PDA

View Full Version : 'Breinen mislukte aanslag zaten in Guantánamo'


Savatage
30 december 2009, 00:30
'Breinen mislukte aanslag zaten in Guantánamo'
dinsdag 29 december 2009Bron: dpa Auteur: kld WASHINGTON - Twee van de vermoedelijke vier breinen achter de mislukte aanslag op de vlucht Amsterdam-Detroit zouden volgens de Amerikaanse zender ABC voormalige gevangenen zijn van het Amerikaanse gevangenenkamp Guantánamo op Cuba. ABC beroept zich daarvoor op regeringsbronnen en documenten van het Pentagon.

Volledig artikel: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091229_051

-------------------------------------------------------------------

Wel, wel, wel ... Sommigen beweren hier op het forum nu al jaren dat het in Guantanamo gaat om enkele onschuldige burgers die door de Amerikanen zo goed als lukraak uit hun land zijn geplukt en ondertussen onschuldig gevangen zitten in Guantanamo. Twee van deze 'onschuldige' kerels werden in 2007 terug aan hun geboorteland uitgeleverd en zodra ze daar vrij waren liepen ze onmiddellijk terug naar Al Qaeda. Nu blijkt dat ze ook achter deze meest recente (verijdelde) aanslag zouden zitten. Blijkbaar zijn de Guantanamo-verdachten toch niet zo onschuldig als sommigen hier beweerden ..

Infowarrior
30 december 2009, 00:54
'Breinen mislukte aanslag zaten in Guantánamo'
dinsdag 29 december 2009Bron: dpa Auteur: kld WASHINGTON - Twee van de vermoedelijke vier breinen achter de mislukte aanslag op de vlucht Amsterdam-Detroit zouden volgens de Amerikaanse zender ABC voormalige gevangenen zijn van het Amerikaanse gevangenenkamp Guantánamo op Cuba. ABC beroept zich daarvoor op regeringsbronnen en documenten van het Pentagon.

Volledig artikel: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091229_051

-------------------------------------------------------------------

Wel, wel, wel ... Sommigen beweren hier op het forum nu al jaren dat het in Guantanamo gaat om enkele onschuldige burgers die door de Amerikanen zo goed als lukraak uit hun land zijn geplukt en ondertussen onschuldig gevangen zitten in Guantanamo. Twee van deze 'onschuldige' kerels werden in 2007 terug aan hun geboorteland uitgeleverd en zodra ze daar vrij waren liepen ze onmiddellijk terug naar Al Qaeda. Nu blijkt dat ze ook achter deze meest recente (verijdelde) aanslag zouden zitten. Blijkbaar zijn de Guantanamo-verdachten toch niet zo onschuldig als sommigen hier beweerden ..

Daar is al een andere draad over in "Internationaal". Graag gedaan.

Johan Bollen
30 december 2009, 02:09
Probleem is niet dat die gevangenen schuldig of onschuldig zouden zijn maar dat ze vastzaten in tegenspraak met het internationaal recht. Obama had beloofd Guantanamo in Januari 2010 te sluiten (dat vermelt het artikel in de Standaard niet). Dit nieuws komt gelegen om te verantwoorden deze beslissing uit te stellen (en dat is Obama blijkbaar van plan), een 'verantwoording' die echter nog steeds geen rekening houdt met de uitzonderingstatus aan die Guantanamo gevangenen gegeven om legale procedures pogen te vermeiden. Maar zelfs als Guantanamo uiteindelijk gesloten wordt, daarmee krijgt Cuba dit grondgebied nog niet terug (een twistpunt), en daarmee zijn gevangen in gelijkaardige situaties op andere plaatsen in de wereld nog niet 'legaler'.

Obama keurde openlijk de folterpraktijken af die Bush en zijn aanhangers als normaal beschouwden (weeral geen rekening houdend met internationale conventies). Dat is een stap vooruit in vergelijking met de stap achteruit die Bush was met betrekking tot het respect voor mensenrechten.

De uitgestelde sluiting van Guantanamo zou niet betekend hebben de vrijlating van de gevangenen, wel een overplaatsing (oa. naar Thomson in de VS, in de buurt van...Chicago). De mensen aldaar verheugen zich blijkbaar over de 'werkgelegenheid' die het inwonersaantal van het dorp zou overschreiden. De republikeinen zijn tegen de overplaatsing van de gevangenen naar de VS, omdat ze dan misschien zouden kunnen aanspraak maken op burgerrechten die ze nu niet hebben, en protesteerden bij monde van Ayer Lamar Smith, lid van de judiciële comissie van het parlement.

De standaard zou toch iets meer mogen doen dan nieuws overnemen zonder achtergrondinformatie die de lezer de mogelijkheid geeft zelf een oordeel te vormen.

Praetorian
30 december 2009, 02:35
Als ik jarenlang zonder proces als een beest opgesloten zou zitten, dan had ik ook wel misschien plannen om een "wederdienst" te doen.

Johan Bollen
30 december 2009, 02:47
Professor Chomsky, professor emeritus of linguistics at the Massachusetts Institute of Technolog, says that the US must now hand Guantanamo Bay back to Cuba.

The region was taken by a 'treaty' that Cuba was forced to sign under military occupation. The US has been violating the terms of this outrageous treaty for decades - e.g., using it for holding Haitians who were illegally captured when they were feeling terror in Haiti (for which the US bore ample responsibility). Current use also radically violates the terms of the outrageous treaty.

Savatage
30 december 2009, 03:34
Als ik jarenlang zonder proces als een beest opgesloten zou zitten, dan had ik ook wel misschien plannen om een "wederdienst" te doen.

Wel ja, op terroristen heeft dit blijkbaar hetzelfde effect ..

skaldis
30 december 2009, 05:35
Als ik jarenlang zonder proces als een beest opgesloten zou zitten, dan had ik ook wel misschien plannen om een "wederdienst" te doen.

Moet jij daarvoor dan jarenlang opgesloten zitten ?? :-D 8-)

longhorn
30 december 2009, 06:43
Als ik jarenlang zonder proces als een beest opgesloten zou zitten, dan had ik ook wel misschien plannen om een "wederdienst" te doen.

Wat ik nog het meest schandalige vind, is dat die 2 Saoedi's gewoon op vakantie waren in Afghanistan en die 2 reusachtige boedhabeelden wilden bezoeken toen ze onterecht opgepakt werden.

Nr.10
30 december 2009, 06:48
Er zijn veel Amerikanen op vakantie, wereldwijd.
Tijd om ze naar huis te sturen, van de eerste tot de laatste.

longhorn
30 december 2009, 07:13
Er zijn veel Amerikanen op vakantie, wereldwijd.
Tijd om ze naar huis te sturen, van de eerste tot de laatste.

Daar ben ik voorstander van. Isolationisme, immigratie-stop voor laaggeschoolden, hoge tarieven op Chinese produkten, geen buitenlandse ontwikkelingshulp meer, verplichte begroting in evenwicht...Het wordt tijd dat de VS zich eens bekommert om zijn eigen burgers. Eigen volk eerst voor een eerste keer. Ik denk dat ik tegen de volgende verkiezingen een Ron Paul-man ben.

Cisalpina
30 december 2009, 07:32
Het staat als een paal boven water dat de VS Guantanamo gebruikten als recruteringspool voor "terroristen" die hen mogen helpen de War on Terror te blijven rechtvaardigen.

Misschien heb ik het gemist, maar hebben de VS Nigeria al uitgeroepen tot schurkenstaat? Zijn ze er al binnengevallen?

Het blijft wachten op de eerste Iraanse terrorist.