PDA

View Full Version : Rijen of glijen?


stropke
1 februari 2010, 17:19
Duizenden gewonden door gladheid AMSTERDAM -
In de periode van 16 december tot 15 januari hebben 17.000 mensen zich gemeld bij de eerste hulp van een ziekenhuis omdat zij door gladheid ten val waren gekomen. Bij 16 procent was het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk was. De totale directe medische kosten van deze glijpartijen zijn 38 miljoen euro.


Veel pijnlijke valpartijen door de sneeuwellende van de afgelopen maanden. Dat meldde Consument en Veiligheid maandag. Gemiddeld komen vijfhonderd mensen per dag op de spoedeisende hulp terecht, nadat zij buiten zijn uitgegleden. Op dagen dat het extreem glad is door bevriezing of sneeuwval loopt dit op tot wel duizend slachtoffers per dag. Het zijn vrijwel allemaal voetgangers.

Het meest voorkomende letsel is botbreuk (69 procent). Vooral de polsen zijn kwetsbaar (29 procent). De helft van alle slachtoffers is 55 jaar of ouder.

Binnenwegen en voetpaden zijn het gevaarlijkst. Zij zorgen voor de meeste slachtoffers (67 procent). 13 procent ging onderuit in de tuin of rond de eigen woning.

Consument en Veiligheid vindt dat gemeenten meer moeten doen aan het ijs- en sneeuwvrij houden van de binnenwegen en voetpaden. „Gemeenten die zich laten weerhouden door de kosten, moeten beseffen dat alleen al de directe medische kosten in de tientallen miljoenen lopen. Daar komen dan nog de indirecte kosten bij, bijvoorbeeld van het arbeidsverzuim. Nog los van het leed dat het veroorzaakt”, lichtte een woordvoerder toe.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5929911/__Duizenden_gewonden_om_gladheid__.html?p=13,1

:roll: Zal in Vlaanders al niet veel beter zijn vrees ik.
Heb zelf vanmorge de gemeente nog gebed. Woon tegen over de Aldi, de straat was één ijsbaan. Kon bijna nie oversteken en dat voor een beetje grotere weg.
Wat zegt de madam aan telefoon: het zout is op, das voor de provinciale wegen en autostrades.
Ja maar die sneeuw wordt vanzelf weg gereden door veel verkeer en den Aldi lig nie aan de snelweg maar in een woonwijk.
Just hier in woonwijken is strooien belangrijk. Een oudje zal nie vallen op de grote weg maar voor de deur, in de woonwijk enz.
En maar belasting betalen. Ik peis da ik de belastingbrief ook ga bevriezen.:twisted:

Henri1
1 februari 2010, 17:22
Het lijkt me meer een kwestie dat de Nederlandse overheid blijkbaar aan het besparen is op strooizout.

stropke
1 februari 2010, 17:45
Consument en Veiligheid vindt dat gemeenten meer moeten doen aan het ijs- en sneeuwvrij houden van de binnenwegen en voetpaden. „Gemeenten die zich laten weerhouden door de kosten, moeten beseffen dat alleen al de directe medische kosten in de tientallen miljoenen lopen. Daar komen dan nog de indirecte kosten bij, bijvoorbeeld van het arbeidsverzuim. Nog los van het leed dat het veroorzaakt”, lichtte een woordvoerder toe.


Wat kost er meer Henri, strooien of al die andere kosten? Weer verkeerde zuinigheid.
Zouden ze het Wallonie of Vlaandrs beter doen?

Micele
1 februari 2010, 20:39
Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...

In Nederland (Vlaanderen ook schat ik) zou maar 10% van de automobilisten over winterbanden beschikken, mss dat het na deze winter 15% is...

Natuurlijk verwachten die miljoenen andere automobilisten op hun glijdende zomersloffen -die de wegen nog sneller gladder maken- dat ook op bijna elke weg gestrooid wordt... het strooizout was al op begin januari:

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout
http://www.google.be/search?hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=strooizout+tekort&btnG=Suche&meta=cr%3DcountryBE&aq=f&oq=

Gladde winterwegen heeft men nooit zelf in de hand, aangepaste banden wel.

Duitsland heeft nochtans een goed vb gegeven in 2006 ("winterbandenwet").

