PDA

View Full Version : de fietshelm moet verplicht worden

jacoba
18 januari 2010, 18:29
hey!

voor mijn tweede debat heb ik de stelling :
de fietshelm moet verplicht worden

ik zou het fijn vinden als jullie ook hierop jullie mening geven
in de klas ben ik contra maar pro argumenten zijn ook altijd welkom ! :-D

alvast bedankt!
jacoba

skaldis
18 januari 2010, 18:51
Ik ben tegen omdat een valhelm me trekkingen en pijn bezorgt in mijn linker kuit. Heb al drie soorten helm geprobeerd en van eentje kreeg ik er zelfs last bij aan mijn linker bal.

IronChef
18 januari 2010, 18:57
Fietshelmen zijn voor seutjes en mensen die denken dat ze de nieuwe Tom Boonen zijn.

Andy
18 januari 2010, 19:02
Ik ben tegen omdat een valhelm me trekkingen en pijn bezorgt in mijn linker kuit. Heb al drie soorten helm geprobeerd en van eentje kreeg ik er zelfs last bij aan mijn linker bal.
U dient de fietshelm op uw hoofd te plaatsen.

Eigenzinnig
18 januari 2010, 19:08
Verplichten hoeft niet voor mij, verstandige mensen die geen last ( meer ) hebben van een puberale imagodrang dragen dat allang.:-)
De overgrote meerderheid sportieve fietsers is reeds doordrongen van het nut..

Bovenbuur
18 januari 2010, 19:49
Ik ben net als in het vorige topic hierover tegen, en meer ga ik niet helpen met jouw huiswerk.

slegie
18 januari 2010, 19:53
Fietshelmen zijn voor seutjes en mensen die denken dat ze de nieuwe Tom Boonen zijn.

Fietshelmen zijn er in eerste instantie om een schedelbreuk te voorkomen bij lichte valpartijen of aanrijdingen.

Een fietshelm is momenteel zeker populair bij wielertoeristen omdat je vind ze tegenwoordig in allerlei vormen en kleuren.

Maar het is en blijft een veiligheidsaspect voor de meeste en niet zozeer voor een beter imago.

Ik zou niet zozeer de fietshelm verplichten voor iedereen maar voor sommige groepen wel.

Alle jongeren onder de 16 jaar zou ik verplicht een fietshelm laten dragen.

En ook de sportievelingen onder ons die fietsen met een race fiets of mtb. Niet zozeer omwille van hun fiets want de meeste race fietsen en mtb van sporters zijn beter van kwaliteit en veiliger dan gewone fietsen maar omwille van het feit dat ze sneller fietsen of een gevaarlijker parcour nemen.

Voor de rest zou ik iedereen aanraden om een fietshelm te dragen, natuurlijk moet men als volwassenen zelf een beetje het risico kunnen inschatten.
Zeker bij langere ritten zou ik het toch persoonlijk aanraden.

maar het blijft u eigen keuze natuurlijk

Eigenzinnig
18 januari 2010, 19:55
Veel debatteren kan je niet, er zijn maar een handvol voor en tegen argumenten.

Race of mtb fietsen zijn niet veiliger dan gewone, de gemiddelde snelheid lig idd wel hoger en dus per defintie het risico op valpartijen ook..

NoTuma
18 januari 2010, 19:57
Een bromfietser die maar max 25 mag rijden moet ook een helm opzetten, dus waarom zou een fietser, die capabel is om hogere snelheden te halen dit niet moeten doen?

Helm verplicht, en direct een echte helm en niet zo'n piepschuimen geval...:twisted:

Mahalingam
18 januari 2010, 20:06
Het maakt verschil of men beroepsmatig op twee wielen met een niet-stabiele evenwichtssituatie (men moet voortdurend bezig zijn om niet om te vallen) van doen heeft.
Wielrenners, fietsagenten, boodschappenjonges e.d. Daar zijn volgens mij dezelfde bepalingen van kracht als voor het dragen van veiligheidshelmen.

De Prodigy
18 januari 2010, 20:11
Ik ben tegen de verplichting.
Maar het is wel verstandiger als je een fietshelm op je hoofd draagt.

Eigenzinnig
18 januari 2010, 20:38
Een bromfietser die maar max 25 mag rijden moet ook een helm opzetten, dus waarom zou een fietser, die capabel is om hogere snelheden te halen dit niet moeten doen?

Helm verplicht, en direct een echte helm en niet zo'n piepschuimen geval...:twisted:
Fiets gebruiken..maximaal toegelaten snelheid-->onbeperkt..gebruik helm--> niet verplicht :-P

Derk de Tweede
18 januari 2010, 20:47
Nog even en je moet als voetganger een helm dragen.
In mijn tijd kon je je lange haren lekker laten wapperen op je Puch.
http://www.youtube.com/watch?v=8LYQUG3IPso
Nu beginnen zo ook al over airbags in rollators.

De Prodigy
18 januari 2010, 20:57
Dainese airbag suit for 2010

http://www.youtube.com/watch?v=mo9Vlt5tGwY&feature=related

Bobke
18 januari 2010, 21:24
Ik heb helemaal geen zin een helm op te zetten om ‘s morgens met de fiets mijn broodje te gaan halen.
Dan zal ik maar weer mijn auto nemen.

