PDA

View Full Version : Kinderen bedreigen met de hel.


Andro
26 januari 2010, 07:52
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

funzo
26 januari 2010, 08:49
godsdienst is zowieso al kindermishandeling, jouw fantasieen overbrengen als de waarheid op onschuldige naieve kinderen

patrickve
26 januari 2010, 08:59
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Maar dat is dan ook de enige manier voor een godsdienst om zich "voort te planten", he. Als je mensen eerst nuchter zou laten groot worden, dan zijn het maar een heel kleine fractie van zwakzinnigen die zulk gezever zouden geloven. Het moet er dus als kind ingelepeld worden. Vandaar het belang dat "grote" godsdiensten hechten aan de opvoeding van kinderen en de noodzaak voor vroege indoctrinatie.

Albrecht
26 januari 2010, 09:57
En wie dreigt er met de hel?

respublica
26 januari 2010, 10:27
Ik ben katholiek opgevoed, maar NOOIT heeft men mij met de hel bedreigd.

Herr Flick
26 januari 2010, 10:46
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Dat is zwarte piet dan ook he, ...


In elke cultuur zit wel ergens een moraliserend verhaal, waar een of andere slechterik de ongehoorzame kinderen komt pakken... trouwens meestal worden de vieze details wel weggelaten. Eeuwig branden in de hel, maar er word nergens gezegd wat de hel eigenlijk is...

En de meeste 6 jarigen zie ik niet in staat om de Devina Commedia te lezen laat staan ze te begrijpen...

bgf324
26 januari 2010, 12:34
godsdienst is zowieso al kindermishandeling, jouw fantasieen overbrengen als de waarheid op onschuldige naieve kinderen

Zijn gelovigen niet allemaal naïef?

funzo
26 januari 2010, 13:16
Zijn gelovigen niet allemaal naïef?

mja, als je opgroeit met een onzichtbare vriend kun je wel eens naief zijn ja :)

Inno
26 januari 2010, 16:42
Ik denk dat de meesten een verkeerd beeld hebben van wat gelovig zijn nu precies is. Je doet alsof we allemaal terroristen zijn die onze kinderen mishandelen en klaar staan om de ongelovige wereld aan te vallen met geweld.

Nexer
26 januari 2010, 17:17
http://imgur.com/sLasR.png

En nog een paar :)

http://imgur.com/2HqDp.png
http://imgur.com/II8XE.png
http://imgur.com/UzWaC.png
http://imgur.com/PWZ7x.png
http://imgur.com/PXD6b.png

Babeth
26 januari 2010, 17:47
Nexer, mogen we alsjeblieft de bron weten van deze leuke tekenprenten ? Kwestie van er nog meer te kunnen lezen en ze te kunnen delen met vrienden.

Johan Bollen
26 januari 2010, 18:11
Kinderen opvoeden via angst is een van de domste dingen die je kan doen mijns inziens. De gevolgen zijn verstrekkend.

Zapatista
26 januari 2010, 18:12
Kinderen opvoeden via angst is een van de domste dingen die je kan doen mijns inziens. De gevolgen zijn verstrekkend.

²

liberalist_NL
26 januari 2010, 19:42
Voor geïnteresseerden, hier een interview met een vrouw die haar religieuze opvoeding als kindermishandeling beschouwt (http://www.youtube.com/watch?v=GXA7GA9yntc), en tot op de dag van vandaag daar trauma aan over houdt.

Pieter B
26 januari 2010, 19:57
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Je kind bedreigen en bang opvoeden is inderdaad niet de beste manier om je kind op te voeden. Maar dreigen met de hel is nog steeds beter dan dreigen met een pak slaag en het dan ook nog eens geven.

Mij ouders vertelde mij ook dat als ik niet braaf was ik in de zak van zwarte piet zou vliegen toen ik klein was had ik daar wel degelijk bang van maar het heeft me geen trauma's opgeleverd. Volgens mij onderschat je de weerbaarheid van kleine kinderen ook.

liberalist_NL
26 januari 2010, 19:59
Uit het filmpje:

''How would you compare it with sexual abuse?''

- ''That's a very difficult question. Sexual abuse is a series of connected behaviours, but it's about the abuse of trust. I think there are a lot of similarities because it is about the abuse of trust. It is about the denial of a child to feel free and open and able to relate to the world in a normal way. It's a form of denigration, it's a form of denial of the true self in many cases. I think they are comparative.''

- ''If I think back to my childhood, it is one that was dominated by fear. And it was a fear of disapproval, while in the present, but also of eternal damnation. And to a child, images of hellfire and lashing of teeth are very real; not metaphorical at all. I actually remember spending a lot of my childhood kind of living in a private world cause I couldn't cope with the messeges around me, cause I was too terrified to hear them''

- ''What did they tell you about it (de hel)''

- ''It's strange, isn't it, after all this time it still has the power to affect me, when you ask me that question. Hell is a feafull place. It's complete rejection by God, it's complete judgement, there is real fire, there is real torment, real torture, and it goes on forever; so there's no respite from it.''

Het moet gewoon verboden worden.

Xenophon
26 januari 2010, 20:30
Het moet gewoon verboden worden.

Er kunnen aan kinderen geen verzonnen verhaaltjes meer verteld worden dan?

Zapatista
26 januari 2010, 20:31
Er kunnen aan kinderen geen verzonnen verhaaltjes meer verteld worden dan?

Niet als ze als waarheid worden verteld.

Mahalingam
26 januari 2010, 20:57
Voor de meeste hedendaagse Christenen zal dit denk ik ver van hun bed zijn.

- ''It's strange, isn't it, after all this time it still has the power to affect me, when you ask me that question. Hell is a feafull place. It's complete rejection by God, it's complete judgement, there is real fire, there is real torment, real torture, and it goes on forever; so there's no respite from it.''

Maar voor Mohammedanen is dit dagelijkse kost. Hun geschriften staan vol met wat je moet doen en wat je moet laten en als je dat niet doet wordt er steevast gedreigd met de hel. Er is geen lol in de Islam.

Ik kan mij moeilijk indenken hoe het voor Mohammedanen is om te midden van ongelovigen te wonen. Voortdurend aardige, lieve helpende mensen te ontmoeten die goede daden doen en dan te weten dat die mensen in de eeuwige hel zullen belanden vanwege ongeloof.
Is dat niet om gek van te worden?

Depth of Field
26 januari 2010, 20:58
Zijn gelovigen niet allemaal naïef?

Toch minder dan communisten.

filosoof
26 januari 2010, 21:03
Dat is zwarte piet dan ook he, ...
en het schijnbaar klassieke "Komde gij na de les maar eens in mijnen bureau, manneke " waar ik oudleerlingen van vrije scholen al dikwijls over woorde vertellen.

Cut de krap
26 januari 2010, 21:21
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Volledig mee eens. Ook met die chassidimkinderen heb ik enorm veel medelijden. Het moet je maar overkomen vanaf de wieg dagelijks gehersenspoeld te worden. Echte kindermishandeling.

Xenophon
26 januari 2010, 21:30
Niet als ze als waarheid worden verteld.

Hm...

Xenophon
26 januari 2010, 21:32
Volledig mee eens. Ook met die chassidimkinderen heb ik enorm veel medelijden. Het moet je maar overkomen vanaf de wieg dagelijks gehersenspoeld te worden. Echte kindermishandeling.

Dat gaat niet alleen op voor alle kinderen in de verschillende godsdiensten, maar gewoon voor alle kinderen.

Zapatista
26 januari 2010, 21:36
Hm...

Verklaar.

Neptunus
26 januari 2010, 21:57
Voor de meeste hedendaagse Christenen zal dit denk ik ver van hun bed zijn.

- ''It's strange, isn't it, after all this time it still has the power to affect me, when you ask me that question. Hell is a feafull place. It's complete rejection by God, it's complete judgement, there is real fire, there is real torment, real torture, and it goes on forever; so there's no respite from it.''

Maar voor Mohammedanen is dit dagelijkse kost. Hun geschriften staan vol met wat je moet doen en wat je moet laten en als je dat niet doet wordt er steevast gedreigd met de hel. Er is geen lol in de Islam.

Ik kan mij moeilijk indenken hoe het voor Mohammedanen is om te midden van ongelovigen te wonen. Voortdurend aardige, lieve helpende mensen te ontmoeten die goede daden doen en dan te weten dat die mensen in de eeuwige hel zullen belanden vanwege ongeloof.
Is dat niet om gek van te worden?


Inderdaad, enkel moslims geloven in de hel. Lees er de koran maar eens op na: hoeveel soera's dreigen er niet mee dat 'ongelovigen' zullen branden in de hel.

Alboreto
26 januari 2010, 21:58
Ik ben katholiek opgevoed, maar NOOIT heeft men mij met de hel bedreigd.
Ik wel, broederschool.:?

RodeLantaarn
26 januari 2010, 21:59
Zijn gelovigen niet allemaal naïef?

Of ongeïnformeerd of angstig. Zo heeft men u graag, vervelende vragen stellen is niet bepaald bevorderend voor een dogmatische overtuiging.

cookie monster
26 januari 2010, 22:12
mja, als je opgroeit met een onzichtbare vriend kun je wel eens naief zijn ja :)Onzichtbaar ????

Jebedoelt , onbestaande vriend !!!!

Johan Bollen
26 januari 2010, 22:59
Voor de meeste hedendaagse Christenen zal dit denk ik ver van hun bed zijn.

- ''It's strange, isn't it, after all this time it still has the power to affect me, when you ask me that question. Hell is a feafull place. It's complete rejection by God, it's complete judgement, there is real fire, there is real torment, real torture, and it goes on forever; so there's no respite from it.''

Maar voor Mohammedanen is dit dagelijkse kost. Hun geschriften staan vol met wat je moet doen en wat je moet laten en als je dat niet doet wordt er steevast gedreigd met de hel. Er is geen lol in de Islam.

Ik kan mij moeilijk indenken hoe het voor Mohammedanen is om te midden van ongelovigen te wonen. Voortdurend aardige, lieve helpende mensen te ontmoeten die goede daden doen en dan te weten dat die mensen in de eeuwige hel zullen belanden vanwege ongeloof.
Is dat niet om gek van te worden?

Onrechtstreeks is de strijd tegen kindermishandeling dan ook een van de meest effectieve langere termijn oplossingen middelen om integratie te bevorderen en extremisme te bestrijden. Veel effectiever dan de pesterijen die we nu zien en uiteindelijk het grote risico hebben de polarizatie op te drijven waardoor de aandacht van Europa afgeleid wordt van belangrijkere zaken.

RodeLantaarn
26 januari 2010, 23:06
Onrechtstreeks is de strijd tegen kindermishandeling dan ook een van de meest effectieve langere termijn oplossingen middelen om integratie te bevorderen en extremisme te bestrijden. Veel effectiever dan de pesterijen die we nu zien en uiteindelijk het grote risico hebben de polarizatie op te drijven waardoor de aandacht van Europa afgeleid wordt van belangrijkere zaken.

Inderdaad. Zo denk ik ook dat investeren in opvoeding en voorlichting veel meer nut heeft in het bestrijden van extremisme en onbegrip, die op een iets langere termijn meer oplevert (op ALLE vlakken), dan de jeugd dogmatische gedachten te gaan instampen. Dit leidt vroeg of laat tot interne twist.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat extremisme en dogmatische houdingen sterk te reduceren zijn tot pathologische onwetendheid. Maar dan moeten we daar weer psychologie bijhalen...

Xenophon
26 januari 2010, 23:10
Ik ben er trouwens van overtuigd dat extremisme en dogmatische houdingen sterk te reduceren zijn tot pathologische onwetendheid. Maar dan moeten we daar weer psychologie bijhalen...

Nagel op de kop!

Jung zegt:

Fanatisme is (altijd) gecompenseerde twijfel.

Pieter B
26 januari 2010, 23:15
Volledig mee eens. Ook met die chassidimkinderen heb ik enorm veel medelijden. Het moet je maar overkomen vanaf de wieg dagelijks gehersenspoeld te worden. Echte kindermishandeling.

Bwa, ge hebt er medelijden mee omda ge u ni kunt inleven in hun leven maar die zijn daarom ni ongelukkig. Die mensen hebben heel veel zekerheden in hun leven iets dat wij vaak missen.

RodeLantaarn
26 januari 2010, 23:22
Nagel op de kop!

Jung zegt:

Fanatisme is (altijd) gecompenseerde twijfel.

Ik moet dringend eens iets lezen van hem, zo te zien.

RodeLantaarn
26 januari 2010, 23:25
Bwa, ge hebt er medelijden mee omda ge u ni kunt inleven in hun leven maar die zijn daarom ni ongelukkig. Die mensen hebben heel veel zekerheden in hun leven iets dat wij vaak missen.

Dan zijn de 'zekerheden' ingebeelde zekerheden, en geen feitelijke zekerheden. Wat het concept zo overbodig maakt als zout in de zee strooien.

Xenophon
26 januari 2010, 23:30
Ik moet dringend eens iets lezen van hem, zo te zien.

Als ik u mag adviseren dan zou ik zeggen, "psychologische typen".

Jungiaanse psychologie doet je niet alleen jezelf beter begrijpen, maar ook en vooral, menselijk gedrag in het algemeen.

Inno
26 januari 2010, 23:35
Niet als ze als waarheid worden verteld.

Dus veel van wat men leerd uit de gschiedenis mogen we niet meer vertellen want zo zeker zijn we het niet allemaal en het is ook allemaal wat herschreven en vertaald. Laten we zwijgen over de geschiedenis dan ook, want het is niet helemaal echt. Trouwens laten we ook zwijgen over ons persoonlijk verleden want een deel is verloren gegaan en sommigen dingen zijn uitvergroot of aangepast en nu we toch bezig zijn, psychologie dat is niet echt een vaste wetenschap, dus zo heel juist is het ook niet. :?