In D is strooizout zelfs verboden -zonder aanvraag-, naargelang waar en hoe: 3 vbn
http://www.hamburg.de/hamburg-nord/umwelt-gesundheit/2035042/streusalz-nicht-erlaubt-auf-winterstrassen.html
http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/serviceleistungen/mobil/strreinigung/39700/index.html
http://www.berlin.de/umwelt/aufgaben/natur-auftaumittel.html
Verwendung von Auftaumitteln (Tausalz)

Nach dem Berliner Naturschutzgesetz ist die Verwendung von Streusalzen oder anderen Auftaumitteln auf Grundstücken verboten und stellt eine Ordnungswidrigkeit dar. Von diesem Verbot kann gemäß § 50 NatSchGBln auf Antrag eine Befreiung gewährt werden.

Das Verfahren zur Erteilung einer Befreiung setzt einen begründeten Antrag voraus. Antragsberechtigt ist jeder, dessen Rechte durch die Verbote beeinträchtigt sein können, so auch ein Nachbar, wenn ihn die Verbote betreffen.

Streusalz ist eine echte Gefahr für die Straßenbäume. Wer Gehwege von Eis und Schnee durch den Einsatz von Streusalz befreien möchte, nimmt in Kauf, unsere Bäume unwiderruflich krank zu machen. Das Salz reichert sich im Boden und anschließend in den Wurzeln der Bäume an, die Bäume werden nicht mehr ausreichend versorgt und sterben ab. Der Einsatz von Streusalz wird mit bis zu 10.000 Euro Bußgeld belegt.

Hintergrund des Verwendungsverbotes sind auch Aspekte des Bodenschutzes. Hier gilt es, Vorsorge gegen das Entstehen schädlicher Bodenveränderungen zu betreiben, die durch eine Nutzung auf dem Grundstück oder in dessen Einwirkungsbereich hervorgerufen werden können.

Auch aus Gründen des Gewässerschutzes stellt die Verwendung von Auftaumitteln ein Problem dar, weil sie über die in Berlin vorhandene Trennwasserkanalisation zu Gewässerbelastungen führt.

ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gladheidbestrijding

Blue Sky
3 februari 2010, 16:40
Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.

Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.

Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk.

Alboreto
4 februari 2010, 07:26
Het lijkt me meer een kwestie dat de Nederlandse overheid blijkbaar aan het besparen is op strooizout.

Geen nood:

Eurlings adviseert gemeenten en provincies om op alternatieven over te stappen als zand en grind. Er is nog zo'n 10.000 ton zout beschikbaar voor snelwegen, volgens Eurlings voldoende. Vanaf volgende week komen er nieuwe voorraden uit België en Turkije.
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/493551/Zout-voorlopig-alleen-op-de-snelweg.htm

Alboreto
4 februari 2010, 07:28
Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.

Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.

Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk.

Dat is ook mijn mening.
Maar sommigen vinden kankeren op de overheid leuker.8-)

Johnny Blaze
4 februari 2010, 13:31
Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...

Dit.

delcom
8 februari 2010, 22:34
Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...

In Nederland (Vlaanderen ook schat ik) zou maar 10% van de automobilisten over winterbanden beschikken, mss dat het na deze winter 15% is...

Natuurlijk verwachten die miljoenen andere automobilisten op hun glijdende zomersloffen -die de wegen nog sneller gladder maken- dat ook op bijna elke weg gestrooid wordt... het strooizout was al op begin januari:

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout
http://www.google.be/search?hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=strooizout+tekort&btnG=Suche&meta=cr%3DcountryBE&aq=f&oq=

Gladde winterwegen heeft men nooit zelf in de hand, aangepaste banden wel.

Duitsland heeft nochtans een goed vb gegeven in 2006 ("winterbandenwet").

In D is strooizout zelfs verboden -zonder aanvraag-, naargelang waar en hoe: 3 vbn
http://www.hamburg.de/hamburg-nord/umwelt-gesundheit/2035042/streusalz-nicht-erlaubt-auf-winterstrassen.html
http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/serviceleistungen/mobil/strreinigung/39700/index.html


ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gladheidbestrijding

ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste.
die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen).

Mambo
9 februari 2010, 00:37
ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste.
die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen).

Hmm..winterbanden zijn veel zachter bij koude temperaturen.
Ze zijn wel degelijk beter.

freespirit
9 februari 2010, 03:02
Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.


