PDA

View Full Version : Toyota roept 4,5 Mio wagens terug


Descartes Jr
4 februari 2010, 14:14
Toyota doet zijn klanten beklemmen :
er is een zwaar probleem met de remmen !
Rij naar je dealer
met je tweewieler
of kom tot rust bij engelenstemmen ...

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/562520-2324fa0d8c03e65ea5cada5c45524e5b.jpg

Okee. Okee. Okee. O.... euh .... (http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid899833/toyota-chauffeurs-zijn-ongerust-2.aspx)

Micele
4 februari 2010, 15:48
Toyota doet zijn klanten beklemmen :
er is een zwaar probleem met de remmen !
Rij naar je dealer
met je tweewieler
of kom tot rust bij engelenstemmen ...

http://blogimages.seniorennet.be/dagverse_limericks/562520-2324fa0d8c03e65ea5cada5c45524e5b.jpg

Okee. Okee. Okee. O.... euh .... (http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid899833/toyota-chauffeurs-zijn-ongerust-2.aspx)
Ach, de media... precies dat zoiets nog nooit voorgekomen is (bij andere merken).
Ik vind zo een snelle preventieve aktie eerder zeer positief.
http://nl.toyota.be/about/news_and_events/terugroepcampagne0102.aspx

Descartes Jr
4 februari 2010, 17:56
Ik vind zo een snelle preventieve aktie eerder zeer positief.
Dat is het ook. Reden te meer om het ten allen kanten onder de aandacht te brengen.

Het moet me wel van het hart dat de concurrentiële wedloop constructeurs ertoe dwingt iets té snel met nieuwe (en goedkopere) alternatieven op de markt te komen welke onvoldoende werden uitgetest : de klant speelt dus proefkonijn.

En het aantal 'terugroepingen' stijgt van jaar tot jaar. Bij alle merken.

brother paul
4 februari 2010, 18:27
Dat de grootste autoconstructeur van de wereld, zijn verantwoordelijkheid maar zo schoorvoetend pakt, nadat eenhele delegatie amerikaanse ambtenaren hen gewezen hebben op hun verantwoordelijkheden.., heb ik toch wel even mijn bedenkingen bij ??? Hoe kan dat nu...

Eigenzinnig
4 februari 2010, 18:31
Het moet me wel van het hart dat de concurrentiële wedloop constructeurs ertoe dwingt iets té snel met nieuwe (en goedkopere) alternatieven op de markt te komen welke onvoldoende werden uitgetest : de klant speelt dus proefkonijn.

En het aantal 'terugroepingen' stijgt van jaar tot jaar. Bij alle merken.
Nooit een model kopen dat nog geen jaar op de markt is..

NoTuma
4 februari 2010, 18:59
zo'n snelle actie zou ik het niet durven noemen, het gaat tenslotte over auto's geproduceerd sinds 2005...

Toyota had vorig jaar in de Verenigde Staten reeds een terugroep-actie gedaan voor dezelfde reden, toen zeiden ze dat het aan de vloermatten lag en raadde de mensen aan om de matten in de koffer te leggen, tot er een gezin ongewild een meer inreed, gevolg: heel het gezin verdronken terwijl de matten netjes in de koffer lagen...

betreft deze Toyota modellen:
Aygo (Feb 2005 – Aug 2009)

iQ (Nov 2008 – Nov 2009)
Yaris (Nov 2005 – Sep 2009)
Auris (Oct 2006 – 5 Jan 2010)

Corolla (Oct 2006 – Dec 2009)
Verso (Feb 2009 – 5 Jan 2010)

Avensis (Nov 2008 – Dec 2009)
RAV4 (Nov 2005 – Nov 2009)
Highlander (2010)
Tundra (2007-2010)
Sequoia (2008-2010)
Eveneens de Pontiac Vibe, Peugeot 1007 en Citroen C1

Nu duiken er ook problemen op met de rempedaal van de Toyota Prius...

