PDA

View Full Version : 30% of tot 8990 € korting op E-auto

Micele
17 december 2009, 12:41
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid882470/recordaantal-fiscale-premies-voor-groene-wagens.aspx

De Belgische overheid heeft een recordaantal fiscale premies voor milieuvriendelijke wagens uitgekeerd in 2009. De verkoop van milieusparende auto's is dit jaar dan ook sterk gestegen.

Van januari tot 10 november 2009 werden 69.864 fiscale premies voor milieuvriendelijke auto's uitgekeerd. Dit is een stijging van bijna 69 procent ten opzichte van 2008. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën.

Ondanks de krimpende automobielsector blijken milieuvriendelijke wagens vlot te verkopen. In oktober 2009 werden iets meer dan 39.000 nieuwe voertuigen ingeschreven, een daling van 7.61 procent ten opzichte van oktober vorig jaar.

De overheid keert nog tot eind dit jaar kortingen tot 4.540 euro uit voor voertuigen die weinig CO2 uitstoten. Vanaf 2010 zullen de elektrische wagens nog goedkoper worden en krijgen particulieren een belastingvermindering van 30 procent van de aankoopwaarde van een elektrisch voertuig, met een maximale vermindering van 8.990 euro.

Laadpaal

Daarnaast kunnen investeerders van een elektrische laadpaal die publiek toegankelijk is ook een belastingvermindering krijgen van maximaal 250 euro. Daarmee hoopt de overheid de verkoop van elektrische auto's te stimuleren. Bovendien krijgen werkgevers hun elektrisch voertuig volledig terugbetaald.

Tja, Be heeft al een enorme achterstand tov de buurlanden... dat zal wel niemand verrassen...
http://www.autogids.be/artikel/telex/belgie-heeft-eerste-herlaadzuil-voor-elektrische-auto-s-13386.htm
Datum : 16/12/09

Etienne Schouppe, Staatssecretaris van Mobiliteit, heeft voor het kantoor van een leasebedrijf in Zaventem 's lands eerste herlaadzuil voor elektrische auto's ingewijd.

België heeft een gigantische achterstand qua infrastructuur voor elektrische auto's. In ondergrondse parkings is het bijna onmogelijk om een herlaadpunt of zelfs een gewoon stopcontact te vinden. Gelukkig lijkt nu eindelijk de aanzet gegeven om daar iets aan te veranderen met dit eerste privé-initiatief van het bedrijf LeasePlan, dat in Zaventem op zijn parking een herlaadzuil in gebruik heeft genomen voor auto's die op elektriciteit rijden.
...

Die ~ 9000 € korting verandert natuurlijk serieus het prijskaartje, als men daarbij nog rekening houdt met de zeer lage verbruiks- en onderhoudskosten, die de redelijk korte levensduur -max 10j- van het accupack zeker compenseren.
Nu nog voldoende quickcharge-laadpunten onderweg. Gelukkig woon ik aan de grens en rij ik meestal naar het buitenland, maar voor diegenen die centraal wonen is het hoog tijd dat er aktie ondernomen wordt betreft E-stations, tenminste langs de hoofd- en autosnelwegen.

Dit is geen reclame maar een vb. ;-) :

Een Tesla limousine (Model S) voor ~ 30.000 € vanaf einde 2011 ? ;-)
(260 km reikwijdte/ basisversie ?)

Pesentatiefilmpje op de weg: http://www.youtube.com/watch?v=HvzOdYVw6Pw

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,617271,00.html
03.04.2009
Tesla Model S verkauft sich prächtig

Keine Fabrik, keine Autos - aber schon über 20 Millionen Dollar Umsatz: Das Vorbestellungsprogramm für das Model S übertrifft die Erwartungen des Herstellers Tesla Motors. Über 500 Kunden haben für die Elektrolimousine 40.000 Dollar angezahlt. Geliefert wird vielleicht 2011.

San Carlos - Das Interesse der US-Bürger an Elektroautos ist derzeit groß: Eine Woche nach Ankündigung der Serienproduktion der ersten autobahntauglichen Limousine mit Batterieantrieb liegen dem kalifornischen Autobauer Tesla Motors bereits 520 Bestellungen vor, wie Firmenchef Elon Musk erklärte.
...
Tesla hatte die Serienproduktion der fünfsitzigen Limousine ab 2011 in der vergangenen Woche angekündigt. Das Model S soll eine Reichweite zwischen 260 und 480 Kilometern haben und zunächst in den USA und Europa verkauft werden. Allerdings dürfte das Elektroauto für viele Käufer zu Verkaufsbeginn kaum erschwinglich sein. Tesla will für den Wagen mit Lithium-Ionen-Akkus einen Preis von 57.400 US-Dollar (rund 42.500 Euro = 39.423 € koers 16.12.09) veranschlagen. ...

Details (engels):
http://green.autoblog.com/2009/03/26/tesla-model-s-50-000-ev-sedan-seats-seven-300-mile-range-0-6/

http://www.teslamotors.com/models/index.php
Vragen (FAQs*) en EU-versie.pdf ; reikwijdte tot 300 miles of 480 km mogelijk (optie)
* vb. 3) How quickly does it charge?
a. Model S can charge to 80% of capacity in as little as 45 minutes. Standard charging times will vary depending on battery capacity, ranging from approximately 3 to 5 hours.

4) How many people and how much cargo can it hold?
a. Model S can seat up to 7 people, with room for 5 adults, plus 2 child seats in the rear. There is more storage capacity than most stations wagons, and the large rear opening allows for the flexibility to carry large objects that cannot fit in the trunk opening of a traditional sedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Herr Flick
17 december 2009, 16:17
Heel schoon, maar ik kan daar niks mee doen.

Autonomy is nog altijd te laag.

Zeikstraal
17 december 2009, 16:35
Bovendien krijgen werkgevers hun elektrisch voertuig volledig terugbetaald.

:? Welke zijn de voorwaarden ofzo? Geld dat ook voor een kleine zelfstandige die zichzelf tewerksteld

Henri1
17 december 2009, 16:41
Ik hoor promimenten altijd maar zeggen dat de verbrandingsmotor zeker nog minstens 20 jaar de dienst zal uitmaken bij de nieuwe inschrijvingen in Europa.

Ik heb die Tesla gezien in het BBC programma Top Gear.
De akku was binnen de koste keren leeg.

Ik heb geen centen om een autootje te kopen waarmee in niet op reis kan.
Ik denk dat de toekomst in de brandstofcel zit, zolang dat niet echt op punt staat is alles een maat voor niets en zuiver "marketing"

Sorry hoor.... dat is mijn idee.

Zeikstraal
17 december 2009, 16:50
Ik hoor promimenten altijd maar zeggen dat de verbrandingsmotor zeker nog minstens 20 jaar de dienst zal uitmaken bij de nieuwe inschrijvingen in Europa.

Ik denk dat de toekomst in de brandstofcel zit, zolang dat niet echt op punt staat is alles een maat voor niets en zuiver "marketing"

Zonnepanelen als spoiler. Met de opwarming zal dat geen probleem worden

Micele
17 december 2009, 19:03

Wat een referte :lol:

Op het circuit is het ook geen probleem om met een andere sportwagen 30 liter/100 km benzine te verbruiken.

Micele
17 december 2009, 19:12
Heel schoon, maar ik kan daar niks mee doen.

Autonomy is nog altijd te laag.

480 km te laag ? :?
wslk omdat het te lang duurt (1 uur) om tussendoor snel op te laden ?

Dan kan je nog altijd een plug-in hybride nemen, die heeft er nog een verbrandingsmotor bij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_hybrid

kelt
17 december 2009, 21:33
Er zal terzelfdertijd een mentaliteitsverandering moeten komen....

Iemand heeft op een bepaald moment voor zichzelf vastgesteld dat hij/zij centjes genoeg heeft voor een nieuw voituur (of wil dat ding afbetalen).

Dan koopt die iemand dan toch maar iets waarmee hij/zij één,misschien 2 maal per jaar 1000 kilometer heen en terug zal rijden en tegen hoge snelheden,maar voor de rest van het jaar onder de 100 kilometer per dag blijft....in file

Zo een E-mobiel is een maar erg inferieur beestje als je ziet welke "misinvesteringen" we bijna allemaal bereid zijn te blijven doen met de aankoop van de huidige generatie wagens.De "afhankelijkheid van olie" is voor de meeste mensen geen probleem in het dagelijks leven,dus karren maar.....

Herr Flick
18 december 2009, 08:24
Wat een referte :lol:

Op het circuit is het ook geen probleem om met een andere sportwagen 30 liter/100 km benzine te verbruiken.

Ja maar die vult ge binnen de 10 minuten terug op en ge zijt weer onderweg.

Herr Flick
18 december 2009, 08:33
480 km te laag ? :?
wslk omdat het te lang duurt (1 uur) om tussendoor snel op te laden ?

Dan kan je nog altijd een plug-in hybride nemen, die heeft er nog een verbrandingsmotor bij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_hybrid

Dat is inderdaad niet genoeg, het moet even snel gaan als tanken, anders ga je die dingen nooit aan de straatstenen kwijtraken.

Bovendien hoeveel koppel genereert dat ding en hoeveel en hoe lang kan het dat blijven geven ? Met een prius is dat bvb een probleem he, daar kunt ge geen trekhaak op zetten.

Nen elentrieken auto heeft nog een groot nadeel, zelf als uw batterij bijna leeg is sleurt ge nog altijd 100 kilo batterij mee, daar waar met een conventionele tank, die leeg, is, er minder gewicht is en dus ook minder verbruik dus nog wat extra autonomie.

Ze hebben er 100 jaar over gedaan om de verbrandingsmotor te krijgen op een nivea waar hij nu is, electromotoren hebben ook een evoltie doorstaan, batterijen ook, maar bij die laatste is het nog altijd gene vette...

Het idee is wel goed en door technieken kun je het snel en heel krachtig maken, maar ge blijft met die klote batterij zitten, ... en als ge er dan nog eens zo een onozel benzinemoteurke moet naasthangen om zeker te zijn van op uw bestemming te geraken, ... met wat zijt ge dan feitelijk bezig....

Waterstof of brandstofcel, ze zijn daar nu al lang mee bezig, maar dat is het enigste propere alternatief dat er is, van zodra er fusie beschikbaar is om waterstof aan te gaan maken, en zolang blijf ik dieselen, al moest ik er afgedraaid frietvet in kappen.

Herr Flick
18 december 2009, 08:39
Er zal terzelfdertijd een mentaliteitsverandering moeten komen....

Iemand heeft op een bepaald moment voor zichzelf vastgesteld dat hij/zij centjes genoeg heeft voor een nieuw voituur (of wil dat ding afbetalen).

Dan koopt die iemand dan toch maar iets waarmee hij/zij één,misschien 2 maal per jaar 1000 kilometer heen en terug zal rijden en tegen hoge snelheden,maar voor de rest van het jaar onder de 100 kilometer per dag blijft....in file

Zo een E-mobiel is een maar erg inferieur beestje als je ziet welke "misinvesteringen" we bijna allemaal bereid zijn te blijven doen met de aankoop van de huidige generatie wagens.De "afhankelijkheid van olie" is voor de meeste mensen geen probleem in het dagelijks leven,dus karren maar.....

Voor mij is het echt omgekeerd, moest ik hem alleen nodig hebben, voor hier in het stad rond te crossen, dan kocht ik mij ook iets anders

Maar voor mij is het om kilometers te vreten, ge moet ook weten, ge projeceteerd dat op belgie, waar ze zeggen "zo ver" als ge zegt dat uw lief 30 km verderop woont.

hier is 30 km niks, mijne collega rijd alle dagen in totaal 180 km gewoon om op zijn werk en weer terug te geraken. hoeveel chargeer beurten heeft zo een batterij, ook al weer...

Henri1
18 december 2009, 08:53
Dat is inderdaad niet genoeg, het moet even snel gaan als tanken, anders ga je die dingen nooit aan de straatstenen kwijtraken.

