PDA

View Full Version : de elektrische auto, wat kunnen we er mee doen?


josnissan
7 maart 2010, 12:07
Eigenlijk is de elektrische auto niet zo nieuw. De Jamais Contente, de auto waarmee de Belg Camille Jénatzy in 1899 als eerste de kaap van de 100 km/u overschreed, was een elektrische auto. Of beter gezegd een gigantische batterij op vier wielen met een chauffeur op de bok. Het was snel duidelijk, dat de elektrische auto het omwille van de batterijen moest afleggen tegen de verbrandingsmotor.
We gaan met andere woorden terug naar af. Alleen is de auto zo'n gemakkelijk gebruiksvoorwerp geworden, dat niemand een stap wil terugzetten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en multifunctionaliteit van onze heilige koe. Precies dat heeft de ontwikkeling van de elektrische auto vertraagd. En toch zullen we ons in de toekomst meer vragen moeten stellen omtrent ons autogebruik. Vooral dan in de zin van: waarvoor heb ik mijn auto het meest nodig en welke auto is daarvoor de meest geschikte. Maar willen we dat wel?

jos@nissan

Henri1
7 maart 2010, 12:51
Eigenlijk is de elektrische auto niet zo nieuw. De Jamais Contente, de auto waarmee de Belg Camille Jénatzy in 1899 als eerste de kaap van de 100 km/u overschreed, was een elektrische auto. Of beter gezegd een gigantische batterij op vier wielen met een chauffeur op de bok. Het was snel duidelijk, dat de elektrische auto het omwille van de batterijen moest afleggen tegen de verbrandingsmotor.
We gaan met andere woorden terug naar af. Alleen is de auto zo'n gemakkelijk gebruiksvoorwerp geworden, dat niemand een stap wil terugzetten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en multifunctionaliteit van onze heilige koe. Precies dat heeft de ontwikkeling van de elektrische auto vertraagd. En toch zullen we ons in de toekomst meer vragen moeten stellen omtrent ons autogebruik. Vooral dan in de zin van: waarvoor heb ik mijn auto het meest nodig en welke auto is daarvoor de meest geschikte. Maar willen we dat wel?

jos@nissan

Met een elektrische auto is tot op nader order alleen iets aan te vangen voor exclusief gebruik in de stad.
Mensen die groete afstanden willen overbuggen kunnen er niets mee aanvangen.

filosoof
7 maart 2010, 12:55
Met een elektrische auto is tot op nader order alleen iets aan te vangen voor exclusief gebruik in de stad.
Mensen die groete afstanden willen overbuggen kunnen er niets mee aanvangen.Een weekend aan zee of aan de Maas zit er al niet in. En om de 4 * 5 jaar een nieuw stel accus: 50% van de prijs van de auto. dure grap.

maddox
8 maart 2010, 17:36
Laat ons eens kijken. Een gewone doorsnee wagen heeft tegenwoordig een tijd tussen tankbeurten die tussen de 8 uur en de 15 uur zit. De tijd om te tanken, 5 minuten ofzo.

Om slechts 4 uur uit een batterij te persen in normaal verkeer, moeten we al een enorme accu meezeulen, en ons behelpen met minimale prestaties.

15Kw*4= 60 Kw. Op 400V wil dat zeggen 150Ah. = Technospeak 108S 30P 5000mAh Lipo= 108 lithium polymeer accu's van 5Ah in serie en 30 van die sets parallel. Kostprijs €19440 el Cheapo Chinese importmeuk. 375 kg aan ontplofbare accu.

En daar wringt de schoen voor electrische wagens.

De opties zijn wel duidelijk. Aangezien het meeste personentransport gebeurd met 1 of 2 personen in wagens die van 4 tot 7 mensen kunnen meenemen zien we daar een groot verlies.
Een spotgoedkoop, comfortabel gedediceerd 1of 2 persoons voertuig is een optie. Met een bereik van minstens 300 km (die 4 uur) zonder herladen of tanken.

Maar dat lost de hoofdmoot van het transport niet op.