Zapatista
26 januari 2010, 23:39
Dus veel van wat men leerd uit de gschiedenis mogen we niet meer vertellen want zo zeker zijn we het niet allemaal en het is ook allemaal wat herschreven en vertaald. Laten we zwijgen over de geschiedenis dan ook, want het is niet helemaal echt. Trouwens laten we ook zwijgen over ons persoonlijk verleden want een deel is verloren gegaan en sommigen dingen zijn uitvergroot of aangepast en nu we toch bezig zijn, psychologie dat is niet echt een vaste wetenschap, dus zo heel juist is het ook niet. :?

Wat u leert bij Nederlands bent u blijkbaar ook vergeten en u verwart wetenschappelijke hypotheses met sprookjes

Nynorsk
26 januari 2010, 23:39
Dan zijn de 'zekerheden' ingebeelde zekerheden, en geen feitelijke zekerheden. Wat het concept zo overbodig maakt als zout in de zee strooien.

Je leeft maar 1 keer. Iedereen mag gelukkig zijn, dus iedereen mag zichzelf iets wijsmaken. Het is perfect legitiem om jezelf dingen in te beelden.

Zapatista
26 januari 2010, 23:41
Je leeft maar 1 keer. Iedereen mag gelukkig zijn, dus iedereen mag zichzelf iets wijsmaken. Het is perfect legitiem om jezelf dingen in te beelden.

En als de gevolgen daarvan drastisch zijn?

Tavek
26 januari 2010, 23:42
Dus veel van wat men leerd uit de gschiedenis mogen we niet meer vertellen want zo zeker zijn we het niet allemaal en het is ook allemaal wat herschreven en vertaald. Laten we zwijgen over de geschiedenis dan ook, want het is niet helemaal echt. Trouwens laten we ook zwijgen over ons persoonlijk verleden want een deel is verloren gegaan en sommigen dingen zijn uitvergroot of aangepast en nu we toch bezig zijn, psychologie dat is niet echt een vaste wetenschap, dus zo heel juist is het ook niet. :?

De bijbel is een moraliserend werk dewelke plaatsvindt in een historisch correcte wereld. Maar de handelingen hoeven zeker niet plaats te hebben gevonden en Jezus zoals afgebeeld hoeft zeker niet de historische Jezus te zijn. Het is fictie binnen een bestaand kader.

Het is ook een boek geschreven door mensen, wat wil je. Het zijn verhalen. Van vele verschillende schrijvers en talloze keren aangepast.

Echte archeologie probeert het toch allemaal wat steviger te onderbouwen met bewijzen en sporen.

Tavek
26 januari 2010, 23:42
Je leeft maar 1 keer. Iedereen mag gelukkig zijn, dus iedereen mag zichzelf iets wijsmaken. Het is perfect legitiem om jezelf dingen in te beelden.

Akkoord met deze stelling.

Belangrijk woordje in het vet gezet.

Nynorsk
26 januari 2010, 23:43
En als de gevolgen daarvan drastisch zijn?

De gevolgen van jezelf niks wijs te maken kunnen minstens even drastisch zijn.

Zapatista
26 januari 2010, 23:44
De gevolgen van jezelf niks wijs te maken kunnen minstens even drastisch zijn.

Akkoord, maar dat is geen antwoord op de vraag.

Nynorsk
26 januari 2010, 23:47
Akkoord, maar dat is geen antwoord op de vraag.

Verwacht je nu van mij dat ik na 18u werken nog even snel op een forum het onderscheid tussen goed en slecht en 'gestoord' en 'normaal' ga beschrijven? :?

Zapatista
26 januari 2010, 23:50
Verwacht je nu van mij dat ik na 18u werken nog even snel op een forum het onderscheid tussen goed en slecht en 'gestoord' en 'normaal' ga beschrijven? :?

Ja.

Nexer
26 januari 2010, 23:52
Nexer, mogen we alsjeblieft de bron weten van deze leuke tekenprenten ? Kwestie van er nog meer te kunnen lezen en ze te kunnen delen met vrienden.

www.cectic.com

Helaas al meer dan een jaar geleden dat de auteur iets gepost heeft :(

Nynorsk
26 januari 2010, 23:55
Ja.

:-D

Allez, merci dat ge mij daartoe in staat acht, maar 't zal toch voor een andere keer zijn vrees ik.

420yeahbaby
27 januari 2010, 00:02
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Ach, de hel... ik ben opgevoed met woorden: "De hel bestaat niet!".
Die woorden betekenen vandaag wel iets geheel anders voor me.
Ik denk dat we ons de hel niet moeten inbeelden zoals de bijbel afschrijft, zoals een rode duivel met een priem, zwavel en vuur. Hell no }-)

Wel denk ik me ervan bewust te zijn dat er wel degelijk duistere krachten bestaan.
Dat er een positieve en negatieve geleider is, dat ze tegen elkaar aan wroeten en doen. En in die core van de twee een fantastische harmonie manifesteert.

It must be good to be evil and likewise

Ik ga mijn kind zeker niet met mijn geloof opvoeden, noch met een ander geloof. Ze moet dat maar allemaal zelf ontdekken.
Wel ga ik haar meegeven dat ze niet alles moet geloven wat ze te horen krijgt. Zelf haar zoektocht bepalen en zelf op haar gevoelens afgaan.
Uiteraard kan ze altijd komen klappen met papa en mama, we zouden niet liever hebben.

Ik denk dan ook niet dat we nog moeten wakker liggen dat kinderen worden opgevoed met het fabeltje van de hel.

Pieter B
27 januari 2010, 00:51
www.cectic.com

Helaas al meer dan een jaar geleden dat de auteur iets gepost heeft :(

Uitgeschakeld door religieuze fanatici.

Johan Bollen
27 januari 2010, 02:51
Fanatisme is (altijd) gecompenseerde twijfel.'Angst' zou ik eerder zeggen. Twijfel op zich vraagt niet noodzakelijkerwijze uitsluitsel. Twijfel kan je aanvaarden, maar niet als het gekoppelt is aan angst. Dan 'moet' je een oplossing hebben, en eens de oplossing gevonden verdedig je die omdat anders de angst terug aan de oppervlakte komt. Ik merk ook op dit forum hoe weinig mensen kunnen leven met twijfel. Twijfel wordt als een zwakte gezien, als instabiliteit, als een tijdelijke staat die dient te verdwijnen. Mensen hangen zich vast aan een twijfeloplossend geloof of een politieke strekking van waaruit dan de observaties en redeneringen gebeuren, onvermeidelijk bevooroordeeld. Moest twijfel de basishouding zijn zou toenadering gemakkelijker zijn.

'Omhels de twijfel'

longhorn
27 januari 2010, 03:28
Als ik stout was dan ging ik aan de voddevent verkocht worden. Dat maakte wel indruk en was efficient. Zelf hanteer ik die technieken niet met mijn kinderen omdat ze toch een beetje 'wreed' overkomen en mijn kinderen braver zijn dan hunne pa.

Johan Bollen
27 januari 2010, 06:28
Als ik stout was dan ging ik aan de voddevent verkocht worden. Dat maakte wel indruk en was efficient. Zelf hanteer ik die technieken niet met mijn kinderen omdat ze toch een beetje 'wreed' overkomen en mijn kinderen braver zijn dan hunne pa.Kinderen denken vaak dat ze 'het verdienen'. Ook als ze later opgroeien blijven ze dat denken.

Inno
27 januari 2010, 06:42
Het helpt hen een verantwoordelijkheidsgevoel te krijgen.

Johan Bollen
27 januari 2010, 06:53
Het helpt hen een verantwoordelijkheidsgevoel te krijgen.Het zorgt ervoor dat de 'cirkel van geweld' moeilijk doorbroken wordt in heel wat gevallen.

Andro
27 januari 2010, 08:16
Inderdaad, enkel moslims geloven in de hel. Lees er de koran maar eens op na: hoeveel soera's dreigen er niet mee dat 'ongelovigen' zullen branden in de hel.
Dreigen met de hel, vagevuur, eeuwige verdoemenis,... is immers eeuwenlang een essentiëel ingrediënt van 'elke' religie.

Herr Flick
27 januari 2010, 08:49
en het schijnbaar klassieke "Komde gij na de les maar eens in mijnen bureau, manneke " waar ik oudleerlingen van vrije scholen al dikwijls over woorde vertellen.

jaja, ...

Ik heb dat ooit eene keer gezien, (heb heel mijn school doorlopen in katholieke scholen ) klasgenoot was lastig geweest en mocht als laatste buitengaan, ik ging net voor hem buiten en achter mij sloot de deur, ...

geen getuigen he, filosoof...

Verder heb ik ook wel een paar keer geweten dat er een paar naar den bureau van den dikkenteur moesten, ... maar daar werd nie meer gemept, daar werden serieuse gesprekken gevoerd.

Herr Flick
27 januari 2010, 08:53
Inderdaad, enkel moslims geloven in de hel. Lees er de koran maar eens op na: hoeveel soera's dreigen er niet mee dat 'ongelovigen' zullen branden in de hel.


je hebt de 7 hoofdzonden in het katholisisme, maar zelf dan heb je nog de biecht en vergeving van de zonden, dat is een van de basisregels in het katholiek geloof, die hel is er enkel voor ongelovigen, (en als ze braaf waren zitten ze in het voorgeborchte) ongedoopten (vandaar het feit dat kinderen zo snel mogelijk na de geboorte gedoopt worden )

Het zijn enkel de echte hardleerse, nooit spijt hebbend van wat ze uitgestoken hebben vortzakken die de hel in vliegen.

De rest mag naar het vagevuur of den hemel. ;-)

RodeLantaarn
27 januari 2010, 09:02
Akkoord met deze stelling.

Belangrijk woordje in het vet gezet.

Heel belangrijk!

patrickve
27 januari 2010, 09:55
Als ik stout was dan ging ik aan de voddevent verkocht worden. Dat maakte wel indruk en was efficient.

Ik moest in de zoutmijnen in Siberie gaan werken... :-)

Travis66
27 januari 2010, 09:58
Ik moest in de zoutmijnen in Siberie gaan werken... :-)

Ik werd zelfs voor fluisteren al naar de hel verwezen. Door meer dan 1 bron. Kennen jullie de uitspraak "fezelaars gaan naar de hel" niet meer? Al mijn ouders, grootouders en leerkrachten kenden die namelijk wel :)

de kleine
27 januari 2010, 10:27
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Ik volg je redenering, maar dan moeten we ook stoppen met dingen zoals Sinterklaas. Kinderen vinden het namelijk even erg om geen cadeautjes te krijgen dan branden in de hel (kinderen kunnen nu eenmaal nog niet heel erg goed erg en erger definiëren).

En het hoeft daarom niet perse een tekortkoming van ouders te zijn, maar een laatste stok achter de deur.

Nu, ik ben nooit met de hel bedreigd, wel met de Sint, en ik zal het ook zo doen met mijn kinderen. Maar ik heb niks tegen mensen die met de hel dreigen.

Xenophon
27 januari 2010, 13:51
'Angst' zou ik eerder zeggen. Twijfel op zich vraagt niet noodzakelijkerwijze uitsluitsel. Twijfel kan je aanvaarden, maar niet als het gekoppelt is aan angst. Dan 'moet' je een oplossing hebben, en eens de oplossing gevonden verdedig je die omdat anders de angst terug aan de oppervlakte komt. Ik merk ook op dit forum hoe weinig mensen kunnen leven met twijfel. Twijfel wordt als een zwakte gezien, als instabiliteit, als een tijdelijke staat die dient te verdwijnen. Mensen hangen zich vast aan een twijfeloplossend geloof of een politieke strekking van waaruit dan de observaties en redeneringen gebeuren, onvermeidelijk bevooroordeeld. Moest twijfel de basishouding zijn zou toenadering gemakkelijker zijn.

'Omhels de twijfel'

Neen, twijfel en angst zijn twee verschillende zaken. Fanatisme is gecompenseerde twijfel.

Dat wil dus zeggen, de meeste fanatieke mensen zijn de grootste twijfelaars.

Xenophon
27 januari 2010, 13:53
Ik werd zelfs voor fluisteren al naar de hel verwezen. Door meer dan 1 bron. Kennen jullie de uitspraak "fezelaars gaan naar de hel" niet meer? Al mijn ouders, grootouders en leerkrachten kenden die namelijk wel :)

Ons vader ging mij in het pensionaat steken.

Totdat die mensen vroegen hoe hij ging betalen...

Toen was het plots niet meer nodig. :D

funzo
27 januari 2010, 14:10
Ik volg je redenering, maar dan moeten we ook stoppen met dingen zoals Sinterklaas. Kinderen vinden het namelijk even erg om geen cadeautjes te krijgen dan branden in de hel (kinderen kunnen nu eenmaal nog niet heel erg goed erg en erger definiëren).

En het hoeft daarom niet perse een tekortkoming van ouders te zijn, maar een laatste stok achter de deur.

Nu, ik ben nooit met de hel bedreigd, wel met de Sint, en ik zal het ook zo doen met mijn kinderen. Maar ik heb niks tegen mensen die met de hel dreigen.

de sint leugens ed zijn idd heel belangrijk, het kind moet van kleins af bewust gemaakt worden dat hij gans zijn leven door iedereen en alles zal belogen worden en dat aanvaarden natuurlijk

Travis66
27 januari 2010, 14:13
Ons vader ging mij in het pensionaat steken.

Totdat die mensen vroegen hoe hij ging betalen...

Toen was het plots niet meer nodig. :D

Mijn vader heeft het gedaan. Bij de paterkes dan nog. Weet je ineens waarom ik er zo een bloedhekel aan heb.

Xenophon
27 januari 2010, 14:27
Mijn vader heeft het gedaan. Bij de paterkes dan nog. Weet je ineens waarom ik er zo een bloedhekel aan heb.

Ben je er slechter door geworden denk je?

Travis66
27 januari 2010, 14:30
Ben je er slechter door geworden denk je?

Volmondig ja. Ik heb er een enorme achterstand door gekregen. Vooral het afschermen van alles wat met vrouwen en sex te maken had, heeft me met een erg naieve ingesteldheid op de pubermarkt gegooid. Het heeft erg veel pijn gedaan, maar ik ben erdoor geraakt. Ondanks die kloosteropvoeding, zeker niet dankzij.

