PDA

View Full Version : 37.000 euro boete per porsche in de VS...


brother paul
22 februari 2010, 17:19
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1070893/2010/02/22/Porsche-vreest-zware-boetes-in-VS-door-te-hoog-verbruik.dhtml

het goedkoopste alternatief die ik kan bedenken voor porsche is een electrische wagen gratis geven.... van rond de 10.000euro. Moet hun vlootgemiddelde zo halveren.

liberalist_NL
22 februari 2010, 17:55
Het is wel goed dat de Amerikaanse regering eindelijk eens een keer een signaal afgeeft. Ik ben er zelf geweest en ongeveer de helft rijdt in een 1-op-3 rijdende pick-up truck.

Zwitser
23 februari 2010, 06:47
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1070893/2010/02/22/Porsche-vreest-zware-boetes-in-VS-door-te-hoog-verbruik.dhtml

het goedkoopste alternatief die ik kan bedenken voor porsche is een electrische wagen gratis geven.... van rond de 10.000euro. Moet hun vlootgemiddelde zo halveren.

Ashton Martin doet ook zoiets. Ze geven daar kopers als tweede wagen een van Ashton Martin logo voorziene Toyota iQ...

Herr Flick
23 februari 2010, 09:19
5,6 liter op 100 km dat wil zeggen dat er geen enkele van hun zelf gebouwde bakken mag verkocht worden, want dat zijn allemaal benzine slurpers.

Enkel de kleinste wagens voldoen daar aan die norm.... of geld dit enkel voor geimporteerde wagens, ... ?

Of gaat het hier om een klasse typering waarin Porsche valt doordat hun wagens onder een bepaald gewicht zitten, waardoor ze maar zoveel mogen verbruiken. ?

Kom de Amerikaanse regering doet hier een enorme geste naar Porsche toe waardoor hun wagens nog exclusiever, worden, ge moet nu echt wel succesvol zijn om er dan eentje te kunnen kopen.

Anna List
23 februari 2010, 09:22
ik kan me niet voorstellen dat amerikaanse autobouwers niet meer problemen hebben met die normen dan europese autobouwers ...

Zwitser
23 februari 2010, 14:13
5,6 liter op 100 km dat wil zeggen dat er geen enkele van hun zelf gebouwde bakken mag verkocht worden, want dat zijn allemaal benzine slurpers.


Nee het werkt anders. Het brandstofgebruik, gemiddeld over alle verkochte wagens van een bepaald merkt moet onder een bepaalde waarde liggen. Een fabrikant kan dus dure benzinelsurpers verkopen als ze ook zuinige wagens verkopen. Het is om die reden dat Toyota bijvoorbeeld de Prius als eerst op de amerikaanse markt gegooid heeft. Gewoon om terzelfdertijd meer SUVs te kunnen verkopen. Vele mekren in de VS verkopen zuinige kleine auto's met verlies, om er toch genoeg van te verkopen en zo de "fleet average" naar omlaag te halen. Toyoto heeft met zijn Prius een manier gevonden om ook in dat segment toch nog geld te verdienen...

Vandaar de suggestie dat Prosche gewoon iedere koper van een van hun wagens een electrisch autootje cadeau doet. Daarmee halen ze hun gemiddelde zeker naar omlaag...

filosoof
23 februari 2010, 14:19
pff, ik had het idee ooit een Porsche te kopen toch al lang wegbezuinigd.

Henri1
23 februari 2010, 15:04
Porsche zit ondertussen on de vleugels van VW. Langs die weg zal één der meest roemrijke sportwagens uit de geschiedenis wel weten te overleven.

Trouwens, Lamborghini, Maserati en Ferrari zitten volgens mij in hetzelfde schuitje.

Lamborghini zit dan op zijn beurt weer onder de vleugels van Audi.

Herr Flick
23 februari 2010, 17:05
Nee het werkt anders. Het brandstofgebruik, gemiddeld over alle verkochte wagens van een bepaald merkt moet onder een bepaalde waarde liggen. Een fabrikant kan dus dure benzinelsurpers verkopen als ze ook zuinige wagens verkopen. Het is om die reden dat Toyota bijvoorbeeld de Prius als eerst op de amerikaanse markt gegooid heeft. Gewoon om terzelfdertijd meer SUVs te kunnen verkopen. Vele mekren in de VS verkopen zuinige kleine auto's met verlies, om er toch genoeg van te verkopen en zo de "fleet average" naar omlaag te halen. Toyoto heeft met zijn Prius een manier gevonden om ook in dat segment toch nog geld te verdienen...

