PDA

View Full Version : De grote bakfietsendraad


Jedd
31 december 2009, 04:14
ik heb besloten me een bakfiets aan te schaffen om af en toe eens relatief kleine dingen te kunnen vervoeren.


het is uiteraard niet de bedoeling er echt grote afstanden mee af te leggen, ik wil er vooral mee naar de supermarkt kunnen.

En eventueel eens per jaar een km of vijftig mee fietsen. Mét bagage.


Ik heb echter totaal geen ervaring met die dingen : zijn er mensen die me de voor- en nadelen van de tweewielige vs de driewielige modellen (zie foto's onder) kunnen vertellen ?

http://babyccino.files.wordpress.com/2007/11/bakfiets_nl-cargobike-long-420.jpg


http://www.fietsenatelier.be/product_image/1216217106bakfiets.jpg

het tweede model lijkt me iets te zijn waar je niet echt mee kan fietsen. Toch ?

Loki
31 december 2009, 07:58
ik heb besloten me een bakfiets aan te schaffen om af en toe eens relatief kleine dingen te kunnen vervoeren.


het is uiteraard niet de bedoeling er echt grote afstanden mee af te leggen, ik wil er vooral mee naar de supermarkt kunnen.

En eventueel eens per jaar een km of vijftig mee fietsen. Mét bagage.


Ik heb echter totaal geen ervaring met die dingen : zijn er mensen die me de voor- en nadelen van de tweewielige vs de driewielige modellen (zie foto's onder) kunnen vertellen ?

http://babyccino.files.wordpress.com/2007/11/bakfiets_nl-cargobike-long-420.jpg


http://www.fietsenatelier.be/product_image/1216217106bakfiets.jpg

het tweede model lijkt me iets te zijn waar je niet echt mee kan fietsen. Toch ?

Ik doe praktisch alles met de bakfiets, deze zomer twee weken met de tent rondgetoerd met de twee kinderen (rond de 800km afgelegd). Vlaanderen is redelijk goed voor de bakfiets, maar enige kennis van alternatieve fietspaden is handig aangezien de openbare weg vaak bedroevend is. Zo zijn sommige fietspaden schuin aangelegd (lastig met de gewone driewieler) en maar juist gepast.

Afhankelijk wat je ermee doet kan je de prijs opdrijven, voor een 500 euro heb je al een model, maar zorg voor een handige Harry in je buurt die echt alles van een fiets kan vervangen, anders komt zo een fiets veel duurder uit. Ik heb zo een model (één wiel achteraan, twee vooraan) een aantal jaar terug gekocht, dit is wat ik ondertussen vervangen heb: twee binnen en buitenbanden, zadel, stuur, stuurstang, trapas, pedalen, laadbak, bodemplaat, afdekzeil en voor -en achterlicht. Ik moet hier wel bij vermelden dat de fiets nu wel degelijk werkt en het niet meer laat afweten (staan buiten in weer en wind). Zo een model is wel zwaar om te trappen. Voor een eenvoudige bakfiets kan je best rond 1000 - 1600 euro neertellen, deze zijn lichter en veel sterker. Met een electrisch motertje (+ 500 - 1500 euro) gaat het haast vanzelf.
Het laadvermogen in een driewieler is trouwens enorm, een vol winkelkarretje gaat er zo in en dan kan je gerust nog wat spullen halen. Een ander voordeel is dat je niet kan omvallen, heel handig wanneer de kinderen lastig doen of de lading zwaar is of je gewoon voor het stoplicht staat en te lui bent om je voet neer te zetten. Het nadeel is dan weer dat ze breed zijn (90cm) en een grote draaicirkel hebben (2 tot 3 meter). Je hebt ook speciale modellen (rond de 1600 euro dacht ik) waar de wielen van meebewegen (zijn ook iets smaller), deze rijden even soepel als een gewone fiets, het nadeel is wel dat je hiermee kan omvallen.

