PDA

View Full Version : Chávez/Venezuela contra Nederland

willem1940NLD
18 december 2009, 10:20
Chávez is boos op Nederland, dat zou samenzweren met de USA inzake bases van de Amerikanen op de Antillen, bedoeld om Venezuela aan te vallen.

http://www.nu.nl/buitenland/2146950/chavez-beschuldigt-nederland-van-agressie.html

Sus Iratus
18 december 2009, 10:43
Uit het artikel:
Chávez stelde dat de drie eilanden in de territoriale wateren van Venezuela liggen.
Een uitgelezen kans voor Nederland om op een bijzonder makkelijke manier van die drie tot op het bot corrupte eilanden, die Nederland toch alleen maar geld kosten en criminelen opleveren, af te komen. Doe er een mooie, grote rode strik om en geef ze met alles erop en eraan als kerstcadeau aan die halfgare dictator.

willem1940NLD
18 december 2009, 11:38
Uit het artikel:

Een uitgelezen kans voor Nederland om op een bijzonder makkelijke manier van die drie tot op het bot corrupte eilanden, die Nederland toch alleen maar geld kosten en criminelen opleveren, af te komen. Doe er een mooie, grote rode strik om en geef ze met alles erop en eraan als kerstcadeau aan die halfgare dictator.Ik denk toch dat de Nederlandse aanwezigheid blijft op verzoek van de USA; wij hebben geen Referendum dus de regenten gaan wat dit betreft hun eigen gang.

Wat die veronderstelde aanvalsplannen op Venezuela betreft: de tijd zal het leren; voor je het weet is er weer een "vredesmissie" met blauwe helmen enzo.

Chávez halfgaar? Mogelijk, ik ben geen dokter, maar indien al zoiets dan toch vast niet achterlijk. Ik heb trouwens wel de indruk dat nog steeds een meerderheid van de Venezolanen achter hem staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Venezuela

Sus Iratus
18 december 2009, 12:26
Ik denk toch dat de Nederlandse aanwezigheid blijft op verzoek van de USA; wij hebben geen Referendum dus de regenten gaan wat dit betreft hun eigen gang.Het zit er inderdaad dik in dat de Nederlandse regering -zoals altijd- braaf aan het handje van Uncle Sam meeloopt. En de regenten in Nederland zijn als de dood voor (bindende) referenda. Dat zagen we wel toen die vermaledijde Europese grondwet door de volksraadpleging de grond in werd geboord. Een tweede referendum over die grondwet met herschreven tekst, doch dezelfde inhoud, werd mooi niet meer gehouden door de plucheklevers in Den Haag.

Wat die veronderstelde aanvalsplannen op Venezuela betreft: de tijd zal het leren; voor je het weet is er weer een "vredesmissie" met blauwe helmen enzo.Ik denk dat het nogal zal meevallen. De VSA kunnen zich immers niet zomaar nog een oorlog veroorloven.

Chávez halfgaar? Mogelijk, ik ben geen dokter, maar indien al zoiets dan toch vast niet achterlijk. Ik heb trouwens wel de indruk dat nog steeds een meerderheid van de Venezolanen achter hem staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/VenezuelaEen meerderheid die inmiddels wel al behoorlijk aan het afnemen is, getuige zijn eerste electorale nederlaag in 2007 toen een meerderheid stemde tegen de uitbreiding van zijn persoonlijke macht.

Human Rights Watch voerde in 2008 een evaluatie uit van 10 jaar bewind van Chávez en kwam tot de conclusie dat de democratie en mensenrechten verzwakt waren.[11] In het bijzonder constateerde HRW

* discriminatie van politieke tegenstanders,
* geen scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht, nadat Chávez het hooggerechthof in 2004 zijn onafhankelijkheid ontnam,
* ondermijning van vrijheid van meningsuiting door onafhankelijke radio- tv-zenders te beknotten,
* ondermijning van het recht van arbeiders om zich te organizeren,
* beknotting van de verdediging van mensenrechten

Hugo Chávez reageerde door HRW-medewerkers het land uit te zetten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ch%C3%A1vez

En verder zoekt hij internationaal vrienden in landen als Iran, Wit-Rusland en Lybië, mijns inziens toch niet echt bolwerken van vrijheid en democratie. Kortom, een tamelijk onfrisse man.

willem1940NLD
18 december 2009, 15:06
............

Ik denk dat het nogal zal meevallen. De VSA kunnen zich immers niet zomaar nog een oorlog veroorloven.
Het zal niet direct "oorlog" genoemd worden, maar wellicht met Colombia samen Venezuela in de tang nemen, blokkade-politiek, schermutselingen, vergeldings-acties, infiltratie ....
Een meerderheid die inmiddels wel al behoorlijk aan het afnemen is, getuige zijn eerste electorale nederlaag in 2007 toen een meerderheid stemde tegen de uitbreiding van zijn persoonlijke macht.Dat zal een volgende keer wellicht iets beter lukken, afhankelijk van de verkleining die hij weet te bereiken op ca. 50% armoede onder het volk.
En verder zoekt hij internationaal vrienden in landen als Iran, Wit-Rusland en Lybië, mijns inziens toch niet echt bolwerken van vrijheid en democratie. Kortom, een tamelijk onfrisse man.Uiteraard betekent communisme onvrijheid maar die zullen voormalige hongerlijders wel accepteren als "het mindere kwaad". Dat volk is te lang en te wreed uitgebuit geweest en zal niet zomaar bijten in de hand die het voedert.

Johan Bollen
18 december 2009, 15:23
Misschien is het inderdaad eerder Nederland tegen Chavez/Venezuela. Wat doen die oorlogsschepen, oorlogsvliegtuigen en spionagevliegtuigen in die eilanden waar geen referendum mag?

Ik zal chavez citeren, en niet zoals het artikel van de OP een paar halve verkapte zinnetjes:

Ahora mismo, el imperio yanqui está llenando de bases militares a Colombia y está reactivando las bases militares en el Caribe, en Aruba, en Curazao
"Op dit moment het Yankee imperium is met militaires basissen colombia aan het vullen en is aan het reactiveren de militaire basissen in de Cariben, in Aruba en Curazao."

El Reino de los Pa*ses Bajos, está preparando junto al imperio yanqui de Estados Unidos una agresión militar contra Venezuela. Estoy poniendo el dedo sobre el Reino de los Pa*ses Bajos, es decir, estoy acusando al Reino de los Pa*ses Bajos de estar preparando junto al imperio yanqui una agresión contra Venezuela
"Het koninkrijk der Nederlanden is samen met het Yankee imperium een militaire agressie tegen Venezuela aan het voorbereiden. Ik leg de vinger op het koninkrijk der Nederlanden, ' is te zeggen, ik beschuldig het Koninkrijk der Nederlanden om samen met het Yankee imperium een agressie tegen Venezuela voor te bereiden."

Hij zei ook dat de VS tot de tanden (veelzeggend dat het artikel in de Nederlandse pers enkel "tot de tanden" als citaat van Chavez gebruikt) Aruba en Curazao aan het bewapenen zijn, en vroeg de Europese Unie zich uit te spreken over deze situatie.

Chavez zei ook dat de drie eilanden in de Venezuelaanse territoriale wateren liggen (40 mijl voor de kust) en nog steeds onder het imperiale regime, het regime van Nederland vallen. Eveneens zei hij dat Nederland er een verantwoordelijkheid in heeft als de VS de eilanden die zo dicht tegen de kust van Venezuela liggen aan het gebruiken is.

Ook zei hij dat Aruba, Bonaire en Curazao territoriums zijn die dienen te veranderen in onafhankelijke staten.

Ik hoop een paar 'misverstanden' te hebben opgeklaard.

willem1940NLD
18 december 2009, 15:34
..................
Chavez zei ook dat de drie eilanden in de Venezuelaanse territoriale wateren liggen (40 mijl voor de kust) .............
.............Die 40 mijl zijn wellicht een wensdroom van Hr Ch maar vermoedelijk niet in overeenstemming met Internationaal Recht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Territoriale_wateren

KaliYuga
18 december 2009, 15:36
Een toonaangevend filosoof als Zizek, zelf een marxist, ziet niet echt een lang leven beschoren voor Chavez zijn vermeende revolutie.
Hij ziet zelfs een tragisch einde ervan in 't verschiet. En ik denk dat ik hem hierin moet volgen.

Johan Bollen
18 december 2009, 15:39
Die 40 mijl zijn wellicht een wensdroom van Hr Ch maar vermoedelijk niet in overeenstemming met Internationaal Recht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Territoriale_wateren

Relevant is dat chavez niet gezegd heeft dat wat in het artikel staat :

Volgens de president zou alles wat zich binnen 200 zeemijl ten noorden van Venezuela bevindt bij dat land horen.

Chavez pleitte voor de onafhankelijkheid van die gebieden, niet voor annexatie.

Uit je Wikipedialink ivm het begrip 'territoriale wateren'

De wateren voorbij de territoriale zone worden aangeduid met internationale wateren of open zee (High Sea). Begonnen die ooit voorbij de driemijlszone uit de kust, thans kan dat pas tot voorbij 200 mijl zijn.

Herr Flick
18 december 2009, 15:48
Chavez kan er in elk geval maar beter met zijn tengels afblijven.

Mocht hij de Antillen aanvallen, valt hij Nederland aan, en als hij dat doet, valt hij een NAVO lidstaat aan en hebben de Yanks alle reden om Caracas tot stof en as regelrecht het steentijdperk in te bombarderen en er een legetieme nieuwe marionet te zetten...

Chavez kan het dus maar beter bij wat blazen houden

willem1940NLD
18 december 2009, 15:56
(Tot) 200 mijl is onder omstandigheden claimbaar als "economische zone" maar vermoedelijk niet als daarbinnen zich (ei)landen van andere mogendheden bevinden, alleen Open Zee.

Tenminste, zo meen ik die tamelijk ingewikkelde regels/afspraken te moeten lezen.

Waar blijf je anders, bijvoorbeeld, met het Nauw van Calais?

Nogmaals, voor mijn part mag iedereen die er iets menswaardig nuttigs mee kan, die Antillen hebben maar zij liggen een kilometer of 40 weg van Venezuela en echte souvereiniteit over kustwateren reikt slechts tot 22,224 kilometer (12 zeemijlen).

roger verhiest
18 december 2009, 16:05
De britse eilanden net voor de franse kust...

Als je aan je grenzen een militaire "build-up" bemerkt moet je in de eerste plaats hard gaan roepen om de would-be agressor de stuipen op het lijf te jagen.

Chavez kan gerust zijn : een aktie van de US vanuit Nederlands grondgebied
zal de EU nooit onverschillig laten. De USA hebben de EU staten nog altijd redelijk hard nodig ivm Afghanistan....

Herr Flick
18 december 2009, 16:07
(Tot) 200 mijl is onder omstandigheden claimbaar als "economische zone" maar vermoedelijk niet als daarbinnen zich (ei)landen van andere mogendheden bevinden, alleen Open Zee.

Tenminste, zo meen ik die tamelijk ingewikkelde regels/afspraken te moeten lezen.

Waar blijf je anders, bijvoorbeeld, met het Nauw van Calais?

Nogmaals, voor mijn part mag iedereen die er iets menswaardig nuttigs mee kan, die Antillen hebben maar zij liggen een kilometer of 40 weg van Venezuela en echte souvereiniteit over kustwateren reikt slechts tot 22,224 kilometer (12 zeemijlen).

Een gigantisch resort, ... maar wat doe je met al de inwoners he, ... ;-)

Johan Bollen
18 december 2009, 18:15
Als je aan je grenzen een militaire "build-up" bemerkt moet je in de eerste plaats hard gaan roepen om de would-be agressor de stuipen op het lijf te jagen.Dat is mijns inziens ook wat Chavez doet. De militaire buildup van de VS in Colombia en die Nederlandse kolonies ziet hij als een bedreiging en brengt hij onder de aandacht terwijl hij in Europa is om er zeker van te zijn dat het geweten is.

Ik stel vast dat Nederlands (EU) grondgebied blijkbaar door de VS naar goeddunken kan gebruikt worden om wat te intimideren (in het beste geval). Dat zegt ook iets over de status van Nederland en Europa natuurlijk in verhouding tot de VS.

Johan Bollen
18 december 2009, 18:22
Mocht hij de Antillen aanvallen, valt hij Nederland aan, en als hij dat doet, valt hij een NAVO lidstaat aan en hebben de Yanks alle reden om Caracas tot stof en as regelrecht het steentijdperk in te bombarderen en er een legitieme nieuwe marionet te zetten...Aangezien het probleem zich eerder in de andere richting stelt vraag ik me af of u consequent redeneert en vindt dat indien Venezuela aangevallen zou worden met hulp vanuit die eilanden, Venezuela dan ook "alle reden" heeft om Amsterdam "het stenentijdperk in te bombarderen" enz...

willem1940NLD
18 december 2009, 19:06
Dat is mijns inziens ook wat Chavez doet. De militaire buildup van de VS in Colombia en die Nederlandse kolonies ziet hij als een bedreiging en brengt hij onder de aandacht terwijl hij in Europa is om er zeker van te zijn dat het geweten is.

Ik stel vast dat Nederlands (EU) grondgebied blijkbaar door de VS naar goeddunken kan gebruikt worden om wat te intimideren (in het beste geval). Dat zegt ook iets over de status van Nederland en Europa natuurlijk in verhouding tot de VS.Het lijkt mij inderdaad niet een taak van de klimaatmafiatop.

corse
18 december 2009, 21:25
Ik stel voor iets over Hugo Chavez te lezen, en dan......

http://www.cubadebate.cu/categoria/hugo-chavez-frias/

longhorn
18 december 2009, 21:32
Ik stel voor iets over Hugo Chavez te lezen, en dan......

http://www.cubadebate.cu/categoria/hugo-chavez-frias/

Ja, wat gelezen. Hij zegt o.a. 'Indien je vrede wilt, moet je je voorbereiden op oorlog.' En nu zit die apekop Obama's Nobelprijs 'de prijs voor oorlog' te noemen. Obama doet wat Chavez zegt in Afghanistan.

corse
18 december 2009, 21:47
'Indien je vrede wilt, moet je je voorbereiden op oorlog.
De vrijheid komt nog steeds uit de loop van het geweer.
Hopelijk zal dit veranderen, maar ja......

corse
18 december 2009, 21:53
Die apekop, ik krijg de Nobelprijs niet! Obama wel!