Vandaar de suggestie dat Prosche gewoon iedere koper van een van hun wagens een electrisch autootje cadeau doet. Daarmee halen ze hun gemiddelde zeker naar omlaag...

Ah, dat is tenminste een deftige uitleg. ;-)

Herr Flick
23 februari 2010, 17:08
pff, ik had het idee ooit een Porsche te kopen toch al lang wegbezuinigd.

Niet opgeven Filosoof, heb ooit een tweede hands kunnen kopen, voor niet eens zoveel geld, ... probleem is dat ge er zelf aan moet kunnen sleutelen om dat dan op de baan te houden, en ge een hoop plaats van doen hebt.

Micele
23 februari 2010, 19:12
Ach media.
Als Porsche wil ... pfft toch geen probleem, dat laag verbruik:
- hybride: tegen 2011 al.

- plug in hybride: hebben ze nog 2 jaren meer tijd voor;
desnoods volledig electrisch : rijdt al, E-Ruf, -Greenster komt dit jaar.
Ook bidirectionele oplading voorzien in samenwerking met Siemens (plug in hybride dubbelmotor); ttz in 2 hr aan 3 ~stopkontakt (400 Vac) opgeladen...(zie link)

Prestaties hieronder, verbruik naargelang hoe meer electro hoe minder, vol-electrisch = ca. 9,7 kWh komt ongeveer overeen met energie uit 1 l diesel, schat ik. 8-)

http://auto.t-online.de/elektroauto-neue-version-vom-porsche-911/id_18958534/index
Neue Version vom E-Ruf präsentiert Erschienen am 10. Juni 2009 | t-
Ruf Greenster - Elektro-Porsche auf Basis eines 911 Targa (Foto: Ruf)

Ruf hatte das bislang Undenkbare möglich gemacht - einen Porsche 911 ohne brüllenden Boxermotor zu bauen. Der E-Ruf war der erste Porsche mit Elektroantrieb. Aber der Tüftler Ruf ist nicht stehen geblieben und hat das Modell zum E-Ruf Greenster weiterentwickelt.

Ein Targa mit Elektro-Antrieb

Seinem neusten "Elektro-Porsche" hat Ruf eine schicke Hülle verpasst: Der Targa kommt mit klassischen Edelstahl-Bügeln. Der grün lackierte 911er kombiniert Retro-Design mit modernster Technik.

Neuer Motor mit noch mehr Leistung
Denn im Heck des des Porsche steckt nun ein Elektromotor mit der Leistung von 270 Kilowatt - das sind knapp 370 PS. Direkt ab Leerlauf stehen gnadenlose 950 Newtonmeter Drehmoment zur Verfügung. Das sollte für ausreichend fixe Beschleunigungswerte sorgen, von knapp fünf Sekunden ist die Rede.

Reichweite soll bei mindestens 200 Kilometern liegen

Bei Tempo 250 wird der Stromer eingebremst und kann so 200 Kilometer zurücklegen - mit einem erweiterten Batteriepack sollen 320 Kilometer Reichweite machbar sein. Moderne Lithium-Ionen-Akkus speichern die Energie des Elektro-Porsche. Bereits 2010 will Ruf die Produktion des Greenster starten.

Doppelmotor kommt
In Zukunft ist in Zusammenarbeit mit Siemens ein Doppelmotorkonzept vorgesehen. Damit soll der Greenster das weltweit erste elektrische Fahrzeug mit einem so genannten bidirektionalen Netzanschluss sein, das sich in ca. zwei Stunden an einer 400-Volt-Steckdose aufladen lässt - ohne die bislang erforderliche zusätzliche Ladeelektronik. Zudem soll über die gleiche Steckdose auch Energie ins Stromnetz eingespeist werden können.


En als de normen nog strenger worden, wie weet..., dan ontbreken nog 0,2% aandelen te verkopen aan Volkswagen AG (heeft 49,9%), en het probleem is opgelost.

Zelfs op het circuit testen ze hun hybrides uit:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,677107,00.html

Porsche´s zijn meestal de zuinigste sportwagens van hun prestatieklasse, en met doorgaans het minste waardeverlies, vooral der Elfer (uit ervaring) ;-)

Libro
25 februari 2010, 21:00
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1070893/2010/02/22/Porsche-vreest-zware-boetes-in-VS-door-te-hoog-verbruik.dhtml

het goedkoopste alternatief die ik kan bedenken voor porsche is een electrische wagen gratis geven.... van rond de 10.000euro. Moet hun vlootgemiddelde zo halveren.
Hebben ze nu nog niks geleerd van de Gas Guzzlers Tax? Hoe meer belastingen je op de auto betaalt, hoe meer je ermee kan stoefen en dus hoe aantrekkelijker.

