PDA

View Full Version : Effect van het migrantenstemrecht in Brussel en de rand.


Herman Desmedt ©HD
2 mei 2004, 13:58
Effect van het migrantenstemrecht in Brussel en de rand.

Volgens sommigen zouden de bijkomende stemmen van allochtonen ten nadele zijn van Vlaamse kandidaten in Brussel en zeker in de rand. Na Drogenbos en Linkebeek slaan Sint Genesius Rode, Wemmel en misschien anderen wellicht voorgoed een bladzijde om..
Hoe valt het toegeven aan het migrantenstemrecht te rijmen met de achteruitstelling van Vlamingen in de rand en in Brussel, iets waar destijds de Volksunie nog zo tegen gestreden heeft?
Velen in de rand rond Brussel zijn daarover NIET te spreken. Hoe denkt U die kiezers toch te behouden ?

Kom niet af met minimaliserende cijfers over het aantal stemgerechtigden.
Al wat ik tot nu toe gehoord heb van aantal stemgerechtigden is een schromelijke onderschatting. Ter staving van wat ik beweer :
www.weblex.irisnet.be/data/crb/Doc/2000-01/102885/images.pdf
Ook al gaat het hier om minder recente cijfers van 2001, het blijft een vrij onverdachte bron.
Van die méér dan 330000 niet-Belgen van niet-Europese oorsprong heeft tussen de 2/3 en de 3/4 de stemgerechtigde leeftijd, dus zijn dat potentieel tussen de 220000 en de 250000 stemmen.
Geruchten gaan dat de Franstaligen al lang hebben uitgerekend, hoeveel potentieel hun stemmenwinst gaat zijn in de gemeenten rond Brussel. Om aan informatie te geraken hebben ze mogelijk beroep gedaan op pseudo-straatventers in “interessante wijken” die op lijsten aanduiden of het om Nederlandssprekenden ging. (De zoveelste niet te achterhalen verdoken talentelling dus).
Wat de echte bedoeling was van SPA om het migrantenstemrecht erdoor te sleuren daar heb ik ook mijn idee over: De naar schatting iets minder dan twintig percent van dat bovenstaand aantal migranten die in Antwerpen wonen (+/-40000 stemmen) kunnen wel degelijk een verschil maken om het VB uit het bestuur te houden.

In ieder geval zal het werkelijke effect pas duidelijk zijn met de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Uw commentaar graag.

Verdere concrete vragen:

De kans dat het migrantenstemrecht ooit nog opgedoekt wordt is in theorie niet nul. Gaat U daaraan meerdoen of aanvaard U dat stemrecht als voldongen feit.

Wanneer voor de "echte Belgen" ook stemrecht in plaats van stemplicht ?

Dank bij voorbaat.

Herman Desmedt ©HD
6 mei 2004, 23:39
Tijd om wat te promoten in de lijst. We zijn al vrijdag en is nog onbeantwoord.