Bovendien hoeveel koppel genereert dat ding en hoeveel en hoe lang kan het dat blijven geven ? Met een prius is dat bvb een probleem he, daar kunt ge geen trekhaak op zetten.

Nen elentrieken auto heeft nog een groot nadeel, zelf als uw batterij bijna leeg is sleurt ge nog altijd 100 kilo batterij mee, daar waar met een conventionele tank, die leeg, is, er minder gewicht is en dus ook minder verbruik dus nog wat extra autonomie.

Ze hebben er 100 jaar over gedaan om de verbrandingsmotor te krijgen op een nivea waar hij nu is, electromotoren hebben ook een evoltie doorstaan, batterijen ook, maar bij die laatste is het nog altijd gene vette...

Het idee is wel goed en door technieken kun je het snel en heel krachtig maken, maar ge blijft met die klote batterij zitten, ... en als ge er dan nog eens zo een onozel benzinemoteurke moet naasthangen om zeker te zijn van op uw bestemming te geraken, ... met wat zijt ge dan feitelijk bezig....

Waterstof of brandstofcel, ze zijn daar nu al lang mee bezig, maar dat is het enigste propere alternatief dat er is, van zodra er fusie beschikbaar is om waterstof aan te gaan maken, en zolang blijf ik dieselen, al moest ik er afgedraaid frietvet in kappen.

Waals of vlaams frietvet ? ;-)

Micele
18 december 2009, 13:33
Gij wou in 10 minuten voltanken, de iets duurdere wel Li-Titanium batterijen gaat dat nu al (90-95% lading) natuurlijk met de zwaarste *quickchargers 250 kW (worden enkel voorzien in tankstations), die batterijen gaan ook 2x zolang mee.

*tot 1400 A ... 1 MW bruto... is er sprake, moet zowat + 700 VDC zijn..
http://www.altairnano.com/profiles/investor/fullpage.asp?f=1&BzID=546&to=cp&Nav=0&LangID=1&s=0&ID=10697

http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Der Lightning GT ist ein britischer GT-Sportwagen, der mit elektrischer Energie betrieben wird. Die vier je etwa 120 kW (163 PS) Leistung erbringenden Radnabenmotoren werden von einem Lithium-Titanat-Akkumulator gespeist, der sich mit einer speziellen Ladeeinheit in nur zehn Minuten komplett aufladen lässt. Der Lightning GT und der Tesla Roadster gelten 2009 als die schnellsten in Serie gefertigten Elektrofahrzeuge der Welt.

Vorgestellt wurde das Fahrzeug mit dem Design eines GT-Sportwagens im Juni 2007 in Großbritannien von Chris Dell, dem Direktor der in London ansässigen Lightning Car Company, und vom Entwickler und Chefingenieur Arthur Wolstenholme. Der Auslieferungsstart ist für 2009 geplant.[1][2]

Das Auto kostet 137.000 €.[3]

Technische Daten
Antrieb: [B]480 kW (652 PS) aus vier Radnabenmotoren der Fa. PML Flightlink
Drehmoment: ca. 750 Nm
Höchstgeschwindigkeit: ca. 209 km/h (130 mph)
Beschleunigung: in weniger als vier Sekunden von 0 auf 100 km/h
Masse: unter 1.400 kg
Batterie: Lithium-Titanat-Akkumulator der Firma Altair Nanotechnologies in Reno, Nevada mit mindestens 15.000 Ladevorgängen. Schnellladung in 10 Minuten bei 90% Wirkungsgrad möglich.
Batteriekapazität: 35 kWh (Energiebedarf bei einer Schnellladung: 38,89 kWh)
Reichweite bei voller Batterie: 300 Kilometer (188 Meilen)
Verbrauch: 9,67 kWh/100 km (9,67 kWh entsprechen dem Energieinhalt von 0,98 l Diesel.), Kosten: ca. 2 Euro pro 100 km[4] Unter Einbeziehung der CO2-Emissionen des deutschen Strommixes von rund 530g/kWh macht das 51,3 g/km; bei der Nutzung von Ökostrom entsprechend weniger
Energierückgewinnung beim Bremsen durch Rekuperationsbremse
Karosserie: Kevlar und Kohlefaser
of engelse Links: http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT
Ik overdrijf een beetje... ;-)

Ook "gewone" auto´s rijden met dezelfde Li-Titanium batterijen als die sportwagen hierboven:
http://www.phoenixmotorcars.com/vehicles/suv-specifications.php
Battery Type (Power Rating): Lithium Titanate Battery (35 KWh)

Charging Time
On-Board Vehicle 6.6KW Charger: 5 to 6 hours
Off-Board High-Power 250KW Charger: Under 10 min. to 95% SOC
http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Motorcars
http://www.engadget.com/2006/12/01/phoenix-motorcars-intros-a-truly-plug-and-play-car/
Anno 2006-07, kalm gereden halen die zware SUV en SUT´s ook 400 km reikwijdte. Prijs zowat 30.000 € omgerekend - 30% (Be) = 21.000 €.

Bovendien hoeveel koppel genereert dat ding en hoeveel en hoe lang kan het dat blijven geven ?
Is 750 nM (Lightning GT) genoeg ? grapje... natuurlijk zijn er nog andere E-auto´s die rijkelijk koppel hebben, een electromotor heeft trouwens al max koppel "in ralenti"...

Met een prius is dat bvb een probleem he, daar kunt ge geen trekhaak op zetten.
Zwaardere Plug-in hybrides genoeg -die wel een trekhaak mogen zetten- ge hoeft maar te googlen. (van Limousines tot SUV´s, en de meeste uit de USA)
Maar ook de Asiaten en Europeanen beginnen er ook al mee, binnen 2 jaar wordt de markt overspoeld met die bakken.

Een groot nadeel is overdreven, een klein nadeel is het wel.
Vergeet ook niet die vele andere zaken die de veel lichtere electromotor(en) (eventueel in de 4 wielen) niet nodig heeft. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar de hele overbrenging (boite) valt al weg, koelingssysteem, enz...

Hoe is het verbruik eigenlijk van een brandstofmotor in de file ? Zet jij uw motor telkens af ? ;-)

Hoe meer stop en go verkeer hoe langer een E-auto kan bollen, zijn batterijen worden bijgeladen bij elke vertraging, men hoeft zelfs niet te remmen.

Lijkt me bijna ideaal voor taffel- en drempel-Vlaanderen ;-)

btw vergeet niet dat "Lithium-accu´s" elk jaar beter en goedkoper worden, alle soorten worden uitgeprobeerd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/LFP-accu
De LFP-accu of lithium-ijzer-fosfaat-accu is een soort lithium-ion-accu met lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4) als kathode.

Geschiedenis

LiFePO4 werd ontdekt door de onderzoeksgroep van John Goodenough aan de University of Texas in 1996[3][4] als een kathodemateriaal voor oplaadbare lithiumbatterijen. Vanwege de lage kostprijs, onschadelijkheid, de ruime beschikbaarheid van ijzer, de uitstekende thermische stabiliteit, de veiligheid, goede elektrochemische eigenschappen en hoge specifieke capaciteit (170 mA·h/g) is deze toepassing van het materiaal enigszins positief ontvangen.[5][6] De voornaamste drempel voor commerciële toepassing was de hoge inwendige weerstand. Dit probleem is inmiddels opgelost, deels door het verkleinen van de deeltjesgrootte en door de deeltjes te voorzien van een laagje koolstof, deels door het doteren van het materiaal met kationen als aluminium, niobium en zirkonium. In later onderzoek bleek de aanwezigheid van nanoscopische koolstofdeeltjes de belangrijkste factor voor het verhogen van de geleidbaarheid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

Herr Flick
18 december 2009, 14:21
In dat geval valt er binnenkort over te praten, maar ik heb echt wel wat problemen met die accu`s, ze zitten ook vol bazaar he, en ge gaat dat zien, de groenen gaan de verbrandingsmotor wegpesten en dan komt uw auto op pielen aan de beurt.

ge hebt inderdaad gelijk wat betreftm maximum beschikbaar koppel (vandaar dat die tesla auto`s ook zo snel zijn. ) en die motoren appart in de wielen ook een goed idee, dankzij electronica zullen die overigens heel goed te bestuderen zijn , (qua wegtrekken van zware slepen, doorslippen op nat of glad wegdek etc... ) allemaal veel beter te sturen door de computer,

Al ziet het er voor het ogenblik naar uit dat de electische auto voorlopig het pleit lijkt te winnen ga ik toch nog serieus de kat uit de boom kijken, dit jaar een andere gekocht dus die gaat nog wat jaartjes moeten meegaan hoop ik. Ik ga u wel zeggen dat ik sterk getwijfeld heb, maar voor hetgeen ik zocht was geen hybride op de markt, ja nen Lexus of BMW X6 maar zoveel geld kan en wil ik daar niet aan uitgeven.

ik heb dus gekozen aan de hand van wat er nu beschikbaar is, en het feit dat dat het nog wel een paar jaar kan uitzingen, elke fabrikant is wel met iets bezig, sommige zelf met meerdere oplossingen, je ziet een trend naar electrisch, maar ze weten het toch nog niet goed.

En als je dan ziet hoe goed de staat meewerkt.... in Italie, kan je methaan tanken, Fiat leverd bijna al zijn modellen vanuit de fabriek af met een methaan installatie, maar dat is ook geen oplossing, ge rijd de grens over, en ge staat er al...

Volvo heeft Bifuel beschikbaar, al ergens gezien waar je ethanol of biofuel kan tanken in belgie of de rest van Europa, ... i

BMW en Mercedes waterstof, ... (de Hindenburg achterna, ? ) ze zijn daar ten andere al jaren mee bezig, ze hebben daar al heel wat ervaring mee trouwens.
Ge kunt nergens waterstof tanken... te duur in productie.

Brandstofcel, veel fabrikanten zijn er mee bezig, maar nu hoor je er weer blijkbaar niet veel meer van, alhoewel zeker ook een alternatief, omdat je de fuel hiervoor kunt tanken, ... en als de mix goe is heb je een neutraal afvalproduct. (zuurstof - waterstof) maar je zit natuurlijk weer met die dure hindenburgtank, samen met zuurstof... hmmm kan behoorlijk gevaarlijk zijn in sommige omstandigheden.

Henri1
18 december 2009, 15:59
BMW en Mercedes waterstof, ... (de Hindenburg achterna, ? ) ze zijn daar ten andere al jaren mee bezig, ze hebben daar al heel wat ervaring mee trouwens.
Ge kunt nergens waterstof tanken... te duur in productie.

Brandstofcel, veel fabrikanten zijn er mee bezig, maar nu hoor je er weer blijkbaar niet veel meer van, alhoewel zeker ook een alternatief, omdat je de fuel hiervoor kunt tanken, ... en als de mix goe is heb je een neutraal afvalproduct. (zuurstof - waterstof) maar je zit natuurlijk weer met die dure hindenburgtank, samen met zuurstof... hmmm kan behoorlijk gevaarlijk zijn in sommige omstandigheden.

Op het vliegveld van Riem in Munchen kan je tanken. ;-)

kelt
18 december 2009, 16:48
Er wordt gespeeld met het idee om parkings (bijvoorbeeld bedrijfsparkings) standaard uit te rusten met oplaadpunten ,al dan niet gevoed uit zonnepanelen.Voor het gemiddelde grote bedrijf,dat momenteel serieuze "verloren" investeringen moet doen aan parkings (infrastruktuur waarvoor je betaald maar die eigenlijk een verliespost is),opent zich dan een mogelijkheid parkings zichzelf te laten terugbetalen ...(al dan niet in eigen beheer).

Herr Flick
18 december 2009, 17:36
Op het vliegveld van Riem in Munchen kan je tanken. ;-)

k moet daar wel eerst geraken ... toch nog maar een vat olie in mijnen tank kappen dan.

guido 007
19 december 2009, 09:26
Elektriciteit is nog altijd een onrechtstreekse energievreter.
Elektriciteit wordt opgewekt en moet getransporteerd worden, hierdoor verlies je reeds zeer veel energie. Dan heb ik nog niet gesproken over hoe de elektriciteit, nodig om je elektrische wagen op te laden, opgewekt wordt.

