PDA

View Full Version : Onafhankelijk functioneren van lichten voor voetgangers en fietsers bij oversteken


Blue Sky
11 februari 2010, 08:54
Kan er mij iemand uitleggen wat de bedoeling is van het onafhankelijk functioneren van de lichten voor voetgangers en fietsers bij het oversteken van een kruispunt?
Vanmorgen dit voorval gehad. Ik wil oversteken met de fiets – het is groen voor de fietsers -, maar het is rood voor de voetgangers. Komt er een automobilist afgedraaid die gewoon doorrijdt zodat ik in de remmen moest. Misschien had hij het rode licht voor de voetgangers gezien, misschien was hij gewoon lomp.

Anyway, is dit niet gewoon verwarring zaaien en om problemen vragen door levensgevaarlijke situaties creëren? Waarom laten de voetgangers/fietslichten niet gewoon synchroon lopen en wat kan überhaupt de bedoeling zijn van de onafhankelijk van elkaar te laten functioneren?

Herr Flick
11 februari 2010, 09:00
Misschien omdat een fietser 3 keer sneller over is dan een voetganger, ...

op grote kruispunten kan het zo langer groen blijven voor fietsers...

Blue Sky
11 februari 2010, 09:46
Dat is inderdaad de enige logische verklaring … of het kan ook zijn om de voetgangers minder tijd te geven om over te steken. In dit geval is in ieder geval het sop de kolen niet waard. Het betreft een kruispunt met 1 rijstrook in iedere richting de oversteektijd tussen fietser/voerganger is verwaarloosbaar. Het is sowieso al gevaarlijk omdat de auto’s ook mogen doorrijden en vaak verast zijn als de fietsers ook oversteken.
Als ze nu ook nog eens een rood voetgangers licht zien … is de verwarring totaal.
Geef mij dan maar de oude situatie waarbij voetgangers en fietserslicht synchroon zijn, zelfs al heb ik dan minder tijd om over te steken.

Blue Sky
11 februari 2010, 11:02
Ik denk zelfs dat de afdraaiende automobilisten het groene licht voor de fietsers niet te zien krijgen aangezien dit staat opgesteld voor het voergangers licht. Kortom de automobilist ziet enkel het rode licht van de voetganger terwijl de fietser groen licht heeft, wat wel helemaal het toppunt zou zijn. Ga het vanavond nog eens checken ...

DriesO
11 februari 2010, 11:24
Voor fietsers in Gent is de St-Lievenspoort zowat het ergste knelpunt van allemaal. Er zijn talloze meldingen van (bijna-)ongevallen met fietsers die door het groen reden, deels ook moedwillige aanrijdingen door autobestuurders die ten onrechte meenden dat de fietser door het rood reed (doordat die bestuurders de voetgangerslichten zagen of de fietslichten voor de tweede helft van de oversteek).

Zie voor een beschrijving en foto's:

De inrichting van het kruispunt is -nog steeds- maximaal op autoverkeer gefocust. De man die deze verkeerslichten stuurt -een vrouw zou nooit zo’n prutswerk afleveren- is niet begaan met fietsers. De verkeerslichten zijn onderdeel van een muizeval. De timing van de lichten geeft fietsers en autobestuurders een uitermate vals gevoel van veiligheid. Groen is hier de kleur van gevaar.
Donderdag 17 september had ik hier bijna zelf het spek aan mijn been. Ik start mijn oversteekmaneuver bij groen licht, maar krijg -ondanks mijn opgeheven arm en oogcontact- bijna een auto over me heen. De automobilist was woest, en wees naar het rode fietsverkeerslicht vóór hem. Als eerste in de rij voor de race naar de autostrade kan hij niet zien dat het fietsverkeerslicht rechts van hem van hem gelijktijdig met de auto’s op groen springt. Dat verkeerslicht is mooi buiten beeld gehouden.

http://fietsbult.wordpress.com/2009/10/26/klotekruispunt-4-sint-lievenspoort/

Het erge is dat het Vlaams gewest al jaren op de hoogte is van dit gevaar, maar niets wil veranderen "om de doorstroming van het autoverkeer niet te belemmeren".

Blue Sky
11 februari 2010, 21:17
Ik heb het nog eens nagekeken en het is zoals ik zei. Er hangt een tweede 'kap' voor de kap met het voetgangerslicht. Alleen de fietsers die willen oversteken kunnen het licht voor de fietsers in die tweede kap zien. De automobilist ziet enkel het rode licht in de eerste kap voor de voergangers en gaat er dus vanuit dat de fietser door het rood rijdt. Als je weet dat er al zoveel gefrustreerde rond rijden, dan is dit natuurlijk om problemen vragen ... niet eens onbegrijpelijk overigens. Typisch Belgisch?
Ik durf te wedden dat meer dan 90 % van de afdraaiende automobilisten er vanuit gaat dat de fietser zich gewoon door het rood probeert te wringen.

