PDA

View Full Version : Waarom?


Kay_
7 december 2009, 19:27
vraag het mij al af sinds de invoering van de euro, maar toen dacht ik dat het nog ging veranderen.

Maar waarom kan je enkel briefjes van 20 - 50 euro afhalen aan bankautomaten?

Dronkoers
7 december 2009, 19:28
vraag het mij al af sinds de invoering van de euro, maar toen dacht ik dat het nog ging veranderen.

Maar waarom kan je enkel briefjes van 20 - 50 euro afhalen aan bankautomaten?

Die van Dexia ook 10 euro.


...of was da Fortis :?

De Prodigy
7 december 2009, 19:32
Geen id! Ge kunt toch ook briefjes van 10 afhalen? (Dexia)

Maar heb onlangs in de Aldi een zwarte madam gezien dat met een briefje van 500euro wou betalen. Het werd geweigerd!

Eerste keer trouwens dat ik zo een briefje zag in 8jaar euro!

IronChef
7 december 2009, 19:32
Die van Dexia ook 10 euro.


...of was da Fortis :?

Fortis in ieder geval niet.

Of ik moest de enige Fortis-klant zijn die geen briefjes van 10 euro kan afhalen.

Kay_
7 december 2009, 19:33
Geen id! Ge kunt toch ook briefjes van 10 afhalen? (Dexia)

Maar heb onlangs in de Aldi een Zwarte madam gezien dat met een briefje van 500euro wou betalen. Het werd geweigerd!

Eerste keer trouwens dat ik zo een briefje zag in 8jaar euro!

Ik heb al 8 jaar geen zwarte madam gezien. :|

IronChef
7 december 2009, 19:35
vraag het mij al af sinds de invoering van de euro, maar toen dacht ik dat het nog ging veranderen.

Maar waarom kan je enkel briefjes van 20 - 50 euro afhalen aan bankautomaten?

Omdat een inperking van je vrije keuze okee is, zolang het maar door liberalen wordt gedaan.

Karma
7 december 2009, 19:55
Geen id! Ge kunt toch ook briefjes van 10 afhalen? (Dexia)

Maar heb onlangs in de Aldi een zwarte madam gezien dat met een briefje van 500euro wou betalen. Het werd geweigerd!

Eerste keer trouwens dat ik zo een briefje zag in 8jaar euro!

Heb op reis vorig jaar ook eens proberen betalen met ene van 500 aan het benzinestation. Werd ook geweigerd. Probleem was dat ik al getankt had. Heb alle overige briefjes van mij en mijn vrouw bijeen moeten schrapen om net toe te komen. Sindsdien weiger ik ook briefjes van 500. Ook die van 200 en 100 probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

skaldis
7 december 2009, 20:46
100, 200, 500 ??
straks gaan jullie me nog vertellen dat er briefjes van 1000 en 5000 bestaan ook.
Een mens zou op den duur van niets meer verschieten gezien de oplopende ongelijkheid.

Dronkoers
7 december 2009, 20:48
'k Heb zelfs al een briefje gezien van 5 euro

Jazeker
7 december 2009, 21:02
vraag het mij al af sinds de invoering van de euro, maar toen dacht ik dat het nog ging veranderen.

Maar waarom kan je enkel briefjes van 20 - 50 euro afhalen aan bankautomaten?

Zou inderdaad niet onhandig zijn mocht je bij een geldopname op de touch screen gewoon een aantal briefjes te zien krijgen die je maar cumulatief hoeft aan te tikken terwijl een tellertje de eind som bijhoudt.

2 x 5 (biep biep)
2 x 10 (biep biep)
1 x 20 (biep)
1 x 50 (biep)

= 100 euro is handiger voor dagdagelijkse case betalingen dan dat dat ding 2 briefjes van 50 naar buiten gooit.

Weezer
7 december 2009, 21:07
'k Heb zelfs al een briefje gezien van 5 euro

8O

Waar?

