PDA

View Full Version : Met de kamion op de trein ...

Oplossing voor het verkeersprobleem op onze drukste wegen ... bouw spoorwegen naast de autostrades en steek alle kamions op de trein. Laat een permanente stroom van treinen over en weer gaan. Twee vliegen in één klap ... geen kamions meer op de autostrades (dus geen files meer) en de kamionchauffeur kan eventjes zijn ogen sluiten om uit te rusten.

Anna List
18 februari 2010, 09:28
Oplossing voor het verkeersprobleem op onze drukste wegen ... bouw spoorwegen naast de autostrades en steek alle kamions op de trein. Laat een permanente stroom van treinen over en weer gaan. Twee vliegen in één klap ... geen kamions meer op de autostrades (dus geen files meer) en de kamionchauffeur kan eventjes zijn ogen sluiten om uit te rusten.

die permanente stroom van treinen, hoe zie je dat ? met af en oprijdende trucks ? :-o

Eigenzinnig
18 februari 2010, 09:30
Wat is dat voor een kinderachtig naief standpunt..

fox
18 februari 2010, 09:37
Goederentransport via het spoor. Dat daar nog niemand aan gedacht heeft zeg...

Anna List
18 februari 2010, 09:41
Wat is dat voor een kinderachtig naief standpunt..

wat is me dit voor een kinderlijk naieve non-argumentatie ?!

wat is me dit voor een kinderlijk naieve non-argumentatie ?!
Ja ... laat hem maar.

Eigenlijk nogal een ambitieus plan dat natuurlijk zou moeten uitgewerkt worden.

Idee is dan ook enkel via de heel drukke wegen zoals bijvoorbeeld de E17 en zo.

Als ik zo die stroom kamions allemaal achter elkaar zie op de autostrade dan kom ik altijd op één gedachte ... "hé, precies een trein met wagons". Vandaar de gedachte ... waarom die kamions niet gewoon op een trein steken en spoorwegen bouwen naast de autostrade. Eigenlijk niet eens zo'n gek idee vind ik en het is tevens een oplossing voor de vele files. Zelfs al staat er een file ... de kamions ontsnappen er aan.

Goederentransport via het spoor. Dat daar nog niemand aan gedacht heeft zeg...

Als de kamions in hun gehele op de trein kunnen dan bespaart men enorm veel tijd dat er moet geladen en gelost worden. Gewoon "afrijden" en verder rijden tot aan de plaats van bestemming.

fox
18 februari 2010, 11:33
Als de kamions in hun gehele op de trein kunnen dan bespaart men enorm veel tijd dat er moet geladen en gelost worden. Gewoon "afrijden" en verder rijden tot aan de plaats van bestemming.

Of je nu een vrachtwagen aan het laden bent of een goederenwagon, veel verschil zal dat niet maken...

En als je vrachtwagens op de trein plaatst in Gent, ze langs de E17 verstuurt naar Antwerpen en ze daar weer loslaat in het verkeer, zal je gewoon daar een gigantische bottleneck creëren waardoor er simpelweg niets zal veranderen aan de tijd die je in de file staat.

Anna List
18 februari 2010, 11:35
Mercedes heeft een systeem ontwikkeld dat autonoom rijdt

snelweg, stadsverkeer, the works

en getest...

verkeer zonder ongevallen ... denk dat het gros van de files opgelost zijn

Of je nu een vrachtwagen aan het laden bent of een goederenwagon, veel verschil zal dat niet maken...

ik veronderstel dat er nog veel bedrijven zijn waar eerst op de kamion wordt geladen (in het bedrijf) en dan alles wordt overgeheveld op de trein.

En als je vrachtwagens op de trein plaatst in Gent, ze langs de E17 verstuurt naar Antwerpen en ze daar weer loslaat in het verkeer, zal je gewoon daar een gigantische bottleneck creëren waardoor er simpelweg niets zal veranderen aan de tijd die je in de file staat.
Vandaar dat meerdere stations het werk moeten doen. Geef toe ... als men met de trein tot bijvoorbeeld tot voorbij Antwerpen kan rijden (als men in die buurt moet zijn) dan vermijd je alvast dat je ook nog eens heel Antwerpen door moet.

Mercedes heeft een systeem ontwikkeld dat autonoom rijdt

snelweg, stadsverkeer, the works

en getest...

verkeer zonder ongevallen ... denk dat het gros van de files opgelost zijn
Akkoord ... maar als de wegen "toe" zitten kunnen ze daar toch ook niet passeren.

Herr Flick
18 februari 2010, 11:54
die permanente stroom van treinen, hoe zie je dat ? met af en oprijdende trucks ? :-o

In Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland , Italie, en ik dacht ook Frankrijk is dat nochtans niet zo ongewoon.

Trucks worden op wagons gereden, bestuurders rijden mee in een rijtuig, (slapen, eten , drinken,... )

en worden aan het andere eind er weer afgereden.

Een Europees traject, systeem van dergelijke stations zou zeker geen slecht idee zijn.. Trucks besparen op km en rij en rusttijden...

In Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland , Italie, en ik dacht ook Frankrijk is dat nochtans niet zo ongewoon.

Ah kijk ... dat wist ik niet eens ...

Trucks worden op wagons gereden, bestuurders rijden mee in een rijtuig, (slapen, eten , drinken,... )

Een Europees traject, systeem van dergelijke stations zou zeker geen slecht idee zijn.. Trucks besparen op km en rij en rusttijden...
Da's inderdaad de bedoeling ...

Anna List
18 februari 2010, 11:59
Akkoord ... maar als de wegen "toe" zitten kunnen ze daar toch ook niet passeren.

wegen zitten toe wegens 'menselijk irrationeel rijden'

fox
18 februari 2010, 12:10

Ik dacht dat dit voornamelijk voor lange afstandstransport was OF voor als men door tunnels moet. Voor kleinere afstanden is dit volgens mij niet echt haalbaar.

Kan zijn ... zal wel ... maar ondertussen zitten ze toch toe hé.

Hoeveel keren hoor je op de radio niet zeggen dat er bijvoorbeeld file is aan de Kennedytunnel (om maar een voorbeeld te geven). Mocht de trein met kamions nu tot voorbij die tunnel rijden dan zal dat alvast op die plaats een enorme ontlasting zijn van het verkeer neem ik aan

Ik dacht dat dit voornamelijk voor lange afstandstransport was OF voor als men door tunnels moet. Voor kleinere afstanden is dit volgens mij niet echt haalbaar.
Waarom niet?

Eigenzinnig
18 februari 2010, 12:19
http://www.nrc.nl/economie/article1807748.ece/Zet_die_vrachtwagen_maar_op_de_trein

Zware tolheffingen hebben met moeite de groei van het (internationaal)vrachtwagenverkeer kunnen afremmen en u hebt het dan nog eens over regionaal transport in het dichtbevolkte west-europa..

http://www.nrc.nl/economie/article1807748.ece/Zet_die_vrachtwagen_maar_op_de_trein

Zware tolheffingen hebben met moeite de groei van het (internationaal)vrachtwagenverkeer kunnen afremmen en u hebt het dan nog eens over regionaal transport in het dichtbevolkte west-europa..

Euhmm ... uit je eigen artikel:

Eind jaren negentig raasden er 1,4 miljoen vrachtwagens door Zwitserland, de meeste van Duitsland naar Italië. Experts voorspelden dat het er in 2020 20 procent meer zouden zijn. De Zwitsers, natuurliefhebbers als zij zijn, kregen genoeg van de vervuiling. Daarbij vreesden ze meer files.

Daarom laten ze trucks die het land door willen, sinds 2001 zo’n 200 euro tol betalen. Heel Europa lachte hen uit, maar nu zijn er ‘nog maar’ 1,2 miljoen vrachtwagens per jaar – een daling van 16 procent. En: met dit tolgeld is tweederde van twee gigantische infrastructuurprojecten gefinancierd.

Eigenzinnig
18 februari 2010, 12:41
maar nu zijn er ‘nog maar’ 1,2 miljoen vrachtwagens per jaar – een daling van 16 procent.
In het doorgaand verkeer...afgedwongen met boetehoge tolheffingen..en grote spoorinvesteringen
Jij sprak van een bijna vrachtwagenvrij wegennet..

In het doorgaand verkeer...afgedwongen met boetehoge tolheffingen..en grote spoorinvesteringen
Jij sprak van een bijna vrachtwagenvrij wegennet..

Inderdaad ... als het op een degelijke manier wordt uitgewerkt in die zin dat het "treinverkeer" interessant wordt voor de onderneming.

In ieder geval is er in het artikel sprake van 16 procent vermindering van verkeer terwijl er een verhoging was verwacht (zonder de tunnel) van 20 procent meer verkeer. Da's in de kering eigenlijk al zo'n 36 procent verschil. Dat kan toch al meetellen vind ik en niets zegt dat het niet nog veel interessanter kan worden gemaakt.

Wij hebben trouwens die hoge bergen niet waar tunnels doorheen moeten.

Eigenzinnig
18 februari 2010, 13:11
Wij hebben trouwens die hoge bergen niet waar tunnels doorheen moeten.
wij hebben wel 101 redenen waarom dit idee zinloos is voor België..tenzij een paar atoombommen ervoor zorgen dat we van nul kunnen beginnen met onze ruimtelijke ordening..

wij hebben wel 101 redenen waarom dit idee zinloos is voor België..tenzij een paar atoombommen ervoor zorgen dat we van nul kunnen beginnen met onze ruimtelijke ordening..
Ik veronderstel dat er tegenover de zinloze evenveel zinnige argumenten kunnen gesteld worden.
Noem ze trouwens eens alle 101 ...:roll:

Eigenzinnig
18 februari 2010, 13:23
Eigenlijk moet jij jouw idylische stelling eens argumenteren met onderzochte feiten..
Ik geef je er ééntje..in jouw ideale vrachtwereld lag onze economie al 5 dagen op zijn gat..