D'ARTOIS
18 december 2009, 22:45
verkeerd onderwerp

Johan Bollen
18 december 2009, 23:13
Ja, wat gelezen. Hij zegt o.a. 'Indien je vrede wilt, moet je je voorbereiden op oorlog.' En nu zit die apekop Obama's Nobelprijs 'de prijs voor oorlog' te noemen. Obama doet wat Chavez zegt in Afghanistan.En zou je Obama ook een apekop durven noemen? Of is er nog iets minder dan een 'neger', een latinostaatshoofd met negerbloed misschien, eentje zonder VS paspoort.

Indien racisme slechts opvalt als de geprefereerde groep het slachtoffer ervan is dan is er sprake van racisme bij de observator zelf.

Je opmerking doet me denken aan die openlijk racistische antiChavez youtubefilmpjes (bijvoorbeeld een clip uit een toespraak herhaald met het woord aap erop geprojecteerd) die zonder probleem mogen blijven staan terwijl videos die zijn politieke verwezenlijkingen uitleggen verwijderd zijn geweest. Het moest eens 'andersom' zijn (Obama apekop durven noemen), de verontwaardiging zou niet opkunnen. Pijnlijke hypocresie.

Hertog van Gelre
19 december 2009, 01:57
Dat is mijns inziens ook wat Chavez doet. De militaire buildup van de VS in Colombia en die Nederlandse kolonies ziet hij als een bedreiging en brengt hij onder de aandacht terwijl hij in Europa is om er zeker van te zijn dat het geweten is.

Ik stel vast dat Nederlands (EU) grondgebied blijkbaar door de VS naar goeddunken kan gebruikt worden om wat te intimideren (in het beste geval). Dat zegt ook iets over de status van Nederland en Europa natuurlijk in verhouding tot de VS.
Neh. Dit is al een oude kwestie. In het verleden heeft Venezuela claims gelegd op dit gebied maar sinds er een democratischer regering kwam (en extra marineschepen vanuit Nederland) was dit gevaar geweken, tot de komst van Chavez.

Johan Bollen
19 december 2009, 02:11
Neh. Dit is al een oude kwestie. In het verleden heeft Venezuela claims gelegd op dit gebied maar sinds er een democratischer regering kwam (en extra marineschepen vanuit Nederland) was dit gevaar geweken, tot de komst van Chavez.Dus Nederland heeft een VS basis op Curazao en eentje op Aruba nodig om zich te beschermen tegen Venezuela? Het is omgekeerd. De militaire expansie van de VS is recent en vindt plaats in Colombia, Aruba, Curazao en Guyana. Ze is er omwille wat zich in de Orinoco delta bevindt. Gebruik het eenvoudigheisprincipe en het antwoord ligt voor de hand.

Je kan die olie natuurlijk ook op een gecivilizeerde en vreedzame manier bekomen. Kijk maar naar de contracten die Venezuela heeft met 22 verschillende landen om die olie te exploteren, onder andere Europese maatschappijen (Total). zou het weer zijn dat net als in Irak en Iran de Europeanen meehelpen in hun eigen vlees te snijden. Misschien eens bellen of Sarkozy het ziet zitten wat nederland toelaat via haar kolonies.

Hertog van Gelre
19 december 2009, 02:19
Dus Nederland heeft een VS basis op Curazao en eentje op Aruba nodig om zich te beschermen tegen Venezuela? Het is omgekeerd. De militaire expansie van de VS is recent en vindt plaats in Colombia, Aruba, Curazao en Guyana. Ze is er omwille wat zich in de Orinoco delta bevindt. Gebruik het eenvoudigheisprincipe en het antwoord ligt voor de hand. Chavez heeft eind 2005, begin 2006 al eens aangekondigd de Antillen te willen annexeren. Nu beschuldigt hij Nederland en de VS van ''invasieplannen''. Lekker geloofwaardig.

Johan Bollen
19 december 2009, 02:25
Chavez heeft eind 2005, begin 2006 al eens aangekondigd de Antillen te willen annexeren. Nu beschuldigt hij Nederland en de VS van ''invasieplannen''. Lekker geloofwaardig.In zijn laatste toespraak over dit thema zei hij niets over 'annexatie', maar wel over 'onafhankelijkheid'. Ik weet, het kan pijnlijk zijn afstand te nemen van een verleden waar de eilanden voor het rapen lagen.

Nu ja, dit is een zaak voor een internationaal gerechtshof. Het lijkt een beetje op het probleem van de Malvidas (Falklands). De VN zegt dat de zaak onopgelost is en in overleg met Argentinië dient beslist, maar GB trekt zich daar niets van aan. Nu zijn de Falklands tegen het internationaal recht zelfs deel van de EU geworden. Argentinië protesteerde en heeft het recht aan haar kant, maar Europa vindt het zelfs geen nieuwsbericht of commentaar van een politicus waardig. Dat gaat over een paar eilanden, en een gebiedje errond van 2 miljoen vierkante kilometer onrechtmatig EU 'grond'gebied!

Het recht van de sterkste dus.

Hertog van Gelre
19 december 2009, 02:29
In zijn laatste toespraak over dit thema zei hij niets over 'annexatie', maar wel over 'onafhankelijkheid'. Ik weet, het kan pijnlijk zijn afstand te nemen van een verleden waar de eilanden voor het rapen waren.

Nu ja, dit is een zaak voor een internationaal gerechtshof. Het lijkt een beetje op het probleem van de Malvidas (Falklands). De VN zegt dat de zaak onopgelost is en in overleg met Argentinië dient beslist, maar GB trekt zich daar niets van aan. Nu zijn de Falklands tegen het internationaal recht zelfs deel van de EU geworden. Argentinië protesteerde en heeft het recht aan haar kant, maar Europa vindt het zelfs geen nieuwsbericht of commentaar van een politicus waardig.

Het recht van de sterkste dus. De Falklands zijn niet te vergelijken. Lees het volgende stuk:
De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Bot, zo bericht de NRC Handelsblad van 7 november 2005, heeft de Verenigde Staten nog eens bevestigd dat er bij de lopende onderhandelingen over de toekomstige status van de Nederlandse Antillen en Aruba geen sprake kan zijn van ‘inwilliging van Venezolaanse gebiedsaanspraken’ op de Benedenwindse Antillen. Dat klopt en is interessant, maar overigens n*et waar het om gaat.
Het klopt dat Caracas vanouds gebiedsaanspraken op de Benedenwindse Antillen heeft. Vanuit Latijns-Amerikaans oogpunt zijn de laatste Europese restjes in dit deel van de wereld überhaupt achterhaald en nauwelijks te tolereren. Denk maar aan de mislukte Argentijnse poging in de jaren tachtig om de Malvinas/Falkland Islands op de Britten te veroveren. Hoe impopulair het generaalsregime in Buenos Aires ook was, vrijwel overal in Latijns-Amerika werd die inval als legitiem gezien. In de Caraïben was dat heel anders: daar ligt een reeks voormalige Britse koloniën die niets moeten hebben van Latijns imperialisme. Onder het motto ‘vandaag de Falklands, morgen Trinidad & Tobago?!’ ondersteunden zij Thatcher diplomatiek. Trinidad & Tobago ligt, net als de Benedenwindse Antillen, pal voor de Venezolaanse kust. Er is een lange geschiedenis van Venezolaanse claims op deze irridenta. Pas enkele decennia geleden gaf Caracas ondubbelzinnig te kennen af te zien van zulke claims op de Antillen en Aruba – althans zolang de Nederlandse vlag er zou wapperen en er geen ‘gezagsvacuüm’ zou ontstaan. De angst voor zo’n vacuüm deelde Caracas met Washington, het nog zeer assertieve Cuba in het achterhoofd.
De ironie wil dat onder Hugo Chávez juist Venezuela dikke maten met Fidel Castro’s Cuba is, en dus voortdurend de V.S. tegen de haren strijkt. Vandaar de zorg van Washington, die weer nieuwe grond krijgt op het moment dat Chávez al te innig met Aruba en Curaçao dreigt te worden. Maakt u geen zorgen, heeft Bot nu aan Condoleezza Rice gezegd, we praten wel met de eilanden over nieuwe verhoudingen, maar n*et over onafhankelijkheid, dus een vacuüm zal niet ontstaan.
Het aardige is dat het daar in die discussies helemaal niet over gaat. De enigen die, blijkens vele opinieonderzoeken, al decennia willen dat de eilanden onafhankelijk worden zijn de Nederlandse burgers. Die mening wordt, op goede gronden overigens, genegeerd. De Haagse politici hebben de hoop op een afscheid eind jaren tachtig opgegeven. Antillianen en Arubanen – ook degenen die Nederland regelmatig betichten van ‘rekolonisatie’ – willen onder geen beding de soevereiniteit aanvaarden. De principiële discussies over de Koninkrijksrelaties gaan daarom alleen maar over de vraag hoeveel autonomie de (ei)landen in de Caraïben in de toekomst zullen behouden en hoe sterk de papieren ‘gezamenlijkheid’ van het Koninkrijk kan zijn. (En, maar dat is écht Haagse binnenlandse politiek, over de vraag of het Antilliaans burgerschap zodanig kan worden uitgekleed dat een toelatingsregeling mogelijk wordt – weinig kans.)

Johan Bollen
19 december 2009, 02:43
Maakt u geen zorgen, heeft Bot nu aan Condoleezza Rice gezegd, we praten wel met de eilanden over nieuwe verhoudingen, maar n*et over onafhankelijkheid, dus een vacuüm zal niet ontstaan.

Onafhankelijkheid is dus een 'machtsvacuum'. Geredeneerd als iemand die democratie niet hoog in het vaandel draagt.

De kolonizatie, rekolonizatie, en onafhankelijkheid van die eilanden is een zaak, maar als ze blijken gebruikt te worden als onderdeel van een groter plan om Venezuela militair lastig te vallen of te isoleren misschien, dan is dit geen thema van Nederland alleen meer. De vraag is dan: Weet Nederland van deze militaire opbouw? Is het geconsulteerd geweest? Is het ermee akkoord en vanuit welke al dan niet openlijk toegegeven gronden?

De VS voelde zich indertijd bedreigt door raketten in een ander land die de VS zouden kunnen raken. Ik kan Venezuela dus best begrijpen als het machtigste leger der aarde zich aan zijn grenzen begint op te bouwen. Doen alsof het Venezuela is die hier een agressie zou plannen dat is de realiteit omdraaien en de aandacht afleiden van het werkelijke probleem.

Indien Venezuela zou worden aangevallen met steun van de militaire basissen op een van die eilanden, dan geef je uiteindelijk Venezuela het perfecte excuus om juist niet meer de onafhankelijkheid of vreemde overheersing van die eilanden te aanvaarden en ernaar te handelen, niet direct in de nabije toekomst daarom noodzakelijkerwijze. De bewoners van die eilanden zouden beter goed beseffen wat voor spelletjes er met hun gespeeld worden.

Johan Bollen
19 december 2009, 03:05
De investering in olie en gas van Total in Venezuela is 20 duizend miljoen dollar. Dat is ongeveer evenveel als die van Rusland (20), China (16), en Japan (23).

Vergis u niet in het belang van de Orinoco delta. Het zou wel eens om de grootste voorraden ter wereld kunnen gaan (minstens 275 duizend miljoen barrels) en mogelijkerwijze 452 duizend miljoen barrels lees ik, afhankelijk van de extractiemethoden. Dat is meer dan het midden Oosten. Het gaat echt niet om een paar eilandjes.

willem1940NLD
19 december 2009, 03:08
In zijn laatste toespraak over dit thema zei hij niets over 'annexatie', maar wel over 'onafhankelijkheid'. Ik weet, het kan pijnlijk zijn afstand te nemen van een verleden waar de eilanden voor het rapen lagen.

Nu ja, dit is een zaak voor een internationaal gerechtshof. Het lijkt een beetje op het probleem van de Malvidas (Falklands). De VN zegt dat de zaak onopgelost is en in overleg met Argentinië dient beslist, maar GB trekt zich daar niets van aan. Nu zijn de Falklands tegen het internationaal recht zelfs deel van de EU geworden. Argentinië protesteerde en heeft het recht aan haar kant, maar Europa vindt het zelfs geen nieuwsbericht of commentaar van een politicus waardig. Dat gaat over een paar eilanden, en een gebiedje errond van 2 miljoen vierkante kilometer onrechtmatig EU 'grond'gebied!

Het recht van de sterkste dus.Ik denk dat in dit geval het "internationaal recht" niet sterk staat; enig argument lijkt mij dat die eilanden dichter bij Argentinië (600km) liggen dan bij Engeland.

De temperatuur variëert er tussen kil en koud en de enige bestaansbronnen zijn schapenteelt, turf, visvergunningen en een beetje toerisme. Wel zit er waarschijnlijk veel olie in de bodem.

Al eeuwenlang wonen daar Engelsen en die voelen niets voor aansluiting bij Argentinië.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Falklandeilanden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografie_van_de_Falklandeilanden

http://nos.nl/artikel/61486-begin-falklandoorlog-herdacht.html

Johan Bollen
19 december 2009, 03:20
Ik denk dat in dit geval het "internationaal recht" niet sterk staat
GB komt een afspraak uit de jaren 70 gemaakt onder toezicht van de VN rond de eilanden niet na.
enig argument lijkt mij dat die eilanden dichter bij Argentinië (600km) liggen dan bij Engeland. Dat is niet het belangrijkste element. De Britten hebben de Argentijnen indertijd van de eilanden verdreven. De eilanden werden trouwens voordat de Britten er kwamen door de Fransen gebruikt en naderhand geschonken aan Spanje. Via die weg kwamen ze in het bezit van Argentinië.

