PDA

View Full Version : Te dicht parkeren

guido 007
4 maart 2010, 12:41
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid907602/strengere-straffen-voor-te-dicht-op-elkaar-parkeren.aspx

Er is heisa ontstaan over de wet op te dicht parkeren. Volgens de wet van 1975 moeten bestuurders 1 meter tussen de wagens laten. Onlangs is er iemand beboet en heeft via senator Ph. Monfils de kat de bel aangebonden.

De één wil de wet afgeschaft zien, E. Schouppe uiteraard niet.

Mijn vraag:

Indie er iemand parkeerd volgens de normen, en terwijl hij weg is, parkeren er anderen voor en achter hem, zonde de meter in acht te nemen. Hoe gaat de politie bepalen wie in de fout gegaan is?

monza
4 maart 2010, 13:07
Ben toch blij dat we ons met echte problemen bezighouden in belgie.
Beiden gaan dan de boete krijgen zeker, zo kunnen we de kas nog wat spekken.

Nynorsk
4 maart 2010, 13:18
moet daar 1 meter tussen? lol, dat wist ik niet eens. ik zet mijn auto gewoon overal waar ie tussen kan, soms efkes prutsen om 'm in de héél kleine plaatskes te forceren. Ik ga daar nu echt geen meter beginnen tussenlaten hoor, er is zo al parkeerplek te kort overal.

Blue Sky
4 maart 2010, 13:49
Vind het wel goed dat dit eens ter sprake komt. Niet zozeer de afstand tussen de wagens, wel de ruimte die je moet openlaten voor een zebra pad. Thans zie je camionetten, jeeps enz tot op het zebra pad staan waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat waarbij voetganger die de intentie heeft om over te steken en automobilist elkaar niet kunnen zien. Die afstand zou 5 meter moeten zijn. Hetzelfde bij de hoek van de straat.

Herr Flick
4 maart 2010, 14:02
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid907602/strengere-straffen-voor-te-dicht-op-elkaar-parkeren.aspx

Er is heisa ontstaan over de wet op te dicht parkeren. Volgens de wet van 1975 moeten bestuurders 1 meter tussen de wagens laten. Onlangs is er iemand beboet en heeft via senator Ph. Monfils de kat de bel aangebonden.

De één wil de wet afgeschaft zien, E. Schouppe uiteraard niet.

Mijn vraag:

Indie er iemand parkeerd volgens de normen, en terwijl hij weg is, parkeren er anderen voor en achter hem, zonde de meter in acht te nemen. Hoe gaat de politie bepalen wie in de fout gegaan is?

Dat is inderdaad niet gemakkelijk

Ik had indertijd een 5 e deur die opendraaide, en de oetlul die dan vlak achter mij kwam staan, had dan de onderkant gewoon in zijn motorkap. Als ge lomp wilt doen, ja dan moet ge de gevolgen maar dragen.

Herr Flick
4 maart 2010, 14:03
Vind het wel goed dat dit eens ter sprake komt. Niet zozeer de afstand tussen de wagens, wel de ruimte die je moet openlaten voor een zebra pad. Thans zie je camionetten, jeeps enz tot op het zebra pad staan waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat waarbij voetganger die de intentie heeft om over te steken en automobilist elkaar niet kunnen zien. Die afstand zou 5 meter moeten zijn. Hetzelfde bij de hoek van de straat.

Inderdaad, ...

zelfde met mensen die allerhande brol buiten zetten op het voetpad, reclameborden, afvalcontainers etc...

Je hebt dan geen goed zicht meer als je van een oprit komt.

Steve_M
4 maart 2010, 15:48
Typisch Belgische stok-achter-de-deurwet. De reactie van Schouppe is veelzeggend: de politie is tolerant genoeg. Met andere woorden: de rechtszekerheid van de burger is louter afhankelijk van de tolerantie (en dus het humeur) van individuele politieagenten. En zo zijn er in België honderden wetten die nauwelijks toegepast worden, maar als je pech hebt, ben je wel gezien.

