PDA

View Full Version : Forum 2020 stelt alternatieven Lange Wapper voor


Den Duisteren Duikboot
25 februari 2010, 18:02
Vanavond om 19.30u in zaal Horta (Hopland 1)


Programma:

19:30 uur

1) welkom en korte inleiding door Wim van Hees,

2) Presentatie van het Forum 2020 door Prof. Em. Willy Winkelmans, lid Forum 2020, ex-voorzitter van de Vlaamse havencommissie, transport econoom.

3) presentatie van het Forum werkstuk door Manu Claeys en Peter Verhaeghe,

4) adhesiebetuiging van een aantal "stakeholders"

korte pauze ca. 21 uur

5) vraag en antwoord sessie voor het publiek,

6) slot

Programma moderator: Paul Staes, ex journalist De Standaard, oud-lid Europarlement en eresenator.

Meer info: http://www.ademloos.be

Den Duisteren Duikboot
25 februari 2010, 18:29
Oh ja, en dat is dus in Antwerpen te doen. Ik zal het er maar bijzetten voor wie denkt dat er ook nog iets anders in Vlaanderen ligt. :-)

Patje48
26 februari 2010, 00:34
Het is toch godgeklaagd dat de Vlaamse regering wankelt omdat die mottige navelstarende Antwerpenaren volkomen onbekwaam zijn om hun eigen problemen op te lossen. Gezien gans Vlaanderen meebetaalt voor het Antwerps fiasco had het referendum ook in gans Vlaanderen moeten gehouden worden. Dan had een overgrote meerderheid voor de Lange Wapper gestemd. En kon A'pen eindelijk een toekomst tegemoet gaan ipv achterlijk te blijven. Hebben ze aan 't Scheld nog niet door dat ze zich hopeloos belachelijk blijven maken ?

Steve_M
26 februari 2010, 00:57
Het is toch godgeklaagd dat de Vlaamse regering wankelt omdat die mottige navelstarende Antwerpenaren volkomen onbekwaam zijn om hun eigen problemen op te lossen. Gezien gans Vlaanderen meebetaalt voor het Antwerps fiasco had het referendum ook in gans Vlaanderen moeten gehouden worden. Dan had een overgrote meerderheid voor de Lange Wapper gestemd.

Alleen als ik ook mag stemmen als ze een verbrandingsoven of vuilnisbelt in jouw tuin willen leggen. Je mikt trouwens op de verkeerde: als die corrupte BAM-kliek effectief nuttig werk zou hebben verricht en een degelijk plan had gehad, dan had ik met veel plezier 'ja' gestemd. Maar ik vertik het nog wat extra overlast te aanvaarden omdat een paar luieriken jarenlang op hun gat hebben gezeten i.p.v. een deftige verbinding te ontwerpen.


En kon A'pen eindelijk een toekomst tegemoet gaan ipv achterlijk te blijven.

Ik heb in een andere draad over deze materie al eens wat Antwerpse economische kerncijfers gegeven ter vergelijking met de andere Vlaamse provincies. Als hier nu iemand zich belachelijk maakt, dan ben jij het wel.

Oh ja, mensen met een minderwaardigheidscomplex zijn grappig.

Paul Nollen
26 februari 2010, 11:26
Het is toch godgeklaagd dat de Vlaamse regering wankelt omdat die mottige navelstarende Antwerpenaren volkomen onbekwaam zijn om hun eigen problemen op te lossen. Gezien gans Vlaanderen meebetaalt voor het Antwerps fiasco had het referendum ook in gans Vlaanderen moeten gehouden worden. Dan had een overgrote meerderheid voor de Lange Wapper gestemd. En kon A'pen eindelijk een toekomst tegemoet gaan ipv achterlijk te blijven. Hebben ze aan 't Scheld nog niet door dat ze zich hopeloos belachelijk blijven maken ?

