PDA

View Full Version : de onverklaarbare liefde voor eilandperrons...

nihao
1 december 2009, 16:14
http://imgpe.trivago.com/uploadimages/56/21/5621494_l.jpeg

...van de Lijn, in plaats van o zo praktische buskaaien.

OK, 'the kerb' is bij ons niet die scheidslijn tussen leven en dood die ze in de USA is, maar in een busstation is ze wel praktisch, als ze bij kaaien hoort.
Bussen geen last van rondlopende reizigers, reizigers geen last van manoeuvrerende bussen (bussen onderling wel, maar dat zijn toch collega's, niet ?)
PLUS
een gratis, niet aan electronische mankementen onderhevig dynamisch systeem.

nihao
1 december 2009, 16:17
http://www.annieandraihan.com/images/variables/busstation.JPG

Nog een plaatje...

Zwitser
8 december 2009, 11:08
...van de Lijn, in plaats van o zo praktische buskaaien.

Buskaaien zijn goed voor bus stations die lange afstands bussen bedienen. Het reizigerskomfort gaat omhoog, maar de tijd die een bus aan de halte verliest gaat ook omhoog, dus dat werkt alleen maar bij bussen die niet zoveel haltes hebben.
Lange afstands bussen hebben we echter niet in België. In Het VK en de VS dan weer wel.

guido 007
27 december 2009, 18:52
Ik weet niet waar het hier over gaat. zal wel aan mij liggen zeker.

skaldis
27 december 2009, 20:04
Dendermonde heeft buskaaien. Of niet. Geen idee.

groentje
31 december 2009, 07:48
Als ik moet overstappen, wil ik vooral niet te lange afstand moeten wandelen. En dan neem ik het erbij dat je hier en daar moet opletten voor rondrijdende bussen. Hun snelheid is doorgaans behoorlijk beperkt, hé.

guido 007
31 december 2009, 18:27
Neem nooit de bus.
Aanbod is heel beperkt, terug naar huis komen een ramp.

nihao
6 januari 2010, 11:37
Het reizigerskomfort gaat omhoog, maar de tijd die een bus aan de halte verliest gaat ook omhoog, dus dat werkt alleen maar bij bussen die niet zoveel haltes hebben.

Klopt, maar ik denk er ook niet aan om alle haltes zo uit te voeren, maar enkel de grote knooppunten (In Gent bijvoorbeeld Zuid, het Sint-Pieterstation, Dampoort in de toekomst...).

Zoals het nu is wordt de stadsbonus* daar, mede dankzij de eilandperrons, volledig verkwanseld.

*Stadsbonus : het voordeel dat je in dichtbewoonde (en dus 'bebuste') gebieden via meer dan één lijn je doel kunt bereiken. Bijvoorbeeld : als je in Gent in de Vissenwijk woont kun je vanaf Sint-Pieters daar geraken met de bussen 34/35/36 (afstappen op de Vlaamse Kaai) of met de verschillende bussen van lijn 7 (afstappen Kasteellaan) of -als er al geen bussen meer rijden bijvoorbeeld- met tram 21/22 (afstappen aan de Lievenspoort en de brug oversteken). Je hebt dus keuze, dat is je bonus. Maar als het busstation slecht is geconfigureerd (zoals het nu is aan het Sint-Pieters [en ook zal blijven als ik de plannen zo zie :(] kan het zijn dat het daardoor mis loopt. Je komt toe, je loopt naar je beste lijn en laat je tweede beste keuze links liggen, maar net als je op dat perron toekomt (vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt je bus ! Je keert terug naar optie twee, maar voor je daar aankomt (alweer vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt die ook wel zeker ! En dan wend je je blik naar dat tramperron een eindje verderop waar een vertrekkensklare tram staat... die je nog zou kunnen halen... ware het niet van die vertrekkende bussen op die tussenliggende eilandperrons.

groentje
6 januari 2010, 11:46
Dan heb je m.i. eerder een probleem met kiezen, me dunkt. Al blijft het aantal perrons inderdaad best beperkt, maar voor een station als Gent lijkt er me geen overdaad.
In Brussel-Zuid heb je alle bussen op verschillende haltes langs 1 perron. Dat is ook geen oplossing, omdat je geen overzicht hebt. En je net zo goed je bus kan missen, maar dan omdat je niet door de mensenmassa op het perron heen raakt.

Zwitser
6 januari 2010, 17:25
*Stadsbonus : het voordeel dat je in dichtbewoonde (en dus 'bebuste') gebieden via meer dan één lijn je doel kunt bereiken. Bijvoorbeeld : als je in Gent in de Vissenwijk woont kun je vanaf Sint-Pieters daar geraken met de bussen 34/35/36 (afstappen op de Vlaamse Kaai) of met de verschillende bussen van lijn 7 (afstappen Kasteellaan) of -als er al geen bussen meer rijden bijvoorbeeld- met tram 21/22 (afstappen aan de Lievenspoort en de brug oversteken). Je hebt dus keuze, dat is je bonus. Maar als het busstation slecht is geconfigureerd (zoals het nu is aan het Sint-Pieters [en ook zal blijven als ik de plannen zo zie :(] kan het zijn dat het daardoor mis loopt. Je komt toe, je loopt naar je beste lijn en laat je tweede beste keuze links liggen, maar net als je op dat perron toekomt (vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt je bus ! Je keert terug naar optie twee, maar voor je daar aankomt (alweer vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt die ook wel zeker ! En dan wend je je blik naar dat tramperron een eindje verderop waar een vertrekkensklare tram staat... die je nog zou kunnen halen... ware het niet van die vertrekkende bussen op die tussenliggende eilandperrons.

Dat probleem heb ik ook. Twee bussen die van twee haltes op pakweg 100m van elkaar vertrekken. Echter waar ik woon heeft het busbedrijf onlangs een iPhone applicatie uitgebracht waarmee ik kan zien waar en wanneer de volgende bus vertrekt. Even spieken op mijn GSM en ik weet welke kant ik het best uitga als ik van de trein kom...

Een groot zichtbaar display zou natuurlijk ook wel helpen...

nihao
14 januari 2010, 09:40
Een groot zichtbaar display zou natuurlijk ook wel helpen...

Met buskaaien heb je dat vanzelf : elke bus heeft vooraan een aanduiding van zijn bestemming. Zonder electronica : failfree !

In Brussel-Zuid heb je alle bussen op verschillende haltes langs 1 perron. Dat is ook geen oplossing,

Dat is zowat het omgekeerde van buskaaien; in feite is dat één lang eilandperron, met dat inherente nadeel.

Dan heb je m.i. eerder een probleem met kiezen, me dunkt.

Ik probeer gewoon -zoals iedereen- mijn reiskost (i.c. -tijd) zo laag mogelijk te houden.
Maar de infrastructuur werkt tegen, terwijl daar eigenlijk geen goeie reden voor is.
Of heb jij wel een verklaring voor de liefde voor eilandperrons ?

Abraxas
14 januari 2010, 14:38
Dat staat toch zowat aan elk begin/eindstation.

bgf324
15 januari 2010, 00:18
Het gaat hier over zoiets zoals je in Brugge T'Zand en Hasselt Dusartplein ziet.

Binnenkort krijgt ook Aalst zulk busstation.

groentje
15 januari 2010, 01:47
Vind je Aalst dan nu goed *gruwel*?

guido 007
15 januari 2010, 07:45
Ik vind het niks

nihao
17 januari 2010, 08:40
Voor zover ik mij herinner uit de krant krijgt Aalst ook eilandperrons...
daar in dat smal straatje naast het station.