Bij mij in de straat (in het centrum van Antwerpen, parkeren is dus een eeuwig probleem) is een hogeschool. De studenten van die school gaan ongeveer twee keer per jaar met de bus op uitstap. I.p.v. dat die school voor die twee keer bordjes laat zetten zoals iedereen, hebben ze het voor elkaar gekregen dat in het stuk straat voor de school van maandag tot vrijdag een parkeerverbod geldt tussen 8 en 18 uur. Uiteraard parkeert iedereen daar gewoon. 360 dagen van het jaar doet de politie daar niets aan: ze wandelen er gewoon voorbij en schrijven niet. Maar die vijf overige dagen komt de politie drie tot vier keer per dag langs en dan is het schrijffestival. Meestal zijn dat zelfs opeenvolgende dagen: ik heb een keertje twee boetes gekregen op 26 uur tijd. Dan is het voor mij wel erg duidelijk dat het maandelijkse quotum gewoon nog niet gehaald is.

Distel
4 maart 2010, 18:34
Laat gewoon overal een paar meter tussen, voor wanneer ik een plaatsje nodig heb, en we spreken er niet mer over. ;-)

freespirit
9 maart 2010, 09:23
Te dicht parkeren is degoutant als je zelf dan 'gesandwicht' staat tussen zo'n twee (of één) idioten. Van mij moeten ze niet met de lintmeter komen zien of de afstand gerespecteerd wordt, maar een beetje fatsoen in acht nemen is toch niet te veel gevraagd. Anyway, als ik een oude ongave auto zou hebben, zou ik overigens niet aarzelen die associale auto's voor en achter me 'kuskes' te geven en alzo hun bumperkoetswerk naar de vaantjes te helpen. Probleem is dat ge met zulke manoeuvers ook meestal zelf uw carrosserie beschadigd.

Ander probleem is uiteraard het parkeren te dichtbij of op voetpaden, fietspaden, zebrapaden, ... meestal heeft de politie te weinig tijd daar iets aan te doen. Deze straffeloosheid zorgt natuurlijk voor een compleet negeren van de wet. Laat wat hulpagentjes eens een paar dagen achtereen in dezelfde wijk alle overtredingen verbaliseren en de mensen zullen het wel leren wat kan en niet kan in het verkeer.

Anna List
9 maart 2010, 09:39
straf probleem

ik heb dat met 25 jaar stadsrijervaring welgeteld 1 keer gehad
(zodanig ingeparkeerd dat ik er niet uitkon ... zowel vooraan als achteraan slechts een cm of 10)
ok dat was niet plezant, maar na bij 6 huizen tevergeefs aan te bellen en met 5 minuten constant claxoneren was de pipo die mij dat gelapt had er toch hoor

dus

een non item door Schouppe gebruikt om de aandacht af te leiden voor zijn verantwoordelijkheid voor Huizingen.

Herr Flick
9 maart 2010, 14:32
Te dicht parkeren is degoutant als je zelf dan 'gesandwicht' staat tussen zo'n twee (of één) idioten. Van mij moeten ze niet met de lintmeter komen zien of de afstand gerespecteerd wordt, maar een beetje fatsoen in acht nemen is toch niet te veel gevraagd. Anyway, als ik een oude ongave auto zou hebben, zou ik overigens niet aarzelen die associale auto's voor en achter me 'kuskes' te geven en alzo hun bumperkoetswerk naar de vaantjes te helpen. Probleem is dat ge met zulke manoeuvers ook meestal zelf uw carrosserie beschadigd.

Ander probleem is uiteraard het parkeren te dichtbij of op voetpaden, fietspaden, zebrapaden, ... meestal heeft de politie te weinig tijd daar iets aan te doen. Deze straffeloosheid zorgt natuurlijk voor een compleet negeren van de wet. Laat wat hulpagentjes eens een paar dagen achtereen in dezelfde wijk alle overtredingen verbaliseren en de mensen zullen het wel leren wat kan en niet kan in het verkeer.

Dekentje over uw caroserie hangen, ... ;-)

nee ik versta wat ge bedoeld, met een nieuwe auto is dat inderdaad frustrerend zeker als ge ziet hoe sommigen gewoon naar niks kijken.