Volgens de huidige planning kan morgenochtend om 9 uur dan gestart worden met het wegtakelen van de beschadigde wagons. Op 26 februari zouden die werken afgerond moeten zijn. Daarna kunnen de volledige herstellingswerken aan de infrastructuur beginnen. Op 1 maart zouden de lijn 96N, die instaat voor het internationale spoorverkeer, en de lijn 94 Brussel-Doornik opnieuw in dienst treden. Drie dagen later, op 4 maart, volgt naar verluidt de lijn 96 Brussel-Bergen. Afgelopen nacht zijn al de niet-beschadigde rijtuigen getakeld.

Om nog niet te spreken van stakingen bij het spoor...

fox
18 februari 2010, 13:44
Kan zijn ... zal wel ... maar ondertussen zitten ze toch toe hé.

Hoeveel keren hoor je op de radio niet zeggen dat er bijvoorbeeld file is aan de Kennedytunnel (om maar een voorbeeld te geven). Mocht de trein met kamions nu tot voorbij die tunnel rijden dan zal dat alvast op die plaats een enorme ontlasting zijn van het verkeer neem ik aan

Nee, dan zorg je er gewoon voor dat de bottleneck verschuift van net voor de tunnel naar net na de tunnel.

Herr Flick
18 februari 2010, 14:10

Ge moet dat natuurlijk in een Europese context zien,

Wat vertrekt er allemaal niet in Antwerpen , Gent , Zeebrugge, dat helemaal niet voor Belgie, is ?...

Als je een paar Europese hubs maakt, met een goeie aansluiting aan het wegen en spoorwegen net, kan dat wel werken.

Bv :

Camion van Antwerpen naar Polen...

Rijd in de Haven de Terminal binnen, op de trein, spoort s`nachts naar Berlijn of Warschau, chauffeur slaapt ondertussen.

Rijd in Berlijn de Terminal uit en gaat terug de weg op.

Ondertussen heeft hij verkeersknooppunten in het roergebied vermeden, heeft hij niet moeten rijden, heeft hij kunnen slapen, en zijn baas heeft km gespaard op zijn truck (fuel en slijtage... ) en geen tol moeten betalen in Duitsland, reisje met de trein dus zo goed als terugverdiend.

Herr Flick
18 februari 2010, 14:17

Inderdaad, en voor kleinere afstanden is dat inderdaad te zot om los te lopen, omdat ge meer tijd verkloot in uw terminal dan dat ge effectief rijd of in de fille gaat staan.

De winst zit hem pas bij lange of moeilijke trajecten, tijdswinst en geldwinst, want het traject dat je doet met de trein, bespaar je veelal op tol.

Je zou kunnen stellen dat het rendabel wordt als je bvb, de trucker ondertussen zijn volle 8 uur kan laten slapen, dat zijn dus lange verbindingen binnen europa, ... volledig door Frankrijk, Duitsland bvb.

Anna List
18 februari 2010, 14:20
Eigenlijk moet jij jouw idylische stelling eens argumenteren met onderzochte feiten..
Ik geef je er ééntje..in jouw ideale vrachtwereld lag onze economie al 5 dagen op zijn gat..

8O

zijn d*t uw argumenten ???

*hoe lang is een tunnel dicht wanneer er een vrachtwagen in opbrand, wanneer wordt die terug vrijgegeven ?

*in de rest van europa hebben de sporen een verplichte minimumdienstverlening, je kan dat B mankement moeilijk als argument gebruiken om evolutie tegen te houden, dunkt me zo

Herr Flick
18 februari 2010, 14:22
http://www.kombiverkehr.de/web/Deutsch/Startseite/

voor container verkeer kan je dat bvb online volledig regelen.

Maar het bestaat ook voor trailers, dan meer op bepaalde trajecten

http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/solutions_for_businesses/cards/euroshell/euroshell_trucks_and_coaches/existing_customers/more_road_services/road_services_combined_traffic.html

Inderdaad, en voor kleinere afstanden is dat inderdaad te zot om los te lopen, omdat ge meer tijd verkloot in uw terminal dan dat ge effectief rijd of in de fille gaat staan.

Ik denk dat het toch zinnig zou zijn om ook na te denken hoe het interessant wordt voor kleinere afstanden zoals bijvoorbeeld Kortrijk -Antwerpen. In de huidige context is het inderdaad te zot om los te lopen. Mochten er bijvoorbeeld spoorwegen worden getrokken net naast de autostrade zodat er maar op en af de trein te rijden is dan weet ik het zo nog niet. Ik denk dat zowat iedereen gebaat is met vlotter verkeer.

fox
18 februari 2010, 15:20
Ik denk dat het toch zinnig zou zijn om ook na te denken hoe het interessant wordt voor kleinere afstanden zoals bijvoorbeeld Kortrijk -Antwerpen. In de huidige context is het inderdaad te zot om los te lopen. Mochten er bijvoorbeeld spoorwegen worden getrokken net naast de autostrade zodat er maar op en af de trein te rijden is dan weet ik het zo nog niet. Ik denk dat zowat iedereen gebaat is met vlotter verkeer.

