PDA

View Full Version : Moeten de volgende generaties onze staatsschuld afbetalen?


Herman Desmedt ©HD
9 mei 2004, 19:28
Moeten de volgende generaties onze staatsschuld afbetalen?

Deze vraag werd al eerder gesteld aan uw collega's maar nergens kreeg ik een repliek die me kon tevreden stellen.

We zitten met een torenhoge (269 Mjd Euro) staatschuld die moet afbetaald worden volgens Maastricht-afspraken en dat betekent jaarlijks een zodanig grote hap in onze begroting (ongeveer 1/3 in 2003) dat er geen financiële ruimte is voor een bedrijfsgunstiger en werkgunstiger klimaat en heel wat andere nuttige (en zelfs noodzakelijke) dingen.
Die grote hap volstaat dan nog niet om de staatsschuld echt af te bouwen, want de jongste jaren stijgt die staatsschuld, uitgedrukt in miljarden, bovendien nog lichtjes. De relatieve staatsschuld, ten opzichte van het BNP (zie ook Maastrichtnorm) daalt alleen maar omdat het BNP de jongste jaren net iets méér steeg dan de staatsschuld.
Wij zijn dus al meerdere jaren bezig met gewoon het doorschuiven van die staatsschuld naar de volgende generatie(s).
Bovendien was er voor die staatsschuld een aantal vervaldata voorzien en als mijn archieven nog juist zijn dan moet er dit jaar en de volgende 3 jaar een paar tientallen miljarden Euro’s extra op tafel komen (tenzij natuurlijk een schuldherschikking wordt bekomen, maar dat betekent dan extra miljarden doorschuiven naar de volgende generatie).

Hoe zit het nu met de volgende generatie(s) ?
Kijk maar even mee naar de volgende “bevolkingspiramide”:
http://statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp Selecteer 1 ste puntje “leeftijdspiramide”.
Dat dikker stuk van die half-opgeblazen ballonvorm, daar zit nu praktisch de ganse werkende bevolking. Maar vanaf nu gaan die baby-boomers stilaan allemaal met pensioen. De vergrijzing dus. Maar de vergrijzing is geen probleem voor de verre toekomst, de vergrijzing is NU al bezig. Op die grafiek is mooi te zien dat vanaf nu er méér mensen jaarlijks met pensioen gaan dan het gemiddeld geboortecijfers van de jongste jaren.
De toestand binnen 25 jaar, met een betere geneeskunde in het achterhoofd, zou wel eens kunnen zijn dat er meer dan 2,5 keer zoveel gepensioneerden zijn en met hooguit 2/3 van het huidig aantal werknemers in de privé (tenminste als men het overgedimensioneerd staatsapparaat serieus in de hand gehouden wordt en men er nog in slaagt voldoende werkgelegenheid in de privé te scheppen).
Die halfopgeblazen ballon wordt dus een paddestoel, waarvan de smallere stam voor de rest gaat moeten zorgen.
Nu extra véél kindjes bijmaken? Dat zal niet veel helpen, want die kindjes gaan ook 20 tot 25 jaar nodig hebben eer ze kunnen ingeschakeld worden op de arbeidsmarkt. Bovendien is het beter 25 dan 20 jaar, want gezien de evolutie wordt het noodzakelijk om in de toekomst zeer goede en zo hoog mogelijk opgeleide arbeidskrachten te hebben. (Dat stuk van de jeugd dat schoolmoe is en de willekeurig toegelaten nieuwe Belgen, daar zijn we dus ook al verkeerd mee bezig.)
Vandaar de berichten dat we binnenkort tot 70 jaar gaan moeten werken (dat zal NIET volstaan, tenzij er robotten in onze plaats gaan werken) of dat er geen pensioenen meer gaan zijn (inderdaad realistisch, want er zal ook, gezien ons huidig doorschuif-beleid, ook nog een flink pak STAATSSCHULD af te betalen zijn, bovendien met een pak minder “actieven”, een pak meer gepensioneerden en met bijkomende en hogere kosten)
Het zilverfondsje zal dat niet oplossen, vandaar de opmerking vanuit de bevolking dat dit fonds gereserveerd is om de pensioenen van politici mee te betalen.

