PDA

View Full Version : Agressie bij De Lijn fors gestegen


Tick
7 februari 2010, 10:04
In de eerste helft van 2009 zijn al bijna evenveel gevallen van agressie gebeurd op bussen en trams van De Lijn dan in het volledig jaar 2008. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

In totaal werden van januari tot juni 2009 bijna 1.300 incidenten geregistreerd. In het hele jaar daarvoor waren er ruim 1.600 meldingen. Vooral in West-Vlaanderen en Limburg was de stijging opvallend.

Het grootste probleem blijft de verbale agressie tegen chauffeurs en passagiers, gevolgd door fysieke agressie.

Volgens De Lijn is de stijging een gevolg van een nieuwe richtlijn aan de chauffeurs om elk incident te melden.

Deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/100207_Delijn)

Tick
7 februari 2010, 10:07
Ik neem regelmatig de bus hier (lees bijna dagelijks) en ik denk dat merendeel van de agressiegevallen nog niet geregistreerd wordt om eerlijk te zijn. Bijna iedere rit zijn er verbale opmerkingen naar de chauffeur of naar andere passagiers. Bedreigingen zijn schering en inslag.
Gelukkig is er dit jaar nog geen vechtpartij in de bus geweest.

Jaani_Dushman
7 februari 2010, 11:39
Gaan ze nu eindelijk inzien dat hun maatregel om iedereen vooraan te laten instappen niet gewerkt heeft?

kiko
7 februari 2010, 19:21
Gaan ze nu eindelijk inzien dat hun maatregel om iedereen vooraan te laten instappen niet gewerkt heeft?
Kweenie, lijkt me toch overzichtelijker voor de chauffeurs.

Inno
7 februari 2010, 19:47
misschien best een camera in iedere bus en de buschauffeurs een paar karatemoves leren :-)

Steve_M
7 februari 2010, 20:49
misschien best een camera in iedere bus en de buschauffeurs een paar karatemoves leren :-)

Een camera in de bus. Oh noes, Big Brother-praktijken en schending van de privacy! ;-)

Jaani_Dushman
7 februari 2010, 23:57
Kweenie, lijkt me toch overzichtelijker voor de chauffeurs.Lijkt niet te werken. Gezien de agressie-cijfers.

En dan hebben we het nog niet over de massa's tijd die verloren gaan door deze maatregel die overduidelijk genomen is door mensen die zelf nog nooit van ver of van dichtbij een bus gezien hebben.

Misschien is de agressiestijging wel een gevolg van ongeduldige klanten die het beu zijn om tijd te verliezen doordat iedereen door hetzelfde deurtje moet. ;-)

bgf324
8 februari 2010, 01:08
Gaan ze nu eindelijk inzien dat hun maatregel om iedereen vooraan te laten instappen niet gewerkt heeft?

Niet gewerkt?
Die heeft altijd gewerkt tot dat die verwaterd is een 10-15 jaar geleden.

Jaani_Dushman
8 februari 2010, 01:28
Niet gewerkt?
Die heeft altijd gewerkt tot dat die verwaterd is een 10-15 jaar geleden.Wat belet hen om dat ook bij de trein in te voeren? Alle passagier die willen opstappen, moeten wia de eerste deur van de trein instappen. :|

Duvelke
8 februari 2010, 04:33
als de buschaufferus al wat vriendelijker zouden zijn..er zou minder agressie zijn..
niet dat ze allemaal onbeschofd zijn, maar er rijden daar een paar gefrustreerden tussen, man man

Jarno
8 februari 2010, 08:07
Een camera in de bus. Oh noes, Big Brother-praktijken en schending van de privacy! ;-)

Wat was dat van die stropoppen?

brother paul
8 februari 2010, 11:15
Waarom verzwijgen we nu weer dat het hoofdzakelijk allochtone agressie is ?

Jarno
8 februari 2010, 11:19
Waarom verzwijgen we nu weer dat het hoofdzakelijk allochtone agressie is ?

Hoofdzakelijk een botsing van culturen. Vorige week nog zat ik op de bus, tegen m'n goesting, toen er op de achterbank een persoon van Maghrebijnse afkomst Arabische popmuziek loeihard begon af te spelen en mee te zingen. Toen ik hem vroeg, zeer vriendelijk, of dat wat stiller kon en hem uitlegde dat dat voor anderen vervelend kan zijn antwoordde hij mij dat dat in zijn cultuur zo hoorde, en toen verdween de vriendelijke toon bij hem plots.