Micele
9 maart 2010, 15:57
De onuitputtelijke melkkoe... :?

freespirit
9 maart 2010, 18:45
straf probleem

ik heb dat met 25 jaar stadsrijervaring welgeteld 1 keer gehad
(zodanig ingeparkeerd dat ik er niet uitkon ... zowel vooraan als achteraan slechts een cm of 10)
ok dat was niet plezant, maar na bij 6 huizen tevergeefs aan te bellen en met 5 minuten constant claxoneren was de pipo die mij dat gelapt had er toch hoor

dus

een non item door Schouppe gebruikt om de aandacht af te leiden voor zijn verantwoordelijkheid voor Huizingen.

Jij woont blijkbaar niet in een grootstad of agglomeratie waar men zelfs de ene auto op de andere zou zetten om toch maar op de schaarse 'parkeerplaatsen' te geraken, of dat nu wettelijk parkeren is of niet.

Ik heb zelfs niet voortdurend een wagen, af en toe eens een lease, en toch ervaar ik elk jaar een keer of twee * drie de situatie dat ik niet meer weg geraak, soms zelfs als men betalend (met parkeermeter) moet parkeren. Zelf probeer ik atlijd voldoende plaats tussen te laten (ca. 1 meter), anders zoek ik naar een andere parkeerplaats. Vele mensen doen echter die moeite niet en zetten zich zo 'aso' dat anderen verhinderd worden te vertrekken of je gevaarlijke toeren moet uithalen. Als je die 'asobakken' dan nog raakt, ben jij nog in fout, vermits een stilstaand voorwerp op het gebied van burgerlijke aansprakelijkheid steeds in zijn recht is. Ik wil hier nu weer niet de vreemdelingen bijsleuren, maar vooral in de gekleurde volksbuurten durven de allochtonen aldaar geregeld hun auto te dicht of dubbel parkeren, omdat er toch een (terecht) gevoel van straffeloosheid heerst. Men bestrijdt in sommige buurten nog niet eens de straatcriminaliteit, laat staan de verkeersovertredingen.

Anna List
9 maart 2010, 19:17
Jij woont blijkbaar niet in een grootstad of agglomeratie waar men zelfs de ene auto op de andere zou zetten om toch maar op de schaarse 'parkeerplaatsen' te geraken, of dat nu wettelijk parkeren is of niet.

Ik heb zelfs niet voortdurend een wagen, af en toe eens een lease, en toch ervaar ik elk jaar een keer of twee * drie de situatie dat ik niet meer weg geraak, soms zelfs als men betalend (met parkeermeter) moet parkeren. Zelf probeer ik atlijd voldoende plaats tussen te laten (ca. 1 meter), anders zoek ik naar een andere parkeerplaats. Vele mensen doen echter die moeite niet en zetten zich zo 'aso' dat anderen verhinderd worden te vertrekken of je gevaarlijke toeren moet uithalen. Als je die 'asobakken' dan nog raakt, ben jij nog in fout, vermits een stilstaand voorwerp op het gebied van burgerlijke aansprakelijkheid steeds in zijn recht is. Ik wil hier nu weer niet de vreemdelingen bijsleuren, maar vooral in de gekleurde volksbuurten durven de allochtonen aldaar geregeld hun auto te dicht of dubbel parkeren, omdat er toch een (terecht) gevoel van straffeloosheid heerst. Men bestrijdt in sommige buurten nog niet eens de straatcriminaliteit, laat staan de verkeersovertredingen.

25jaar, waarvan 15 op t kiel, inclusief voetbalavonden ... ik denk dat t erdoor kan qua drukte

zucht ...
ik raad u een stadsbezoek aan Madrid aan
daar parkeren ze standaard dubbel of driedubbel

tot tien tellen, diep in en uitademen kan ook helpen, en niet te veel dramatiseren.

en nog iets, bumpers dienen daarvoor.

freespirit
10 maart 2010, 02:16
25jaar, waarvan 15 op t kiel, inclusief voetbalavonden ... ik denk dat t erdoor kan qua drukte

zucht ...
ik raad u een stadsbezoek aan Madrid aan
daar parkeren ze standaard dubbel of driedubbel

tot tien tellen, diep in en uitademen kan ook helpen, en niet te veel dramatiseren.

en nog iets, bumpers dienen daarvoor.