Micele
8 maart 2010, 17:58
Eigenlijk is de elektrische auto niet zo nieuw. De Jamais Contente, de auto waarmee de Belg Camille Jénatzy in 1899 als eerste de kaap van de 100 km/u overschreed, was een elektrische auto. Of beter gezegd een gigantische batterij op vier wielen met een chauffeur op de bok. Het was snel duidelijk, dat de elektrische auto het omwille van de batterijen moest afleggen tegen de verbrandingsmotor.
We gaan met andere woorden terug naar af. Alleen is de auto zo'n gemakkelijk gebruiksvoorwerp geworden, dat niemand een stap wil terugzetten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en multifunctionaliteit van onze heilige koe. Precies dat heeft de ontwikkeling van de elektrische auto vertraagd. En toch zullen we ons in de toekomst meer vragen moeten stellen omtrent ons autogebruik. Vooral dan in de zin van: waarvoor heb ik mijn auto het meest nodig en welke auto is daarvoor de meest geschikte. Maar willen we dat wel?
jos@nissan
Ik denk dat in 100 jaar de accu´s serieus efficienter geworden zijn. ;-)

http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html

http://ampera.opel.info/uploads/RTEmagicC_more_2_34.jpg.jpg

De E-REV´s of "stopcontacthybrides" zijn er ook nog, quasi als tussenstap (reikwijdte 500 km of meer naargelang grootte accu en/of brandstoftank en naargelang brandstofmotor als generator)

http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
http://de.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

josnissan
8 maart 2010, 18:43
Ja, gelukkig zijn ze heelwat efficiënter geworden. Het zou inderdaad maar erg zijn. Maar ik heb toch nog een vraagje. Als er wordt gepraat over langere afstanden, over welke afstanden spreken we dan concreet?

jos@nissan

Micele
8 maart 2010, 19:02
Ja, gelukkig zijn ze heelwat efficiënter geworden. Het zou inderdaad maar erg zijn. Maar ik heb toch nog een vraagje. Als er wordt gepraat over langere afstanden, over welke afstanden spreken we dan concreet?
jos@nissan
Tot 480 km* naargelang rijstijl en grootte accupack, er zijn al verschillende testen te vinden op www. De Tesla roadster is alleszins al dikwijls getest.

Hier bvb: http://elektrischeauto.blogspot.com/2009/01/lovende-kritieken-voor-tesla-roadster.html

De Tesla Roadster bvb 350-390 km, die heeft nog niet de efficiëntste accu´s van A123, de Opel Ampera**, wel een plug-in Hybride (pas 2011), krijgt die wel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

*
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Battery_Packs

Battery Packs
The base model will have a 160 miles (260 km) range when fully charged using a 42 kW·h battery pack (24 kW·h/100mi, 108 mpgge). Larger, longer range battery pack options will be available as well; the options announced include a range of 230 miles (370 km) from a 65 kW·h pack (26 kW·h/100mi, 100 mpgge) and a range of 300 miles (480 km) from an 85 kW·h pack (26 kW·h/100mi, 100 mpgge).[28] The base battery pack will contain 5,000 lithium-ion cells, reported to be sourced from Panasonic, while the larger battery packs will both contain 8,000 cells and weigh approximately 1,200 pounds (540 kg). The largest pack will use the same number of cells, but each cell will have a 30% higher specific energy to enable the pack to store the additional energy.[29] A 45-minute QuickCharge of the 42 kW·h pack will be possible when a 3-phase 480 volt, 100 amp circuit is available (80 amp continuous draw from a 100 amp breaker).

Accu´s:
http://www.a123systems.com/a123/products
Cells: 18650 ---> Tesla
Cells: 26650
Cells: 32113
Cells: 20Ah Prismatic ---- > Opel Ampera # , Chevrolet Volt (Ref vorige post)
Systems: Hymotion™ L5 PCM

**20Ah Automotive Class Lithium Ion Cell: A123Systems recognizes that the impending transportation revolution requires industry-specific solutions. To that end, we have developed the high energy 20Ah prismatic cell designed for PHEV, EV, and ReEV applications, offering very low cost per Watt-hour.

The 20Ah uses the new HD electrode design, offering even higher capacity than the traditional ANR26650M1 design.
Traditional is ook 18650 cells van de Tesla en anderen.

# http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html

Blue Sky
8 maart 2010, 19:17
De elekrische motor is perfect voor in de wagen. De technologie van al de rest is er al ( stuurinrichting enz ), geen nood meer aan versnellingen, maximaal koppel bij toerental nul, zero uitstoot lokaal ( wat het voertuig perfect maakt voor in de stad), stil.

Het enige wat de doorbraak afremt is de batterijen, waarvan de evolutie niet snel genoeg gaat. Eens dat die echt op punt staan, is de doorbraak niet meer te stoppen.

Micele
8 maart 2010, 19:49
Voor de meeste Belgen is de reikwijdte ruim voldoende, de anderen hebben nog voldoende keus of de klassieke alternatieven.

En op een verre vakantie kan -of moet- men nog altijd het vliegtuig of de trein nemen als snel vervoermiddel.