De Prodigy
8 februari 2010, 13:36
als de buschaufferus al wat vriendelijker zouden zijn..er zou minder agressie zijn..
niet dat ze allemaal onbeschofd zijn, maar er rijden daar een paar gefrustreerden tussen, man man

Als je continu in contact komt met klanten dag in dag uit dan moet je tegenwoorig serieus wat kunnen incasseren en zwijgen (lees: b*kkes houden).
De mensen verdragen niets meer en nemen alles altijd persoonlijk op.
Gepamperde egoïsten met een heel kort lontje.

bgf324
8 februari 2010, 14:44
Wat belet hen om dat ook bij de trein in te voeren? Alle passagier die willen opstappen, moeten wia de eerste deur van de trein instappen. :|

Behoorlijk nutteloos:
- Bij de trein ben je bij het opstappen langs alle deuren verzekerd
- Bij de trein is het moeilijk om als bestuurder (of als conducteur) met iedere reiziger oogcontact te hebben bij het opstappen.
- Vooraan opstappen gaat vlotter. Bij de trein zou dit net het tegenovergestelde zijn vanwege het groot aantal reizigers.

bgf324
8 februari 2010, 14:45
als de buschaufferus al wat vriendelijker zouden zijn..er zou minder agressie zijn..
niet dat ze allemaal onbeschofd zijn, maar er rijden daar een paar gefrustreerden tussen, man man

Als je hele dagen enkel eikels als klanten hebt zou je van minder :evil:

Anna List
8 februari 2010, 14:49
Waarom verzwijgen we nu weer dat het hoofdzakelijk allochtone agressie is ?

:idea:

mss kunnen ze die mannen verplicht vanachter in de bus zetten :-P


en dan stapt de rest langs voor op en blijft in t voorste gedeelte zitten

the_dude
8 februari 2010, 18:02
het hoofdverantwoordelijke zijn zij die de kaartjesknipper van de bus gehaald hebben.

kiko
8 februari 2010, 18:07
als de buschaufferus al wat vriendelijker zouden zijn..er zou minder agressie zijn..
niet dat ze allemaal onbeschofd zijn, maar er rijden daar een paar gefrustreerden tussen, man man
't Is dan ook een bijwijlen ondankbare hondenstiel. Ik denk dat de buschauffeurs veel zwaardere en meer schokerende verhalen kunnen vertalen over hun passagiers, dan vice versa.

Tick
8 februari 2010, 18:35
Vandaag op de bus.
Veel lawaai, geschreeuw.
Ze waren op elkaar aan het kloppen.
En opt einde heeft er één geprobeerd de bus in brand te steken.
Nu was het voor mij genoeg en heb ik klacht bij de lijn neer gelegd. Ben benieuwd wat ze gaan antwoorden.

guido 007
8 februari 2010, 18:57
In de eerste helft van 2009 zijn al bijna evenveel gevallen van agressie gebeurd op bussen en trams van De Lijn dan in het volledig jaar 2008. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

In totaal werden van januari tot juni 2009 bijna 1.300 incidenten geregistreerd. In het hele jaar daarvoor waren er ruim 1.600 meldingen. Vooral in West-Vlaanderen en Limburg was de stijging opvallend.

Het grootste probleem blijft de verbale agressie tegen chauffeurs en passagiers, gevolgd door fysieke agressie.

Volgens De Lijn is de stijging een gevolg van een nieuwe richtlijn aan de chauffeurs om elk incident te melden.

Deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/100207_Delijn)

We zijn ondertussen reeds een maand ver in 2010 en ze hebben maar cijfers tot juni.
Blijkbaar doen de ambtenaren het heel op hun gemak.

guido 007
8 februari 2010, 18:59
als de buschaufferus al wat vriendelijker zouden zijn..er zou minder agressie zijn..
niet dat ze allemaal onbeschofd zijn, maar er rijden daar een paar gefrustreerden tussen, man man

De schuld niet verschuiven hé.

