PDA

View Full Version : Dode vogels


The Syndrome
5 januari 2010, 14:11
De Prof mag het dan wel leuk vinden dat het zo koud is , ik denk zoals steeds aan onze gevederde vrienden .
En die sterven :-(
Overal zie je dikke opgeblazen vogels , dat is niet door vet maar door hun pluimen die ze opzetten om hun lichaamswarmte vast te houden.
Hoe dikker ze lijken hoe kouder ze het hebben en dat komt dan weer door een slechte fysieke conditie , dus hoe dikker de vogel hoe dichter de dood .
Tijdens de eerste koudegolf een dode merel gevonden , nu een dode lijster en een half opgegeten tortelduif :?

maddox
5 januari 2010, 14:16
Elke week toch minstens een. gaande van een merel of lijster van mus tot patrijs.
En dat zijn alleen de modelletjes die we binnen vinden.

Jaja, onze 8 jagertjes zijn actief bezig het bestand vliegende lawaaimakers uit te dunnen

Xenophon
5 januari 2010, 14:31
Toen ik jonger was dan ging ik nog jagen, dan vond ik gewoonlijk dode duiven nadat ik er met lood had opgeschoten.

lantjes
5 januari 2010, 14:43
Twee Turkse Tortels vorige week. :cry: Zeker niet van honger want het is een je reinste invasie in mijn tuin naar het (kippen)eten dat er rijkelijk te vinden is. Granen, (gebroken)maïs, vetbollen, doorgesneden appels en het steekt niet op een kg. voer.....Feestdis voor de vogels ten huize Lantjes. ;-)

dit nog toevoegen :
http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=412:help-de-vogels-de-winter-door&catid=14:persberichten&Itemid=105

Tavek
5 januari 2010, 14:45
Wij voederen die beesten. Dus nee, geen dode vogels gevonden. En waarom zou dat goed zijn ? Wat is er slecht aan bonte spechten, groene spechten, vinkjes, merels, mussen, meesjes, etc....in uw tuin ?

Ik snap dus echt niet wat een mens tegen die beestjes kan hebben.....een tuin zonder zangvogels is maar niks.

Anna List
5 januari 2010, 15:59
natuurlijke selectie ... broodnodig

karel 20
5 januari 2010, 16:51
Vogels voederen en de werking van zout, http://www.vwgdekulert.deurneweb.nl/ , http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=271:strooizout-is-dodelijk-voor-vogels&catid=14:persberichten&Itemid=105

Djiezes
5 januari 2010, 17:03
De laatste weken heb ik er toch wel een paar op m'n bord gevonden.

bgf324
5 januari 2010, 17:16
Zout is zo natuurvernielend 8O

The Syndrome
5 januari 2010, 23:50
Gezien ik een steenuilennestkast heb laten ophangen in mijn tuin deze truuk
Steenuilen zijn gevoelig voor harde winters .
Gooi ik daar wat eten uit de dierenwinkel voor knaagdieren ( bedoeling is muizen te lokken ;-) )
En ja , zit er daar al eentje 8-)

From_Vlaanderen
6 januari 2010, 15:07
Jaja, onze 8 jagertjes zijn actief bezig het bestand vliegende lawaaimakers uit te dunnen

Die zullen het ook koud hebben.

Den Ardennees
6 januari 2010, 17:17
Gezien ik een steenuilennestkast heb laten ophangen in mijn tuin deze truuk
Steenuilen zijn gevoelig voor harde winters .
Gooi ik daar wat eten uit de dierenwinkel voor knaagdieren ( bedoeling is muizen te lokken ;-) )
En ja , zit er daar al eentje 8-)

Ja, in mijn gemeenten werken we nu ook aan kunstnesten voor steenuilen.

Wat die dooie duiven en Turkse tortels betreft, daar kan ik niet mee inzitten, er zijn er gewoon veel te veel. Ik zit veel meer in met de zangvogels die hier in de zomer de dood vinden.:-(

Derk de Tweede
6 januari 2010, 17:29
Zelfs de ijsvogel heeft het koud.

Xenophon
6 januari 2010, 17:46
Zelfs de ijsvogel heeft het koud.

Ja, dat is toch logisch! We zijn midden winter.

From_Vlaanderen
6 januari 2010, 18:19
Die zullen het ook koud hebben.

Maar dat is goed voor de jagers, dan schieten ze meer. Beesten blijven langer zitten voordat ze opvliegen + ze komen sneller af op lok apparaten en voeder.

Cisalpina
6 januari 2010, 19:07
enkel de kipjes aan 't spit hebben het warm dezer dagen.

Dajjal
6 januari 2010, 19:21
Nu sch**ten ze tenminste de auto's niet onder :-D

lantjes
6 januari 2010, 20:00
Maar dat is goed voor de jagers, dan schieten ze meer. Beesten blijven langer zitten voordat ze opvliegen + ze komen sneller af op lok apparaten en voeder.