De temperatuur variëert er tussen kil en koud en de enige bestaansbronnen zijn schapenteelt, turf, visvergunningen en een beetje toerisme. Wel zit er waarschijnlijk veel olie in de bodem.Via de Malvidas claimen de Britten ongelofelijke oppervlakten op de oceaanbodem en bijvoorbeeld ook 1300 km zuidelijker gelegen eilanden. Dat het daar koud is doet er niet toe. Nu claimen ze zelfs stukken van de zuidpool. Hun koloniale mentaliteit duikt weer op.

Al eeuwenlang wonen daar Engelsen en die voelen niets voor aansluiting bij Argentinië.Dat is een argument dat meespeelt, maar niet het enigste dat telt. Anders kom ik u verdrijven uit uw huis en na het een paar jaar bezet te hebben gehouden en kindjes gekweekt te hebben en met veel steun van mijn machtige familie ervoor gezorgd te hebben dat je niet kan terugkeren zeg ik doodleuk dat het van mij is omdat ik er al lang woon.

Er zijn trouwens twee (grote) eilanden (met hun eigen geschiedenis). Een rechtvaardige oplossing is perfect mogelijk moest het niet zijn dat de Britten enkel uitgaan van hun macht.

JaJa wikipedia. Alsof die niet aan censuur doen.

willem1940NLD
19 december 2009, 03:30
Uit de wiki waarvan ik de link al postte: In 1771 werd met een overeenkomst een einde gemaakt aan het conflict: West-Falkland werd van de Spanjaarden, Oost-Falkland van de Britten. De eilanden bleven echter lange tijd nauwelijks bewoond.

In 1820 en 1829 stichtten de Argentijnen, die kort daarvoor onafhankelijkheid hadden verkregen van Spanje, nederzettingen op de Falklands. Luis Vernet werd aangesteld als Argentijns gouverneur; de Argentijnen waren van plan de eilanden te koloniseren. In 1833 bezetten de Britten de eilanden opnieuw en maakten ze tot een overzees gebiedsdeel van het Verenigd Koninkrijk.

De Argentijnen hadden dus toen Oost-Falkland illegaal bezet, de Engelsen pakten het met geweld terug en als schadeloostelling meteen de westhelft erbij. Dat is dan alweer zo'n 175 jaar geleden.

NB: de Argentijnse bijnaam is malvinas.

Johan Bollen
19 december 2009, 04:29
Uit de wiki waarvan ik de link al postte:

De Argentijnen hadden dus toen Oost-Falkland illegaal bezet, de Engelsen pakten het met geweld terug en als schadeloostelling meteen de westhelft erbij. Dat is dan alweer zo'n 175 jaar geleden.

NB: de Argentijnse bijnaam is malvinas.Ja, ik vergis me altijd met die naam (‘malvidas’ is ‘slecht leven’ dat is hoe ik het me daar voorstel, guur).

Een vervormd verhaal wat je daar verteld. De Engelsen pakten helemaal niets 'terug' van de Argentijnen. Je zou zelfs kunnen argumenteren dat de Nederlanders meer recht op die eilanden dan de Britten. Dan zouden de eilanden nu Sebald eilanden heten. Ik heb die geschiedenis hier ergens in het spaans met zeer concrete datums van 'alle' gebeurtenissen, niet de opgekuiste versies die de ronde doen. De Britten beweren ook dat ze de eilanden ondekt hebben dat manifest onjuist is. Het toont wel hun behoefte om hun claim op de eilanden wat kracht bij te zetten.

De Argentijnen hebben de eilanden niet illegaal bezet. Het zijn de Brittten die de eilanden van de spanjaarden wilden afhandig maken. Ze hebben erover gevochten met de Spanjaarden en een akkoord berijkt waardoor de Britten een eiland voor de kust van Canada kregen in ruil voor de 'Falklands'. De Britten hebben zich dan teruggetrokken en de eilanden aan de Spanjaarden gelaten. Die akkoorden noemen de conventies van Nutka (Nootka) en gingen over meer dan alleen de Malvinas. Met de Argentijnse onafhankelijkheid zijn de eilanden in bezit gekomen van Argentinië die er een permanente nederzetting op vestigde. Niets illegaals dus. De eilanden waren tussen 1811 en 1820 toen de Argentijnen er aankwamen volledig verlaten!

In 1828 komen dan de Britten terug en hebben onder dreiging van wapens de Argentijnen de eilanden afhandig gemaakt. Misschien dachten ze dat sinds de Spanjaarden niet meer de baas waren ze met de nieuwe eigenaars geen rekening moesten houden, noch met de akkoorden die ze getekend hadden. Diefstal zou je dat kunnen noemen toch?

De Argentijnen (onder leiding van Vernet, de verantwoordelijke van de eilanden) hadden enkele walvisvaarders rond de eilanden tegengehouden omwille van overtredingen op de viswetgeving. Dat is de rechtstreekse aanleiding waarom de Britten het oorlogsschip Lexington stuurden om de Argentijnse nederzettingen te vernietigen en de eilanden in beslag te nemen. Wat een iets te ijverige ambtenaar je al niet kan kosten.

Johan Bollen
19 december 2009, 06:47
Human Rights Watch voerde in 2008 een evaluatie uit van 10 jaar bewind van Chávez en kwam tot de conclusie dat de democratie en mensenrechten verzwakt waren.[11] In het bijzonder constateerde HRW

* discriminatie van politieke tegenstanders,
* geen scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht, nadat Chávez het hooggerechthof in 2004 zijn onafhankelijkheid ontnam,
* ondermijning van vrijheid van meningsuiting door onafhankelijke radio- tv-zenders te beknotten,
* ondermijning van het recht van arbeiders om zich te organizeren,
* beknotting van de verdediging van mensenrechten

Hugo Chávez reageerde door HRW-medewerkers het land uit te zetten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ch%C3%A1vezDe schrijver van dat rapport, Vivanco, is een bekend voorstander van de dictatuur van Pinochet en van de politiek van de VS tegen Cuba, die zoals geweten herhaaldelijk door zowat alle landen van de wereld verenigd in de VN veroordeeld is geweest. Als HRW zich gedraagt als een arm van het state department kan je zo'n reakties verwachten.

HRW was zelfs instrumenteeel in de staatsgreep tegen chavez. Deze organizatie heeft een politieke agenda die verder gaat dan de verdediging van mensenrechten. HRW ontond vanuit de rechterzijde van de democratische partij in de VS als instrument van de koude oorlog tegen de USSR. Ze steunden de oorlog in Yugoslavia, en zijn apologeten van de oorlgen van de VS op andere plaatsen zoals Irak en Afghanistan. Luister maar eens wat de militaire analyst van HRW, Garlasco, te zeggen had in 2007 over de zogezegde niet bestaande civile doden tijdens de oorlog in Afghanistan.

Een verdediging van de beslissing van venezuela om HRW uit te wijzen en een kritiek op dit rapport en op Human rights watch vind je hier (http://www.rebelion.org/noticias/2008/9/73043.pdf) (in het spaans). Kwestie van niet slecht 1 kant te horen.

Voor een meer objectieve kijk op mensenrechten is er deze organizatie (http://www.ohchr.org/EN/Pages/WelcomePage.aspx)

Vraag u eens af wie bepaalt dat Human rights watch zo gemakkelijk in het nieuws komt.

Hier nog een kritiek op het dat HRW rapport over Venezuela:

Unanswered Phone Calls in Venezuela: Human Rights Watch Exposes Hugo Chavez Yet Again. (http://haitianalysis.com/2008/10/10/unanswered-phone-calls-in-venezuela-human-rights-watch-exposes-hugo-chavez-yet-again)

een fragmentje
Why hasn’t HRW called for a full disclosure of US funding of the opposition in Bolivia given the murders recently perpetrated in Pando by anti-government groups? HRW has called on the OAS to investigate the Colombian government’s allegations that the Chavez assists the FARC. In contrast, HRW has not urged the US government to cooperate with the Freedom of Information Act requests made by Jeremy Bigwood regarding US activity Bolivia.[6]

Trouwens als je met een toeristenvisum een land binnenkomt en dan begint antiregerings conferenties te organizeren met niet te bewijzen beschulgigingen vlak voor de verkiezingen dan vraag je misschien wel bewust op uit het land gestuurd te worden met de bedoeling er een schandaal van te pogen maken.

stab
19 december 2009, 09:47
Uit het artikel:

Een uitgelezen kans voor Nederland om op een bijzonder makkelijke manier van die drie tot op het bot corrupte eilanden, die Nederland toch alleen maar geld kosten en criminelen opleveren, af te komen. Doe er een mooie, grote rode strik om en geef ze met alles erop en eraan als kerstcadeau aan die halfgare dictator.Suriname hebben de Nederlanders onafhankelijk gemaakt, resultaat , als ik me niet vergis : de helft vd bevolking week uit naar NL.
Mss kan iets gelijkaardigs gebeuren als Chavez het hierboven geciteerde kerstcadeautje gepresenteerd krijgt.

Johan Bollen
19 december 2009, 14:07
Van de Venezolaanse-Amerikaanse journalist Golinger lees ik dat de inwoners van Curazao hun ongenoegen geuit hebben over de 'vertienvoudiging' van de bezoeken van VS oorlosgschepen aan het eiland. Maar de gouverneur van de eilanden heeft geen bevoegdheid over de aanwezigheid van de VS militairen.

Het probleem is er vanaf 2005.

Golinger informó que en 2005 visitó Curazao y constató la preocupación popular. Mostró ejemplares de periódicos de la isla, de los años 2005 y 2006, donde se evidencia la presencia de estos buques y la matriz de opinión que se intentó sembrar para acusar a Venezuela de querer "anexarse" las islas.

"Entraron más de 100 buques de guerra en un año, fue un aumento del mil por ciento", acotó Golinger.

"La gente del pueblo lo denunciaba: que ten*an miedo, que iban a ser utilizados como punta de lanza contra Venezuela (...) Viendo los buques y noticieros present*an esto", puntualizó.

Is wat de inwoners van curazao denken van belang echter?

Sus Iratus
19 december 2009, 14:13
Suriname hebben de Nederlanders onafhankelijk gemaakt, resultaat , als ik me niet vergis : de helft vd bevolking week uit naar NL.
Mss kan iets gelijkaardigs gebeuren als Chavez het hierboven geciteerde kerstcadeautje gepresenteerd krijgt.Een groot deel van de Nederlands-Antillianen woont, in tegenstelling tot de Surinamers destijds, al in Nederland.

illwill
19 december 2009, 14:17
Chávez is boos op Nederland, dat zou samenzweren met de USA inzake bases van de Amerikanen op de Antillen, bedoeld om Venezuela aan te vallen.

http://www.nu.nl/buitenland/2146950/chavez-beschuldigt-nederland-van-agressie.html

Bush is slecht...misschien wint hij dan weer wat steun. :lol::lol:

Twas toch zo ne goeie é.

Sus Iratus
19 december 2009, 14:19
Dus Nederland heeft een VS basis op Curazao en eentje op Aruba nodig om zich te beschermen tegen Venezuela? Die militaire bases op Aruba en Curaçao (zo wordt dat geschreven overigens, met een cedille) waar u het over heeft, zijn steunpunten van de Koninklijke Marine. Daar is dus niks van de VSA aan:

In het Caraïbisch gebied heeft de marine nog steunpunten op Curaçao (marinebasis Parera en de Marine Kazerne Suffisant) en op Aruba (de marinierskazerne Savaneta).

bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_marine#Basissen)

Johan Bollen
19 december 2009, 14:31
Die militaire bases op Aruba en Curaçao (zo wordt dat geschreven overigens, met een cedille) waar u het over heeft, zijn steunpunten van de Koninklijke Marine. Daar is dus niks van de VSA aan:
'Behalve' dat hier duidelijk wordt dat de eilanden kolonies zijn. Er is een kontract tussen Nederland en de VS dat in 2005 vernieuwd werd mbt die militaires bassissen. De lokale gouverneur heeft niets in de onderhandelingen te zeggen. De wil van de lokale bevolking mbt deze basissen is irrelevant.

Daar is heel wat 'VS' aan die basissen als er een VS miliatire opbouw aan de gang is. Vanuit Europees standpunt is dit eveneens afkeurenswaardig want Nederland leent zich ertoe een ander land te intimideren. Maar misschien is Nederland 'fier' de VS nog eens te kunnen 'bijstaan'.

Sus Iratus
19 december 2009, 14:58
Behalve dat hier duidelijk wordt dat de eilanden kolonies zijn.Tot op heden zijn de voormalige koloniën een integraal deel van het Koninkrijk der Nederlanden. En zoals uit het stuk van de Hertog van Gelre blijkt, wil de bevolking in Nederland zelf al decennia lang van die eilanden af.

Er is een kontract tussen Nederland en de VS dat in 2005 vernieuwd werd mbt die militaires bassissen.Wel contract (of kontrakt uiteraard, maar niet kontract) is dat dan? Kunt u daar iets meer over vertellen? Gaarne middels een linkje of zo.

De lokale gouverneur heeft niets in de onderhandelingen te zeggen. De wil van de lokale bevolking mbt deze basissen is irrelevant.De lokale gouverneur is te vergelijken met de Commissaris van de Koningin aan het hoofd van de Nederlandse provincies (afgezien van Limburg waar die ook Gouverneur wordt genoemd). Zijn/haar belangrijkste taak is: De gouverneur waakt over het algemeen belang van het Koninkrijk en ziet erop toe dat door wetgevings- en bestuursorganen in de Nederlandse Antillen geen beslissingen worden genomen die de eenheid van het Koninkrijk kunnen schaden of die in strijd zijn met de bepalingen van het Koninkrijksstatuut of met een internationale regeling. De uitvoerende macht berust bij de gouverneur in samenwerking met de Raad van Ministers.

bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Antillen#Gouverneur)

En net zoals in Nederland zelf heeft de lokale bevolking niets te zeggen over de aanleg of instandhouding van militaire bases.

Hieronder wat meer informatie over die bases:

Marinebasis Parera (http://www.defensie.nl/marine/operationeel/nederlandse_antillen_en_aruba/marinebasis_parera/) - rechtsboven staat een link naar de opdracht en taken aldaar.