Ik heb jaaaaaaaren de bus gebruikt. Ik ben nooit agressief geworden tegen de chauffeur, zelfs al keek die nors.

Another Jack
8 februari 2010, 19:21
Een camera in de bus. Oh noes, Big Brother-praktijken en schending van de privacy! ;-)

Zelfde mensen die rekening-rijden dan wel OK vinden.
Ik begrijp die mensen niet.

guido 007
8 februari 2010, 19:34
het hoofdverantwoordelijke zijn zij die de kaartjesknipper van de bus gehaald hebben.

Ik heb nooit een kaartjesknipper gezien op de bus.

Raven
8 februari 2010, 19:46
probeer de lijn 48 maar eens van hasselt naar bocholt. Die rijdt over meulenberg. WTF is dat, het lijkt alsof de bus een Israelische vlag op zich heeft die door Palestina rijdt.

Raven
8 februari 2010, 19:46
Ik heb nooit een kaartjesknipper gezien op de bus.

Die liggen in het ziekenhuis

artisjok
8 februari 2010, 22:06
Gaan ze nu eindelijk inzien dat hun maatregel om iedereen vooraan te laten instappen niet gewerkt heeft?

Ik dacht dat deze maatregel werd ingevoerd om het zwartrijden tegen te gaan.

artisjok
8 februari 2010, 22:07
Waarom verzwijgen we nu weer dat het hoofdzakelijk allochtone agressie is ?

In Limburg en West-Vlaanderen steeg de agressie meest.

filosoof
8 februari 2010, 22:17
:idea:

mss kunnen ze die mannen verplicht vanachter in de bus zetten :-P


en dan stapt de rest langs voor op en blijft in t voorste gedeelte zitten
Rosa Parks (http://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks)
http://www.youtube.com/watch?v=nXTUf7pS-jU&feature=related

filosoof
8 februari 2010, 22:31
In Limburg en West-Vlaanderen steeg de agressie meest.Limburg en West-Vlaanderen worden agressief omdat er allochtonen in Antwerpen en Brussel zijn.

filosoof
8 februari 2010, 22:32
Ik heb nooit een kaartjesknipper gezien op de bus.Dat moet in de jaren '50 geweest zijn...

Duvelke
8 februari 2010, 23:23
Als je continu in contact komt met klanten dag in dag uit dan moet je tegenwoorig serieus wat kunnen incasseren en zwijgen (lees: b*kkes houden).
De mensen verdragen niets meer en nemen alles altijd persoonlijk op.
Gepamperde egoïsten met een heel kort lontje.

dat noemen ze klantvriendelijk zijn. een buschauffeur wordt ervoor betaald om met de mensen van punt a naar punt b te brengen, en de reizigers vriendelijk te behandelen.

Raven
8 februari 2010, 23:28
doen zoals ze ook al hebben gedaan met de nieuwe tramstellen. De buschauffeur zit in een afgesloten bestuurderscabinet, en ticketten op voorhand te kopen.

Als er dan nog relschoppers op de bus stappen, dat ze dan maar de andere passagiers afmotten... i.p.v. de chauffeur ... en met voorkeur nog de kinderen van mensen die dit fait divers noemen.

Misschien dat er dan wél actie komt?

Duvelke
8 februari 2010, 23:33
doen zoals ze ook al hebben gedaan met de nieuwe tramstellen. De buschauffeur zit in een afgesloten bestuurderscabinet, en ticketten op voorhand te kopen.

Als er dan nog relschoppers op de bus stappen, dat ze dan maar de andere passagiers afmotten... i.p.v. de chauffeur ... en met voorkeur nog de kinderen van mensen die dit fait divers noemen.

Misschien dat er dan wél actie komt?

waar is dan de klantvriendelijkheid?
dan kan je even goed de buschauffers vervangen door robotten..

Jaani_Dushman
8 februari 2010, 23:42
Ik dacht dat deze maatregel werd ingevoerd om het zwartrijden tegen te gaan.Op de lijnen waarbij je nu je vervoersbewijs moet tonen aan de chauffeur, moest je dat daarvoor ook al doen.
Op de lijnen waar je gewoon mag doorlopen, mocht je vroeger ook achteraan opstappen.
Qua zwartrijden is er dus niets veranderd.