8 miljoen wagens reeds, de Prius wordt (nog) niet teruggeroepen...

http://www.topgear.com/uk/car-news/toyota-recall-2010-02-01
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Economie/article/detail/1063021/2010/02/04/Toyota-verhoogt-winstprognose-ondanks-terugroepactie.dhtml

Voor een merk dat zich graag het meest betrouwbare en veiligste automerk noemt is dit een serieuze blaam...

VS overwegen boete voor Toyota
De Amerikaanse minister van Transport, Ray Lahood, verklaarde dat Toyota pas is overgegaan tot het terugroepen van auto's na druk van de Amerikaanse regering. ,,Nu handelt Toyota verantwoordelijk, maar het heeft helaas veel inspanning gekost om zover te komen'', aldus de minister. Ambtenaren van het ministerie zijn in december naar Japan gevlogen om de leiding van Toyota op zijn wettelijke verplichtingen te wijzen, stelde Lahood.
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1062479/2010/02/03/VS-overwegen-boete-voor-Toyota.dhtml

Eigenzinnig
4 februari 2010, 19:34
Is altijd zo geweest..
Ik kan me de naam van de film niet meer herinneren, maar cijferaars doen altijd de afweging..kosten terugroepen versus imagoschade/proceskosten..het hoogste cijfer bepaalt de politiek...
http://en.wikipedia.org/wiki/Firestone_and_Ford_tire_controversy

Jazeker
4 februari 2010, 20:42
Is altijd zo geweest..
Ik kan me de naam van de film niet meer herinneren, maar cijferaars doen altijd de afweging..kosten terugroepen versus imagoschade/proceskosten..het hoogste cijfer bepaalt de politiek...
http://en.wikipedia.org/wiki/Firestone_and_Ford_tire_controversy

Denk je niet dat je met "die film" eerder doelt op het verhaal rond de Ford Pinto (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto)? Dat zou dan de film "Class Action" zijn dat met wat fictie erbij daargelaten, sterk analoog is aan wat Ford toen heeft uitgestoken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Class_Action_%28film%29

Te vinden als case study in zowat elke beginnerscursus omtrent ethiek.

Eigenzinnig
4 februari 2010, 21:00
Denk je niet dat je met "die film" eerder doelt op het verhaal rond de Ford Pinto (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto)? Dat zou dan de film "Class Action" zijn dat met wat fictie erbij daargelaten, sterk analoog is aan wat Ford toen heeft uitgestoken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Class_Action_%28film%29

Te vinden als case study in zowat elke beginnerscursus omtrent ethiek.
dat was het..thanks..:-D

Micele
4 februari 2010, 22:35
zo'n snelle actie zou ik het niet durven noemen, het gaat tenslotte over auto's geproduceerd sinds 2005...

Dat wilt natuurlijk niets zeggen het probleem kan pas optreden na 3-4 jaar... of naargelang gebruik na 100.000 km ofzo...

Dus "proefkonijn" gaat dan ook niet echt op..., waar ik wel kan volgen is dat altijd maar meer goedkoper materiaal geprobeerd wordt, waar men het niet kan zien of wat men niet hoort of voelt, dat wilt daarom nog niet zeggen dat zo´n materiaal persé slechter is, het kan ook aan de constructie liggen, ttz gewoon een andere manier iets sneller op de band te kunnen monteren.

En 26 auto´s op 1,8 miljoen in Europa hebben daar ondertussen een probleem mee gehad... als we dat toch willen geloven:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid899833/toyota-chauffeurs-zijn-ongerust-2.aspx

...

"Ik heb die mensen meteen gerustgesteld. Er is eigenlijk niets aan de hand. Er is in ons land nog geen enkel defect vastgesteld, en in heel Europa maar 26 op een totaal van 1,8 miljoen wagens. Alle betrokken chauffeurs krijgen de komende weken een brief van de importeur en mogen zich daarmee bij ons aanbieden voor een gratis vervanging van een sensor. Wie echt niet kan wachten, mag nu al komen en dan kijken we zelf het gaspedaal na. Maar dat gaat bij een defect geleidelijk achteruit, dat voel je vanzelf."

