PDA

View Full Version : Mysterie : 101 aardbevingen op 1 jaar in Court-Saint-Etienne


Descartes Jr
9 januari 2010, 13:18
Een studiegroep van seismologen
zit nu over de kaart gebogen.
In Court-Saint-Etienne
schudt elke antenne.
En zo barst België vòòr onze ogen.

http://www.seismo.oma.be/dir200/recent_earthquakes_map.php?&date=2009-07-13


Court-Saint-Etienne (bij Wavre in Brabant wallon) is vorig jaar getroffen door 101 aardbevinkjes. "Niemand weet waardoor'', zegt seismoloog Vanneste in Het Laatste Nieuws, want het dorp ligt niet op een breuklijn van aardplaten. De krachtigste trilling scoorde 3,2 op de schaal van Richter. Bij kracht 3 bemerkt men trillingen zoals van een voorbijrijdende vrachtwagen; tegen elkaar staande glazen rinkelen, er is er vrijwel nooit schade.

Txiki
9 januari 2010, 13:23
Men zou eens kunnen nadenken over de verschillende menselijke ingrepen doorheen de tijd op het bedekken en opnieuw blootleggen van waterlopen aldaar...

Ik moest spontaan denken aan de site van Itoiz (Navarra), waar ook kunstmatig één en ander aangepast is geweest aan de waterlopen. Sindsdien kennen ze daar ook aardbevinkjes waarvan "niemand weet waardoor". Is het toeval of niet?

Descartes Jr
9 januari 2010, 13:48
Men zou eens kunnen nadenken over de verschillende menselijke ingrepen doorheen de tijd op het bedekken en opnieuw blootleggen van waterlopen aldaar...Ik zie niet direct een verband tussen het opnieuw openen van waterlopen en aardtrillingen. Kan je wat duidelijker zijn ?

Txiki
9 januari 2010, 14:18
Ik zie niet direct een verband tussen het opnieuw openen van waterlopen en aardtrillingen. Kan je wat duidelijker zijn ?

Ik ben geen expert in die zaken, dus in hoeverre het ene met het andere te maken heeft, weet ik ook niet. Maar ik meen wel begrepen te hebben dat de stabiliteit van de ondergrond erdoor kan wijzigen.

Kijk, hier heb je een link naar het project van Itoiz. Meer naar onderen staat berichtgeving over die bevingen: http://users.skynet.be/tillets/itoiz.htm

schaduw
9 januari 2010, 14:49
Was over 't laatst op het nieuws en het zou toch om platen gaan die wat schuren. Niet erg diep daarenboven. En vermits zo veelvuldig is er geen opbouw en dus geen reden tot paniek.

Descartes Jr
9 januari 2010, 15:31
Ik ben geen expert in die zaken, dus in hoeverre het ene met het andere te maken heeft, weet ik ook niet. Maar ik meen wel begrepen te hebben dat de stabiliteit van de ondergrond erdoor kan wijzigen.

Kijk, hier heb je een link naar het project van Itoiz. Meer naar onderen staat berichtgeving over die bevingen: http://users.skynet.be/tillets/itoiz.htmInteressant artikel, maar Descartes Jr zou geen Descartes zijn als hij niks wist van grondstabiliteit ;-)

Gebogen stuwdammen halen hun stabiliteit uit de horizontale drukweerstand van de gronden links en rechts van de dam. Meestal is dat rots maar zelfs rotsen kunnen het begeven indien dat onvoldoende werd getoetst. Zie bv. de rampen van Fréjus (F) en Longarone (It). Daar zijn megatonnen kracht in het spel, welke door de mens werden veroorzaakt en welke barsten, bewegingen en trillingen kunnen veroorzaken als inleiding op de breuk zelf.

Niet in Court-Saint-Etiennne. Geen stuwdam, geen belangrijke oppervlakkige krachtwerkingen, ....

Er moet wel iets geologisch aan de hand zijn en dan nog voldoende diep om de trillingen tot in Brussel te voelen.

Ik weet dat de ondergrond in CSE niet fameus is en dat er tamelijk veel woningen op palen staan. Ik hoop dat zich geen gigantische aardafschuiving aan het voordoen is, doch dit lijkt enkel waarschijnlijk indien het terrein tamelijke glooiingen heeft, wat in CSE wel zou kunnen (gezien vanaf de N25 toch).

Vraag is dan , waarom wel in CSE en niet in de duizenden andere plaatsen waar men met glooiingen te maken heeft ?

Ik zou de gemeente aanraden om er toch niet alleen geologen bij te halen maar ook geotechnici.

bgf324
9 januari 2010, 15:47
We horen ons ook klaar te maken op een aardbevingen van bijbelse proporties

kameleon
9 januari 2010, 15:51
Luchtvervuiling uit Brussel. Veel zeewind over België, dreift af naar Waals-Brabant. Ook het Ruhr-gebied en zone Maastricht kent veel industrie.

Zoek maar eens op. Dagen dat er veel fijn stof in de lucht hangt, neemt de aardbevingsintensiteit toe in Court-Saint-Etienne.

Descartes Jr
9 januari 2010, 16:00
Luchtvervuiling uit Brussel. Veel zeewind over België, dreift af naar Waals-Brabant. Ook het Ruhr-gebied en zone Maastricht kent veel industrie.

Zoek maar eens op. Dagen dat er veel fijn stof in de lucht hangt, neemt de aardbevingsintensiteit toe in Court-Saint-Etienne.Dat is het ! Een macro-resonnantieverschijnsel ingevolge een simultane niesbui van alle inwoners in en rond CSE ! Jeetje !

Txiki
9 januari 2010, 16:20
Interessant artikel, maar Descartes Jr zou geen Descartes zijn als hij niks wist van grondstabiliteit ;-)

Gebogen stuwdammen halen hun stabiliteit uit de horizontale drukweerstand van de gronden links en rechts van de dam. Meestal is dat rots maar zelfs rotsen kunnen het begeven indien dat onvoldoende werd getoetst. Zie bv. de rampen van Fréjus (F) en Longarone (It). Daar zijn megatonnen kracht in het spel, welke door de mens werden veroorzaakt en welke barsten, bewegingen en trillingen kunnen veroorzaken als inleiding op de breuk zelf.

Niet in Court-Saint-Etiennne. Geen stuwdam, geen belangrijke oppervlakkige krachtwerkingen, ....

Er moet wel iets geologisch aan de hand zijn en dan nog voldoende diep om de trillingen tot in Brussel te voelen.

Ik weet dat de ondergrond in CSE niet fameus is en dat er tamelijk veel woningen op palen staan. Ik hoop dat zich geen gigantische aardafschuiving aan het voordoen is, doch dit lijkt enkel waarschijnlijk indien het terrein tamelijke glooiingen heeft, wat in CSE wel zou kunnen (gezien vanaf de N25 toch).

Vraag is dan , waarom wel in CSE en niet in de duizenden andere plaatsen waar men met glooiingen te maken heeft ?

Ik zou de gemeente aanraden om er toch niet alleen geologen bij te halen maar ook geotechnici.

Interessant. En goeie vraag.

Txiki
9 januari 2010, 16:20
Dat is het ! Een macro-resonnantieverschijnsel ingevolge een simultane niesbui van alle inwoners in en rond CSE ! Jeetje !

:-D Zou het kunnen?