Zwitser
12 februari 2010, 13:20
Vanmorgen dit voorval gehad. Ik wil oversteken met de fiets – het is groen voor de fietsers -, maar het is rood voor de voetgangers. Komt er een automobilist afgedraaid die gewoon doorrijdt zodat ik in de remmen moest. Misschien had hij het rode licht voor de voetgangers gezien, misschien was hij gewoon lomp.


Het probleem zijn de verkeesrslichten waarbij afdraaiende automobilisten en rechtdoorrijdende fietsers tegelijkertijd groen krijgen. Eigenlijk hoor je ofwel:
- Afslaand verkeer rood geven wanneer fietsers op het fietspad groen hebben. Maar verkeerslichten met een afzonderlijk licht voor elke richting zijn nog zeldzaam in België. In Nederland zijn ze gemeengoed.
- Fietsers gewoon op de rijbaan te laten. In de bebouwde kom is dat meestal sowieso veiliger.

DriesO
17 februari 2010, 16:47
Voor fietsers in Gent is de St-Lievenspoort zowat het ergste knelpunt van allemaal. Er zijn talloze meldingen van (bijna-)ongevallen met fietsers die door het groen reden, deels ook moedwillige aanrijdingen door autobestuurders die ten onrechte meenden dat de fietser door het rood reed (doordat die bestuurders de voetgangerslichten zagen of de fietslichten voor de tweede helft van de oversteek).
[...]


2 jaar geleden stond het kruispunt dan ook in Het Nieuwsblad bij de zwartste fietspunten van Gent:


http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=8R1QCKFC
'Een batterij onoverzichtelijke verkeerslichten'
2Sint-Lievenspoort

Wie uit de stad komt gereden via de Sint-Lievenslaan en de drukke Sint-Lievenspoort wil oversteken, doet er goed aan om eerst eens de situatie vanop een afstand te bekijken.

Wie aankomt, moet eerst al opletten van de fietsers die van de linkerkant komen. Daarna hoop je dat er genoeg plaats is aan het verkeerslicht, zoniet blokkeer je met je fiets de doorgang voor de andere fietsers. Als het licht op groen komt te staan, ben je nog niet veilig. Op dat moment is het namelijk al een tijdje groen voor de wagens die van achter je komen en naar rechts willen afslaan, richting oprit van de autosnelweg. Hier is het vooral zaak om oogcontact te zoeken en hopen dat de bewuste chauffeur de situatie een beetje kent.

Meteen erna komt het tweede gevaar, want je krijgt wel groen, maar niet helemaal. In het midden van de drukke baan moet je nogmaals wachten op het groene licht. Ook dan moet je durven, want terwijl het fietserslicht op groen staat, krijgen de voetgangers een rood licht.
'Totaal onoverzichtelijk', zegt lerares Anne Angenon, die er bijna dagelijks rijdt. 'Hier is het altijd bijzonder gevaarlijk en je moet een beetje overal tegelijk kunnen kijken want de verkeerssituatie verandert snel. Voor je het weet is het weer groen voor een andere stroom auto's of moet je opletten voor de tram die ook al op een ander moment groen krijgt. Zowel hier, als langs de Brusselsesteenweg in Ledeberg is het heel moeilijk fietsen.'

Wat zou dan de oplossing kunnen zijn? 'Het ideale scenario zou zijn dat ze de fietsen onder de brug laten rijden, dan zijn alle problemen meteen opgelost', zegt Anne. 'Maar goed, ik zal niet te veel klagen want de stad levert elders wel veel inspanningen voor de fietsers.'

Anna List
17 februari 2010, 16:52
ze zouden fietsers moeten verplichten van links te fietsen.

dan zie je die tenminste ten allen tijde komen

NoTuma
17 februari 2010, 19:13
ze zouden fietsers moeten verplichten van links te fietsen.

dan zie je die tenminste ten allen tijde komen
lijkt mij niet echt doenbaar, wat op een weg waar geen plaats is voor 2 auto's en een fietser? Zoals er zoveel wegen zijn...(praktisch iedere straat zonder fietspad)

Dan moet de ene auto en de fietser stoppen? Lijkt mij gewoon nog gevaarlijker voor de fietser...