En levensduur van de accu´s ?
Zal wel van de soort - lees prijs - afhangen en hoe duurzaam men ze oplaadt, enz..
Deze Firma (´s) beweren tot 12 jaar of 15.000 volledige oplaadbeurten, en hebben dan nog 80% max...

Een jaar heeft 365 dagen... 15.000/365 = .... :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Battery
The battery is a 36 kWh Altairnano NanoSafe lithium-titanate battery pack which will take about 10 minutes to recharge, assuming the substantial amount of power required is available. A full charge should give the vehicle a range of 300 km (188 miles). It has an expected lifetime of 12 years and retains 80% of its capacity after 15,000 deep cycles.

Met zware quickcharger 250 kWh of meer ?
http://www.arb.ca.gov/msprog/bus/zeb/meetings/0509workshops/proterra.pdf
http://cleantech.com/news/node/1242
http://green.autoblog.com/2009/02/08/proterra-touring-california-with-fast-charging-electric-bus/

http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Tavek
8 maart 2010, 22:17
We moeten inderdaad betere methoden van energieopslag ontwikkelen om electrische wagens efficient te maken.

Wsh zal weer wat uit de ruimtevaart neerspinnen naar de automobielindustrie ;)

De Prodigy
8 maart 2010, 22:22
Ik heb ondervonden dat ze in Nederland gemiddeld met kleinere wagens rondrijden.
Je ziet er soms echt van die mini-dingskes waar je bijna in de lach van schiet.
Das al een begin.

Raven
8 maart 2010, 22:38
Voor gebruik, binnen de bebouwde kom, is dat allicht een mooie innovatie. Op voorwaarde dat er een paar kerncentrales bijgekomen zijn om de energiefactuur te drukken. Mijn energiefactuur is al duur genoeg dat ik moet besparen met halogeen lampen, laat staan dat ik een auto een hele nacht moet opladen om er de volgende dag hooguit een halfuur meer te kunnen rijden voor dat em plat is.

Maar of het echt een success zou worden... ik weet het niet, treinen zijn ook electrisch maar zoveel aantrek hebben ze niet

Micele
8 maart 2010, 23:33
Enkele grafieken van Be:
http://www.iea.org/stats/graphresults.asp?COUNTRY_CODE=BE

Energy production Belgium
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BEPROD.pdf

Total primary energy supply*
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BETPES.pdf

Electricity generation by fuel
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BEELEC.pdf

Consumption of oil products
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BEOIL.pdf

Share of total primary energy supply* in 2007
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BETPESPI.pdf

brother paul
8 maart 2010, 23:34
Met een elektrische auto is tot op nader order alleen iets aan te vangen voor exclusief gebruik in de stad.
Mensen die groete afstanden willen overbuggen kunnen er niets mee aanvangen.

je kunt perfect met een electrische auto grote afstanden afleggen.

Bekijk het eens zo:

je hebt een 'cogenerator' aan boord die drie functies doet
1° hij maakt stroom voor uw huis, en is uw WKK verwarming op gas.
2° je koppelt los, en je rijdt ermee naar uw werk, zoveel mogelijk electrisch, en als het niet lukt schakelt de motor in
3° je komt in het bedrijf en koppelt hem aan: je levert stroom en WKK aan het bedrijf

Als je dit leest, weet je vanzelf dat de auto in principe meer kan zijn dan gewoon uw motor voor uw auto. Het vermogen van ons wagenpark is groter dan het totaal geinstalleerd nucleair vermogen in Belgie
Want stel dat je een auto gebruikt op 33kw, heb je met 3miljoen wagens 100Megawatt of het equivalent van 10 kerncentrales...

Ons wagenpark thermisch vermogen is terug equivalent aan het thermisch vermogen die we gebruiken om onze huizen te verwarmen. IN die cogeneratietoepassing met waaromniet microturbines aan 30-40% rendement, en het thermisch recyclage van de afvalwarmte goed om al onze huizen warm te houden... heb je zodanig veel energie ter beschikking die nu weggegooid wordt bijgebrek aan wkk, dat zowat al onze thermische energie in theorie WKK energie kan zijn...

Mambo
8 maart 2010, 23:47
Magnetische motors zijn de toekomst.
Feitelijk nog redelijk simpel om te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=PFGiWiXMHn0
http://www.youtube.com/watch?v=rUxRkEHRh_8&feature=related

Ook voor thuis; http://www.youtube.com/watch?v=70I5bduEpk8

Rr00ttt
9 maart 2010, 00:35
zero uitstoot lokaal ( wat het voertuig perfect maakt voor in de stad), stil.