From_Vlaanderen
18 januari 2010, 21:48
Geef mij maar 1600kg staal rond mij. Dat is pas veilig.

freespirit
18 januari 2010, 21:58
hey!

alvast bedankt!
jacoba

Ik ben absoluut contra! Waarom:
1. Ik vind niet dat ik aan comfort moet inboeten, omdat er enkele onnozele chauffeurs op de baan rijden. Het zijn deze chauffeurs die ze moeten straffen, niet de fietsers door hun een zwetende, zware helm te verplichten. Ik heb al met een fietshelm proberen te rijden en ik vind het geen lachertje. Voor mij dus nooit meer een helm.
2. Een helm is nu niet bepaald een esthetische meerwaarde.
3. Waar ga je die fietshelm bewaren als je even een boodschap gaat doen? Ik weet uit ervaring dat alles wat los zit aan een fiets, ook gestolen wordt. Zelfs in vredige dorpjes tegenwoordig. Je moet die dus altijd meesleuren en/of een grote rugzak aandoen.
4. Ik ben nooit gewoon geweest van met een fietshelm te rijden. Ik ga me dat zelf niet meer aanleren, ik ben het nu al zoveel jaren anders gewoon.
5. Als je overreden wordt door een vrachtwagen, zal een fietshelm weinig effect ressorteren.
6. Ik ben er nogal allergisch voor als de overheid mij teveel regeltjes tracht op te leggen en mijn vrijheid probeert in te perken. Dit is een kwalijke tendens. Ze behandelen ons steeds meer als kleuters. Als ik geen hoofdbescherming wens te dragen is dat mijn zaak, daar heeft de rest zich niet mee te moeien.
7. Als ik aangereden wordt, op mijn hoofd val en mijn hersens spatten eruit op de rijbaan, dan beschouw ik dit als het noodlot.

Zo, dat was bondig mijn contra-argumentatie

freespirit
18 januari 2010, 22:02
Verplichten hoeft niet voor mij, verstandige mensen die geen last ( meer ) hebben van een puberale imagodrang dragen dat allang.:-)

Dan toch in uw streek, hier draagt 95 % geen fietshelm, en terecht. Als ik in het zonnetje een fietstochtje maak, dan is een stinkende, warme helm wel het laatste waar ik behoefte aan heb. Dat sportieve fietsers een helm dragen is ergens normaal, zij behalen dan ook snelheden die twee keer de mijne zijn.

Jaani_Dushman
18 januari 2010, 22:16
Als het de bedoeling is om alle fietsers van de baan te verbannen, en iedereen in de auto te jagen: ja, ga dan voor die verplichte helmdracht.
Als het de bedoeling is om de fiets aantrekkelijker te maken, en mensen aan te sporen hun auto thuis te laten: neen, klasseer dat ridicuul voorstel vertikaal.

Johan Bollen
18 januari 2010, 23:55
Verplichtingen verhogen de onverdraagzaamheid in een maatschappij. Eveneens wordt een politiestaat zo meer en meer een feit. Mensen dienen niet als onderdelen van een 'mechanisch' systeem beschouwd te worden.

AdrianHealey
18 januari 2010, 23:58
2 belangrijke tegenargumenten zijn inderdaad:
1) Er zullen minder mensen fietsen die andere vervoersmogelijkheden zorgen, die misschien gevaarlijker zijn.
2) Er is een onderzoek dat zegt dat chauffeurs systematisch minder gevaarlijk zijn in de buurt van fietsers die een helm dragen, met meer gevaarlijke momenten als gevolg.

Zapatista
18 januari 2010, 23:58
Verplichtingen verhogen de onverdraagzaamheid in een maatschappij. Eveneens wordt een politiestaat zo meer en meer een feit. Mensen dienen niet als onderdelen van een 'mechanisch' systeem beschouwd te worden.

²

Johan Bollen
19 januari 2010, 00:05
Er is een onderzoek dat zegt dat chauffeurs systematisch minder gevaarlijk zijn in de buurt van fietsers die een helm dragen, met meer gevaarlijke momenten als gevolg.en is dat een wetenschappelijk onderzoek?

Johan Bollen
19 januari 2010, 00:12
hey!

Gelukkig heb je de contra positie. Het is de underdogpositie in deze tijd, maar des te belangrijker dat ze een stem krijgt. Verwacht je aan proargumenten zoals dat mensen tegen zichzelf dienen beschermd te worden. Als je mensen verbied 's avonds uit huis te komen zijn er ongetwijfeld minder ongevallen 's avonds. Maar wat zijn de neveneffecten? Meer familiedramas? De 'big picture' wordt meestal vergeten.

Een staat (evenals een private corporatie) wil steeds meer controle. Het zijn de burgers die de staat in toom moeten houden. Een land dat haar burgers 'africht' als schapen ontaart in een dictatuur.

Ook, dat soort van maatregelen die je verplichten van je fiets een (zware) kermisatractie te maken in naam van de veiligheid hebben ook een ander doel, namelijk op kosten van de bevolking een paar private lobbygroepen tevreden te stellen. de mens kan uiteindelijk niet meer kiezen wat hij wil 'consumeren'. Om de zoveel tijd zal je tot iets nieuws verplicht worden in naam van veiligheid en gezondheid dikwijls. Dat is een proces dat gaande is in België en het is een misbruik van macht op de kap van de bevolking.

AdrianHealey
19 januari 2010, 00:32
en is dat een wetenschappelijk onderzoek?

Geen idee; het staat u vrij dat na te checken.

Jaani_Dushman
19 januari 2010, 00:51
Verplichtingen verhogen de onverdraagzaamheid in een maatschappij. Eveneens wordt een politiestaat zo meer en meer een feit. Mensen dienen niet als onderdelen van een 'mechanisch' systeem beschouwd te worden.Je moet nu ook niet de demagogische toer opgaan. Hoewel ik absoluut tegen de verplichting van een fietshelm ben, zie ik niet hoe hierdoor een politiestaat zou gecreëerd worden. ;-)

De voordelen van de fietshelmverplichting staan echter compleet in wanverhoudig met de nadelen.
In sommige gevallen is een fietshelm aan te raden: fietsen in Brussel, kinderen op de fiets, etc... Maar ik zie niet in waarom je een groep 60+'ers die tegen 15km/u over het jaagpad van de Schelde tuft, een fietshelm zou moeten opdringen. Je jaagt met de maatregel een hoop mensen opnieuw in de auto, en creëert daardoor een onveiligere verkeerssituatie.
Maar om zoiets onmiddellijk als een "politiestaat" te gaan definiëren, lijkt me écht wel wat overdreven.

Johan Bollen
19 januari 2010, 00:54
Geen idee; het staat u vrij dat na te checken.Lijkt me een eigenaardige stelling. Je draait de zaken wel om vind ik. Jij hebt de stelling geplaatst maar je verwacht dat ik een bron ga zoeken...

Johan Bollen
19 januari 2010, 00:56
Maar om zoiets onmiddellijk als een "politiestaat" te gaan definiëren, lijkt me écht wel wat overdreven.Niet Als je de maatregel als een geïsoleerd gegeven bekijkt, duidelijker als je het als onderdeel van een proces ziet. Laten we aandachtig blijven.

AdrianHealey
19 januari 2010, 00:58
Lijkt me een eigenaardige stelling. Je draait de zaken wel om vind ik. Jij hebt de stelling geplaatst maar je verwacht dat ik een bron ga zoeken...

Ja, en het kan me eigenlijk geen lor schelen. Ik help de topicstarter; als het hem interesseert, kan hij google'en. Indien niet, so be it.

liberalist_NL
19 januari 2010, 01:02
hey!

alvast bedankt!
jacoba
Onzin. Je mag tegenwoordig al niets meer zonder jezelf op en top te beveiligen. Laat mensen nou zelf bepalen hoeveel hun eigen leven waard is. Anders kunnen we net zo goed allemaal in een pausmobiel gaan rijden.

Johan Bollen
19 januari 2010, 01:11
Ja, en het kan me eigenlijk geen lor schelen. Ik help de topicstarter; als het hem interesseert, kan hij google'en. Indien niet, so be it.Je verwijst naar een onderzoek. Dan mag een link wel. Of tenminste een naam of zo.

AdrianHealey
19 januari 2010, 01:14
De tijd die je gespendeerd hebt om daar 2 posten aan te spenderen, is de tijd die je nodig had gehad om het zelf te doen: Hier.
(http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1368772.ece)

Jaani_Dushman
19 januari 2010, 01:16
Niet Als je de maatregel als een geïsoleerd gegeven bekijkt, duidelijker als je het als onderdeel van een proces ziet. Laten we aandachtig blijven.Ik heb er geen problemen mee dat er maatregelen genomen worden om de veiligheid te verhogen. Ik vind dat geen politiestaat.

Je moet wel kijken of de maatregel in verhouding staat tot hetgeen je wil bereiken. Als je de mensen wil aanmoedigen om met de fiets te gaan winkelen (zie de campagne: "met belgerinkel naar de winkel" (http://www.belgerinkel.be/)), helpt het niet direct wanneer je ze gaat verplichten om een fietshelm te dragen om enkele straten verder naar de bakker te gaan. Fietshelm verplichten, straks fluohesje verplichten, en waarom niet: verplicht je fietslicht opzetten overdag voor extra veiligheid. Met al die voorschriften neem je al gemakkelijker de auto...
Dat heeft voor mij niets een politiestaat te maken, maar met contraproductieve maatregelen.

Jaani_Dushman
19 januari 2010, 01:18
Ja, en het kan me eigenlijk geen lor schelen. Ik help de topicstarter; als het hem interesseert, kan hij google'en. Indien niet, so be it.Jacoba lijkt me niet direct een "hij". ;-)

AdrianHealey
19 januari 2010, 01:22
Jacoba lijkt me niet direct een "hij". ;-)

Iedereen is een hij!

Johan Bollen
19 januari 2010, 01:22
De tijd die je gespendeerd hebt om daar 2 posten aan te spenderen, is de tijd die je nodig had gehad om het zelf te doen: Hier.
(http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1368772.ece)Jacoba zal je dankbaar zijn :-)

Johan Bollen
19 januari 2010, 01:37
rallyrijders geven het goede voorbeeld, en dat zijn betere bestuurderes dan de rest van ons. Als het om de veiligheid gaat waarom dan geen autohelm verplicht maken?

Eigenzinnig
19 januari 2010, 06:07
Dan toch in uw streek, hier draagt 95 % geen fietshelm, en terecht. Als ik in het zonnetje een fietstochtje maak, dan is een stinkende, warme helm wel het laatste waar ik behoefte aan heb. Dat sportieve fietsers een helm dragen is ergens normaal, zij behalen dan ook snelheden die twee keer de mijne zijn.

Ik draag hem ook alleen als ik de sportieve tour op ga, korte verplaatsingen of een gezinsritje zijn helmvrij..

hurricane
19 januari 2010, 07:10
Ik ben niet akkoord.
Vooral het woordje 'verplicht' is er serieus over.
Want wat gaat dan weer het volgende zijn ?
Verplichte pamper ?
Stop de valse maatregelen die zogezegd voor onze gezondheid worden genomen.
Er wordt stiekum gehoopt dat we ze niet volgen, zodat we nog wat extra belasting kunnen betalen in de vorm van superboetes.

Jazeker
19 januari 2010, 07:39
hey!

alvast bedankt!
jacoba

Als je op een bromfiets een helm moet dragen, dan op een fiets ook.

Herr Flick
19 januari 2010, 08:43
hey!

alvast bedankt!
jacoba

Ik vind ook dat ze een schietstoel in nen auto moeten verplichten, ...

al dat betutel gvd,

Herr Flick
19 januari 2010, 08:45
U dient de fietshelm op uw hoofd te plaatsen.

tsien ik dacht dat hij voor op de fiets te zetten was...

Herr Flick
19 januari 2010, 09:00
rallyrijders geven het goede voorbeeld, en dat zijn betere bestuurderes dan de rest van ons. Als het om de veiligheid gaat waarom dan geen autohelm verplicht maken?

ik zou ook rollbaren in mijn auto laten lassen als ik van u was, en de vensters eruit en zo van die netjes, ... dat is ook veiliger.

komaan he, ga jij met 120 km per uur over een zandweg scheuren vol met putten met uw productievoituur...

ik dacht het niet he...

Als gij met uw autoke over kop gaat in die zandwegel tegen 120, dan maakt het geen fuck uit of ge een helm op hebt of niet, want uw dak wordt gewoon ingedrukt en ge wordt verpleterd, de tank scheurt , boel vliegt in brand en ge wordt levend geroosterd...

bij een ralleywagen dient die helm alleen maar om je hoofd te beschermen tegen rondvliegende afgebrokek spullen, ... want de rolkooi beschermt je tegen het inklappende dak , en je hebt een aangepaste tank, die een serieuse klap aankan, en dan gaat het soms nog mis.

Ge moet met uw PBM `s niet overdrijven he, ... als je met een mountainbike door de bergen gaat scheuren of downhillekes gaat doen, ja dat je dan een deftige helm op hebt, (en eigenlijk moet je dan al bijna een integraal helm dragen. ) dat is normaal. Maar iemand die gewoon op zijn gemakske fietst, ja die kan ook overeden worden of op zijn bakkes smakken... maar die fietshelm beschermt eigenlijk enkel je schedeldak, en dan nog enkel in bepaalde situaties, hij gaat je leven niet redden als je met je hoofd zijdelings of achterwaarts op nen borduur, bank, of ander opstakel donderd. want dan breek je je nek. de enige bescherming die hij bied is, als je plak op je hoofd valt, of opgeschept wordt door een auto en door de ruit geflikerd wordt.

parcifal
19 januari 2010, 10:26
Ze moesten alle vormen van transport verbieden behalve onderstaande, wat ze overal zouden moeten installeren ipv de wegen die we nu hebben.

http://www.schindler.lu/lux_de/all_content_small_tschechien_flugh.jpg

Geen helmen meer nodig en geen accidenten meer.

Case solved.
Nog iets? :)

Herr Flick
19 januari 2010, 10:55
Ze moesten alle vormen van transport verbieden behalve onderstaande, wat ze overal zouden moeten installeren ipv de wegen die we nu hebben.

http://www.schindler.lu/lux_de/all_content_small_tschechien_flugh.jpg

Geen helmen meer nodig en geen accidenten meer.

Case solved.
Nog iets? :)

en gij denkt dat, ge weet zeker niet hoe gevaarlijk zo ne conveyor belt is zeker... uw haar , kleren, sjaal kunnen door het handvat mee in de motor getrokken worden, het zal den eersten nie zijn die zwaar gewond raakt door dergelijke moordmachines. ;-)

nee u zelf inkapselen in nen bunker 60 meter onder de grond kan levensbedreigend zijn, ... (luchtverversing kan falen, ... de lift kan naar beneden donderen, hij kan vol water lopen ...

kortom uw dood ontloopt ge niet, als uw tijd gekomen is, staat de man met de zeis daar of ge nu ne fietshelm op hebt of niet.

backfire
19 januari 2010, 11:51
Ik ben absoluut contra! Waarom:
1. Ik vind niet dat ik aan comfort moet inboeten, omdat er enkele onnozele chauffeurs op de baan rijden. Het zijn deze chauffeurs die ze moeten straffen, niet de fietsers door hun een zwetende, zware helm te verplichten. Ik heb al met een fietshelm proberen te rijden en ik vind het geen lachertje. Voor mij dus nooit meer een helm.
2. Een helm is nu niet bepaald een esthetische meerwaarde.
3. Waar ga je die fietshelm bewaren als je even een boodschap gaat doen? Ik weet uit ervaring dat alles wat los zit aan een fiets, ook gestolen wordt. Zelfs in vredige dorpjes tegenwoordig. Je moet die dus altijd meesleuren en/of een grote rugzak aandoen.
4. Ik ben nooit gewoon geweest van met een fietshelm te rijden. Ik ga me dat zelf niet meer aanleren, ik ben het nu al zoveel jaren anders gewoon.
5. Als je overreden wordt door een vrachtwagen, zal een fietshelm weinig effect ressorteren.
6. Ik ben er nogal allergisch voor als de overheid mij teveel regeltjes tracht op te leggen en mijn vrijheid probeert in te perken. Dit is een kwalijke tendens. Ze behandelen ons steeds meer als kleuters. Als ik geen hoofdbescherming wens te dragen is dat mijn zaak, daar heeft de rest zich niet mee te moeien.
7. Als ik aangereden wordt, op mijn hoofd val en mijn hersens spatten eruit op de rijbaan, dan beschouw ik dit als het noodlot.

Zo, dat was bondig mijn contra-argumentatie

Je gaat er - verkeerdelijk - van uit dat je met de fiets alleen maar kan vallen als je aangereden wordt door een auto.
Je kan ook door je eigen lompheid vallen, hoor. Maar dat zal dan wel weer iemand anders' fout zijn...

Afin, ik ben een 'wielertoerist' en MTB'er. Ik zou een idioot moeten zijn om geen helm te dragen. Die heeft mij waarschijnlijk al meermaals gered van een schedelbreuk.

Jaani_Dushman
19 januari 2010, 12:40
Als je op een bromfiets een helm moet dragen, dan op een fiets ook.In de auto dan ook.

NoTuma
19 januari 2010, 14:07
In de auto dan ook.

En achter je pc ook, ik val hier dikwijls eens van mijn stoel met wat ik hier allemaal lees...

Levensgevaarlijk! ;)

Jaani_Dushman
19 januari 2010, 14:12
En achter je pc ook, ik val hier dikwijls eens van mijn stoel met wat ik hier allemaal lees...

Levensgevaarlijk! ;)Dat is omdat je je fluohesje niet aan hebt.
Gevaarlijke malloot! :-P

Herr Flick
19 januari 2010, 14:27

Levensgevaarlijk! ;)

ge hebt toch een aarding aan uwe pols hangen, !

door al die statische electriciteit, die je kan genereren zou je als ontstekingsbron kunnen dienen voor vluchtige gassen, ... de bus haarlak van uw collega zou spontaan kunnen ontploffen, anders.

metten
19 januari 2010, 14:51
Bij sneew of ijzel de valhelm voor voetgangers ook verplichten! :-D
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1052661/2010/01/11/Vrouw-overlijdt-na-val-op-ijsplek-in-Maldegem.dhtml

Johan Bollen
19 januari 2010, 15:28
ik zou ook rollbaren in mijn auto laten lassen als ik van u was, en de vensters eruit en zo van die netjes, ... dat is ook veiliger.

komaan he, ga jij met 120 km per uur over een zandweg scheuren vol met putten met uw productievoituur...

ik dacht het niet he...

Als gij met uw autoke over kop gaat in die zandwegel tegen 120, dan maakt het geen fuck uit of ge een helm op hebt of niet, want uw dak wordt gewoon ingedrukt en ge wordt verpleterd, de tank scheurt , boel vliegt in brand en ge wordt levend geroosterd...

bij een ralleywagen dient die helm alleen maar om je hoofd te beschermen tegen rondvliegende afgebrokek spullen, ... want de rolkooi beschermt je tegen het inklappende dak , en je hebt een aangepaste tank, die een serieuse klap aankan, en dan gaat het soms nog mis.

Ge moet met uw PBM `s niet overdrijven he, ... als je met een mountainbike door de bergen gaat scheuren of downhillekes gaat doen, ja dat je dan een deftige helm op hebt, (en eigenlijk moet je dan al bijna een integraal helm dragen. ) dat is normaal. Maar iemand die gewoon op zijn gemakske fietst, ja die kan ook overeden worden of op zijn bakkes smakken... maar die fietshelm beschermt eigenlijk enkel je schedeldak, en dan nog enkel in bepaalde situaties, hij gaat je leven niet redden als je met je hoofd zijdelings of achterwaarts op nen borduur, bank, of ander opstakel donderd. want dan breek je je nek. de enige bescherming die hij bied is, als je plak op je hoofd valt, of opgeschept wordt door een auto en door de ruit geflikerd wordt.

Moest je mijn eerdere berichten in deze draad ook gelezen hebben dat zou je niet zo gereageerd hebben denk ik.

Wat is PBM ?

Johan Bollen
19 januari 2010, 15:31
Ik zou een idioot moeten zijn om geen helm te dragen. Die heeft mij waarschijnlijk al meermaals gered van een schedelbreuk.
Prima, maar dat is niet het punt van de discussie.

Johan Bollen
19 januari 2010, 15:34
kortom uw dood ontloopt ge niet, als uw tijd gekomen is, staat de man met de zeis daar of ge nu ne fietshelm op hebt of niet.We hebben gewoon nood aan een nieuw symbool voor de dood. Die man met de zeis boezemt angst in en dan worden mensen veiligheidsfreaks. We hebben iets positiefs nodig...iets sexy of iets lekkers of zo.

fox
19 januari 2010, 15:39
Afin, ik ben een 'wielertoerist' en MTB'er. Ik zou een idioot moeten zijn om geen helm te dragen. Die heeft mij waarschijnlijk al meermaals gered van een schedelbreuk.

Daar gaat het niet om. Je moet inderdaad een idioot zijn om geen valhelm aan te doen als je toeren gaat uithalen met een mountainbike. Net hetzelfde geldt voor mensen die aan alpijns skieen doen of aan autoracen.

MAAR, dat wil nog niet zeggen dat je op een zondags fietstochtje langs de leie, of als je aan het langlaufen bent, of als je naar de bakker gaat met de wagen een helm moet opzetten.

Een algemene verplichting van de fietshelm is totaal niet nuttig. Dat hij verplicht is in bepaalde situaties kan ik goed begrijpen, zoals tijdens het mountainbiken, wielerwedstrijden en eventueel voor kinderen onder de 12 jaar omdat die meestal nog wat minder behendig zijn met de fiets. Maar een algemene helmplicht op de fiets is al even ridicuul als een helmplicht voor de auto.

Herr Flick
19 januari 2010, 17:38
Moest je mijn eerdere berichten in deze draad ook gelezen hebben dat zou je niet zo gereageerd hebben denk ik.

Wat is PBM ?

persoonlijke beschermings middelen.

Herr Flick
19 januari 2010, 17:40
We hebben gewoon nood aan een nieuw symbool voor de dood. Die man met de zeis boezemt angst in en dan worden mensen veiligheidsfreaks. We hebben iets positiefs nodig...iets sexy of iets lekkers of zo.

voor mij mag dat best een heet wijf met een zijs zijn hoor, ... ;-)

maar die zijs is wel essentieel vind, ik ... dat heeft iets, sinister, ...

we kunnen haar misschien ook nen fietshelm opzetten...

stropke
19 januari 2010, 18:25
Bij sneew of ijzel de valhelm voor voetgangers ook verplichten! :-D
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1052661/2010/01/11/Vrouw-overlijdt-na-val-op-ijsplek-in-Maldegem.dhtml

Zeg, ge peist toch nie dat ik er als "Willempie" ga bijlopen?? :x:lol:

Bobke
19 januari 2010, 18:57

Levensgevaarlijk! ;)
Dan is een autogordel beter geschikt.

NoTuma
19 januari 2010, 20:07
Hoeveel keer stoten we ons hoofd niet ergens tegen aan, soms zelfs met gaap-wonden als gevolg, dan moet de ziekenkas steeds tussen komen terwijl dit gemakkelijk zou kunnen vermeden worden met een helm... duidelijk een nodeloze geldverkwisting...

Helm verplicht, altijd, overal en voor iedereen!

Txiki
19 januari 2010, 23:36
Ik wil ook nog een verplichte slaaphelm, badhelm, wandelhelm, danshelm èèèèèèn, ééééé... een grasafrijhelm!

Ja, dat lijkt me enorm belangrijk.

Bobke
19 januari 2010, 23:44
Een helm verplichten is natuurlijk veel gemakkelijker dan voor veilige fietspaden te zorgen.

liberalist_NL
19 januari 2010, 23:53
Een helm verplichten is natuurlijk veel gemakkelijker dan voor veilige fietspaden te zorgen.

Zo heb ik er nog nooit over gedacht. Good thinking, lad!

Txiki
20 januari 2010, 00:00

Fietspaden? Leef jij nog in de 21ste eeuw? Welke vooruitziende gemeente investeert er nu nog in fietspaden? Weet jij wel wat dat kost? En dat brengt niks op. 8-)

Johan Bollen
20 januari 2010, 00:09
I èèèèèèn, ééééé... een grasafrijhelm!

Er bestaat niet alleen het scalpeergevaar maar eveneens het gevaar van onthoofding!

Txiki
20 januari 2010, 00:40
Er bestaat niet alleen het scalpeergevaar maar eveneens het gevaar van onthoofding!

:cheer: R.I.P. - enamorado de la muerte (http://www.youtube.com/watch?v=CDsYNm48HM8&feature=related) :cheer:

Herr Flick
20 januari 2010, 08:45
Ik wil ook nog een verplichte slaaphelm, badhelm, wandelhelm, danshelm èèèèèèn, ééééé... een grasafrijhelm!

Voor uw gras af te rijden hebde botienen met stalen tippen van doen he, een scheenlappen en zo iets om uw kruis te pantseren, zie eens dat ge ne steen tegen uw edele delen krijgt, ... zo een mes heeft serieus wat momentum he...

Mambo
20 januari 2010, 10:13
Ik vind die helmen niet slecht, maar er zouden lichtjes moeten inzitten.

Herr Flick
20 januari 2010, 10:49
Ik vind die helmen niet slecht, maar er zouden lichtjes moeten inzitten.

Zo een stroboscoop misschien ?

backfire
20 januari 2010, 10:49
Prima, maar dat is niet het punt van de discussie.

Wat is dan wel het punt? Fietshelmen verplichten of niet, dacht ik toch? Of ik nu voor of tegen ben, het feit dat zo'n helm mij al het leven heeft gered lijkt me toch niet naast de discussie.

natuurlijk loop je als MTB'er of fervent fietstoerist meer kans op ongevallen, maar dan kan je evengoed de gordel niet verplicht maken voor mensen die nauwelijks 500 km per jaar met de auto rijden.

Ik gewoon niet voor omdat het weeral een regel extra is, maar de inzet om iedereen een helm te doen dragen, zou veel hoger moeten zijn.

Jaani_Dushman
20 januari 2010, 12:22
Wat is dan wel het punt? Fietshelmen verplichten of niet, dacht ik toch? Of ik nu voor of tegen ben, het feit dat zo'n helm mij al het leven heeft gered lijkt me toch niet naast de discussie.

natuurlijk loop je als MTB'er of fervent fietstoerist meer kans op ongevallen, maar dan kan je evengoed de gordel niet verplicht maken voor mensen die nauwelijks 500 km per jaar met de auto rijden.

Ik gewoon niet voor omdat het weeral een regel extra is, maar de inzet om iedereen een helm te doen dragen, zou veel hoger moeten zijn.Uw vergelijking klopt niet.

Je kan net zo goed aangereden worden wanneer je met de auto naar de bakker rijdt, als wanneer je met de auto naar het zuiden van Spanje rijdt (uiteraard uitgedrukt in verhouding met de lengte van de tocht, dat spreekt voor zich).

Evenmin is een fietstocht van 500km gevaarlijker dan een fietstocht van 5km (opnieuw, uitgedrukt in verhouding met de lengte van de tocht).
Factoren die wél een impact hebben zijn:
- de ervaring van de fietser.
- de omgeving.
- de snelheid waarmee je fietst.
- al dan niet aan het mountainbiken, BMX'en, en ander fietsgebruik met een verhoogd risico.

Johan Bollen
20 januari 2010, 12:29
Ik vind die helmen niet slecht, maar er zouden lichtjes moeten inzitten.Niet alles tegelijk, anders kan je de mensen niet verplichten hun oude fietshelm in te ruilen voor een met lichtjes. Zo wordt er niet aan verdient.

Johan Bollen
20 januari 2010, 12:30
Wat is dan wel het punt? Fietshelmen verplichten of niet, dacht ik toch?Is er voor u dan een automatisch verband tussen veiligheid en verplichting?

Herr Flick
20 januari 2010, 12:39
ik ben nog altijd een enorme voorstander voor schietstoelen in de auto, maar blijkbaar sta ik een beetje alleen, ... ;-)

Johan Bollen
20 januari 2010, 13:00
ik ben nog altijd een enorme voorstander voor schietstoelen in de auto, maar blijkbaar sta ik een beetje alleen, ... ;-)Met lichtjes?

Txiki
20 januari 2010, 13:59
Zo een stroboscoop misschien ?

Of een heuse lichtbol zoals in discotheken.

Herr Flick
20 januari 2010, 14:24
Met lichtjes?

ge zit met uw gat op een lading springstof, ik neem aan dat die al licht genoeg zal geven, ... ;-)

Herr Flick
20 januari 2010, 14:25
Of een heuse lichtbol zoals in discotheken.

Ja zo ne martin trackscan vanachter op uw stoeleke en een als voorlicht, als ze dan zeggen dat ze u nie gezien hebben dan heeft uwe stroboscoop hen hoogstwaarschijnlijk verblind....

ik moet er misschien toch eens aan denken om ne groene laser op mijn stuur te monteren, handig voor in de mist, ;-)

Steve_M
20 januari 2010, 18:54
Fietspaden? Leef jij nog in de 21ste eeuw? Welke vooruitziende gemeente investeert er nu nog in fietspaden? Weet jij wel wat dat kost? En dat brengt niks op. 8-)

Misschien een ideetje voor deze crisistijden: tolheffing op fietspaden.

metten
22 januari 2010, 17:15
Misschien een ideetje voor deze crisistijden: tolheffing op fietspaden.

In de provincie Antwerpen werd de provinciale taks op het hoofdverblijf (de huidige gezinstaks) ingevoerd te vervanging van de fietsplaat (tolheffing op het gebruik van de openbare weg en het fietspad) en de hondenpenning.
Iedereen betaalt dus via die taks een fietsplaat en een hondenpenning, of je al of niet in het bezit bent van een fiets of een hond. :-D:-D:-D

Nexer
22 januari 2010, 23:45
De fietshelm zoals die momenteel bestaat is een vervelend ding dat ik met tegenzin aandoe.

skaldis
27 januari 2010, 15:37
Niet de fietshelm moet verplicht worden maar voor en achterlichten met naafdynamo !
Spijtig dat dit weer dmv van nieuwe regels of wetten moet gebeuren maar vermits de fietsindustrie dit niet vanzelf doet en het van allergrootste belang is voor de veiligheid moet het maar. Het kan toch niet dat we moeten blijven kloten met gewone dynamo's die niet werken bij slecht weer, met lampjes met batterijen die onbruikbaar zijn als je twee keer de batterijen vervangt, met oplaadbare batterijen die maar een week meegaan en ben je plots weer onzichtbaar, ... .

Alboreto
27 januari 2010, 17:17
Niet de fietshelm moet verplicht worden maar voor en achterlichten met naafdynamo !
Spijtig dat dit weer dmv van nieuwe regels of wetten moet gebeuren maar vermits de fietsindustrie dit niet vanzelf doet en het van allergrootste belang is voor de veiligheid moet het maar. Het kan toch niet dat we moeten blijven kloten met gewone dynamo's die niet werken bij slecht weer, met lampjes met batterijen die onbruikbaar zijn als je twee keer de batterijen vervangt, met oplaadbare batterijen die maar een week meegaan en ben je plots weer onzichtbaar, ... .

De gewone dynamo op mijn fiets werkt altijd, dus waarom zou ik een dure naafdynamo moeten hebben?
Ik moet 1 a 2 keer per jaar de batterijen vervangen van mijn achterlicht, dus dat valt wel mee.

skaldis
27 januari 2010, 17:26
De gewone dynamo op mijn fiets werkt altijd, dus waarom zou ik een dure naafdynamo moeten hebben?
Ik moet 1 a 2 keer per jaar de batterijen vervangen van mijn achterlicht, dus dat valt wel mee.

Als de naafdynamo wordt verplicht gaat die goedkoper worden. Beter voor het milieu dan batterijen.
En met je gewone dynamo heb je geluk. Met je volgende fiets kan je wel eens pech hebben.

Henri1
27 januari 2010, 17:54
De fietshelm zoals die momenteel bestaat is een vervelend ding dat ik met tegenzin aandoe.

Dat kan ik geloven.
Probeer maar eens een fietshelm in je benen te trekken.

guido 007
21 februari 2010, 08:12

Er is een verschil tussen een sportieve fietser en een dame die boodschappen gaat doen.

omaplop
21 februari 2010, 22:36
fluovestjes moesten ze verplicht maken, zowel voor fietsers als voetgangers;

Laat de fietsers vooral zichtbaar zijn !!

guido 007
22 februari 2010, 07:21
fluovestjes moesten ze verplicht maken, zowel voor fietsers als voetgangers;

Laat de fietsers vooral zichtbaar zijn !!

Ja en nee.

Door al die fluovestjes zie je het verschil niet meer tussen politie en gewone burgers.

omaplop
22 februari 2010, 11:17
Desnoods een andere kleur nemen. In Kalmthout zijn er al scholen waar de leerlingen een vestje kregen en het verplicht moeten dragen telkens ze de straat opgaan van en naar school.

guido 007
22 februari 2010, 19:47
Desnoods een andere kleur nemen. In Kalmthout zijn er al scholen waar de leerlingen een vestje kregen en het verplicht moeten dragen telkens ze de straat opgaan van en naar school.

Een andere kleur zou inderdaad al veel verhelpen.
Tegenwoordig heb je al zeer mooie kleding met fluorserende strepen.

slegie
22 februari 2010, 22:48
dat kinderen een fluo vestje en helm moeten dragen ben ik zeker voor.

Voor wielrenners en wielertoeristen en mtb zou dit ook verplicht moeten zijn maar hier doen al heel wat mensen vanzelf een helm op want dit is tegenwoordig hot en modern.

Voor de gewone fietser die even naar de bakker gaat of naar het werk fiets denk ik dat de gewone regels zoals nu volstaan, het is altijd wel beter en veiliger met het dragen van een helm zeker in de stad maar ik zou het niet zozeer verplichten, de lichten vind ik in dit geval belangrijker alsook het fluo vestje want gezien worden is het belangrijkste in het verkeer

wielertoeristen zie je haast nooit in het donker maar uiteraard zijn zij ook verplicht zich zichtbaar te maken in het verkeer als ze in het donker rijden