Jantje
25 februari 2010, 21:22
Porsche zit ondertussen on de vleugels van VW. Langs die weg zal één der meest roemrijke sportwagens uit de geschiedenis wel weten te overleven.

Trouwens, Lamborghini, Maserati en Ferrari zitten volgens mij in hetzelfde schuitje.

Lamborghini zit dan op zijn beurt weer onder de vleugels van Audi.

Porsche onder de vleugels van VW?

VW is voor 51% eigendom van Porsche.

Henri1
28 februari 2010, 11:27
Porsche onder de vleugels van VW?

VW is voor 51% eigendom van Porsche.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/12359/Volkswagen-Porsche-deal-wordt-dichtgetimmerd

http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/belga/extern-volkswagen-neemt-bijna-helft-porsche-over.aspx#

http://www.bnr.nl/artikel/12005431/vw-neemt-porsche

http://www.porsche-blog.nl/tag/volkswagen/

Jantje
28 februari 2010, 11:36
http://www.autoweek.nl/autonieuws/12359/Volkswagen-Porsche-deal-wordt-dichtgetimmerd

http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/belga/extern-volkswagen-neemt-bijna-helft-porsche-over.aspx#

http://www.bnr.nl/artikel/12005431/vw-neemt-porsche

http://www.porsche-blog.nl/tag/volkswagen/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche
Aan het eind van 2009 zal VW haar aandeel in Porsche AG (Sportwagenfabrikant) hebben uitgebreid tot 42%, terwijl Porsche SE (Holding) omgekeerd 51% van de aandelen Volkswagen AG bezit.

Wie is van wie?

Porche lijkt mij duidelijk de meerderheidsaandeelhouder van VW, terwijl VW slechts hoofdaandeelhouder van Porche is.

VW kan dus niets doen zonder toelating van Porche.

Micele
28 februari 2010, 13:45
http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche
Wie is van wie?

Aan het eind van 2009 zal VW haar aandeel in Porsche AG (Sportwagenfabrikant) hebben uitgebreid tot 42%, terwijl Porsche SE (Holding) omgekeerd 51% van de aandelen Volkswagen AG bezit.

Porche lijkt mij duidelijk de meerderheidsaandeelhouder van VW, terwijl VW slechts hoofdaandeelhouder van Porche is.

VW kan dus niets doen zonder toelating van Porche.
En wat is er op het eind van 2009 gebeurt ?
Je vindt het in de refertes van je bron:
http://www.fd.nl/artikel/12309656/overname-porsche-vw-wellicht-eerder

Overname Porsche door VW wellicht eerder

16 augustus 2009, 16:30 uur | FD.nl
De overname van sportwagenfabrikant Porsche door Volkswagen kan al volgend jaar een feit zijn, in plaats van 2011 zoals tot nu toe gemeld. Dat zegt financieel directeur Hans Dieter Pötsch van VW in Die Welt.

In een 'zeer optimistisch scenario' en indien economie en financiële markten gunstig zijn, kunnen de autobedrijven hun samengaan versnellen, aldus Pötsch. Hij zei verder dat Porsche dit jaar 'zeer indrukwekkende' resultaten uit gewone bedrijfsuitoefening zal laten zien.

Pötsch denkt dat de gecombineerde groep nog voor 2018 wereldmarktleider zal zijn. Het duo zal kosten snijden door gezamenlijke inkoop en logistiek, samenwerking in financiële diensten, gezamenlijke ontwikkeling en het gebruiken van meer dezelfde onderdelen in verschillende automodellen.

Qatar neemt belang in Porsche 15 augustus 2009
Porsche stijgt 10% na akkoord overname door VW 14 augustus 2009
Topman Porsche moet opstappen 23 april 2009

Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad

Kijk je in de Duitse Wiki weet je nog meer. ;-)

Fallen Angel
1 maart 2010, 12:37
Wat Porsche ook kan doen is wat men vroeger soms deed: twee motoren samen koppelen.

De ene een milieuvriendelijke 4 cylinder motor die aan alle normen voldoet voor gewoon rijden. De andere een racemotor die naargelang keuze kan ingeschakeld worden met een koppeling.
Beide motoren kunnen in hetzelfde motorblok geplaatst worden in een U of H configuratie.

Dit is perfect doenbaar aangezien men enkel naar het gemiddelde gebruik kijkt.

brother paul
1 maart 2010, 13:13
Wat Porsche ook kan doen is wat men vroeger soms deed: twee motoren samen koppelen.