Hoe zit het eigenlijk met de totale vervuiling, dus ook die van productie en eventuele recyclage bij een electrische auto? Iemand daar een idee van?


Het 'stil' aspect zie ik overigens ook serieuze nadelen aan mbt de veiligheid. Ik verwacht merkelijk meer ongelukken eigenlijk.

maddox
9 maart 2010, 07:16
je kunt perfect met een electrische auto grote afstanden afleggen.

Bla...

Ik zou het anders aanpakken. De wagen is een hybride.Met een accu die goed is voor 1 uur.(da's het meeste woon/werk en woon/winkel verkeer)

Thuis staat er een accu die het vermogen van 24-48u normaalverbruik kan opslaan. Zonnepanelen, windmolens , zelfs een kleine stirling op biogas , alles stuurt daar electriciteit naartoe.

Je zit thuis je ding te doen, en de "hernieuwbare energie accu" is leeg. De generator in de wagen neemt over en begint de accu in huis vol te laden.

Langs de andere kant. Je hebt een dag gaan werken, komt thuis, en de huisaccu is lekker vol met hernieuwbare electriciteit. Het eerst die doet dan is de auto-accu mee laden.

Herr Flick
9 maart 2010, 08:47
De elekrische motor is perfect voor in de wagen. De technologie van al de rest is er al ( stuurinrichting enz ), geen nood meer aan versnellingen, maximaal koppel bij toerental nul, zero uitstoot lokaal ( wat het voertuig perfect maakt voor in de stad), stil.

Het enige wat de doorbraak afremt is de batterijen, waarvan de evolutie niet snel genoeg gaat. Eens dat die echt op punt staan, is de doorbraak niet meer te stoppen.

Dat is allemaal waar, ... het zijn de batterijen die het voor het ogenblik alleen bruikbaar maken voor in de stad en dan nog...

Een alternatief zou zijn, magneet aandrijving bv maar dat zou betekenen dat we al de banen vol magneten moeten gaan steken en serieuze hoeveelheden stroom door die velden moeten gaan jagen, ook zou individueel de snelheid kiezen er niet meer bij zijn... maar dat is dan weer goed voor accidenten, ... iedereen tegen 200 per uur, ... ;-)

Ik wist trouwens nog niet dat ze al zo ver stonden om met een echte magneet motor te werken... het principe is inderdaad simpel, maar waar zit de catch , nog voor het ogenblik ? Door de juiste versnellingen te gebruiken moet je inderdaad in staat zijn om een generator te kunnen laten draaien, In een van de filmpjes zeggen ze dat een magneet haar sterkte pas na 400 jaar verliest, maar is die periode echt zo lang ?

vlijmscherp
9 maart 2010, 08:54
Een weekend aan zee of aan de Maas zit er al niet in. En om de 4 * 5 jaar een nieuw stel accus: 50% van de prijs van de auto. dure grap.

en van waar komt die electriciteit dan?

Micele
9 maart 2010, 12:27
Een weekend aan zee of aan de Maas zit er al niet in. En om de 4 * 5 jaar een nieuw stel accus: 50% van de prijs van de auto. dure grap.
10 tot 12 jaar...

anderen hebben hun brandstofmotor versleten op die tijd, dure grap...

DonQuiSjot
9 maart 2010, 12:57
De electrische wagen moet en zal geboycot worden. No matter what !
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1077470/2010/03/09/Moedige-agent-kan-chauffeur-van-op-hol-geslagen-Toyota-Prius-redden.dhtml

Een bejaarde die sukkelt met zijn wagen.... Hoe makkelijk.
Men vertelt er wel nooit bij dat Toyota in de VS andere onderdelen van VS constructeurs moet gebruiken. Dit is nu al een hele tijd bezig.

Vorig jaar heeft Test Aankoop de wagen nog uitgeroepen tot nr1 betrouwbaarste wagen.
Dus ik vind deze indianeverhalen bizar.

Kijk, ik rij met zo een Prius. En het is een droomwagen.
Ik zou met pijn in het hart naar een diesel (=traktor) terugkeren.
8 jaar garantie op de batterijen. 5 jr op de wagen.
Fantastisch relaxed gevoel om mee te rijden, maar kan ook snel als je sportiever rijdt. Traploos automaat, zeer goeie aircoinstallatie, goed audiosysteem, grote koffer,...
Wat wil een mens nog meer.