Reken daarbij nog de energiefactuur die binnen dit en een paar jaar door schaarste aan fossiele brandstof en sluiting van onze kernenergie zal oplopen, de stijgende prijzen voor transport en de producten zelf, enz.

Men is in dat landje anderzijds al jaren bezig met een beleid van brugpensioenen, werkloosheidsuitkeringen ongelimiteerd in de tijd voor een legertje werklozen terwijl een hoop knelpuntjobs niet worden ingevuld, doe-maar-op politiek (zoals de eigen uitstapvergoeding), daarbovenop de jongste jaren van alles gratis, enz. Dat terwijl men bovenstaand probleem blijft verdoezelen. Maar wie zal dat mogen betalen?

Een pessimistische visie? Dit lijstje is niet eens volledig!

Het is niet de bedoeling van dit “epistel” om schuldigen voor dit alles te zoeken. Het is de bedoeling een probleem aan te geven en aan te sporen naar oplossingen te zoeken.

Het probleem stelt zich al véél te lang en het wordt hoogtijd er iets aan te doen.
Plannen in de verre toekomst gaan het probleem laten aanslepen en dus alleen maar verergeren.

Concrete vragen :
- Wat doet U hieraan of zou U hieraan doen mocht U het voor het zeggen hebben ?
Concrete oplossingen graag! Kom niet af met te zeggen dat U die problemen niet geschapen heeft, met plannen waarvoor geen geld is (zie boven). Goede plannen vertrekken van de huidige situatie en met een minimum aan (of zelfs zonder) financiering.

- Waarom zijn beschikbare oplossingen nooit uitgevoerd geweest?
Dat die oplossingen niet populair zijn en tegen de belangen van vakbonden ingaan spreekt voor zich.

Dank bij voorbaat.

Frank Vanhecke
12 mei 2004, 08:21
Uw analyse is volkomen juist. Somber inderdaad, maar we staan er dan ook niet goed voor.

Ook wij hebben de wijsheid niet in pacht. Eén ding weten we zeker: het roer moet grondig worden omgegooid.

Laat mij beginnen met te zeggen dat wij oplossing enkel op Vlaams niveau zien, waarbij de geldstroom naar Wallonië is opgehouden. Die extra financiële ruimte van zo'n 10 miljard euro per jaar is broodnodig. Tot dan mogen tekorten op de federale begroting kunnen niet blijvend op Vlaanderen afgewenteld worden. Wallonië moet verplicht worden (zolang de huidige staatsvorm bestaat) zijn gedeelte bij te dragen.

Structureel stellen wij onder meer het volgende voor:

- het Zilverfonds bevordert de begrotingsdiscipline niet en zal op termijn de schuld doen toenemen. De absolute (netto-)schuld moet afgebouwd worden. Dit is enkel mogelijk via de opbouw van overschotten op de begroting. En dat betekent, hoe je het ook draait of keert: besparen. Zo is een jaarlijkse groei van de uitgaven in de sociale zekerheid van 4,5% (zoals nu) onhoudbaar. Iedreen weet dat (en zeker van de Lanotte en vandenbroucke) maar electoraal is het niet lonend om de waarheid te zeggen.

- Vlaanderen moet eigen pensioenfonds opbouwen, bestaande uit gediversifieerde portefeuille (dus niet enkel staatobligaties, zoals met het Zilverfonds). Ideaal voor de pensioenen zou zijn ze onafhankelijk te maken van de bevolkingspyramide door zuiver te werken met een kapitalisatiesysteem, ook voor het wettelijk pensioen. Het probleem verplaatst zich dan wel enigszins, omdat de overgangsperiode van het huigie repartitiestelsel naar het nieuwe moet worden gefinancierd. Maar als we daar in slagen, zijn alvast de pensioenen voor de toekomst gered. Ieder betaalt namelijk zijn eigen pensioen.