Maar als je met 20 �* 30 mensen moet opstappen (hetgeen bij mij iedere morgend het geval is) duurt het een eeuwigheid voordat iedereen opgestapt is. Zeker omdat ook iedereen zijn ticketje vooraan wil valideren, en daardoor de hele rij blokkeert. Idem voor diegene die op dat moment nog een ticketje moeten kopen bij de chauffeur.

Je zou voor minder beginnen tilt slaan...

filosoof
8 februari 2010, 23:46
Als je continu in contact komt met klanten dag in dag uit dan moet je tegenwoorig serieus wat kunnen incasseren en zwijgen (lees: b*kkes houden).
De mensen verdragen niets meer en nemen alles altijd persoonlijk op.
Gepamperde egoïsten met een heel kort lontje.Een buschauffeur die jou laat staan aan een halte omdat hij niet wenst te stoppen komt in geen enkele statistiek. Zie je die man de dag daarop en zeg je "Lomperik, waarom stopte je gisteren niet?" Dan noteert die een "verbale aggressie" méér in zijn rapportje (en mag je blij zijn als 't daarbij blijft) en in die statistiek.
Idem als hij zijn businhoud eens "herschikt" door brutaal te remmen.

artisjok
9 februari 2010, 06:03
Op de lijnen waarbij je nu je vervoersbewijs moet tonen aan de chauffeur, moest je dat daarvoor ook al doen.
Op de lijnen waar je gewoon mag doorlopen, mocht je vroeger ook achteraan opstappen.
Qua zwartrijden is er dus niets veranderd.

Maar als je met 20 �* 30 mensen moet opstappen (hetgeen bij mij iedere morgend het geval is) duurt het een eeuwigheid voordat iedereen opgestapt is. Zeker omdat ook iedereen zijn ticketje vooraan wil valideren, en daardoor de hele rij blokkeert. Idem voor diegene die op dat moment nog een ticketje moeten kopen bij de chauffeur.

Je zou voor minder beginnen tilt slaan...

In Kortrijk aan het station mocht men vroeger alle deuren gebruiken om op te stappen.
Nu mag dit enkel vooraan.

guido 007
9 februari 2010, 07:50
Dat moet in de jaren '50 geweest zijn...

En de gevolgen van het afschaffen van de kaartjesknipper voelen we eerst 50 jaar later?

Sorry, deze redenering kan ik niet goed volgen.

djimi
9 februari 2010, 11:10
Hoofdzakelijk een botsing van culturen. Vorige week nog zat ik op de bus, tegen m'n goesting, toen er op de achterbank een persoon van Maghrebijnse afkomst Arabische popmuziek loeihard begon af te spelen en mee te zingen. Toen ik hem vroeg, zeer vriendelijk, of dat wat stiller kon en hem uitlegde dat dat voor anderen vervelend kan zijn antwoordde hij mij dat dat in zijn cultuur zo hoorde, en toen verdween de vriendelijke toon bij hem plots.

En wat hebt u vervolgens gedaan?

the_dude
9 februari 2010, 11:16
En de gevolgen van het afschaffen van de kaartjesknipper voelen we eerst 50 jaar later?

Sorry, deze redenering kan ik niet goed volgen.


't is van eind jaren 70 of begin 80. Een zuivere begrotingsmaatregel zonder omzien naar klantvriendelijkheid of veiligheid van reizigers op de bussen. Tot op de dag van vandaag is onze maatschappij weinig meer dan middelen om een begroting in evenwicht te brengen, veel meer doen onze politiekers er niet mee.

Another Jack
9 februari 2010, 17:00
Een buschauffeur die jou laat staan aan een halte omdat hij niet wenst te stoppen komt in geen enkele statistiek. Zie je die man de dag daarop en zeg je "Lomperik, waarom stopte je gisteren niet?" Dan noteert die een "verbale aggressie" méér in zijn rapportje (en mag je blij zijn als 't daarbij blijft) en in die statistiek.
Idem als hij zijn businhoud eens "herschikt" door brutaal te remmen.

Overal zijn rotte appels, Filosoof.
Of wist je dan niet?

guido 007
9 februari 2010, 17:26
't is van eind jaren 70 of begin 80. Een zuivere begrotingsmaatregel zonder omzien naar klantvriendelijkheid of veiligheid van reizigers op de bussen. Tot op de dag van vandaag is onze maatschappij weinig meer dan middelen om een begroting in evenwicht te brengen, veel meer doen onze politiekers er niet mee.