Indien je vaak kinderen moet vervoeren is een winther kangoo (2000 euro)wel heel handig. Deze hebben een kleinere draaicirkel en rijden zelfs zeer zwaar beladen heel soepel. De twee kinderen zitten veel veiliger dan in een gewone bakfiets, geen of juist heel veel tochtgaten...allemaal geen probleem.

Meestal geld de regel, hoe lichter de fiets is opgebouwd, hoe beter. ;-)

Jedd
31 december 2009, 13:42
Ik doe praktisch alles met de bakfiets, deze zomer twee weken met de tent rondgetoerd met de twee kinderen (rond de 800km afgelegd).
cool, dat betekent dat de driewielige-bakfiets toch nog licht genoeg trapt om er lange afstanden mee te willen afleggen

Indien je vaak kinderen moet vervoeren is een winther kangaroo (2000 euro)wel heel handig. Deze hebben een kleinere draaicirkel en rijden zelfs zeer zwaar beladen heel soepel. De twee kinderen zitten veel veiliger dan in een gewone bakfiets, geen of juist heel veel tochtgaten...allemaal geen probleem.

ik heb geen kinderen.
en dat model is totaal onsexy :oops:


Een fietskar is anders ook nog een mogelijkheid
http://static.aanbodpagina.nl/aa_images/nl/normal/11/16/68/82/20/07/7/8d70f370-c06b-40be-a31d-0b2b1f03490f.jpg

Edina
31 december 2009, 16:27
Ik zou dan toch voor een fietskar gaan. Dat is niet alleen een pak goedkoper, maar neemt ook minder plaats in beslag (zeker als je voor een inklapbaar model kiest). De meesten blijven immers hun gewone fiets behouden voor ritjes waarbij dat extra gewicht niet echt gewenst is of waar het onhandig fietsen is met bakfiets (zoals op veel plaatsen in de stad).

brother paul
31 december 2009, 16:38
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/rockets_airplanes_jetpacks/alleweder/baw/

Micele
31 december 2009, 17:26
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/rockets_airplanes_jetpacks/alleweder/baw/
Te aerodynamisch... te snel ... foei ... ;-)

Zo zie ik de Vlaamse mobiele toekomst:
http://www.spassfieber.de/funpics/fahrrad-paketdienst.jpg

Henri1
1 januari 2010, 10:30
Als U niet zinnens bent deur-aan-deur verkoop te doen zou ik opteren voor een aanhanger.

Jedd
1 januari 2010, 11:51
Ik zou dan toch voor een fietskar gaan. Dat is niet alleen een pak goedkoper, maar neemt ook minder plaats in beslag (zeker als je voor een inklapbaar model kiest). De meesten blijven immers hun gewone fiets behouden voor ritjes waarbij dat extra gewicht niet echt gewenst is of waar het onhandig fietsen is met bakfiets (zoals op veel plaatsen in de stad).

ik woon in een kleine stad en heb een grote garage dus dat is het probleem niet.

het nadeel van een kar, of toch de kar waar ik al mee gereden heb, is dat ge met een dood gewicht zit dat steeds van vanachter tegen uw fiets zit te duwen. Niet echt fijn fietsen, een bak die echt deel uitmaakt van het frame van de fiets zelf doet zoiets niet, vandaar mijn voorkeur voor een echte bakfiets.

Henri1
1 januari 2010, 12:04
ik woon in een kleine stad en heb een grote garage dus dat is het probleem niet.

het nadeel van een kar, of toch de kar waar ik al mee gereden heb, is dat ge met een dood gewicht zit dat steeds van vanachter tegen uw fiets zit te duwen. Niet echt fijn fietsen, een bak die echt deel uitmaakt van het frame van de fiets zelf doet zoiets niet, vandaar mijn voorkeur voor een echte bakfiets.

Kan je er niet eentje huren alvorens er een te kopen ?