Anna List
17 februari 2010, 20:04
lijkt mij niet echt doenbaar, wat op een weg waar geen plaats is voor 2 auto's en een fietser? Zoals er zoveel wegen zijn...(praktisch iedere straat zonder fietspad)

Dan moet de ene auto en de fietser stoppen? Lijkt mij gewoon nog gevaarlijker voor de fietser...

twee automobilisten zullen de fietser moeten voorlaten, ze zullen niet anders kunnen.

Zwitser
18 februari 2010, 07:30
ze zouden fietsers moeten verplichten van links te fietsen.

dan zie je die tenminste ten allen tijde komen

Nee. Men moet fietsers (en automobilisten) leren dat een fiets ook een voertuig is. Met dezelfde rechten en plichten als elk ander voertuig.

Karma
18 februari 2010, 08:54
Ik heb het nog eens nagekeken en het is zoals ik zei. Er hangt een tweede 'kap' voor de kap met het voetgangerslicht. Alleen de fietsers die willen oversteken kunnen het licht voor de fietsers in die tweede kap zien. De automobilist ziet enkel het rode licht in de eerste kap voor de voergangers en gaat er dus vanuit dat de fietser door het rood rijdt. Als je weet dat er al zoveel gefrustreerde rond rijden, dan is dit natuurlijk om problemen vragen ... niet eens onbegrijpelijk overigens. Typisch Belgisch?
Ik durf te wedden dat meer dan 90 % van de afdraaiende automobilisten er vanuit gaat dat de fietser zich gewoon door het rood probeert te wringen.

NEEN ... dat zouden ze echt niet durven die fietsers ... :-D

Anna List
18 februari 2010, 09:12
Nee. Men moet fietsers (en automobilisten) leren dat een fiets ook een voertuig is. Met dezelfde rechten en plichten als elk ander voertuig.

idd, ook juist, maar als je de fietsers, net als de voetgangers, links laat rijden, dan zijn ze meteen ook uit de dode hoeken uit, en iedereen ziet iedereen komen

Anna List
18 februari 2010, 09:12
NEEN ... dat zouden ze echt niet durven die fietsers ... :-D

qed
geloof ik

Mambo
18 februari 2010, 19:11
Tegen mijn deur hebben ze maar langs één kant lichten gezet.
En dan nog verschillend in tijdstip voor de linkse kant en de rechtse kant.
Degenen die kruisen moet het maar rieken.
Fijne vooruitgang. Echt innovatief tegenwoordig.

Karma
18 februari 2010, 23:50
idd, ook juist, maar als je de fietsers, net als de voetgangers, links laat rijden, dan zijn ze meteen ook uit de dode hoeken uit, en iedereen ziet iedereen komen
Het idee is goed voor straten die breed genoeg zijn. Bij te smalle straten kan je op die manier zelfs niet gewoon achter een fiets aanrijden (als je die niet veilig kan voorbijsteken). Ik denk dat dit gewoon op bepaalde plaatsen stilstaand verkeer zou opleveren (zeker op momenten met fietsende schoolgaanders).
Ikzelf woon in een straat met verschillende scholen ... die jongeren rijden vaak met drie .. vier, ja zelfs met vijf naast elkaar ... en achter elkaar (dus in bende). Stel je voor dat die zwerm langs jouw kant (als autobestuurder) naar jou toe komt ... eerlijk gezegd ... 'k weet het nog niet zo goed hoor ...

rikbe
4 mei 2010, 15:03
Kan er mij iemand uitleggen wat de bedoeling is van het onafhankelijk functioneren van de lichten voor voetgangers en fietsers bij het oversteken van een kruispunt?
Vanmorgen dit voorval gehad. Ik wil oversteken met de fiets – het is groen voor de fietsers -, maar het is rood voor de voetgangers. Komt er een automobilist afgedraaid die gewoon doorrijdt zodat ik in de remmen moest. Misschien had hij het rode licht voor de voetgangers gezien, misschien was hij gewoon lomp.

Anyway, is dit niet gewoon verwarring zaaien en om problemen vragen door levensgevaarlijke situaties creëren? Waarom laten de voetgangers/fietslichten niet gewoon synchroon lopen en wat kan überhaupt de bedoeling zijn van de onafhankelijk van elkaar te laten functioneren?