De ene een milieuvriendelijke 4 cylinder motor die aan alle normen voldoet voor gewoon rijden. De andere een racemotor die naargelang keuze kan ingeschakeld worden met een koppeling.
Beide motoren kunnen in hetzelfde motorblok geplaatst worden in een U of H configuratie.

Dit is perfect doenbaar aangezien men enkel naar het gemiddelde gebruik kijkt.

Wel ik weet niet of de wet zo redeneert, want anders zou een toyota plugin hybrid zogezegd 50% verbruiken van wat zijn benzinemotor verbruikt.
Dus ze gaan gewoon af op de feiten, en de verbruikscijfers die gemeten worden.

Wat je wel kunt doen is de test zodanig zuinig doen 'uitkomen' (wat volgens mij bij elke constructeur gebeurt) zodanig dat uw papieren verbruik dramatisch lager ligt dan uw werkelijk verbruik, omdat je als mens nu eenmaal de neiging hebt om eens goed gas te geven en het volle potentieel eruit te halen, terwijl het gecastreerde potentieel dan niets zegt over het normverbruik in realtime menselijke handen

Fallen Angel
1 maart 2010, 14:09
Wel ik weet niet of de wet zo redeneert, want anders zou een toyota plugin hybrid zogezegd 50% verbruiken van wat zijn benzinemotor verbruikt.
Dus ze gaan gewoon af op de feiten, en de verbruikscijfers die gemeten worden.

Wat je wel kunt doen is de test zodanig zuinig doen 'uitkomen' (wat volgens mij bij elke constructeur gebeurt) zodanig dat uw papieren verbruik dramatisch lager ligt dan uw werkelijk verbruik, omdat je als mens nu eenmaal de neiging hebt om eens goed gas te geven en het volle potentieel eruit te halen, terwijl het gecastreerde potentieel dan niets zegt over het normverbruik in realtime menselijke handen

Sportmotoren zijn heel efficient wanneer ze dicht bij hun maximum vermogen moeten leveren. (Bij maximum vermogen verbruiken ze veel, maar zetten dat verbruik efficiënt om in vermogen)
Ze worden veel minder efficiënt wanneer ze slechts weinig vermogen moeten leveren. (De reden waarom ga ik hier niet uitleggen. Wie dat wil weten kan het volgende opzoeken: stochiometrische verbranding, carnot, compressieverhouding, cylinderinhoud, aanzuigdruk, pompverlies, etc)
Omgekeerd geldt ook. Wanneer je van een zuinige motor zijn maximum vermogen gaat vragen gaat die veel inefficiënter zijn dan een racemotor.
Top Gear heeft dat ooit eens ludiek geïllustreerd met een Toyota Prius en een BMW M3 waarbij de Prius aan dezelfde snelheid en condities als de M3 meer verbruikte dan de M3.

Porsche heeft dus twee keuzes:

-Zo'n combomotor al dan niet aangevuld met hybride aandrijving. Zo kan je de beperkingen op gemiddeld verbruik ontduiken.
-Gelijk de Japanners doen en gewoon een gigantische turbo monteren op een kleine viercilinder motor. Zo ontduik je ook meteen belastingen op cylinderinhoud en kun je gigantisch veel pk halen. In Formule 1 in de jaren 80 haalden ze met turbo's 1000 pk en meer uit een 1.5 liter motor.

patrickve
1 maart 2010, 14:32
Nee het werkt anders. Het brandstofgebruik, gemiddeld over alle verkochte wagens van een bepaald merkt moet onder een bepaalde waarde liggen. Een fabrikant kan dus dure benzinelsurpers verkopen als ze ook zuinige wagens verkopen. Het is om die reden dat Toyota bijvoorbeeld de Prius als eerst op de amerikaanse markt gegooid heeft. Gewoon om terzelfdertijd meer SUVs te kunnen verkopen. Vele mekren in de VS verkopen zuinige kleine auto's met verlies, om er toch genoeg van te verkopen en zo de "fleet average" naar omlaag te halen. Toyoto heeft met zijn Prius een manier gevonden om ook in dat segment toch nog geld te verdienen...

Vandaar de suggestie dat Prosche gewoon iedere koper van een van hun wagens een electrisch autootje cadeau doet. Daarmee halen ze hun gemiddelde zeker naar omlaag...

Dat is de onnozelste wet qua verbruiksnormen die ik ooit al gezien heb ! Inderdaad, dan is de oplossing om bij elke benzineslurper voor 1 Euro extra ook drie scootertjes-met-een-dakje-erop bij te verkopen, en dan zitten ze op gelijk welk gemiddelde dat je maar wil halen. Desnoods voeg je aan het pakket een paar telegeleide speelgoedwagentjes toe.