Inderdaad, als er iemand valt op het stuk voetpad voor je deur en je hebt niet gestrooid of geruimd (en er zijn onafhankelijke getuigen van) dan kan die persoon je aanklagen voor 'nalatigheid' en de medische kosten aan je doorrekenen. Als een gemeente of andere overheid echter weigert ergens stooizout te leggen of het niet meer beschikbaar is en je doet daardoor een auto-ongeval, wie is er dan verantwoordelijk? Dan moet je niet gaan klagen bij de instanties, want dan ben je zogezegd zelf in fout. Van een onrechtvaardigheid gesproken ! De overheid moet instaan voor de veiligheid van haar burgers, maar als ze dit nalaat, kan ze hier niet ter verantwoording worden geroepen. Zou de argumentatie werken moest er iemand voor mijn deur vallen dat ik zou zeggen dat mijn zout op is of ik niet in de mogelijkheid was om te ruimen? We schrijven hier weer eens met dubbel krijt.

Johnny Blaze
9 februari 2010, 12:03
ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste.
die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen).

Het is een éénmalige investering. Daarna wissel je gewoon af met je zomerbanden en slijt je ze allebei maar half (in een ideaal scenario). Voor mij is het zelfs goedkoper op een jaar als je de prijs van mijn zomersloffen bekijkt (235/35/19 voor en 265/30/19 achter, vergeleken met 205/65/16 winterbanden rondom)

edit: trouwens naar effectiviteit toe, mooi voorbeeldje, voor mij was het echt een verschil tussen letterlijk niet wegraken van een parking zonder geduwd te worden en chill gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Op zomerbanden kon ik nog niet eens fatsoenlijk een rond punt pakken zonder uit te breken, terwijl ik op winterbanden laatst nog op mijn gemak berg op een taffelende SUV inhaalde :)

delcom
10 februari 2010, 12:24
Het is een éénmalige investering. Daarna wissel je gewoon af met je zomerbanden en slijt je ze allebei maar half (in een ideaal scenario). Voor mij is het zelfs goedkoper op een jaar als je de prijs van mijn zomersloffen bekijkt (235/35/19 voor en 265/30/19 achter, vergeleken met 205/65/16 winterbanden rondom)

edit: trouwens naar effectiviteit toe, mooi voorbeeldje, voor mij was het echt een verschil tussen letterlijk niet wegraken van een parking zonder geduwd te worden en chill gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Op zomerbanden kon ik nog niet eens fatsoenlijk een rond punt pakken zonder uit te breken, terwijl ik op winterbanden laatst nog op mijn gemak berg op een taffelende SUV inhaalde :)

Zoals ik reeds zei twijfel ik er niet aan dat ze ten opzichte van zomerbanden efficienter zijn bij koude temperaturen doch zou ik het geldklopperij vinden als dit verplicht zou worden.
ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad.
ik heb uiteraard ook wel eens geschoven doch kan je dit perfect gecontroleerd doen en er zo zelfs uw voordeel uit halen.
de meeste kilometers doe ik met mijn bestelwagens die een continu gewicht van minstens 3200 kg heeft (zonder mijn aanhangwagen gerekend), een groter risico op schuiven wegens de belasting doch zoals reeds vermeld, nog steeds ongevalvrij.

ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn, ik wou zeker niet stellen dat het geen verschil maakt.

omaplop
10 februari 2010, 12:34
Ik vind het altijd raar dat men in België zo goed als stilstaat als er sneeuw ligt.
Als je op wintervakantie gaat, neem je wel je voorzorgen, maar in eigen land niet??

Ik verwijt vooral de internationale truckers die het vertikken om kettingen mee te hebben en dan maar onze wegen blokkeren . Bovendien zijn ze dan nog kwaad dat ze niet direct worden geholpen . Op veel wegen (tweevaksbanen) mogen ze zelfs niet voorbijsteken en in ieder geval mogen ze nog bredere wegen nooit op het meest linkse vak rijden, maar toch blokkeren ze ALLE rijstroken en kunnen personenwagens ook niet meer verder!!

Blue Sky
10 februari 2010, 16:14
Ik vind het altijd raar dat men in België zo goed als stilstaat als er sneeuw ligt.
Als je op wintervakantie gaat, neem je wel je voorzorgen, maar in eigen land niet??