Alboreto
1 januari 2010, 16:14
Zo zijn sommige fietspaden schuin aangelegd (lastig met de gewone driewieler) en maar juist gepast.

Een driewieler mag op het fietspad als die smaller is dan 1 meter, maar mag op op de weg rijden.
Als de bakfiets breder is dan 1 meter mag die zelfs niet op het fietspad.

Alboreto
1 januari 2010, 16:15
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/rockets_airplanes_jetpacks/alleweder/baw/

Heeft dat een bagageruimte?

brother paul
1 januari 2010, 19:47
hier staat iets in de handleiding

http://www.velomobiel.nl/handleiding/quest_20_handleiding.pdf

er bestaat ook alleweder, versatile, go-one, de sunrider, vectortrike, mango
http://www.sunrider-cycles.com/prijslijst.php
http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?t=1338
http://www.gramz.be/velomobiel.htm
http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotoboek.php3?id=4343
http://www.sinnerligfietsen.nl/

etc

Loki
1 januari 2010, 22:49
Ik zou dan toch voor een fietskar gaan. Dat is niet alleen een pak goedkoper, maar neemt ook minder plaats in beslag (zeker als je voor een inklapbaar model kiest). De meesten blijven immers hun gewone fiets behouden voor ritjes waarbij dat extra gewicht niet echt gewenst is of waar het onhandig fietsen is met bakfiets (zoals op veel plaatsen in de stad).

Ik ben het hier toch niet mee eens, een fietskar is voor hetzelfde gewicht veel vermoeiender dan een bakfiets. Een lichtgevulde bakfiets is trouwens helemaal niet onhandig fietsen....zelfs die barakken van bakfietsweb.nl rijden dan prima. Een ander nadeel van een fietskar is dat je niet genoeg opvalt in het verkeer en je maar heel traag kan reageren, terwijl een goede bakfiets heel snel reageert.

De fietservaring is naar mijn mening zelfs veel leuker. Ik kan zelfs al rijdend mijn sigaretje rollen op mijn bakfiets. Deze is trouwens heel eenvoudig te pimpen naar je persoonlijke voorkeur. Zo heb ik mijn bak onderaan aangepast met rekkers, zodanig dat mijn stuur altijd gecentreerd blijft. Al rijdend een drankje nemen is met zo een bak vooraan ook helemaal geen probleem, met een leuk drankenhoudertje ben je dan helemaal vertrokken. Ik kon zelfs mijnen was laten drogen op een gemonteerd droogrek terwijl we reden.

Over de prijs zou ik toch niet struikelen, een goede fietskar loopt ook al snel op naar de 500€. Persoonlijk heb ik dan voor die prijs liever zo een goedkoop bakfietsmodel.

skaldis
2 januari 2010, 07:59
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/rockets_airplanes_jetpacks/alleweder/baw/


Ik ken iemand die zoiets heeft en in de winter wordt het daar 30° in. In de zomer moet dat nog erger zijn dus.

Alboreto
2 januari 2010, 10:06
hier staat iets in de handleiding

3.3 Bagage
De Quest heeft bagageruimte naast de zitting en achterin de fiets, gemakkelijk bereikbaar door de opklapbare zitting. Voorkom dat zware dingen de beschermkappen voor ketting en tandwielen indrukken en de wielkast achter opzij drukken. Leg compacte zwaardere spullen gelijk achter de voorste wielkasten naast je neer, zo blijft de fiets optimaal stabiel in de bochten. Bagage hoog in de fiets en ver achterin verkleint de stabiliteit in de bochten.

Toch niet zo handig voor het doel dat Jedd voor ogen heeft dan.