Dronkoers
7 december 2009, 21:07
Zou inderdaad niet onhandig zijn mocht je bij een geldopname op de touch screen gewoon een aantal briefjes te zien krijgen die je maar cumulatief hoeft aan te tikken terwijl een tellertje de eind som bijhoudt.

2 x 5 (biep biep)
2 x 10 (biep biep)
1 x 20 (biep)
1 x 50 (biep)

= 100 euro is handiger voor dagdagelijkse case betalingen dan dat dat ding 2 briefjes van 50 naar buiten gooit.

Bij sommige automaten is dat zo al ze ;-)
kies "ander bedrag" en dan vraagt die hoeveel briefjes van wat (20 en 50 dacht ik, misscien ook 10, als het in een dexia was)

en anders kies ik voor 90 of 110 voor het geval jij voorstelt

Dronkoers
7 december 2009, 21:09
8O

Waar?

Dat was in een gazettenwinkel, ik zal het nooit vergeten :-o

Jazeker
7 december 2009, 21:13
Geen id! Ge kunt toch ook briefjes van 10 afhalen? (Dexia)

Maar heb onlangs in de Aldi een zwarte madam gezien dat met een briefje van 500euro wou betalen. Het werd geweigerd!

Eerste keer trouwens dat ik zo een briefje zag in 8jaar euro!

Ik zou het ook weigeren. Al was het maar dat zulke mensen eens mogen leren dat je geen 500 euro biljet op zak steekt om in dun aldi twee pakken spaghetti en een pak boter te gaan kopen. Cash is goed voor misdaadgeld in oude films en daar waar de bedragen te klein zijn om een Bancontact transactie te verantwoorden voor de ontvanger. Als iedereen het net iets minder dan het equivalent van een leefloon gaat meenemen naar de supermarkt onder de vorm van 1 klein stukje papier, gaat ***2 hier maandelijks komen zagen omdat hij alweer een paar toeken heeft gehad in de buurt van zijn favoriete supermarkt en moet aankijken tegen een maand van droog brood.

Jazeker
7 december 2009, 21:15
Bij sommige automaten is dat zo al ze ;-)
kies "ander bedrag" en dan vraagt die hoeveel briefjes van wat (20 en 50 dacht ik, misscien ook 10, als het in een dexia was)

en anders kies ik voor 90 of 110 voor het geval jij voorstelt

Die waar ik normaal ga niet. Jammer... ik zou dat echt handig vinden.

Zwartengeel
7 december 2009, 21:15
Geen id! Ge kunt toch ook briefjes van 10 afhalen? (Dexia)

Maar heb onlangs in de Aldi een zwarte madam gezien dat met een briefje van 500euro wou betalen. Het werd geweigerd!

Eerste keer trouwens dat ik zo een briefje zag in 8jaar euro!

De enige keer dat ik ooit effectief biljetten van 500 Euro op zak had was die keer dat ik bij het immobiliënkantoor de waarborg voor mijn appartement ging betalen. Niet iedereen in Vlaanderen is zo vermogend als zwarte madammen. :|

Dronkoers
7 december 2009, 21:17
Die waar ik normaal ga niet. Jammer... ik zou dat echt handig vinden.

²

Maar ik heb het al eens ergens meegemaakt, daarmee dat ik het weet ;-)

Jazeker
7 december 2009, 21:19
Dat was in een gazettenwinkel, ik zal het nooit vergeten :-o

Ik probeer altijd veel 5 euro biljetten te krijgen. Ideaal voor een bestel-pizza. Beetje aanvullen met wat kleingeld (dat spul dat sinds de euro bij wet enkel op een berg mag liggen in het door je architect aangewezen bouwkundig meest sterke punt van je woonst) en we hebben weer iets te eten :-)

Jazeker
7 december 2009, 21:25
De enige keer dat ik ooit effectief biljetten van 500 Euro op zak had was die keer dat ik bij het immobiliënkantoor de waarborg voor mijn appartement ging betalen.

Geen huurwaarborg spaarrekening?

Niet iedereen in Vlaanderen is zo vermogend als zwarte madammen. :|

Reken maar... De Zwarte Madam kon wel een Lange Wapper betalen.

http://i50.tinypic.com/w8rvxf.jpg

Zucht
7 december 2009, 21:27
8O

Waar?