Qua verbruik zit het niet slecht, met mijn rijstijl haal ik in de zomer 5,5l. (ik heb geen geduld) Maar er zijn enthousiastelingen in de VS die er 2l uithalen !
Maar toegegeven, het kan beter. Toyota heeft op de laatste moment zelfs beslist de betere batterijen niet in het nieuwe model te steken, maar wel een grotere motor. Waarom? (waardoor hij nu maar 3,8 op papier zou verbruiken)

Trouwens, GM heeft eerder een zeer goeie electrische wagen geproduceerd. De EV1.
Tot die te succesvol werd, dan heeft men deze teruggeroepen.
http://cidanews.com/electric-car-homicide/
Zie ook de enthousiastelingen Tom Hanks en Danny DeVito die het opnemen voor deze wagen op YouTube. Who killed the electric car.

Natuurlijk zijn er weeral rationele verklaringen ook die staven waarom de EV1 uit productie werd genomen.

Ik weet 1 ding zeker: als morgen de wagens half zoveel verbruiken zal de benzine dubbel zoveel kosten.

DonQuiSjot
9 maart 2010, 13:14
Trouwens, nu ik er over nadenk:
Wat een fake kwakkelartikel. Ik rij met een Prius en je kan gewoon de wagen op N (neutraal) zetten, zodat hij uitbolt. Pure propaganda om de markt kapot te maken.

Herr Flick
9 maart 2010, 13:28
10 tot 12 jaar...

anderen hebben hun brandstofmotor versleten op die tijd, dure grap...

Kan zijn dat er al batterijen bestaan die het zolang trekken,...

eerlijk gezegd heb ik die nog niet gezien, ik heb al heel wat UPS systemen terug in een kartonnen doos mogen steken om terug te zenden naar de fabriek die zelf de 5 jaar niet haalden.

ge kunt u daar alle lappen dan een breuk aan sleuren om die krengen in en uit het rack te halen.

Micele
9 maart 2010, 16:28
Kan zijn dat er al batterijen bestaan die het zolang trekken,...

eerlijk gezegd heb ik die nog niet gezien, ik heb al heel wat UPS systemen terug in een kartonnen doos mogen steken om terug te zenden naar de fabriek die zelf de 5 jaar niet haalden.
Ik ook niet. ;-)

Bij die oude dingen is het meestal 5-7 jaar idd (mijn laptop is van 2004, en de accu is nog OK) maar sites claimen minstens 10 jaar.

Het zijn geen "klassieke Lithium-Ion-accu´s meer zoals anno 2004, maar Lithium-Ion-verder-ontwikkelingen... de 5e in de rij, en de nieuwste oplaadtechniek en -gevoeligheid/eigenschappen zullen ook een grote rol spelen in de levensduur.

Weiterentwicklungen des Li-Ionen-Akkus sind der Lithium-Polymer-Akku, der Lithium-Titanat-Akku, die Super Charge Ion Battery, der Lithium-Mangan-Akkumulator und der Lithium-Eisen-Phosphat-Akkumulator.
http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Ionen-Akkumulator

http://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Eisen-Phosphat-Akkumulator#Hersteller_und_Anwendungen
Hersteller und Anwendungen
A123Systems bietet Lithium-Eisen-Phosphat-Akkumulatoren unter dem Namen Lithium-Nanophosphat-Akku[4] an. Valence Technology bietet entsprechende Akkumulatoren im Format einer Autobatterie unter dem Namen Epoch Power Systems[5] an. Ein Zulieferer für das Zellenmaterial ist Altairnano.[6]

http://www.a123systems.com/a123/technology/life
A123’s Nanophosphate™ technology delivers exceptional calendar and cycle life. At low rates our ANR26650M1 cells can deliver thousands of cycles at 100% Depth-of-Discharge (DOD), a feat unmatched by most commercial lithium ion cells. Even when cycled at 10C discharge rates, our cells deliver in excess of 1,000 full depth-of-discharge cycles.

Our batteries are projected to last up to 10 years in usage and are well-suited for automotive applications including hybrid electric vehicles (HEV) and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV). And at high rates with 100% DOD, they deliver excellent life performance for cordless applications.

http://www.a123systems.com/a123/technology/power
Nanophosphate is a positive electrode material of remarkable rate capability, critical to high power systems. Our high power products are able to pulse at discharge rates as high as 100C and deliver superior power by weight or volume in a cost effective solution. With their low impedance and thermally conductive design, A123 high power cells can be continuously discharged at a 35C rate, a marked improvement over other rechargeable battery alternatives.