- Gratis bestaat niet, het kost de samenleving handenvol geld. Welke doelgroep wat gratis krijgt van welke minister-weldoener, is voor de bevolking perfect duidelijk. Wie het hele verhaal betaalt, is doorgaans veel minder zichtbaar. “Het gratis-verhaal betreft dus een politiek risicoloze methode om aan herverdeling te doen zonder het kind bij naam te noemen.” (Peter Naert in De Tijd, 06.02.2004)

Cruciaal in het gratis-verhaal is ook de vraag of de specifieke doelgroepen wel recht hebben op dat voordeel. Volgens de SP.A natuurlijk wel, die daarvoor een hele rits sociale redenen aanhaalt. Maar precies diezelfde sociale redenen kan men aanhalen om het gratis-verhaal te kelderen. Waarom zouden ouderen gratis moeten rijden met de bus, als twee derden van hen, van zodra ze in een rusthuis terecht komen, de kosten daarvan niet kunnen betalen? Dat is één voorbeeld, maar er zijn er vele: in de hele sociale sector is het geldtekort nijpend en ontstaan er mensonwaardige toestanden. Ondertussen wordt het belastinggeld verbrast om electorale cadeaus uit te delen aan groepen die dat veel minder nodig hebben. Zo is het een raadsel waarom pendelaars (een ander voorbeeld) gratis naar Brussel moeten kunnen sporen. Zij hebben er toch het geld voor? De aangehaald reden (effect op de files) is verre van bewezen. De meeste pendelaars reisden immers al met de trein. Maar het geld dat daaraan besteed wordt, kan elders niet gebruikt worden. Met precies sociale drama’s tot gevolg!

Waar men de SP.A in verband met ‘gratis’ mee rond de oren moet slaan, is de onverantwoordelijkheid van dat verhaal. Men gebruikt geld om cadeaus uit te delen, terwijl het water ons allemaal aan de lippen staat. Er is ook een grote inconsequentie tussen de vrije tribune van Vande Lanotte en Vandenbroucke die oproepen tot bezinning en fundamentele veranderingen, en het populistische gedaas van Stevaert.

Typisch links aan het gratis-verhaal is dat het een instrument is om het keuzegedrag van ‘de mensen’ te sturen naar (in de ogen van de socialisten) maatschappelijk wenselijk gedrag. “Wie doet wat Stevaert zegt, wordt daarvoor beloond,” zegt Trends (02.10.2003). Stevaert probeert daarmee ook een aantal overheidsdiensten te promoten. Uiteindelijk is het dan toch weer de staat die iedereen aan het handje houdt. Het valt alleen minder op. Een begrijpelijk voorbeeld:

Stel, een bejaarde krijgt een pensioen van 1000 euro, daarenboven mag hij gratis met de bus (een tegenwaarde van 100 euro). Makkelijker en logischer zou zijn: hou uw openbaar vervoer betalend en geef die bejaarde een pensioen van 1100 euro. In geld is er voor die bejaarde geen verschil (en qua maatschappelijke kost ook niet). Alleen kan de bejaarde ervoor kiezen om de 100 euro aan iets anders te besteden dan aan openbaar vervoer. In het gratis-verhaal van Stevaert kan hij dat niet. Daar zit dus het sturend (of betuttelend) effect.

