PDA

View Full Version : "Iran zou een Iraakse oliebron bezetten"


Derk de Tweede
19 december 2009, 23:23
Berichten hierover spreken elkaar soms tegen, maar het zou best waar kunnen zijn.
Wat wil Iran eigenlijk hiermede berijken ?

http://www.tijd.be/nieuws/buitenland/Iran_bezet_Iraakse_oliebron.8274990-439.art

porpo
19 december 2009, 23:34
Ik weet niet of dat waar is, maar wat ik zeker weet is dat Iran (na de revolutie) altijd probeerde om in Irak te komen, en eventueel de revolutie naar daar te exporteren. De moslims (sunni en anderen shia die niet akkoord gaan met de Iraanse visie op het islamitisch denken) moeten nu hun land van imperialisten en imamieten bevrijden. Het wordt dus moeilijker.

N-SA
19 december 2009, 23:36
De USA zitten blijkbaar een reden te fabriceren om Iran te kunnen treffen. De USA zijn daar goed in, in het uitvinden van valse zaakjes om een oorlog te kunnen starten of boycotacties te kunnen instellen.
Dat ze de bedzetting van ee Iraakse oliebron dan zouden nemen, is werkelijk alle schaamte voorbij, gezien ze zelf al jaren bezig zijn met bijna het volledige grondgebied van Irak te bezetten.

porpo
19 december 2009, 23:43
Iran rejects Iraqi incursion claim (http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2009/12/2009121912509819574.html)

Nr.10
20 december 2009, 00:17
Ik weet niet of dat waar is, maar wat ik zeker weet is dat Iran (na de revolutie) altijd probeerde om in Irak te komen, en eventueel de revolutie naar daar te exporteren. De moslims (sunni en anderen shia die niet akkoord gaan met de Iraanse visie op het islamitisch denken) moeten nu hun land van imperialisten en imamieten bevrijden. Het wordt dus moeilijker.
De revolutie.
Welke revolutie?
Iran beleefde een islamitische revolutie, beweert men.
Maar dat was helemaal geen islamitische revolutie.
Khomeni en consoorten hebben de revolutie gekaapt, dat wel.
Een tweede soortgelijke "revolutie" komt er niet. Nooit.
Men is de islamitische fundamentisten beu.

Tegelijkertijd: de amerikaanse oligarchen en hun vazallen willen dit soort revoluties helemaal niet. Democratie, vrouwenrechten, ... zijn de laatste van hun zorgen.

driewerf
20 december 2009, 00:34
Ik weet niet of dat waar is, maar wat ik zeker weet is dat Iran (na de revolutie) altijd probeerde om in Irak te komen, en eventueel de revolutie naar daar te exporteren. De moslims (sunni en anderen shia die niet akkoord gaan met de Iraanse visie op het islamitisch denken) moeten nu hun land van imperialisten en imamieten bevrijden. Het wordt dus moeilijker.

Nonsens. De verantwoordelijkheid voor de Iraans-Iraakse oorlog ligt (lag) volledig bij Saddam Hoessein.

Nr.10
20 december 2009, 00:38
Nonsens. De verantwoordelijkheid voor de Iraans-Iraakse oorlog ligt (lag) volledig bij Saddam Hoessein.
Klopt.

porpo
20 december 2009, 02:14
Welke revolutie?
Ik ga eerst jouw vraag corrigeren, je bedoelt misschien "hoe revolutie naar Irak exporteren"?

Door een soort hezbollah daar op te richten.

Maar dat was helemaal geen islamitische revolutie.
Klopt.

Men is de islamitische fundamentisten beu.
Islamitische fundamentalisme is en was altijd een reactie op andere fundamentalismes.

Ooit het boek van Tariq Ali "The Clash of Fundamentalisms: Crusades, Jihads and Modernity" gelezen?

Het fundamentalisme van Khomeini zou er niet zijn zonder het fundamentalisme van Mohammed Reza Pahlavi: fundamentalistische verwestersing en secularisering van Iran, onderdrukking en vervolging van iraanse volksmojahedin en andere linkse bewegingen.

Er was vóór Khomeini een andere poging geweest om de regime van Pahlavi te veranderen, was toen geleid door anti-imperialistische Mohammad Mosaddegh, maar zogenaamde Operation Ajax had dat kunnen voorkomen.

Khomeini zelf was meer een geestelijke leider van die revolutie, maar de echte ideologische beweging van die revolutie kwam van andere denkers en ideologen (gematigde moslims) zoals de socioloog Ali Shariati (1933-1977) en anderen ..
.