Nogmaals, als je dit doet over kortere afstanden verschuif je gewoon de bottlenecks naar de plaatsen waar de vrachtwagens terug in het verkeer komen.

Voor transitverkeer kan je dit wel overwegen. Bijvoorbeeld Franse grens - Duitse grens. Dan hou je die vrachtwagens al van de Brusselse ring.

Eigenzinnig
18 februari 2010, 15:45
8O

zijn d*t uw argumenten ???

*hoe lang is een tunnel dicht wanneer er een vrachtwagen in opbrand, wanneer wordt die terug vrijgegeven ?

Is dat uw argument ????

Sinds wanneer kunnen treinen omrijden bij een blokkade ?

Internationaal transport kan bekeken worden, maar dat zal niet veel uithalen hier..
Gaan we alles voor het Westen lossen in Gent en dat wat rondrijden in het binnenland..alles voor Limburg in Antwerpen en dan een omgekeerde file veroorzaken ?
Bovendien zijn verse producten en just-in-time leveringen niet echt geschikt voor treintransport

Henri1
18 februari 2010, 15:50

Ik vrees dat ons land daarvoor te klein is.
Misschien wel een goed idee al de Hollandse vrachtwagen op treinen te zetten. Tegen een vette prijs uiteraard.

Zwitser
18 februari 2010, 18:13

Das natuurlijk een voordeel dat Zwitserland heeft tegenover België. In Zwitserland wordt er niet gestaakt bij het spoor. De laatste staking bij een overheidsbedrijf dateert er van 1918.

Nee, dan zorg je er gewoon voor dat de bottleneck verschuift van net voor de tunnel naar net na de tunnel.
Ik heb nooit gezegd dat er geen creativiteit aan te pas komt om dit op te lossen.

Mambo
18 februari 2010, 19:08
Ik heb nooit gezegd dat er geen creativiteit aan te pas komt om dit op te lossen.

Het business plan moet bij het voorstel liggen alvorens je de deal kunt rondmaken.
Dus eerst uittekenen hoe je dat gaat oplossen.

Het business plan moet bij het voorstel liggen alvorens je de deal kunt rondmaken.
Dus eerst uittekenen hoe je dat gaat oplossen.
Wil ik wel doen als er een kans is dat het plan wordt aangenomen. Indien niet ... geen onnodig werk.

Is dat uw argument ????

Sinds wanneer kunnen treinen omrijden bij een blokkade ?

Internationaal transport kan bekeken worden, maar dat zal niet veel uithalen hier..
Gaan we alles voor het Westen lossen in Gent en dat wat rondrijden in het binnenland..alles voor Limburg in Antwerpen en dan een omgekeerde file veroorzaken ?
Bovendien zijn verse producten en just-in-time leveringen niet echt geschikt voor treintransport
tenzij dat treintransport meer "just-in-time" garantie kan leveren dan het nu is natuurlijk.

Mambo
19 februari 2010, 19:43
Wil ik wel doen als er een kans is dat het plan wordt aangenomen. Indien niet ... geen onnodig werk.

Der is een kans...binnen 500 jaar of zo.

guido 007
19 februari 2010, 19:56

Bij ons in het (Ford Genk) fabriek ligt een treinspoor.
In Valencia, Keulen, Saarlouis, ......... ligt ook een treinspoor.
Het zou dus heel gemakkelijk zijn om de goederen via het spoor naar de diverse fabrieken te sturen.

maar.........

Het spoor is te onzeker, dan wordt er hier en dan wordt er daar gestaakt.....

guido 007
19 februari 2010, 19:58

Hoe rijden die vrachtwagens op de trein?

Neem nu, mijn vrachtwagen staat ergens in het midden van een trein, hoe krijg ik die daar vanaf?
Of kunnen we er zijdelings oprijden?

Hoe rijden die vrachtwagens op de trein?

Neem nu, mijn vrachtwagen staat ergens in het midden van een trein, hoe krijg ik die daar vanaf?
Of kunnen we er zijdelings oprijden?

Ja ... da's een technische kwestie natuurlijk. Het moet op één of andere manier simpel gaan om er op en af te rijden zodat er niet veel tijd verloren gaat ... maar ik neem aan dat dat op te lossen is;

kelt
19 februari 2010, 22:46
"den Ijzeren weg" is een oudheidkundig concept uit de tijd dat motoren niet klein genoeg te bouwen waren om in kleine voertuigen te plaatsen,en er geen technologie bestond om tamelijk vlakke en stevige wegen te bouwen(om het over de kosten nog maar niet te hebben)...

Nu is de spoorweg nog heel goed in nichemarkten (snel personentransport tussen grote bevolkiingscentra),en mogelijk ook voor vervoer dwars door bergen.Verder is er beslist toekomst in "light rail" systemen(trams en andere) die rondom de centra bewegen en aansluiting geven op andere vervoermodaliteiten.

Al de rest is verouderde en hopeloze brol,afhankelijk van subsidies,en laat dat nu juist het grootste deel van ons spoorwegnet zijn...

