer consumeren dan gijzelf!
Consumeren en amuseren zijn trouwens typische vormen van korte-termijn denken en we weten dat dat tot ecologische catastrofes zal leiden.

Stefanie
25 december 2002, 23:52
Ecologische catastrofes. Juist. Maar of die T.V.programma's de énige schuldige zijn? Hebzucht heeft altijd bestaan. Dat bestond vroeger ook, toen er nog geen T.V. was. Niet dat ik nu voor die programma's ben.

chr.wouters
26 december 2002, 00:11
Ecologische catastrofes. Juist. Maar of die T.V.programma's de énige schuldige zijn? Hebzucht heeft altijd bestaan. Dat bestond vroeger ook, toen er nog geen T.V. was. Niet dat ik nu voor die programma's ben.
Voor vele mensen is de teevee de enige bron van informatie. Als die alleen maar doordraaft alsof er geen vuiltje aan de lucht is en het consumptie-feest zal blijven duren vind ik wel dat dit medium daar een verantwoordelijkheid in draagt. Zoals het nu eraan toegaat krijgen we eerst een berichtje over de gezonken Prestige en vlak daarachter een aankondiging van een auto-rally!
50 jaar geleden was de situatie nog niet zo kritiek maar nu is het echt wel 2 voor 12.

Stefanie
26 december 2002, 00:19
Ja, je hebt gelijk. En ik ben er zeker van dat die T.V. een verantwoordelijkheid draagt. Maar over het broeikaseffect is er wel een debat geweest. Eerst werd het afgedaan als belachelijke nonsens. Dan beweerden ze dat het een natuurlijk fenomeen is en dat die uitlaatgassen er niks mee te maken hebben. Die beelden uit Duitsland en Oostenrijk hebben ze wel getoond, maar is iedereen er nu van overtuigd dat het door die uitlaatgassen en andere bronnen van luchtvervuiling komt? Ne mens zit soms raar ineen, hoor. 't Zou logisch zijn om na het zien van die beelden van de overstromingen Kyoto uit te voeren, maar België is niet op weg om die norm te halen. Men handelt er (nog) niet naar. Vreemd.

Bob
26 december 2002, 00:39
Het probleem is wel dat zowel vtm (om commerciele redenen) als vrt (voor de macht van hun belangengroepen) enkel nog willen scoren. De objectiviteit is een handicap geworden.
De vrt, die gesponsord word met gemeenschapsgeld, zou zich hiertegen moeten afzetten.

chr.wouters
26 december 2002, 00:46
't Zou logisch zijn om Kyoto uit te voeren, maar België is niet op weg om die norm te halen.

Onze beleidsvoerders trekken zich geen barst aan van de hele ecologische problematiek. Op teevee de zot komen uithangen ja en vertellen voor welke stomme voetbalclub ze supporteren d�*�*r houden ze zich mee bezig. Verhofstadt en co. kunnen niet wachten om de groenen buiten te sjotten en ik vermoed zelfs dat ze die onervaren groenen ertoe aanzetten om ongelukkige voorstellen te lanceren om dan later te kunnen zeggen "ziet ge nu wat voor uilskuikens die ecologisten zijn"!

Stefanie
26 december 2002, 00:52
België stoot de laatste jaren juist meer broeikasgassen uit en alsof dat nog niet erg genoeg is, toonden ze in Terzake een paar jaar geleden iemand die reclameerde dat dienen dijk niet hoog en niet stevig genoeg was. Dat was in Duitsland ook zo. Ze hadden daar gebouwen gerestaureerd en zo, maar de dijken waren niet hoog en niet stevig genoeg. Ik heb me laten vertellen dat Hamburg veel hogere dijken had. Hoe het nu zit, weet ik niet.

chr.wouters
26 december 2002, 00:54
Het probleem is wel dat zowel vtm (om commerciele redenen) als vrt (voor de macht van hun belangengroepen) enkel nog willen scoren. De objectiviteit is een handicap geworden.
De vrt, die gesponsord word met gemeenschapsgeld, zou zich hiertegen moeten afzetten.
En dat gebeurde ook nog toen wijlen A.Verhulst aan het roer stond.
Maar dat was dan ook een intellectueel en dat is onderhand zowat een scheldwoord geworden. Nu hebben we "managers uit het bedrijfsleven"(bah!)die alleen maar geïnteresseerd zijn in kijkcijfers.
Mijn voorstel: wilt ge hoge kijkcijfers!? Geef dan alleen nog maar sexfilms, voetbal, big brother-toestanden en Hollywood-draken. SUCCES GEGARANDEERD.

uilenspiegel
26 december 2002, 21:24
Een programma als De Zevende Dag vind ik bij de VRT wel erg nuttig. Maar zelfs daar slaat de amusementsduivel toe. Siegfried Bracke, ongetwijfeld een erudiet man, zorgt daar geregeld voor enige verkleutering met de wijze waarop hij thema's behandelt. Het zou ietsjes ernstiger mogen, al moeten we zeker niet terug naar de prehistorische tijden van "Confrontatie", voor wie zich dat nog herinnert.

chr.wouters
26 december 2002, 22:42
. Het zou ietsjes ernstiger mogen, al moeten we zeker niet terug naar de prehistorische tijden van "Confrontatie", voor wie zich dat nog herinnert.
Ja ik herinner mij dat nog! Toen mocht ge gewoon niet zonder das op de teevee. Nu zitten ze daar allemaal met dat bovenste knopke open en kijkt ge recht op die adamsappel. Geen stijl gewoon. Janssens van de SPA doet dan nog een débardeureke aan dat staat tenminste "gewoon" belachelijk zonder daarbij intellectueel te willen doen.
Binnenkort zitten ze op de 7de dag allemaal in trainingspak; en zwembroek als het zomer is.

groentje
12 januari 2003, 21:11
Een pak met das die te klein zijn, en waar alles wat uitpuilt, dát is geen stijl, een hemd zonder das is geen voorwaarde voor stijl, verre van. Ik krijg het op mijn heupen van al die Franse politici, die steeds netjes afgeborsteld zijn, met zijden das, wit hemd, enz. Dat is niet stijlvol, dat is fatterig.
20 jaar geleden was dat de norm, maar normen veranderen, indien niet, liepen de senatoren nog steeds met pruiken op, of nog ouder: in Romeinse toga.

Terzake vind ik nog steeds een fantastisch programma, nochtans niets verkleuterends aan. Ik ben nu aan het luisteren naar Klara, Radio 3 was zeker niet slecht, maar sommige programma's kregen vroeger veel minder kans. Rans krijgt nu 3 u per week om volksmuziek uit alle windstreken te laten horen, dat was vroeger toch niet het geval! Alleen het logo vind ik, zoveel maanden na de invoering, nog steeds te 'koel' voor een klassieke zender.

bozoboko
4 februari 2009, 18:53
Ik kijk geen tv, want ik ben cultureel al dood.

bozoboko
4 februari 2009, 18:53
Ik ook niet, maar voor de tegenovergestelde reden.

eno2
4 februari 2009, 18:55
Je moet het wél eens met elkaar eens worden, bozoboko.

globalmedia
4 februari 2009, 18:56
is dit geen weerspiegeling van onze cultuur?namelijk de kapitalistische in naam van de commerce cultuur