Edit: het gaat blijkaar om een electrisch gaspedaal met potentiometers (variabele weerstanden) waar een electrisch signaal afgenomen wordt, het systeem zal wel niet vocht- of stofdicht zijn (mss oxidatie), daardoor treden er storingen op. Mss dat een goede contactspray (contact 60) al helpt ik weet het niet.

Hier een pdf voor eventuele zelfreparatie:
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/DAS_Accel_pedal_renovation.pdf

Micele
4 februari 2010, 23:06
Ow, de Prius staat niet op het lijstje... :oops:

NoTuma
4 februari 2010, 23:38
Dat wilt natuurlijk niets zeggen het probleem kan pas optreden na 3-4 jaar... of naargelang gebruik na 100.000 km ofzo...

Dus "proefkonijn" gaat dan ook niet echt op..., waar ik wel kan volgen is dat altijd maar meer goedkoper materiaal geprobeerd wordt, waar men het niet kan zien of wat men niet hoort of voelt, dat wilt daarom nog niet zeggen dat zo´n materiaal persé slechter is, het kan ook aan de constructie liggen, ttz gewoon een andere manier iets sneller op de band te kunnen monteren.

En 26 auto´s op 1,8 miljoen in Europa hebben daar ondertussen een probleem mee gehad... als we dat toch willen geloven:


ik vind 26 bekende gevallen op 1.8 miljoen niet zo weinig hoor, had je met de lotto maar zoveel kansen...


Sinds 2001 zijn er al klachten met onbedoelde acceleraties in Toyota's, 26 klachten in 2001, 132 klachten in 2002....
Reeds 19 doden met als oorzaak een ongewilde acceleratie in Toyota's vergeleken met 11 doden bij alle andere automerken samen...

De Los Angeles Times claimt dat Toyota al duizenden klachten verdoezeld heeft...

De geschiedenis van de huidige recall kun je hier lezen, begint vanaf 28 augustus met de dood van een politie-agent en zijn gezin...
http://www.motortrend.com/features/auto_news/2010/112_1001_toyota_recall_crisis/october.html

Micele
5 februari 2010, 00:30
ik vind 26 bekende gevallen op 1.8 miljoen niet zo weinig hoor, had je met de lotto maar zoveel kansen...


Sinds 2001 zijn er al klachten met onbedoelde acceleraties in Toyota's, 26 klachten in 2001, 132 klachten in 2002....
Reeds 19 doden met als oorzaak een ongewilde acceleratie in Toyota's vergeleken met 11 doden bij alle andere automerken samen...

De Los Angeles Times claimt dat Toyota al duizenden klachten verdoezeld heeft...

De geschiedenis van de huidige recall kun je hier lezen, begint vanaf 28 augustus met de dood van een politie-agent en zijn gezin...
http://www.motortrend.com/features/auto_news/2010/112_1001_toyota_recall_crisis/october.html
Interessant.

Hier wiki nog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Product_recall

Micele
5 februari 2010, 00:49
Vervolg, overzicht alle Automotive recalls:
http://www.recallowl.com/Vehicle+Recalls/Automotive

o.a Toyota Prius, lijkt (bijna) up to date:
Below is a list of the years associated with the Toyota Prius Recalls in our database. Upon making your selection you will be brought to a page with the specific recalls.

2009 2008 2007
2006 2005 2004
2002 2001

October 6th, 2009
Recalled Component VEHICLE SPEED CONTROL:ACCELERATOR PEDAL
Recall Date October 6th, 2009
Units Effected 4,260,319

Dat allerlaatste... feb 2010 ?, met de remmen staat er nog niet bij.

Per land, per automodel:
http://www.recallowl.com/interesting_stats.php

F.Lurk
5 februari 2010, 06:48
Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Henri1
5 februari 2010, 08:28
Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Bent U misschien Toyota concessiehouder ?

brother paul
5 februari 2010, 08:54
Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Als ik de afwerking bekijk, val ik altijd achterover dat mensen daar geld willen voor geven ? maar enfin we vergapen ons niet aan het uiterluik.

bijna alles in plastiek, tot daar kunstof is blijkbaar gemakkelijker en goedkoper en lichter in de productie , maar dat laat natuurlijk zijn sporen na in de kwaliteit. Plastiek breekt wel iets gemakkelijker hé.