- los van de schuldafbouw door overschotten op de bergoting, moet toch ook werk gemaakt worden van lastenverlaging en lastenverschuiving. De fiscale en parafisclae druk is torenhoog in dit land en moet naar omlaag (zo bedraagt de belasting op arbeid 43% van de totale loonsom (2001)
Van de 15 EU-landen ligt enkel in Finland en Zweden ldat percentage hoger). Aan de loonkosten in het algemeen moet dringend iets worden gedaan, daarover is iedereen het eens. De loonkost van laaggeschoolden is daarbij prioritair. Zij komen nu veel te weinig aan de bak. Het gevolg is wel dat de productiviteitsgraad van de werknemers stijgt, maar dat de activiteitsgraad zeer laag is (na Italië en Griekenland het laagst in heel de (oude) EU). Bovendien grijpen de vakbonden juist de hoge productiviteit aan om telkens weer looneisen te stellen. Een spiraal die de problemen alleen maar op de spits drijft.

Het tarief van de vennootschapsbelasting moet ook alvast dalen tot 30% (zoals onder andere Voka vraagt). Op die manier wordt de rendabiliteit van de ondernemingen positief ondersteund. Op termijn moet het tarief drastischer naar omlaag. Ierland heeft een aanslagvoet van slechts 12,5%. Nederland, Portugal en Oostenrijk plannen ook een verlaging. Volgens adviesbureau PricewaterhouseCoopers zou de Belgische economie pas echt aantrekkelijk worden bij een vennootschapsbelasting van 15%.

Er moet ook een lastenverschuiving komen. Volgens Theo Peeters, prof. emeritus van de KU Leuven en voorzitter van de vergrijzingscommissie, is de fiscaliteit in België scheefgegroeid. In de jaren ’70 kwam 40% van de belastingopbrengsten uit de directe fiscaliteit, en 60% uit de indirecte. Nu is dat omgekeerd. Daardoor is de belasting op arbeid veel te hoog. Peeters stelt: “Men moet niet het creëren maar het consumeren van welvaart belasten.” Voorwaarde voor een hogere fiscaliteit op de consumptie is wel dat de prijsverhogingen uit de index worden gehaald (wat politiek moeilijk te verkopen is). Vooral de socialisten zijn voorstander van hoge directe belastingen, omdat ze herverdelend werken.

Een hogere werkgelegenheidsgraad is in elk geval een grote prioriteit. Maar 200.000 jobs kolmen er niet vanzelf, ook al zegt Verhofstadt nog honderd keer dat ze er zullen komen.

- er stelt zich natuurlijk ook een probleem met de werkelijke pesnioenleeftijd. Die ligt nu op 57 jaar. 65 jaar is het streefdoel. Er zal dus langer moeten gewerkt worden. Dat het brugspensioen fors zal moeten afgebouwd worden, is daarbij evident.

- Een fiscale amnestie mag enkel overwogen worden als de oorzaak van de kapitaalvlucht (de hoge belastingdruk) aangepakt wordt. Zoniet is er geen enkele garantie om toekomstige kapitaalvlucht tegen te houden of te ontmoedigen. De Europese spaarrichtlijn is daarenboven nog lang niet goedgekeurd. De EBA mag onder geen beding de voorbode van een inkomstenkadaster vormen met het oog op nieuwe belastingen.

- en dan zijn er nog een aantal zaken waar men niemand nog over hoort praten (ook de liberalen niet). Het beperken in tijd van werkloosheidsvergoedingen, bijvoorbeeld. Nochtans recent ingevoerd in Duitsland door de socialisten. Of over de waanzin dat de vakbonden 'den dop' mogen uitkeren, wat hen niet alleen een aardige stuiver intrest oplevert, maar ook nog eens een riante vergoeding voor gemaakte administratieve kosten. Om nog te zwijgen van de geforceerde klantenbinding die de vakbonden daarmee bereiken. Of over het feit dat via de vakbondspremie de overheid in bijna alle gevallen de ledenbijdrage van gesyndiceerden geheel of gedeeltelijk betaalt.