Jedd
2 januari 2010, 11:19
Toch niet zo handig voor het doel dat Jedd voor ogen heeft dan.

de enige persoon die ik ken met een ligfiets heeft die verkocht omdat hij zich door de lage zit onveilig voelde omdat niemand je ziet rijden

Loki
2 januari 2010, 11:49
Ik ben lang op zoek geweest naar die fietstaxi's, welke zijn uitgerust met een ligfiets vooraan. Deze zijn veel veiliger doordat de koets vrij groot is en je hebt de voordelen van een ligfiets....Maar helaas heb ik tot hier toe geen verkooppunt gevonden en moet je ze 'laten maken', wat nogal duur uitkomt. Het is spijtig dat dit concept nog niet beter voorhanden is. Deze fietsen zijn naar mijn mening het beste wat je kan vinden, maar daar betaal je wel voor.

Alboreto
2 januari 2010, 12:01
de enige persoon die ik ken met een ligfiets heeft die verkocht omdat hij zich door de lage zit onveilig voelde omdat niemand je ziet rijden

Ik kan dat als automobilist beamen.
Ik zal me zelden later verrassen door een fietser, maar die ligfietsen zijn een echt probleem voor wat zichtbaarheid betreft.

brother paul
2 januari 2010, 12:08
Toch niet zo handig voor het doel dat Jedd voor ogen heeft dan.

Nee inderdaad, niet handig voor bakjes bier te gaan halen in de aldi ?

Jedd
2 januari 2010, 12:35
Nee inderdaad, niet handig voor bakjes bier te gaan halen in de aldi ?

:oops:

Herr Flick
4 januari 2010, 15:32
ik heb besloten me een bakfiets aan te schaffen om af en toe eens relatief kleine dingen te kunnen vervoeren.


het is uiteraard niet de bedoeling er echt grote afstanden mee af te leggen, ik wil er vooral mee naar de supermarkt kunnen.

En eventueel eens per jaar een km of vijftig mee fietsen. Mét bagage.


Ik heb echter totaal geen ervaring met die dingen : zijn er mensen die me de voor- en nadelen van de tweewielige vs de driewielige modellen (zie foto's onder) kunnen vertellen ?

http://babyccino.files.wordpress.com/2007/11/bakfiets_nl-cargobike-long-420.jpg


http://www.fietsenatelier.be/product_image/1216217106bakfiets.jpg

het tweede model lijkt me iets te zijn waar je niet echt mee kan fietsen. Toch ?

is een remorqske niet handiger, en goeiekoper ?

guido 007
4 januari 2010, 17:53
Nee inderdaad, niet handig voor bakjes bier te gaan halen in de aldi ?

In de Aldi hebben ze geen bakken bier.

Zwitser
5 januari 2010, 06:44
Ik heb echter totaal geen ervaring met die dingen : zijn er mensen die me de voor- en nadelen van de tweewielige vs de driewielige modellen (zie foto's onder) kunnen vertellen ?


Een driewieler fietst heel anders dan een tweewieler. Dat zal je merken zodra je er op zit. Op een normale fiets stuur je voornamelijk door je gewicht te verplaatsen, en dient je stuur eigenlijk gewoon om je evenwicht te kunnen bewaren bij een lage snelheid. Een bocht maak je gewoon door naar links of naar rechts te hellen. Bij een driewieler werkt dit niet, en moet je alles met je stuur doen. Bij een bocht naar links krijg je al snel het gevoel dat je fiets naar rechts wil kippen.
Je gaat dus waarschijnlijk minder snel en vlot fietsen.
Een aanhanger is beter. Ik heb deze:
http://i.treehugger.com/files/Leggero_Shopper_max.jpg

Het voordeel is dat deze aanhanger ombouwbaar is tot troley. Ik neem hem gewoon mee in de supermarkt en vul hem met mijn boodschappen, dan langs de kassa, toeklappen en achter de fiets naar huis.
Belangrijk voor het fietscomfort is dat de aanhanger ter hoogte van je achteras aan je fiets bevestigt is, en dat ie echte luchtbanden heeft. Leeg merk ik de aanhanger nauwelijks, vol is het natuurlijk wat harder trappen, maar daar heb ik dan weer een e-bike voor...