Nu wat mij steevast opvalt is dat de carossier van Japanners zo flinterdun is. De wet houdt zich niet bezig met bepaalde stevigheden voor te schrijven, maar het is zeker een vaststaand feit, dat voor toyota bumpers eerder cosmetisch er aanhangen dan echt om schokken op te vangen. Dat de volledige auto een soort kreukelzone is, eerder dan een kooi rond de passagier etc. Nu we kunnen moeilijk kritiek geven daarop, in die zin toyota toch wel marktleider is geworden, en dit met eigenlijk maar 1 merk, terwijl GM daar maar blijft staan dankzij oneindige overnames van concurrenten...

alles wordt meer en meer electronisch. Waarom de mens zo droomt om alles electronisch te hebben weet ik niet, vooral als je rekening houdt met de ambetante eigenschap dat electronica iets binairs heeft (het werkt of het werkt niet) en electronica heeft electriciteit nodig... Dus die pedalen hebben zowat dezelfde ziektes als PC's die freezen of bevriezen zoals we dat in de jaren'90 beleefden.

guido 007
5 februari 2010, 12:18
Dat wilt natuurlijk niets zeggen het probleem kan pas optreden na 3-4 jaar... of naargelang gebruik na 100.000 km ofzo...

Dus "proefkonijn" gaat dan ook niet echt op..., waar ik wel kan volgen is dat altijd maar meer goedkoper materiaal geprobeerd wordt, waar men het niet kan zien of wat men niet hoort of voelt, dat wilt daarom nog niet zeggen dat zo´n materiaal persé slechter is, het kan ook aan de constructie liggen, ttz gewoon een andere manier iets sneller op de band te kunnen monteren.

En 26 auto´s op 1,8 miljoen in Europa hebben daar ondertussen een probleem mee gehad... als we dat toch willen geloven:



Edit: het gaat blijkaar om een electrisch gaspedaal met potentiometers (variabele weerstanden) waar een electrisch signaal afgenomen wordt, het systeem zal wel niet vocht- of stofdicht zijn (mss oxidatie), daardoor treden er storingen op. Mss dat een goede contactspray (contact 60) al helpt ik weet het niet.

Hier een pdf voor eventuele zelfreparatie:
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/DAS_Accel_pedal_renovation.pdf


Een autoconstructeur gebruikt simulatietesten om de levensduur van bepaalde onderdelen uit te testen.

Bij Ford Genk worden wielen onder extreme belastingen getest. De wielen worden getest tot ze stuk zijn. Aan de hand van de behaalde resultaten kunnen ze berekenen hoeveel jaar zo'n wiel meegaat (in normale omstandigheden).
Daarbuiten worden wielen onder auto's in Lommel geplaatst, waar ze op extreem slecht wegdek moeten rijden (zoiets als de Belgische autostrades :lol:).


Ik denk eerlijk gezegd dat de problemen met het gaspedaal door zo'n test (als ze al bestaat voor een gaspedaal) moeiteloos door de test zou geraken.

guido 007
5 februari 2010, 12:25
Als ik de afwerking bekijk, val ik altijd achterover dat mensen daar geld willen voor geven ? maar enfin we vergapen ons niet aan het uiterluik.

bijna alles in plastiek, tot daar kunstof is blijkbaar gemakkelijker en goedkoper en lichter in de productie , maar dat laat natuurlijk zijn sporen na in de kwaliteit. Plastiek breekt wel iets gemakkelijker hé.

Nu wat mij steevast opvalt is dat de carossier van Japanners zo flinterdun is. De wet houdt zich niet bezig met bepaalde stevigheden voor te schrijven, maar het is zeker een vaststaand feit, dat voor toyota bumpers eerder cosmetisch er aanhangen dan echt om schokken op te vangen. Dat de volledige auto een soort kreukelzone is, eerder dan een kooi rond de passagier etc. Nu we kunnen moeilijk kritiek geven daarop, in die zin toyota toch wel marktleider is geworden, en dit met eigenlijk maar 1 merk, terwijl GM daar maar blijft staan dankzij oneindige overnames van concurrenten...

alles wordt meer en meer electronisch. Waarom de mens zo droomt om alles electronisch te hebben weet ik niet, vooral als je rekening houdt met de ambetante eigenschap dat electronica iets binairs heeft (het werkt of het werkt niet) en electronica heeft electriciteit nodig... Dus die pedalen hebben zowat dezelfde ziektes als PC's die freezen of bevriezen zoals we dat in de jaren'90 beleefden.