Dit forum is natuurlijk niet de geschikte plaats om heel uitgebreid in te gaan op uw vragen. Ik hoop wel dat ik een aantal mogelijke oplossingen heb aangereikt. Waarom zulke oplossingen nooit werden uitgevoerd: ik denk dat de onevenredig grote macht van de PS en de FGTB daar voor veel tussenzit. Alsook het feit dat de Walen voor hun geldverslindende 'heilstaat' altijd weer kunnen rekenen op Vlaanderen. En de Vlaamse partijen geven telkens weer toe omwille van het Belgische belang. Wie doorbreekt die vicieuze cirkel?

leentje20
12 mei 2004, 15:27
ben jij aangenomen door het blok om ons voortduren de illusie te geven dat het blok deftige stanpunten heeft? Ik heb al gehoord dat jullie mannetjes alle fora daadwerkelijk bezetten- shame on you

abramis brama
12 mei 2004, 15:28
ben jij aangenomen door het blok om ons voortduren de illusie te geven dat het blok deftige stanpunten heeft? Ik heb al gehoord dat jullie mannetjes alle fora daadwerkelijk bezetten- shame on you

Werkt u voor het CGKR ? Of bent u van nature uit vooringenomen ?

tool2kil
12 mei 2004, 15:44
Lijkt me nochtans een degelijk onderbouwd antwoord van de heer Vanhecke (of een medewerker ervan). Ik ben het dan wel met heel wat zaken oneens, ma bon dan kan er tenminste toch al op basis van argumenten gediscussieerd worden.

muys
12 mei 2004, 15:53
ben jij aangenomen door het blok om ons voortduren de illusie te geven dat het blok deftige stanpunten heeft? Ik heb al gehoord dat jullie mannetjes alle fora daadwerkelijk bezetten- shame on you

u kunt het gewoon niet verkroppen dat het vlaams blok rond vele dingen zeer degelijke en onderbouwde standpunten heeft en dat het niet enkel een parij is die zich richt op de vreemdelingenproblematiek.

shame on YOU

leentje20
12 mei 2004, 16:37
nee ik ben allergisch aan de racistische kantjes van het vlaams blok :-)

tool2kil
12 mei 2004, 16:42
mmm maar in het antwoord van de heer Van Hecke las ik nochtans niet echt veel "racistische" uitlatingen. Niet alles wat een Vlaams Blok-lid uitspreekt is racistisch he! :wink:
Hups en nu op naar een inhoudelijke discussie over het onderwerp.

muys
12 mei 2004, 16:55
nee ik ben allergisch aan de racistische kantjes van het vlaams blok :-)

als de partij je niet ligt, stem er dan gewoon niet op, maar leugenachtige dingen versprijden als zou het blok niet eens een programme hebben vind ik gewoon laster en geen gezonde basis voor een discussie

abramis brama
12 mei 2004, 17:26
nee ik ben allergisch aan de racistische kantjes van het vlaams blok :-)

Maak je geen zorgen. Er zijn wel meer mensen die zich een allergie inbeelden...

Herman Desmedt ©HD
12 mei 2004, 17:50
ben jij aangenomen door het blok om ons voortduren de illusie te geven dat het blok deftige stanpunten heeft? Ik heb al gehoord dat jullie mannetjes alle fora daadwerkelijk bezetten- shame on you

Is dat voor mij bedoeld ?
In dat geval moet ik U terleur stellen. Ik heb helemaal niets met het VB te maken. Ik stel alleen de vragen die ik meen te stellen. Ik stel ze trouwens ook aan ieder politicus op de forumsessies, ga maar na.
Ik kan er ook niet aan doen dat de politici van gevestigde partijen rond de pot draaien met hun commentaar en zelfs de basisstelling van deze draad zo veel mogelijk minimaliseren.
Ik moet de heer Vanhecke eigenlijk feliciteren dat hij de feiten onder ogen ziet en eveneens inziet op welke manier we eruit kunnen komen.
Tot nu toe heeft hij het meest complete antwoord gegeven op deze vraag.
U kan zelf gaan kijken wat de andere politici ervan gebakken hebben.