Ik verwijt vooral de internationale truckers die het vertikken om kettingen mee te hebben en dan maar onze wegen blokkeren . Bovendien zijn ze dan nog kwaad dat ze niet direct worden geholpen . Op veel wegen (tweevaksbanen) mogen ze zelfs niet voorbijsteken en in ieder geval mogen ze nog bredere wegen nooit op het meest linkse vak rijden, maar toch blokkeren ze ALLE rijstroken en kunnen personenwagens ook niet meer verder!!

Iedereen heeft zo’n beetje zijn eigen verklaring. Het ligt aan de strooidiensten, het ligt aan automobilisten die geen winterbanden hebben, het ligt aan de weerman, het ligt aan de verkeersremmers…
Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende.

monza
10 februari 2010, 16:17
in't stad gaat alles vlot, al de rest is parking.

stropke
10 februari 2010, 16:32
Iedereen heeft zo’n beetje zijn eigen verklaring. Het ligt aan de strooidiensten, het ligt aan automobilisten die geen winterbanden hebben, het ligt aan de weerman, het ligt aan de verkeersremmers…
Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende.

Het zou ook kunnen liggen aan de wegkwaliteit en slecht verwaarloosd onderhoud ervan. Debat nu aant kijke op VRT1.
Belziek staat beroemd om zijn wegkwaliteit.

Descartes Jr
13 februari 2010, 17:04
Terwijl veel chauffeurs knikkebolden
werd her en der fameus gescholden.
Tot baat van de spits
en Mia Crevits
brengt Gamma de sneeuwschop nu in solden.

Micele
13 februari 2010, 20:03
ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn.
En waarom is het geldklopperij ?
Je hebt geen enkel argument aangebracht, integendeel uit jouw tekst lees ik dat je tijd=geld verspilt, en dat je ook jezelf en anderen onnodig in gevaar brengt, ook al rij je met aangepaste snelheid.

Ik rij met winterbanden ook met aangepaste snelheid, dus eigenlijk irrelevant.

Daarbij heb je eerlijk toegegeven dat je er nog nooit hebt laten plaatsen, en dat je er hopen tijd mee verliest, wie betaalt die tijd ? 8O

ik ga zeker de bekwaamheid van winterbanden niet in vraag stellen maar zoals je bij andere van mijn quotes reeds kon lezen doe ik enorm veel kilometers met de wagen en de bestelwagen. ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit winterbanden heb laten plaatsen, ik heb ook nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik op de vele gladde dagen ook de nodige (lees vele) kilometers afleg.
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe

Het is en blijft een eenmalige investering voor de verkeersveiligheid, een betere bestaat er niet, en door het veiligheids- en tijd-gewin wint men er veel geld mee.

Men is ook niet alleen op de baan vergeet dat niet, ik kan hier een rij aframmelen waarom voertuigen met zomerbanden andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen of hinderen, maar die ken je ook wel.

ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad.
Mss nog een vraag waarom rij je met regenbanden in de zomer en niet met profielloze banden ? ; als het regent kun je toch ook je snelheid aanpassen... ;-)

Micele
13 februari 2010, 20:10
Iedereen heeft zo’n beetje zijn eigen verklaring. Het ligt aan de strooidiensten, het ligt aan automobilisten die geen winterbanden hebben, het ligt aan de weerman, het ligt aan de verkeersremmers…
Gladde wegen ligt enkel aan het wegdek en aan je banden: wat kunt ge doen ?
Maar zolang de overgrote meerderheid "te lui, of... ;-)" is om met winterbanden te rijden gaan ze de anderen natuurlijk hinderen, ze slippen meer= maken de sneeuw sneller glad, ze rijden enkel achter de camions = de inhaalvakken worden niet voldoende vrijgereden, enz...

Voordelen winterband op sneeuw, ijzel:
Tractie = ~ 4 maal beter
Zijdelingse grip = ~ 2 maal beter
Remmen = x maal beter
enz...
Een gemiddelde winterband is op elk ander soort wegdek (droog, nat) beter als een gemiddelde zomerband, als de temperatuur lager is als 5°C. Hoe lager hoe meer het verschil.
M.a.w. quasi de ganse winter, daarvoor hoeft het niet eens te sneeuwen of te ijzelen.

Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende. Vlaanderen overbevolkt met 456 inw/km² ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Rijnland-Westfalen 529 inw/km² 8-)

Toen in Be alles stil stond, is mijn vrouw naar D gereden midden door het Roergebied, 200 km snelweg en nog 50 km gewone weg: totaal 250 km : rijtijd 3 uur. 8-)

delcom
14 februari 2010, 17:31
En waarom is het geldklopperij ?
Je hebt geen enkel argument aangebracht, integendeel uit jouw tekst lees ik dat je tijd=geld verspilt, en dat je ook jezelf en anderen onnodig in gevaar brengt, ook al rij je met aangepaste snelheid.

Gezien ik mijn snelheid aanpas breng ik anderen niet in gevaar.
ik vind het geldklopperrij omdat ik telkens kosten aan de bandencentrale zou moeten betalen om het wisselen van de banden uit te voeren. als ik op al mijn voertuigen nieuwe banden dien te leggen (inclusief aanhangwagens) hangt hier al gauw een kostprijsje aan vast van om en bij de vier á vijfduizend euro (inclusief banden), komt nog eens bij dat ik extra stockageruimte zou nodig hebben om ze te stockeren

Ik rij met winterbanden ook met aangepaste snelheid, dus eigenlijk irrelevant.

ook irrelevant voor de bandenkeuze dan gezien we beiden onze snelheid aanpassen en dus dezelfde tijd over eenzelfde traject zouden afleggen

Daarbij heb je eerlijk toegegeven dat je er nog nooit hebt laten plaatsen, en dat je er hopen tijd mee verliest, wie betaalt die tijd ? 8O

Zoals je hierboven reeds verkondigt pas jij met je winterbanden ook je snelheid aan zodat het tijdverlies niet ver uiteen ligt. Pakweg dertig banden laten wisselen (en telkens met een voertuig naar de bandencentrale rijden) is ook een enorm tijdverlies, als ik dan met die winterbanden ook mijn snelheid dien aan te passen zie ik het nut niet in om die investering te maken



Het is en blijft een eenmalige investering voor de verkeersveiligheid, een betere bestaat er niet, en door het veiligheids- en tijd-gewin wint men er veel geld mee.

Nu spreekt u van tijdgewin terwijl u daarnet zei dat ook u uw snelheid dient aan te passen. Zoals ik daartnet reeds zei, een dertigtal banden laten verwissellen duurt ook heel lang, op die tijd doe ik met mijn regenbanden behoorlijk wat kilometers

Men is ook niet alleen op de baan vergeet dat niet, ik kan hier een rij aframmelen waarom voertuigen met zomerbanden andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen of hinderen, maar die ken je ook wel.

Wees zo vrij ze te noemen. de langere remafstand enz ken ik uiteraard ook maar bij aangepaste snelheid valt dit te verwaarlozen. best grappig eigenlijk dat ik, met mijn regenbanden, al verschillende depanages uitvoerde voor mensen die geslipt waren, of niet van een helling raakten terwijl verschillende van hen wel degelijk winterbanden hadden.


Mss nog een vraag waarom rij je met regenbanden in de zomer en niet met profielloze banden ? ; als het regent kun je toch ook je snelheid aanpassen... ;-)

Ik pas ten alle tijde mijn snelheid aan aan de omstandigheden en verkeer, waarschijnlijk de reden waarom ik nog steeds ongevalvrij rondrij. ook bij regenweer pas ik mijn snelheid aan. Ik rij steeds met regenbanden omdat deze het meest universeel zijn in België om in de meeste gevallen de juiste banden te hebben.

Micele
14 februari 2010, 18:25
Ik pas ten alle tijde mijn snelheid aan aan de omstandigheden en verkeer, waarschijnlijk de reden waarom ik nog steeds ongevalvrij rondrij. ook bij regenweer pas ik mijn snelheid aan. Ik rij steeds met regenbanden omdat deze het meest universeel zijn in België om in de meeste gevallen de juiste banden te hebben.