Qué ??? Als ik met een nieuwe auto rij met een bumper in koestwerkkleur, dan wens ik niet dat deze beschadigd wordt. Als ik iemand bij mijn auto uw redenering in de praktijk zie brengen (en ik heb zelf genoeg afstand gelaten), dan sta ik niet in voor de gevolgen, maar dan zal ik die chauffeur desgevallend zijn 'voorgevel' beschadigen (van zijn gezicht bedoel ik). Hij zal het zich zeker nog lang heugen.

Uw voorbeeld uit het buitenland is gewoon lachwekkend, het is niet omdat men iets op een ander doet dat wij dit moeten overnemen. Ik trek de redenering even door: homo's van een dak gooien is niet zo erg, in Teheran doet men dit immers ook. Vrouwen primitief besnijden moeten we ook niet 'dramatiseren', in Afrika doet men dit immers ook. Snapt ge een beetje de absurditeit van uw redenering ?

filosoof
10 maart 2010, 03:24
Koop een oude Lada en trek het je niet meer aan:

http://images.forum-auto.com/mesimages/47198/pic1.jpg

Herr Flick
10 maart 2010, 08:12
Koop een oude Lada en trek het je niet meer aan:

http://images.forum-auto.com/mesimages/47198/pic1.jpg

Italiaanse spitstechnologie, ... ahum ;-) verbeterd door de ruski`s tot iets dat in alle omstandigheden blijft marcheren, ... de kalasjnikov onder de auto`s, (eigenlijk is dat de NIVA ) maar kom... ;-)

Anna List
10 maart 2010, 08:16
Qué ??? Als ik met een nieuwe auto rij met een bumper in koestwerkkleur, dan wens ik niet dat deze beschadigd wordt. Als ik iemand bij mijn auto uw redenering in de praktijk zie brengen (en ik heb zelf genoeg afstand gelaten), dan sta ik niet in voor de gevolgen, maar dan zal ik die chauffeur desgevallend zijn 'voorgevel' beschadigen (van zijn gezicht bedoel ik). Hij zal het zich zeker nog lang heugen.

Uw voorbeeld uit het buitenland is gewoon lachwekkend, het is niet omdat men iets op een ander doet dat wij dit moeten overnemen. Ik trek de redenering even door: homo's van een dak gooien is niet zo erg, in Teheran doet men dit immers ook. Vrouwen primitief besnijden moeten we ook niet 'dramatiseren', in Afrika doet men dit immers ook. Snapt ge een beetje de absurditeit van uw redenering ?

get a life

een auto is een futuliteit in t leven

probeer hoofd en bijzaken te scheiden

en ja, een kras op nen bumper is een kras op nen bumper, binnenkort koop je je een nieuwe auto. relax, adem in , adem uit ...

haha jij een 'voorgevel' verbouwen :lol:

freespirit
10 maart 2010, 18:49
get a life

een auto is een futuliteit in t leven

probeer hoofd en bijzaken te scheiden

en ja, een kras op nen bumper is een kras op nen bumper, binnenkort koop je je een nieuwe auto. relax, adem in , adem uit ...

haha jij een 'voorgevel' verbouwen :lol:

Als ik na veel hard werken, zwoegen en sparen een auto kan kopen, dan wens ik dat deze ook door de omgeving met respect wordt behandeld (niet dat ik in dit geval zit, nogmaals, heb zelfs geen eigen wagen op dit moment). Helaas ontbreekt het vele mensen aan elementair respect voor andermans goederen, een zeer triestige zaak. Mezt hoofd- en bijzaken heeft dit weinig of niets te maken. Het is niet omdat gij met een vuilbak of krot wilt rondrijden, dat iedereen dit wenst te doen. Ik neem dan ook aan dat ge ook geen aangifte gaat doen als vandalen weer eens wat krassen op uw motorkap hebben getrokken?

Raven
10 maart 2010, 19:54
die meter tussen de wagens dateert uit een tijd dat er nog niet zoveel wagens waren. Ik vind het goed als men ze invoert, maar dan moet men er wel voor zorgen dat men de wagens ook effectief aan die voorwaarden nog kwijt kan

Micele
10 maart 2010, 20:42
Als men nu eens de normale parkeervakken zou standariseren op euhm
5 m + 1 m = 6 m minimum ?