guido 007
5 januari 2010, 08:31
Een driewieler fietst heel anders dan een tweewieler. Dat zal je merken zodra je er op zit. Op een normale fiets stuur je voornamelijk door je gewicht te verplaatsen, en dient je stuur eigenlijk gewoon om je evenwicht te kunnen bewaren bij een lage snelheid. Een bocht maak je gewoon door naar links of naar rechts te hellen. Bij een driewieler werkt dit niet, en moet je alles met je stuur doen. Bij een bocht naar links krijg je al snel het gevoel dat je fiets naar rechts wil kippen.
Je gaat dus waarschijnlijk minder snel en vlot fietsen.
Een aanhanger is beter. Ik heb deze:
http://i.treehugger.com/files/Leggero_Shopper_max.jpg

Het voordeel is dat deze aanhanger ombouwbaar is tot troley. Ik neem hem gewoon mee in de supermarkt en vul hem met mijn boodschappen, dan langs de kassa, toeklappen en achter de fiets naar huis.
Belangrijk voor het fietscomfort is dat de aanhanger ter hoogte van je achteras aan je fiets bevestigt is, en dat ie echte luchtbanden heeft. Leeg merk ik de aanhanger nauwelijks, vol is het natuurlijk wat harder trappen, maar daar heb ik dan weer een e-bike voor...

Ziet er handig uit.

Waarom moet hij ter hoogte van de as vastgemaakt worden?
Bij ons op het werk worden die achter het zadel vastgemaakt met een speciale koppeling.

maddox
5 januari 2010, 08:36
Bij deze soort van aanhangers is de dissel een grote S met een koppeling die effectief aan de as van het achterwiel aangeschroefd word.. Als je wegdraait aan de kopplingskant, kan je een zeer korte bocht maken, maar de andere kant op ben je beperkt door de dissel zelf, vandaar de S vorm.

Zwitser
5 januari 2010, 09:15
Waarom moet hij ter hoogte van de as vastgemaakt worden?
Bij ons op het werk worden die achter het zadel vastgemaakt met een speciale koppeling.

Het nadeel van een koppeling onder het zadel is dat je je bagagedrager niet meer kan gebruiken. Een koppeling aan de achteras rijd ook stabieler, want je aanhanger zal minder slingeren.

Henri1
5 januari 2010, 09:38
Het nadeel van een koppeling onder het zadel is dat je je bagagedrager niet meer kan gebruiken. Een koppeling aan de achteras rijd ook stabieler, want je aanhanger zal minder slingeren.

Zet er een caravan stabilisator op. ;-)

http://www.aktietent.nl/catalog/images/G7205860.jpg

Loki
5 januari 2010, 18:54
Een driewieler fietst heel anders dan een tweewieler. Dat zal je merken zodra je er op zit. Op een normale fiets stuur je voornamelijk door je gewicht te verplaatsen, en dient je stuur eigenlijk gewoon om je evenwicht te kunnen bewaren bij een lage snelheid. Een bocht maak je gewoon door naar links of naar rechts te hellen. Bij een driewieler werkt dit niet, en moet je alles met je stuur doen. Bij een bocht naar links krijg je al snel het gevoel dat je fiets naar rechts wil kippen.
Je gaat dus waarschijnlijk minder snel en vlot fietsen.
...

Wat je hier stelt is wel relatief, het kiepen gebeurd inderdaad bij hogere snelheid en/of wanneer de bak té licht is. Zo heb ik op één van mijn fietsen een heel lichte bak gemaakt (alminium frame+legerzeil) waardoor ik dit bij lichte vracht extreem ervaar. Toch is dit eenvoudig op te lossen door uw gewicht te verplaatsen naar de richting waarnaar je stuurt, zelf bij hoge snelheden kiep ik niet in de bocht. Bakfietsen met een laag zwaartepunt zullen trouwens uit hun eigen niet gemakkelijk kiepen en zoals ik al eerder gezegd heb bestaan er ook bakfietsen waar je wel mee stuurt door je evenwicht te verplaatsen.
Kan je trouwens de prijs geven bij het getoonde model, als ik mij niet vergis betaal je daar ook al een aardig centje voor. Het gebruik als winkelkarretje is trouwens ook mogelijk bij sommige bakfietsen. Kwestie van welk model je verkiest.