Voor zover ik me kan herinneren uit de tijd dat ik nog in de carrosseriebouw zat, moeten er in de auto kreukzones zijn, liefst in het motorruim en in de kofferbak. De passagiersruimte zou verstevigd moeten zijn zodat er een soort kooi ontstaat.

Natuurlijk speelt het gewicht een grote rol, hoe minder gewicht hoe mindere CO² uitstoot, de keerzijde van de medaille is natuurlijk dat ook de stevigheid moet inboeten.

Wat de bumper betreft, hier moet rekening gehouden worden met het aanrijden van voetgangers en fietsers. Een zachtere bumper kan de schade aan mensen beperken, het zal aan de andere kan zijn eigenlijke functie, zijnde de carrosserie beschermen, minder invullen.


Het verhaal van de spuitbus ipv een reservewiel is ook enkel en alleen maar om gewicht te besparen.

kelt
5 februari 2010, 18:08
Hoeveel Toyota's zouden er eigenlijk nog in Japan gebouwd worden? ;-)

Gun
6 februari 2010, 14:18
Dat de grootste autoconstructeur van de wereld, zijn verantwoordelijkheid maar zo schoorvoetend pakt, nadat eenhele delegatie amerikaanse ambtenaren hen gewezen hebben op hun verantwoordelijkheden.., heb ik toch wel even mijn bedenkingen bij ??? Hoe kan dat nu...

Juist ... Amerikaans
Juist ... Ambtenaren

Descartes Jr
10 februari 2010, 12:23
Honda roept ook 600.000 wagens terug (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF10022010_001)

brother paul
10 februari 2010, 13:46
Honda roept ook 600.000 wagens terug (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF10022010_001)

als't crisis is, hebben ze eens tijd om al hun productiefouten op te lossen blijkbaar.

Herr Flick
10 februari 2010, 13:47
als't crisis is, hebben ze eens tijd om al hun productiefouten op te lossen blijkbaar.

Dat gaat hun wel een massa geld kosten, ...

brother paul
10 februari 2010, 13:48
Dat gaat hun wel een massa geld kosten, ...

Tis goed voor hun imago, dus niet veel zorgen rond maken, keiharde marketing is dat

guido 007
10 februari 2010, 18:27
Tis goed voor hun imago, dus niet veel zorgen rond maken, keiharde marketing is dat

Ik geloof niet dat dit goed is voor het imago.
Er zijn doden gevallen dus ......

PeterCC
14 februari 2010, 18:32
Ik geloof niet dat dit goed is voor het imago.
Er zijn doden gevallen dus ......

Bij uitstek voor Toyota is het niet goed, omdat Toyota zich juist profileert met betrouwbaarheid als het belangrijkste argument om klanten te overtuigen.
Als dat imago een deuk krijgt zal dat gevolgen hebben.
Maar dit incident zal ook wel weer overwaaien.

guido 007
15 februari 2010, 07:36
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
Tis goed voor hun imago, dus niet veel zorgen rond maken, keiharde marketing is dat

Ik reageerde hier op.

Dus het is niet goed voor hun imago.
En met hun bedoel ik Toyota.
Bij uitstek voor Toyota is het niet goed, omdat Toyota zich juist profileert met betrouwbaarheid als het belangrijkste argument om klanten te overtuigen.
Als dat imago een deuk krijgt zal dat gevolgen hebben.
Maar dit incident zal ook wel weer overwaaien.