Ik weet dat er nog normale auto´s zijn, die 5,2 meter en langer zijn... ;-)
voor die zou het dan 6,5 m minimum moeten zijn.

En mss wat extra tolerantie van 0,5 m want niet iedereen staat midden in het vak... maakt 7 meter...

Eens nachecken:
page 5 van http://www.handicap.fgov.be/docs/guide/voordelen/parkeerinrichtingen.doc

2.2.1. Langsparkeerplaatsen: parkeerplaatsen langsheen de rijbaan

A. Normale parkeerplaats, lengte = min. 5.00m * 6.00m
L. Parkeerplaats PmH, lengte = min. 6.00m * 7.50m
B. Parkeerplaats, breedte = min. 2.50m * 3.00m

Hoe wil men nu een "*middenklasse-familie-auto" van 4,80 m kwijtgeraken in een parkeervak van 5 m en nog eens 1 m vrijlaten ? :roll:

* VW Passat Länge: 4799 mm
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Passat_CC

Gehandicaptenparkeerplaatsen hebben -met reden- 1 tot 1,5 m meer lengte.

Alboreto
12 maart 2010, 07:59
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Passat_CC

Deze link is beter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat_CC

(het is immers een nederlandstalig forum) ;-)

Anna List
12 maart 2010, 08:09
Als ik na veel hard werken, zwoegen en sparen een auto kan kopen, dan wens ik dat deze ook door de omgeving met respect wordt behandeld (niet dat ik in dit geval zit, nogmaals, heb zelfs geen eigen wagen op dit moment). Helaas ontbreekt het vele mensen aan elementair respect voor andermans goederen, een zeer triestige zaak. Mezt hoofd- en bijzaken heeft dit weinig of niets te maken. Het is niet omdat gij met een vuilbak of krot wilt rondrijden, dat iedereen dit wenst te doen. Ik neem dan ook aan dat ge ook geen aangifte gaat doen als vandalen weer eens wat krassen op uw motorkap hebben getrokken?

waaruit leid jij nu weer af dat ik met een vuilbak of een krot rond zou rijden ?!

en waarom betrek je er vandalen die krassen op motorkappen bij ?

daar ging het toch niet over ?!

mijn punt was dat je niet doodgaat van een bumper bumper duwtje. er zijn ergere dingen in het leven ... prijs je gelukkig als je nog niks ergers hebt meegemaakt ...

in uit in uit relativeren ...

Micele
12 maart 2010, 11:29
Deze link is beter

(het is immers een nederlandstalig forum) ;-)
Aja, soms staat er in Nederlandse Wiki ook iets...

Weet je bij een Duitse auto is er veel meer kans dat men het in de D-wiki vindt, en juist is.
Had ik de lengte niet geciteerd ? ;-)

Alboreto
12 maart 2010, 18:19
Aja, soms staat er in Nederlandse Wiki ook iets...

Weet je bij een Duitse auto is er veel meer kans dat men het in de D-wiki vindt, en juist is.
Had ik de lengte niet geciteerd ? ;-)

Over zulke banale feiten bestaan genoeg Nederlandse bronnen die je kan aanhalen hoor ;)

Micele
12 maart 2010, 18:26
Over zulke banale feiten bestaan genoeg Nederlandse bronnen die je kan aanhalen hoor ;)
De lengte van een auto behoeft geen taal.
4799 mm
Daarbij ging het me om de juistheid, blijkbaar moeilijk te snappen door jou. ;-)

btw weet je nog die snelheidsboetes uit Duitsland -die volgens jou- hoger waren als die in Be. :lol:

Steve_M
12 maart 2010, 18:36
waaruit leid jij nu weer af dat ik met een vuilbak of een krot rond zou rijden ?!

en waarom betrek je er vandalen die krassen op motorkappen bij ?

daar ging het toch niet over ?!

mijn punt was dat je niet doodgaat van een bumper bumper duwtje. er zijn ergere dingen in het leven ... prijs je gelukkig als je nog niks ergers hebt meegemaakt ...

in uit in uit relativeren ...