A123Systems has developed several electrode technologies based on our basic Nanophosphate chemistry, proven in high-volume power tool production.

http://www.a123systems.com/a123/technology/power
link > The Nanophosphate™ Advantage
Nanophosphate chemistry in detail

En de laatste nieuwe (platte) accu (en "beter" als de ANR26650M1) wordt pas in 2011 in de Opel Ampera -onder andere- gebruikt, link geef ik nog eens:

http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html
http://ampera.opel.info/uploads/RTEmagicC_more_3_26.jpg.jpgEn nog verdere info van het accupack en een claim over de duurzaamheid:
Haltbarkeit

• Autobatterien sind unwirtlichen, lebensfeindlichen Umweltbedingungen
ausgesetzt und sollen ein Autoleben lang halten. Opel testet derzeit
Batteriepacks im Labor und auf der Straße. Diese Tests bringen Erkenntnisse
darüber, wie sich diese Packs im Alltagseinsatz bewähren, auch in besonders
heißem oder kaltem Klima.
• Jede Batteriezelle des Opel Ampera ist von einer Polymer-beschichteten
Aluminiumhülle umgeben, die besonders sicher ist und gleichzeitig für gute
Wärmeabfuhr sorgt. Sie ist auf besondere Robustheit auch bei extremen
Bedingungen ausgelegt und hilft, Kosten und Komplexität des
Batterie-Kühlsystems zu reduzieren.
Nog een extra jasje alu-polymeer erover... en ze zouden een "autoleven lang" moeten meegaan lees ik daar... En ze testen vlijtig... benieuwd wat uiteindelijk de klant als garantie gaat krijgen... De Opel Ampera zou ca. 40.000 € moeten kosten. (plugin- hybride/flexfuel/ in de compactklasse 4,4 meter)

Van de constructeur:
http://www.a123systems.com/cms/product/image/7/medium/A123-017.jpg
To that end, we have developed the high energy 20Ah prismatic cell designed for PHEV, EV, and ReEV applications, offering very low cost per Watt-hour.

The 20Ah uses the new HD electrode design, offering even higher capacity than the traditional ANR26650M1 design

http://www.a123systems.com/a123/products
link > Cells: 20Ah Prismatic

Hier nog eens die 10 jaar claim:
http://auto-presse.de/news.php?action=view&newsid=33742
....
Opel verspricht eine Batterie-Lebenszeit von zehn Jahren oder 240 000 Kilometern. Was danach kommt, kann momentan noch keiner beantworten, ebensowenig die Frage nach dem Preis.
Rund 40 000 Euro dürften zum Kauf ausreichen. Sabine Stahl/mid mid/sta
Refs: http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera

maddox
9 maart 2010, 16:53
We gebruiken de A123 M1 cellen in onze robots. Elke 2 jaar zijn ze voor de vuilbak.
En ja, we hebben gebalanceerde laders (€400+ Schulze lader 8A max) met alles erop en eraan. Langs de andere kant, als we eens goed aan't doorduwen zijn, trekken we makkelijk C40.

Maar, we zijn nog steeds aan't denken aan de opslag van 60 Kw in een klein doosje. En Koolwaterstoffen zijn daar nu eenmaal beter in dan zelfs de beste accu's.

Micele
9 maart 2010, 16:56
We gebruiken de A123 M1 cellen in onze robots.
En die platte Prismatics ook al tegengekomen ?

maddox
9 maart 2010, 17:35
En die platte Prismatics ook al tegengekomen ?

Nope, die zijn te groot voor onze toepassing. 20 Ah is misschien interessant voor een superheavyweight van 150 kg. maar voor onze 6 / 13.6 /100 kg machines is het veruit overkill.

Micele
9 maart 2010, 17:59
We gebruiken de A123 M1 cellen in onze robots.
A123 spreken van 3 evoluties, de M1 , de M1-Ultra en de M1HD, als ik de teksten en figuren zo lees.

Jullie gebruiken enkel de M1 ?

http://www.a123systems.com/a123/technology/power >> en links rechtsboven

http://www.a123systems.com/a123/img/technology/power.gif

http://www.a123systems.com/a123/img/technology/power-graph3.jpg
http://www.a123systems.com/a123/img/technology/power-graph5.jpg

Production proven and cost effective M1 cells are designed to deliver high power with excellent durability. M1Ultra cells offer leading power to energy ratios and are optimized for HEV and Heavy Duty applications. A123’s more energy-dense M1HD cells are designed to deliver both high power and high energy density required for use in PHEV, ReEV and EV applications.
Uiteraard is er bij E/Hybr/ #/ -auto´s meer ruimte voor regenerative oplading en betere laadsystemen, en wie weet ook de omgeving- werkingstemperatuur wordt steeds optimaal gehouden.