Voor belgie :giet beton en asfalt over die sporen waar de Thalys niet over moet passeren.Dan kunnen de camiontreinen,die nu al over onze autostrades floreren, daarover rijden....:evil:

Micele
20 februari 2010, 11:28
"den Ijzeren weg" is een oudheidkundig concept uit de tijd dat motoren niet klein genoeg te bouwen waren om in kleine voertuigen te plaatsen,en er geen technologie bestond om tamelijk vlakke en stevige wegen te bouwen(om het over de kosten nog maar niet te hebben)...

Nu is de spoorweg nog heel goed in nichemarkten (snel personentransport tussen grote bevolkiingscentra),en mogelijk ook voor vervoer dwars door bergen.Verder is er beslist toekomst in "light rail" systemen(trams en andere) die rondom de centra bewegen en aansluiting geven op andere vervoermodaliteiten.

Al de rest is verouderde en hopeloze brol,afhankelijk van subsidies,en laat dat nu juist het grootste deel van ons spoorwegnet zijn...

Voor belgie :giet beton en asfalt over die sporen waar de Thalys niet over moet passeren.Dan kunnen de camiontreinen,die nu al over onze autostrades floreren, daarover rijden....:evil:
Inderdaad, is zowat ook mijn mening, moderne lightrails hebben dat dacht ik in het buitenland al bewezen; voor een compact land als Be (beter VL) zeker toepasbaar.

Eigenlijk wacht ik op het Spartacusplan dat in Limburg zou komen (2012 ?) met sneltrams die tot 120 kmh zouden halen op smalle gescheiden bedding, die soms op middenbermen tussen 2+2 wegen liggen (waar de trams dan aangepaster rijden) een moderne tram anno 21 eeuw gewoon.
Oost- en N-O-Limburg waar geen treinnet ligt is een ideale testcase.

Ik heb eens 3 dagen in ballingsgebied Bazel (CH) -ca 900.000 inw. - geregeld met de tram gereden, zelfs dikwijls grensoverschrijdend naar D (tram <=> bus) was alles piekfijn geregeld, men kwam aan de tramhalte aan en kon digitaal aflezen om hoeveel minuten de volgende trams afkwamen, kwas toch telkens benieuwd, en ziedaar ze waren alle op de minuut juist... én goede bezettingsgraad, ondanks het niet echt goedkoop was.
http://de.wikipedia.org/wiki/Basel#.C3.96ffentlicher_Nahverkehr
en/ook aansluitend op S-bahn - drie landen- (voorlopige netwerklengte 250 km ! )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regio_S-Bahn_Basel

http://www.hln.be/hln/nl/6296/Treinramp-in-Halle/article/detail/1069642/2010/02/19/Spoorwegen-Zwarte-doos-in-trein-niet-te-vertrouwen.dhtml
Spoorwegen: "Zwarte doos in trein niet te vertrouwen"

De Belgische spoormaatschappijen zeggen zelf dat de zwarte dozen in treinen niet betrouwbaar zijn. De toestellen moeten mechanisch opgewonden worden, zoals een wekker vroeger, en daarom is een exacte tijdsaanduiding via de zwarte dozen onmogelijk. Dat bleek donderdag op het proces van een treinongeval in Diepenbeek, dat vijf jaar geleden gebeurde, bericht de krant Het Laatste Nieuws.
...

NMBS: zelfs de zwarte dozen zijn nog mechanisch... en quasi totaal onbetrouwbaar; het kan dus zijn dat het onderzoek maandenlang gaat duren en dat ze dan nog altijd niet weten... het zal dan wel gedeelde verantwoordelijkheid zijn...
Tja, de mogelijkheid dat twee treinen (bestuurders zien groen) effectief door groen rijden en botsen is hier nog werkelijkheid... anno 2010... :?:-(

Nynorsk
20 februari 2010, 11:39
Ja ... da's een technische kwestie natuurlijk. Het moet op één of andere manier simpel gaan om er op en af te rijden zodat er niet veel tijd verloren gaat ... maar ik neem aan dat dat op te lossen is;

misschien moet ge eens denken aan een soort van lopende band ofzo :-P

Mambo
20 februari 2010, 20:27
Misschien moet men eens een locomotief op rubber wielen zetten?
Kan een trein dan op een beton baantje zonder al te veel kosten.

't is waar hé?

Nynorsk
20 februari 2010, 20:57

't is waar hé?

:-D

guido 007
21 februari 2010, 08:00

't is waar hé?

In Bokrijk rijdt zo'n treintje rond.

Mambo
21 februari 2010, 12:06
Toch heeft karma ergens wel gelijk.
Treinen zal nogal duur en omslachtig zijn.
Maar een beton baan met een soort kabelsysteem zoals een vergroot stoeltjes systeem bij skiliften waar je de camions kan aanhaken zou wel kunnen werken.
Tenslotte rijden die camions ook niet gratis, de stookkosten zijn hoog.
Als die voor laat ons laat ons zeggen ..10 euro ...kunnen aanhaken zullen de meesten dat wel doen.

guido 007
21 februari 2010, 12:22
Maar een beton baan met een soort kabelsysteem zoals een vergroot stoeltjes systeem bij skiliften waar je de camions kan aanhaken zou wel kunnen werken.
Als die voor laat ons laat ons zeggen ..10 euro ...kunnen aanhaken zullen de meesten dat wel doen.