Dat niet alleen. Wie heeft er nu in godsnaam een meter aan elke kant nodig om uit een parkeerplaats te rijden zonder bumpertje-bumpertje te spelen? Misschien een ideetje voor een nieuw manoeuvre op het rij-examen: uit een parkeerplaats rijden met aan elke kant een centimeter of 30. Wie meer plaats nodig heeft dan dat, beheerst zijn voertuig onvoldoende om in een stedelijke omgeving te rijden en te parkeren. Het is zo al ellendig genoeg om te parkeren in de stad.

Raven
13 maart 2010, 10:05
Dat niet alleen. Wie heeft er nu in godsnaam een meter aan elke kant nodig om uit een parkeerplaats te rijden zonder bumpertje-bumpertje te spelen? Misschien een ideetje voor een nieuw manoeuvre op het rij-examen: uit een parkeerplaats rijden met aan elke kant een centimeter of 30. Wie meer plaats nodig heeft dan dat, beheerst zijn voertuig onvoldoende om in een stedelijke omgeving te rijden en te parkeren. Het is zo al ellendig genoeg om te parkeren in de stad.

Ge hebt het nog niet door hé

Dit is gewoon de deur openen voor nieuwe boetes. Nu moet je niet enkel een ticketje kopen (of boete), nu ga je ook nog die meter afstand moeten respecteren (of boete).

En voor 80 euro per papiertje pak ik mijn meetlintje wel mee hoor

Steve_M
13 maart 2010, 10:26
Ge hebt het nog niet door hé

Zie mijn eerste post in deze draad.

Micele
13 maart 2010, 11:06
En voor 80 euro per papiertje pak ik mijn meetlintje wel mee hoor

Wat uiteraard alleen niet gaat helpen, ook als je zelfs 1 m houdt naar vóór/achter, het is een momentele meting, de oorspronkelijke auto´s kunnen nu eenmaal door andere ingenomen worden.

Voor de vaststellende politie zou dat ook moeten gelden, eigenlijk zouden ze iemand op heterdaad moeten betrappen vooraleer een PV op te maken.
(zie topicstarter)

Om zeker te zijn zou je telkens een "bewijsfoto" moeten maken bij het verlaten van je wagen... om überhaupt enige kans te maken voor bepaalde rechters...

Die oude wet is gewoon onzin, dat zou de rechtbank ook moeten inzien.
Maar de meeste rechters passen nu eenmaal de wet toe...
Die zeggen gewoon: "het ligt niet aan ons (al die) onzinnige wetten aan te passen".

De dupe is zoals gewoonlijk...

Alboreto
13 maart 2010, 11:43
De lengte van een auto behoeft geen taal.
Juist. Een Nederlandse referentie is dus ideaal ;)

Micele
13 maart 2010, 11:47
Waarom is de wegggebruiker (meestal automobilist) de DUP€ ?

De talrijke Cassatie uitspraken (blader maar eens door), (http://books.google.be/books?id=TWfyIdmPA7AC&printsec=frontcover&dq=Becommentarieerd+wetboek+wegverkeer&source=bl&ots=vALVvIHDZ-&sig=K4vfSFjBnBcDuLItDCjAokQd88w&hl=de&ei=Z2qbS_qfFNGD-QasoOT0AQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CBwQ6AEwBQ#v=onepage&q=&f=false) spreken voor zich dat de wegcode een lappendeken geworden is vol vertaalfouten uit het frans, en daarbij dikwijls interpreteerbaar...

Natuurlijk weten de "Ministers van Mobiliteit" -of beter van stilstand- dat al járen:

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=151

07 juni 2006
Verkeersvereenvoudiging

Persbericht van de Ministerraad

Nu er logica zit in het boetesysteem wil minister van Mobiliteit Renaat Landuyt de logica ook doortrekken op het terrein. De veelheid aan verkeersborden zijn voor veel automobilisten, voetgangers of fietsers vaak ronduit verwarrend en maken er de weg niet veiliger op. Terwijl dit toch niet de bedoeling kan zijn.

Een werkgroep samengesteld uit specialisten van de federale politie, de lokale politie, het parket, politierechters, advocaten, het Belgian Road Research Center, de FOD Mobiliteit en Vervoer en het BIVV formuleerde voorstellen om de verkeersreglementering en de verkeerssignalisatie te vereenvoudigen.