Bij deze verkoper kan je alles zelf testen bakfietsen en fietskarren.
http://www.fietskarinfo.be/

Jedd
7 januari 2010, 00:55
Ik heb deze:
http://i.treehugger.com/files/Leggero_Shopper_max.jpg

ziet er wel handig uit.
volgens 't net kost het maar 35€ ? Serieus ?

Nynorsk
7 januari 2010, 01:03
ik zou niet eens weten wat ik met zo'n bakfiets zou aanvangen.

Zwitser
7 januari 2010, 06:16
Kan je trouwens de prijs geven bij het getoonde model, als ik mij niet vergis betaal je daar ook al een aardig centje voor. Het gebruik als winkelkarretje is trouwens ook mogelijk bij sommige bakfietsen. Kwestie van welk model je verkiest.


Mijn fietskar was inderdaad niet echt goedkoop, vooral omdat ik 'm met betere wielen gekocht heb, maar die had ik wel nodig, want met mijn ebike haal ik vlot 40kph. Ik heb de prijs echter in een jaar terugverdient, want het alternatief (ik heb geen auto) was voor mij eens in de twee weken met een deelauto naar de supermarkt. En dat kost ook geld.
Op dit moment kost hij 99,- CHF (60 Euro) hier in Zwitserland, plus nog eens 69,- CHF voor de dissel om 'm aan je fiets te bevestigen. Dat is overigens een pak minder dan ik er drie jaar geleden voor betaald heb, en ik heb hem dan nog tijdens een speciale actie gekocht.

brother paul
7 januari 2010, 11:50
Zwitser: moet je niet twiken ?
http://www.twike.ca/

Zwitser
7 januari 2010, 14:16
Zwitser: moet je niet twiken ?
http://www.twike.ca/

Er rijden er hier verschillende rond, en alhoewel ik het technisch een knap ding vind is het mij gewoon te duur. Dat ding kost meer dan een auto, maar bied eigenlijk minder. Doe mij dus maar een fiets. Scheelt ook in verzekering ed.
Als alternatief voor de fiets heb ik hier nog het OV (wat erg goed werkt hier) en de deelauto. Deelautogebruik is overigens iets waar Zwitserland ook ver voorloopt op de rest van Europa.

Jazeker
1 februari 2010, 15:37
Mijn fietskar was inderdaad niet echt goedkoop, vooral omdat ik 'm met betere wielen gekocht heb, maar die had ik wel nodig, want met mijn ebike haal ik vlot 40kph. Ik heb de prijs echter in een jaar terugverdient, want het alternatief (ik heb geen auto) was voor mij eens in de twee weken met een deelauto naar de supermarkt. En dat kost ook geld.
Op dit moment kost hij 99,- CHF (60 Euro) hier in Zwitserland, plus nog eens 69,- CHF voor de dissel om 'm aan je fiets te bevestigen. Dat is overigens een pak minder dan ik er drie jaar geleden voor betaald heb, en ik heb hem dan nog tijdens een speciale actie gekocht.

Misschien wat off-topic, maar kan je ook iets meer over die e-bike vertellen?

Zwitser
3 februari 2010, 10:08
Misschien wat off-topic, maar kan je ook iets meer over die e-bike vertellen?

Ik heb een "flyer". Niet goedkoop, maar ik rijd er elke dag mee naar mijn werk, dus het mag wel wat kosten.
Meer info hier: http://www.biketec.ch/