En hoe hoog bengelen die dan boven de grond?

Eigenlijk zou het ideaal zijn mochten ze al rijdend kunnen in- en uithaken zodat de "kamionlift" niet moet stoppen. Maar dan moet men al zo'n "knightriderkamion" hebben of zo. :roll:;-)

Tick
21 februari 2010, 12:42
http://www.interstatetraveler.us/

Voorlopig nog theoretisch, maar het kan de toekomst zijn (zeker voor een klein land als belgie)

Mambo
21 februari 2010, 12:49
Eigenlijk zou het ideaal zijn mochten ze al rijdend kunnen in- en uithaken zodat de "kamionlift" niet moet stoppen. Maar dan moet men al zo'n "knightriderkamion" hebben of zo. :roll:;-)

Mja ik weet zo nog niet allemaal.
Ofwel een treksysteem op een afzonderlijke baan waar men kan aanhaken en afhaken naar behoefte. Geeft wel veel problemen bij overgangen met secundaire wegen en waterlopen ...etc.
Ofwel een snelwerkend ride en go systeem op automatische trolleys die hun weg vinden naar een aansluitende spoorweg en geheel vanzelf rijden naar plaats van bestemming?
Beetje futuristisch maar ik denk wel dat onze ingenieurs daar kunnen op inspelen allemaal.
En voor de camions...als die hun stookkosten met pakweg 50% kunnen doen dalen of zelfs chauffers per op en afrit kunnen inschakelen ....dan gaan die dat wel doen hoor. Ook al verliezen ze een uurtje links en rechts.

De Prodigy
21 februari 2010, 12:49
Had ooit zo is iets gehoord van tunnels waar containers op transportbanden zouden verplaatst worden onder het ganse land vanuit Antwerpen , Zeebrugge, enz...
Wel super duur investering maar wel super efficient en rendabel op lange termijn.

guido 007
21 februari 2010, 13:00
Bij ons in Ford Genk (beetje reclame maken mag toch hoop ik), werken we met een transliftsysteem. Onze fabriek is aangesloten op de fabrieken van de toeleveringsbedrijven. Via een ingenieus systeem meerdere stroombanen voor aansturing), komt het materiaal van de fabrikant terrecht op de juiste plaats in ons fabriek. dit systeem werkt met automatische wissels en dergelijke.

De stroombanen zijn één onderdeel van de plaatstoewijzing, een eenvoudig hendeltje (dat een eindschakelaar of een sensor bedient) is een ander onderdeel. Door dit hendeltje in een andere positie te plaatsen geef je het materiaal een andere bestemming (positebepaling gebeurt bij ons automatisch)

We hebben een hoofdaanvoerlijn en een hoofdafvoerlijn, die door middel van wissels gevoed worden.

Bij ons in Ford Genk (beetje reclame maken mag toch hoop ik), werken we met een transliftsysteem. Onze fabriek is aangesloten op de fabrieken van de toeleveringsbedrijven. Via een ingenieus systeem meerdere stroombanen voor aansturing), komt het materiaal van de fabrikant terrecht op de juiste plaats in ons fabriek. dit systeem werkt met automatische wissels en dergelijke.

De stroombanen zijn één onderdeel van de plaatstoewijzing, een eenvoudig hendeltje (dat een eindschakelaar of een sensor bedient) is een ander onderdeel. Door dit hendeltje in een andere positie te plaatsen geef je het materiaal een andere bestemming (positebepaling gebeurt bij ons automatisch)

We hebben een hoofdaanvoerlijn en een hoofdafvoerlijn, die door middel van wissels gevoed worden.

Stel je voor dat er zo'n dergelijk systeem bestaat voor het ganse land. Dat zou pas een investering in de toekomst zijn want dan zou het heel aantrekkelijk worden om zich hier te vestigen.

Derk de Tweede
21 februari 2010, 13:51
Rollende Landstrasse, al meer dan 25 jaar in dienst.

http://img85.imageshack.us/img85/2517/rollendelandstrasse.jpg

kelt
21 februari 2010, 14:50

't is waar hé?

Hoe zou je die eindeloze colonnes vrachtwagens van tegenwoordig dan noemen?
Dat zijn toch gewoon treinen op rubberbanden,maar met intelligente,individueel aan- en afkoppelbare wagons... en bovendien zonder noodzaak voor vaste vertrek- en aankomst plaatsen noch -uren....?

;-)

kelt
21 februari 2010, 14:54
Rollende Landstrasse, al meer dan 25 jaar in dienst.

http://img85.imageshack.us/img85/2517/rollendelandstrasse.jpg

Op plaatsen met een moeilijke geografie vermoedelijk de enige juiste wijze.....
Bovendien gaat het om verkeerstromen die te organiseren zijn tussen een punt A- en -B...Daartussen heeft niemand behoefte aan de inhoud van die vrachtwagens...