Ik heb de lijnbus genomen van 1964 tot 1992, ik heb nooit, maar dan ook nooit een kaartjesknipper gezien.

Ik denk ook niet dat ze er ooit geweest zijn.

Bobke
9 februari 2010, 18:01
als de buschaufferus al wat vriendelijker zouden zijn..er zou minder agressie zijn..
niet dat ze allemaal onbeschofd zijn, maar er rijden daar een paar gefrustreerden tussen, man man
Misschien zouden ze vriendelijker zijn als er wat minder agressie was.

the_dude
9 februari 2010, 18:08
Ik heb de lijnbus genomen van 1964 tot 1992, ik heb nooit, maar dan ook nooit een kaartjesknipper gezien.

Ik denk ook niet dat ze er ooit geweest zijn.


dat ze bij u zwart rijden is voor mij niet echt een verrassing. ;)

Nu voor De lijn, was het openbaar vervoer nog meer opgesplitst dan nu. Waar ik de bus nam was er een kaartjesknipper/verkoper op de bus.
'K weet het buiten de eigen ervaringswereld durven kijken, daarvoor moet je links zijn. :)

guido 007
9 februari 2010, 18:14
dat ze bij u zwart rijden is voor mij niet echt een verrassing. ;)

Nu voor De lijn, was het openbaar vervoer nog meer opgesplitst dan nu. Waar ik de bus nam was er een kaartjesknipper/verkoper op de bus.
'K weet het buiten de eigen ervaringswereld durven kijken, daarvoor moet je links zijn. :)

Voor De Lijn had je de NMVB, ik denk dat die zelfs in heel België actief was.

kiko
9 februari 2010, 19:02
Maar als je met 20 �* 30 mensen moet opstappen (hetgeen bij mij iedere morgend het geval is) duurt het een eeuwigheid voordat iedereen opgestapt is. Zeker omdat ook iedereen zijn ticketje vooraan wil valideren, en daardoor de hele rij blokkeert. Idem voor diegene die op dat moment nog een ticketje moeten kopen bij de chauffeur.

Je zou voor minder beginnen tilt slaan...
Jij hebt ook twee keer niets nodig om tilt te slaan hoor.

Raven
9 februari 2010, 20:31
waar is dan de klantvriendelijkheid?
dan kan je even goed de buschauffers vervangen door robotten..

De core-business van de lijn is om u te brengen van vooraf afgesproken plaats A naar plaats B op een vooraf bepaald tijdstip en met beste effort in kwestie van duur van de rit.

Het is niet de taak van de buschauffeur om bodyguard of meneer Vriendelijk te spelen.

Zitten dan daar een groep jongeren te slaan op het bakkes van een autochtoons meisje of misschien nog erger, daar vanalle dinges mee te doen, dan moet de politie maar ingrijpen. Maar die willen het ook al niet meer doen wegens te gevaarlijk...

Dusja, chauffeur in een kast en meer investeringen in camera's is de enige oplossing.

Jarno
10 februari 2010, 14:25
De core-business van de lijn is om u te brengen van vooraf afgesproken plaats A naar plaats B op een vooraf bepaald tijdstip en met beste effort in kwestie van duur van de rit.

Het is niet de taak van de buschauffeur om bodyguard of meneer Vriendelijk te spelen.

Zitten dan daar een groep jongeren te slaan op het bakkes van een autochtoons meisje of misschien nog erger, daar vanalle dinges mee te doen, dan moet de politie maar ingrijpen. Maar die willen het ook al niet meer doen wegens te gevaarlijk...

Dusja, chauffeur in een kast en meer investeringen in camera's is de enige oplossing.

Omdat die camera dat meisje gaat verdedigen? Als wij gewoon wat assertiever worden zijn dergelijke problemen vlug opgelost. Een bus waar ik op zit zal dat niet gebeuren.

guido 007
10 februari 2010, 18:25
Omdat die camera dat meisje gaat verdedigen? Als wij gewoon wat assertiever worden zijn dergelijke problemen vlug opgelost. Een bus waar ik op zit zal dat niet gebeuren.