Ook was ik serieus wereldvreemd. Dankzij "Meatloafs Paradise by the dasboardlight" werd televisie taboe verklaard (ik begreep toen niet waarom, later vertelde iemand dat die griet stijve tepels heeft in de clip). Kranten en internet waren er niet. Ik zat effectief tussen vier muren in een onrealistische wereld tot ik zelf mijn weg in de echte moest zoeken.

xrc
27 januari 2010, 14:30
Zijn gelovigen niet allemaal naïef?

Neen. Mensen die denken dat ze het geloof kunnen vernietigen daarentegen...

Raf
27 januari 2010, 14:31
Neen. Mensen die denken dat ze het geloof kunnen vernietigen daarentegen...
Dat klopt. Het geloof vernietigt zichzelf. En zo hoort het ook.

Xenophon
27 januari 2010, 14:37
Volmondig ja. Ik heb er een enorme achterstand door gekregen. Vooral het afschermen van alles wat met vrouwen en sex te maken had, heeft me met een erg naieve ingesteldheid op de pubermarkt gegooid. Het heeft erg veel pijn gedaan, maar ik ben erdoor geraakt. Ondanks die kloosteropvoeding, zeker niet dankzij.

Ook was ik serieus wereldvreemd. Dankzij "Meatloafs Paradise by the dasboardlight" werd televisie taboe verklaard (ik begreep toen niet waarom, later vertelde iemand dat die griet stijve tepels heeft in de clip). Kranten en internet waren er niet. Ik zat effectief tussen vier muren in een onrealistische wereld tot ik zelf mijn weg in de echte moest zoeken.

Inderdaad, religie heeft heel wat verantwoording af te leggen.

Het is geen troost uiteraard, maar stel u even voor dat je in een islam-internaat had terechtgekomen.

Dat had niet goed gekomen zoals nu misschien wel nog het geval was.

xrc
27 januari 2010, 14:47
Dat klopt. Het geloof vernietigt zichzelf. En zo hoort het ook.

Hoe kan een geloof zichzelf vernietigen?

Johan Bollen
27 januari 2010, 14:53
Neen, twijfel en angst zijn twee verschillende zaken. Fanatisme is gecompenseerde twijfel.

Dat wil dus zeggen, de meeste fanatieke mensen zijn de grootste twijfelaars.Het is geen 'exacte' wetenschap hé.

Raf
27 januari 2010, 14:57
Hoe kan een geloof zichzelf vernietigen?

Door vast te blijven houden aan lang achterhaalde denkbeelden, principes, reglementen en rituelen, die niet meer door de gelovigen gedragen worden. Die gelovigen keren zich meer en meer af van dat geloof, tot er slechts een leeg omhulsel overblijft, zoals we dat hier zien gebeuren met de katholieke kerk.

Albrecht
27 januari 2010, 15:07
Door vast te blijven houden aan lang achterhaalde denkbeelden, principes, reglementen en rituelen, die niet meer door de gelovigen gedragen worden. Die gelovigen keren zich meer en meer af van dat geloof, tot er slechts een leeg omhulsel overblijft, zoals we dat hier zien gebeuren met de katholieke kerk.De Kerk doet het héél goed buiten West-Europa. Ik denk dat enkel de Islam het beter doet.

Abraxas
27 januari 2010, 15:15
je hebt de 7 hoofdzonden in het katholisisme, maar zelf dan heb je nog de biecht en vergeving van de zonden, dat is een van de basisregels in het katholiek geloof, die hel is er enkel voor ongelovigen, (en als ze braaf waren zitten ze in het voorgeborchte) ongedoopten (vandaar het feit dat kinderen zo snel mogelijk na de geboorte gedoopt worden )

Het zijn enkel de echte hardleerse, nooit spijt hebbend van wat ze uitgestoken hebben vortzakken die de hel in vliegen.

De rest mag naar het vagevuur of den hemel. ;-)

Hoe ziet dat eruit, het voorgeborchte? Daar wordt eigenlijk nauwelijks iets over gezegd in lessen godsdienst of in de eucharistieviering. (Misschien is men bang dat het te gezellig lijkt)
Lijkt me wel een leuke plek om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik kijk er al naar uit.

Raf
27 januari 2010, 15:20
De Kerk doet het héél goed buiten West-Europa.

Nou ja, héél goed... :?

En ook dat is maar een kwestie van tijd.

Albrecht
27 januari 2010, 15:29
Hoe ziet dat eruit, het voorgeborchte? Daar wordt eigenlijk nauwelijks iets over gezegd in lessen godsdienst of in de eucharistieviering. (Misschien is men bang dat het te gezellig lijkt)
Lijkt me wel een leuke plek om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik kijk er al naar uit.
Het voorgeborchte komt uit Dante's Inferno. Het is geen officiële leer.

In het gedicht verblijven daar de goedaardige paganisten die leefden voor de komst van Jezus. Het is er, aldus het gedicht, helemaal niet slecht.

Raf
27 januari 2010, 15:33
Het voorgeborchte komt uit Dante's Inferno. Het is geen officiële leer.

In het gedicht verblijven daar de goedaardige paganisten die leefden voor de komst van Jezus. Het is er, aldus het gedicht, helemaal niet slecht.

8O

Jij weet niet waar je over praat. D�*t is nu wel duidelijk. Ben jij zelf eigenlijk katholiek, Albrecht?

Inno
27 januari 2010, 15:38
Door vast te blijven houden aan lang achterhaalde denkbeelden, principes, reglementen en rituelen, die niet meer door de gelovigen gedragen worden. Die gelovigen keren zich meer en meer af van dat geloof, tot er slechts een leeg omhulsel overblijft, zoals we dat hier zien gebeuren met de katholieke kerk.

Integendeel, de Kerk is voor op zijn tijd. Het is de drager van moraal is deze wilde tijden. De kerk groeit nog steeds. Trouwens, door haar rechtlijnigheid en duidelijkheid zal ze hier ook weer groeien. Mensen beginnen de grote waarde van de Kerk te snappen en komen stilletjes dichter.

Raf
27 januari 2010, 15:40
Integendeel, de Kerk is voor op zijn tijd. Het is de drager van moraal is deze wilde tijden. De kerk groeit nog steeds. Trouwens, door haar rechtlijnigheid en duidelijkheid zal ze hier ook weer groeien. Mensen beginnen de grote waarde van de Kerk te snappen en komen stilletjes dichter.

:lol:

Nog in een kerk geweest de laatste tijd?

Inno
27 januari 2010, 15:42
Iedere week en ze zit vol :-D

Raf
27 januari 2010, 15:49
Iedere week en ze zit vol :-D

Het staminee aan de overkant zeker? :-D

De overgrote meerderheid van de kerken is elke zondag zo goed als leeg.

Raf
27 januari 2010, 16:01
Het voorgeborchte komt uit Dante's Inferno. Het is geen officiële leer.

In het gedicht verblijven daar de goedaardige paganisten die leefden voor de komst van Jezus. Het is er, aldus het gedicht, helemaal niet slecht.

Zou de paus er een gewoonte van maken om stukken klassieke literatuur officieel af te schaffen, als ze sowieso geen deel uitmaakten van de officiële leer?

Paus noemt voorgeborchte voorbijgestreefd
zaterdag 21 april 2007
http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/fk170906b.jpg.275.jpg
Paus noemt voorgeborchte voorbijgestreefd

VATICAANSTAD - Na jarenlange debatten heeft paus Benedictus XVI de traditionele katholieke voorstelling van een voorgeborgte (Limbus) voor voorbijgesteefd verklaard.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF21042007_019

Tavek
27 januari 2010, 16:03
Iedere week en ze zit vol :-D

Iets zegt me dat gij niet tot een normale katholieke parochie hoort....

Inno
27 januari 2010, 16:03
Het staminee aan de overkant zeker? :-D

De overgrote meerderheid van de kerken is elke zondag zo goed als leeg.

ZIt jij dan in iedere kerk om te zien of ze leeg staat.

Raf
27 januari 2010, 16:06
ZIt jij dan in iedere kerk om te zien of ze leeg staat.

Ja.

Tavek
27 januari 2010, 16:07
De Kerk doet het héél goed buiten West-Europa. Ik denk dat enkel de Islam het beter doet.

Juist ja.

In west europa is de gemiddelde bevolking wat hoger geschoold als bvb in Latijns Amerika of Afrika. Zoals gekend: kennis is macht, en in deze zin de macht om zich te onttrekken van het kerkelijk juk.

Anna List
27 januari 2010, 16:10
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

de hel de hel, de kinderen kennen dat niet meer en zijn daar ni bang van ,
ge moet ze bedreigen met iets dat ze wel kennen !

de kelder, het kolenkot, dutroux, Ronald Jansen

zoiets, dat heeft meer effect

de hel, waar kom jij nu mee af ??? welke - 30 jarige heeft daar nu nog een notie van ?!? kaloot !

Albrecht
27 januari 2010, 16:19
Zou de paus er een gewoonte van maken om stukken klassieke literatuur officieel af te schaffen, als ze sowieso geen deel uitmaakten van de officiële leer?Het werd door velen, inclusief Dante, aangenomen, maar is nooit een officiële leer geweest.

Raf
27 januari 2010, 18:19
Het werd door velen, inclusief Dante, aangenomen, maar is nooit een officiële leer geweest.

Sorry, Albrecht, maar als je hierin blijft volharden, verlies je toch echt je laatste greintje geloofwaardigheid op dit forum. Het "voorgeborchte" behoorde wel degelijk tot de officiële leer van de katholieke kerk. Het werd meer bepaald in 593 door paus Gregorius I aan de katholieke leer toegevoegd. Het concept werd - zoals ik eerder al aangaf - pas in 2007 door de huidige paus als "achterhaald" verklaard.

Dat toont trouwens mooi aan in hoeverre die katholieke dogma's "onaantastbaar" zijn. Ze kunnen door de eerste de beste paus ingevoerd worden, maar evengoed afgeschaft worden.

Graziëlla
27 januari 2010, 18:31
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Niets van! Dat zijn ouders die hun kinderen graag zien, want wie zondig leeft beland in de hel. En het is de taak van de ouders om hun kinderen daar op te wijzen!!! Ouders die hun kind graag zien waarschuwen hun kind op dat risico.

Tavek
27 januari 2010, 18:48
Niets van! Dat zijn ouders die hun kinderen graag zien, want wie zondig leeft beland in de hel. En het is de taak van de ouders om hun kinderen daar op te wijzen!!! Ouders die hun kind graag zien waarschuwen hun kind op dat risico.

Het concept hemel en hel is een ideaal wapen om het volk in bedwang te houden. Handel volgens onze regels, en u gaat naar de hemel. Zoniet, gaat u naar de hel. Want waar heeft men nu meer schrik van als de dood en het zogenaamde hypothetische leven na de dood.

Goedkoper als politie en staatsveiligheid me dunkt, en even efficient bij een voldoende domme massa.

Kortom, mensen die leven in de kettingen van het geloof.

Nexer
28 januari 2010, 02:08
Het concept hemel en hel is een ideaal wapen om het volk in bedwang te houden. Handel volgens onze regels, en u gaat naar de hemel. Zoniet, gaat u naar de hel. Want waar heeft men nu meer schrik van als de dood en het zogenaamde hypothetische leven na de dood.

Goedkoper als politie en staatsveiligheid me dunkt, en even efficient bij een voldoende domme massa.

Kortom, mensen die leven in de kettingen van het geloof.

Ga ik mee akkoord.

Hier een knap videotje(in het engels), in verband met religie, straf en beloning, en keuze: http://www.youtube.com/watch?v=H0wSjJAsrA

Van dezelfde auteur, iets anders gebracht: http://www.youtube.com/watch?v=Nv9IvCpiHxA

Inno
28 januari 2010, 08:10
Sorry, Albrecht, maar als je hierin blijft volharden, verlies je toch echt je laatste greintje geloofwaardigheid op dit forum. Het "voorgeborchte" behoorde wel degelijk tot de officiële leer van de katholieke kerk. Het werd meer bepaald in 593 door paus Gregorius I aan de katholieke leer toegevoegd. Het concept werd - zoals ik eerder al aangaf - pas in 2007 door de huidige paus als "achterhaald" verklaard.

Je ziet dat de kerk mee gaat met zijn tijd é :-o

Herr Flick
28 januari 2010, 09:14
Hoe ziet dat eruit, het voorgeborchte? Daar wordt eigenlijk nauwelijks iets over gezegd in lessen godsdienst of in de eucharistieviering. (Misschien is men bang dat het te gezellig lijkt)
Lijkt me wel een leuke plek om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik kijk er al naar uit.

Wel ik ben er nog niet geraakt, ... maar als ge ooit eens veel tijd en goesting hebt, moet ge maar eens de divina commedia van dante alighieri lezen.

Best wel een bewerking want het origineel is in dichtvorm geschreven en als ge het dus niet in de origninele taal kunt lezen, gewoon om een punthoofd van te krijgen.

De brave man maakt een reis, door hel , vagevuur en hemel en komt ook nog eens terug op aarde... Hij beschrijft wie hij allemaal waar tegenkomt en welke straffen ze moeten ondergaan.

In de middeleeuwen leefde de hel blijkbaar meer als nu, ;-) Een niet te versmaden stukje, is als hij de mohamed tegen komt in de hel bijvoorbeeld, :twisted: (van die passage bestaat overigens een schilderij dat ergens in Firenze moet hangen. )

Is overigens nog op de index geplaatst, Dante kwam namelijk ook nogal wat pausen en bischoppen tegen, en dat was niet in de Hemel, :twisted:

De reis begint dus in het voorgeborchte waar hij Virgilius ontmoet die zijn gids gaat zijn, tot in het vagevuur (verder mag hij als ongedoopte immers niet komen... ) waar alle ongedoopten / ongelovigen zitten die te goed zijn om in de hel te steken.

Herr Flick
28 januari 2010, 09:18
de hel de hel, de kinderen kennen dat niet meer en zijn daar ni bang van ,
ge moet ze bedreigen met iets dat ze wel kennen !

de kelder, het kolenkot, dutroux, Ronald Jansen

zoiets, dat heeft meer effect

de hel, waar kom jij nu mee af ??? welke - 30 jarige heeft daar nu nog een notie van ?!? kaloot !

Dutroux en consoorten zal inderdaad, langzaam maar zeker, zwarte piet en de hel vervangen...

Herr Flick
28 januari 2010, 09:20
Sorry, Albrecht, maar als je hierin blijft volharden, verlies je toch echt je laatste greintje geloofwaardigheid op dit forum. Het "voorgeborchte" behoorde wel degelijk tot de officiële leer van de katholieke kerk. Het werd meer bepaald in 593 door paus Gregorius I aan de katholieke leer toegevoegd. Het concept werd - zoals ik eerder al aangaf - pas in 2007 door de huidige paus als "achterhaald" verklaard.

Dat toont trouwens mooi aan in hoeverre die katholieke dogma's "onaantastbaar" zijn. Ze kunnen door de eerste de beste paus ingevoerd worden, maar evengoed afgeschaft worden.

Ge moet dat als een middeleeuwse methode zien om de mensen onder controle te houden.

Zoals je ziet wordt het pas in 593 ingevoerd, ik vraag mij af of het concept dus ergens in de bijbel of een van de vele evangelien vermeld wordt.

Het wordt pas in 2007 afgeschaft, ze hadden dat inderdaad al 50 0f 60 jaar eerder mogen doen.

Herr Flick
28 januari 2010, 09:22
Het concept hemel en hel is een ideaal wapen om het volk in bedwang te houden. Handel volgens onze regels, en u gaat naar de hemel. Zoniet, gaat u naar de hel. Want waar heeft men nu meer schrik van als de dood en het zogenaamde hypothetische leven na de dood.

Goedkoper als politie en staatsveiligheid me dunkt, en even efficient bij een voldoende domme massa.

Kortom, mensen die leven in de kettingen van het geloof.


Vandaar ook de 70 maagden, en voor de vickingen het Walhalla, enkel bereikbaar na gevallen te zijn op het veld van eer.

Wisord
28 januari 2010, 10:13
Integendeel, de Kerk is voor op zijn tijd. Het is de drager van moraal is deze wilde tijden. De kerk groeit nog steeds. Trouwens, door haar rechtlijnigheid en duidelijkheid zal ze hier ook weer groeien. Mensen beginnen de grote waarde van de Kerk te snappen en komen stilletjes dichter.



Yw ,:roll::roll::-):-D:lol:

Txiki
28 januari 2010, 10:28
Kinderen bedreigen met de hel? 8O


:rofl:

Nexer
28 januari 2010, 10:29
Ik blijf het merkwaardig vinden.

Zo'n goeie 1700 jaar aan een stuk heeft het Christendom zich laten kenmerken door corruptie, onderdrukking, geweld, kruistochten, verovering en in het algemeen iedereen vermoorden die tegen hen was. En ondertussen orgietjes op het vaticaan.

Dan gooien ze het ineens over een andere boeg en dan vergeet iedereen dat zomaar eventjes.



Wat mij betreft is religie net datgene wat de mensheid kapot zal maken. De sprookjes die religies voorschotelen zijn niks meer dan verhaaltjes rond straf en beloning.

Het argument dat mensen naar de kerk zullen getrokken worden omdat die rechtlijnig is, slaat nu eens echt absoluut nergens op. Het gaat hem om de inhoud, dat is waar men op zal oordelen.


Een pedofiel kan ook rechtlijnig zijn in het feit dat hij/zij graag kinderen pakt. Daarom gaan de mensen die persoon ook niet ineens sympathiek beginnen vinden.

Tavek
28 januari 2010, 11:08
Vandaar ook de 70 maagden, en voor de vickingen het Walhalla, enkel bereikbaar na gevallen te zijn op het veld van eer.

Het is macht, meer niet.

Geloof is een zeer krachtig instrument om de bevolking onder de knoet te krijgen.

En mensen vallen er voor als lemmingen, en ze geloven dan ook nog echt dat ze bij het juiste eind zijn.

Ah de tragedie.

Raf
28 januari 2010, 12:22
Je ziet dat de kerk mee gaat met zijn tijd é :-o

Nee, ik zie dat de kerk over de mogelijkheden beschitk om met haar tijd mee te gaan, maar dat ze daar niet of nauwelijks gebruik van maakt. De paus heeft nu het voorgeborchte uit de officiële leer van de katholieke kerk geschrapt, maar wie maalde daar om? Dat is toch niet iets waar de gemiddelde gelovige van wakker ligt, denk ik zo... Er zijn wel wat belangrijkere maatschappelijke evoluties waarmee je als gelovige kan geconfronteerd worden. Je zal als gelovige maar moeten aanschouwen hoe je kinderen door je club uitgesloten worden omdat ze willen huwen met de partner van hun keuze, die nu toevallig van hetzelfde geslacht blijkt te zijn...

Inno
28 januari 2010, 12:25
Als gelovige accepteer je de regels. ALs je tot een club wilt horen, dan accepteer je de regels, anders moet je een andere club opzoeken. :-)

Xenophon
28 januari 2010, 12:33
Nee, ik zie dat de kerk over de mogelijkheden beschitk om met haar tijd mee te gaan, maar dat ze daar niet of nauwelijks gebruik van maakt. De paus heeft nu het voorgeborchte uit de officiële leer van de katholieke kerk geschrapt, maar wie maalde daar om? Dat is toch niet iets waar de gemiddelde gelovige van wakker ligt, denk ik zo... Er zijn wel wat belangrijkere maatschappelijke evoluties waarmee je als gelovige kan geconfronteerd worden. Je zal als gelovige maar moeten aanschouwen hoe je kinderen door je club uitgesloten worden omdat ze willen huwen met de partner van hun keuze, die nu toevallig van hetzelfde geslacht blijkt te zijn...

Je hebt daar geen idee over Raf, je bent geen gelovige.

Abraxas
28 januari 2010, 14:06
de hel de hel, de kinderen kennen dat niet meer en zijn daar ni bang van ,
ge moet ze bedreigen met iets dat ze wel kennen !

de kelder, het kolenkot, dutroux, Ronald Jansen

zoiets, dat heeft meer effect

de hel, waar kom jij nu mee af ??? welke - 30 jarige heeft daar nu nog een notie van ?!? kaloot !

Ronald Jansen, met zo een naam maak je toch niemand bang?

Wat volgens mij nog goed zou werken is ermee dreigen dat de kinderen mee moeten naar de mis.

Tavek
28 januari 2010, 16:12
Als gelovige accepteer je de regels. ALs je tot een club wilt horen, dan accepteer je de regels, anders moet je een andere club opzoeken. :-)

En als de club te machtig wordt en de elementaire vrijheden van de mensen in gevaar brengt, moet de club bestreden worden.

Desnoods met de wapens.

Inno
28 januari 2010, 16:44
Dan is het een goede club als het zo groot wordt.

Albrecht
28 januari 2010, 16:58
En als de club te machtig wordt en de elementaire vrijheden van de mensen in gevaar brengt, moet de club bestreden worden.

Desnoods met de wapens.
Welke elementaire vrijheden?

Tavek
28 januari 2010, 17:01
Welke elementaire vrijheden?

Dat mensen zelf kunnen beschikken over hun eigen levenseinde bijvoorbeeld (euthanasie), dat mensen zelf kunnen bepalen met wie ze trouwen (voor de wet dan, maar daar steekt de kerk ook constant haar neus tussen) en ga zo maar door.

Ook is bijvoorbeeld godslastering terug strafbaar geworden in bvb Ierland. Beeld het je in, boetes en/of celstraffen om een imaginair wezentje te beledigen !

Dat noem ik nu eenmaal elementaire mensenrechten schenden.

de kleine
28 januari 2010, 17:37
Dat mensen zelf kunnen beschikken over hun eigen levenseinde bijvoorbeeld (euthanasie), dat mensen zelf kunnen bepalen met wie ze trouwen (voor de wet dan, maar daar steekt de kerk ook constant haar neus tussen) en ga zo maar door.

Ook is bijvoorbeeld godslastering terug strafbaar geworden in bvb Ierland. Beeld het je in, boetes en/of celstraffen om een imaginair wezentje te beledigen !

Dat noem ik nu eenmaal elementaire mensenrechten schenden.

Lulkoek. De kerk verbiedt het niet, ze zijn er alleen tegen. Ze hebben nooit gezegd dat je naar de hel gaat als je euthanasie ondergaat. Wat ze wel zeggen is dat je in eigen boezem moet kijken eer je zo een daad begaat want dat God je daar eventueel kan op 'aankijken'.

En godslastering strafbaar, voor mij moet het nu niet direct strafbaar zijn, maar het getuigt van weinig beleefdheid om iemand zijn overtuiging te beledigen. Als je geen respect kan opbrengen voor andere mensen, ongeacht geloof of overtuiging verdien je zelf ook geen respect.

Ik hou niet van geloof, maar ik toon respect. Ik hou niet van socialisme, maar ik toon respect. Ik stel voor dat jij dat ook eens doet met de kerk.

Zapatista
28 januari 2010, 17:51
Lulkoek. De kerk verbiedt het niet, ze zijn er alleen tegen. Ze hebben nooit gezegd dat je naar de hel gaat als je euthanasie ondergaat. Wat ze wel zeggen is dat je in eigen boezem moet kijken eer je zo een daad begaat want dat God je daar eventueel kan op 'aankijken'.

En godslastering strafbaar, voor mij moet het nu niet direct strafbaar zijn, maar het getuigt van weinig beleefdheid om iemand zijn overtuiging te beledigen. Als je geen respect kan opbrengen voor andere mensen, ongeacht geloof of overtuiging verdien je zelf ook geen respect.

Ik hou niet van geloof, maar ik toon respect. Ik hou niet van socialisme, maar ik toon respect. Ik stel voor dat jij dat ook eens doet met de kerk.

Religies zijn de meest respectloze instanties, en verdienen volgens uw logica datzelfde respect.

Tavek
28 januari 2010, 18:18
Lulkoek. De kerk verbiedt het niet, ze zijn er alleen tegen. Ze hebben nooit gezegd dat je naar de hel gaat als je euthanasie ondergaat. Wat ze wel zeggen is dat je in eigen boezem moet kijken eer je zo een daad begaat want dat God je daar eventueel kan op 'aankijken'.

En godslastering strafbaar, voor mij moet het nu niet direct strafbaar zijn, maar het getuigt van weinig beleefdheid om iemand zijn overtuiging te beledigen. Als je geen respect kan opbrengen voor andere mensen, ongeacht geloof of overtuiging verdien je zelf ook geen respect.

Ik hou niet van geloof, maar ik toon respect. Ik hou niet van socialisme, maar ik toon respect. Ik stel voor dat jij dat ook eens doet met de kerk.

Waarom verdient geloof respect ?

Ten eerste, de kerk oefent wel degelijke politieke macht uit via haar christelijke partijen. Dus ze dringt haar visie op aan de maatschappij. Als vrij mens is je enigste keuze dan ofwel het bevechten, ofwel vertrekken. Want het recht van de meerderheid heeft ook haar grenzen. Als 90 % van de bevolking van mening is dat de aarde plat is, dat maakt de aarde nog steeds niet plat.

Ten tweede, ik heb geen respect voor geloof omdat geloof er vanuit gaat dat zij de enige waarheid in pacht heeft. Al de rest zijn ketters die bekeerd moeten worden. Geloof is als een kwaadaardig gezwel, dat blijft groeien als je er niets tegen doet. Daarom verdient het geen respect. Ze houden hun waanbeelden niet voor zichzelf.

Andro
28 januari 2010, 19:19
Ik hou niet van geloof, maar ik toon respect. Ik hou niet van socialisme, maar ik toon respect. Ik stel voor dat jij dat ook eens doet met de kerk.

Ik kan wel mensen respecteren ongeacht hun religie, maar religies zelf hoef ik niet te respecteren.
Integendeel zelfs zou ik zeggen. Het is mijn goed recht om elke religie tot op het bot te verbrijzelen, vergruizelen, af te breken en diep in de grond te boren, waarom zou ik respect moeten hebben voor een berg leugens, onwaarheden en volksverlakkerijen? Waarom moet ik respect hebben voor hersenspinsels uit vervlogen tijden? Waarom moet ik respect hebben voor wat de grootste charlatans hun medemensen proberen wijs te maken, tot hun eigen meerdere eer en glorie? Nogmaals, van mijnentwege geniet geen enkele religie ook maar het minste greintje respect.

Travis66
28 januari 2010, 19:25
Indeed. Ooit eens een quote gelezen van ikweetnietwie. "Ik respecteer u teveel om respect te kunnen opbrengen voor uw religie"

Albrecht
28 januari 2010, 20:03
Ten eerste, de kerk oefent wel degelijke politieke macht uit via haar christelijke partijen. Dus ze dringt haar visie op aan de maatschappij. Als vrij mens is je enigste keuze dan ofwel het bevechten, ofwel vertrekken. Want het recht van de meerderheid heeft ook haar grenzen. Als 90 % van de bevolking van mening is dat de aarde plat is, dat maakt de aarde nog steeds niet plat.

Hier in België is dat niet het geval. De CD&V gaat op vele kwesties volledig in tegen de Christelijke waarden, waardoor er een groepen zoals de VCD zijn ontstaan.
Ten tweede, ik heb geen respect voor geloof omdat geloof er vanuit gaat dat zij de enige waarheid in pacht heeft. Al de rest zijn ketters die bekeerd moeten worden. Geloof is als een kwaadaardig gezwel, dat blijft groeien als je er niets tegen doet. Daarom verdient het geen respect. Ze houden hun waanbeelden niet voor zichzelf.
Hetzelfde kun je van het Atheïsme zeggen...

Raf
28 januari 2010, 22:07
Dat mensen zelf kunnen beschikken over hun eigen levenseinde bijvoorbeeld (euthanasie), dat mensen zelf kunnen bepalen met wie ze trouwen (voor de wet dan, maar daar steekt de kerk ook constant haar neus tussen) en ga zo maar door.

Ook is bijvoorbeeld godslastering terug strafbaar geworden in bvb Ierland. Beeld het je in, boetes en/of celstraffen om een imaginair wezentje te beledigen !

Dat noem ik nu eenmaal elementaire mensenrechten schenden.

Zo is het inderdaad.

Raf
28 januari 2010, 22:08
Lulkoek. De kerk verbiedt het niet, ze zijn er alleen tegen. Ze hebben nooit gezegd dat je naar de hel gaat als je euthanasie ondergaat. Wat ze wel zeggen is dat je in eigen boezem moet kijken eer je zo een daad begaat want dat God je daar eventueel kan op 'aankijken'.

En godslastering strafbaar, voor mij moet het nu niet direct strafbaar zijn, maar het getuigt van weinig beleefdheid om iemand zijn overtuiging te beledigen. Als je geen respect kan opbrengen voor andere mensen, ongeacht geloof of overtuiging verdien je zelf ook geen respect.

Ik hou niet van geloof, maar ik toon respect. Ik hou niet van socialisme, maar ik toon respect. Ik stel voor dat jij dat ook eens doet met de kerk.

Respect moet je verdienen. Religies hebben vooralsnog niets gedaan dat respect verdient.

Albrecht
28 januari 2010, 23:16
Respect moet je verdienen. Religies hebben vooralsnog niets gedaan dat respect verdient.
En wie of wat verdient er dan wel respect?

Travis66
28 januari 2010, 23:16
Hier in België is dat niet het geval. De CD&V gaat op vele kwesties volledig in tegen de Christelijke waarden, waardoor er een groepen zoals de VCD zijn ontstaan.

Hetzelfde kun je van het Atheïsme zeggen...

Welk waanbeeld heeft de atheistische gemeenschap dan al opgedrongen?
Welke waarheid heeft atheisme in pacht?

Albrecht
28 januari 2010, 23:19
Welk waanbeeld heeft de atheistische gemeenschap dan al opgedrongen?
Welke waarheid heeft atheisme in pacht?
Voor mij en vele anderen zou dat het niet bestaan van God zijn.

Travis66
28 januari 2010, 23:35
Voor mij en vele anderen zou dat het niet bestaan van God zijn.

Atheisten beweren inderdaad dat god niet bestaat. Maar dat staat wel op hetzelfde niveau als dat ze beweren dat kabouterkes niet bestaan.
Iets minder belangrijk dan het bestaan van het monster van loch ness, wat het voordeel van de twijfel krijgt, omdat het minder ver gezocht is.

En dat vind ik nu niet zo een opzienbarend standpunt.

Albrecht
28 januari 2010, 23:42
Atheisten beweren inderdaad dat god niet bestaat. Maar dat staat wel op hetzelfde niveau als dat ze beweren dat kabouterkes niet bestaan.
Iets minder belangrijk dan het bestaan van het monster van loch ness, wat het voordeel van de twijfel krijgt, omdat het minder ver gezocht is.

En dat vind ik nu niet zo een opzienbarend standpunt.
Het ging niet over het al dan niet bestaan van God, maar over dat Tavek zei:
Ten tweede, ik heb geen respect voor geloof omdat geloof er vanuit gaat dat zij de enige waarheid in pacht heeft. Al de rest zijn ketters die bekeerd moeten worden. Geloof is als een kwaadaardig gezwel, dat blijft groeien als je er niets tegen doet. Daarom verdient het geen respect. Ze houden hun waanbeelden niet voor zichzelf.


Als we enkele woordjes veranderen, kom ik dichtbij dingen die ik brutralere Atheïsten heb horen zeggen. (Ik wens hier niet te veralgemenen)
Ten tweede, ik heb geen respect voor atheïsme omdat atheïsme er vanuit gaat dat zij de enige waarheid in pacht heeft. Al de rest zijn idioten die onderwezen moeten worden. Atheïsme is als een kwaadaardig gezwel, dat blijft groeien als je er niets tegen doet. Daarom verdient het geen respect. Ze houden hun waanbeelden niet voor zichzelf.

Raf
28 januari 2010, 23:44
Het ging niet over het al dan niet bestaan van God, maar over dat Raf zei:

Niet dat ik het niet eens ben met de uitspraak in kwestie, maar ze was niet van mij. Opletten met het citeren van anderen...

Albrecht
28 januari 2010, 23:46
Niet dat ik het niet eens ben met de uitspraak in kwestie, maar ze was niet van mij. Opletten met het citeren van anderen...
Ah, mijn excuses.

Travis66
28 januari 2010, 23:51
Het ging niet over het al dan niet bestaan van God, maar over dat Tavek zei:


Als we enkele woordjes veranderen, kom ik dichtbij dingen die ik brutralere Atheïsten heb horen zeggen. (Ik wens hier niet te veralgemenen)

Ik had het over uw "net als het Atneisme opmerking" en vond de vergelijking niet opgaan. Vandaar mijn vragen.

Visjnu
29 januari 2010, 10:29
Welk waanbeeld heeft de atheistische gemeenschap dan al opgedrongen?
Welke waarheid heeft atheisme in pacht?

Het opdringen van waanbeelden is noch van het geloof, noch van het atheisme een intrinsieke eigenschap. Van beide gevallen kan men wel specifieke gevallen geven waarin een bepaalde groep mensen een waanbeeld opdringt, maar dat is slechts anekdotisch bewijs en dus een drogreden.

Tavek
29 januari 2010, 11:43
Het ging niet over het al dan niet bestaan van God, maar over dat Tavek zei:


Als we enkele woordjes veranderen, kom ik dichtbij dingen die ik brutralere Atheïsten heb horen zeggen. (Ik wens hier niet te veralgemenen)

En waar komen wij u onze ideeen opdringen ? Wanneer gaat een atheist u euthanasie opdringen ? Wanneer komt een atheist u abortus opdringen ?

Vergelijking gaat niet op. Tis zever, sorry.

Tavek
29 januari 2010, 12:58
Vaticaan gaat buiten diplomatiek boekje

* vrijdag 29 januari 2010
*
* Auteur: Dominique Minten

BRUSSEL - Het Vaticaan geeft stemadvies bij de benoeming van een Europees rechter en een fractieleider.
Van onze redacteur

Is het Vaticaan buiten zijn diplomatiek boekje gegaan? Het lijkt er sterk op. Deze week ontvingen christendemocratische leden van de parlementaire vergadering van de Raad van Europa een nota van Luigi Ventura, de pauselijke nuntius in Frankrijk. Daarin vroeg de ambassadeur van het Vaticaan aandacht voor twee ontwerpen van resoluties en voor twee benoemingen: die van een rechter in het Europees Hof van de Rechten van de Mens en die van de EVP-fractieleider in assemblee van de Raad van Europa, in opvolging van Luc Van den Brande. Vooral deze twee laatste stemadviezen lokken kritiek uit.

De brief van Ventura gaat als volgt: ‘Meneer de afgevaardigde, de staatssecretaris draagt mij op u op de hoogte te brengen van de grote bezorgdheid van de Heilige Stoel over twee ontwerpen van resolutie die strijdig zijn met de natuurwet en de waarden van de katholieke kerk. Ik veroorloof het mij u uit te nodigen uw steun te verlenen aan de wensen van de Heilige Stoel.'

De twee resoluties gaan over het homohuwelijk en het wettelijk recht van vrouwen op abortus. Zoals verwacht vraagt het Vaticaan de parlementsleden er zich tegen te verzetten.

Hugo Vandenberghe (CD&V) kreeg de nota in zijn bus. ‘Dat het Vaticaan zich verzet tegen abortus en daar aandacht voor vraagt, lijkt mij normaal. Ik krijg bijna dagelijks brieven van pressiegroepen. Het Vaticaan heeft het statuut van waarnemer bij de Raad van Europa, dus heb ik mij niet gestoord aan de vraag van de paus. Bovendien stond in de nota dat men aandacht vroeg voor de resoluties, maar in volle respect voor mijn parlementair mandaat. Echt onder druk gezet voelde ik mij dus niet.'

Een brug te ver lijkt echter het stemadvies dat het Vaticaan gaf bij de twee benoemingen. Over de verkiezing van een nieuwe leider voor de christendemocratische fractie in de assemblee van de Raad van Europa, schreef de nuntius in de nota dat de voorkeur van het Vaticaan uitging naar Luca Volontè, een lid van de katholieke centrumpartij UDC in Italië.

‘Het is natuurlijk duidelijk dat de keuze van een fractieleider toekomt aan de fractie en dat de autonomie van de fractie gewaarborgd moet blijven', blijft Vandenberghe voorzichtig. ‘Bovendien werkt zo'n advies contraproductief.' Toch raakte Volontè verkozen. ‘Maar hij was niet onze keuze', zegt Luc Goutry (CD&V). ‘Wij gaven onze steun aan een Franse kandidaat.'

En dan was er nog de benoeming van een rechter in het Hof voor de Rechten van de Mens. Daar adviseerde de nuntius voor Riccardo Ventre te stemmen, één van de drie rechters die waren voorgedragen. Dat advies druiste in tegen de keuze die de selectiecommissie had gemaakt. Hier haalde het advies van het Vaticaan niet veel uit. De kandidaat van de eigen commissie haalde het.

Eindresultaat is vooral ergernis over de demarche van het Vaticaan. Pieter Omzigt, kamerlid van de Nederlandse CDA en lid van de assemblee van de Raad van Europa, vond de brief zo ongepast dat hij een officiële brief heeft teruggeschreven om dat te laten weten.

de standaard.

Wel, het illustreert goed wat ik bedoel.

Albrecht
29 januari 2010, 13:32
En waar komen wij u onze ideeen opdringen ? Wanneer gaat een atheist u euthanasie opdringen ? Wanneer komt een atheist u abortus opdringen ?

Vergelijking gaat niet op. Tis zever, sorry.
Het voorstel om religie te bannen uit de maatschappij....

Visjnu
29 januari 2010, 13:34
En waar komen wij u onze ideeen opdringen ? Wanneer gaat een atheist u euthanasie opdringen ? Wanneer komt een atheist u abortus opdringen ?

Vergelijking gaat niet op. Tis zever, sorry.

Zoals ik in mijn vorige post reeds aanhaalde is het langs beide kanten nutteloos, maar als je toch per se een voorbeeld wil:

http://en.wikipedia.org/wiki/One-child_policy#Human_rights

Tavek
29 januari 2010, 13:36
Het voorstel om religie te bannen uit de maatschappij....

Wat is daar mis mee ?

Ik hou u toch niet tegen om te geloven en/of uw spiritualiteit te beleven. Beter nog, mocht jullie de scheiding van kerk en staat compleet erkennen, en ons het recht geven om ons leven te leiden zoals wij het willen, dan hoeft heel deze zerver niet. Dan mogen er voor mijn part kerken overal staan en dan moogt ge processies doen.

Maar met godslasteringswetten en/of pogingen tot het blokkeren van wetten via geloofsargumenten, dat gaat me te ver. En vanaf dan moeten we gewoon de vrijheid van de mens laten primeren.

Ook het stigmatiseren van bepaalde bevolkingsgroepen (homos, ongehuwde moeders, vrouwen die abortus hebben laten ondergaan...) is er me te veel aan.

Albrecht
29 januari 2010, 14:41
Wat is daar mis mee ?
Ons geloof is niet iets dat enkel in de privésfeer bestaat.

Ik hou u toch niet tegen om te geloven en/of uw spiritualiteit te beleven. Beter nog, mocht jullie de scheiding van kerk en staat compleet erkennen, en ons het recht geven om ons leven te leiden zoals wij het willen, dan hoeft heel deze zerver niet. Dan mogen er voor mijn part kerken overal staan en dan moogt ge processies doen.
En het kruis van het kerkhof weghalen gaat u helpen u leven te leiden zoals jij dat wilt?

Maar met godslasteringswetten en/of pogingen tot het blokkeren van wetten via geloofsargumenten, dat gaat me te ver. En vanaf dan moeten we gewoon de vrijheid van de mens laten primeren.
U bent zich er toch van bewust dat België werd opgericht door Liberalen en Katholieken.

Vanaf het begin van België hebben geloofsargumenten deel uitgemaakt van de politiek.

Ook het stigmatiseren van bepaalde bevolkingsgroepen (homos, ongehuwde moeders, vrouwen die abortus hebben laten ondergaan...) is er me te veel aan.
Stigmatiseren, als in bevooroordeeld zijn?

De Kerk stigmatiseert geen bevolkingsgroepen.

De ongehuwde moeders en homoselsuelen ontvangen wij met open armen, ondanks hun zonden. Om eerlijk te zijn is iedereen wel een zondaar.

De vrouwen die abortus pleegden, ook zij ontvangen wij met open armen. De Kerk preekt vergeving.

Denk eens aan de bevolkingsgroepen die de maatschappij stigmatiseert...
De vele allochtonen, waarvan de meeste niet Katholiek zijn, geven wij onderdak in onze Kerken en Bisschoppelijke Paleizen.

Raf
29 januari 2010, 14:54
Ons geloof is niet iets dat enkel in de privésfeer bestaat.

Jammer genoeg niet. Maar zo zou het wel moeten zijn.

Albrecht
29 januari 2010, 16:03
Jammer genoeg niet. Maar zo zou het wel moeten zijn.Waarom zou het zo moeten zijn?

Als wij ons geloof niet openbaar beoefend hadden, zaten we nu nog bij Nederland.

Raf
29 januari 2010, 16:11
Waarom zou het zo moeten zijn?

Als wij ons geloof niet openbaar beoefend hadden, zaten we nu nog bij Nederland.

Precies. 8-)

Albrecht
29 januari 2010, 16:24
Precies. 8-)
En dan was jij waarschijnlijk Protestants.

Raf
29 januari 2010, 16:28
En dan was jij waarschijnlijk Protestants.

Ja, want in Nederland zijn geen atheïsten...

:roll:

Man man man... Denk jij soms wel eens even na voor je op dat verzendknopje duwt?

Tavek
29 januari 2010, 16:36
En dan was jij waarschijnlijk Protestants.

Al bij stilgestaan dat NL ook nog volzit met katholieken onder de rivieren ?

Albrecht
29 januari 2010, 16:40
Al bij stilgestaan dat NL ook nog volzit met katholieken onder de rivieren ?Die werden vroeger als minderwaardige burgers behandeld.

Tavek
29 januari 2010, 16:43
Die werden vroeger als minderwaardige burgers behandeld.

Door andere gelovigen.

U bent uw eigen ruiten aan het insmijten. Geloof is dus blijkbaar een reden om een ander als minderwaardig te beschouwen.

Kom, we schaffen het af, en dan is iedereen gelijk voor de wet en de maatschappij.

God wordt irrelevant.

Albrecht
29 januari 2010, 17:30
Door andere gelovigen.

U bent uw eigen ruiten aan het insmijten. Geloof is dus blijkbaar een reden om een ander als minderwaardig te beschouwen.

Kom, we schaffen het af, en dan is iedereen gelijk voor de wet en de maatschappij.

God wordt irrelevant.
Door Protestanten.

Ik gooi mijn eigen ruiten niet in. Ik ben geen Protestant.

En ik ben er zeker van dat vele Atheïsten gelovigen minderwaardig vinden.

Raf
29 januari 2010, 18:13
Die werden vroeger als minderwaardige burgers behandeld.

Ga dat in Frankrijk eens vertellen. Daar werden de protestanten niet alleen als minderwaardige burgers behandeld; ze werden zelfs het slachtoffer van bloedige moordpartijen die hun aantal op korte tijd decimeerde. Bartholomeüsnacht handig vergeten zeker?

Raf
29 januari 2010, 18:14
Door Protestanten.

Ik gooi mijn eigen ruiten niet in. Ik ben geen Protestant.

En ik ben er zeker van dat vele Atheïsten gelovigen minderwaardig vinden.

Niet de gelovigen. Alleen hun geloof.

Albrecht
29 januari 2010, 18:46
Niet de gelovigen. Alleen hun geloof.
Eventjes google gebruiken.

Wat maar weer eens precies bewijst hoe dom en geïndoctrineerd gelovigen in het algemeen zijn (http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-1767270.html)

Of mogen we wel lachen met tamelijk domme mensen (gelovigen) maar niet met mentaal gehandicapten? (http://cliff-beeckman.filosofie.be/index.php?/archives/21-Godslastering-verboden-in-Ierland.html)

domme gelovigen, gelovigen zijn domme wezens (http://www.rutgergroot.nl/blog/tag/domme-gelovigen/)

En nog veel meer...

Bertie
29 januari 2010, 18:54
Ik vraag me af of dreigen met de hel eigenlijk geen vorm van geestelijke kindermishandeling is. Je zegt tenslotte tegen kinderen dat ze eeuwig zullen branden in de hel als ze tegen de wil van hun opperwezen ingaan. Mijns inziens is onschuldige kinderen, een schuldgevoel aanpraten en bedreigen met de hel en eeuwige verdoemenis een soort chantage en tekortkoming in de mogelijkheid van ouders om op te voeden.

Jij bent een homo, dus jij hebt zoweizo een omgekeerde logica (voor een homo is het geven van normen en waarden een vorm van kindermishandeling maar kinderen neuken daarentegen is dat niet.

Zapatista
29 januari 2010, 18:59
Jij bent een homo, dus jij hebt zoweizo een omgekeerde logica (voor een homo is het geven van normen en waarden een vorm van kindermishandeling maar kinderen neuken daarentegen is dat niet.

De ironie.

Bertie
29 januari 2010, 19:32
De ironie.²

Nynorsk
29 januari 2010, 20:12
Jij bent een homo, dus jij hebt zoweizo een omgekeerde logica (voor een homo is het geven van normen en waarden een vorm van kindermishandeling maar kinderen neuken daarentegen is dat niet.

je meent het eh? :-D

Raf
29 januari 2010, 20:40
Eventjes google gebruiken.

Wat maar weer eens precies bewijst hoe dom en geïndoctrineerd gelovigen in het algemeen zijn (http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-1767270.html)

Of mogen we wel lachen met tamelijk domme mensen (gelovigen) maar niet met mentaal gehandicapten? (http://cliff-beeckman.filosofie.be/index.php?/archives/21-Godslastering-verboden-in-Ierland.html)

domme gelovigen, gelovigen zijn domme wezens (http://www.rutgergroot.nl/blog/tag/domme-gelovigen/)

En nog veel meer...

En die mensen spreken in naam van "de atheïsten"? Wie heeft hen precies het mandaat gegeven om in naam van "de atheïsten" te spreken?

En dan nog... "scholierenforum"? Meen je dat nou echt? :?

Bertie
29 januari 2010, 20:42
Doet er niet toe of ik t meen of niet.

De feiten zijn en blijven feiten.

Raf
29 januari 2010, 20:44
Jij bent een homo, dus jij hebt zoweizo een omgekeerde logica (voor een homo is het geven van normen en waarden een vorm van kindermishandeling maar kinderen neuken daarentegen is dat niet.

Wat een geluk dat het schrijven van debiliteiten niet strafbaar is volgens het forumreglement. Door mensen zoals jij ben ik nochtans steeds meer geneigd ervoor te pleiten om dat wèl in het forumreglement op te nemen...

Raf
29 januari 2010, 20:44
Doet er niet toe of ik t meen of niet.

De feiten zijn en blijven feiten.

Jij zou nog geen feiten herkennen als je erover struikelde, beste.

liberalist_NL
29 januari 2010, 21:05
Jij bent een homo, dus jij hebt zoweizo een omgekeerde logica (voor een homo is het geven van normen en waarden een vorm van kindermishandeling maar kinderen neuken daarentegen is dat niet.
Nog zo ene die het verschil tussen homoseksualiteit en pedofilie niet kent. Misschien is verwachten dat u het wel kent teveel gevraagd.

Tavek
29 januari 2010, 21:17
Door Protestanten.

Ik gooi mijn eigen ruiten niet in. Ik ben geen Protestant.

En ik ben er zeker van dat vele Atheïsten gelovigen minderwaardig vinden.

U hebt evenveel rechten als ik, en ik respecteer uw vrijheden net zoals ik een ander mens respecteer. In die zin zullen atheisten u gelijkwaardig beschouwen.

Het probleem begint als u uw levensvisie begint op te dringen aan anderen.

Voor mijn part gelooft u in kabouterkes, zolang ge maar geen kabouterkeswetten erdoor probeert te krijgen is het mij allemaal goed....

liberalist_NL
29 januari 2010, 21:21
U hebt evenveel rechten als ik, en ik respecteer uw vrijheden net zoals ik een ander mens respecteer. In die zin zullen atheisten u gelijkwaardig beschouwen.

Het probleem begint als u uw levensvisie begint op te dringen aan anderen.

Voor mijn part gelooft u in kabouterkes, zolang ge maar geen kabouterkeswetten erdoor probeert te krijgen is het mij allemaal goed....

²

Ik respecteer hen als mens, zolang ik hun bewijsloze ideeën maar niet hoef te respecteren.

Nynorsk
29 januari 2010, 21:25
Doet er niet toe of ik t meen of niet.

De feiten zijn en blijven feiten.

Da's waar. Tijd dat je die eens onder ogen ziet :?

Bertie
29 januari 2010, 21:31
Voor mijn part gelooft u in kabouterkes, zolang ge maar geen kabouterkeswetten erdoor probeert te krijgen is het mij allemaal goed....Zoals jij dat doet met evoluerende kabouterkes? ;-)

Tavek
29 januari 2010, 21:33
Zoals jij dat doet met evoluerende kabouterkes? ;-)

Het is niet dat u en uw gelovigen menen te denken dat een god de schepper alles heeft geschapen dat dat ook zo is.

Scientific fact is not determined by democratic vote. En ja het is een wetenschappelijk feit, behalve voor jullie, maar dat boeit ons niet. Nugoed, u staat vrij om te geloven wat u wilt.

liberalist_NL
29 januari 2010, 21:33
Zoals jij dat doet met evoluerende kabouterkes? ;-)

Hoe beïnvloedt de evolutietheorie uw leven? Staat er een clausule in waardoor we op zondag niet mogen winkelen?

Zapatista
29 januari 2010, 21:42
²

Ik had het eigenlijk over uw uitspraak, maar zoals gelovigen dat wel meermaals doen zal u dat met voorbedachten rede mis geïnterpreteerd hebben.

Bertie
29 januari 2010, 21:56
Hoe beïnvloedt de evolutietheorie uw leven?Jou evoluerende kabouterkes komen niet gratis - en ik betaal belasting niet om een of andere kaboutertheorie te onderhouden.

M.a.w. financier uw eigen broodje-aap!

Tavek
29 januari 2010, 22:00
Jou evoluerende kabouterkes komen niet gratis - en ik betaal belasting niet om een of andere kaboutertheorie te onderhouden.

M.a.w. financier uw eigen broodje-aap!

De katholieke kerk krijgt in Belgie ook 600 miljoen euro jaarlijks.

Dat mes snijdt dus aan twee kanten.

liberalist_NL
29 januari 2010, 22:01
Jou evoluerende kabouterkes komen niet gratis - en ik betaal belasting niet om een of andere kaboutertheorie te onderhouden.

M.a.w. financier uw eigen broodje-aap!Ook uw creationisme wordt onderwezen in scholen. Ik heb het zelf nog gehad. De lerares mocht geen uitspraken doen over welke theorie nu waarschijnlijker was. En dat deed ze ook niet. Dus u heeft uw zin; geloof komt aan bod in biologielessen, terwijl het daar niets mee te maken heeft.

Tavek
29 januari 2010, 22:04
lol ik heb les gehad in een katholieke school en daar deden ze creatie af als onzin.

De leerkrachten onthielden zich echt niet van enige mening hoor. "Als iets bullshit is, zoals god die de wereld schiep in 7 dagen en de mens in zijn evenbeeld, dan vertel ik dat ook zo, ik ben toch vastbenoemd"

Klaar.

Inno
29 januari 2010, 22:07
De katholieke kerk krijgt in Belgie ook 600 miljoen euro jaarlijks.

Dat mes snijdt dus aan twee kanten.

is dat al? hmm

Albrecht
29 januari 2010, 22:32
lol ik heb les gehad in een katholieke school en daar deden ze creatie af als onzin.

De leerkrachten onthielden zich echt niet van enige mening hoor. "Als iets bullshit is, zoals god die de wereld schiep in 7 dagen en de mens in zijn evenbeeld, dan vertel ik dat ook zo, ik ben toch vastbenoemd"

Klaar.Ik krijg les in een Katholieke School, en daar spotten ze met het geloof.

Zolang de zusters maar geld blijven betalen, doen ze alsof ze Katholiek zijn.

liberalist_NL
29 januari 2010, 22:36
Ik krijg les in een Katholieke School, en daar spotten ze met het geloof.

Zolang de zusters maar geld blijven betalen, doen ze alsof ze Katholiek zijn.Niet zo veel aan te doen. Of je moet het Vaticaan gaan vragen of ze alle Katholieke scholen inspecteren om te kijken of ze de naam ''Katholiek'' wel waardig zijn.

Albrecht
29 januari 2010, 22:42
Niet zo veel aan te doen. Of je moet het Vaticaan gaan vragen of ze alle Katholieke scholen inspecteren om te kijken of ze de naam ''Katholiek'' wel waardig zijn.
Dat zou het VSKO moeten doen, maar het is te onpraktisch.

Tavek
29 januari 2010, 22:55
Ik krijg les in een Katholieke School, en daar spotten ze met het geloof.

Zolang de zusters maar geld blijven betalen, doen ze alsof ze Katholiek zijn.

Helaas allemaal betaald door de vlaamse overheid, of denkt u dat de kerk die scholen financiert ?

Tavek
29 januari 2010, 22:57
Dat zou het VSKO moeten doen, maar het is te onpraktisch.

Ze kunnen enkel het predicaat katholiek wegnemen. Voor de rest hebben ze geen invloed.

Als de paus zich gaat moeien weet em dat em verliest. Times have changed.

Inno
30 januari 2010, 10:32
Een controle op Katholieke scholen zou goed zijn, indien ze niet Katholiek blijken te zijn, dan de K of C uit hun naam halen. Misschien best een nieuwe scholengroep starten dan waar Katholiek wel nog Katholiek is en morele opvoeding belangrijk is i.p.v. gangsters op te kweken zonder verantwoordelijkheids gevoel en ik heb het niet over jullie :-)

Tavek
30 januari 2010, 11:01
Een controle op Katholieke scholen zou goed zijn, indien ze niet Katholiek blijken te zijn, dan de K of C uit hun naam halen. Misschien best een nieuwe scholengroep starten dan waar Katholiek wel nog Katholiek is en morele opvoeding belangrijk is i.p.v. gangsters op te kweken zonder verantwoordelijkheids gevoel en ik heb het niet over jullie :-)

Ge hebt u dan nog steeds te houden aan de eindtermen.

Inno
30 januari 2010, 11:10
Zeer zeker Tavek, het is ook niet de bedoeling om dommere studenten te maken é, maar gewoon vanuit een Christelijke geïnspireerd model werken.

Tavek
30 januari 2010, 11:42
Zeer zeker Tavek, het is ook niet de bedoeling om dommere studenten te maken é, maar gewoon vanuit een Christelijke geïnspireerd model werken.

http://www.ond.vlaanderen.be/DVO/publicaties/brochureETODSO/biologie3aso.htm

Dan zult u evolutie mee moeten nemen in het lessenpakket :)

Albrecht
30 januari 2010, 11:47
http://www.ond.vlaanderen.be/DVO/publicaties/brochureETODSO/biologie3aso.htm

Dan zult u evolutie mee moeten nemen in het lessenpakket :)
Er wordt hier niet over evolutiebiologie gesproken. Dat weglaten of houden gaat weinig veranderen aan het "Katholiek gehalte" van de school.