Tussen,pakweg,Antwerpen en de Randstad valt er eigenlijk niks te organiseren,tenzij iedereen daar verhuist om de inrichting van gans de regio eens opnieuw te doen... :|

Zwitser
21 februari 2010, 15:43
Ik heb eens 3 dagen in ballingsgebied Bazel (CH) -ca 900.000 inw. - geregeld met de tram gereden, zelfs dikwijls grensoverschrijdend naar D (tram <=> bus) was alles piekfijn geregeld, men kwam aan de tramhalte aan en kon digitaal aflezen om hoeveel minuten de volgende trams afkwamen, kwas toch telkens benieuwd, en ziedaar ze waren alle op de minuut juist... én goede bezettingsgraad, ondanks het niet echt goedkoop was.

In Zwitserland staakt het openbaar vervoer dan ook nooit...

Eigenzinnig
21 februari 2010, 18:40

In Zwitserland heeft men ook geen nood aan een groene partij omdat de Zwitsers zowiezo héél milieubewust zijn ,zeker in vergelijking met kneuterig vlaanderen..

Micele
21 februari 2010, 20:02
In Zwitserland heeft men ook geen nood aan een groene partij omdat de Zwitsers zowiezo héél milieubewust zijn ,zeker in vergelijking met kneuterig vlaanderen..
8O
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Partij_van_Zwitserland

De groene partij is de grootste partij, die niet in de Bondsraad vertegenwoordigd is. De groenen zijn een politieke kracht links van de Zwitserse socialistische partij en worden vooral door vrouwen geleid. De voorzitster is sinds 2008 Ueli Leuenberger.

Na een dieptepunt in 1995 bereikten de partij in 2003 het beste resultaat ooit in de verkiezingen met 7,6% van de stemmen en 13 van de 200 zetels van de Nationale Raad. Bij de parlementsverkiezingen van 21 oktober 2007 boekten de Groenen een overwinning. De partij kreeg 9,6% van de stemmen en 20 zetels in de Nationale Raad. Voor het eerst in de geschiedenis werd er ook een kandidaat van de Groenen, te weten Robert Cramer uit het kanton Genève, in de Kantonsraad (eerste kamer van de Bondsvergadering) gekozen [1].

omaplop
21 februari 2010, 22:32
Gewoon een vak naast de autostrade maken waar de vrachtwagens MOETEN rijden!!

Die vormen dus een soort trein op zichzelf. Met de nodige fondsen kan die baan dan zelfs tegen een bepaalde snelheid rollen en kunnen de vrachtwagens er op en afrijden.

Geen ongevallen meer, geen opstoppingen door vrachtwagens en geen tijdverlies, noch voor het vrachtvervoer, noch voor het personenvervoer!

Zo'n 60 jaar geleden vertelde men over dergelijke wegen als toekomstmuziek, maar zelfs een soort rollend tapijt voor auto's zou een goede oplossing zijn , minder uitstoot en veel minder ongevallen.

Gewoon een vak naast de autostrade maken waar de vrachtwagens MOETEN rijden!!

Die vormen dus een soort trein op zichzelf. Met de nodige fondsen kan die baan dan zelfs tegen een bepaalde snelheid rollen en kunnen de vrachtwagens er op en afrijden.

Geen ongevallen meer, geen opstoppingen door vrachtwagens en geen tijdverlies, noch voor het vrachtvervoer, noch voor het personenvervoer!

Zo'n 60 jaar geleden vertelde men over dergelijke wegen als toekomstmuziek, maar zelfs een soort rollend tapijt voor auto's zou een goede oplossing zijn , minder uitstoot en veel minder ongevallen.
Ja ... da's het idee ... of het nu in treinen of op rollende tapijten gaat ... dat maakt niets uit.

Derk de Tweede
22 februari 2010, 11:00
Op plaatsen met een moeilijke geografie vermoedelijk de enige juiste wijze.....
Bovendien gaat het om verkeerstromen die te organiseren zijn tussen een punt A- en -B...Daartussen heeft niemand behoefte aan de inhoud van die vrachtwagens...

Tussen,pakweg,Antwerpen en de Randstad valt er eigenlijk niks te organiseren,tenzij iedereen daar verhuist om de inrichting van gans de regio eens opnieuw te doen... :|

Ik denk dat net spoorwegnet overvol is.
Of men moet alle trajecten 4-sporig maken.

Zwitser
22 februari 2010, 12:00

Groen partijen zijn er anders wel zat in Zwitserland. In kanton Bern bijvoorbeeld heb je de "Grune Bundnis", "Grune Freie Liste" en de "Grunliberalen"...

Eigenzinnig
22 februari 2010, 12:26
Groen partijen zijn er anders wel zat in Zwitserland. In kanton Bern bijvoorbeeld heb je de "Grune Bundnis", "Grune Freie Liste" en de "Grunliberalen"...
Zwitsers hebben al decennia een deftig milieubeleid op alle vlakken,in tegenstelling tot de vuilste regio van Europa..Vlaanderen

Pak me dus niet op het aantal zetels van deze of gene..u weet goed genoeg wat ik ten gronde bedoelde..