Denk aan Guido De Moor.

Bobke
10 februari 2010, 18:33
Een buschauffeur die jou laat staan aan een halte omdat hij niet wenst te stoppen komt in geen enkele statistiek. Zie je die man de dag daarop en zeg je "Lomperik, waarom stopte je gisteren niet?" Dan noteert die een "verbale aggressie" méér in zijn rapportje (en mag je blij zijn als 't daarbij blijft) en in die statistiek.
Idem als hij zijn businhoud eens "herschikt" door brutaal te remmen.
Dan riskeert hij ontslag of dacht ge dat ze er bij de lijn mee lachen om steeds klachten van reizigers over die chauffeur te krijgen?
Maar als die chauffeur zich kan verontschuldigen omdat het diezelfde bende was die de dag ervoor op zijn gezicht toekte zullen ze waarschijnlijk wel begrip tonen.

guido 007
10 februari 2010, 18:52
Dan riskeert hij ontslag of dacht ge dat ze er bij de lijn mee lachen om steeds klachten van reizigers over die chauffeur te krijgen?
Maar als die chauffeur zich kan verontschuldigen omdat het diezelfde bende was die de dag ervoor op zijn gezicht toekte zullen ze waarschijnlijk wel begrip tonen.

Iedere bus heeft een nummer en een nummerplaat.
Schrijf de nummer en het tijdstip op, dien een klacht in bij De Lijn, je krijgt steeds antwoord.

Bobke
10 februari 2010, 18:59
Iedere bus heeft een nummer en een nummerplaat.
Schrijf de nummer en het tijdstip op, dien een klacht in bij De Lijn, je krijgt steeds antwoord.
Precies, maar onze Filo verdedigt liever het crapuul en heeft een afkeer van werkende mensen.
;-)

Tick
10 februari 2010, 19:38
Limburg en West-Vlaanderen worden agressief omdat er allochtonen in Antwerpen en Brussel zijn.

Ik snap deze zin niet echt goed, maar als je denkt dat hier in limburg geen allochtonen zijn dan moet je maar eens komen rondkijken hier, meer als 60% van de inwoners van genk zijn allochtoon (belgische allochtonen niet meegeteld he). En overtijd waren er beelden van antwerpen (x% van antwerpen is allochtoon reportage) , awel die kinderen konden teminste nog nederlands, wil je er hier eentje spreken zul je lang mogen zoeken.

En instappen vooraan in de bus? ik heb maar 1 chauffeur gehad die dat ooit heeft toegepast (en dat ook maar 1 rit ) sinds september.

Jarno
11 februari 2010, 11:44
Denk aan Guido De Moor.

Ik weet het, hadden er andere mensen mee opgestaan en zich verweerd dan kan zoiets vermeden worden. Maar wij zijn liever bang en laf.

Bhairav
11 februari 2010, 12:11
Die chauffeurs zijn soms ook ongelofelijke Jannen mijn kloten.

Bobke
11 februari 2010, 12:59
Die chauffeurs zijn soms ook ongelofelijke Jannen mijn kloten.
Waarom verwondert het mij niet dat ge dat denkt? :lol:
Ik durf te wedden dat ze zelfs willen dat ge een kaartje koopt.

the_dude
11 februari 2010, 13:11
Voor De Lijn had je de NMVB, ik denk dat die zelfs in heel België actief was.


zelfs de Lijn is nog steeds verdeeld in 5 entiteiten met verschillende regeltjes; vroeger waren dat onafhankelijke entiteiten die pas sedert de Lijn samengesmolten zijn (allez aan de basis samen é, de top die blijft apart kwestie van goed hun boterham te 'verdienen').

bgf324
11 februari 2010, 14:02
Voor De Lijn had je de NMVB, ik denk dat die zelfs in heel België actief was.

Idd in heel België.
Maar je had toen veel meer verschillende bedrijven:

NMVB= Nationale Maatschapij Van Buurtspoorwegen
MIVB= Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Brussel
MIVG= Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent
MIVA= Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Antwerpen
STIL= Société des Transports Intercommunaux Liégeois
STIC= Société des Transports Intercommunaux de Charleroi
STIV= Société des Transports Intercommunaux de Verviers




NMVB:

Een A120 uit 1978 aan Bockstael te Brussel. Deze bussen kwamen ter vervanging van tramlijn WL in dienst en enkelingen uit deze reeks bereikten de Vlaamse record-leeftijd van 23 jaar.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/5/5f/20090529154249!NMVB_buslijn_W_in_Brussel.jpg


De laatste echte buurttram is de zogenaamde kusttram. Naast die lijn had de NMVB nog enkele lijnen in het Henegouwse. Hier ziet u een BN (zoals er aan de kust rijden) op de lijn Charleroi - Binche. De Henegouwse buurttrams werden afgeschaft in 1993, nu heb je nog enkel een paar halte op grondgebied Charleroi.
http://farm4.static.flickr.com/3616/3319338151_4eb3242821.jpg


in 1989 voerde de NMVB een nieuwe huisstijl (met andere kleuren) in. Ook bussen uit oudere reeksen werden herschilderd. Het mocht niet baten en in 1991 werd de nmvb opgesplitst. Foto van deze A500 uit 1990 aan het station van Halle in 1993. Deze bus ging over naar een pachter van de TEC, dat terwijl je op de achtergrond een A120 (kennelijk al herschilderd in De Lijn-kleuren) ziet halteren.
http://www.ovhalle.be/bussen/471/07184.jpg



MIVB:
Deze reeks Jonckheere's met Volvo B59 onderstel uit 1976 overheersten tot eind jaren 90 het Brusselse straatbeeld. De laatste werden op een leeftijd van 25 jaar uit dienst genomen. Een Brussels record.
http://i131.photobucket.com/albums/p286/busje_33/Uit%20de%20oude%20doos/JonckheereBrusselMIVB.jpg


Brussel heeft ook een groot tramnet. Hier enkele PCC's uit 1951 aan de tramterminus in Tervuren. Oorspronkelijk een reeks van 100 trams, blijven er anno 2010 slechts een 15tal meer over die de laatste 10 jaar sporadisch eens dienst doen op lijn 44 en 39.
Morgen is het tevens hun laatste dag (rijden ze allemaal uit op grote diensten op lijn 39 en 44).
Deze hoge leeftijd is zelf voor een tram hoogst uitzonderlijk, en weinig waarschijnlijk dat een tram deze leeftijd ooit nog haalt in België.
http://i41.tinypic.com/2z6xcwg.jpg



MIVG
- We zien in de zomer van 2008 de de 101 (Van Hool A120 met fiat-motor uit 1981) op de oude stelplaats van Lochristi. Deze bus ging in 2001 uit dienst en werd in oorspronkelijke staat hersteldt door het Vlatam (museum).
- Daarnaast staat de vroege 06 (Van Hool 409AU95 met fiat-motor uit 1973). Deze bussen werden tussen 1989 en 1993 afgevoerd. Toch overleefde eentje tot 2009 als werkwagen en depannagevoertuig voor de dienst Trolleybus.
http://lh3.ggpht.com/_miEXsmjCLUY/SOZgwEfAgpI/AAAAAAAAA94/LHnoqre34cA/IMG_6153.JPG


De MIVG is in het buitenland vooral bekend voor hun 20 trolleybussen die in 1989 in dienst kwamen. Trolleybus 19 (Van Hool AG280 - ACEC) in het centrum van Gent in 1990. Deze gingen pas in 2009 uit dienst.
http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/551/009/20070720/dyn001_original_2179_1455_pjpeg_2551009_e10a03b88b 0c915ce8faa3d4158149dd.jpg


Het is zomer 1995 en zien de nog niet herschilderde 14 op het plein voor St-Pietersstation. Enkel op de zijkant van het voertuig hangt een sticker van De Lijn. Op de achtergrond een A600 uit 1990 (afkomstig van de NMVB)
http://farm3.static.flickr.com/2233/2268165545_4890c8de3c.jpg



MIVA

Hoewel in België eind de jaren 70, begin 80's vooral voor de Van Hool A20 gekozen werd, kocht de MIVA in 1986 een reeks Jonckheere TransCity's met Mercedes-onderstel aan. De 1009 is zo een, in 1986 in Wilrijk. Deze bussen gingen uit dienst tussen 2002 en 2004.
http://www.zone01.be/albums/albumsstedelijk/antwerpen/1001-1080/1015.jpg


De MIVA had ook een heleboel trams rijden. Het prototype van de reeks is altijd in de rode kleurstelling blijven rijden en is nooit herschilderd geweest in kleuren van De Lijn. Tegenwoordig staat hij in het Vlatam.
http://images.nycsubway.org/i9000/img_9645.jpg



STIL
De STIL heeft een heleboel bussen voor zich rijden. Hier een A120 met MAN-motor uit 1982 in centrum Luik. Dit was oorspronkelijk een reeks van 150 exemplaren. De laatste 4 exemplaren gingen in april 2009 er vantussen. Met hun 27 jaar aan absoluut record voor een een bus in het Belgische openbaar vervoer.
http://farm4.static.flickr.com/3278/2317645855_acca77e057.jpg?v=0


De STIL was ook de eerste Belgische maatschapij die gelede bussen aankocht. In 1981, 1984 en 1986 werden er AG280's aangekocht. De laatste exemplaren uit 1981 en 1984 werden in 2004 uit dienst gehaald (opmerkelijk: sommige uit deze reeks reden nog in hun witte STIL-kleur rond en zijn dus nooit in het gele-TEC-kleur herschilderd)
De bussen uit 1986 mochten van 2004 tot 2009 nog dienen als reserve en als spitsuurbussen in de oostkantons en de kanten van Nijvel.
http://www.johnveerkamp.com/belgie/STIL/576-STIL-732.jpg



STIC

Ook de STIC had een hoop A120's rijden. Anno 2010 doet de laatste reeksje (uit 1989) nog dagelijks dienst op kleine dienstjes.
http://lh4.ggpht.com/_X0dvvEv80BU/Rv6PcrwfXgI/AAAAAAAACQY/dkUOpll4oA0/03806%C2%A71.jpg


In 1988 vernieuwde de STIC hun kleurstelling. (lichtgroen langs de zijkant). Eind 1990 kwamen er nog enkele A500's in dienst in deze kleuren. Hier zien we zo'n nog niet herschilderd exemplaar in 1995 te Charleroi. Op de achtergrond een A120Intercity afkomstig van de NMVB.
http://farm3.static.flickr.com/2335/2258213142_360fda6a80.jpg



STIV
In Verviers hadden we de STIV. Een kleine maatschapij die slecht enkele tientallen bussen in dienst had. Ze hielden er een rare traditie op over dat al hun bussen 3-deurs waren. (ver voor op hun tijd!)
Deze reeks Jonckheere-Daf SB200's uit 1975 gingen in 1991 naar de TEC, alwaar de laatste exemplaren in 1995 uit dienst gehaald werden. Deze hebben nooit in TEC-kleuren rond gereden.
http://www.zone01.be/albums/albumsstedelijk/verviers/63-75/365.jpg

Ook de STIV vernieuwde eind jaren 80 zijn kleurstelling naar een moderne look. Deze reeks A120's uit 1989 hield het uit tot eind 2008.
http://www.zone01.be/albums/albumsstedelijk/verviers/80-89/82.jpg

artisjok
11 februari 2010, 19:55
Idd in heel België.
Maar je had toen veel meer verschillende bedrijven:

NMVB= Nationale Maatschapij Van Buurtspoorwegen
MIVB= Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Brussel
MIVG= Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent
MIVA= Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Antwerpen
STIL= Société des Transports Intercommunaux Liégeois
STIC= Société des Transports Intercommunaux de Charleroi
STIV= Société des Transports Intercommunaux de Verviers



Plesant om deze beelden terug te zien.
Maar nog vroeger, toen ik kind was (1966) had je 1 maatschappij; dacht ik.
Met rode (stedelijke) bussen en groene (interstedelijke) bussen.

bgf324
12 februari 2010, 02:49
Plesant om deze beelden terug te zien.
Maar nog vroeger, toen ik kind was (1966) had je 1 maatschappij; dacht ik.
Met rode (stedelijke) bussen en groene (interstedelijke) bussen.

Dat is dan van voor 1977. Dat leg ik dit weekend wel eens uit :lol:

the_dude
12 februari 2010, 13:21
Dat is dan van voor 1977. Dat leg ik dit weekend wel eens uit :lol:

lap direct iets om naar uit te kijken voor de komende week. :)