Dat is om het aantal fietsers naar beneden te halen.

kelt
13 mei 2010, 07:05
Prachtige staaltjes van "verkeersdeskundigheid" waar de steden en gemeentes mee bezig zijn....Of,hoe men een investering van enkele duizenden euro per kruispunt doet met de bedoeling ALLE verkeersdeelnemers te pesten...:twisted:


Ik ben al lang blij als ik eens een kruispunt tegenkom op een normale breedte(zodat er niet in de grasberm gefietst moet worden omdat de autos gewoon geen plaats hebben),of er geen stoeprand of rioolrooster in het fietspad ligt...;-)

Scherven A. Mok
13 mei 2010, 13:46
Ik doe zo goed als alles per fiets en ik kijk niet meer naar de lichten, enkel nog naar mijn veiligheid. Bijna elke dag moet ik op verschillende plaatsen in de remmen bij groen licht. (bvb bij fietspaden met tweerichtingsverkeer, zeer drukke kruispunten waar automobilisten al genoeg naar de andere auto's moeten zien, ...) Ik geef overal voorrang aan voetgangers en die kijken steevast raar op. Net als zoveel automobilisten gaan zij uit van het recht van de sterkste en niet van het verkeersreglement (dat ik tracht te respecteren). De voorrang van rechts mogen ze gerust afschaffen. Die is enkel goed voor de verzekeringsmaatschappijen. Ik ben jaren wel voor elk rood licht gestopt maar vermits het voor een fietser op zoveel kruispunten echt veiliger is om bij rood door te rijden als je het ritme van het kruispunt kent ben ik daar dus mee gestopt. Het is te belachelijk op een kruispunt te wachten wanneer je steevast veilig met rood tot op de middenberm kan maar als je wacht tot groen verraste bestuurders doet verschieten of zelf in de remmen moet.

Zwitser
16 mei 2010, 20:12
Ik doe zo goed als alles per fiets en ik kijk niet meer naar de lichten, enkel nog naar mijn veiligheid. Bijna elke dag moet ik op verschillende plaatsen in de remmen bij groen licht. (bvb bij fietspaden met tweerichtingsverkeer, zeer drukke kruispunten waar automobilisten al genoeg naar de andere auto's moeten zien, ...)

Eigelijk moet je als fietser je als auto gedragen. Dat doe ik als ik in Belgie fiets ook meestal. Vaak zijn de fietspaden juist de onveiligste plaats waar je als fietser kan zijn. Tweerichtingsfietspaden dicht aan een weg bijvoorbeeld, of aanliggende fietspaden bij een rotonde.
Ik rij dan gewoon midden in de rijstrook. Moeten autos wel rekening met mij houden, en de kans dat ze mij niet zien is het kleinst.

De Prodigy
16 mei 2010, 21:35
Ik doe zo goed als alles per fiets en ik kijk niet meer naar de lichten, enkel nog naar mijn veiligheid. Bijna elke dag moet ik op verschillende plaatsen in de remmen bij groen licht. (bvb bij fietspaden met tweerichtingsverkeer, zeer drukke kruispunten waar automobilisten al genoeg naar de andere auto's moeten zien, ...) Ik geef overal voorrang aan voetgangers en die kijken steevast raar op. Net als zoveel automobilisten gaan zij uit van het recht van de sterkste en niet van het verkeersreglement (dat ik tracht te respecteren). De voorrang van rechts mogen ze gerust afschaffen. Die is enkel goed voor de verzekeringsmaatschappijen. Ik ben jaren wel voor elk rood licht gestopt maar vermits het voor een fietser op zoveel kruispunten echt veiliger is om bij rood door te rijden als je het ritme van het kruispunt kent ben ik daar dus mee gestopt. Het is te belachelijk op een kruispunt te wachten wanneer je steevast veilig met rood tot op de middenberm kan maar als je wacht tot groen verraste bestuurders doet verschieten of zelf in de remmen moet.

Persoonlijk denk ik enkel nog aan mijn persoontje als ik aan het fietsen ben.
Het verkeersreglement daar veeg ik dik mijn voeten aan want anders geraak je nergens, enkel op de spoedafdeling.

Henri1
17 mei 2010, 13:11
Kan er mij iemand uitleggen wat de bedoeling is van het onafhankelijk functioneren van de lichten voor voetgangers en fietsers bij het oversteken van een kruispunt?
Vanmorgen dit voorval gehad. Ik wil oversteken met de fiets – het is groen voor de fietsers -, maar het is rood voor de voetgangers. Komt er een automobilist afgedraaid die gewoon doorrijdt zodat ik in de remmen moest. Misschien had hij het rode licht voor de voetgangers gezien, misschien was hij gewoon lomp.

Anyway, is dit niet gewoon verwarring zaaien en om problemen vragen door levensgevaarlijke situaties creëren? Waarom laten de voetgangers/fietslichten niet gewoon synchroon lopen en wat kan überhaupt de bedoeling zijn van de onafhankelijk van elkaar te laten functioneren?

Misschien best oim devolgende keer dat kruispunt over te steken met de fiets aan de hand.
U wordt in dat geval technisch gezien een voetganger i.p.v. een weggebruiker.