En ... hoe komt dat?

Zwitser
23 februari 2010, 06:41
En ... hoe komt dat?

In Zwitserland wordt er heel erg weinig gestaakt. Dat komt onder andere omdat er in Zwitserland heel erg weinig arbeidswetgeving bestaat. In Zwitserland is er geen minimumloon, geen vast opzegtermijn of vergoeding. Werknemers kunnen zonder opgaaf van reden ontslagen worden.
Een hoop dingen worden wel in de CAO's per sector of bedrijf geregeld. Zo staan er in de CAO van mijn bedrijf afspraken over een minimum loon, dat de opzegtermijn drie maanden is, dat niemand ontslagen wordt zonder dat er een grondige reden is enzovoort.
Wat er ook in die CAO staat is dat staken onmiddelijk de CAO annuleert. Zouden wij dus staken, dan zijn we onmiddelijk alle bescherming die de CAO biedt kwijt, en kan de baas ons dus onmiddelijk gewoon op straat zetten.
Alle CAO's in Zwitserland hebben een dergelijk clausule. Vandaar dat er weinig gestaakt wordt, en dat enkel als er erg veel op het spel staat.
De laatste algemene staking in Zwitserland dateert van 1918. Het aantal treinen, trams of bussen dat de afgelopen decennia wegens een staking niet is uitgereden is gewoon nul.

In Zwitserland wordt er heel erg weinig gestaakt. Dat komt onder andere omdat er in Zwitserland heel erg weinig arbeidswetgeving bestaat. In Zwitserland is er geen minimumloon, geen vast opzegtermijn of vergoeding. Werknemers kunnen zonder opgaaf van reden ontslagen worden.
Een hoop dingen worden wel in de CAO's per sector of bedrijf geregeld. Zo staan er in de CAO van mijn bedrijf afspraken over een minimum loon, dat de opzegtermijn drie maanden is, dat niemand ontslagen wordt zonder dat er een grondige reden is enzovoort.
Wat er ook in die CAO staat is dat staken onmiddelijk de CAO annuleert. Zouden wij dus staken, dan zijn we onmiddelijk alle bescherming die de CAO biedt kwijt, en kan de baas ons dus onmiddelijk gewoon op straat zetten.
Alle CAO's in Zwitserland hebben een dergelijk clausule. Vandaar dat er weinig gestaakt wordt, en dat enkel als er erg veel op het spel staat.
De laatste algemene staking in Zwitserland dateert van 1918. Het aantal treinen, trams of bussen dat de afgelopen decennia wegens een staking niet is uitgereden is gewoon nul.
Op dat gebied is dat hetzelfde als in België dacht ik.

guido 007
28 februari 2010, 17:30

Wat is hetzelfde als in België?

fonne
28 februari 2010, 21:42
Ik vrees dat ons land daarvoor te klein is.
Misschien wel een goed idee al de Hollandse vrachtwagen op treinen te zetten. Tegen een vette prijs uiteraard.

Dat is eigenlijk wat ze in Zwitserland gedaan hebben. Die vuile EU-onderdanen mogen er niet op straat komen. In Basel kamion op de trein rijden dus, en in Italie er terug af. En SBB maar geld verdienen.

Gelukkig hadden ze nog iets over het hoofd gezien: de wagon met kamion erboven paste niet onder de electriciteitsdraad. Hebben ze alle sporen een halve meter verlaagd om de trein eronder te laten passen. Ook in sommige tunnels. En speciale apparatuur gebouwd om de treinen op de juiste sporen te laten rijden. Zie http://farelec.ch/bahnsicherheit.pdf

fonne
28 februari 2010, 21:45
Ik denk dat net spoorwegnet overvol is.
Of men moet alle trajecten 4-sporig maken.

Hier slagen ze er zelfs niet in om de bestaande sporen optimaal te gebruiken, denk aan de Ijzeren Rijn.
Laat staan dat ze een tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen zouden klaarkrijgen. De 2 extra sporen tussen Zeebrugge en Gent zijn er dacht ik ook nog lang niet.
En over een Vlaamse dwarsas Duinkerken-Mechelen-Maastricht-Aken zullen we maar niet dromen zekers?

fonne
28 februari 2010, 22:01

't is waar hé?

Niet echt. De electriciteit moet nog altijd naar de grond kunnen vloeien.
Blijft dus een aardingsrail nodig. Trouwens: in Frankrijk rijden de meeste metros allang op rubberbanden.

fonne
28 februari 2010, 22:06

Inderdaad. Alle kindjes te voet of met de fiets naar school zou al een flink stuk verschil maken! 200€ boete voor al die domme mama's die hun kindjes perse met de auto voor de deur van de school willen afzetten.

Zwitser
2 maart 2010, 17:18

Op dat gebied is Zwitserland toch heel erg anders dan België. In Zwitserland moet je als werknemer niet proberen een fabriek te blokkeren of de directie te gijzelen. Tenminsten, als je niet de gevangenis in wil...