In elk geval weten we nu wat ze bij de CD&V en NVA bedoelen met "Democratisch". Of zou die D intern voor Dictatuur staan zonder dat wij dat mogen weten? NVA bezit dan weer de url democratie.be .wat zouden ze daar mee bedoelen, toch niet dat zij "democratisch" zijn?
Om bij de Antwerpse problemen te blijven, het is zeker interessant om eens na te gaan wie indertijd de "grote ring" rond Antwerpen gekelderd heeft. Dan wordt heel die situatie ineens duidelijk. Ik zal eens zien of ik dat terugvind.
Wie met enig gezond (letterlijk) verstand legt nu nog grote viaducten door dichtbewoond gebied? Dat kan enkel het werk zijn van niets ontziend sterk financieel lobbywerk.

www.opstand.net

Paul

Den Duisteren Duikboot
26 februari 2010, 11:42
Het lijkt me eigenlijk interessanter om eens op de voorstellen van Forum2020 in te gaan. Patrick Janssens was gisteren in Phara voorzichtig positief. Alleen rest de vraag hoe men doorgaand verkeer ertoe zal kunnen verleiden de lange "boog" rond Antwerpen te maken?

vlijmscherp
26 februari 2010, 11:50
Oh ja, en dat is dus in Antwerpen te doen. Ik zal het er maar bijzetten voor wie denkt dat er ook nog iets anders in Vlaanderen ligt. :-)

ach, binnenkort is Antwerpen toch 1 groot havengebied met hier en daar een tunnel erboven ;-)

omaplop
26 februari 2010, 14:14
Het lijkt me eigenlijk interessanter om eens op de voorstellen van Forum2020 in te gaan. Patrick Janssens was gisteren in Phara voorzichtig positief. Alleen rest de vraag hoe men doorgaand verkeer ertoe zal kunnen verleiden de lange "boog" rond Antwerpen te maken?

Verleiden??? verplichten, ja!!!

Daar hoort dan natuurlijk wel controle bij, en dat is de zere plek in België!!


Men zoekt liever het geld waar het makkelijk te vinden is , zonder veel inspanning.

Micele
26 februari 2010, 19:24
Men zoekt liever het geld waar het makkelijk te vinden is , zonder veel inspanning.
Idd,

1. Snelheidslimieten gevoelig verlagen (ook zonder redenen), onduidelijke snelheidszones invoeren, bebouwde kommen uitbreiden, daarbij meer en meer snelheidscontoles doorvoeren, steeds efficienter (digitalisering, enz..)
Ook niet beschaamd zijn te flitsen op de veiligste (snel)wegen langs rechte wegassen waar vergelijkswijze nooit ongevallen gebeuren; natuurlijk brengt dat meer op als de snelweg minder druk is ttz veiliger en vlotter gereden kan worden.

2. Parkeerplaatsen beperken, parkeerborden wat onduidelijker maken, parkeren duurder maken enz... parkeerretributies en ook parkeerboetes efficienter innen.

Zelfs al is het land het verkeersveiligste van de wereld, gewoon doordoen controles opdrijven, de begroting wordt elk jaar met honderden miljoenen aangedikt. Ik denk in NL 1 miljard € aan snelheid en parkeerboetes.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/14/the-best-of-2007-10-miljoen-snelheidsboetes
The best of 2007: 10 miljoen snelheidsboetes
...
“Het aantal grove snelheidsovertredingen daalt”, zegt een woordvoerder van het BVOM. “Procentueel stijgt daardoor het aantal kleine snelheidsovertredingen.” De kleine overtredingen betreffen ruim 70 procent van het totaal (bron: nu.nl)
Vele beetjes "te snel" brengen honderden miljoenen op; en snelheidsboetes maken bijna 80% van de hele pot verkeersboetes uit.

Wat gemakkelijk te innen is, is zeer belangrijk voor de verkeersveiligheid :-P;-)

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/actueel/@149893/aantal/
15 januari 2009

Het aantal bekeuringen voor verkeersovertredingen is in 2008 aanmerkelijk gedaald. Verstuurde het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) in 2007 nog 12.640.881 beschikkingen, in 2008 waren dat er 11.662.981; een afname van zo’n 1 miljoen bekeuringen. De verklaring voor de sterke daling ligt volgens het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) in een afname van de boetes door trajectcontrolesystemen en de politiestaking aan het begin van 2008.

zulke geldbronnen zijn onuitputtelijk:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/10/finse-miljonair-krijgt-snelheidsboete-van-e111888
Finse miljonair krijgt snelheidsboete van €111.888

Er vallen altijd verkeersdoden, elke dode is er een te... :-P ;-)

nihao
28 februari 2010, 16:06
Alleen rest de vraag hoe men doorgaand verkeer ertoe zal kunnen verleiden de lange "boog" rond Antwerpen te maken?

In het voorstel zit ook prijsdifferentiatie volgens gekozen route. Nogal wiedes, eigenlijk, behalve voor onze politici, die blijven doen alsof er andere manieren zijn om files op te lossen, en rekeningrijden er hoe dan ook niet snel zal komen...

fonne
1 maart 2010, 22:45
Vanavond om 19.30u in zaal Horta (Hopland 1)


Programma:

19:30 uur

1) welkom en korte inleiding door Wim van Hees,

2) Presentatie van het Forum 2020 door Prof. Em. Willy Winkelmans, lid Forum 2020, ex-voorzitter van de Vlaamse havencommissie, transport econoom.

3) presentatie van het Forum werkstuk door Manu Claeys en Peter Verhaeghe,

4) adhesiebetuiging van een aantal "stakeholders"

korte pauze ca. 21 uur

5) vraag en antwoord sessie voor het publiek,

6) slot

Programma moderator: Paul Staes, ex journalist De Standaard, oud-lid Europarlement en eresenator.

Meer info: http://www.ademloos.be

Telkens er een beslissing in de maak is komt 'plots' uit het niets ene onbekende met een dwaas alternatief aandraven waarvan hij vindt dat iedereen dat ook nog serieus moet nemen. Dat mag een paar tientallen miljoenen studiekosten meebrengen en alles weer een paar jaar vertragen. Zolang er maar GEEN oplossing komt voor de burgemeestersverkiezingen van 2012. Want daar gaat het om, ongeacht welk alternatief gekozen wordt, er zullen altijd mensen zijn die er last van hebben en wel eens op de verkeerde partij zouden kunnen gaan stemmen. Er worden hier gewoon vuile politieke spelletjes gespeeld, ten koste van de economie en de werkgelegenheid van niet alleen de stad Antwerpen, maar ook van heel Vlaanderen.

Ik heb trouwens nog een paar alternatieven voor als ze zonder inspiratie vallen:
1) een tunnel dwars onder de stad: kortste en goedkoopste oplossing
2) de grote ring
3) verdubbeling van de Kennedy tunnel + gratis Liefkenshoek
....

Herr Flick
2 maart 2010, 13:09
Telkens er een beslissing in de maak is komt 'plots' uit het niets ene onbekende met een dwaas alternatief aandraven waarvan hij vindt dat iedereen dat ook nog serieus moet nemen. Dat mag een paar tientallen miljoenen studiekosten meebrengen en alles weer een paar jaar vertragen. Zolang er maar GEEN oplossing komt voor de burgemeestersverkiezingen van 2012. Want daar gaat het om, ongeacht welk alternatief gekozen wordt, er zullen altijd mensen zijn die er last van hebben en wel eens op de verkeerde partij zouden kunnen gaan stemmen. Er worden hier gewoon vuile politieke spelletjes gespeeld, ten koste van de economie en de werkgelegenheid van niet alleen de stad Antwerpen, maar ook van heel Vlaanderen.

Ik heb trouwens nog een paar alternatieven voor als ze zonder inspiratie vallen:
1) een tunnel dwars onder de stad: kortste en goedkoopste oplossing
2) de grote ring
3) verdubbeling van de Kennedy tunnel + gratis Liefkenshoek
....

Optie 2 en 3 zijn dan ook de enige serieuze alternatieven die het initieel probleem oplossen, een verbreden van het huidig stukske autostrade dat ze de ring durven noemen (maar er geen is ) brengt juist de kloten op.

Bij ons in de buurt ligt er zo een autostrade die ze van 3 naar 4 vakken gebracht hebben, wel de zelfde ezels die vroeger over de 2 e rijstrook in de weg reden, rijden nu in de weg op de 3 e rijstrook, in de weg gevolg het verkeer staat nog even veel stil en gaat nog altijd even slecht vooruit.

Anna List
2 maart 2010, 13:22
Het is toch godgeklaagd dat de Vlaamse regering wankelt omdat die mottige navelstarende Antwerpenaren volkomen onbekwaam zijn om hun eigen problemen op te lossen. Gezien gans Vlaanderen meebetaalt voor het Antwerps fiasco had het referendum ook in gans Vlaanderen moeten gehouden worden. Dan had een overgrote meerderheid voor de Lange Wapper gestemd. En kon A'pen eindelijk een toekomst tegemoet gaan ipv achterlijk te blijven. Hebben ze aan 't Scheld nog niet door dat ze zich hopeloos belachelijk blijven maken ?

da mag ni, een referendum in heel vlaanderen is ongrondwettelijk

referenda mogen uitsluitend over lokale vraagstukken

yep idd, je kan vragen stellen of het voorbije referendum wel wettig was, omdat je de lange wapper bezwaarlijk een lokaal vraagstuk kan noemen

Den Duisteren Duikboot
2 maart 2010, 14:04
Telkens er een beslissing in de maak is komt 'plots' uit het niets ene onbekende met een dwaas alternatief aandraven waarvan hij vindt dat iedereen dat ook nog serieus moet nemen.

Daar hebben de voorbije Vlaamse regeringen zelf schuld aan door onvoldoende alternatieven te onderzoeken en te weinig oog te hebben voor de impact van de Lange Wapper-optie op de leefbaarheid van de stad. Om nog maar te zwijgen van de veel oudere beslissing om de ring zo strak mogelijk rond de stad te trekken.

Dit alternatief wordt overigens breed gedragen: zowel de actiegroepen als werkgevers (o.a. Christian Leysen) hebben dit uitgewerkt en gepolst bij de burgemeesters in de randgemeenten. Mijns inziens moet dit ernstig worden genomen. De Antwerpenaren moeten niet opdraaien voor de fouten van achtereenvolgende regeringen.

Micele
2 maart 2010, 15:35
Daar hebben de voorbije Vlaamse regeringen zelf schuld aan door onvoldoende alternatieven te onderzoeken en te weinig oog te hebben voor de impact van de Lange Wapper-optie op de leefbaarheid van de stad. Om nog maar te zwijgen van de veel oudere beslissing om de ring zo strak mogelijk rond de stad te trekken.

Dit alternatief wordt overigens breed gedragen: zowel de actiegroepen als werkgevers (o.a. Christian Leysen) hebben dit uitgewerkt en gepolst bij de burgemeesters in de randgemeenten. Mijns inziens moet dit ernstig worden genomen. De Antwerpenaren moeten niet opdraaien voor de fouten van achtereenvolgende regeringen.

Een grote "snelwegring" voor het doorgaand verkeer was toch gepland.

Autosnelwegen programma 1972: daar moeten dus ook details van geweest zijn...
Ik stel voor die plannen eerst "vanonder het stof halen" (als basis), of zijn ze vernietigd ?
http://home.scarlet.be/~si650495/snelweg/gesch/be1972.png

http://wegen-routes.be/hist/histn.html

the_dude
2 maart 2010, 15:51
't is op zijn minst een degelijke idee in tegenstelling tot de vorige 2.
Waarom zijn onze politici zo onbekwaam dat zij denken boven de hoofden van hun kiezers te moeten beslissen? Wij zijn veel slimmer en veel meer bekommerd om onze omgeving, dat mag zo onderhand tot wel duidelijk zijn voor iedereen?

nihao
5 maart 2010, 16:38
Ik begin me serieus vragen te stellen bij de rol die dat verkeerscentrum speelt. Het idee van forum2020 wijzen ze af omdat het de Liefkenshoektunnel zou kannibaliseren. Zou dat dan beduidend meer het geval zijn dan met de WangeLapper ?
En zou het niet zo zijn dat elke derde Scheldekruising dat sowieso zal doen ??

En de Oostelijke bretel zou niet deugen omdat hij niet voldoende verkeer van de ring aftrekt... ook dit weer in schril contrast met de WangeLapper die natuurlijk veel verkeer van de ring zal aftrekken... door a. niks te doen (officiële versie van de plannen) b. die -achteraf- te verbreden (!) (feitelijke versie van het masterplan).

Ben ik de enige die zich afvraagt wat er toch achter die WangeLapperplannen zit dat kan verklaren waarom die toch per se door de Vlaamse strot geramd moet worden, desnoods met valse argumenten ?

Paul Nollen
5 maart 2010, 16:55
Ik begin me serieus vragen te stellen bij de rol die dat verkeerscentrum speelt. Het idee van forum2020 wijzen ze af omdat het de Liefkenshoektunnel zou kannibaliseren. Zou dat dan beduidend meer het geval zijn dan met de WangeLapper ?
En zou het niet zo zijn dat elke derde Scheldekruising dat sowieso zal doen ??

En de Oostelijke bretel zou niet deugen omdat hij niet voldoende verkeer van de ring aftrekt... ook dit weer in schril contrast met de WangeLapper die natuurlijk veel verkeer van de ring zal aftrekken... door a. niks te doen (officiële versie van de plannen) b. die -achteraf- te verbreden (!) (feitelijke versie van het masterplan).

Ben ik de enige die zich afvraagt wat er toch achter die WangeLapperplannen zit dat kan verklaren waarom die toch per se door de Vlaamse strot geramd moet worden, desnoods met valse argumenten ?

t'is nochtans zeer simpel. De CVP staat met zijn boerenbond en andere zuilen het sterkst in de rand rond Antwerpen. De socialisten die ingezien hebben wat een ramp dat lange wapper viaduct zou betekenen voor antwerpen staan sterk in de stad. Voeg daarbij nog enkele sterke financiele lobbyisten van VLD en CD&V signatuur en ge weet het wel. Met verkeer heeft dat op zich niet veel te maken.

www.opstand.net

Paul

Nr.10
5 maart 2010, 17:06
Het is toch godgeklaagd dat de Vlaamse regering wankelt omdat die mottige navelstarende Antwerpenaren volkomen onbekwaam zijn om hun eigen problemen op te lossen. Gezien gans Vlaanderen meebetaalt voor het Antwerps fiasco had het referendum ook in gans Vlaanderen moeten gehouden worden. Dan had een overgrote meerderheid voor de Lange Wapper gestemd. En kon A'pen eindelijk een toekomst tegemoet gaan ipv achterlijk te blijven. Hebben ze aan 't Scheld nog niet door dat ze zich hopeloos belachelijk blijven maken ?
Mijn stem was neen geweest.

Paul Nollen
5 maart 2010, 17:33
Een grote "snelwegring" voor het doorgaand verkeer was toch gepland.

Autosnelwegen programma 1972: daar moeten dus ook details van geweest zijn...
Ik stel voor die plannen eerst "vanonder het stof halen" (als basis), of zijn ze vernietigd ?

Een van de grote argumenten toen was dat er "teveel mensen" woonden op 500 meter van die autostrade. Voor Antwerpenaren geld dat argument niet, duw alles maar door de stad.
De projecten van 2020 die nu voorliggen hebben ook aan de argumenten van de rand tegemoetgekomen door ondertunnelde trajecten voor te stellen. Bovendien zijn er de laatste jaren filtering systemen (Japan en Noorwegen) ontwikkeld voor tunnels zodat de ecologische belasting aan de tunnelmonden zo goed als geneutraliseerd wordt. Iets dat met open autostrades en viaducten nooit gerealiseerd kan worden.

www.opstand.net

Paul

Micele
5 maart 2010, 18:12
Antwerpen is of was ;-) qua haven een wereldhaven als Hamburg, maar het is toch verwonderlijk dat als ik Hamburg moet passeren ik maar zelden structurele files heb terwijl als ik die "provinciestad" Antwerpen wil passeren er steeds chaos is.... (en dat heen en weer)
http://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_busiest_port#References Cargo kT en Containers

Ervaren van 2006 tot herfst 2009. Weekdagen of weekend, andere uurtijden verschilde niet veel.

Het kan maar een ding zijn Be-Vlaanderen is achterlijk en nog niet een beetje, zo´n 30 jaar zou ik zeggen.

De twee wereldhavens zijn ~ te vergelijken.

De steden zelf niet, Hamburg (1,8/4,3 milj) is Antwerpen (0,5/1,2milj) - stad/agglomeratie - circa maal 3,5 qua inwoners

Hamburg: ca. 10 snelwegen uit verschillende richtingen
4 snelweg-bruggen en 1 tunnel (3,3 km lengte) onder de Elbe
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=de&geocode=&q=Map+Hamburg&sll=51.229248,4.417191&sspn=0.214991,0.438766&gl=be&ie=UTF8&hq=&hnear=Hamburg,+Deutschland&z=10

Antwerpen: ca 8 snelwegen uit verschillende richtingen
2 snelwegtunnels (totaal 2,6 km lengte) onder de Schelde...
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=de&geocode=&q=Map+Antwerpen&sll=53.516634,10.007858&sspn=0.204136,0.438766&gl=be&ie=UTF8&hq=&hnear=Antwerpen,+Fl%C3%A4misch+Region&ll=51.229248,4.417191&spn=0.214991,0.438766&z=11

kelt
6 maart 2010, 17:00
U ziet waarom zelfs premier zijn een hondejob is..

Tegen het einde van deze maand zal Minister-President Peeters zijn beslissing kenbaar maken,en er zal weer veel hoelabahoela zijn .En eigenlijk allemaal omdat een vorige generatie politiekers,ten tijde dat diezelffde peeters nog op de lagere school zat,hun werk niet gedaan hebben en de ruimtelijke ordening maar lieten aanmodderen....Nochtans lag de ontwikkeling van Antwerpen-Haven en Industrie al lang en breed op tafel...


Het zal altijd voor iemand slecht zijn,zelfs niks beslissen :?

Paul Nollen
29 maart 2010, 10:23
Ademloos stuurt open brief naar Vandeurzen

De Antwerpse organisatie Ademloos was aangenaam verrast te lezen dat minister Vandeurzen veel belang hecht aan voorzorg. Tijd om dit ook toe te passen in Antwerpen.

Zeer geachte heer minister, beste Jo,

Antwerpen was aangenaam verrast op 19 maart via de media te vernemen dat u waarschuwt voor de gezondheidsrisico's van wonen onder hoogspanningslijnen, vooral voor kinderen. Wij citeren: "Wetenschappers houden rekening met de mogelijkheid van één tot twee kinderen met leukemie in een periode van twee jaar in Vlaanderen". U toont hiervoor uw bezorgdheid hoewel u opmerkt dat er geen bewezen oorzakelijk verband bestaat.

Wij zijn verheugd dat u als minister van o.m. Volksgezondheid en Gezin blijkt belang te hechten aan het voorzorgsprincipe. Wij durven op deze basis een beroep op u doen dat u ook in de beslissing rond de Antwerpse mobiliteit, waarin uw naam ten onrechte nooit genoemd wordt, de belangen van alle inwoners van deze stad zou willen vertegenwoordigen.

Wat stellen we vast? De beslissing over het Oosterweeltracé dateert van begin van deze eeuw.Toen waren er reeds langdurige studies bezig over de relatie tussen fijn stof, lawaai en vele vormen van ziekte en menselijk lijden en sterven. Maar deze werden pas gepubliceerd in bladen als The Lancet in juli 2007 (Glauderman et al) en in The Journal of Medecine, en vele anderen. Ook Europa deed grootschalig onderzoek, o.m. in de CAFE-studie van 2004. Daarin staat dat er in Europa door verkeersgebonden fijn stof meer dan 300.000 'vroegdoden' per jaar te betreuren zijn, waarvan ca. 13.000 in België. Of, dat de gemiddelde Belg een klein jaar korter leeft als gevolg van verkeersgebonden luchtverontreiniging. Wat geluid betreft, stelde Europa vast dat er ca. 250.000 hartinfarcten per jaar zijn als gevolg van verkeersgebonden lawaai. Waarvan 50.000 dodelijk. En de geluidskaarten van Antwerpen tonen aan dat 1 op de 2 Antwerpenaren leeft en slaapt met overdreven verkeerslawaai.

Zeer geachte heer minister, beste Jo, wat Antwerpen betreft hebben we het dus niet over rekening houden met één kind dat per jaar wellicht een levensbedreigende ziekte krijgt, maar over wetenschappelijke zekerheden. Het staat nl. wetenschappelijk vast dat bepaalde levensbedreigende ziektes op significante wijze veelvuldiger voorkomen naarmate meer mensen dichter bij intensief autoverkeer wonen. Prof. Tim Nawrot (UHasselt), Prof. Benoit Nemery (KULeuven), Prof. Dirk Avonts (UA en Ugent), Dr. Mark Goethals e.v.a. zullen dit gaarne bevestigen.

In Vlaanderen woont bijna iedereen altijd te dicht bij verkeer. Maar nergens zoals in Antwerpen. Door een historisch falen takken er binnen Antwerpen maar liefst 6 drukke, overvolle autosnelwegen aan op de stedelijke halve ringweg. Hierover rijden 150 tot 200.000 voertuigen per dag. 5 werkdagen per week. Nergens in Vlaanderen lopen overdrukke autosnelwegen zo pal door de stad dan in Antwerpen. Dit laat zich bewijzen door volgende cijfers: van alle Vlamingen die dichter dan 1,500 meter bij een autosnelweg wonen woont ca. de helft in Antwerpen: ca. 250.000. (1 op de 2 Antwerpenaren!). 89 procent van alle Anwterpenaren slaapt bij 55 db en meer.

Beste Jo, erger nog: meer dan de helft van alle ziekenhuizen staan binnen de 500 meter van autosnelwegen in Antwerpen. Hierin staan ca. 75 procent van alle ziekenhuisbedden. Meer dan 55 scholen staan op minder dan 500 meter van drukke autosnelwegen. Meer dan de helft van alle sociale en maatschappelijke instellingen en kinderdagverblijven staan te dicht bij drukke autosnelwegen. En daarbij komt dat de binnenstad een totaal gebrek heeft aan groen en parken. De Antwerpenaren lijden onder de slechtste lucht en het meeste lawaai.

Het onwaarschijnlijke doet zich voor, geachte heer minister, daar waar u terecht bezorgd bent over dat ene Vlaamse kind dat wellicht per jaar leukemie krijgt van te dicht bij hoogspanningskabels te wonen, dat uw collega's weigeren de gegevens omtrent de verkeersgebonden problematiek van Antwerpen ernstig te nemen. Geen enkel argument kan uw naaste collega's tot het inzicht brengen dat het beter is van mening te veranderen dan zich op te sluiten in het eigen ongelijk. "They walk and refuse to look back".

Wij verzoeken u dan ook namens deze bedreigde stad zitting te nemen in het comité van ministers dat deze noodlottige beslissing dreigt te nemen om Antwerpen een Lange Wapper-light door de strot te duwen. Hoewel uw minister-president talloze malen gezegd heeft dit niet te zullen doen. U hebt in het verleden bewezen dat voor u een gegeven woord ernstig was, ja bijna heilig. Wij doen dan ook een dringend beroep op u, als stad in nood, "Gelieve onze stad te vertegenwoordigen in het comité van de Oosterweel, waak over onze gezondheid en maak een einde aan dit schuldig verzuim. Door dit te doen zult u bijdragen tot het broodnodige herstel van vertrouwen tussen politiek en publiek.

Namens het bestuur van Ademloos:

Dr. Guido Verbeke, secretaris,

Marcel Peeters, penningmeester,

Wim van Hees, voorzitter



www.opstand.net

Paul