Micele
1 maart 2010, 14:58
Wel ik weet niet of de wet zo redeneert, want anders zou een toyota plugin hybrid zogezegd 50% verbruiken van wat zijn benzinemotor verbruikt.
Dus ze gaan gewoon af op de feiten, en de verbruikscijfers die gemeten worden.

Wat je wel kunt doen is de test zodanig zuinig doen 'uitkomen' (wat volgens mij bij elke constructeur gebeurt) zodanig dat uw papieren verbruik dramatisch lager ligt dan uw werkelijk verbruik, omdat je als mens nu eenmaal de neiging hebt om eens goed gas te geven en het volle potentieel eruit te halen, terwijl het gecastreerde potentieel dan niets zegt over het normverbruik in realtime menselijke handen

Idd Paul, het is nog altijd een rollenbankverbruikstest (ECE) die de norm-verbruikscijfers bepaalt, in USA EPA of zoiets.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#EPA_testing_procedure: _2008_and_beyond

Want denkt ge dat een zware Mercedes F800 Hybrid (nog prototype) - totaal 409 din Pk - als normverbruik heeft in die ECE-test ?

2,9 liter superbenzine / 100 km...

15% staatspremie voor een 410 pk in de nabije toekomst :lol:

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,679025,00.html
In der Hybridversion erhält das Auto einen rund 110 PS starken Elektromotor, mit dem es 30 Kilometer weit und bis zu 120 km/h schnell rein elektrisch fahren kann. Darüber hinaus schaltet sich der etwa 300 PS starke V6-Benziner zu, der dank des elektrischen Bonus im rechnerischen Mittel mit 2,9 Litern auskommt, was einem CO2-Ausstoß von 68 g/km entspricht.De F800 Fuel Cell met 136 pk had een verbruik van 0,9 kg H /100 km...

Blader af en toe eens vlug door een autoboekske zou ik zeggen. ;-)

Micele
3 maart 2010, 14:08
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9646

3 liter/100 km normverbruik (ECE) en 70 g/km CO2 voor een Porsche 918 die 325 kmh haalt. (benzine-hybride)

http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9646
http://www.abendblatt.de/wirtschaft/article1404108/Ein-3-Liter-Porsche-und-andere-Autos-der-Zukunft.html

Zou die nu echt de 15 % ecopremie kunnen krijgen ? ;-)

brother paul
3 maart 2010, 22:11
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9646

3 liter/100 km normverbruik (ECE) en 70 g/km CO2 voor een Porsche 918 die 325 kmh haalt. (benzine-hybride)

http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=9646
http://www.abendblatt.de/wirtschaft/article1404108/Ein-3-Liter-Porsche-und-andere-Autos-der-Zukunft.html

Zou die nu echt de 15 % ecopremie kunnen krijgen ? ;-)

tuurlijk, tegen dan verschuiven ze die premies natuurlijk, maar enfin, dat demonstreert toch wel prachtig hoe technologie werkt

fijn om eens 2 zo'n leuke post te krijgen van u micele. Ik wist niet dat jij in auto's geintteresseerd bent.

brother paul
3 maart 2010, 22:18
Kijk micele

een van de oplossingen zou kunnen bestaan om die grafiek mee te geven met uw voertuig zodat je weet hoe snel je moet rijden om aan het laagste verbruik te zitten...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fuel_economy_vs_speed_1997.png

Henri1
4 maart 2010, 08:28
Kijk micele

een van de oplossingen zou kunnen bestaan om die grafiek mee te geven met uw voertuig zodat je weet hoe snel je moet rijden om aan het laagste verbruik te zitten...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fuel_economy_vs_speed_1997.png

Even verklaren dat ik begaan ben met het milieu, laat dat duidelijk zijn !

Maar zou men naast het leegmelken van de automibilisten ook voor de verandering een beetje verder kijken dan hunnen neus lang is ?

CO2 MONSTERS :
-Luchtverkeer
-Scheepvaart
-Vrachtwagens
-Huishoudens
-Bedrijven
-Ruimtevaart
-Economie

En last but not least alles wat leeft op aarde produceert CO2.

brother paul
4 maart 2010, 08:41
Even verklaren dat ik begaan ben met het milieu, laat dat duidelijk zijn !

Maar zou men naast het leegmelken van de automibilisten ook voor de verandering een beetje verder kijken dan hunnen neus lang is ?