Het zou genoeg zijn om deftig te onderwijzen bij het vak godsdienst, maar momenteel, in mijn school althans, is het Katholieke, of zelfs Christelijke ver te zoeken in dat vak. Het lijkt meer op zedenleer.

En buiten dat heb je de leerkrachten die kritiek uitoefenen op de Kerk tijdens hun lessen. Het is hun goed recht om kritiek te hebben, maar in een Katholieke school is dat niet gepast, zeker niet op de brutale manier die sommigen daarbij hanteren.

Tavek
30 januari 2010, 11:55
Er wordt hier niet over evolutiebiologie gesproken. Dat weglaten of houden gaat weinig veranderen aan het "Katholiek gehalte" van de school.

Het zou genoeg zijn om deftig te onderwijzen bij het vak godsdienst, maar momenteel, in mijn school althans, is het Katholieke, of zelfs Christelijke ver te zoeken in dat vak. Het lijkt meer op zedenleer.


Al eens aan gedacht waarom dat is ? Het vrij onderwijs is veruit het grootste net in Vlaanderen, en de overgrote meerderheid van de studenten loopt daar school. Nu, dat betekent niet dat ze praktiserende katholieken zijn of zelfs gelovig. Historisch gezien is de kwaliteit van het onderwijs er gewoon hoog.

Nu, als je zegt : ga niet naar een katholieke school als je geen katholiek bent en/of niet voor godsdienst pur sang bent, dan kunnen vele (zoniet alle) katholieke scholen hun deuren sluiten. Iedere ochtend bidden is al afgevoerd, ook omdat de leerkrachten het niet meer wilden. En vind maar eens een 60 tal leerkrachten die allemaal overtuigd katholiek zijn. Good luck....

Kortom, zowel de leerkrachten, ouders als leerlingen zitten tegen. Je zult dus maar een school moeten oprichten waarin leerlingen en leerkrachten uit bvb een ganse provincie naar toe kunnen voor streng katholieke scholing. Een groter draagvlak vindt ge niet volgens mij.


En buiten dat heb je de leerkrachten die kritiek uitoefenen op de Kerk tijdens hun lessen. Het is hun goed recht om kritiek te hebben, maar in een Katholieke school is dat niet gepast, zeker niet op de brutale manier die sommigen daarbij hanteren.

Tja leerkrachten zijn over het algemeen geschoolde mensen, wat wilt ge....

Albrecht
30 januari 2010, 12:20
Al eens aan gedacht waarom dat is ? Het vrij onderwijs is veruit het grootste net in Vlaanderen, en de overgrote meerderheid van de studenten loopt daar school. Nu, dat betekent niet dat ze praktiserende katholieken zijn of zelfs gelovig. Historisch gezien is de kwaliteit van het onderwijs er gewoon hoog.

Nu, als je zegt : ga niet naar een katholieke school als je geen katholiek bent en/of niet voor godsdienst pur sang bent, dan kunnen vele (zoniet alle) katholieke scholen hun deuren sluiten. Iedere ochtend bidden is al afgevoerd, ook omdat de leerkrachten het niet meer wilden. En vind maar eens een 60 tal leerkrachten die allemaal overtuigd katholiek zijn. Good luck....

Kortom, zowel de leerkrachten, ouders als leerlingen zitten tegen. Je zult dus maar een school moeten oprichten waarin leerlingen en leerkrachten uit bvb een ganse provincie naar toe kunnen voor streng katholieke scholing. Een groter draagvlak vindt ge niet volgens mij.
Bij mij gaat het erom, bijt niet in de hand die je voedt. De Katholieke scholen worden door de Kerk gefinancierd.

Trouwens, het VSKO staat onder de bisschoppen.

Tja leerkrachten zijn over het algemeen geschoolde mensen, wat wilt ge....
Wat ik wil is respect.

Zipper
30 januari 2010, 13:00
Bij mij gaat het erom, bijt niet in de hand die je voedt. De Katholieke scholen worden door de Kerk gefinancierd.

Trouwens, het VSKO staat onder de bisschoppen.


Wat ik wil is respect.

respect moet je verdienen

Alboreto
30 januari 2010, 13:12
Het zou genoeg zijn om deftig te onderwijzen bij het vak godsdienst, maar momenteel, in mijn school althans, is het Katholieke, of zelfs Christelijke ver te zoeken in dat vak. Het lijkt meer op zedenleer.

Zo hoort het ook.
Onderwijs zou zich niet mogen uitspreken welke godsdienst nu juist Het Grote Gelijk is.
Het moet een les zijn over godsdienst in al zijn aspecten.

Het is dan aan de leerling om uit te maken welk geloof het beste is en indien je er van overtuigd bent dat jouw geloof het juiste is mag dat geen probleem zijn.

Indien je van mening bent dat ze enkel gaan kiezen voor je geloof wanneer dat het enige is dat onderwezen wordt, dan zit je met een probleem.

Albrecht
30 januari 2010, 13:30
Zo hoort het ook.
Onderwijs zou zich niet mogen uitspreken welke godsdienst nu juist Het Grote Gelijk is.
Het moet een les zijn over godsdienst in al zijn aspecten.

Het is dan aan de leerling om uit te maken welk geloof het beste is en indien je er van overtuigd bent dat jouw geloof het juiste is mag dat geen probleem zijn.

Indien je van mening bent dat ze enkel gaan kiezen voor je geloof wanneer dat het enige is dat onderwezen wordt, dan zit je met een probleem.
Openbaar onderwijs niet, nee. Maar Katholiek onderwijs wel.

Raf
30 januari 2010, 13:35
Openbaar onderwijs niet, nee. Maar Katholiek onderwijs wel.

Nee, ook katholiek onderwijs. Overigens mag dat onderscheid wat mij betreft afgeschaft worden. Katholiek onderwijs is niet meer van deze tijd. Godsdienstonderricht hoort in de privé-sfeer te blijven èn pas toegankelijk te zijn vanaf 18 jaar, zodat onschuldige kinderen niet geïndoctrineerd kunnen worden.

Inno
30 januari 2010, 14:32
Godsdienst hoort thuis in de hele samenleving. Ik hoor je niet klagen als je vakanties hebt die uit het christendom komen.

Raf
30 januari 2010, 14:34
Godsdienst hoort thuis in de hele samenleving. Ik hoor je niet klagen als je vakanties hebt die uit het christendom komen.

Die mogen van mij gerust afgeschaft worden en vervangen door extra verlofdagen. Christenen kunnen die dan opnemen op hun feestdagen, moslims op de hunne etc.

Nee, godsdienst hoort niet thuis in de samenleving. Godsdienst is louter een persoonlijke aangelegenheid en hoort binnenskamers te blijven.

Inno
30 januari 2010, 14:35
Die mogen van mij gerust afgeschaft worden en vervangen door extra verlofdagen. Christenen kunnen die dan opnemen op hun feestdagen, moslims op de hunne etc.

Nee, godsdienst hoort niet thuis in de samenleving. Godsdienst is louter een persoonlijke aangelegenheid en hoort binnenskamers te blijven.

Waarom?

Raf
30 januari 2010, 14:36
Waarom?

Omdat anderen daar niet mee hoeven geconfronteerd te worden.

Inno
30 januari 2010, 14:37
Als het hen kou laat hoeven ze zich toch niet aan te storen.

Raf
30 januari 2010, 14:38
Als het hen kou laat hoeven ze zich toch niet aan te storen.
Wie zegt dat het hen koud laat?

Inno
30 januari 2010, 14:40
alhoewel ik je kan begrijpen, ik stoor mij soms ook als ik een overdreven groep anders religieuzen zie rondlopen, dus eigenlijk kan ik begrijpen als het jou stoort dat Christenen hun ding doen.

respublica
30 januari 2010, 15:50
Katholiek onderwijs stelt in mijn ervaring amper nog iets voor. Het christendom komt er veel minder aan bod dan de islam en andere godsdiensten, of het vak gaat zelfs louter over maatschappelijke problemen. De meeste godsdienstleraren geloven zelf niet. Althans in de grootstad.

Onderwijs is één van de gebieden waarin de kerk haar invloed de laatste decennia veel te weinig benut heeft. Schuldig verzuim noem ik dat. Hele generaties jongeren zijn opgegroeid in katholieke scholen zonder de basisprincipes van het christendom te kennen, terwijl deze principes zelfs louter cultureelhistorisch een enorme invloed hebben uitgeoefend. Europa begrijpen zonder christendom is als filosofie studeren zonder Plato. Wij vragen van migranten om zich in te burgeren en zich aan te passen aan onze cultuur, maar de Europeanen zelf zouden heringeburgerd moeten worden binnen die Europese cultuur.

Alboreto
30 januari 2010, 16:38
alhoewel ik je kan begrijpen, ik stoor mij soms ook als ik een overdreven groep anders religieuzen zie rondlopen, dus eigenlijk kan ik begrijpen als het jou stoort dat Christenen hun ding doen.

Mij persoonlijk stoort het niet wanneer Christenen hun ding doen.
Ik trek de lijk daar waar zij mij gaan zeggen wat ik al dan niet kan of mag doen, of dat ze zich gaan moeien in de politiek.

Dan krijgen ze van mij een welgemeende 'kijk in uw eigen talloor'.

Alboreto
30 januari 2010, 16:40
Openbaar onderwijs niet, nee. Maar Katholiek onderwijs wel.

Waarom?
Ben je bang dat, wanneer je godsdienstles gaat geven in plaats van bijbel les, de jongeren niet meer voor het christendom gaan kiezen?

Esperanza
30 januari 2010, 17:45
De Katholieke scholen worden door de Kerk gefinancierd.O ja? Sinds wanneer? Heb ik iets gemist?

Andro
30 januari 2010, 18:17
De Katholieke scholen worden door de Kerk gefinancierd.
Dat is een flagrante leugen!

Wat ik wil is respect.
Daar kan je naar fluiten.

Raven
30 januari 2010, 18:22
Als homo zal men nooit kinderen hebben... Dus waar maken deze mensen zich zorgen over?

Trouwens, de hel is geen concept dat enkel voor kinderen een realiteit is. Veel volwassenen geloven daar ook in.

Esperanza
30 januari 2010, 18:27
Trouwens, de hel is geen concept dat enkel voor kinderen een realiteit is. Veel volwassenen geloven daar ook in.Stompzinnigheid is niet leeftijdsgebonden.

Raven
30 januari 2010, 18:51
Stompzinnigheid is niet leeftijdsgebonden.

u zal naar mijn hel gaan, ik naar de uwe. Geloof is ontspanningspolitiek

Albrecht
30 januari 2010, 19:03
O ja? Sinds wanneer? Heb ik iets gemist?
De meeste Katholieke scholen die ik ken worden financiëel ondersteund door een naburig klooster.

De grond van de Katholieke school waar ik heen ging is zelfs van het klooster, die het lenen aan het schoolbestuur.

Waarom?
Ben je bang dat, wanneer je godsdienstles gaat geven in plaats van bijbel les, de jongeren niet meer voor het christendom gaan kiezen?
Op mijn school wordt er geen "bijbelles" gegeven, noch godsdienstles.

Ironisch is het dat op mijn lagere school, die van de staat is, de lessen godsdienst wel goed waren.

Raf
30 januari 2010, 19:08
De meeste Katholieke scholen die ik ken worden financiëel ondersteund door een naburig klooster.

Werkelijk? Noem er zo eens een tiental?

Esperanza
30 januari 2010, 19:14
De meeste Katholieke scholen die ik ken worden financiëel ondersteund door een naburig klooster.

De grond van de Katholieke school waar ik heen ging is zelfs van het klooster, die het lenen aan het schoolbestuur.Het vrije onderwijs in Belgie (Vl-W)wordt vrijwel integraal gefinancierd door de overheid, mijn beste.

Het mogelijkse feit dat er hier of daar een katholieke school op de grond van een klooster staat doet daar geen afbreuk aan.

Esperanza
30 januari 2010, 19:16
Op mijn school wordt er geen "bijbelles" gegeven, noch godsdienstles.Even uit interesse, kwestie dat ik weet tegen wie ik aan het praten ben.

"Mijn school" - ben je daar een leerling of een leraar?

Albrecht
30 januari 2010, 19:50
Even uit interesse, kwestie dat ik weet tegen wie ik aan het praten ben.

"Mijn school" - ben je daar een leerling of een leraar?
Leerling.

Het vrije onderwijs in Belgie (Vl-W)wordt vrijwel integraal gefinancierd door de overheid, mijn beste.

Het mogelijkse feit dat er hier of daar een katholieke school op de grond van een klooster staat doet daar geen afbreuk aan.
Volgens mijn schoolhoofd zijn de subsidies niet genoeg.

Raf
30 januari 2010, 19:54
De meeste Katholieke scholen die ik ken worden financiëel ondersteund door een naburig klooster.

Werkelijk? Noem er zo eens een tiental?

Ik wacht...

de kleine
30 januari 2010, 19:57
Ik kan wel mensen respecteren ongeacht hun religie, maar religies zelf hoef ik niet te respecteren.
Integendeel zelfs zou ik zeggen. Het is mijn goed recht om elke religie tot op het bot te verbrijzelen, vergruizelen, af te breken en diep in de grond te boren, waarom zou ik respect moeten hebben voor een berg leugens, onwaarheden en volksverlakkerijen? Waarom moet ik respect hebben voor hersenspinsels uit vervlogen tijden? Waarom moet ik respect hebben voor wat de grootste charlatans hun medemensen proberen wijs te maken, tot hun eigen meerdere eer en glorie? Nogmaals, van mijnentwege geniet geen enkele religie ook maar het minste greintje respect.