Maar in de winter rij je met onaangepaste banden, namelijk zomerbanden. ;-)

Gezien ik mijn snelheid aanpas breng ik anderen niet in gevaar.
Toch wel, uw remweg is veel langer voor onvoorziene hindernissen, dan moogt ge nog uw snelheid aanpassen.

ik vind het geldklopperrij omdat ik telkens kosten aan de bandencentrale zou moeten betalen om het wisselen van de banden uit te voeren. als ik op al mijn voertuigen nieuwe banden dien te leggen (inclusief aanhangwagens) hangt hier al gauw een kostprijsje aan vast van om en bij de vier á vijfduizend euro (inclusief banden), komt nog eens bij dat ik extra stockageruimte zou nodig hebben om ze te stockeren
Ge zoekt het wel ver, voor mij kost het welgeteld 26 €/jaar (2x 13€) om ze te laten verwisselen, zelfs de moeite niet om het zelf te doen; en een plaats voor 4 banden te stockeren is gewoon thuis.
Natuurlijk heb ik stalen velgen waar mijn winterbanden blijven opliggen, dus enkel omwisselen, niets afmonteren niets uitbalanceren.

ook irrelevant voor de bandenkeuze dan gezien we beiden onze snelheid aanpassen en dus dezelfde tijd over eenzelfde traject zouden afleggen Dat is uiteraard niet waar ik rij nog altijd aangepast veiliger als ik quasi tweemaal zo snel als jij rijdt naargelang snelheid.

Zoals je hierboven reeds verkondigt pas jij met je winterbanden ook je snelheid aan zodat het tijdverlies niet ver uiteen ligt. Pakweg dertig banden laten wisselen (en telkens met een voertuig naar de bandencentrale rijden) is ook een enorm tijdverlies, als ik dan met die winterbanden ook mijn snelheid dien aan te passen zie ik het nut niet in om die investering te maken Je sprak over één bestelwagen...

Nu spreekt u van tijdgewin terwijl u daarnet zei dat ook u uw snelheid dient aan te passen.
Logisch rij ik met aangepaste snelheid maar niet zo hinderend als jij.

Zoals ik daartnet reeds zei, een dertigtal banden laten verwissellen duurt ook heel lang, op die tijd doe ik met mijn regenbanden behoorlijk wat kilometers Bijna irrelevant, je verliest veel meer tijd door overdreven aangepast en toch nog onveilig te rijden; daarbij één ietwat serieuze helling zeggen we 5% en je hoeft maar één iemand voor je te hebben die je tot stilstand brengt, en je kunt al niet verder.

Wees zo vrij ze te noemen. de langere remafstand enz ken ik uiteraard ook maar bij aangepaste snelheid valt dit te verwaarlozen.
Als je stilstaat heb je ook geen remweg...

best grappig eigenlijk dat ik, met mijn regenbanden, al verschillende depanages uitvoerde voor mensen die geslipt waren
Best grappig dat ik al veel bestelwagens heb zien staan onderaan een helling die moesten wachten tot de sneeuw ondooit was door het zout... en ik maar wuiven bij het voorbijrijden... dáág ;-)

, of niet van een helling raakten terwijl verschillende van hen wel degelijk winterbanden hadden.
Blijkbaar weet gij maar weinig van winterbanden, blijkbaar ken je het verschil nog niet eens ?
Ermee gereden heb je alleszins nog niet anders zou je het wel weten dat ge onzin verteld.

Even wat cijfers:
http://download.autobild.de/dl/335998/2007_40052_Winterreifentest_205_55_16.pdf nog eens hieruit citeren op sneeuw:
1. Traktie of grip rechtdoor:
- ~ winterband 2400 Newton
- zomerband 592 Newton

2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,4 - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²

4. Handling Circuit
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: niet meegedaan of ver buiten tijd
(wslk de moeite niet waard, ttz een combinatie van de cijfers uit 1-2-3)

Video´s:
hoe worden winterbanden getest
http://www.youtube.com/watch?v=L3dGHPEGHgY&feature=related
winterband tegen zomerband
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
winterband tegen gansjaarband
http://www.youtube.com/watch?v=rzB7hpWhqIA&feature=related
alle soorten banden getest op ijs:
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related
vier Suv´s die naargelang soort band een stijle garageoprit nemen:
http://www.youtube.com/watch?v=pXuhfwY74b8

PeterCC
14 februari 2010, 18:56
(...)
Toch wel, uw remweg is veel langer voor onvoorziene hindernissen, dan moogt ge nog uw snelheid aanpassen.
(...)

De definitie van aangepaste snelheid kan je vinden in artikel 10 van het verkeersreglement: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien


Met zomerbanden zal je dus je snelheid meer moeten verminderen dan met winterbanden maar als je conform artikel 10 handelt is het OK.