CO2 MONSTERS :
-Luchtverkeer
-Scheepvaart
-Vrachtwagens
-Huishoudens
-Bedrijven
-Ruimtevaart
-Economie

En last but not least alles wat leeft op aarde produceert CO2.

europa moet de CO2 op luchtverkeer en scheepsvaartverkeer belasten, en liefst met 100% bovenop de huidige prijs. De sectoren zullen bloeden, maar dan zal het wel weer allemaal beginnen groeien...

Henri1
4 maart 2010, 09:05
europa moet de CO2 op luchtverkeer en scheepsvaartverkeer belasten, en liefst met 100% bovenop de huidige prijs. De sectoren zullen bloeden, maar dan zal het wel weer allemaal beginnen groeien...

Ik denk dat dat verkeerd is.

Ik denk dat we afmoeten van globalosering.
Dat we afmoeten van het idee dat onze Noordzee garnalen goedkoper kunnen gepeld worden in pakweg Marokko en ze per vliegtuig heen en weer vliegen.

Ik denk dat dingen beter geproduceert worden in de nabijheid waar ze geconsumeerd worden.

Maar ja, wie ben ik hé.

Herr Flick
4 maart 2010, 09:24
Kijk micele

een van de oplossingen zou kunnen bestaan om die grafiek mee te geven met uw voertuig zodat je weet hoe snel je moet rijden om aan het laagste verbruik te zitten...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fuel_economy_vs_speed_1997.png

uwen boordcomputer helpt u daarbij toch ? bvb.

brother paul
4 maart 2010, 10:46
Ik denk dat dat verkeerd is.

Ik denk dat we afmoeten van globalosering.
Dat we afmoeten van het idee dat onze Noordzee garnalen goedkoper kunnen gepeld worden in pakweg Marokko en ze per vliegtuig heen en weer vliegen.

Ik denk dat dingen beter geproduceert worden in de nabijheid waar ze geconsumeerd worden.

Maar ja, wie ben ik hé.

Dus belast het transport, en het wordt op slag niet meer goedkoper...

Waarom is een reis naar Turkije goedkoop ??
- de vlieger vliegt onbelast
- het hotel heft geen BTW
- het personeel werkt vergeleken met belgie onbelast
- de drank is ongetaxeerd
dus de som van de taxen maakt een 5sterrenhotel in turkij goedkoper dan het belgische equivalent.

Je moet die marginale utiliteit bekijken, een consument gaat natuurlijk graag naar turkije, belast zijn vlieger brandstof met 100% en de vlucht wordt 100euro duurder. Dit moet voldoende zijn om een pak belgen hun keuze in europa te doen vallen...

brother paul
4 maart 2010, 10:47
uwen boordcomputer helpt u daarbij toch ? bvb.

ik zou niet weten op welke snelheid mijn auto het zuinigst is, of dit 30km/u of die 70km/u
ik zie dat inderdaad op die boordcomputer, maar ik ken zijn zuinigste punt na 90.000km nog altijd niet.

Zwitser
4 maart 2010, 10:49
Ik denk dat dat verkeerd is.

Ik denk dat we afmoeten van globalosering.
Dat we afmoeten van het idee dat onze Noordzee garnalen goedkoper kunnen gepeld worden in pakweg Marokko en ze per vliegtuig heen en weer vliegen.

Ik denk dat dingen beter geproduceert worden in de nabijheid waar ze geconsumeerd worden.

Die garnalen worden naar Marokko gevlogen omdat je hier gewoon geen garnalenpellers meer vindt. Dankzij de "globalisering" kunnen we tenminste nog gepelde garnalen kopen. En niet al die garnalen vliegen terug naar België overigens. Een deel vliegt naar Zwitserland waar ik er ook van kan genieten. Leve de globalisering :-)

Maar ja, wie ben ik hé.

Iemand die ik graag een goed basisboek economie zou willen aanbevelen. Echter alle goede basisteksten die ik ken zijn in het Engels.

Zwitser
4 maart 2010, 10:51
Je moet die marginale utiliteit bekijken, een consument gaat natuurlijk graag naar turkije, belast zijn vlieger brandstof met 100% en de vlucht wordt 100euro duurder. Dit moet voldoende zijn om een pak belgen hun keuze in europa te doen vallen...

Het probleem natuurlijk is dat met 100% belasting op de brandstof het weer in België niet beter wordt.

brother paul
4 maart 2010, 11:16
Het probleem natuurlijk is dat met 100% belasting op de brandstof het weer in België niet beter wordt.

akkoord, maar het doel moet zijn dat je bvb een vlucht met ryanair van 10euro niet gaat vergelijken met een golf die naar rome rijdt met 50euro diesel + 200euro tol

het doel moet zijn dat beide evenveel belast als keuze voorliggen, en niet dat een 0% lasten geheven wordt.

guido 007
4 maart 2010, 12:44
5,6 liter op 100 km dat wil zeggen dat er geen enkele van hun zelf gebouwde bakken mag verkocht worden, want dat zijn allemaal benzine slurpers.

Enkel de kleinste wagens voldoen daar aan die norm.... of geld dit enkel voor geimporteerde wagens, ... ?

Of gaat het hier om een klasse typering waarin Porsche valt doordat hun wagens onder een bepaald gewicht zitten, waardoor ze maar zoveel mogen verbruiken. ?

Kom de Amerikaanse regering doet hier een enorme geste naar Porsche toe waardoor hun wagens nog exclusiever, worden, ge moet nu echt wel succesvol zijn om er dan eentje te kunnen kopen.

Klopt

Zwitser
4 maart 2010, 13:35
akkoord, maar het doel moet zijn dat je bvb een vlucht met ryanair van 10euro niet gaat vergelijken met een golf die naar rome rijdt met 50euro diesel + 200euro tol

het doel moet zijn dat beide evenveel belast als keuze voorliggen, en niet dat een 0% lasten geheven wordt.

Ryanair is behoorlijk efficient hoor. Ze verbruiken ongeveer 3,5l/100 passagierskm. Om dat met een auto te halen moet je die echt vol stoppen...

En het klopt verder ook niet helemaal dat er geen lasten op het vliegverkeer geheven worden. Maar Ryanair is wel een geval apart. Die slagen er in om zelfs subsidie voor het vliegverkeer te krijgen. Dat mag inderdaad wel eens veranderen.

Zwitser
4 maart 2010, 13:37
CO2 MONSTERS :
-Luchtverkeer
-Scheepvaart


De scheepvaart is eigenlijk behoorlijk efficient. De energiekost om een laptopje van China naar Europa te krijgen is ongeveer een halve liter diesel per laptop...

Micele
4 maart 2010, 18:14
Kijk micele

een van de oplossingen zou kunnen bestaan om die grafiek mee te geven met uw voertuig zodat je weet hoe snel je moet rijden om aan het laagste verbruik te zitten...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fuel_economy_vs_speed_1997.png
Uiteraard moet ge zoveel mogelijk proberen in de hoogste versnelling te rijden of beter rollen aan constante redelijke snelheid, wat in dit landje zelden zal lukken. Best nog een toerental waar je voldoende motorkoppel overhoud.
E-motoren hebben "in ralenti" max koppel, daarom de ontwikkeling van hybrides, desnoods plug-in, vb http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
Flexfuel-plug-in-hybride 110 kW; tot 500 km reikwijdte, desnoods 1,6 liter/100 km E85 voor de eerste 100 km, de rest of verdere 400 km aan 4,8 l/100 km, wel normverbruik. Zowat norm 95 g/km CO2 als ge op benzine rijdt, ca 1/4 of 25 g/km CO2 op E85.

Soit, de overheid is toch nog aan ´t nadenken hoe ze eigenlijk hun plunder-ecotaks rechtvaardig gaan moeten samenstellen voor al die verschillende "brandstofslikkers"... Ik overdrijf weer ;-)

Aja, turbomotoren hebben best voldoende luchttoevoer = voldoende turbodruk om de zuiverste verbranding te hebben..., lager verbruik is wel minder CO2, maar kan dubbel en meer fijnstof opleveren...

"De overheid" doet zowat al het mogelijke om het rollen met een gezapige 70-90 kmh tegen te gaan.

Paul, ik heb daar wat betere diagrammen:

Hier kunt ge zien hoe fijnstof door roetdeeltjes zich kan verviervoudigen (0,5 naar ..> 2,0 Schwärzungszahl), als er trager= te laag toerental als "nodig" gereden wordt, bvb in de steden: een algemene 30 kmh in stadscentra (Bxl, A´werpen...) ipv 50 kmh zal vermoedelijk het fijnstof daar verdubbelen. Be heeft nu eenmaal 60% dieselpersonenwagens - ook te danken aan de overheid -, het wordt nu nog eens extra gestimuleerd met tot 15% premies.
Voor veelrijders (> 40.000 km/j) over langere afstanden is een diesel dan wel nuttig. Maar de gemiddelde Belg haalt nauwelijks 15.000 km/j.