Oorspronkelijk geplaatst door guido 007
Ik geloof niet dat dit goed is voor het imago.
Er zijn doden gevallen dus ......

hurricane
15 februari 2010, 09:43
Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Kan ik alleen maar beamen.
Twee Celica's en een Carina versleten. Rij nu met een Corolla 4D4 en een Hiace.
Heb nog nooit langs de kant gestaan of een wagen niet kunnen starten. Zelfs niet in de meest barre weersomstandigheden.
Een fout aan je gaspedaal zou je toch snel moeten ontdekken, denk ik.
Overigens zijn het weer Amerikanen die dan niet verder doordenken en gewoon het contact van de motor af zetten.

Herr Flick
15 februari 2010, 10:29
Tis goed voor hun imago, dus niet veel zorgen rond maken, keiharde marketing is dat

Iemand die dat nuchter bekijkt zegt inderdaad, ja die firma geeft om zijn product en zijn klant, dus ja, goed voor hun imago.

Iemand die dat anders bekijkt, zegt "ziede wel met hun goedkope aziatische bazaar... " Nu moet je mij niet overtuigen van de kwaliteit van Toyota of Honda, (alhoewel ik ook met een Europeaan rij) maar niet iedereen denkt er zo over. Je kan hetzelfde euvel ook tegenkomen bij Europese of Amerikaanse wagens, elke producent die plastieken brol of voor de goeiekoop ergens 5 cent wil besparen, of geen tijd heeft om bepaalde zaken degelijk te testen loopt het risico dergelijke dingen op de markt te brengen.

In elk geval is dit toch wel een heel dure campagne, ... duizenden auto`s die binnen moeten, om een onderdeel te gaan vervangen, reken nog maar een werkuur, en ge valt al op uw gat van het astronomische bedrag dat hiermee gemoeid is.

Herr Flick
15 februari 2010, 10:48
Kan ik alleen maar beamen.
Twee Celica's en een Carina versleten. Rij nu met een Corolla 4D4 en een Hiace.
Heb nog nooit langs de kant gestaan of een wagen niet kunnen starten. Zelfs niet in de meest barre weersomstandigheden.
Een fout aan je gaspedaal zou je toch snel moeten ontdekken, denk ik.
Overigens zijn het weer Amerikanen die dan niet verder doordenken en gewoon het contact van de motor af zetten.

Bij een normaal europees model zou je in geval van een versnellende wagen door een vast zittend gaspedaal die auto inderdaad perfect kunnen afremmen.

Uw contact afgooien mag je echter niet zomaar doen, ge zet uw stuurslot op en ge sluit al uw andere systemen (remmen) ook af.

Het enige wat ge moet doen is uwen auto in neutraal smijten en beginnen remmen. eventueel in een lagere versnelling zetten om sneller te remmen, ook al blaast ge op dat moment uwe motor op, dat zal het minst van uw zorgen zijn op dat moment.

Het is natuurlijk iets anders als ge op dat moment juist in een bocht zit, of aan het remmen bent voor iets. dus ambriage indrukken (koppeling van de motor valt weg) en remmen, probleem opgelost.

Bij een automaat ligt dat natuurlijk anders, die kan je niet zomaar altijd in neutraal of park duwen als ge aan het rijden zijt. Neutraal zo in principe moeten kunnen maar ik vraag me af of dat gaat als ge boven een bepaalde maximum snelheid zit. En zelf mocht het kunnen, zijn automaten in manuele bediening altijd trager dan een echte manuele bak. Zelf moderne automaten (of ge moet zo een nieuwe bak van audi of bmw hebben) reageren een fractie van een seconde later dan een manueel commando. Heb het een jaar of 2 geleden met een grand cherokee 14 dagen door de brousse gecrost en het is heel comfortabel maar als ge die onderliggende versnelling nodig hebt voor wat extra punch of om te remmen, komt die altijd net iets later als dat je ze effectief nodig hebt.


Op een gegeven moment merk ik in Zwitserland, dat mijn remmen gewoon bijna niet meer werken, (remschijven zelf versleten, blijkbaar kan da ook.) op ne zondag, dus naar een garage, geraken, vergeet dat maar, wel gewoon naar huis gereden, door de alpen, met zo goed als geen freins, dat is perfect te doen als ge afstand houd, niet te snel rijdt en ge weet hoe ge op uwe motor moet remmen. De maandag daarop natuurlijk direct naar garage.