Moeilijk te vergelijken... :? ?

Voor de M1HD moet ik nog wat zoeken
Hier een grafiek van de M1HD tov vorige types naargelang bouwjaar...
ook verkrijgbaar van 4 tot 8Ah

http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=12717&start=15#p189267

http://images50.fotki.com/v1569/photos/9/91303/345353/A123Prismatic-vi.png
http://images29.fotki.com/v1035/photos/9/91303/345353/A123Perf-vi.png
26650 baseline ? 26650 slaat enkel op het model ttz afmetingen neem ik sterk aan.

Tov van de 26650 baseline ( geen M1 van A123 -, want die liggen in de Tesla, anno 2009) is dat een enorme vooruitgang op 4 jaar.
http://www.a123systems.com/a123/products

In de laatste post vond ik deze link:
http://www.sequence-omega.net/2009/05/24/a123s-20ah-battery-putting-it-together/

kelt
9 maart 2010, 18:01
In mijn ogen hebben de autofabrikanten een zware fout gemaakt totnogtoe door geen "gestandaardiseerd accu-compartiment" af te spreken.Het betekent dat in al die "wauw-moderne modellen" van binnenkort de wagen vrijwel gedemonteerd zal moeten worden om er een andere accu in te plaatsen,en tevens dat je met een lange oplaadtijd zal blijven zitten...

Een "standaard accucompartiment",zou betekenen dat de meeste elektrische wagens er als "bakkerskarretjes" zouden uitzien (steeds populairder trouwens tegenwoordig!!),maar ook dat je ,bij "lege accu",zou kunnen binnenrijden in een tankstation en uw ganse accu,door een robot,in enkele minuten kunt laten verwisselen.Je KOOPT elektrische lading en je HUURT een batterij.Autorijders hoeven daardoor niet te investeren in accu-packs.het opladen zelf is de zorg van het tankstation,desnoods in een automatisch magazijn in de achtergrond..

Op deze manier kan de ganse sector automatisch mee evolueren met de stand van techniek in accu's.


maar ja...die designers he :?

maddox
9 maart 2010, 19:29
Wij gebruiken de kleine cellen, zoals in de Dewalt 36V (eigenlijk 33V) accuPacks.

3.3V mAh2300. 70 gram per cell. Met 4 in serie hebben we een feather (13.6kg) goed rondkrossend voor 5 minuten. Voor een heavy (100 kg)worden op zijn minst 8 cellen in serie 3 packs in parallel aangegeven, maar da's nipt. 10S 4P is wat de "Heavy" A123 gebruikers aanraden.

En ja, we gebruiken regen braking. Ook ondervoltage cut-offs en current limiting. Dat allemaal in combinatie met 2.4GHz zenders/ontvangers. (ik spreek hier voor team RCC)

josnissan
9 maart 2010, 19:55
Even inpikken op wat Kelt vertelt.
Dit is het idee dat Renault en Nissan aan het uitwerken zijn. Om de kostprijs van de elektrische auto in de buurt van de huidige auto met verbrandingsmotor te houden, zal de batterij niet gekocht worden, maar gehuurd. En vermits de batterij het duurste onderdeel is, scheelt dat natuurlijk een stevige slok op de borrel. Ook het idee van de 'tankstations' waar je in ongeveer drie minuten een lege batterij voor een volle kan wisselen, wordt volop uitgewerkt. Op die manier ligt het gebruik van een elektrische auto meer in de lijn van dat van een benzine- of dieselauto. Met natuurlijk dit verschil dat de actieradius van de elektrische auto kleiner is dan die van een auto die op fossiele brandstof draait.

jos@nissan

Mambo
9 maart 2010, 22:09
Me dunkt dat die toekomstige tankstations waar al die batterijen zullen moeten gaan liggen om te chargeren beter al beginnen uit te kijken naar de binnenkort vrij te komen hypermarkten om voldoende stockage ruimte te hebben.
Plus een bijbehorende elektriciteitscentrale achter in het magazijn.

Bovendien batterijen ruilen in 3 minuten,? Men heeft al 3 minuten nodig om een batterij nog maar los te koppelen en dan mag het nog niet te lastig zijn. Laat staan er één van een kilo of 100 of nog wat meer er uit te torsen, op een transpalet te zetten, op hun plaats te gaan zetten en omgekeerd een passende te laden en te monteren.

Maak daar dus maar gerust een halfuur van, op zijn minst.