Je hebt geen respect omdat de kerk denkt dat ze de wijsheid in pacht hebben. Jij gelooft ook alleen je eigen mening, namelijk dat er geen god is. Klinkt in mijn ogen redelijk contradictorisch.

Esperanza
30 januari 2010, 20:00
Leerling.Ja, ik had er zo al een vermoeden van. En neen, dat is niet denigrerend bedoeld. Volgens mijn schoolhoofd zijn de subsidies niet genoeg.Hoezo, de subsidies? Waarom kom jij hier plots met "subsidies" op de proppen, iets waar je voorheen met geen woord over repte? Katholieke scholen werden volgens jou toch gefinancierd door "De Kerk"...?

Waar heb je trouwens die onzin gehoord? Van jouw schoolhoofd?

Hoe dan ook, troost je, ontvangers van subsidies zijn steevast de mening toegedaan dat deze niet genoeg zijn. Het vrije net is daar geen uitzondering op.

Zipper
30 januari 2010, 20:03
De Katholieke scholen worden door de Kerk gefinancierd.


Wel, wel, wel...........:-o

Af en toe een doos krijt misschien.

Albrecht
30 januari 2010, 20:05
Ja, ik had er zo al een vermoeden van. En neen, dat is niet denigrerend bedoeld. Hoezo, de subsidies? Katholieke scholen werden volgens jou toch gefinancierd door "de Kerk"...?

Waar heb je trouwens die onzin gehoord? Van jouw schoolhoofd?

Hoe dan ook, troost je, ontvangers van subsidies zijn steevast de mening toegedaan dat deze niet genoeg zijn. Het vrije net is daar geen uitzondering op.
De Overheid subsidieert sinds '58, maar de rest, in mijn school athans, daar draait het klooster voor op.

Esperanza
30 januari 2010, 20:10
De Overheid subsidieert sinds '58, maar de rest, in mijn school athans, daar draait het klooster voor op.

1° -Waarom antwoord jij klaar en duidelijk niet op mijn vragen?*

2° - Waarom vertel jij maar een gedeelte van het verhaal?*

3° - Die "rest" waar jij het over hebt, wat houdt dat zoal in?*

4° - "mijn school althans" - jij kende er toch meerdere?*

----

* Je loopt toch toevallig niet school bij de Jezuïeten?

Albrecht
30 januari 2010, 20:28
1° -Waarom antwoord jij klaar en duidelijk niet op mijn vragen?*

Hoe bedoelt u?
2° - Waarom vertel jij maar een gedeelte van het verhaal?*
Hoe bedoelt u?
3° - Die "rest" waar jij het over hebt, wat houdt dat zoal in?*

Daar heeft mijn schoolhoofd nooit iets exact op geplakt, buiten het onderhoud van de schoolgebouwen. Zij heeft gezegd dat de subsidie veel te weinig is.
4° - "mijn school althans" - jij kende er toch meerdere?*
Meerdere, ja, maar buiten dat tast ik in het donker. Er zullen er dan ook zijn die niet verbonden zijn aan een klooster.

* Je loopt toch toevallig niet school bij de Jezuïeten?
Nee, de Zusters van Berlaar. Die hebben een stuk of 5 scholen.

Esperanza
30 januari 2010, 21:27
Hoe bedoelt u?
Hoe bedoelt u?

Daar heeft mijn schoolhoofd nooit iets exact op geplakt, buiten het onderhoud van de schoolgebouwen. Zij heeft gezegd dat de subsidie veel te weinig is.
Meerdere, ja, maar buiten dat tast ik in het donker. Er zullen er dan ook zijn die niet verbonden zijn aan een klooster.


Nee, de Zusters van Berlaar. Die hebben een stuk of 5 scholen.

*zucht*

Overloop onze posts eens, Albrecht. Als je het dan nog niet snapt kan ik er maar weinig aan verhelpen.

Jammer dat je de wink naar de Jezuïeten niet begrijpt...

Maar goed, de discussie - die overigens geen discussie is - stopt voor mij.

Esperanza
30 januari 2010, 21:28
EFL, kom aub terug!

Travis66
30 januari 2010, 23:02
EFL, kom aub terug!

²

filosoof
31 januari 2010, 12:32
Bij mij gaat het erom, bijt niet in de hand die je voedt. De Katholieke scholen worden door de Kerk gefinancierd.

Trouwens, het VSKO staat onder de bisschoppen.


Wat ik wil is respect.En geen overheidsgeld meer voor het katholiek onderwijs? :clapping::cheer: Budget is direct in evenwicht...

xrc
31 januari 2010, 14:35
En geen overheidsgeld meer voor het katholiek onderwijs? :clapping::cheer: Budget is direct in evenwicht...

Ik zou denken dat jij die moderne katholieke scholen wel ziet zitten. Godsdienst geven ze daar over het algemeen toch niet hoor. Het meerendeel zijn wat lessen over "racisme" en "onverdraagzaamheid". Man man. Hoeveel ik dat boek Vallen door mijn strot heb weten duwen... In het 4de middelbaar kreeg ik zelfs boeddhisme op mijn bord. Jezus was nergens te bespeuren.

de kleine
31 januari 2010, 15:06
Eventjes voor de duidelijkheid; katholieke scholen moeten ook de eindtermen bereieken. En de evolutietheorie staat daar ook in.

Raf
31 januari 2010, 15:07
Ik zou denken dat jij die moderne katholieke scholen wel ziet zitten. Godsdienst geven ze daar over het algemeen toch niet hoor. Het meerendeel zijn wat lessen over "racisme" en "onverdraagzaamheid". Man man. Hoeveel ik dat boek Vallen door mijn strot heb weten duwen... In het 4de middelbaar kreeg ik zelfs boeddhisme op mijn bord. Jezus was nergens te bespeuren.

Hoezo? Jezus was een boeddhist. Wist je dat niet?

de kleine
31 januari 2010, 15:10
Ik zou denken dat jij die moderne katholieke scholen wel ziet zitten. Godsdienst geven ze daar over het algemeen toch niet hoor. Het meerendeel zijn wat lessen over "racisme" en "onverdraagzaamheid". Man man. Hoeveel ik dat boek Vallen door mijn strot heb weten duwen... In het 4de middelbaar kreeg ik zelfs boeddhisme op mijn bord. Jezus was nergens te bespeuren.

Dat staat nu eenmaal in het leerplan.

Johan Bollen
31 januari 2010, 15:56
EFL, kom aub terug!:-) 3

RodeLantaarn
31 januari 2010, 15:58
EFL, kom aub terug!

een grote dikke 4

Raf
31 januari 2010, 17:52
EFL, kom aub terug!

European Football League? :?

Travis66
31 januari 2010, 18:49
European Football League? :?

ElFlamencoLoco is een devoot gelovige die 0,0 van de wetenschap afzweerde. Hij verdedigde "het geloof" rigoureus, maar je kon hem niet op een fout in zijn redeneringen betrappen.
Ik heb vaak vierkant tegenover gestaan, maar heb hem steeds gerespecteerd.
Omdat hij dat nu eenmaal verdiende. Ook al vanwege zijn bagage (kennis)

Hij was zo een van die mensen de je iets kon bijleren, net doordat hij lijnrecht tegenover jou stond.

Raf
31 januari 2010, 19:11
ElFlamencoLoco is een devoot gelovige die 0,0 van de wetenschap afzweerde. Hij verdedigde "het geloof" rigoureus, maar je kon hem niet op een fout in zijn redeneringen betrappen.
Ik heb vaak vierkant tegenover gestaan, maar heb hem steeds gerespecteerd.
Omdat hij dat nu eenmaal verdiende. Ook al vanwege zijn bagage (kennis)

Hij was zo een van die mensen de je iets kon bijleren, net doordat hij lijnrecht tegenover jou stond.

Aha. Ja, ik kan me hem inderdaad nog herinneren. Inderdaad een gedegen debater die de frustrerende gewoonte had meestal gelijk te hebben. :-D

RodeLantaarn
31 januari 2010, 19:15
Tijd voor een facebookgroep 'geef ons EFL terug en we geven u harriechristus'?

Esperanza
31 januari 2010, 19:27
European Football League? :?EFL verkondigde inzake zijn geloof uiteraard even grote onzin als andere katholieken doch hij was wel een tegenstander van formaat. De discussies werden meer dan eens op het scherp van de snee gevoerd, dit in tegenstelling tot de laatste nieuwe lichting van zijn geloofsgenoten. Pfff ...

Raf
31 januari 2010, 19:47
Tijd voor een facebookgroep 'geef ons EFL terug en we geven u harriechristus'?

Schitterende avatar! :lol:

Travis66
31 januari 2010, 20:42
Schitterende avatar! :lol:

2

RodeLantaarn
31 januari 2010, 20:50
Hartelijk dank, ik heb er nog een paar gelijkaardige staan ;-)

Alboreto
31 januari 2010, 20:51
Schitterende avatar! :lol:

3

driewerf
6 februari 2010, 15:48
En wie dreigt er met de hel?

Christenen.
En niet zo maar. Ze zijn er nog fier op ook, ze zetten speciaal zogenaamde Hel Houses op: zorgvuldig georkestreerde spektakels om hun volgeling, en vooral de kinderen de angst voor de hel er duchtig in te rammen:

http://www.youtube.com/watch?v=z_UI-EBGnqk
vanaf 2 minuten komt de vraag: "What is your cut off age?" Raad de leeftijd waarop deze goede christene kinderen nachtmerries bezorgen. Nachtmerries? Nachtmerries, kijk minsten verder tot 2' 30".

Een ander:
http://www.youtube.com/watch?v=T57Dv6NcJWY&feature=PlayList&p=8B50264D5F1171A5&index=0
Kinderen die inderdaad vreselijk bang en geïntimideerd kijken op 0'46", op 0' 51", en volgende. Het geheel wordt afgerond met nog een stevige preek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hell_house
http://www.spike.com/video/hell-house-first-8/2433241

driewerf
6 februari 2010, 16:05
Door andere gelovigen.

U bent uw eigen ruiten aan het insmijten. Geloof is dus blijkbaar een reden om een ander als minderwaardig te beschouwen.

Kom, we schaffen het af, en dan is iedereen gelijk voor de wet en de maatschappij.

God wordt irrelevant.

Door Protestanten.

Ik gooi mijn eigen ruiten niet in. Ik ben geen Protestant.

En ik ben er zeker van dat vele Atheïsten gelovigen minderwaardig vinden.

Hugenoten?
Herroeping van het Edict van Nantes?
De St Bartolomeüsnacht?

Uitmoorden van de katharen?

driewerf
6 februari 2010, 16:19
Niet zo veel aan te doen. Of je moet het Vaticaan gaan vragen of ze alle Katholieke scholen inspecteren om te kijken of ze de naam ''Katholiek'' wel waardig zijn.

En dat zullen ze nooit doen, want dan verliest de Kerk zelf teveel aan subsidies en invloed. De RKK heeft er zelf te veel belang bij om de gang van zaken in stand te houden.

Albrecht
6 februari 2010, 16:19
Christenen.
En niet zo maar. Ze zijn er nog fier op ook, ze zetten speciaal zogenaamde Hel Houses op: zorgvuldig georkestreerde spektakels om hun volgeling, en vooral de kinderen de angst voor de hel er duchtig in te rammen:

http://www.youtube.com/watch?v=z_UI-EBGnqk
vanaf 2 minuten komt de vraag: "What is your cut off age?" Raad de leeftijd waarop deze goede christene kinderen nachtmerries bezorgen. Nachtmerries? Nachtmerries, kijk minsten verder tot 2' 30".

Een ander:
http://www.youtube.com/watch?v=T57Dv6NcJWY&feature=PlayList&p=8B50264D5F1171A5&index=0
Kinderen die inderdaad vreselijk bang en geïntimideerd kijken op 0'46", op 0' 51", en volgende. Het geheel wordt afgerond met nog een stevige preek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hell_house
http://www.spike.com/video/hell-house-first-8/2433241
Ah, Protestanten. Ja, die doen wel vaker van die vreemde dingen.
Hugenoten?
Herroeping van het Edict van Nantes?
De St Bartolomeüsnacht?

Uitmoorden van de katharen?
Ooit al gehoord van de beeldenstorm? De Hugenoten waren woeste, geweldadige vandalen....

driewerf
6 februari 2010, 16:23
u zal naar mijn hel gaan, ik naar de uwe. Geloof is ontspanningspolitiek

Hebben joden een hel?
Hebben hindoes of boeddhisten een hel?
Kan iemand mij zeggen in welke hel ik na mijn dood terecht zal komen? En bestaat er een Michelin-gids van de hellen?

driewerf
6 februari 2010, 16:30
Ooit al gehoord van de beeldenstorm? De Hugenoten waren woeste, geweldadige vandalen....

Een manifeste leugen.

Albrecht
6 februari 2010, 16:43
Een manifeste leugen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Beeldenstorm.jpg

filosoof
6 februari 2010, 16:54
Hugenoten?
Herroeping van het Edict van Nantes?
De St Bartolomeüsnacht?

Uitmoorden van de katharen?

Ah, Protestanten. Ja, die doen wel vaker van die vreemde dingen.

Ooit al gehoord van de beeldenstorm? De Hugenoten waren woeste, geweldadige vandalen....allemaal christenen.

Xenophon
6 februari 2010, 17:01
allemaal christenen.

Allemaal gelovigen.

filosoof
6 februari 2010, 17:06
Hebben joden een hel?
Hebben hindoes of boeddhisten een hel?
Kan iemand mij zeggen in welke hel ik na mijn dood terecht zal komen? En bestaat er een Michelin-gids van de hellen?
Een "gids": http://en.wikipedia.org/wiki/Hell
joden: http://en.wikipedia.org/wiki/Sheol#Sheol_in_the_Hebrew_Bible
hindoes: http://en.wikipedia.org/wiki/Hell#Hinduism
moslims: http://en.wikipedia.org/wiki/Hell#Islam
boeddhisten: http://en.wikipedia.org/wiki/Hell#Buddhism

Tapten allemaal uit een similair vaatje...