Je mag toch niet jagen als er ook maar iets van sneeuw ligt? 8O

The Syndrome
7 januari 2010, 11:42
Zelfs de ijsvogel heeft het koud.
De ijsvogel heeft zijn naam dus wel gestolen .
Gevoelig voor harde winters , na 2 koude winters mag de soort als bijna uitgestorven beschouwd worden in Vlaanderen en ja , ook in Nederland .
Veel ijsvogels zullen ze daar niet zien tijdens de elfstedentocht ;-)

Geertje
7 januari 2010, 11:48
Deze week al gezien :
merels
eksters
kraaien
duiven
mussen
koolmeesjes
vinken
zanglijster
spreeuwen
valk (die een duif aan het verslinden was)

Deze laatste jaren komen er meer en meer vogels en meerdere soorten in onze tuin. Het natuurbeleid van de laatste jaren geeft duidelijk resultaat.

bgf324
7 januari 2010, 12:35
Vogeltjes hier krijgen drinken en eten.
Veel vogels in de buurt hier, maar geen dode.

lantjes
7 januari 2010, 13:37
Deze week al gezien :
merels
eksters
kraaien
duiven
mussen
koolmeesjes
vinken
zanglijster
spreeuwen
valk (die een duif aan het verslinden was)

Deze laatste jaren komen er meer en meer vogels en meerdere soorten in onze tuin. Het natuurbeleid van de laatste jaren geeft duidelijk resultaat.


Toch niet allemaal dood mag ik hopen? 8O:cry:

The Syndrome
7 januari 2010, 14:47
valk (die een duif aan het verslinden was)
Dit was heel waarschijnlijk een sperwer , vrouwtje , zijn groter dan het mannetje en eten ook duiven .
Of het zou de hele zeldzame slechtvalk moeten geweest zijn :?

Geertje
7 januari 2010, 14:51
Dit was heel waarschijnlijk een sperwer , vrouwtje , zijn groter dan het mannetje en eten ook duiven .
Of het zou de hele zeldzame slechtvalk moeten geweest zijn :?

Het leek op een valk maar inderdaad het zou wel eens een sperwer kunnen geweest zijn. Ik had mijn fototoestel bovengehaald maar de vogel was ondertussen al gaan vliegen anders kan ik foto laten zien.

Geertje
7 januari 2010, 14:51
Toch niet allemaal dood mag ik hopen? 8O:cry:

Allen in goede gezondheid (allez behalve de duif die als maaltijd diende)

lantjes
7 januari 2010, 15:06
Allen in goede gezondheid (allez behalve de duif die als maaltijd diende)

Gelukkig maar. ;-)

Ook in onze tuin komt een sperwer (of meerdere) zich regelmatig bevoorraden, meestal Turkse Tortels, er zitten dan ook soms wel dertig van deze laatste ter zelfder tijd hun deel van het kippenvoer te eten. Waarschijnlijk zouden ze veiliger zijn mochten ze blijven zitten want die sperwer heb ik enkel al prooien in vlucht weten nemen.

The Syndrome
7 januari 2010, 15:29
Gelukkig maar. ;-)

Ook in onze tuin komt een sperwer (of meerdere) zich regelmatig bevoorraden, meestal Turkse Tortels, er zitten dan ook soms wel dertig van deze laatste ter zelfder tijd hun deel van het kippenvoer te eten. Waarschijnlijk zouden ze veiliger zijn mochten ze blijven zitten want die sperwer heb ik enkel al prooien in vlucht weten nemen.
Aan de sperwer ontsnap je niet , allez aan de mijne toch niet , trachtte hier een mus van de grond mee te graaien , mus vluchtte piepend in mijn dichtste spar , sperwer erachter , de spar beefde en piepte een halve minuut en de mus was eraan voor de moeite.
Vandaag voor het eerst kokmeeuwen in mijn tuin 8O die door de bomen heenvliegen en zelfs tussen bomen landen om brood te pikken .
Normaal doen ze dat nooit , hun honger moet ekstreem zijn dat ze zo'n risico's pakken .

From_Vlaanderen
8 januari 2010, 22:58
Je mag toch niet jagen als er ook maar iets van sneeuw ligt? 8O

Tja, weet ge... Wat is sneeuw? Als het sneeuwt dan kan ik daar nog inkomen want dan kruipt er water tussen je kolf en je actie maar als er sneeuw ligt waarom zou dat dan niet mogen?

Wij zijn gewoon te goed8-).

Erwinvds
8 januari 2010, 23:13
Tja, weet ge... Wat is sneeuw? Als het sneeuwt dan kan ik daar nog inkomen want dan kruipt er water tussen je kolf en je actie maar als er sneeuw ligt waarom zou dat dan niet mogen?

Wij zijn gewoon te goed8-).

http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/Extreem-Weer/article/detail/1051590/2010/01/08/Jachtverbod-door-vrieskou.dhtml

From_Vlaanderen
8 januari 2010, 23:19
http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/Extreem-Weer/article/detail/1051590/2010/01/08/Jachtverbod-door-vrieskou.dhtml

Jamaar ge hebt wildbeheersing en ge hebt jagen hé.

Dan hebt ge ook nog mensen die over wel wat hectaren privégrond bezitten en daar heeft niemand zoveel affairen hé. :lol:

Het vlees smaakt hetzelfde en ge moet uwe zondag toch vullen zekers.