Marinekazerne Suffisant (http://www.defensie.nl/marine/operationeel/nederlandse_antillen_en_aruba/marinekazerne_suffisant/) - bedoeld als opleidingscentrum voor kansarme Antilliaanse jongeren waar zij civiel erkende diploma's kunnen halen.

Marinierskazerne Savaneta (http://www.defensie.nl/marine/operationeel/nederlandse_antillen_en_aruba/marinierskazerne_savaneta/) - Een trainingscentrum voor het Korps Mariniers.

Nergens lees ik iets over Amerikaanse inmenging of aanwezigheid.

Johan Bollen
19 december 2009, 15:11
Nergens lees ik iets over Amerikaanse inmenging of aanwezigheid.Dan zullen de lokalen misschien schepen zien die er niet zijn of wordt er niet graag openlijk aandacht op gevestigd op die militaire samenwerking met de VS, of is er sprake van een leugen. Het contract waarvan sprake werd vermeld door Golinger. Het zou gaan om een overeenkomst uit 1999 die vernieuwd is in 2005. Ik heb er niet meer informatie over. Als het waar is dat de lokale bevolking zijn ongerustheid uit over de toename van VS oorlogsschepen die Curazao aandoen en in acht nemend de vernoemde aantallen (meer dan 100 op 1 jaar wordt gezegd) dan zal er inderdaad wel een akkoord zijn met Nederland vermoed ik.

Golinger's opinie:

Más de 100 buques de guerra de EEUU han "visitado" la isla en un año
Golinger: Curazoleños han denunciado su temor de que EEUU utilice la isla como punta de lanza contra Venezuela
(http://www.vtv.gob.ve/noticias-nacionales/27546)

Of de eilanden nu kolonies zijn of voormalige kolonies, dat is een complexe (rand)discussie maar geen uitgemaakte zaak in mijn opinie. Trouwens als de bevolking in Nederland al decenia lang van die eilanden af wil dan heeft ze een overheid die geen rekening houdt met haar wensen. Als ik de opinie van Bot, hier even geleden gegeven, nalees dan begrijp ik dat dat inderdaad zo is.

Sus Iratus
19 december 2009, 15:49
Dan zullen de lokalen misschien schepen zien die er niet zijn of wordt er niet graag openlijk aandacht op gevestigd op die militaire samenwerking met de VS, of is er sprake van een leugen.Er zullen ongetwijfeld marinevaartuigen van de VSA de havens aandoen daar, net zoals Britse en Franse overigens. En net zoals de Nederlandse marine vast Franse, Britse en Amerikaanse havens daar aanloopt. Daar twijfel ik ook niet aan.
De enige samenwerking die er met de VSA is (afgezien van in ruimer NAVO-verband uiteraard), is dat de Nederlandse kustwacht samenwerkt met die van de VSA teneinde de doorvoer van drugs via de Nederlandse Antillen (en Venezuela ook overigens) naar Noord-Amerika tegen te gaan. Waarbij in extreme gevallen de hulp van de Koninklijke Marine ingeroepen kan worden. Ik neem aan dat aan Amerikaanse zijde dan ook hun kustwacht op steun van hun marine kan rekenen.

Of de eilanden nu kolonies zijn of voormalige kolonies, dat is een complexe (rand)discussie maar geen uitgemaakte zaak in mijn opinie. Trouwens als de bevolking in Nederland al decenia lang van die eilanden af wil dan heeft ze een overheid die geen rekening houdt met haar wensen. Als ik de opinie van Bot, hier even geleden gegeven, nalees dan begrijp ik dat dat inderdaad zo is.
De Nederlandse overheid houdt inderdaad al sinds mensenheugenis geen rekening met de opinie en wensen van de bevolking. En echt niet alleen wat betreft de Nederlandse Antillen. Helaas.

willem1940NLD
19 december 2009, 16:59
Die militaire bases op Aruba en Curaçao (zo wordt dat geschreven overigens, met een cedille) waar u het over heeft, zijn steunpunten van de Koninklijke Marine. Daar is dus niks van de VSA aan:"Curazao" is de Spaanse schrijfwijze; Johan moet nogal veel schakelen tussen Spaans en Nederlands.

willem1940NLD
19 december 2009, 17:06
Er zullen ongetwijfeld marinevaartuigen van de VSA de havens aandoen daar, net zoals Britse en Franse overigens. En net zoals de Nederlandse marine vast Franse, Britse en Amerikaanse havens daar aanloopt. Daar twijfel ik ook niet aan.
De enige samenwerking die er met de VSA is (afgezien van in ruimer NAVO-verband uiteraard), is dat de Nederlandse kustwacht samenwerkt met die van de VSA teneinde de doorvoer van drugs via de Nederlandse Antillen (en Venezuela ook overigens) naar Noord-Amerika tegen te gaan. Waarbij in extreme gevallen de hulp van de Koninklijke Marine ingeroepen kan worden. Ik neem aan dat aan Amerikaanse zijde dan ook hun kustwacht op steun van hun marine kan rekenen.

De Nederlandse overheid houdt inderdaad al sinds mensenheugenis geen rekening met de opinie en wensen van de bevolking. En echt niet alleen wat betreft de Nederlandse Antillen. Helaas.Nee, ik denk dat Nederland uitsluitend daar aanwezig blijft onder (vriendschappelijke) druk van de USA.

Sus Iratus
19 december 2009, 17:15
Nee, ik denk dat Nederland uitsluitend daar aanwezig blijft onder (vriendschappelijke) druk van de USA.
Dat Nederland dan meteen maar die roteilanden aan de VSA verkoopt.
Het merendeel van de Nederlanders blij, de VSA blij en Hugo Chávez vast niet blij. Kortom, een perfecte oplossing.

kelt
20 december 2009, 09:55
Onzen Hugo (van Chavezkes) is al een tijdje in "patriottische" mode,mogelijk om de interne problemen van Venezuela wat onder te sneeuwen.......(overigens,die vent is de laatste jaren aan het dichtvetten zeg ,echt een leider van een verarmd land 8O )

Hij maakt al een tijdje verbale ruzie met Colombia,ook al omdat het Colombiaanse Leger de laatste 5 jaar zowat alles dat "links" (en dus bevriend met Venezuela) opgeruimd of lamgeslagen heeft,en daarbij al eens over de grens durft gaan....

Het probleem van onze Hugo is dat hij echt niet te ver mag gaan,het Columbiaanse leger is geen bende onbekwame bruten meer,maar een efficiente en geharde vechtmachine,gestaald in het vuur zeg maar.Het Venezolaanse leger zou zich wel eens heel erg kunnen mispakken....

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8423029.stm

RodeLantaarn
20 december 2009, 10:11
Het merendeel van de Nederlanders blij, de VSA blij en Hugo Chávez vast niet blij. Kortom, een perfecte oplossing.

Ziehier het resultaat van de moderne 'objectieve' media. Meer dan dit mag men blijkbaar niet verwachten.

Sus Iratus
20 december 2009, 11:21
Ziehier het resultaat van de moderne 'objectieve' media. Meer dan dit mag men blijkbaar niet verwachten.
Zie hier het nietszeggende antwoord van iemand die de welbekende rode mantra's zo vaak heeft herhaald dat er niets beters meer uitkomt. Meer dan dit kan en mag men blijkbaar niet meer verwachten.

Zeikstraal
20 december 2009, 11:48
Colombia zet nieuwe militaire basis op grens met venezuala

http://rawstory.com/news/afp/Colombia_to_build_new_military_base_12192009.html

LiberaalNL
20 december 2009, 12:02
Deze Nederlander alvast niet. De eilanden zouden onder direct Nederlands bestuur moeten komen (zoals Frankrijk doet met bijvoorbeeld Reunion en Frans-Guyana). De corruptie politici zijn het probleem.

Sus Iratus
20 december 2009, 12:28
Deze Nederlander alvast niet. De eilanden zouden onder direct Nederlands bestuur moeten komen (zoals Frankrijk doet met bijvoorbeeld Reunion en Frans-Guyana). De corruptie politici zijn het probleem.Kunt u mij uitleggen wat voor Nederland de toegevoegde waarde is van die eilanden?

Zelfs zonder corrupte politici daar is en blijft het een bodemloze put waarin miljarden aan Nederlands belastinggeld verdwijnen en men er enkel criminaliteit, overlast en ondankbaarheid voor terugkrijgt. De lokale bevolking ziet de Nederlanders liever gisteren dan vandaag nog verdwijnen en enkel het geld uit Den Haag is goed. De misdaad, en dan vooral die gerelateerd aan drugs, tiert er welig, en men spreekt er niet eens iets wat op Nederlands lijkt in het dagelijks leven. Engels, Papiaments en Spaans zijn de meest gebruikte talen, en in het lager onderwijs zijn zelfs het Engels en Papiaments als onderwijstalen ingevoerd ten koste van het Nederlands.

Dus wat moet Nederland in hemelsnaam met die eilanden waarmee zo goed als geen enkele binding is?

Johan Bollen
20 december 2009, 15:05
Onzen Hugo (van Chavezkes) is al een tijdje in "patriottische" mode,mogelijk om de interne problemen van Venezuela wat onder te sneeuwen.......(overigens,die vent is de laatste jaren aan het dichtvetten zeg ,echt een leider van een verarmd land 8O )

Hij maakt al een tijdje verbale ruzie met Colombia,ook al omdat het Colombiaanse Leger de laatste 5 jaar zowat alles dat "links" (en dus bevriend met Venezuela) opgeruimd of lamgeslagen heeft,en daarbij al eens over de grens durft gaan....

Het probleem van onze Hugo is dat hij echt niet te ver mag gaan,het Columbiaanse leger is geen bende onbekwame bruten meer,maar een efficiente en geharde vechtmachine,gestaald in het vuur zeg maar.Het Venezolaanse leger zou zich wel eens heel erg kunnen mispakken....

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8423029.stm

Net als de media stel je de bedreigde als de dreiging voor. Vergeet niet dat het VS militairen zijn die aan de grens met Venezuela staan en niet andersom. Venezuela is militair niet opgewassen tegen Colombia en de VS. Dat weten niet alleen jij en ik.

kelt
20 december 2009, 15:55
Net als de media stel je de bedreigde als de dreiging voor. Vergeet niet dat het VS militairen zijn die aan de grens met Venezuela staan en niet andersom. Venezuela is militair niet opgewassen tegen Colombia en de VS. Dat weten niet alleen jij en ik.

tsja....Colombia heeft bij meer dan één gelegenheid moeten vaststellen dat "hun" FARC -rebellen ongestraft vanuit de buurlanden opereerden.Dan wordt een mens al eens wantrouwig nietwaar...Het land moest decennialang drie problemen terzelfdertijd aanpakken,namelijk zijn eigen onvolwassen staatsstrukturen,de drugscartels en de "linkse" rebellen..Ze hebben er een uitgeputte economie,een grote diaspora(jammer genoeg ook van drugsbendes),en inderdaad,een krachtig leger en politieapparaat aan overgehouden.

Dan is een idioot bij de buren die gans zijn natie in een reusachtig socialistisch experiment aan het veranderen is (hebben we dat nu al niet genoeg gezien :? ),en niet nalaat te provoceren, echt wel een probleem..

Maar het is niet Colombia dat "den Hugo" op de knieen zal en wil krijgen,ik zie die vent nog door de straten van Caracas gesleurd worden met een woedende en zich verraden voelende menigte rond hem :-(

liberalist_NL
20 december 2009, 16:16

De Nederlandse regering heeft volgens mij die bevoegdheid niet eens. Daarvoor is de regionale regering toch verantwoordelijk?

liberalist_NL
20 december 2009, 16:17
Kunt u mij uitleggen wat voor Nederland de toegevoegde waarde is van die eilanden?

Zelfs zonder corrupte politici daar is en blijft het een bodemloze put waarin miljarden aan Nederlands belastinggeld verdwijnen en men er enkel criminaliteit, overlast en ondankbaarheid voor terugkrijgt. De lokale bevolking ziet de Nederlanders liever gisteren dan vandaag nog verdwijnen en enkel het geld uit Den Haag is goed. De misdaad, en dan vooral die gerelateerd aan drugs, tiert er welig, en men spreekt er niet eens iets wat op Nederlands lijkt in het dagelijks leven. Engels, Papiaments en Spaans zijn de meest gebruikte talen, en in het lager onderwijs zijn zelfs het Engels en Papiaments als onderwijstalen ingevoerd ten koste van het Nederlands.

Dus wat moet Nederland in hemelsnaam met die eilanden waarmee zo goed als geen enkele binding is?
Wat u zegt klopt voor Aruba, maar niet voor de andere Antillen.

Johan Bollen
20 december 2009, 17:27
tsja....Colombia heeft bij meer dan één gelegenheid moeten vaststellen dat "hun" FARC -rebellen ongestraft vanuit de buurlanden opereerden.Dan wordt een mens al eens wantrouwig nietwaar...Het land moest decennialang drie problemen terzelfdertijd aanpakken,namelijk zijn eigen onvolwassen staatsstrukturen,de drugscartels en de "linkse" rebellen.Ze hebben er een uitgeputte economie,een grote diaspora(jammer genoeg ook van drugsbendes),en inderdaad,een krachtig leger en politieapparaat aan overgehouden.

Dan is een idioot bij de buren die gans zijn natie in een reusachtig socialistisch experiment aan het veranderen is (hebben we dat nu al niet genoeg gezien :? ),en niet nalaat te provoceren, echt wel een probleem..

Maar het is niet Colombia dat "den Hugo" op de knieen zal en wil krijgen,ik zie die vent nog door de straten van Caracas gesleurd worden met een woedende en zich verraden voelende menigte rond hem :-(

Ik stel voor dat je vooral naar de feiten kijkt en die worden erg eenzijdig voorgesteld in de media. De ophef rond mensenrechtenproblemen in Venezuela zijn een scheet in een glas (bekijk maar eens dat controversieel Human right watch report en de feiten die ze weten aan te halen). Daarentegen verscheen er overlaatst een rapport over de verdwijningen in colombia de laatste 20 jaar te wijten aan overheid en paramilitaire groepen verbonden aan de overheid. Het gaat om 50000 mensen de laatste twintig jaar. Gezien zo'n massale mensenrechtenschendingen is het onterecht steeds maar met de vinger naar Venezuela te wijzen. Mar ondanks die schrijnende mensenrechtensituatie in Colombia in Uribe populair. Er is een totale controle op de zogezegd 'vrije' pers. Mensen in de steden weten niet wat er inhet binnenland gebeurd.

Van mijn part heb je een probleem met Chavez, maar de grote problemen van Latijns amerika zijn niet die paar ongehoorzame leiders waar die de corporatieve media systematsich door het slijk pogen te halen.

Er zijn verschillende keren zogezegde bewijzen opgedoken dat Venezuela de FARC helpt, die naderhand bleken vervalst te zijn. De laatste keer waren raketten die Venezuela aan de Farc zou gegeven hebben, maar dat bleken een paar twintig jaar oude prullen te zijn van onbekende oorsprong ('t si te zeggen, het ging om 3 rakketten van zweedse makelij die naderhand bleken reeds gebruikt te zijn. De beschuldiging dat ze uit Venezuela zouden komen was zonder fundament). Maar ondertussen is er weer een zaadje geplant in de hoofden van mensen. Dat er daarentegen een tijd geleden een comando van 300 (!) zwaarbewapende Colombianen terug naar Colombia gestuurd is geweest (toch vriendelijk niet?) daar zal je niets van horen. Wat deden die in Caracas notabene?

En over drughandel zullen we maar helemaal zwijgen. Daar is het de handelaars die de bestrijders beschuldigen de handelaars te zijn en de media nemen dat gretig over. Dat jij denkt dat colombia de drugcartels wil aanpakken toont dat je niet weet wie Uribe is en waar zijn populariteit voor een groot deel een gevolg van is.

LiberaalNL
20 december 2009, 21:09
Kunt u mij uitleggen wat voor Nederland de toegevoegde waarde is van die eilanden?

In potentie kun je een toeristische trekpleister van de eilanden maken. Bovendien gaat het hier over een stuk Nederlandse geschiedenis op de Antillen. Willemstad schijnt het Amsterdam van het Caribisch gebied te zijn.
Daarnaast zijn de Antilianen voor het overgrote deel tegen onafhankelijkheid. De fout zit hem in de staatsinrichting. Als de Antillen onder direct Nederlands bestuur zouden staan, stemden Antilianen op Nederlandse politieke partijen, was er Nederlands bestuur, golden de Nederlandse wetten, stond het Nederlands veel sterker, was er de Euro etc..Er was dus veel meer verbondenheid dan nu het geval is.

Sus Iratus
20 december 2009, 21:35
In potentie kun je een toeristische trekpleister van de eilanden maken.Dat klinkt nogal zoals in die oude reclame voor Bounty ("een tropische verrassing gevangen in Hollandse melkchocolade") Daarbij zijn die eilanden al decennia lang toeristische oorden, en bovendien hebben ze daar helemaal Nederland niet voor nodig. Dat kan ook als ze bij Venezuela horen, of bij de VSA, en zelfs als ze helemaal zelfstandig zouden zijn.

Bovendien gaat het hier over een stuk Nederlandse geschiedenis op de Antillen.Ja, en? De Kaapkolonie is ook een stuk Nederlandse geschiedenis, net zoals Nieuw Amsterdam, Ceylon, Indonesië, Spitsbergen, Suriname, Taiwan, Irian Jaya, dat eilandje voor de Japanse kust en vast nog wel een paar (ei)landen die ik vergeten ben. Allemaal Nederlandse geschiedenis waar Nederland vandaag de dag niet of nauwelijks enige binding meer mee heeft. En terecht.

Willemstad schijnt het Amsterdam van het Caribisch gebied te zijn.Dat wil ik best geloven. Er staat immers een rijtje klok- en trapgevelhuisjes en het ziet er, net als in Amsterdam, zwart van de negers.

Daarnaast zijn de Antilianen voor het overgrote deel tegen onafhankelijkheid.Een kleine meerderheid is daartegen ja, omdat die zelf ook wel inzien dat het dan gedaan is met de jaarlijkse miljarden aan sinterklaascadeautjes waarmee de Nederlandse overheid zo kwistig rondstrooit daar.

De fout zit hem in de staatsinrichting. Als de Antillen onder direct Nederlands bestuur zouden staan, stemden Antilianen op Nederlandse politieke partijen, was er Nederlands bestuur, golden de Nederlandse wetten, stond het Nederlands veel sterker, was er de Euro etc..
De fout zit in het feit dat toen Nederland zich van Suriname ontdeed dat toen de Antillen vergeten werden. Daar vanaf raken had in één moeite door gekund.
Er was dus veel meer verbondenheid dan nu het geval is.Ja, en als mijn tante wielen had gehad, was het een autobus geweest. Maar u geeft zelf al toe dat er nu nauwelijks sprake van verbondenheid is. Die hoeft dan ook niet kunstmatig in stand te worden gehouden.

Tot slot nog even de opmerking dat ik u nogal als een neokoloniaal vindt klinken hier.

LiberaalNL
20 december 2009, 23:07
Dat klinkt nogal zoals in die oude reclame voor Bounty ("een tropische verrassing gevangen in Hollandse melkchocolade") Daarbij zijn die eilanden al decennia lang toeristische oorden, en bovendien hebben ze daar helemaal Nederland niet voor nodig. Dat kan ook als ze bij Venezuela horen, of bij de VSA, en zelfs als ze helemaal zelfstandig zouden zijn.

Nederland kan de inkomsten goed gebruiken om de corruptie daar aan te pakken.

Ja, en? De Kaapkolonie is ook een stuk Nederlandse geschiedenis, net zoals Nieuw Amsterdam, Ceylon, Indonesië, Spitsbergen, Suriname, Taiwan, Irian Jaya, dat eilandje voor de Japanse kust en vast nog wel een paar (ei)landen die ik vergeten ben. Allemaal Nederlandse geschiedenis waar Nederland vandaag de dag niet of nauwelijks enige binding meer mee heeft. En terecht.

Het is onzin een eilandengroep af te stoten waarvan de meerderheid van de bevolking daar dat niet wil.

Dat wil ik best geloven. Er staat immers een rijtje klok- en trapgevelhuisjes en het ziet er, net als in Amsterdam, zwart van de negers.

Er zijn blanke, bruine en zwarte Nederlanders. Ben jij een racist of wat?

Een kleine meerderheid is daartegen ja, omdat die zelf ook wel inzien dat het dan gedaan is met de jaarlijkse miljarden aan sinterklaascadeautjes waarmee de Nederlandse overheid zo kwistig rondstrooit daar.

Een ruime meerderheid is ertegen. Nederland had die gebieden geen zelfbestuur moeten geven.

De fout zit in het feit dat toen Nederland zich van Suriname ontdeed dat toen de Antillen vergeten werden. Daar vanaf raken had in één moeite door gekund.
Ja, en als mijn tante wielen had gehad, was het een autobus geweest. Maar u geeft zelf al toe dat er nu nauwelijks sprake van verbondenheid is. Die hoeft dan ook niet kunstmatig in stand te worden gehouden.

Jouw vergelijking met Suriname is in jouw geval bijzonder pijnlijk. Suriname wilde niet onafhankelijk worden. De PvdA duwde dat door de strot van het kabinet en de Surinaamse bevolking. Gevolg: een burgeroorlog en een exodus van Surinamers naar Nederland. De verbondenheid met de Antillen is laag, vanwege de staatsvorm.

Tot slot nog even de opmerking dat ik u nogal als een neokoloniaal vindt klinken hier.
Dat is jouw interpretatie.

Sus Iratus
21 december 2009, 00:14
Nederland kan de inkomsten goed gebruiken om de corruptie daar aan te pakken.Ze moeten daar de corruptie zelf aanpakken. Dat paternalistisch gedoe dat u voorstaat, is helemaal nergens voor nodig.

Het is onzin een eilandengroep af te stoten waarvan de meerderheid van de bevolking daar dat niet wil.Ze willen daar niets, maar dan ook echt helemaal niets met Nederland te maken hebben. Alleen het Nederlandse geld om die zooi daar te onderhouden, deugt voor die lui.

Er zijn blanke, bruine en zwarte Nederlanders. Ben jij een racist of wat?Dat zou u wel willen he? Maar goed, deze domme vraag zegt mij verder al genoeg: U leest het woord neger, en het eerste waar u aan denkt is racisme. Dat zegt dus meer over uw eigen latente racisme dan het racisme dat u bij mij bevroedt.

Een ruime meerderheid is ertegen. Nederland had die gebieden geen zelfbestuur moeten geven.Nee, Nederland had die gebieden geen geld meer moeten geven en die gasten het daar lekker zelf moeten laten uitzoeken.

Jouw vergelijking met Suriname is in jouw geval bijzonder pijnlijk. Suriname wilde niet onafhankelijk worden. De PvdA duwde dat door de strot van het kabinet en de Surinaamse bevolking. Gevolg: een burgeroorlog en een exodus van Surinamers naar Nederland.Dat is het enige wat Joop den Uyl -onzaliger nagedachtenis- ooit goed heeft gedaan.
Heel wat ex-kolonieën hebben in de beginjaren van hun onafhankelijkheid burgeroorlogen of daarop gelijkende toestanden gekend. Uw logica doortrekkende hadden al die landen maar beter gewoon kolonieën moeten blijven.

De verbondenheid met de Antillen is laag, vanwege de staatsvorm.Laten wij die lage verbondenheid dan ook niet kunstmatig gaan opvoeren. Over door de strot rammen gesproken.

Dat is jouw interpretatie.Dat is het zeker, en uit uw bovenstaande replieken onderstreept u dat enkel. Heel uw houding asemt kolonialisme. Weliswaar in een moderner jasje, waarbij de oorspronkelijke zweep van de authoritaire koloniaal van weleer vervangen is door een meer vaderlijke benadering waarbij de verstandige witte meneer het wel efkes allemaal aan die mensen daar komt uitleggen, maar desalniettemin even paternalistisch.

LiberaalNL
21 december 2009, 00:37
Ze moeten daar de corruptie zelf aanpakken. Dat paternalistisch gedoe dat u voorstaat, is helemaal nergens voor nodig.
De politici daar pakken de corruptie slecht aan. Ik vind dus dat Nederland moet ingrijpen.

Ze willen daar niets, maar dan ook echt helemaal niets met Nederland te maken hebben. Alleen het Nederlandse geld om die zooi daar te onderhouden, deugt voor die lui.
Jij hebt daar gewoond?

Dat zou u wel willen he? Maar goed, deze domme vraag zegt mij verder al genoeg: U leest het woord neger, en het eerste waar u aan denkt is racisme. Dat zegt dus meer over uw eigen latente racisme dan het racisme dat u bij mij bevroedt.
Ho eens. Jij zegt dat het daar 'zwart ziet van negers, net zoals in Amsterdam'. Jij hebt dan minimaal de schijn tegen met dergelijke opmerkingen op een politiek forum.

Nee, Nederland had die gebieden geen geld meer moeten geven en die gasten het daar lekker zelf moeten laten uitzoeken.

Met als een gevolg een exodus naar Nederland en een erfenis aan problemen zoals met Surianame gebeurd is.

Dat is het enige wat Joop den Uyl -onzaliger nagedachtenis- ooit goed heeft gedaan.
Heel wat ex-kolonieën hebben in de beginjaren van hun onafhankelijkheid burgeroorlogen of daarop gelijkende toestanden gekend. Uw logica doortrekkende hadden al die landen maar beter gewoon kolonieën moeten blijven.
Jij vindt dus dat Suriname er beter af is dan het was toen Suriname nog onderdeel was van het koninkrijk der Nederlanden?!

Laten wij die lage verbondenheid dan ook niet kunstmatig gaan opvoeren. Over door de strot rammen gesproken.
Oneens. Patriottisme moet door de overheid gestimuleerd worden.

Dat is het zeker, en uit uw bovenstaande replieken onderstreept u dat enkel. Heel uw houding asemt kolonialisme. Weliswaar in een moderner jasje, waarbij de oorspronkelijke zweep van de authoritaire koloniaal van weleer vervangen is door een meer vaderlijke benadering waarbij de verstandige witte meneer het wel efkes allemaal aan die mensen daar komt uitleggen, maar desalniettemin even paternalistisch.
Onjuist. Het is totaal onverantwoordelijk de Antillen af te stoten. Bovendien wil de bevolking daar dat niet. Bovendien minimaliseer je de enorme problemen waarmee Suriname mee te maken heeft gehad. De politici op de Antillen hebben daarnaast de kans gehad.

Sus Iratus
21 december 2009, 01:15
De politici daar pakken de corruptie slecht aan. Ik vind dus dat Nederland moet ingrijpen.Mee eens, de politici pakken daar de corruptie zeer slecht aan aangezien de helft van die politici daar zelf corrupt is. En ja, Nederland moet daar ingrijpen, en wel door z.s.m. van die eilanden af te raken, en zeker op te houden met bakken geld in die bodemloze put te blijven storten.

Jij hebt daar gewoond?Ikzelf niet. Mijn neef is daar echter wel een aantal jaar gedetacheerd geweest. Ik heb dus die zaken uit de eerste hand vernomen.

Ho eens. Jij zegt dat het daar 'zwart ziet van negers, net zoals in Amsterdam'. Jij hebt dan minimaal de schijn tegen met dergelijke opmerkingen op een politiek forum.En in Beijing ziet het zwart van de Chinezen, net zoals het in Mekka zwart ziet van de moslims, en, geloof me of niet, maar in Zweden ziet het dus werkelijk waar zwart van de hoogblonde, blanke Zweden. Je kunt daar nergens komen of het stikt ervan.

Met als een gevolg een exodus naar Nederland en een erfenis aan problemen zoals met Surianame gebeurd is.Een groot gedeelte van de Antillianen woont al in Nederland, i.t.t. de Surinamers van destijds die nagenoeg allemaal nog in Suriname woonden.
Daarbij hebben de Britten destijds, toen hun koloniën in de 'West-Indies' onafhankelijk werden, gewoon een stop ingevoerd op de migratie daarvandaan naar het VK, dus ik zie niet in waarom Nederland dat ook niet zou kunnen.

Jij vindt dus dat Suriname er beter af is dan het was toen Suriname nog onderdeel was van het koninkrijk der Nederlanden?!Dat heeft u haarscherp in de gaten. De Surinamers zijn tenminste baas in eigen land, en dat kunnen we van de Antillianen niet zeggen.

Oneens. Patriottisme moet door de overheid gestimuleerd worden.Kijk, daar komt de aap uit de staatsnationalistische mouw, waarmee dan ook alles gezegd is.

Onjuist. Het is totaal onverantwoordelijk de Antillen af te stoten. Bovendien wil de bevolking daar dat niet. Bovendien minimaliseer je de enorme problemen waarmee Suriname mee te maken heeft gehad. De politici op de Antillen hebben daarnaast de kans gehad.Dat bedoel ik net. U gedraagt zich hier alweer als een vader die vertwijfeld en krampachtig aan de laatste van zijn volwassen geworden kinderen blijft vasthouden, door te doen alsof die nog een kleuter is, die aan het handje van papa door de grote boze wereld geleid moet worden. Uw Antilliaanse kindje kan echt wel op eigen benen staan, ook al denkt u van niet. De eerste stappen zonder papa Nederland zullen, zoals gebruikelijk bij adolescenten, wel met vallen en opstaan gebeuren, maar dat moet dan maar. Uiteindelijk is dat beter voor zowel de Antillen, als voor Nederland zelf. Nederland heeft al genoeg interne problemen, en hoeft daar niet nog eens de problemen van een bananenrepubliek binnen het koninkrijksverband bovenop te nemen of op te lossen.

Sodomis
21 december 2009, 03:07
Natuurlijk is de EU de marionette van de USA.
We kunnen zelfs geen autonoom Europees leger vormen zonder het schriftelijk akkoord van de USA binnen de NATO!!! (bron bevriende diplomate)

Na de CIA-coup in Honduras & nieuwe militairen basissen in Colombia, wijst deze verhoogde marine aanwezigheid op een reactivatie van Reagan's "WAR ON DRUGS" politiek.

Ik zie de cocaïneprijs -als een gevolg- alleen maar dalen & denk dat dit nu nog een tijd zo zal blijven...
:lol:

stab
21 december 2009, 05:44

Zelfs zonder corrupte politici daar is en blijft het een bodemloze put waarin miljarden aan Nederlands belastinggeld verdwijnen en men er enkel criminaliteit, overlast en ondankbaarheid voor terugkrijgt.
(...)Om het even in 'Vlaamse termen' te stellen: hoeveel bedragen die transfers van NL aan de Antillen?

Herr Flick
21 december 2009, 09:12
Aangezien het probleem zich eerder in de andere richting stelt vraag ik me af of u consequent redeneert en vindt dat indien Venezuela aangevallen zou worden met hulp vanuit die eilanden, Venezuela dan ook "alle reden" heeft om Amsterdam "het stenentijdperk in te bombarderen" enz...

Het gaat hen erover dat de Antillen via Nederland lid zijn van de NAVO en dat als er en een NAVO lidstaat wordt aangvallen de andere lidstaten, er zich toe verbinden dat lid te helpen.

Aangezien de US en ook de Fransen en Engelsen vertegenwoordigt zijn in de Caraieben, ziet het er voor Chavez dan plots heel slecht uit. Als hij slim is, blijft hij daar af.

Ge moet de Amerikanen immers geen stok geven om mee te slagen.

Herr Flick
21 december 2009, 09:17
Neh. Dit is al een oude kwestie. In het verleden heeft Venezuela claims gelegd op dit gebied maar sinds er een democratischer regering kwam (en extra marineschepen vanuit Nederland) was dit gevaar geweken, tot de komst van Chavez.

De Argentijnen maakten ook aanspraak of de Falklands...

Denkende dat ze toch niks te vrezen hadden, ... (andere eind van de aardkloot, en op de Falklands is niks te vinden... )

Tot Tatcher die Vulcan stuurde ...

Herr Flick
21 december 2009, 09:20
Dus Nederland heeft een VS basis op Curazao en eentje op Aruba nodig om zich te beschermen tegen Venezuela? Het is omgekeerd. De militaire expansie van de VS is recent en vindt plaats in Colombia, Aruba, Curazao en Guyana. Ze is er omwille wat zich in de Orinoco delta bevindt. Gebruik het eenvoudigheisprincipe en het antwoord ligt voor de hand.

Je kan die olie natuurlijk ook op een gecivilizeerde en vreedzame manier bekomen. Kijk maar naar de contracten die Venezuela heeft met 22 verschillende landen om die olie te exploteren, onder andere Europese maatschappijen (Total). zou het weer zijn dat net als in Irak en Iran de Europeanen meehelpen in hun eigen vlees te snijden. Misschien eens bellen of Sarkozy het ziet zitten wat nederland toelaat via haar kolonies.

Net daarom moet Chavez zijn verstand gebruiken en niet doen wat die andere dictators wel deden...

Als hij slim is, stuurt hij een boeketje bloemen naar Trixke met zijn beste wensen voor het nieuwe jaar, en doet hij de Shell een deal die ze niet kunnen weigeren en zwijgt hij over de Antillen, ... goeie buren he, ...

geen reden om aan te vallen...

Europahater
22 december 2009, 14:25
Colombia zet nieuwe militaire basis op grens met venezuala

Chavez probeert gewoon de aandacht van zijn binnenlandse problemen onder de mat te schuiven door buitenlandse vijanden te zoeken. Het regime in Caracas begint steeds meer paranoïde Noord-Koreaanse trekjes te vertonen. Na Honduras en Colombia bedreigt Chavez nu Nederland. Maar bij blaffen zal het wel blijven want Nederland en onze Amerikaanse vrienden maken op een week "gehakt" van het regime van Hugo Chavez. Zowel economisch als militair.

http://i6.photobucket.com/albums/y228/leopoldnl/F16-2.jpg

De F-16MLU is gelijkgesteld met de Block 60 types van de F-16C versie zodat ze een goed brok hebben aan de Venezuolaanse Su-30,s!

RodeLantaarn
23 december 2009, 18:02
Chavez probeert gewoon de aandacht van zijn binnenlandse problemen onder de mat te schuiven door buitenlandse vijanden te zoeken. Het regime in Caracas begint steeds meer paranoïde Noord-Koreaanse trekjes te vertonen. Na Honduras en Colombia bedreigt Chavez nu Nederland. Maar bij blaffen zal het wel blijven want Nederland en onze Amerikaanse vrienden maken op een week "gehakt" van het regime van Hugo Chavez. Zowel economisch als militair.

http://i6.photobucket.com/albums/y228/leopoldnl/F16-2.jpg

De F-16MLU is gelijkgesteld met de Block 60 types van de F-16C versie zodat ze een goed brok hebben aan de Venezuolaanse Su-30,s!

http://www.trollhunters.org/files/trolls/troll-01.jpg

Europahater
25 december 2009, 17:25
Liever een zogenaamde "troll" als een openlijke racist, nietwaar Lantaarn??? Je zou je moeten schamen voor die KKK-avatar.

RodeLantaarn
25 december 2009, 17:32
Liever een zogenaamde "troll" als een openlijke racist, nietwaar Lantaarn??? Je zou je moeten schamen voor die KKK-avatar.

Ware Obama blank geweest en de slogan 'Hope' gebruikt, had ik ook die avatar gebruikt. Mensen met enig inzicht kunnen dat wel snappen.

Europahater
25 december 2009, 17:38
Ware Obama blank geweest en de slogan 'Hope' gebruikt, had ik ook die avatar gebruikt. Mensen met enig inzicht kunnen dat wel snappen.

Ooit al gehoord van de Rood-bruine alliantie?? Denk nou niet dat ik jouw soort niet ken....Daar ben ik iets te slim voor.

kelt
25 december 2009, 17:42
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8429427.stm

:lol: grapppigggg die vent.....den Ugo,van Chavezkes zie...

Die denkt echt dat Toyota en anderen zich zullen bezig houden met het subsidieren van hun Venezolaanse vestigingen.Hoogstwaarschijnlijk zal "den Ugo" de geschiedenis ingaan als de "Mugabe van Zuid-Amerika",een leider die een relatief goeie economie waar veel potentieel in zat kompleet naar de kl*ten helpt en iedereen daarvan de schuld zal geven dan zichzelf .Mocht de waarschuwing nog niet doorgedrongen zijn,dan is het nu luid en duidelijk aangekomen ten burele van de grote automerken: Jongens,opgepast,geen nieuwe technologie (in de vorm van matrijzen,machines en tekeningen)naar onze Venezolaanse vestigingen want de staat zal het inpikken! :roll:

Johan Bollen
25 december 2009, 17:54
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8429427.stm

:lol: grapppigggg die vent.....den Ugo,van Chavezkes zie...

Die denkt echt dat Toyota en anderen zich zullen bezig houden met het subsidieren van hun Venezolaanse vestigingen.Hoogstwaarschijnlijk zal "den Ugo" de geschiedenis ingaan als de "Mugabe van Zuid-Amerika",een leider die een relatief goeie economie waar veel potentieel in zat kompleet naar de kl*ten helpt en iedereen daarvan de schuld zal geven dan zichzelf .Mocht de waarschuwing nog niet doorgedrongen zijn,dan is het nu luid en duidelijk aangekomen ten burele van de grote automerken: Jongens,opgepast,geen nieuwe technologie (in de vorm van matrijzen,machines en tekeningen)naar onze Venezolaanse vestigingen want de staat zal het inpikken! :roll:
Naast dit soort van 'voorspellingen' zou het interessant zijn ook eens concrete cijfers te bekijken over de Venezolaanse economie, en liefst van een objectievere bron dan het State Department of verspeiders van die statistieken zoals BBC. Kijk eens naar de cijfers van serieuze instanties zoals CEPAL.

Ander nieuws. Er is momenteel een reddingsoperatie aan de gang voor de kust van Venezuela ivm een Grieks schip met staal dat onderweg was van Brazilië naar Houston, en waar een brand op uitbrak. Er is 1 dode en er zijn 9 vermisten. Relevantie? Gewoon dat het nieuws uit Venezuela niet steeds anti-Chavez propaganda hoeft te zijn.

Nussbaum
25 december 2009, 17:56
Het gaat hen erover dat de Antillen via Nederland lid zijn van de NAVO en dat als er en een NAVO lidstaat wordt aangvallen de andere lidstaten, er zich toe verbinden dat lid te helpen.

Aangezien de US en ook de Fransen en Engelsen vertegenwoordigt zijn in de Caraieben, ziet het er voor Chavez dan plots heel slecht uit. Als hij slim is, blijft hij daar af.

Ge moet de Amerikanen immers geen stok geven om mee te slagen.

Ongetwijfeld is het al ergens genoemd, maar de Antillen liggen onder de kreeftskeerkring en worden daardoor niet gedekt door artikel 5 van het handvest van de NAVO.

Johan Bollen
25 december 2009, 18:30
Het zou niet de eerste keer zijn dat men poogt de economie van Venezuela te treffen door een tekort te creëren met medewerking van private corporaties. Het verwondert me dus niet dat Chavez gevoelig is voor dit thema en een onderzoek beveelt. Het gaat om 4X4 voertuigen gebruikt voor het publiek transport. Een sindicaat klaagde over het tekort van die voertuigen. Alsof er geen belangrijker nieuws is.

RodeLantaarn
25 december 2009, 18:35
Ooit al gehoord van de Rood-bruine alliantie?? Denk nou niet dat ik jouw soort niet ken....Daar ben ik iets te slim voor.

De taal die u uitslaat getuigt daar in elk geval niet van. Het is dan ook zo dat zij die denken dat ze de slimsten zijn vaak het minst van de zaak snappen.

Hollander
25 december 2009, 18:47
Ik heb in het voorjaar uitvoerig over Curacao rondgereden en geen spoor, maar dan ook écht geen spoor van Amerikaanse troepenopbouw gezien.

Welja, er zal vast wel eens een boot aanmeren.

Johan Bollen
25 december 2009, 21:04
Ik heb in het voorjaar uitvoerig over Curacao rondgereden en geen spoor, maar dan ook écht geen spoor van Amerikaanse troepenopbouw gezien.

Welja, er zal vast wel eens een boot aanmeren.er zijn ook mensen die niet gemerkt hebben dat de vierde vloot terug geactiveerd is voor het eerst sinds het einde van de tweede wereldoorlog.

Hollander
25 december 2009, 21:56
er zijn ook mensen die niet gemerkt hebben dat de vierde vloot terug geactiveerd is voor het eerst sinds het einde van de tweede wereldoorlog.

Ik vind het meer dan logisch dat de VSA een vloot(je) in dat gebied heeft. Al was het maar om hulp te kunnen bieden aan de eigen gebieden in tijden van nood, zoals New Orleans.

En die vloot, die ligt zeker niet op Curacao, dus ik weet niet waarom u het punt maakt.

Johan Bollen
25 december 2009, 23:36
Er zijn ook mensen die er niet weten dat er een VS militaire 'oefening' was met Curazao als basis waaronder met medewerking van verschillende Europese landen. Onthou dat Europa en de VS geen probleem zien in dit soort van gedrag, voor de tijd dat het omgekeerde gebeurd.

Het gaat me om de logica. Niet weten is niet gelijk aan niet bestaan.

Hoe kom je erbij dat de vierde vloot terug geactiveerd is omwille van mogelijke rampen in de VS? Ik denk niet dat Latijns Amerika daar een probleem mee zou hebben moest dat de reden zijn voor de reactivatie.

corse
26 december 2009, 00:33
Oorlogslogica en militaire strategie:

Manipulatie is een deel van de oorlogsstrategie, het maakt deel uit van de propagandamachine van de westerse en Arabische wereld.
Om oorlog en vernietiging te kunnen creëren moet er in de eerste plaats een nieuwe vijand gecreëerd worden.
De kennis om deze nieuwe vijand te creëren komt natuurlijk uit de koude oorlog en is zeer eenvoudig.
Manipulatie door media, wapensteun aan rivaliserende troepen, bemoeienissen van inlichtingendiensten enz.
De soevereiniteit van andere landen wordt op een zeer discrete en subtiele manier aangetast.
Stilaan worden we gemanipuleerd om deze nieuwe vijand te herkennen, in het huidige geval een religieuze vijand.
Uit een Duitse studie blijkt dat 95% van alle lokale en wereldconflicten van welke aard ook, enkel en alleen kunnen uitbreiden door inmenging van de wapenindustrie, het zijn de handelaars in oorlog en de dealers in de dood. (Barack Obama heeft een militair budget voor 2010 van 680 miljard dollar goedgekeurd)

Dealer in de dood: wapenhandelaar de rijkste man ter wereld:
http://www.deepjournal.com/p/7/a/nl/327.html

Het reclame instrument van de wapenindustrie is het best georganiseerde en het meest efficiënte ter wereld.
Op wereldschaal wordt jaarlijks 1.000 miljard Euro besteed aan wapens, 40% door de U.S.A.
De winsten die door de multinationale wapenindustrie worden gemaakt tarten alle verbeelding, de eigenaars en aandeelhouders van wapenindustrie zijn de rijkste der aarde.
Agressie en geweld behoren nu eenmaal tot de meest intensieve en manipuleerbare instincten van de mens.
Zonder scrupules en op de meest subtiele manier worden bevolkingsgroepen gemanipuleerd en gaan daarna over tot wapenagressie!

De oorlogsvoering der zwakken:

Natuurlijk niet vergeten dat de haat van de terug naar de Middeleeuwen plat gebombardeerde Arabische landen steeds groter wordt, wat normaal is, 500.000 kindermoorden en een totaal aantal burgerdoden van 2,5 miljoen mensen.
Elk gezin in Irak of Afghanistan heeft familieleden broers, zusters, vrouw of kinderen die door bombardementen zijn omgekomen.
Natuurlijk is de haat van de Arabische wereld te begrijpen na deze totaaluitroeiing. (genocide)
Terrorisme ontstaat natuurlijk uit onmacht en haat, dat is duidelijk, terrorisme is de oorlogsvoering der zwakken.
Ze kunnen niet blijven met stokken en stenen gooien, er moet voor hen iets anders gebeuren, oog om oog maakt natuurlijk iedereen blind.

Propagandamachine:

Tevens worden de verijdelde aanslagen gebruikt om de oorlog (bombardementen op grote schaal en grondtroepen te verantwoorden) dit betreffende de wereldopinie, de westers gerichte propagandamachine maakt natuurlijk dankbaar gebruik van deze situatie om “hun stellig” te verdedigen, dit is spijtig genoeg ook oorlogsstrategie en oorlogslogica, laten we dit niet onder stoelen of banken steken en realistisch zien.

Laten we niet vergeten, tot de oorlogslogica en oorlogsstrategieën behoren:

Informatie, desinformatie, manipulatie, propaganda machines enz, en dit geld voor “alle partijen” die betrokken zijn in een oorlog, er zijn individuen (ex-militairen) die betaald worden om subtiel mensen te ronselen om ter strijde te trekken.
Ondertussen weten we, dat bepaalde individuen ingezet worden en zeer goed betaald worden om oorlogspropaganda te verspreiden en te rekruteren, wapenhandelaars zijn de dealers in de dood, financiers en oorzaak van iedere oorlog.

Gevangenen en zware criminelen:

Gevangenen en zware criminelen als eerste grondtroepen of stoottroepen gebruiken is ook een militaire strategie.
Bij positieve resultaten wordt dan strafvermindering beloofd, die er nooit komt.
Deze zogenaamde éérste troepen of stoottroepen staan gekend voor het waanzinnig moorden en verkrachten van vrouwen en kinderen.
In het geval van zware criminelen worden deze dan achteraf per vergissing mede gebombardeerd.
Een overdosis aan criminelen wordt op deze manier geëlimineerd en de samenleving wordt ontlast, militaire strategie.

Hopende dat de nieuwe president van de VS geen nieuwe oorlogen begint, dan hebben we nog de erfenis van de vorige oorlogen waar de soevereiniteit van staten verbroken werd, met terrorisme, blankenhaat en volksverhuizingen als gevolg!

Brainwash:

De gevolgen van brainwash kunnen veel vernietigender en effectiever zijn dan de gevolgen van fysiek geweld.
Er worden vele en ook intensieve pogingen gedaan om ons zelfvertrouwen en perceptievermogen te ondermijnen, zodat je een gevoel van machteloosheid over je krijgt.
Als je permanent ondergedompeld wordt in onzin, grenzende aan waanzin, vervagen de normen en kan men hoe langer hoe minder zinvol denken.
Irak veteranen: http://www.tweevandaag.com/call.php?module=PX_Video&func=view&vid=19956&startvideo=1

We moeten een kat een kat noemen, als er mensen sterven in een oorlog, of het nu van een VS bom is of van een andere bom, dood is dood.
Of het nu een blauwhelmkogel uit een geweer is, of een groenhelmkogel, dood is dood.
Burgers: vrouwen, kinderen en jonge soldaten die onschuldig sterven is moord, “zonder enige twijfel”, vergissingen inbegrepen, alle oorlogen zijn vuile oorlogen, propere oorlogen bestaan niet!
Eén individu kan men beoordelen of veroordelen, een totale bevolkingsgroep niet.

Een land en zijn volk kan men niet met oorlog veranderen, enkel natuurlijke evolutie en tijd kan dat.
Naar de Middeleeuwen terug bombarderen, genocide of totaal uitmoording zoals met de indianen gebeurde is de slechtste oplossing natuurlijk.

Door hun gebrek aan wereldcultuurkennis hebben de VS andere culturen nog steeds niet begrepen.
Ze zijn nog steeds teveel met zichzelf en hun consumentisme bezig.
Dit doordat hun samenleving volledig op het individu zelf gebaseerd is, eng denkendheid dus.

Het oude Irak had een staatseconomie en geen privaateconomie, dus zonder private eigenaars.
Alle grondstoffen en bodemschatten waaronder petroleum gehoorde de staat toe, dus de Irakese gemeenschap.
Na het grote bankbedrog worden wereldwijd gemeenschapsparticipaties doorgevoerd, het Irakese systeem was dus toch niet slecht.
De voornaamste factor, het volk (de gemeenschap) van deze petroleumlanden zullen hun eerlijk deel opeisen, wat normaal is, de bodemschatten behoren de gemeenschap toe en niet enkele onmetelijk rijke privaat eigenaars. (oliesjeiks)

De geheimen van elke militaire oorlogslogica en oorlogsmachine:

Oorlog is:

Een aangelegenheid waarbij gemanipuleerde jonge mensen die elkaar niet kennen en die niets tegen elkaar hebben, elkaar doden op bevel van oudere mensen die elkaar wel kennen en wel wat tegen elkaar hebben maar elkaar echter niet doden.
Oorlog wordt gewettigd door een opgezette regeringsorganisatie, zodat moord op grote schaal niet als misdaad maar als plicht wordt gezien.

Men steekt miljarden in de ontwikkeling van technologie voor oorlogsvoering, de humane en ecologische toepassing van deze technologieën volgen enkel wanneer de economie in crisis is en er een ecologische catastrofe dreigt.

stab
26 december 2009, 07:34
Om het even in 'Vlaamse termen' te stellen: hoeveel bedragen die transfers van NL aan de Antillen?Iemand?

Europahater
26 december 2009, 12:00
Daar is heel wat 'VS' aan die basissen als er een VS miliatire opbouw aan de gang is. Vanuit Europees standpunt is dit eveneens afkeurenswaardig want Nederland leent zich ertoe een ander land te intimideren. Maar misschien is Nederland 'fier' de VS nog eens te kunnen 'bijstaan'.

Wij hebben nou eenmaal betere contacten met de USA als met dat corrupte Brussel. Europa heeft geen flikker te vertellen wat wij in Nederland moeten doen. Als Chavez meent de Nederlandse staat te moeten bedreigen moeten wij duidelijk handelen. Imperialistische neigingen vanuit Brussel kunnen we missen als kiespijn.

Europahater
26 december 2009, 12:07
De taal die u uitslaat getuigt daar in elk geval niet van. Het is dan ook zo dat zij die denken dat ze de slimsten zijn vaak het minst van de zaak snappen.

Wandel er maar lekker om heen. Zoals alle racisten trouwens...Welkom bij het Rode fascisme en hun "believers"....

Mahalingam
26 december 2009, 13:55
Om het even in 'Vlaamse termen' te stellen: hoeveel bedragen die transfers van NL aan de Antillen?
Dat is heel lastig te bepalen omdat het geld van alle ministeries afkomstig is en dat wordt nog lastiger als deze eilanden de status van 'gemeente' krijgen. Dan gaan er ook geldstromen vanuit de provincie (lagere overheden) lopen.
Om een indruk te geven van de grootte:
Antillen kosten Nederland miljarden
woensdag 24 oktober 2007 08:02
Het kabinet heeft voor dit jaar 2,2 miljard euro opzij gelegd voor de schuldenlast van de Nederlandse Antillen. Dit tekort op de eilandengroep is voornamelijk ontstaan door het enorme ambtenarenapparaat.
met dit soort losse berichten moeten we het doen.

wo 23 dec 2009

KRALENDIJK - Nederland draait de geldkraan voor Bonaire helemaal dicht totdat het Antilliaanse eiland wil praten over de uitwerking van de staatkundige afspraak dat het evenals Saba en Sint Eustatius een bijzondere gemeente wordt van Nederland. Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft dat woensdag aan het bestuurscollege van het eiland in een brief laten weten.
Geldkraan voor Bonaire helemaal dicht (http://www.telegraaf.nl/binnenland/5640730/__Geldkraan_voor_Bonaire_dicht__.html?p=13,1)
.

Hollander
26 december 2009, 21:22
Om een indruk te geven van de grootte:

Ik denk dat we even dieper moeten zoeken.

Gesteld dat de antillen ca 230.000 inwoners tellen is 2,2 miljard (mits dat de totale schuld is) lager dan de schuld per inwoner van Nederland.

Maar de vraagsteller is denk ik benieuwd naar de jaarlijkse bijdrage, niet naar het eenmalig overnemen van de staatsschuld.

Ik moet het antwoord daarop ook even schuldig blijven.

Infowarrior
27 december 2009, 01:04
Ik denk dat we even dieper moeten zoeken.

Gesteld dat de antillen ca 230.000 inwoners tellen is 2,2 miljard (mits dat de totale schuld is) lager dan de schuld per inwoner van Nederland.

Maar de vraagsteller is denk ik benieuwd naar de jaarlijkse bijdrage, niet naar het eenmalig overnemen van de staatsschuld.

Ik moet het antwoord daarop ook even schuldig blijven.

Ja, graaf dan wat dieper hé keesbol!!

Johan Bollen
27 december 2009, 05:22
graaf dan wat dieper hé...
Waarom de militaire buildup rond Venezuela? Wat verantwoordt die investering in militaire macht? Het is niet anders dan in het midden Oosten, en daarom des te gevaarlijker:

For China there's also an "escape to South America" option. In the Venezuelan overall strategy it's essential to sell more oil to China so as to lower its heavy dependence on the US market. According to the existing terms of the China-Venezuela partnership, four tankers and at least two refineries will be built - one in the immensely oil-rich Orinoco Belt in Venezuela and the other in Guangdong. State-owned Petroleos de Venezuela (PDVSA) will be responsible for shipping the oil to China.

The Venezuelan target is to export 500,000bpd in 2009 - already reached - and 1 million by 2012. President Hugo Chavez - who in typical colorful manner described himself as a "Maoist" during his last visit to China - wants Venezuela to be no less than China's top oil supplier. China's energy analysts take this partnership extremely seriouslyMaar is er geen gezegde dat waarschuwt dat geweld de laatste toevlucht is voor degenen die de situatie niet meer beheersen? Het ligt voor de hand wie degenen zijn die zouden kunnen menen via geweld hun doel te bereiken, als we moeten kiezen tussen degenen die meer olie willen exporteren en degenen die dat zouden willen verhinderen.

Hollander
27 december 2009, 09:29
Ja, graaf dan wat dieper hé keesbol!!

vind je jezelf grappig als je andere mensen uitscheldt?

Daar denkt je moeder vast anders over.

Johan Bollen
1 januari 2010, 17:36
30 december 2009 vaardigde de regering van Venezuela een communiqué uit

http://vtv.gov.ve/noticias-nacionales/27953
El Gobierno de la República Bolivariana de Venezuela reitera a la Comunidad Internacional su denuncia respecto al uso, por parte de los Estados Unidos, de los territorios coloniales de Aruba y Curazao, en la preparación de una agresión militar contra Venezuela.
*
El Gobierno de la República Bolivariana de Venezuela duda que las instalaciones que el
Gobierno del Reino de los Pa*ses Bajos ha puesto a la disposición de contingentes militares estadounidenses sean utilizadas para la lucha contra el narcotráfico, tal y como lo han manifestado a la Canciller*a venezolana.
*
La subsecuente violación del espacio aéreo venezolano por parte de aviones militares estadounidenses provenientes de las Antillas Neerlandesas, la recurrente excusa de la lucha contra el narcotráfico, que no ha arrojado ningún resultado tangible, as* como la tradición estadounidense de utilizar terceros pa*ses para realizar operaciones de espionaje y lanzar ataques militares, entre otros elementos, permiten concluir, de manera inequ*voca, que el Gobierno guerrerista de los Estados Unidos, en complicidad con el del Reino de los Pa*ses Bajos, prepara una agresión contra el territorio y el Pueblo de la República Bolivariana de Venezuela.
*
En este sentido, el Gobierno Nacional exhorta a las autoridades holandesas a honrar sus compromisos con la paz y la seguridad internacional, y a abstenerse de agredir a Venezuela, o prestar su colaboración para tal fin.
*
Finalmente, el Gobierno del Presidente Hugo Chávez reitera que la República Bolivariana de Venezuela construye sus relaciones bilaterales sobre la base del respeto de la soberan*a, del principio de no agresión, y con miras a fortalecer la paz y la seguridad regional e internacional.
Venezuela espera reciprocidad por parte del Gobierno del Reino de los Pa*ses Bajos.

Vertaald (zo letterlijk mogelijk):
De regering van de Bolivariaanse Republiek van Venezuela herhaalt voor de internationale gemeenschap haar klacht met betrekking tot het gebruik, door de Verenigde Staten, van de koloniale territoriums van Aruba en Curaçao, in de voorbereiding van een militaire agressie tegen Venezuela.

De regering van de Boliviriaanse republiek van Venezuela twijfelt dat de installaties die de regering van Nederland ter beschikking heeft gesteld aan contingenten VS militairen gebruikt zullen worden voor de strijd tegen de drughandel, zoals dat gezegd werd tege de kanselarij van Venezuela.

De daaropvolgende violatie van het Venezolaans luchtruim door militaire vliegtuigen van de VS afkomstig van de Nederlandse Antillen, het herhaaldelijke excuus van de strijd tegen de drughandel, die geen tastbaar resultaat opleverde, evenals de traditie van de Verenigde Staten om derde landen te gebruiken om spionage operaties en militaire aanvallen te lanceren, onder andere, laten toe te besluiten, op een niet mis te verstane manier, dat de oorlogszuchtige regering van de Verenigde Staten, met medeplichtigheid van het Koninkrijk der Nederlanden, een agressie tegen ons Territorium en tegen het Volk van de Bolivariaanse Republiek van Venezuela voorbereid.

In die zin, maant de Nationale Regering aan aan de Nederlandse autoriteiten hun verbintenissen tot vrede en internationale veiligheid na te komen, en zich te onthouden van om Venezuela aan te vallen of hun medewerking te verlenen met dat doel.

Tot slot, de regering van President Hugo Chávez herhaalt dat de Bolivariaanse Republiek van Venezuela haar bilaterale relaties bouwt op de basis van het respect voor de soevereiniteit, het principe van de niet-agressie, en met het doel de vrede en de internationale veiligheid te versterken. Venezuela verwacht wederkerigheid van de regering van het koninkrijk der Nederlanden

Nu bericht hierover: Venezuela waarschuwt Nederland opnieuw (http://www.nu.nl/binnenland/2153915/venezuela-waarschuwt-nederland-opnieuw.html)

Dit is wat Nu 'citeert' uit het comunique:
''De regering van president Hugo Chávez eist van de Nederlandse autoriteiten vrede en internationale veiligheid te respecteren en zich te onthouden van aanvallen op Venezuela of van medewerking die dat doel dient''

Het betreft hier een verkeerde vertaling die de indruk geeft dat Venezuela agressievere taal spreekt dan dat het geval is. De titel van het artikel zegt dat Venezuela Nederland 'waarschuwt' maar verder kan niet gezegd worden waarvoor Venezuela Nederland zou waarschuwen, want het communiqué bevat geen dreigement. Het artikel van Nu vermeld verder ook niets van de inhoud van het communiqué met betrekking tot de schending van het Venezolaans luchtruim vanuit de Nederlandse Antillen door militaire vliegtuigen van de VS, wat toch op zijn minst eigenaardig te noemen is.
Over Venezuela zal je geen goed woord horen in de 'westerse' pers. Nederland is daarop geen uitzondering. Beide zijden van een conflict op objectieve wijze aan het woord laten is blijkbaar teveel verwacht heden ten dage. De pers is tot volksmennerij verworden. Eerlijkheid is zoek.

Verder zou ik het toejuichen moest Nederland zich eens duidelijk uitspreken met betrekking tot de kern van de zaak die Venezuela aanhaalt. Ontkent Nederland dat VS militaire vliegtuigen vanuit de Nederlandse antillen het luchtruim van Venezuela schenden? En wat is de houding van Nederland ten aanzien hiervan. Dat de pers dit centraal punt niet vermeld doet me denken dat Nederland liever de aandacht van dit punt afleidt en uiteindelijk geen zuiver geweten heeft.

Johan Bollen
1 januari 2010, 17:43
De draad heeft een verkeerde titel, maar de vergissing van de draadopener is te begrijpen gezien de berichtgeving in de Nederlandse pers. Een gepastere titel zou zijn "Nederland contra Venezuela?"

D'ARTOIS
1 januari 2010, 19:45
De bezorgdheid van Venezuela omtrent VS gebruik van de Antillen als een mogelijke militaire uitvalsbasis naar dat land lijkt me niet zo onwaarschijnlijk zoals dat door VS en NL wordt voorgesteld.
Ik denk eerder dat het een provocatie is gericht tegen Venezuela om het land te betrekken in een oorlog zodat de VS in staat zijn om ook daar de oliebelangen naar hun hand te kunnen zetten. In een nader te bepalen tijdschema.

De Antillen gebruiken om een beter vat te hebben op het drugsprobleem gelooft nl niemand. Na de industrie is dat de grootste geldcirculator in de VS en hierbij is een groot deel van het ambtenarencorps afhankelijk van het geld dat daaruit los komt. Laten we het nog maar niet hebben over de diensten die zelf in drugs handelen.

Chavez kan alleen verbaal zijn gram spuien, de eerste de beste militaire stap in de richting van de Antillen kan hem een regelrechte oorlog met de VS bezorgen.
Hopelijk weet hij dat.

Johan Bollen
10 januari 2010, 17:49
Op Martinique en Guayana is er vandaar een referendum om te beslissen of ze meer autonomie van Frankrijk willen. Een idee voor de Nederlandse overzese gebieden.

Europahater
10 januari 2010, 17:52
Op Martinique en Guayana is er vandaar een referendum om te beslissen of ze meer autonomie van Frankrijk willen. Een idee voor de Nederlandse overzese gebieden.

Dat zal men daar wel zelf beslissen zonder de bemoeienissen van dat rood tuig uit Venezuela.

Johan Bollen
10 januari 2010, 17:55
dubbel

Johan Bollen
10 januari 2010, 17:56
Dat zal men daar wel zelf beslissen zonder de bemoeienissen van dat rood tuig uit Venezuela.Is er dan een referendum gepland?

Europahater
10 januari 2010, 18:04
Is er dan een referendum gepland?

Nee hoor, maar ze hebben het uitstekend onder de Nederlandse vlag. Als Chavez 1 vinger durft uitsteken zal het snel afgelopen zijn met zijn proletarisch dictatuurtje.

Johan Bollen
10 januari 2010, 18:07
Nee hoor... Die Franse koloniën hebben dus een iets democratischer regime vermoed ik.

RodeLantaarn
11 januari 2010, 00:44
Wandel er maar lekker om heen. Zoals alle racisten trouwens...Welkom bij het Rode fascisme en hun "believers"....

Kunnen we geen draad maken met het topic: 'hoeveel dagen heeft Europhater nog te gaan op dit forum?'

Ik schat een week.

Valentine Julien
11 januari 2010, 14:43
Nederland is nogal een democratie zeg Fier op Nederland!!! man man wat een soep daar!!!
O la la

Ik ben blij dat ik er weg ben...
120 000 handtekeningen of was het meer ? met een vraag naar een parlementair onderzoek naar de deelname aan de oorlog in Irak...
In de vuilbak!

En Prins Bernard die betrapt is op het willen plegen van een staatsgreep met vele wapens in Indonesia... en illegale wapenhandel en Nazigroeters op zijn trouwdag!! een nationale schande...

Het is de 52 ste Vazal staat van de VS.
En de VS is in mijn ogen de Axis of Evil

Niet de burgers hoor... die zitten in de shit.
Net als wij.:x

kelt
11 januari 2010, 18:12
http://www.tijd.be/nieuws/economie-financien/Venezuela_devalueert_bolivar.8281749-600.art

den "Ugo" zie ...

Hij probeert rellen te stoken op iedere conferentie waar hij maar Amerikanen kan vinden...en ondertussen betaalt de Venezolaanse bevolking het gelag,want aan echt regeren komen hij en zijn "ploeg" niet toe....

50% devaluatie....hupla...en dreigen met onteigening...hupla...

Dat doet heel erg sterk aan een zeker Afrikaans land denken ware het niet dat Venezuela eigenlijk STEENRIJK is...

Het moet den "Ugo" heel erg pijn doen dat grote boeman de VS hem eigenlijk negeert('want de regering Obama heeft echt wel andere katten te geselen dan een moddervette volksmenner die het geen vijf jaar meer zal uitzingen.?..)

Johan Bollen
11 januari 2010, 18:26
http://www.tijd.be/nieuws/economie-financien/Venezuela_devalueert_bolivar.8281749-600.art

den "Ugo" zie ...

Hij probeert rellen te stoken op iedere conferentie waar hij maar Amerikanen kan vinden...en ondertussen betaalt de Venezolaanse bevolking het gelag,want aan echt regeren komen hij en zijn "ploeg" niet toe....

50% devaluatie....hupla...en dreigen met onteigening...hupla...

Dat doet heel erg sterk aan een zeker Afrikaans land denken ware het niet dat Venezuela eigenlijk STEENRIJK is...

Het moet den "Ugo" heel erg pijn doen dat grote boeman de VS hem eigenlijk negeert('want de regering Obama heeft echt wel andere katten te geselen dan een moddervette volksmenner die het geen vijf jaar meer zal uitzingen.?..)

Venezuela pretendeert met de maatregel de nationale productie te stimuleren.
Onder Perez was Venezuela ook 'steenrijk' maar er was wel meer armoede.

Sodomis
11 januari 2010, 21:51
Ik ben een Hugo believer, maar hou toch mijn hart vast met zijn recente "economische maatregelen".
Een devaluatie doorvoeren is toch erg tricky.
Time will tell.

Johan Bollen
11 januari 2010, 22:36
Curazao, la tercera frontera de EEUU (http://www.surysur.net/?q=node/12541)
'Curazao, de derde grens van de VS' door Golinger

Golinger raporteert o.a. hoe de schendingen van het Venezolaans luchtruim verder gaar. 8 januari was dat het geval met een militair vliegtuig van de VS afkomstig van Curazao gedurende 19 minuten. Een Venezolaanse straaljager begeleide het vliegtuig terug de grens over. De piloot beweerde niet te weten zich in Venezuela te bevinden. (Gegarandeerd dat dit incident niet in de Nederlandse pers vermeld wordt...corrigeer me)

De titel van het stuk verwijst naar een document van het state department waar volgens Golinger Aruba, Bonaire, en Curazao "de derde grens van de VS" genoemd worden en een deel van de "Geopolitieke grens van de VS" in de regio

En reacción a la creciente presencia militar de Washington en su pa*s, un periodista de Curazao que visitó uno de los buques de guerra estadounidenses, comentó que “Al desembarcar de la nave de guerra, tuvimos la sensación que, de repente ahora somos muy importantes...”
Nederland toch. Zich belangrijk voelen door een grootmacht te helpen met het provoceren van een onafhankelijk land dat Nederland niets deed...Waar is uw eer?

Tegelijkertijd heeft Venezuela last van 'drones' die via Colombia het Venezolaans luchtruim schenden. Wat is de bedoeling?

Europahater
11 januari 2010, 23:09
Curazao, la tercera frontera de EEUU (http://www.surysur.net/?q=node/12541)
'Curazao, de derde grens van de VS' door Golinger
?

In tegenstelling tot het proletenopperhoofd Hugo Chavez koopt Nederland geen peperdure SU-30 Flankerjets.

http://www.pauliddon.net/img/v%20Su-30mk.jpg

Aantal gevechtsvliegtuigen Nederland:108
Aantal gevechtsvliegtuigen Venezuela:289

Johan Bollen
11 januari 2010, 23:19
Aantal gevechtsvliegtuigen Nederland:108
Aantal gevechtsvliegtuigen Venezuela:289Het was een Venezolaanse F16 die de luchtruimschender afkomstig van Curazao terug het land uit begeleide. Nu kan Venezuela geen wisselstukken meer kopen voor die vliegtuigen dus koopt het vliegtuigen elders.

Je rekensommetje is trouwens misleidend en naast de kwestie. Net zoals de meerderheid van je landgenoten verkies je te doen alsof je neus bloed wanneer de VS vanuit Nederlands grondgebied provocaties organizeert tegen Venezuela. Voel jij je misschien ook 'belangrijk' nu?

P.S. Ben je met photoshop bezig geweest?

Europahater
11 januari 2010, 23:24
Het was een Venezolaanse F16 die de luchtruimschender afkomstig van Curazao terug het land uit begeleide.

Je rekensommetje is trouwens naast de kwestie. Net zoals de meerderheid van je landgenoten verkies je te doen alsof je neus bloed wanneer de VS vanuit Nederlands grondgebied provocaties organizeert tegen Venezuela. Voel jij je misschien ook 'belangrijk' nu?

P.S. Ben je met photoshop bezig geweest?

Zoek maar gerust op: SU-30+venezuela of nog beter zoek naar "Ak-103 Venezuela of Mi-35+Venezuela"...echt "socialistisch" hoor, die wapenaankopen :roll: Met de staatsgreep in Honduras dreigde die etnische Indiaan ook al met een "inval. Over imperialisme gesproken...:roll:

Johan Bollen
11 januari 2010, 23:28
Zoek maar gerust op: SU-30+venezuela of nog beter zoek naar "Ak-103 Venezuela of Mi-35+Venezuela"...echt "socialistisch" hoor, die wapenaankopen :roll: Met de staatsgreep in Honduras dreigde die etnische Indiaan ook al met een "inval. Over imperialisme gesproken...:roll:zoek jij eens op wat daartegenover staat aan Colombiaans en VS materiaal. Vergelijk ook eens het % van het BNP besteed aan militaire uitgaven van die landen in plaats van demagogische (en racistische) taal te verkopen die de waarheid geweld aandoet.