Zeikstraal
20 december 2009, 02:57
US to ’simulate’ technically impossible attack by Iran

Bij simulaties word het natuurlijk uitkijken :lol:

Derk de Tweede
20 december 2009, 09:43
Ik weet niet of dat waar is, maar wat ik zeker weet is dat Iran (na de revolutie) altijd probeerde om in Irak te komen, en eventueel de revolutie naar daar te exporteren. De moslims (sunni en anderen shia die niet akkoord gaan met de Iraanse visie op het islamitisch denken) moeten nu hun land van imperialisten en imamieten bevrijden. Het wordt dus moeilijker.

En dat juist nu de spanningen tussen sjiiten en soeniten in Irak sterk verminderd zijn.
Zou Iran die spanningen weer willen doen oplopen ?

kelt
20 december 2009, 10:02
Er zouden een tiental Iraanse soldaten die Iraakse bron "bezet" houden,er is dus geen militair probleem maar een of andere "boodschap" die wij niet begrijpen.Dat is natuurlijk de reden dat Bagdad momenteel niet reageert,er wordt ongetwijfeld overlegd..


Overigens,de Iraakse regering wordt gedomineerd door Sjia's,dus dat kan op zich niet het probleem zijn......

N-SA
20 december 2009, 13:38
En dat juist nu de spanningen tussen sjiiten en soeniten in Irak sterk verminderd zijn.
Zou Iran die spanningen weer willen doen oplopen ?

Onzin, net het tegendeel is waar. Sinds het einde van de Baath-regeerperiode, zijn de spanningen met de regelmaat van de klok naar de oppervlakte gekomen en zullen ze dat blijven doen. Het bezettingsregime heeft de sjiiten sterk bevoordeeld om enerzijds de heel grote aanhang van de baath bij de Soennieten te bestrijden en anderzijds hen uit de invloedssfeer van Teheran te trachten houden, wat vooralsnog deerlijk mislukt.

Zeikstraal
20 december 2009, 13:42
Iran claimt dat het hun oliebron is

Zeikstraal
20 december 2009, 13:45
MP: Iraq owes Iran 1 trillion dollars

Voor het starten van de oorlog

liberalist_NL
20 december 2009, 14:13
De USA zitten blijkbaar een reden te fabriceren om Iran te kunnen treffen. De USA zijn daar goed in, in het uitvinden van valse zaakjes om een oorlog te kunnen starten of boycotacties te kunnen instellen.
Dat ze de bedzetting van ee Iraakse oliebron dan zouden nemen, is werkelijk alle schaamte voorbij, gezien ze zelf al jaren bezig zijn met bijna het volledige grondgebied van Irak te bezetten.

De Verenigde Staten zijn op het moment militair en economisch niet in staat een invasie van Iran voor elkaar te krijgen. Onmogelijke verklaring.

Zeikstraal
20 december 2009, 14:17
Militair zeker wel. Ze hebben net weer 640 biljoen uitgekeerd voor defensie dit jaar. Economisch zijn ze toch al failliet

Derk de Tweede
20 december 2009, 14:42
Militair zeker wel. Ze hebben net weer 640 biljoen uitgekeerd voor defensie dit jaar. Economisch zijn ze toch al failliet

Ik denk niet dat Obama zich daarvoor leent, de publieke opinie in de VS ook niet meer.
Het liefst zou hij alle troepen weghalen daar.

Zeikstraal
20 december 2009, 14:52
Ik denk niet dat Obama zich daarvoor leent, de publieke opinie in de VS ook niet meer.
Het liefst zou hij alle troepen weghalen daar.

Obama heeft het ook niet voor het zeggen mocht het er op aankomen. De propaganda draait anders wel op volle toeren. Bvb de simulatie van een technisch onmogelijk missile aanval van Iran :lol:

Maar dat er effectief oorlog komt, denk ik niet. China en Rusland gaan dat niet zomaar laten gebeuren. Net zoals andere moslimlanden. Dat zou ww3 betekenen lijkt me. Als ze het konden, deden ze het vandaag nog.

N-SA
20 december 2009, 17:13
De Verenigde Staten zijn op het moment militair en economisch niet in staat een invasie van Iran voor elkaar te krijgen. Onmogelijke verklaring.

Inderdaad, maar ze laten desnoods wel de domme Europeanen ervoor opdraaien. Er zijn genoeg rechts-liberale en conservatieve meelopers in Europa te vinden die soldaten willen sturen naar waar de Amerikanen ze ook maar willen hebben. En voor een boycot heb je weinig soldaten nodig.

liberalist_NL
20 december 2009, 19:38
Inderdaad, maar ze laten desnoods wel de domme Europeanen ervoor opdraaien. Er zijn genoeg rechts-liberale en conservatieve meelopers in Europa te vinden die soldaten willen sturen naar waar de Amerikanen ze ook maar willen hebben. En voor een boycot heb je weinig soldaten nodig.