NoTuma
15 februari 2010, 12:15
Overigens zijn het weer Amerikanen die dan niet verder doordenken en gewoon het contact van de motor af zetten.
De Nieuwere Amerikaanse modellen hebben geen contact-slot maar een start-stop knop, dit was het geval bij dat gezin die een meer ingereden is...
Al rijdend moet je die knop 3 seconden ingedrukt houden alvorens de motor afslaat, je moet dit wel weten natuurlijk, en op zo momenten... :?

guido 007
15 februari 2010, 18:42
De Nieuwere Amerikaanse modellen hebben geen contact-slot maar een start-stop knop, dit was het geval bij dat gezin die een meer ingereden is...
Al rijdend moet je die knop 3 seconden ingedrukt houden alvorens de motor afslaat, je moet dit wel weten natuurlijk, en op zo momenten... :?

en op zo'n momenten........


.................druk je de koppeling in.

NoTuma
15 februari 2010, 19:59
en op zo'n momenten........


.................druk je de koppeling in.
in een automaat...:-D

Derk de Tweede
16 februari 2010, 22:57
Volkswagen roep alle Golfs uit 1975 terug. Het slot van het dashboardkastje kan haperen.
Er ligt een nieuw slotje klaar bij de dealers.

Dit was een meesterlijke reclamestunt van VW, nav de Opel advertenties.
Overgens waren de eerste Golfs uit 1974 gemaakt van recyclingstaal, ze rotte net zo hard als de Lada's en de Franse bakken.

F.Lurk
20 februari 2010, 17:43
Bij een normaal europees model zou je in geval van een versnellende wagen door een vast zittend gaspedaal die auto inderdaad perfect kunnen afremmen.

Uw contact afgooien mag je echter niet zomaar doen, ge zet uw stuurslot op en ge sluit al uw andere systemen (remmen) ook af.

Het enige wat ge moet doen is uwen auto in neutraal smijten en beginnen remmen. eventueel in een lagere versnelling zetten om sneller te remmen, ook al blaast ge op dat moment uwe motor op, dat zal het minst van uw zorgen zijn op dat moment.

Het is natuurlijk iets anders als ge op dat moment juist in een bocht zit, of aan het remmen bent voor iets. dus ambriage indrukken (koppeling van de motor valt weg) en remmen, probleem opgelost.

Bij een automaat ligt dat natuurlijk anders, die kan je niet zomaar altijd in neutraal of park duwen als ge aan het rijden zijt. Neutraal zo in principe moeten kunnen maar ik vraag me af of dat gaat als ge boven een bepaalde maximum snelheid zit. En zelf mocht het kunnen, zijn automaten in manuele bediening altijd trager dan een echte manuele bak. Zelf moderne automaten (of ge moet zo een nieuwe bak van audi of bmw hebben) reageren een fractie van een seconde later dan een manueel commando. Heb het een jaar of 2 geleden met een grand cherokee 14 dagen door de brousse gecrost en het is heel comfortabel maar als ge die onderliggende versnelling nodig hebt voor wat extra punch of om te remmen, komt die altijd net iets later als dat je ze effectief nodig hebt.


Op een gegeven moment merk ik in Zwitserland, dat mijn remmen gewoon bijna niet meer werken, (remschijven zelf versleten, blijkbaar kan da ook.) op ne zondag, dus naar een garage, geraken, vergeet dat maar, wel gewoon naar huis gereden, door de alpen, met zo goed als geen freins, dat is perfect te doen als ge afstand houd, niet te snel rijdt en ge weet hoe ge op uwe motor moet remmen. De maandag daarop natuurlijk direct naar garage.

M'n ouders en m'n schoonbroer (allen ook Toyota-rijders zoals ik) hebben het nagevraagd in de garage, en in beide gevallen kregen ze als antwoord: motor afleggen.

F.Lurk
20 februari 2010, 17:45
Bent U misschien Toyota concessiehouder ?

Neen, stoort het jou misschien?

F.Lurk
20 februari 2010, 17:53
Als ik de afwerking bekijk, val ik altijd achterover dat mensen daar geld willen voor geven ? maar enfin we vergapen ons niet aan het uiterluik.
Tja, er zijn inderdaad mensen die voor een auto kijken naar het uiterlijk en dan op technisch-mechanisch en electronisch gebdie met regelrechte brol opgezadeld zitten. Alfa-rijders kunnen erover meevertellen.


bijna alles in plastiek, tot daar kunstof is blijkbaar gemakkelijker en goedkoper en lichter in de productie , maar dat laat natuurlijk zijn sporen na in de kwaliteit. Plastiek breekt wel iets gemakkelijker hé.
Zowat alle merken gebruiken nu veel kunststoffen bij de productie van auto's. Vertel eens iets nieuws.


Nu wat mij steevast opvalt is dat de carossier van Japanners zo flinterdun is.
Dikke vette leugen!!! Ik heb op vakantie ooit met een Chevroletje Matiz gereden, dat is pas dun! Of de carosserie van peugeot en renault dan... De carosserie van Toyota is stevig zonder meer.

dat voor toyota bumpers eerder cosmetisch er aanhangen dan echt om schokken op te vangen.
De meeste merken hebben geen umpers meer zoals in de jaren '70 en '80 maar hebben die verwerkt in het geheel van de auto. wat telt is wat achter de bumpers zit, en dat is bij Toyota STEVIG koetswerk.



alles wordt meer en meer electronisch. Waarom de mens zo droomt om alles electronisch te hebben weet ik niet, vooral als je rekening houdt met de ambetante eigenschap dat electronica iets binairs heeft (het werkt of het werkt niet) en electronica heeft electriciteit nodig... Dus die pedalen hebben zowat dezelfde ziektes als PC's die freezen of bevriezen zoals we dat in de jaren'90 beleefden.

Tja, de electronica bij Toyota is voortreffelijk om niet te zeggen uitmuntend. Dat kan van nogal wat andere merken niet gezegd worden.

Ik heb ooit met de brol-merken VW en BMW gereden, dat komt nooit ofte nimmer nog in mijn garage. M'n onderhoudsrekeningen zijn p-a-k-k-e-n lager. geen enkel Amerikaans of Europees merk kan trouwens een garantie van 5 jaar en meer (7 voor KIA) leveren. Omdat ze het technisch niet aankunnen.

kelt
21 februari 2010, 14:57
Ik maak me er zorgen over dat mijn Seat nog niet binnengeroepen is.Dit is heel slecht voor het kwaliteitsimago van de "Spaanse Manufactuur van Toeristische Automobielen. :-(

Descartes Jr
21 februari 2010, 15:12
Ik maak me er zorgen over dat mijn Seat nog niet binnengeroepen is.Dit is heel slecht voor het kwaliteitsimago van de "Spaanse Manufactuur van Toeristische Automobielen. :-(
laat dat effe aan de Amerikanen weten en dat komt in orde ... ;-)

PeterCC
21 februari 2010, 23:59
(...)
Tja, de electronica bij Toyota is voortreffelijk om niet te zeggen uitmuntend. Dat kan van nogal wat andere merken niet gezegd worden.
(...)


De politiek van Toyota was altijd om alleen gebruik te maken van uitontwikkelde en al bewezen techniek. Met zo een politiek loop je wel altijd minstens 1 generatie achter. Zo liepen ze bijvoorbeeld jaren achter op het gebied van diesels met directe injectie, nochtans cruciaal voor de Europese markt. Hun producten konden absoluut niet op tegen de Europese concurrentie.
Het lijkt me dat ze die politiek hebben gewijzigd. De consequentie is dat je dan het risico loopt dat er wel eens iets fout kan gaan. En dat is nu gebeurd.
Maar omdat ze dat niet gewoon zijn hebben ze daar hun organisatie niet op ingericht en daarom hebben ze te laat actie ondernomen.
Ze betalen leergeld.
Hopelijk hebben ze de volgende keer hun les geleerd.