Elektriciteit kan volgens mij op dit moment maar een tussenoplossing zijn en heeft reeds vele mogelijkheden. Bv remmen, bij een elektrisch voertuig is het perfect mogelijk om de remenergie om te zetten in elektriciteit (alleen nog remblokjes nodig bij de parkeer- of noodrem).

Het grote probleem op dit moment is de opslagcapaciteit, we kunnen reeds zeer veel energie opslaan door middel van waterstof, maar die is zeer expolsieve energie, waar bij een even tuele aanrijding, veel doden kunnen vallen.

Misschien moeten we meer gebruik maken van zonne-energie (bv het hele dak vol zonnepanelen leggen.

delcom
3 januari 2010, 20:21
ik denk niet dat de groenen echt te vinden zijn voor de elektrische auto, ze zitten nu al steen en been te zagen dat de kerncentrales onmiddelijk dienen te sluiten, doch wanneer men dat doet heeft men geen elektriciteit voldoende meer voor handen voor de gezinnen en de bedrijven, waar ga je dan de elektriciteit voor de wagens halen???

Dajjal
3 januari 2010, 20:23
ML63.

Niet om de 100km in het stopcontact steken :-D

Micele
3 januari 2010, 20:35
ML63.
Ongeschikt en te traag. ;-)

Dajjal
3 januari 2010, 20:37
Ongeschikt en te traag. ;-)

Tja dan ook een logge beest he :-)

Thomas-
3 januari 2010, 20:54
Elektriciteit is nog altijd een onrechtstreekse energievreter.
Elektriciteit wordt opgewekt en moet getransporteerd worden, hierdoor verlies je reeds zeer veel energie. Dan heb ik nog niet gesproken over hoe de elektriciteit, nodig om je elektrische wagen op te laden, opgewekt wordt.

Ik heb eerder gehoord dat elektrische wagens efficiënter zijn, dat het bv minder brandstof zou kosten om een auto vol te tanken met elektriciteit uit een aardgascentrale of oliecentrale in vergelijking met een auto met een diesel/benzine verbrandingsmotor. Ook tegenover waterstof zou de elektrische wagen er het beste uitkomen.

Micele
3 januari 2010, 22:03
Ik heb eerder gehoord dat elektrische wagens efficiënter zijn, dat het bv minder brandstof zou kosten om een auto vol te tanken met elektriciteit uit een aardgascentrale of oliecentrale in vergelijking met een auto met een diesel/benzine verbrandingsmotor. Ook tegenover waterstof zou de elektrische wagen er het beste uitkomen.
Idd, gemiddeld zo´n 2-3 maal efficiënter, hier een studie van 2006, alle soorten motoren.
(idd, electriciteit door gas of olie opgewekt)

http://www.evworld.com/library/Tesla_21centuryEV.pdf p 3.
Comparison
The following table shows the well-to-wheel energy efficiency of several types of high-efficiency cars – including an efficiency estimate of the Tesla Roadster – based on the measured performance prototypes.
http://www.teslamotors.com/images/content/well_to_wheel_energy.gif
ook:
http://ecars-now.wdfiles.com/local--files/why:energy-efficient/welltowheel.png

maddox
3 januari 2010, 22:40

Zelfs de meest efficient uitgevoerde brandstofmotoren zetten 30-35% van de energie in de brandstof om in aandrijving, de rest is warmte.

Zelfs een miserabele serie gewonden electromotor doet het beter met 50-60%, en de allerbeste PMDC brushless electromotoren gaan naar de 85-97%.

Maar , 1 kg diesel, benzine, gas is veel energiedichter dan evenveel gewicht in welk accutype dan ook, en met het bijkomende voordeel van snel hervullen.

De moment er een accu is die maar de helft van de energiedichtheid heeft van vloeibare brandstof, kunnen we de omschakeling maken, en nog winst maken ook.

Mambo
3 januari 2010, 22:46
Ik hoop dat al die accu's een beetje tegen de kou zullen kunnen?

maddox
3 januari 2010, 23:05
Ik hoop dat al die accu's een beetje tegen de kou zullen kunnen?

Onze A123's hebben weinig last van lage temperatuur, tenzij je naar -40°C gaat.

Maar ook die goede accu's zijn nog niet goed genoeg om echt te concureren met brandstof.

Mambo
3 januari 2010, 23:09

Maar ook die goede accu's zijn nog niet goed genoeg om echt te concureren met brandstof.

Dan zal een jarenlange garantie allicht ook geen probleem wezen? :-)

maddox
3 januari 2010, 23:33
Accu's en garantie. Da's alleen hard te maken als de moderne accu achter een sloot electronische veiligheden zit.

brother paul
4 januari 2010, 00:16
maak eens een lijst van de electrische wagens te koop in belgie ?

brother paul
4 januari 2010, 00:17

Volgens mij moet je gewoon de battery pack vervangen door een generator, wanneer je op vakantie gaat.

Micele
4 januari 2010, 00:25

Plug-in hybrides (reikwijdtes 1000 km) zal wel een realistische tussenstap zijn om die "A123-accuutjes" te testen zeker ?

Op welke accu´ s rijden Opel Ampera~Chevrolet Volt, Prius PHV binnenkort, enig idee?
http://www.a123systems.com/a123/products
http://www.a123systems.com/cms/product/image/7/medium/A123-017.jpg
20Ah Automotive Class Lithium Ion Cell: A123Systems recognizes that the impending transportation revolution requires industry-specific solutions. To that end, we have developed the high energy 20Ah prismatic cell designed for PHEV, EV, and ReEV applications, offering very low cost per Watt-hour.
The 20Ah uses the new HD electrode design, offering even higher capacity than the traditional ANR26650M1 design.
Genoemde plug-in Hybride-auto´s zijn ReEV applications.

Bron Opel Ampera met accu-foto´s en uitvoerige uitleg: (als ge wilt vertaal ik specifiek)
http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html
Die Batteriezelle

Die Batteriezelle liefert elektrischen Strom als Ergebnis einer elektrochemischen Reaktion. Der Strom wird von Lithium-Ionen übertragen, die zwischen den Elektroden wandern: Während des Ladens von der positiven (Kathode) zur negativen Elektrode (Anode), während des Entladens von der Anode zur Kathode. Die Ionen sind sehr klein und sitzen in der Kristallstruktur des Elektrodenmaterials.

Verschiedenes Elektrodenmaterial verfügt über unterschiedliche Stromübertragungs-Kapazitäten, was die Speicherkapazität der Zellen beeinflusst. Jede der über 200 Zellen, die im Ampera zum Einsatz kommen, ist ein Baustein des Batteriemoduls und des Batteriepacks. Eine einzelne Zelle hat ungefähr die Größe eines 13x18-Zentimeter-Fotos, ist weniger als einen Zentimeter dick und wiegt weniger als ein halbes Kilogramm.

Jede Batteriezelle besteht aus einer Kohlenstoff-Anode, einer Kathode auf Mangan-Basis und einem Separator, der zur Sicherheit verstärkt wurde und der das Medium enthält, durch das sich die elektrischen Ladungsträger zwischen den Elektroden der Zelle bewegen.

Die Zelle ist von einer schützenden Polymer-beschichteten Aluminiumhülle umgeben, die Gasaustritt verhindert und die Kühlung verbessert. Mithilfe von Zungen am oberen Rand der Zellen werden diese innerhalb eines Moduls untereinander verbunden.

Das Batteriemodul

Für den Zusammenbau von einzelnen Zellen zu einem Batteriepack für ein Elektro- oder Hybridauto sind unterschiedliche Konstruktionen denkbar. Meist wählt man ein modulares Design, bei dem eine Anzahl von Zellen zu einer Einheit zusammengefasst werden. Ein solches Modul verfügt über eigene Steuerelektronik, die Spannung und Stromstärke überwacht sowie die Ladung und Entladung steuert. Mehrere Module ergeben zusammen ein Batteriepaket, das dem jeweiligen Fahrzeugtyp entsprechend dimensioniert ist. Die gleichen Module könnten in verschiedenen Arten von Batteriepacks verbaut werden.

Das Batteriepaket

• Ein Batteriepaket ist die Baugruppe eines Hybrid- oder Elektroautos,
in der die elektrische Energie gespeichert wird. Das Voltec-Antriebssystem
verfügt über einen Lithium-Ionen-Batteriepack mit 16 kWh Kapazität,
der weniger als 200 Kilogramm wiegt.
• Das Ampera-Batteriepaket besteht aus mehreren in Reihe geschalteten
Modulen, die in einem Gehäuse in der Bodengruppe untergebracht sind.
Zusammen enthalten die Module über 200 Batteriezellen.
• Das Batteriepaket enthält Komponenten für die Steuerung sowie die
Überwachung des Lade- und Entladevorgangs.
• Die Module sind in einer Stahlwanne befestigt und untereinander mit
flexible Leitungen verbunden.
• Relais und Mechanik ermöglichen es, die Ausgangsspannung der
Baugruppe automatisch oder manuell zu steuern.
• Sensoren messen die Kühlmitteltemperatur auf der Ein- und Auslassseite.
• Verteiler und Kühlmittelleitungen dienen dem Wärmetausch an den
Zell-Oberflächen.
• Die Strom-Abgabe/Aufnahme des Packs mit Betriebsspannung erfolgt über
einen zentralen Anschluss.
• Das Batteriegehäuse schützt und isoliert das Paket von der Umgebung.

Design & Integration

Das Batteriepaket …

• … ist T-förmig, was den Designern größtmögliche Freiheit gibt.
• … ist in einer Stahlwanne mit Kunststoff-Abdeckung untergebracht.
• … ist Teil der Fahrzeugstruktur.
• … ist in der Bodengruppe angeordnet.

Sicherheit

• Die Batteriezelle von LG Chem nutzt eine Kathode auf Mangan-Basis
mit Zusätzen, die die Lebensdauer bei hohen Temperaturen verbessern.
• Zur Vermeidung von Sicherheitsrisiken – in Unterhaltungselektronik kam
es bei Lithium-Ionen-Batterien zu Kurzschlüssen und Überhitzung –. wurden
zahlreiche Maßnahmen ergriffen. Ein Beispiel ist der von LG Chem entwickelte
„Safety Reinforced Separator“ (sicherheitsverstärkter Separator). Er besteht
aus einer halbdurchlässigen Membran zur Trennung der Elektroden, deren
mechanische und thermische Eigenschaften denen herkömmlicher
Separatoren überlegen sind.
• Kontrollelemente sowohl im primären als auch im Hilfs-Batteriepack
überwachen und regeln Spannung, Ladezustand und Temperatur.
• Umfangreiche Tests von Lithium-Ionen-Batteriepacks im Labor und in
Entwicklungsfahrzeugen auf der Straße haben keine Probleme in Sachen
Sicherheit oder Leistungsfähigkeit gezeigt.

Haltbarkeit

• Autobatterien sind unwirtlichen, lebensfeindlichen Umweltbedingungen
ausgesetzt und sollen ein Autoleben lang halten. Opel testet derzeit
Batteriepacks im Labor und auf der Straße. Diese Tests bringen Erkenntnisse
darüber, wie sich diese Packs im Alltagseinsatz bewähren, auch in besonders
heißem oder kaltem Klima.
• Jede Batteriezelle des Opel Ampera ist von einer Polymer-beschichteten
Aluminiumhülle umgeben, die besonders sicher ist und gleichzeitig für gute
Wärmeabfuhr sorgt. Sie ist auf besondere Robustheit auch bei extremen
Bedingungen ausgelegt und hilft, Kosten und Komplexität des
Batterie-Kühlsystems zu reduzieren.
http://ampera.opel.info/uploads/RTEmagicC_more_3_26.jpg.jpgDeze dus...

btw, A123 doet het in elk geval zéér goed op de beurs -na amper > 3 maanden-, toch ergens een goed teken. ;-)

maddox
4 januari 2010, 00:29
Volgens mij moet je gewoon de battery pack vervangen door een generator, wanneer je op vakantie gaat.

Dat is het basisidee achter een hybride. Een piepklein accupack met een generator.

Even denken. We hebben of een €7000 accu/electromotor die ons 150 km ver kan brengen zonder aanhangwagen, of een €4000 normale benzinemotor.

Een Hybride doet het met de dikke electromotor van de electrowagen, een €2000 accupack en een €2000 kleine motor, om een paar % rendementswinst te maken.

En dan stelt U voor van voor U een lange rit gaat maken, nog eens een grote ombouw te doen aan de wagen? Kostelijke grap vind ikzelf.

Neen, volgens mij, als overgangsmaatregel, een alternatieve bron van vloeibare brandstof die de huidige fossiele brandstof kan vervangen, met de Hybride wagens als tussenoplossing en op termijn volledig electrisch. Zelfs al gaan we gewoon kolen/aardgas/aardolie blijven opstoken, is het simpeler om al het afval van grote installaties weg te moffelen, dan van alle kleintjes. Ook is het efficienter grootschalig electriciteit te maken en te transporteren op middellange afstand.

1 van mijn persoonlijke ideen/waanbeelden is op enorme schaal in de woestijn zonne-energie te gebruiken om water te herleiden tot waterstofgas en zuurstof en uit de lucht gedistilleerde CO2 te recombineren tot vloeibare koolwaterstoffen en zuurstof.
Stikstof kan je gewoon laten vliegen en de restgassen, zoals argon, zijn commercieel interessant om op te slaan onder hoge druk.

Als ik oliesjeik in zandbakkiestan zou zijn, dan wist ik het wel, mijn ondergrondse rijkdom omzetten in hernieuwbare rijkdom. Gaat veel langer mee.

Mambo
4 januari 2010, 00:48
Mijn idee was om alle wagens te laten rijden op magnetisme.
Zal wel bij een idee blijven.

maddox
4 januari 2010, 00:52
Mijn idee was om alle wagens te laten rijden op magnetisme.
Zal wel bij een idee blijven.

Hoe denkt U dat electriciteit in beweging word omgezet?

Mambo
4 januari 2010, 01:49
Hoe denkt U dat electriciteit in beweging word omgezet?

Had daar allemaal een ander gedacht over, sedert ik heel jong was. Een dom gedacht natuurlijk.
Zo dat wagens konden rijden op magnetische sporen of aardmagnetisme?
Of aankoppelen op snelwegen op magnetische rails.

Nou ja..dromen zijn bedrog natuurlijk.

maddox
4 januari 2010, 02:17
Had daar allemaal een ander gedacht over, sedert ik heel jong was. Een dom gedacht natuurlijk.
Dom ,nee, onbelemmerd door kennis, waarschijnlijk.

Zo dat wagens konden rijden op magnetische sporen
Is perfect mogelijk, mits de infrastructuur aangelegd word. Dat noemt men lineaire motoren, en sommige pretpark attracties gebruiken die al om de karretjes te versnellen en af te remmen. De meest extreme toepassing hiervan noemt men een railgun (http://www.sonicbomb.com/v1.php?vid=military/navy_railgun.wmv&id=518&ttitle=Navy%20Railgun%20Test)

of aardmagnetisme?
Het aardmagneetveld is net sterk genoeg om een zeer kleine magnetische naald te richten. Ik vrees dat het gebruik van dit magneetveld een beetje lastig gaat zijn.
Trollybus ,maar dan anders.

Zonder dromers, zaten we nu nog met gevonden stokken en stenen naar elkaar te meppen en te gooien.

rikbe
4 januari 2010, 02:59
Zo dat wagens konden rijden op magnetische sporen of aardmagnetisme?

http://video.google.com/videoplay?docid=2926400396387878713&q=maglev#

http://video.google.com/videoplay?docid=2926400396387878713&q=maglev#docid=-6397751668472829544

brother paul
4 januari 2010, 11:13
Dat is het basisidee achter een hybride. Een piepklein accupack met een generator.

Even denken. We hebben of een €7000 accu/electromotor die ons 150 km ver kan brengen zonder aanhangwagen, of een €4000 normale benzinemotor.

Een Hybride doet het met de dikke electromotor van de electrowagen, een €2000 accupack en een €2000 kleine motor, om een paar % rendementswinst te maken.

En dan stelt U voor van voor U een lange rit gaat maken, nog eens een grote ombouw te doen aan de wagen? Kostelijke grap vind ikzelf.

Neen, volgens mij, als overgangsmaatregel, een alternatieve bron van vloeibare brandstof die de huidige fossiele brandstof kan vervangen, met de Hybride wagens als tussenoplossing en op termijn volledig electrisch. Zelfs al gaan we gewoon kolen/aardgas/aardolie blijven opstoken, is het simpeler om al het afval van grote installaties weg te moffelen, dan van alle kleintjes. Ook is het efficienter grootschalig electriciteit te maken en te transporteren op middellange afstand.

1 van mijn persoonlijke ideen/waanbeelden is op enorme schaal in de woestijn zonne-energie te gebruiken om water te herleiden tot waterstofgas en zuurstof en uit de lucht gedistilleerde CO2 te recombineren tot vloeibare koolwaterstoffen en zuurstof.
Stikstof kan je gewoon laten vliegen en de restgassen, zoals argon, zijn commercieel interessant om op te slaan onder hoge druk.

Als ik oliesjeik in zandbakkiestan zou zijn, dan wist ik het wel, mijn ondergrondse rijkdom omzetten in hernieuwbare rijkdom. Gaat veel langer mee.

Ik dacht aan een motorkit die je kunt huren en zo verwisselen als een batterypack eruit en een motorkit erin.. Maar enfin als ingenieur schoot uw fatansie eventekort natuurlijk, jij ziet direct alle problemen, ik niet, ik zie een pack van 2000kg dat je verwisselt.

Als je het hilarisch wilt maken, dan neem je een groepje op wieltjes en hang je die gewoon aan de trekhaak, technisch perfect te doen, en het zou perfect werken ook. Ipv uw karavan te trekken, trek je uw groepje vooruit als je wilt tot in Napels rijden, kan geen probleem zijn

maddox
4 januari 2010, 11:20
Ik dacht aan een motorkit die je kunt huren en zo verwisselen als een batterypack eruit en een motorkit erin.. Maar enfin als ingenieur schoot uw fatansie eventekort natuurlijk, jij ziet direct alle problemen, ik niet, ik zie een pack van 2000kg dat je verwisselt.
2 ton in een gewone personenwagen, wow, U vind een Rolls Royce "normaal"?

Als je het hilarisch wilt maken, dan neem je een groepje op wieltjes en hang je die gewoon aan de trekhaak, technisch perfect te doen, en het zou perfect werken ook. Ipv uw karavan te trekken, trek je uw groepje vooruit als je wilt tot in Napels rijden, kan geen probleem zijn

Eigenlijk, da's een heel goed idee. Voorzie die "gewone" volledig electrische wagens van een 20 Kw generatorgroepje als aanhanger. Dan heb je een normaal bereik met een electrowagen die 50 tot 100% duurder is. En geen drol milieuvriendelijker op de lange afstand.

brother paul
4 januari 2010, 12:35
maddox

wat is het rendement van een diesel motor aan500tpm-1200tpm ?
wat is het rendement van een motor aan 2000tpm op zijn optimale koppelpunt bvb. ?

ik dacht dat bij lage toeren (tijdens het accelereren) de motor net wanneer hij het meest energie zou moeten produceren daar net het minste produceert, zeg maar 10%
ik dacht dat bij hogere toeren, zijn optimaal punt dus, aan 2000tpm bvb hij rond de 30% haalt

Een electromotor, haalt dus zelfs bij de laagste toeren zijn rendement.

Dus het principe is dat je de 'generator' laat draaien op zijn 'optimaal punt van 30% rendement' en dat je de electromotoren gebruikt omdat ze gewoon altijd efficient werken, werkt het geheel efficienter en energiezuiniger.

gewoonlijk zit men nog te lullen over de remenergie, maar daar zit inderdaad nog veel verborgen energie, maar feitelijk komt die energie nooit 100% gerecupereerd. zeg maar 50% remenergierecuperatie.

chris k
5 januari 2010, 20:10
De beste er stond ergens in het begin.............
-------------------------------------------------------------------------------
Etienne Schouppe, Staatssecretaris van Mobiliteit, heeft voor het kantoor van een leasebedrijf in Zaventem 's lands eerste herlaadzuil voor elektrische auto's ingewijd.
-------------------------------------------------------------------------------

Tegen gaan p*ssen?

guido 007
7 januari 2010, 08:09
Nood aan een gezamenlijke aanbesteding voor elektrische auto’s

Vlaams parlementslid N-VA
Liesbeth Homans

Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA) wil de introductie van elektrische auto’s in Vlaanderen drastisch versnellen. De Vlaamse overheid kan hierin een belangrijke rol spelen door de creatie van een ‘Vlaams Platform Elektrische Auto’ en het organiseren van een gezamenlijke aanbesteding in samenwerking met Vlaamse bedrijven en organisaties voor de levering van een groot aantal elektrische voertuigen. Dit zal de productie een stevige impuls geven. De suggestie van minister Lieten, om elektrische auto’s tijdens de spits toe te laten op de busstroken, geeft Homans weinig kans op slagen.

“Vlaanderen dreigt de trein van de elektrische auto te missen. En dat mogen we niet laten gebeuren”, zegt Vlaams parlementslid Liesbeth Homans. “Minister Lieten maakte onlangs 400.000 euro vrij voor het opzetten van een ‘proeftuin’ en via Flanders’ DRIVE wordt er bijkomend zo’n 7,5 miljoen euro geïnvesteerd in assemblagebedrijven die zich voorbereiden op de productie van elektrische en hybride voertuigen. Dat is een goede zaak. Maar net als Vlaams minister-president Kris Peeters, pleit ik ervoor om meer te investeren in deze innovatieve economie. Om zo een nieuwe en noodzakelijke boost te geven aan de auto-industrie in Vlaanderen en opnieuw meer werkgelegenheid te creëren bij de toeleveranciers.”

De beste manier om productiebedrijven aan te moedigen om toch maar voor de elektrische auto te kiezen, is via een gezamenlijke aanbesteding die kan uitgaan van de verschillende overheden en geïnteresseerde Vlaamse bedrijven en organisaties. “Op die manier kan er in één klap een aanzienlijk aantal elektrische wagens worden besteld. Zo zijn de productiebedrijven zeker dat hun investeringen zullen lonen, worden de hoge ontwikkelingskosten overbrugbaar en zakt de prijs per wagen.”

Verder stelt Homans voor om – in navolging van Nederland - een Vlaams Platform Elektrische Auto op te richten. Dit platform moet dan een globale strategie ontwikkelen. “Hierin is plaats voor vertegenwoordigers van de verschillende overheden en administraties, de auto-industrie, netwerk- en verkeerssystemen (zoals netwerkbeheerders en energie- en brandstofbedrijven), verkeer en vervoer (De Lijn, transportondernemingen,…), universiteiten en advies- en ingenieursbureaus”, aldus Homans.

Homans betwijfelt of de suggestie van minister Lieten om elektrische auto’s tijdens de spits op de busstroken te laten rijden, veel zoden aan de dijk zal zetten. “Ik sta volledig achter het voorstel, maar De Lijn laat vandaag zelfs geen collectief woon-werkverkeer toe op deze busbanen. Het zou me dan ook verwonderen moest ze morgen wel elektrische auto’s op de vrije busbanen laten rijden.”

Henri1
7 januari 2010, 10:25
maddox

wat is het rendement van een motor aan 2000tpm op zijn optimale koppelpunt bvb. ?

ik dacht dat bij lage toeren (tijdens het accelereren) de motor net wanneer hij het meest energie zou moeten produceren daar net het minste produceert, zeg maar 10%
ik dacht dat bij hogere toeren, zijn optimaal punt dus, aan 2000tpm bvb hij rond de 30% haalt

Dus het principe is dat je de 'generator' laat draaien op zijn 'optimaal punt van 30% rendement' en dat je de electromotoren gebruikt omdat ze gewoon altijd efficient werken, werkt het geheel efficienter en energiezuiniger.

gewoonlijk zit men nog te lullen over de remenergie, maar daar zit inderdaad nog veel verborgen energie, maar feitelijk komt die energie nooit 100% gerecupereerd. zeg maar 50% remenergierecuperatie.

Er zou ook kunnen gedacht worden aan wisselstroom en een frequentievariator.

brother paul
7 januari 2010, 11:45
Er zou ook kunnen gedacht worden aan wisselstroom en een frequentievariator.

het probleem is precies dat batterijen gelijkstroom leveren, en moet omgezet worden van wisselstroom naar gelijkstroom bij regenerative braking en omgekeerd van gelijkstroom naar wisselstroom bij normaal rijden.
Men zit meestal te lullen over het rendement van het motor, zoals je zit te zeggen dat de verbranding in een motor bvb 97% efficient gebeurt, zit je daar volgens mij ook met een groot verlies

Intel is op de proppen gekomen met een maf systeem:
draadloze tranmissie van energie...
http://thefutureofthings.com/news/5763/intel-s-wireless-power-technology-demonstrated.html

en het werkt perfect, zeg maar 70% efficient, maar dat is efficienter dan uw laptop opladen bvb .

guido 007
7 januari 2010, 12:44
het probleem is precies dat batterijen gelijkstroom leveren, en moet omgezet worden van wisselstroom naar gelijkstroom bij regenerative braking en omgekeerd van gelijkstroom naar wisselstroom bij normaal rijden.
Men zit meestal te lullen over het rendement van het motor, zoals je zit te zeggen dat de verbranding in een motor bvb 97% efficient gebeurt, zit je daar volgens mij ook met een groot verlies

Intel is op de proppen gekomen met een maf systeem:
draadloze tranmissie van energie...
http://thefutureofthings.com/news/5763/intel-s-wireless-power-technology-demonstrated.html

en het werkt perfect, zeg maar 70% efficient, maar dat is efficienter dan uw laptop opladen bvb .

Een gelijkstroommotor kan toch ook perfect.
Ik geloof nooit dat ze bij ons omzetten naar wisselstroom.

maddox
7 januari 2010, 16:19
maddox

wat is het rendement van een motor aan 2000tpm op zijn optimale koppelpunt bvb ?
Ik dacht dat bij lage toeren (tijdens het accelereren) de motor net wanneer hij het meest energie zou moeten produceren daar net het minste produceert, zeg maar 10%

Hangt volledig af van de opbouw van die dieselmotor. Er zijn diesels die een max rendement van 50% halen, tegen 75 toeren per minuut, en er zijn diesels die hun max van 18% rendement halen tegen 35000 rpm..

Nope, een electromotor, haalt 0% rendement maar verbruikt het meest als die geblokkeerd staat, dan is het gewoon een verwarming. Vrij nutteloos als aandrijving.
En dan hebben we nog de verschillende types. Met of zonder permanent magneten, met of zonder koolborstels, gelijkstroom, wisselstroom, stappenmotor Thin gap, pancake, etc etc etc.

Bij gelijkstroommotoren is een haalbaar rendement van 50-85% zeer hoog. Bij wisselstroom-permanent magneet motoren is 97% haalbaar mits de beste materialen gebruikt zijn. Maar dat is alleen bij een bepaald toerental, want dat bepaald hoeveel vermogen er getrokken wordt, en welk uitgaand koppel met wel toerental gehaald word.

Leuk idee, maar wat als je niet zoveel vermogen nodig hebt? Opslaan in een peperdure accu, die als ze wat bereik moet leveren, nog duurder en zwaarder word. Ook blijf je aanhikken tegen 2 details. Complexiteit en gewicht- je zit met 2 motortechnologiën en accu's in 1 wagen zitten.
We spreken dan nog niet eens over kostprijs.

Gewoonlijk zit men nog te lullen over de remenergie, maar daar zit inderdaad nog veel verborgen energie, maar feitelijk komt die energie nooit 100% gerecupereerd. Zeg maar 50% remenergierecuperatie.
Regeneratief remmen. Hangt volledig af van de gebruikte motoren, gebruikte accu's en electronica. En dan nog eens de software om die electronica aan te sturen.

Je kan een elektromotor over zichzelf kortsluiten en een zeer effectieve rem hebben.
Je kan die energie ook naar een accu sturen, maar al dat vermogen zou wel eens teveel kunnen zijn voor of de electronica, accu's of de motoras. Daar komt de software heel hard bij kijken.

Ik wil de motoren niet meer tellen waarvan we de assen gewoon de kop hebben afgewrongen door snelle richtingswissels.

brother paul
7 januari 2010, 16:30
maddox ik wist dat jij dat beter ging uitleggen

maddox
7 januari 2010, 16:53
Met plezier.
Zulke kennis heb ik moeten opdoen voor de hobby nietwaar.
Bijvoorbeeld , dat regeneratief remmen kan ons, in een zwaargewicht machine, met accu's laten toekomen die 25% lichter zijn dan onze tegenstanders die geen regeneratief remmen hebben.
Nadeel, de snelheidsregelaars zijn dan ook evenredig duurder.

En dan is het afhankelijk van de motoren. We hebben bijvoorbeeld de klassieke Bosch 750 GPA, een 24V 40A gelijkstroom,permanent magneet borstelmotor. Perfect bruikbaar in combinatie met een bepaald regeneratief remmende snelheidsregelaar.
Maar we hebben ook bijvoorbeeld de pancake Perm 080 , weegt een mooie kilo minder, levert meer vermogen door de kortere, grotere diameter rotor met veel lagere interne weerstand, maar is 2.5 keer duurder.
Als je daar regeneratief mee remt met diezelfde snelheidsregelaar, blaas je de snelheidsregelaar gewoon op. Weer €400 opgegaan in magische rook.

no body
10 januari 2010, 13:21
Tja, Be heeft al een enorme achterstand tov de buurlanden... dat zal wel niemand verrassen...

Die ~ 9000 € korting verandert natuurlijk serieus het prijskaartje, als men daarbij nog rekening houdt met de zeer lage verbruiks- en onderhoudskosten, die de redelijk korte levensduur -max 10j- van het accupack zeker compenseren.
Nu nog voldoende quickcharge-laadpunten onderweg. Gelukkig woon ik aan de grens en rij ik meestal naar het buitenland, maar voor diegenen die centraal wonen is het hoog tijd dat er aktie ondernomen wordt betreft E-stations, tenminste langs de hoofd- en autosnelwegen.

Dit is geen reclame maar een vb. ;-) :

Een Tesla limousine (Model S) voor ~ 30.000 € vanaf einde 2011 ? ;-)
(260 km reikwijdte/ basisversie ?)

Pesentatiefilmpje op de weg: http://www.youtube.com/watch?v=HvzOdYVw6Pw

Details (engels):
http://green.autoblog.com/2009/03/26/tesla-model-s-50-000-ev-sedan-seats-seven-300-mile-range-0-6/

http://www.teslamotors.com/models/index.php
Vragen (FAQs*) en EU-versie.pdf ; reikwijdte tot 300 miles of 480 km mogelijk (optie)
* vb.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

wat zijn het toch allemaal schatjes met het uitdelen van die premies ...
ze gaan allicht nog zeggen dat ze het voor het milieu doen :-)
ik rijd met mijn vervuilende wagen tot hij het begeeft ...om hem dan te laten fiksen ...tot hij het weer begeeft ...enz enz ..en eens zien wie over een tijdsspanne van pakweg ..15 jaar het voordeligst is , en wie er het natuurvriendelijkst (hoewel dat me geen bal interesseert) is .
velen hebben al 3 wagens over 15 jaar gekocht , terwijl mijn puffer rijd tot er geen stukken meer voor te vinden zijn :-)

brother paul
10 januari 2010, 19:26
wat zijn het toch allemaal schatjes met het uitdelen van die premies ...
ze gaan allicht nog zeggen dat ze het voor het milieu doen :-)
ik rijd met mijn vervuilende wagen tot hij het begeeft ...om hem dan te laten fiksen ...tot hij het weer begeeft ...enz enz ..en eens zien wie over een tijdsspanne van pakweg ..15 jaar het voordeligst is , en wie er het natuurvriendelijkst (hoewel dat me geen bal interesseert) is .
velen hebben al 3 wagens over 15 jaar gekocht , terwijl mijn puffer rijd tot er geen stukken meer voor te vinden zijn :-)

he simpel toch, die electrische wagen. Want hij verbruikt dus echt wel het equivalent van 1-2l/100km, en electriciteit haalt wel een pak monopoliebelasting op zijn dak, maar is toch nog altijd niet belast zoals diesel/benzine.

Als je dus echt wel een pendelbeweging hebt die het equivalent is van nooit verder dan 100km rijden, kun je perfect met een electrisch voertuig de voeten uit.

het moet zelfs geen auto zijn voglens mij

bmw c1-electrisch
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/06/bmw-c1-e-concept-omdat-je-altijd-een-elektrische-scooter-wilde-hebben

Trike, hybrid, piaggio, met 2-3liter verbruik
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/20/rijtest-piaggio-mp3-hybrid

Fallen Angel
11 januari 2010, 12:45

De toekomst zit in de hybride voertuigen.
Voertuigen met een elektromotor en een generator. Ongeveer hetzelfde als een dieselelektrische locomotief.
Het voordeel van zo'n platform is dat dat enorm flexibel is aangezien die generator op eender welke brandstof kan werken naargelang de plaatselijke voorraad (biomassa/hout/ethanol/gas/aluminium/plantaardige olie/etc). En indien men plaatselijk geen brandstof heeft kan men elektrische batterijen voorzien.
Ook een voordeel daarvan is dat zo'n generator constant aan zijn meest efficiënte regime kan werken tov de huidige automotoren met variabel toerental (en efficiëntie).

PeterCC
16 januari 2010, 18:19
(...)

Als elektrische auto's echt de toekomst zijn dan is het dom om ze te subsidiëren. Als elektrische auto's echt de toekomst zijn dan moeten de constructeurs integendeel uitgedaagd worden om hun uiterste best te doen zodat een product kan ontstaan dat inderdaad beter is. Dat kan alleen wanneer met gelijke wapens wordt gestreden.

PeterCC
16 januari 2010, 19:07
(...)
Idd, gemiddeld zo´n 2-3 maal efficiënter, hier een studie van 2006, alle soorten motoren.
(idd, electriciteit door gas of olie opgewekt)

In de tabel wordt elektrische energie opgewekt uit aardgas met een rendement well to station van 52.5%. Dat lijkt inderdaad realistisch als van een STEG centrale gebruik wordt gemaakt. Die STEG centrales kunnen blijkbaar een elektrisch rendement tot 61% halen. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale ) Van die 61% moeten nog de verliezen van het winnen van het aardgas en het transport tot de centrale afgetrokken worden.
Goed punt.
Maar in de tabel verbruikt de Tesla 110 Wh/km. Als je de cijfers van de Jetta diesel (50mpg) omrekent komt die op ongeveer 600 Wh/km, bijna 6 keer zo hoog als de Tesla. Als die dieselmotor in de Jetta een realistische 30% rendement haalt zou de Tesla dus 180% moeten halen uit zijn elektrische motor. Lijkt mij technisch niet geloofwaardig.
Als een meer realistisch elektrisch motorrendement van 90% wordt aangenomen verbruikt de Tesla ongeveer evenveel well to wheel als de hybride of de diesel.
Ik denk dat dat dichter bij de werkelijkheid aansluit.

brother paul
17 januari 2010, 09:19
Als elektrische auto's echt de toekomst zijn dan is het dom om ze te subsidiëren. Als elektrische auto's echt de toekomst zijn dan moeten de constructeurs integendeel uitgedaagd worden om hun uiterste best te doen zodat een product kan ontstaan dat inderdaad beter is. Dat kan alleen wanneer met gelijke wapens wordt gestreden.

Je moet daar eens op letten, de constructeurs hebben al 100 jaar de kans om electrische voertuigen op de markt te zetten. Ze blokkeren al jaren op de capaciteit van de batterijen.

Er bestaat dus geen 'onzichtbare hand' die deze industrie zal overtuigen om die voertuigen te beginnen maken.
IN 2000 gingen ze tegen 2010 hybriden op de markt brengen, gingen ze de FUELCELL waterstof auto op de markt zetten etc.

We zijn nu 2010 en waar zijn al die FUELCELL auto's ? waar zijn al die hybrides tenzij bij Toyota ? waar koop je al die electrische auto's ?

brother paul
17 januari 2010, 09:39
In de tabel wordt elektrische energie opgewekt uit aardgas met een rendement well to station van 52.5%. Dat lijkt inderdaad realistisch als van een STEG centrale gebruik wordt gemaakt. Die STEG centrales kunnen blijkbaar een elektrisch rendement tot 61% halen. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale ) Van die 61% moeten nog de verliezen van het winnen van het aardgas en het transport tot de centrale afgetrokken worden.
Goed punt.
Maar in de tabel verbruikt de Tesla 110 Wh/km. Als je de cijfers van de Jetta diesel (50mpg) omrekent komt die op ongeveer 600 Wh/km, bijna 6 keer zo hoog als de Tesla. Als die dieselmotor in de Jetta een realistische 30% rendement haalt zou de Tesla dus 180% moeten halen uit zijn elektrische motor. Lijkt mij technisch niet geloofwaardig.
Als een meer realistisch elektrisch motorrendement van 90% wordt aangenomen verbruikt de Tesla ongeveer evenveel well to wheel als de hybride of de diesel.
Ik denk dat dat dichter bij de werkelijkheid aansluit.

bekijk dat grafiekje eens

http://pics.tdiclub.com/data/503/1366efficiency_RPM_graph_ALH_circleda.JPG

PeterCC
17 januari 2010, 12:36
Je moet daar eens op letten, de constructeurs hebben al 100 jaar de kans om electrische voertuigen op de markt te zetten. Ze blokkeren al jaren op de capaciteit van de batterijen.

Er bestaat dus geen 'onzichtbare hand' die deze industrie zal overtuigen om die voertuigen te beginnen maken.

IN 2000 gingen ze tegen 2010 hybriden op de markt brengen, gingen ze de FUELCELL waterstof auto op de markt zetten etc.

We zijn nu 2010 en waar zijn al die FUELCELL auto's ? waar zijn al die hybrides tenzij bij Toyota ? waar koop je al die electrische auto's ?

Inderdaad. Waarom niet? Omdat de oplossingen vandaag niet goed genoeg zijn. Als het product zichzelf niet kan verkopen komt het er niet. En dat is goed. Het is wachten tot iemand met het goede idee komt.

PeterCC
17 januari 2010, 12:36
bekijk dat grafiekje eens

http://pics.tdiclub.com/data/503/1366efficiency_RPM_graph_ALH_circleda.JPG

Ik zie enkel een logo. Is het dat wat je bedoelt?

PeterCC
17 januari 2010, 12:40
(...)
Homans betwijfelt of de suggestie van minister Lieten om elektrische auto’s tijdens de spits op de busstroken te laten rijden, veel zoden aan de dijk zal zetten. “Ik sta volledig achter het voorstel, maar De Lijn laat vandaag zelfs geen collectief woon-werkverkeer toe op deze busbanen. Het zou me dan ook verwonderen moest ze morgen wel elektrische auto’s op de vrije busbanen laten rijden.”

Is de Lijn dan eigenaar van die vrije busbanen?

guido 007
17 januari 2010, 19:06
Is de Lijn dan eigenaar van die vrije busbanen?

Nee De Lijn is geen eigenaar. De busbanen zijn wel speciaal voor De Lijn aangelegd en / of voorbehouden, en daar wringt het schoentje.

PeterCC
23 januari 2010, 16:48
Nee De Lijn is geen eigenaar. De busbanen zijn wel speciaal voor De Lijn aangelegd en / of voorbehouden, en daar wringt het schoentje.
Dacht ik al.
Wie heeft dan betaald voor die busbanen? De overheid en dus de belastingbetaler.
Wie betaalt beslist. Als de overheid beslist dat elektrische voertuigen die busbanen mogen gebruiken dan heeft de Lijn daar niet over te piepen.
Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat iedereen die voor die busbanen heeft betaald er mag van gebruik maken.

guido 007
23 januari 2010, 17:11
Dacht ik al.
Wie heeft dan betaald voor die busbanen? De overheid en dus de belastingbetaler.
Wie betaalt beslist. Als de overheid beslist dat elektrische voertuigen die busbanen mogen gebruiken dan heeft de Lijn daar niet over te piepen.
Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat iedereen die voor die busbanen heeft betaald er mag van gebruik maken.

Dus je wilt ook over het spoor rijden?
Banden van de velgen en ju maar.

rikbe
23 januari 2010, 18:24
Dacht ik al.

DUs iedereen.

maddox
23 januari 2010, 18:57
Busbanen speciaal aangelegd? In veel gevallen een paar verkeersborden en witte lijnen. In een paar gevallen autovallen , en dat is het zowat.

Fieseler
24 januari 2010, 22:34
Hoe zit het eigenlijk met de The Air Car MDI?
Die compressiewagens van dr Negre

Ik ben dat een jaar of acht geleden beginnen te volgen maar nu is het wer een paar jaar stil rond dit project.

maddox
24 januari 2010, 22:35
Ik denk dat dat idee doodgevallen is op enkele details. Bijvoorbeeld dat de persluchttanks of te zwaar waren, of geen goedkeuring kregen tot gebruik op de openbare weg.

Fieseler
24 januari 2010, 22:52
Ik denk dat dat idee doodgevallen is op enkele details. Bijvoorbeeld dat de persluchttanks of te zwaar waren, of geen goedkeuring kregen tot gebruik op de openbare weg.

ging hij de tanks niet in compomeer/polymeer maken? Is toch niet zwaar?
Veiligheid? Misschien maar wat dan met LPG tanks?

Ik denk ook dat hij geen antwoord had op de afkoeling tijdens expansie.

Nu ik er aan denk: hoe gaat dat met de electrische wagens? Verliezen die niet enorm veel power aan airco (waar de luchtexpander gen last van heeft :-D) en verwarming of is dat verwaarloosbaar?

maddox
24 januari 2010, 23:29
ging hij de tanks niet in compomeer/polymeer maken? Is toch niet zwaar?
Met de drukken nodig zijn composiet tanks met voldoende volume nog steeds zwaar. En composiettanks zijn niet geliefd bij de desbetreffende keuringsinstanties als het op mobiele toepassingen aankomt.
Veiligheid? Misschien maar wat dan met LPG tanks?
LPG tank, 30 bar testdruk, commerciele stikstoffles 300 bar testdruk.

Ik denk ook dat hij geen antwoord had op de afkoeling tijdens expansie.
Alle oplossingen daar vragen voor ruimte en/of gewicht. Het kan wel.

Grappig, torpedo's hadden hetzelfde probleem. De eerste modellen op perslucht waren zeer beperkt in bereik en snelheid. Toen kwam er iemand op't idee om iets te verbranden in die doorgeblazen perslucht, en zo meer gas en meer gasdruk te hebben, evenals de afkoeling tegen te gaan. Maar om oververhitting tegen te gaan, is men later begonnen met wat zeewater in die verbandingskamer te spuiten, om zo nog meer gas te creeren, in de vorm van stoom en verbrandingsgassen.
Dan om het nog te verbeteren, werd er meer zuurstof in de perslucht gefrot. Wat nog meer bereik en snelheid opleverde, cumulerende in de Japanse Lange Lans torpedo's (http://en.wikipedia.org/wiki/Type_93_torpedo)die ipv perslucht pure zuurstof gebruikten.

Nu ik er aan denk: hoe gaat dat met de electrische wagens? Verliezen die niet enorm veel power aan airco (waar de luchtexpander gen last van heeft :-D) en verwarming of is dat verwaarloosbaar?

Je bent 2-3 kw/u kwijt aan de airco. Da's een hoop als je maar een beperkte accu bijhebt.

Fieseler
24 januari 2010, 23:33
Met de drukken nodig zijn composiet tanks met voldoende volume nog steeds zwaar. En composiettanks zijn niet geliefd bij de desbetreffende keuringsinstanties als het op mobiele toepassingen aankomt.

LPG tank, 30 bar testdruk, commerciele stikstoffles 300 bar testdruk.

Alle oplossingen daar vragen voor ruimte en/of gewicht. Het kan wel.

Grappig, torpedo's hadden hetzelfde probleem. De eerste modellen op perslucht waren zeer beperkt in bereik en snelheid. Toen kwam er iemand op't idee om iets te verbranden in die doorgeblazen perslucht, en zo meer gas en meer gasdruk te hebben, evenals de afkoeling tegen te gaan. Maar om oververhitting tegen te gaan, is men later begonnen met wat zeewater in die verbandingskamer te spuiten, om zo nog meer gas te creeren, in de vorm van stoom en verbrandingsgassen.
Dan om het nog te verbeteren, werd er meer zuurstof in de perslucht gefrot. Wat nog meer bereik en snelheid opleverde, cumulerende in de Japanse Lange Lans torpedo's (http://en.wikipedia.org/wiki/Type_93_torpedo)die ipv perslucht pure zuurstof gebruikten.

Je bent 2-3 kw/u kwijt aan de airco. Da's een hoop als je maar een beperkte accu bijhebt.

Thanks M voor de uitleg.
Maar Negre's motor werkt niet als een torpedo.

BTW:de Duitse en Amerikaanse torpedo's hadden allerhande problemen...;-)

maddox
24 januari 2010, 23:39
Negre's systeem werkt helaas wel exact zoals de eerste torpedo's.
Alleen de opslagdruk zou veel hoger zijn, om een bruikbaar bereik met een auto te halen zonder met een tankwagen aan persluchttank rond te snorren.
De pure perslucht torpedo's waren niet echt straf hoor. Paar kilometers bereik tegen 50 km/u voor 800 kg gestroomlijnde vis.

De US pre-WO II torpedo's waren te fragiel met hun ongetest magnetisch pistool en de belabberde mechanische backup.

brother paul
24 januari 2010, 23:40
Hoe zit het eigenlijk met de The Air Car MDI?
Die compressiewagens van dr Negre

Ik ben dat een jaar of acht geleden beginnen te volgen maar nu is het wer een paar jaar stil rond dit project.

dat is toch niet efficient, je verliest teveel energie ?

maddox
24 januari 2010, 23:45

Ook dat. Eerst mechanische energie omzetten in electriciteit, dan terug naar mechanische energie, om dat dan met de nodige verliezen op te slaan.

Je komt ongeveer hetzelfde uit als gewoon brandstof auto's, of zelfs nog een beetje slechter. Het enige voordeel was dat er geen taxen op perslucht zitten.

Fieseler
25 januari 2010, 08:50
Negre's systeem werkt helaas wel exact zoals de eerste torpedo's.
Alleen de opslagdruk zou veel hoger zijn, om een bruikbaar bereik met een auto te halen zonder met een tankwagen aan persluchttank rond te snorren.
De pure perslucht torpedo's waren niet echt straf hoor. Paar kilometers bereik tegen 50 km/u voor 800 kg gestroomlijnde vis.

De US pre-WO II torpedo's waren te fragiel met hun ongetest magnetisch pistool en de belabberde mechanische backup.

Dit is uit mijn passief geheugen: Negre's motor draait echt op pistons en cilinders. Ik heb altijd voorgehad dat die torpedo's op een schoepensysteem/turbine werkten.Maar ik kan mis zijn hé.

De torpedokrisis van de Duitsers heeft hun misschien wel de oorlog gekost. magnetische ontsteking, mechanisch slagpistool, giro's, balasttanks...alles was klote...

Fieseler
25 januari 2010, 08:53

Wat er ook van zei: hét grote energievraagstuk van vandaag is geenszins "waar halen we de energie vandaan" maar "hoe slaan we hem op om hem te transporteren".
Daar draait alles om.

maddox
25 januari 2010, 09:06
Dit is uit mijn passief geheugen: Negre's motor draait echt op pistons en cilinders. Ik heb altijd voorgehad dat die torpedo's op een schoepensysteem/turbine werkten.Maar ik kan mis zijn hé.

De torpedokrisis van de Duitsers heeft hun misschien wel de oorlog gekost. magnetische ontsteking, mechanisch slagpistool, giro's, balasttanks...alles was klote...

De kleinere turbines nodig voor Torpedo's waren quasie onbouwbaar in't begin van de torpedo's. De toerentallen waren veel te hoog. Dus gebruikte men 2 tot 6 cylinder "stoommotoren". Het was pas veel latere dat betrouwbare turbine torpedo's gebruikt werden werden.

Mijn kennis komt hier (http://www.navweaps.com/Weapons/index_weapons.htm)vandaan.

Een ander soort van motor dat bruikbaar zou zijn is de schottenmotor/pomp.
maar mijn ervaring hiermee is dat ze snel slijten. Hun eenvoudige constructie en enorm koppel zijn wel een voordeel. Zelfs een huisvrouw met een dopsleutelset zou zo eentje kunnen reviseren.

Fieseler
25 januari 2010, 10:23
De kleinere turbines nodig voor Torpedo's waren quasie onbouwbaar in't begin van de torpedo's. De toerentallen waren veel te hoog. Dus gebruikte men 2 tot 6 cylinder "stoommotoren". Het was pas veel latere dat betrouwbare turbine torpedo's gebruikt werden werden.

Mijn kennis komt hier (http://www.navweaps.com/Weapons/index_weapons.htm)vandaan.

Een ander soort van motor dat bruikbaar zou zijn is de schottenmotor/pomp.
maar mijn ervaring hiermee is dat ze snel slijten. Hun eenvoudige constructie en enorm koppel zijn wel een voordeel. Zelfs een huisvrouw met een dopsleutelset zou zo eentje kunnen reviseren.

Thx bro voor de informatie.

PeterCC
30 januari 2010, 16:21
Ook dat. Eerst mechanische energie omzetten in electriciteit, dan terug naar mechanische energie, om dat dan met de nodige verliezen op te slaan.

Je komt ongeveer hetzelfde uit als gewoon brandstof auto's, of zelfs nog een beetje slechter. Het enige voordeel was dat er geen taxen op perslucht zitten.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een perslucht auto het rendement van een standaard auto kan halen.
Vooral de compressor is een probleem. Het rendement ligt blijkbaar in de orde van 10%. http://www.p2pays.org/ref/32/31312.pdf
Voor de hele keten:
-elektriciteitsopwekking: 40%
-compressor: 10%
-motor: 70% ( http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed-air_energy_storage )
Kom je tot ongeveer 3% energierendement. Dat is toch echt wel heel laag.

PeterCC
30 januari 2010, 16:22
(...)

Goeie vraag bij deze winterse temperaturen: hoe verwarm je een elektrische wagen?

maddox
31 januari 2010, 02:29
Goeie vraag bij deze winterse temperaturen: hoe verwarm je een elektrische wagen?

Vrij gemakkelijk, met een elektrische verwarming, je boet alleen sterk in aan bereik.

brother paul
31 januari 2010, 12:07
Vrij gemakkelijk, met een elektrische verwarming, je boet alleen sterk in aan bereik.

of een airco, win je al wat aan efficientie,
of je houdt de warmte bij die vrijkomt bij het opladen van de batterij, heb je wel echt een warme auto bij de start. Dat is wat anders hé

Micele
31 januari 2010, 15:55
of een airco, win je al wat aan efficientie,
of je houdt de warmte bij die vrijkomt bij het opladen van de batterij, heb je wel echt een warme auto bij de start. Dat is wat anders hé

Electromotoren geven toch ook nog eens warmte af, wat is daar mee ?
Voldoende is het niet, maar toch.

Natuurlijk zal er ook gebruikt gemaakt worden van een moderne standkachel (Standheizung) eventueel op ethanol-85

http://www.focus.de/auto/news/iaa-2009-zulieferer-moderne-technik-fuer-das-auto-der-zukunft_aid_434937.html
..
Um die Heizung von Elektroautos und Pkw mit besonders sparsamen Verbrennungsmotoren kümmert sich Eberspächer. Bei Autos mit Spar- oder Elektro-Antrieben reicht die Motorabwärme nicht aus, um den Innenraum zu heizen. Deshalb müssen neue Lösungen geschaffen werden. Wie dies aussehen könnte, zeigt der Zulieferer mit Hilfe des Elektro-Konzeptfahrzeugs Rinspeed iChange. Hier hat Eberspächer sowohl eine Elektro- als auch eine Ethanol-85-Heizung eingebaut. Der Vorteil der Ethanol-Heizung ist, dass sie keinen Strom aus der Fahrzeugbatterie benötigt, was die Reichweite des Stromautos erweitert. Dafür braucht die Elektroheizung keinen Zusatztank und der Weg zur Tankstelle entfällt.
...

http://www.eberspaecher.com/servlet/PB/menu/1059959_l1/index.html

brother paul
31 januari 2010, 17:22
Wat er ook van zei: hét grote energievraagstuk van vandaag is geenszins "waar halen we de energie vandaan" maar "hoe slaan we hem op om hem te transporteren".
Daar draait alles om.

De efficientie wordt bekeken van well to wheel. Van bron tot wiel.

Fallen Angel
31 januari 2010, 21:34
Ja maar die vult ge binnen de 10 minuten terug op en ge zijt weer onderweg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Technical details

The car has four separate 120 kW wheel motors, sourced from British firm PML Flightlink, providing all-wheel drive and regenerative braking (no conventional disc brakes are planned), with a total output of 480 kW (650 bhp).

Its body is made from carbon fiber and Kevlar composites.

The Lightning GTS accelerates to 97 km/h (60 mph) in less than 4 seconds and has a top speed of 209 km/h (130 mph).
[edit] Battery

The battery is a 36 kWh Altairnano NanoSafe lithium-titanate battery pack which will take about 10 minutes to recharge, assuming the substantial amount of power required is available. A full charge should give the vehicle a range of 300 km (188 miles). It has an expected lifetime of 12 years and retains 80% of its capacity after 15,000 deep cycles.

Alleen de prijs van 120 000 pond is een beetje veel voor mij. Ook de topsnelheid valt wat tegen vind ik.

guido 007
31 januari 2010, 21:42
Misschien van voor kleine wielen en vanachter grote wielen leggen, rijdt je steeds bergaf.

Fallen Angel
31 januari 2010, 21:44
Soit volgens mij ligt de toekomst nog altijd bij plugin hybrides met een multi-fuel turbo jetmotor als generator.

Zo'n auto zou op alle mogelijke energiebronnen kunnen rijden. Van hout, benzine, diesel, alcohol, aluminium, waterstof tot elektriciteit.

En het leuke aan een jetmotor is dat ze enorm veel pk's leveren voor hun kleine gewicht en omvang.
Op die manier combineer je de voordelen van een jetmotor (hoog pk en licht gewicht) met die van een electrische aandrijving (hoge torsie en snelle acceleratie).
Zo zouden ecologische auto's wat meer oomph hebben in tegenstelling tot de huidige ecodozen.:roll:

maddox
31 januari 2010, 21:47
36 Kw terug laden op 10 minuten, da's wel vragen voor een 400V 600A net connectie...

Niet echt op elke straathoek te vinden.

Om thuis te laden, met een zware thuisinstallatie van 400V 64 A ben je eventjes wat langer bezig. Zo'n 90 minuten. En ga je kabels zien verkleuren en de isolatie zacht worden.

Eneuh, dan moeten je buren ook niet willen laden. De zekeringen en meter van die installatie kunnen het wel, maar uiteindelijk is het wijkverdeelstation ook gelimiteerd.

Fallen Angel
31 januari 2010, 21:52
36 Kw terug laden op 10 minuten, da's wel vragen voor een 400V 600A net connectie...

Niet echt op elke straathoek te vinden.

Om thuis te laden, met een zware thuisinstallatie van 400V 64 A ben je eventjes wat langer bezig. Zo'n 90 minuten. En ga je kabels zien verkleuren en de isolatie zacht worden.

Eneuh, dan moeten je buren ook niet willen laden. De zekeringen en meter van die installatie kunnen het wel, maar uiteindelijk is het wijkverdeelstation ook gelimiteerd.

Een doorsnee hoogspanningscabine in publieke gebouwen zou dat moeten aankunnen.
Een tweede oplossing zou zijn wanneer het tankstation zelf ook een batterijpack of ander soort van opslag heeft die snel grote hoeveelheden energie kan vrijlaten.

brother paul
31 januari 2010, 21:59
Ik vind die volta anders een prachtig concept
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/16/officieel-chevrolet-volt-nu-zonder-lelijke-mensen

ik had altijd gedacht waarom zitten die dommerikken van vakbonden die SUV te vragen, ze hadden toch allang moeten onderhandelen over die VOLTA.

Kijk je maakt dat karretje, enje maakt een wetje dat je alleen in Brussel mag rijden met een pluginhybrid... Afzet gegarandeerd...

TomB
1 februari 2010, 05:28
Zouden ze niet beter gewoon in elk van die 'laadstations' een pak voorgevulde batterijen leggen zodat ge op een paar minuten terug aan het rijden zijt? Ouwe uitpakken (met een clark of zo) en nieuwe insteken, en rijden maar.

Gewoon een huurcontractje waarbij zij eigenaar blijven van de batterijen zodat ge u tevens ook geen zorgen moet maken over levensduur en vervanging, wat tevens nog een ander bezwaar tegen dat soort wagens wegneemt.

guido 007
1 februari 2010, 05:42
Zouden ze niet beter gewoon in elk van die 'laadstations' een pak voorgevulde batterijen leggen zodat ge op een paar minuten terug aan het rijden zijt? Ouwe uitpakken (met een clark of zo) en nieuwe insteken, en rijden maar.

Gewoon een huurcontractje waarbij zij eigenaar blijven van de batterijen zodat ge u tevens ook geen zorgen moet maken over levensduur en vervanging, wat tevens nog een ander bezwaar tegen dat soort wagens wegneemt.

Duur, zeer duur

brother paul
1 februari 2010, 08:27

volgens mij moet je gewoon een electrogroepje als aanhangwagentje vooruittrekken als je naar het zuiden wilt met uw electrische wagen. Dan vul je de tank van de groep met 50liter en ben je weg. Klinkt nu misschien belachelijk, maar is feitelijk zo belachelijk niet.

Jantje
1 februari 2010, 09:06
Hoewel de electrische auto een milieuvriendelijke oplossing lijkt voor de CO² uitstoot, is dit voertuig zeer milieuvervuilend.

En nog eens een aardolievreter.
Om deze voertuigen een beetje te kunnen laten opboksen tegen de verbrandingsmotor aangedreven voertuigen, moeten ze zeer licht zijn en dus uit polyester gemaakt worden daar waar deze staal kan vervangen.
Polyester is echter een petrochemisch product en vergt veel aardolie als basisgrondstof.
De CO² uitstoot voor het produceren van de nodige polyester ligt even hoog als de uitstoot van een gemiddelde verbrandingsmotor in een voertuig op +/-10 jaar.

In gebruik is de electrische auto dus CO² vriendelijk, doch in productie is hij op alle vlakken zwaar milieuvervuilend en komt hij ver achter de huidige voertuigen in milieuvriendelijkheid.

Daarna krijg je nog een ander probleem.
De huidige stalen voertuigen kan men tot 90% hergebruiken voor de productie van nieuwe voertuigen.
De polyestere electrische voertuigen kan men slechts voor 25% hergebruiken.

En bij een ongeval moet men de beschadigde onderdelen vervangen en wegwerpen.

Het is dus niet enkel het probleem van de accu's dat in het nadeel van deze voertuigen speelt, maar heel het voertuig zelf ook.

maddox
1 februari 2010, 09:20
Een tweede oplossing zou zijn wanneer het tankstation zelf ook een batterijpack of ander soort van opslag heeft die snel grote hoeveelheden energie kan vrijlaten.

De hoogspanningskabine op't werk kan 1000A op 11000V leveren. Da's goed voor 430 wagens in "huiselijke kring", of 45 wagens in snelladen.

Da's gezien met de 36Kw accu. Da's elke 100-150 km gaan "tanken".Die 300 km opgegeven is voor een sportwagen in extreem zuinige omstandigheden.

Een gezinswagen zal dan eerder 2 van die accu's nodig hebben om een bereik te halen ongeveer een derde van wat een moderne gezinswagen doet op 1 tank.

brother paul
1 februari 2010, 10:29
Hoewel de electrische auto een milieuvriendelijke oplossing lijkt voor de CO² uitstoot, is dit voertuig zeer milieuvervuilend.

En nog eens een aardolievreter.
Om deze voertuigen een beetje te kunnen laten opboksen tegen de verbrandingsmotor aangedreven voertuigen, moeten ze zeer licht zijn en dus uit polyester gemaakt worden daar waar deze staal kan vervangen.
Polyester is echter een petrochemisch product en vergt veel aardolie als basisgrondstof.
De CO² uitstoot voor het produceren van de nodige polyester ligt even hoog als de uitstoot van een gemiddelde verbrandingsmotor in een voertuig op +/-10 jaar.

In gebruik is de electrische auto dus CO² vriendelijk, doch in productie is hij op alle vlakken zwaar milieuvervuilend en komt hij ver achter de huidige voertuigen in milieuvriendelijkheid.

Daarna krijg je nog een ander probleem.
De huidige stalen voertuigen kan men tot 90% hergebruiken voor de productie van nieuwe voertuigen.
De polyestere electrische voertuigen kan men slechts voor 25% hergebruiken.

En bij een ongeval moet men de beschadigde onderdelen vervangen en wegwerpen.

Het is dus niet enkel het probleem van de accu's dat in het nadeel van deze voertuigen speelt, maar heel het voertuig zelf ook.

je moet er nu geen puree van maken:
kijk een carosserie kost bvb 2000euro voor een auto. Die 2000euro componenten in plastiek zullen ONMOGELIJK meer dan2000euro petroleum bevatten, zeg maar 200euro petroleum. Als het lichtgewicht is, en je hebt 200kg panelen, moet je nu niet gaan fantaseren dat daar dan meer dan 2000liter petroleum in zit verwerkt om die 200kg panelen te produceren...

de auto verbruikt bvb 2liter per 100kilomter, of 2000liter op 100.000Km, of 8000liter op zijn lifetime gerekend.

snap je nu een beetje waar uw discours naar toe gaat ? Je focust op de verkeerde problemen, het is het 'totaalbeeld' die telt

Dan uw recyclage van polyester, ze kunnen netzogoed mais-plastiek gebruiken en zo'n panelen gaan wel oneindig lang mee, zie bij de smarts, ik wil maar zeggen waar zit uw petroleum dan, nergens meer? dus nu niet alle problemen door elkaar klutsen en een hutsepot van maken.

Voltian
1 februari 2010, 12:12

Een straffe uitspraak. Het JRC heeft verschillende wagens onderzocht maar voor een vgl. met electrische wagens was het nog net te vroeg: http://ec.europa.eu/environment/ipp/pdf/jrc_report.pdf (studie is van 2008)

Waarop baseer je deze uitspraak?, heb je een recentere studie gezien?...

Micele
1 februari 2010, 15:38
Idd...
Of van spoorlijn(kabines)...
3,3 kV of 25 kV (HST)... :-);-)

www.mo.be
Frankrijk investeert in oplaadnetwerk elektrische auto's

BRUSSEL, 7 oktober 2009 (IPS) - Frankrijk lanceert een ambitieus plan om de elektrische auto te promoten. De Franse overheid investeert onder meer anderhalf miljard euro in de aanleg van een netwerk van oplaadstations voor elektrische voertuigen.
...
Borloo verwacht dat elektrische voertuigen tegen 2025 goed zullen zijn voor meer dan een kwart van de verkochte voertuigen.

Beetje meer info paste-copy ;-)
http://www.lightningcarcompany.co.uk/qanda.php

Q. How long does it take to charge the Lightning?
A. There are likely to be three options:
1. - Overnight using a domestic power supply
2. - a couple of hours using a 3 phase power supply
3. - and just 10 minutes using a fast charge unit.

Q. How will the Lightning be charged away from home?
A. Standard single phase home type power source can be used to charge overnight and is available just about anywhere by using the onboard charger.
For a fast charge a 3 phase power supply is required and with the interest in electric powered vehicles increasing significantly, more high power charging stations will be installed.
Most garage forecourt and industrial areas already have this level of high power source available and therefore can be fitted with a universal charging station.

Q. How does the Lightning charge its battery system?
A. The Lightning has a built in battery charging and control system. Simply plug the car's charging lead into your home's electric power point and you'll soon be charged and ready for the next journey. The lead is 12 feet long (optional 20 foot extension cable available). The electronics take care of various power sources that it can receive power from. It's as simple as that! There are a number of different sources that can be utilised with this cable and charging times can vary depending on the state of the batteries and also the power source chosen.

Q. Do the batteries require any cooling or heating and will the car operate in low winter temperatures?
A. The NanoSafe™ batteries are designed to be used in vehicles and hostile environments and will work in temperatures between 75°C and minus 30°C. Unlike standard Lithium-Ion batteries in electric vehicles these don't need to be kept cool when charged/used or heated to get them to perform in sub zero temperatures.

Q. Are the batteries like the "laptop variety" of small cells, thousands of which are used for the battery pack?
A. No, each NanoSafe™ battery unit is about the size of a large car battery and only thirty such units make up a complete battery pack. These are situated in the car to give the desired ultra low “centre of gravity” and optimum weight distribution both front and rear

Q. Do the batteries take up the entire boot and bonnet space?
A. As there's no fuel tank, the Lightning GT offers plenty of boot space with golf clubs no problem! The batteries are only 9” high ensuring additional bonnet space is also available. Locating the batteries in the optimum position allows the Lightning to have ‘designed-in’ weight distribution and low roll centres. This, combined with the high technology chassis, will achieve excellent road holding performance dynamics.
...
The Lightning has no large fuel tank. Instead it incorporates a state of the art NanoSafe™ battery system. NanoSafe™ batteries use nano titanate materials instead of graphite which makes them far more thermally stable – there are no toxics or heavy metals used in NanoSafe™ batteries.

http://www.lightningcarcompany.co.uk/nanosafe.php

NanoSafe™Until now, battery technology has hindered electric vehicle innovation. In 2000, US company Altairnano Inc. established a research programme to create an ultra safe, high power battery using cutting-edge Nanotechnology. The result of their hard work is the NanoSafe™ battery.

SAFER - NanoSafe™ batteries use nano titanate materials instead of graphite which makes them far more thermally stable - there are no toxics or heavy metals used in NanoSafe™ batteries.

LONGER-LASTING - NanoSafe™ batteries have a life expectancy of 12+ years, versus the 3-5 year usable life of other batteries. NanoSafe™ can retain up to 85% charge capacity after 15,000 charges.

FASTER CHARGE - NanoSafe™ batteries can be recharged in approximately 10 minutes, rather than the hours required by many other rechargeable batteries.

MORE POWERFUL - With instantaneous power even at extreme temperatures, NanoSafe™ batteries deliver power per unit weight and unit volume several times that of conventional Lithium-Ion batteries.

NanoSafe™ is the power supply choice of Phoenix Motorcars for their Sport Utility Truck. www.phoenixmotorcars.com

NanoSafe™ has also powered the world record beating EV dragster driven by Dennis Berube in Tucson Arizona on December 30th 2007, during which he achieved a top speed of over 160mph in under 8 seconds.

vb van E-SUV én charging time:
http://www.phoenixmotorcars.com/vehicles/suv-specifications.php

Range
Urban (UDDS): 100+ miles per charge
Highway (HFEDS): 100+ miles per charge

Charging Time
On-Board Vehicle 6.6KW Charger: 5 to 6 hours
Off-Board High-Power 250KW Charger: Under 10 min. to 95% SOC

Men kan deze goedkope zware SUV (2200 kg) natuurlijk niet met die lichte sportwagen Lightning GT (1220 kg) vergelijken ondanks identieke batterijen, het verbruik van de aerodynamischere en lichtere sportwagen is veel lager, zie het rijbereik van 188 miles tegen 100 miles, daarbij heeft de GT veel betere techniek o.a. het regeneratief opladen vd accu´s tijdens het remmen:

Citaat
Q. How does the regenerative braking work?
A. When you brake, the car's kinetic energy is converted to heat through friction - throwing away the energy that was previously used to accelerate the car. In city driving, about 30 percent of a typical car's engine output is lost to braking. This proportion drops to almost zero in highway driving, where braking is much less frequent.

An electric vehicle uses an electric motor to create torque to drive its wheels. When an electric vehicle is approaching a stop light, it doesn't create friction and useless heat in order to slow down. Instead it reverses its electric motor turning it into an electric generator, creating electricity which is fed back into the battery and stored for future use. In fact any time an electric vehicle decelerates it causes the system to use the vehicle’s momentum to generate electricity.

Nog 5 of meer jaar geduld, en het wordt 5 minuten, gewoon aan het klassieke E-station (roken en gsm-en niet verboden), wat gescheiden naast een gewoon tankstation.

Die goede 5 jaar zullen er vooral meer plug-in hybrides op downsizing turbo-benzines/diesels als generator (voor de Li-ion accu´s) én reservemotor (hoog rijbereik) op de markt verkocht worden; na die 5 jaar hoop ik dat de accu´s een beter rendement halen (ook gewicht/kWh) en dan zullen er meer 100% E-auto´s komen, vooral in ballingsgebieden.

Micele
3 februari 2010, 15:18

Idd

Die changing of swap stations bestaan al (prototypes of zelfs meer Japan ?) , na een minuutje rijdt je met andere volle accu´s weg, probleempje enkel E-auto´s met gestandariseerde accuafmetingen en E- en mech.- connecties kunnen aan die bepaalde charging stations een nieuwe accu halen.

De identieke lege accu wordt wegggezet accu-laadmagazijn of -kelder, daar duurzaam (langzaam) opgeladen voor een klant die 12 uren later komt bvb.

Naargelang ouderdom= restcapaciteit van uw accu betaald men x/kWh.
Data kunnen dmv chip of streepjescode ofzo uitgelezen worden.
Restcapaciteit kan gemeten worden, rekening volgt...
met leasingcontract natuurlijk.

Dit was de allereerste demonstratie in Yokohama, Japan.
http://www.yokohamaliving.com/2009/05/15/better-place-battery-swap-station-in-yokohama/

May 15, 2009 by admin

Well, this is another first for Yokohama as well as being a first for the world. As previously mentioned on Yokohama Living, Better Place, has come to Japan, specifically Yokohama. Better Place is an American company that plans, with the cooperation of others, to bring dramatic changes to the automobile industry by implementing and electric car infrastructure that would help reduce the world’s dependence on oil. You can read more about what they are about at the Better Place website.

Just recently Yokohama was the venue for the first ever demonstration of the a Better Place battery swap station. In the following video you can see a demonstration of how the battery swap happens. You can check out more videos on the Better Place website.

ook: http://www.google.be/search?sourceid=navclient&aq=1h&oq=&hl=de&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=electric+battery+swap+station

PeterCC
13 februari 2010, 14:00
Idd

Die changing of swap stations bestaan al (prototypes of zelfs meer Japan ?) , na een minuutje rijdt je met andere volle accu´s weg, probleempje enkel E-auto´s met gestandariseerde accuafmetingen en E- en mech.- connecties kunnen aan die bepaalde charging stations een nieuwe accu halen.

De identieke lege accu wordt wegggezet accu-laadmagazijn of -kelder, daar duurzaam (langzaam) opgeladen voor een klant die 12 uren later komt bvb.
(...)

Dat is het systeem dat Renault wil uitbouwen wanneer ze over een jaar of 2 hun gamma elektrische wagens willen gaan lanceren. http://www.renault-ze.com/benl/#/benl/electric-car-mechanism/charging.html