1. Juridische schoonmaak wegcode

De oorspronkelijke tekst van de wegcode dateert van 1975 en werd sindsdien voor 75 % gewijzigd. Telkens werden artikels, alinea's en zinsneden ingevoegd, aangepast of geschrapt. De reglementering is een lappendeken geworden van allerhande bepalingen en kruisverwijzingen wat de leesbaarheid niet ten goede komt, met tal van interpretatieproblemen tot gevolg.

De ministerraad besliste daarom om de wegcode volledig door te lichten en te vereenvoudigen. Want een duidelijke wetgeving maakt borden vaak overbodig. Zo zal de indeling van de wegcode thematisch worden herschikt, de artikelen per weggebruiker gegroepeerd, vliegen verouderde artikelen en bepalingen zonder juridische draagwijdte eruit, wordt er werk gemaakt van de leesbaarheid, zullen definities beter op elkaar worden afgestemd en wordt de code aangepast aan de huidige verkeersrealiteit.
...
En dat is nog mild uitgedrukt.

Alboreto
13 maart 2010, 11:47
Die oude wet is gewoon onzin

Waarom zou die onzin zijn?

Het is altijd wel leuk dat je, wanneer je wil vertrekken dit op een vlotten en comfortabele manier kan doen.

Maar ook iemand die van thuis uit met de fiets wil vertrekken heeft plaats nodig om tussen de geparkeerde wagens op de weg te komen.

En ook een rolstoelgebruiker die de straat wil oversteken zal ook niet met 20 cm toekomen.

De wet is zinvol, maar moeilijk te controleren.

Micele
13 maart 2010, 12:05
Juist. Een Nederlandse referentie is dus ideaal ;)
Maar niet bij een Duitse auto. :-D

Mensen lezen soms meer als -millimeters lengte- alleen.

Nederlandse referenties zijn dan dikwijls onvolledig, soms foutief, niet up to date, moest je Duits begrijpen ziet je dat wel zelf in.

Zo laten ze uitschijnen dat de VW nog geen Euro 6-norm diesel heeft, en dat de Euro 5 de nieuwe generatie is... terwijl dat die Euro 6 wel bestaat op de D-wiki, in de D-wiki staan ook verwijzende refertes. Die euronorm 6 diesel ( 2.0 BlueTDI ) bestaat, en is sinds 2009 al op de markt, ook de Belgische.

... onderaan...
De dieselmotoren zullen de nieuwe generatie common-rail TDI-motoren zijn zodat deze motoren voldoen aan de EURO 5-normen van 2009. De motoren zelf en het vermogen veranderen niet, de basisdieselmotor is de 2.0 TDI met 140 pk gevolgd door de 2.0 TDI met 170 pk.
Triestig en onvolledig, hoe wilt ge nu dat een Belg de milieuvriendelijkste Diesel Euronorm 6 -pas voor nieuwe auto´s verplicht in 2014- koopt ?
Natuurlijk zal die slimme garagist eerst zijn oudere dieseltechniek van de showroom willen kwijtgeraken... :-(

Kijk eens hier:
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Passat_CC#Motoren_und_Technische_Daten

en hier:
http://www.vroom.be/nl/autonieuws/6660,volkswagen-passat-bluetdi.html
VW Passat BlueTDI : Voldoet nu al aan de Euro 6 norm
17 februari 2009

Nog altijd niet duidelijk voor jou ?

Alboreto
13 maart 2010, 12:07
Maar niet bij een Duitse auto.

Ook bij een Duitse auto op een Nederlandstalig forum.

Indien het Nederlands je te min is, ga dan op Duitstalige fora je ei gaan leggen.
Daar zijn er genoeg van.

Micele
13 maart 2010, 12:19
Ook bij een Duitse auto op een Nederlandstalig forum.

Indien het Nederlands je te min is, ga dan op Duitstalige fora je ei gaan leggen.
Daar zijn er genoeg van.
Oei, een slordig schoolmeestertje, lees mijn post nog eens rustig door.

Ik wil gewoon forummers niet misleiden door hun duidelijk achterhaalde refertes te citeren.
Uiteraard hoeft men het niet te lezen, daarbij had ik enkel de link gegeven.