bvb onderste grafiek: Schwärzungszahl = evenredig met roetuitstoot => fijnstof. En ook andere emissies naargelang (gunstig) toerental (otto=benzine en turbodiesel)
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor) -uitvergrootbaar-
Für Dieselfahrzeuge sind zusätzlich die Partikelemissionen gesetzlich limitiert. Eine gebräuchliche Messgröße zur Beurteilung der Partikelemission von Dieselmotoren ist die Schwärzungszahl nach Bosch. Die erhöhten Schwarzrauchwerte im emissionsrelevanten Kennfeldbereich (Bild K34) weisen auf den Zusammenhang zwischen der Partikelbildung und AGR hin und dieser auf den bekannten Zielkonflikt zwischen NOx- und Partikelemissionen. Außerhalb des mit AGR abgestimmten Kennfeldbereichs ist das Niveau der Schwärzungszahlen auf relativ niedrigem Niveau. Dieses steigt jedoch im volllastnahen Bereich, und hier insbesondere bei niedrigen Drehzahlen, wegen der dort vorherrschenden geringeren Luftzahlen wieder signifikant an.

Hier vind je verbruik terug van benzinemotor en onderaan turbodiesel:
http://www.motorlexikon.de/?I=2604

Pest of cholera.
De Be-overheid kiest zowat al 20 jaar voor de zwarte pest.
In 2 jaar zullen ze boetes voor teveel PM en NOx moeten ophoesten, euhmm de belastingsbetaler toch...

Hier nog een actuele "down-sizing" turbobenzine -directe injectie- naargelang versnelling:
vb. ca. 40-50 % verschil tussen 2e of 3e versnelling bij ~ 30 kmh :
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/112/8052/10285776/90kw-verbrauchskurven-1445.jpg
klik voor te vergroten

Deze wordt in Vorst gebouwd:
http://www.audi.com/be/brand/nl/models/a1/a1/engines.html
5,1 liter/100 km benzineverbuik als norm begint ook al tellen...

Distel
4 maart 2010, 18:40
Goed voor Amerika. Dat ze er in La Belgique ook maar eens met de bezem doorgaan. Telkens wanneer ik zo'n SUV die voorbijrijden, vraag ik mij ook af waarom die dingen in dit land nodig zijn. Cross-country over de E19? Al eens naast een BMW X6 gestaan? Dat ding ziet er bijna uit als een pantserwagen.

Renesse
4 maart 2010, 19:24
5,6 liter op 100 km dat wil zeggen dat er geen enkele van hun zelf gebouwde bakken mag verkocht worden, want dat zijn allemaal benzine slurpers.

Enkel de kleinste wagens voldoen daar aan die norm.... of geld dit enkel voor geimporteerde wagens, ... ?

Of gaat het hier om een klasse typering waarin Porsche valt doordat hun wagens onder een bepaald gewicht zitten, waardoor ze maar zoveel mogen verbruiken. ?

Kom de Amerikaanse regering doet hier een enorme geste naar Porsche toe waardoor hun wagens nog exclusiever, worden, ge moet nu echt wel succesvol zijn om er dan eentje te kunnen kopen.

Ik vind het ook hallucinant: 5,7l per 100km.

Dat wil zeggen dat benzine bijna niet meer kan...

brother paul
4 maart 2010, 19:41
Die garnalen worden naar Marokko gevlogen omdat je hier gewoon geen garnalenpellers meer vindt. Dankzij de "globalisering" kunnen we tenminste nog gepelde garnalen kopen. En niet al die garnalen vliegen terug naar België overigens. Een deel vliegt naar Zwitserland waar ik er ook van kan genieten. Leve de globalisering :-)



Iemand die ik graag een goed basisboek economie zou willen aanbevelen. Echter alle goede basisteksten die ik ken zijn in het Engels.

Die boek is vertaald, je moet natuurlijk niet zoeken in de afdeling romans

brother paul
4 maart 2010, 19:42
Ryanair is behoorlijk efficient hoor. Ze verbruiken ongeveer 3,5l/100 passagierskm. Om dat met een auto te halen moet je die echt vol stoppen...

En het klopt verder ook niet helemaal dat er geen lasten op het vliegverkeer geheven worden. Maar Ryanair is wel een geval apart. Die slagen er in om zelfs subsidie voor het vliegverkeer te krijgen. Dat mag inderdaad wel eens veranderen.

Nee toch, je moet gewoon met twee in auto zitten, en als je met 4 in een auto zit verbruik je al de helft van ryanair.

brother paul
4 maart 2010, 19:42
De scheepvaart is eigenlijk behoorlijk efficient. De energiekost om een laptopje van China naar Europa te krijgen is ongeveer een halve liter diesel per laptop...

Bekijk eens de fuelcost van een cruise, je zult dik verschieten. Of de kostprijs van een mammoettank, hoeveel procent van de petroleum verbrandt wordt, om die te transporteren met die mammoettanker. Is het niet rond de 5% ?