Micele
14 februari 2010, 19:02
De definitie van aangepaste snelheid kan je vinden in artikel 10 van het verkeersreglement: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art10

Met zomerbanden zal je dus je snelheid meer moeten verminderen dan met winterbanden maar als je conform artikel 10 handelt is het OK.
OK, maar uiteraard bij dezelfde snelheid véél onveiliger, en wie gaat nu de aangepaste snelheid van de verkeersstroom hinderen ? Het enige wat overblijft is meer afstand houden, maar doen ze dat wel, hoe zit het met het ontwijken van een onvoorziene hindernis ? (kwetsbare weggebruiker)

10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
;-)

uit vorige post:
2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,4 - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²

Bvb als iemand met een zomerband op een sneeuwbedekte 70 kmh-weg, - die gaat zeker niet veel minder als 50 kmh rijden - , want bvb om even rap te remmen als een winterband bij 50 kmh zal de zomerbandrijder maar ca. 25-30 kmh mogen rijden...

btw, de top van de winterbanden zijn ondertussen zo goed geworden dat ze zelfs beter zijn als spikesbanden op ijs (zie video):

http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=7&tab=winter
Ice Traction Testing: Studded vs. Studless (01:51)
Category: Winter / Snow Tires

The Tire Rack’s team of testers review the performance of winter / snow tires on ice, comparing the control of studded tires to a new generation of studless. The results show that studless tires proved they have what it takes in the areas of acceleration, control, traction and cornering, surpassing that of studded tires.

Dit is de originele link, als ge daar op de folder bovenaan | test result video | drukt krijgt ge dezelfde bovenstaande videolink :
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94

http://www.tirerack.com/images/tires/tests/icetraction_graph2wd_studdable.gif
En die Bridgestone wordt zelfs nog overtroffen door een Continental:
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=122

PeterCC
14 februari 2010, 19:49
Wat is abnormaal traag?
Wat is de norm?
Er zijn auto's met 4*4 en weet ik wat voor banden die mij de voorbije weken voorbij zijn gegaan op plaatsen waar ik niet de minste grip had, en tot mijn verbazing in staat waren tot maneuvers die ik onder die omstandigheden als onmogelijk beschouwde.
Vormen die dan de norm?

Micele
14 februari 2010, 20:33
Wat is abnormaal traag?
Wat is de norm?

Waarom heb je het plots over "de norm"?

Ik leg toch gewoon maar uit dat elke bestuurder het zelf in de hand heeft te bepalen hoe veilig hij kan rijden, vier handoppervlaktes rubber is het enige contact van een auto met de weg, dat bepaald evenzo "de gladheid", evenzo is het met aangepast schoeisel op gladde voetpaden; waarom wil jan/mia modaal dan niet een kleinigheid investeren in algemene (verkeers)veiligheid ?
Waarom wentelen vele bestuurders hun schuld af op het weer, de strooidienst, de weerman die het niet gezegd heeft.. enz... wat niemand in de hand heeft... :roll:
starttopic:
Rijen of glijen?
--------------------------------------------------------------------------Duizenden gewonden door gladheid AMSTERDAM -
In de periode van 16 december tot 15 januari hebben 17.000 mensen zich gemeld bij de eerste hulp van een ziekenhuis omdat zij door gladheid ten val waren gekomen. Bij 16 procent was het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk was. De totale directe medische kosten van deze glijpartijen zijn 38 miljoen euro.

Er zijn auto's met 4*4 en weet ik wat voor banden die mij de voorbije weken voorbij zijn gegaan op plaatsen waar ik niet de minste grip had, en tot mijn verbazing in staat waren tot maneuvers die ik onder die omstandigheden als onmogelijk beschouwde.
Vormen die dan de norm?
Waarom ga jij daarvoor naar uitzonderingen, die sowieso ook niet de norm zijn :
4 x 4 heeft enkel een voordeel bij tractie, eerder integendeel bij zijdelingse grip (hoger zwaartepunt); integendeel bij remafstand, handling, baanligging (zwaarder, en ... ); natuurlijk wel bij tractie... als die dan ook nog met winterbanden rijden is hun stijgingspercentage nog eens navenant hoger, daarbij zijn er 4x4 met sperdifferentialen tot 100 %...