Alboreto
13 maart 2010, 12:29
lees mijn post nog eens rustig door.

Je post na mijn reactie volledig herwerken en dan op zijn schoolmeesters zeggen dat ik je post moet herlezen...

Typisch :roll:

Ik wil gewoon forummers niet misleiden door hun duidelijk achterhaalde refertes te citeren.
BS, de lengte in de Nederlandstalige wiki is dezelfde als deze op de Duitstalige.

Micele
13 maart 2010, 12:30
De wet is zinvol, maar moeilijk te controleren.
Dus kan ze weg, ze is voorbijgestreefd, om die 1 m toepasbaar te maken zouden de langsparkeervakken minstens 6,5 m worden en geen 5 m.
Snap je dat wel ? ;-)

Alternatieven uit de wegcode:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7

Art 7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers [...]

AR 7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen [...]

In buitenlandse wegcodes vindt ge die onzin niet van Be. :lol:

Alboreto
13 maart 2010, 12:33
Dus kan ze weg, ze is voorbijgestreefd, om die 1 m toepasbaar te maken zouden de langsparkeervakken minstens 6,5 m worden en geen 5 m.

Dan is er minder parkeerplaats wanneer kleinere wagens parkeren.
En die zijn er meer en meer en zullen alleen maar talrijker worden.

Trouwens, op de meeste plaatsen zijn geen vakken aangegeven.

Alternatieven uit de wegcode:
Dat doet niets af aan het feit dat het een goede regel is.

Micele
13 maart 2010, 12:36
BS, de lengte in de Nederlandstalige wiki is dezelfde als deze op de Duitstalige.
Zijt ge daar alleen op gekomen ? ;-)
Dan kunnen andere forummers dat ook, behoeft maar een klik naar de NL-wiki.

Spijtig genoeg lezen dan sommigen de achterhaalde Nederlandse teksten die daar staan, dat wil ik vermijden.

Bij de D-wiki concentreren ze zich enkel op de lengte, en als ze Duits begrijpen lezen ze teksten die niet achterhaald zijn.:-)

Micele
13 maart 2010, 12:37
Dat doet niets af aan het feit dat het een goede regel is.
Maak je toch verder belachelijk, ik hou je niet tegen.

Alboreto
13 maart 2010, 12:40
Zijt ge daar alleen op gekomen ?

Maak je toch verder belachelijk, ik hou je niet tegen.

Zoals je al in eerdere discussies hebt getoond begin je denigrerend en beledigend te worden wanneer je geen argumenten meer hebt.

Is dus genoteerd ;)

Micele
13 maart 2010, 12:57
Zoals je al in eerdere discussies hebt getoond begin je denigrerend en beledigend te worden wanneer je geen argumenten meer hebt.
Is dus genoteerd ;)

Mensen die hun ongelijk en misvattingen niet willen toegeven, en er niet uit willen leren, die kunnen het beter noteren.

§ 12 (6) Es ist platzsparend zu parken; das gilt in der Regel auch für das Halten.

Dit hoeft geen vertaling, wat kan een verkeersregel toch simpel zijn.
:-)

Micele
13 maart 2010, 13:05
Daar zijn er genoeg van.
Dááág

Alboreto
13 maart 2010, 13:32
Dit hoeft geen vertaling, wat kan een verkeersregel toch simpel zijn.:-)

Het is verboden een voertuig te parkeren op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

Dit is een stuk duidelijker, simpeler en voor minder discussie vatbaar dan die Duitse tekst.

Alboreto
13 maart 2010, 13:32
Dááág

Het ga je goed ;)

Micele
13 maart 2010, 14:05
Bekijk bericht Vandaag, 13:32
Verwijder gebruiker van negeerlijstAlboreto
Dit bericht is verborgen omdat Alboreto op jouw negeerlijst staat.
Bekijk bericht Vandaag, 13:32
Verwijder gebruiker van negeerlijstAlboreto
Dit bericht is verborgen omdat Alboreto op jouw negeerlijst staat.
Kun je best ook doen, dan ben ik voor jou op Duitstalige fora.

Alboreto
13 maart 2010, 14:07
Kun je best ook doen, dan ben ik voor jou op Duitstalige fora.

lol :lol: