PDA

View Full Version : Seksueel misbruik door priesters ver onder gemiddelde


Albrecht
7 februari 2010, 21:03
De door de Duitse ‘Spiegel’ gepubliceerde cijfers over seksueel misbruik door geestelijken liggen ver onder het gemiddelde. Dat zegt gerechtspsychiater Hans-Ludwig Kröber in een interview met het persbureau KNA. De geesteshouding waarin priesters leven beschermt hen ervoor daders te worden.

Kröber werkt als professor forensische psychiatrie in Berlijn en is mede-uitgever van het standaardwerk ‘Handboek der Forensische Psychiatrie’.

Niet-celibatair levende mannen hebben een 36 keer hogere kans om misbruikpleger te worden dan katholieke priesters.

In totaal zijn er in Duitsland sinds 1995 rond 210.000 gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen bij de politie gemeld. In vergelijking daarmee zijn de door ‘Spiegel’ genoemde 94 verdachten binnen de katholieke Kerk verwaarloosbaar, aldus Kröber.

Volgens hem loopt de Duitse Kerk het gevaar net als in de VS zichzelf in gijzeling te nemen door uit angst voor nieuw onrecht aan slachtoffers alle beschuldigingen ongecontroleerd te accepteren.

Maar ook vermeende slachtoffers moeten accepteren dat hun beschuldigingen worden onderzocht, aldus Kröber.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/archief/Kort/2010/2/7/%E2%80%98Seksueel_misbruik_door_priesters_ver_onde r_gemiddelde%E2%80%99

Alboreto
7 februari 2010, 21:16
In totaal zijn er in Duitsland sinds 1995 rond 210.000 gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen bij de politie gemeld. In vergelijking daarmee zijn de door ‘Spiegel’ genoemde 94 verdachten binnen de katholieke Kerk verwaarloosbaar, aldus Kröber.

In absolute cijfers is 94 tob 210.000 inderdaad verwaarloosbaar, maar is dat ook zo?

Ik weet niet hoeveel priesters er zijn in Duitsland, maar als ik het zo even vergelijk met mijn geboortestad waar er 1 priester per 4000 mensen aanwezig was, kom je tot relatieve cijfers die aangeven dat er bij priesters bijna dubbel zoveel misbruik is als bij de gewone stervelingen.

Indien iemand correctere cijfers heeft...

fonne
7 februari 2010, 23:38
In absolute cijfers is 94 tob 210.000 inderdaad verwaarloosbaar, maar is dat ook zo?

Ik weet niet hoeveel priesters er zijn in Duitsland, maar als ik het zo even vergelijk met mijn geboortestad waar er 1 priester per 4000 mensen aanwezig was, kom je tot relatieve cijfers die aangeven dat er bij priesters bijna dubbel zoveel misbruik is als bij de gewone stervelingen.

Indien iemand correctere cijfers heeft...

Er zijn in Duitsland ~30.000.000 sexueel actieve mannen.
210.000 / 30.000.000 = 7 per duizend die effectief opgepakt worden.
Maar vergeet daarbij niet het pedosex-toerisme naar Thailand waar de Duitsers kampioenen in zijn, en dat grotendeels onbestraft blijft.

Er zijn in Duitsland meer dan 20.000 katholieke priesters, paters en diakens.
En ongeveer evenveel protestantse dominees (lidmaatschappen van de pfarrerverband ~20.000, zitten ook een paar wijfkes tussen, te compenseren door de andere sektes).
94 / 40.000 = 2,4 per duizend.

We concluderen dus dat sexuele vergrijpen bij priesters minstens 3 maal lager liggen dan bij de rest van de bevolking.


"Für die Gläubigen sorgen (Stand 2005) 102 Bischöfe (davon 34 emeritiert; ohne Kurienbischöfe), 13 924 Welt– und 2 266 Ordenspriester, und 2.742 Ständige Diakone"



Dem Verband evangelischer Pfarrerinnen und Pfarrer in Deutschland e.V. gehören etwa 20.000 Pfarrerinnen und Pfarrer

Piero
21 februari 2010, 00:28
Beste Fonne, het rekenen met de gegevens van Der Spiegel gaat de goede kant op, maar we zijn er nog niet zolang we appels met peren vergelijken.
Jij komt uit op 2,4 gevallen van misbruikt per 1000 priesters, maar je hebt hun aantal verdubbeld door ook Protestante geestelijken toe te voegen. Die hebben met de berekening niets te maken; dus je uitkomst moet tweemaal zo hoog zijn, namelijk 4,8 misbruiken per duizend priesters. Bovendien:
Je moet niet het aantal beschuldigde priesters in Duitsland nemen maar het aantal door hen misbruikte kinderen. Ik ken het aantal niet. Stel dat het er dertig zijn per priester. Dan wordt de uitkomst 30x4,8 kinderen per duizend priesters = 144 per duizend. Dat is ruim 20 maal zoveel als het aantal misbruikten door alle potentiële misbruikers in Duitsland. Priesters zijn dan twintig maal vaker daders dan seculiere mannen.