Bij ING hebben ze er zo dacht ik. Ben zelf niet bij ING dus ik wil er mijn hand niet voor in't vuur steken, maar meende gehoord te hebben dat ze daar bankkaarten hebben voor minderjarigen en bijgevolg ook automaten waar je 5 EUR briefjes kan uithalen.

Depth of Field
7 december 2009, 21:30
vraag het mij al af sinds de invoering van de euro, maar toen dacht ik dat het nog ging veranderen.

Maar waarom kan je enkel briefjes van 20 - 50 euro afhalen aan bankautomaten?

Heel eenvoudig: omdat vele van die machines maar met twee schuiven (met biljetten) zijn uitgerust.

Kay_
8 december 2009, 09:18
Heel eenvoudig: omdat vele van die machines maar met twee schuiven (met biljetten) zijn uitgerust.

Maar waarom? Voor de euro kon je toch verschillende briefjes in franken afhalen en dat waren er meer dan 2, toch?

Txiki
8 december 2009, 10:53
Ik heb onlangs een heel proper (precies nieuw) muntje van 5 peseta's gevonden bij ons op de oprit. Dateert van 1999, en er staat Murcia op. Zeer vreemd dat ik dit nu op de oprit gevonden heb... Omdat ik diezelfde oprit in september nog helemaal proper gemaakt heb.

Pølle
8 december 2009, 13:59
Heel eenvoudig: omdat vele van die machines maar met twee schuiven (met biljetten) zijn uitgerust.

Ook de slimste thuis zeker?

Pølle
8 december 2009, 14:00
Bij sommige automaten is dat zo al ze ;-)
kies "ander bedrag" en dan vraagt die hoeveel briefjes van wat (20 en 50 dacht ik, misscien ook 10, als het in een dexia was)

en anders kies ik voor 90 of 110 voor het geval jij voorstelt

80 he. Anders zit ge nog met een briefke van vijftig.
Zelf haal ik meestal 60 euro af. Vroeger volstond 40 nog :(.

Fatalistische fakir
8 december 2009, 14:36
De enige keer dat ik ooit effectief biljetten van 500 Euro op zak had was die keer dat ik bij het immobiliënkantoor de waarborg voor mijn appartement ging betalen. Niet iedereen in Vlaanderen is zo vermogend als zwarte madammen. :|

Ik denk dat vooral de witte meneer die de zwarte madam heeft betaald, vermogend is. Zwart vermogend.

Fatalistische fakir
8 december 2009, 14:37
80 he. Anders zit ge nog met een briefke van vijftig.
Zelf haal ik meestal 60 euro af. Vroeger volstond 40 nog :(.

vroeger volstond 1000 BEF

Karma
18 december 2009, 23:20
Geen huurwaarborg spaarrekening?



Reken maar... De Zwarte Madam kon wel een Lange Wapper betalen.

http://i50.tinypic.com/w8rvxf.jpg
Da was als kind één van mijn lievelingsboekskes van sus en wis

Jazeker
18 december 2009, 23:22
Da was als kind één van mijn lievelingsboekskes van sus en wis

Die oude sussen en wissen waren dan ook van de hand van de meester en erg goed. "De koning drinkt" was er ook zo eentje.

Karma
18 december 2009, 23:30
Die oude sussen en wissen waren dan ook van de hand van de meester en erg goed. "De koning drinkt" was er ook zo eentje.

Inderdaad ... maar mijn absolute voorkeur in die reeks ging naar "het Spaanse Spook", "De kleppende klipper" en dan nog ene met Jerommeke in de hoofdrol waarvan ik niet onmiddellijk op de titel meer kan komen ... 't was ergens in een burcht waarin zijn spiegelbeeld tot leven kwam en oh ja ... "de koddige kater" en "het hondenparadijs" mochten er ook zijn.

Niettemin was ik vooral een Nero fan, diene humor vond ik absoluut de max.

En later ... 'k heb ze zowat allemaal ... De blauwbloezen .