Hoe past een boycot in het NWO-denken?

Nr.10
28 december 2009, 05:21
Khomeini zelf was meer een geestelijke leider van die revolutie, maar de echte ideologische beweging van die revolutie kwam van andere denkers en ideologen (gematigde moslims) zoals de socioloog Ali Shariati (1933-1977) en anderen ...
Dirk Tieleman, ex-journalist en Iran kenner drukt het zo uit:
Iran is toe aan zijn derde revolutie in vijftig jaar tijd. De eerste is de ‘witte revolutie’ van de sjah van 1963. Het land klimt uit de Middeleeuwen en wordt de 21ste eeuw in gekatapulteerd. De tweede is de ‘zwarte revolutie’ van Khomeini van 1979. Het land keert terug naar de Middeleeuwen, naar het fundament van de islam in de 7de eeuw. De derde – groene – revolutie staat eraan te komen. De nieuwe generaties staan klaar om het roer om te gooien.
http://www.boekwijs.nl/boek/titel/id/56820/iran-de-derde-revolutie.html

kelt
28 december 2009, 09:00
We horen van serieuze protesten in Teheran,protesten die blijkbaar regelmatig zullen weerkeren,en waarbij protesters bereid zijn zware risico's te lopen door terug te vechten tegen de politie en "Revolutionaire Wachters"...Sji'a religieuze dagen worden aan de kontrole van de overheid ontrukt door de gewone mensen, en kunnen niet meer als propagandistische vehikels dienen....Lang geleden werd het einde van het Sjah-regime ook ingeluid door steeds grootschaliger en vooral steeds koppiger tegenwerking van de straat.

Het regime kan zich dat niet blijven permitteren,of ze is de kontrole over Teheran,of all places,kwijt!
Dus zal de regering op een dag het leger vragen om de zaak "op te lossen".In Birma is dat totnogtoe gelukt,met een onbeschrijfelijk bruut regime,maar de vraag is of het Iraanse Leger dat spel zal willen meespelen.Het is niet in het Staatsbelang van Iran dunkt me :|

Derk de Tweede
28 december 2009, 18:01
We horen van serieuze protesten in Teheran,protesten die blijkbaar regelmatig zullen weerkeren,en waarbij protesters bereid zijn zware risico's te lopen door terug te vechten tegen de politie en "Revolutionaire Wachters"...Sji'a religieuze dagen worden aan de kontrole van de overheid ontrukt door de gewone mensen, en kunnen niet meer als propagandistische vehikels dienen....Lang geleden werd het einde van het Sjah-regime ook ingeluid door steeds grootschaliger en vooral steeds koppiger tegenwerking van de straat.

Het regime kan zich dat niet blijven permitteren,of ze is de kontrole over Teheran,of all places,kwijt!
Dus zal de regering op een dag het leger vragen om de zaak "op te lossen".In Birma is dat totnogtoe gelukt,met een onbeschrijfelijk bruut regime,maar de vraag is of het Iraanse Leger dat spel zal willen meespelen.Het is niet in het Staatsbelang van Iran dunkt me :|

Het lijkt erop alsof er een nieuwe revoltie gaande is.
In iedergeval gaat het gepaard met veel geweld.

1207
28 december 2009, 18:10
Berichten hierover spreken elkaar soms tegen, maar het zou best waar kunnen zijn.
Wat wil Iran eigenlijk hiermede berijken ?


Als er 1 ding is waar de Vs echt op toekijkt is het de olie. zij zullen echt niet toelaten dat Iran zo'n olieput zou bezetten.

lijkt me inderdaad pr voorbereiding te zijn zoals de vermeendelijke atoom/chemische/ biowapens van saddam.

Derk de Tweede
28 december 2009, 18:18
Als er 1 ding is waar de Vs echt op toekijkt is het de olie. zij zullen echt niet toelaten dat Iran zo'n olieput zou bezetten.

lijkt me inderdaad pr voorbereiding te zijn zoals de vermeendelijke atoom/chemische/ biowapens van saddam.

Iran heeft nu andere zorgen, teminste het idiote regime daar.

Big Slick
28 december 2009, 18:29
Het lijkt erop alsof er een nieuwe revoltie gaande is.
In iedergeval gaat het gepaard met veel geweld.
Ik vraag me wel eens af hoeveel CIA assets momenteel in Iran zitten.