Er zijn ook gewone auto´s met vierwielaandrijving, maar zijt maar zeker dat die met zomerbanden ook niet ver komen bergop als een 4x2 met winterband, de tractie van een winterband is nu eenmaal 4x maal hoger, daarbij blijft de zijdelingse grip van een zomerband maar de helft, en de remweg ca. 135% slechter bij 50 kmh, 4x4 speelt daar geen rol (ik val in herhaling)

De norm in de winter zijn gewoon aangepaste *winter-banden (voertuig irrelevant), meer hoeft dat niet te zijn; evenzo dat men met aangepaste zomer(regen)-banden rijdt in de andere seizoenen met een minimum aan profiel voor de waterafvoer. * Nederlanders noemen het ook koudweer-banden ;-)

Waarom denk je dat Duitsland quasi winterbandenplicht ingevoerd heeft ?
Volg de ongeval- en verkeersdodencijfers maar eens sinds de invoering (winter 2006/2007), na een gewenningsperiode voor ca. de helft van de bestuurders wordt D er alleen maar verkeersveiliger op.

Enkele Bundesländer zijn al verkeersveiliger als Nederland, het dichterbevolkte Nordrhein-Westfalen -ondanks hogere gemiddelde gereden snelheden- is al vele jaren verkeersveiliger, het heuvelachtigere Saarland (even dichtbevolkt als NL) is ondertussen ook veiliger als Nederland (verkeersdoden/inwoners)
(cijfers 2008: NRW 38/milj , Saarland 41/milj , Nederland 45/milj inw.)

Quicksel
28 februari 2010, 15:04
Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.

Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen.

Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk.

Inderdaad, die automobilisten mochten ze gerust hun rijbewijs intrekken!

Quicksel
28 februari 2010, 15:19
Zoals ik reeds zei twijfel ik er niet aan dat ze ten opzichte van zomerbanden efficienter zijn bij koude temperaturen doch zou ik het geldklopperij vinden als dit verplicht zou worden.
ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad.
ik heb uiteraard ook wel eens geschoven doch kan je dit perfect gecontroleerd doen en er zo zelfs uw voordeel uit halen.
de meeste kilometers doe ik met mijn bestelwagens die een continu gewicht van minstens 3200 kg heeft (zonder mijn aanhangwagen gerekend), een groter risico op schuiven wegens de belasting doch zoals reeds vermeld, nog steeds ongevalvrij.

ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn, ik wou zeker niet stellen dat het geen verschil maakt.

En zoutstrooien * volonté zelfs bij 3°C en meer, dat het dik ligt dat niet om aan te zien... Dat kan wel, onze wegenbelasting moet ergens voor dienen, nietwaar? Een grote verspilling en dan nog propageren dat het zout op is terwijl je op nog geen 10 km rijden 3 strooiwagens, enz. tegenkomt.
Ze zouden beter die honderden duizend euro besteden aan duurzame en degelijke wegenbouw. Rotondes legt men zo aan dat een hoge vrachtwagen dreigt om te kiepen, men zou zelfs stilstaand beginnen te glijden als men niet oplet...

Quicksel
28 februari 2010, 15:35
Het zou ook kunnen liggen aan de wegkwaliteit en slecht verwaarloosd onderhoud ervan. Debat nu aant kijke op VRT1.
Belziek staat beroemd om zijn wegkwaliteit.

Wegkwaliteit... het lijkt er op dat wegenaanleg en wegenherstellingen de favoriete nationale sporten 8-) zijn! En om dit te bevestigen kan men beter wat zout teveel strooien, tot vernieling toe liefst. Zodat achteraf een veelvoud van normaal benodigde tijd in herstellingen en aanleg kan gestoken worden. En als dat niet volstaat worden ze maar voor een levensduur voor hooguit 6 maanden verzekerd...

De wegenbouw is nu eenmaal een zwaar gesubsidieerde winstgevende industrie in dit land.

PeterCC
28 februari 2010, 22:23
Waarom heb je het plots over "de norm"?

(...)

Omdat jij verwijst naar abnormaal traag rijgedrag. Dat vereist een norm. ik begrijp uit jouw reacties dat jij het rijgedrag met winterbanden tot norm stelt.

PeterCC
28 februari 2010, 22:24
(...)
De wegenbouw is nu eenmaal een zwaar gesubsidieerde winstgevende industrie in dit land.

Is dat zo?