Micele
9 maart 2010, 23:59
Me dunkt dat die toekomstige tankstations waar al die batterijen zullen moeten gaan liggen om te chargeren beter al beginnen uit te kijken naar de binnenkort vrij te komen hypermarkten om voldoende stockage ruimte te hebben.
Plus een bijbehorende elektriciteitscentrale achter in het magazijn.

Bovendien batterijen ruilen in 3 minuten,? Men heeft al 3 minuten nodig om een batterij nog maar los te koppelen en dan mag het nog niet te lastig zijn. Laat staan er één van een kilo of 100 of nog wat meer er uit te torsen, op een transpalet te zetten, op hun plaats te gaan zetten en omgekeerd een passende te laden en te monteren.

Maak daar dus maar gerust een halfuur van, op zijn minst.
Ik denk dat ge de "battery swap stations" serieus onderschat... gewoon eens op het www. kijken:
En voor tragere opladingen heb je echt geen mini-electriciteitscentrale nodig hé. Daarbij zou dat ook geen probleem zijn, en stockage ook niet. De prijs vermoedelijk wel.

Als ge nu al ziet hoeveel plaats tankstations langs de autosnelweg innemen (ook ondergrondse tanks), daarbij lopen vele HV-leidingen parallel met de snelwegen, aftakken voor een mini-electriciteitscentrale is dan ook geen probleem.

Is 1,5 minuut snel genoeg ? Bekijk de videodemonstratie in Yokohama, Japan met prototype:
http://www.yokohamaliving.com/2009/05/15/better-place-battery-swap-station-in-yokohama/
Better Place Battery Swap Station in Yokohama
May 15, 2009 by admin

Well, this is another first for Yokohama as well as being a first for the world. As previously mentioned on Yokohama Living, Better Place, has come to Japan, specifically Yokohama. Better Place is an American company that plans, with the cooperation of others, to bring dramatic changes to the automobile industry by implementing and electric car infrastructure that would help reduce the world’s dependence on oil. You can read more about what they are about at the Better Place website.

Just recently Yokohama was the venue for the first ever demonstration of the a Better Place battery swap station. In the following video you can see a demonstration of how the battery swap happens. You can check out more videos on the Better Place website>>> Nog meer video´s:
http://www.betterplace.com/company/video
>>> http://www.yokohamaliving.com/2009/05/15/better-place-battery-swap-station-in-yokohama/

La Renault Fluence ZE Concept
01 Oct 2009
Cette vidéo offre un aperçu de la voiture Fluence ZE Concept de Renault, le premier véhicule électrique * batterie échangeable disponible sur le réseau Better Place. La Fluence ZE Concept a été présentée au salon de l’automobile de Francfort 2009.

Une journée avec un véhicule électrique Better Place
01 Oct 2009
Présentée sur le stand Better Place lors du salon de l’automobile de Francfort 2009, cette vidéo montre comment chaque composant de la solution Better Place fait partie intégrante de la vie quotidienne d’un conducteur de véhicule électrique. La vidéo montre l’échange de batterie, la recharge sur des bornes publiques et privées, le logiciel embarqué, le logiciel de gestion du réseau, le logiciel pour smartphone, et comment tous ces éléments interagissent pour fournir une solution de services complète aux conducteurs de véhicules électriques. Au final, le conducteur bénéficie d’une autonomie illimitée et de technologies de pointe en matière de conduite automobile, tout en influant au minimum sur le réseau électrique.

Battery Swap Station en de eerste (europese) E-auto die daarvoor uitgerust is ? Nu een standarisatie vinden met nog andere constructeurs...

Leasingcontract voor accu ofzo.
Naargelang restcapaciteit/ouderdom (toestand : meting/uitlezing) in accu swap station wordt x-kWh aangerekend naargelang toestand accu die men krijgt.

Tenslotte gaat men -vooreerst- niet overal zulke E-change-stations binnen reikwijdte kunnen vinden.
Alhoewel het zou wel eens rapper kunnen gaan als men denkt..:

http://www.wired.com/autopia/2009/05/better-place/#ixzz0eUCQ7vjT

The demonstration came six months after Better Place opened 17 EV charging stations in Tel Aviv, the first step in its plan to have 150,000 places to plug in throughout Israel by 2011. The company, which is working with Renault on an EV, also plans to have 100 battery swap stations in Israel by then. It’s a model the startup hopes to replicate in Denmark, Australia, California, Hawaii and other locations where it has forged alliances with governments and utilities to hasten the adoption of cars with cords.

Maar bij alles is een maar... de prijs...

While some automakers like what they’ve heard about Better Place’s plan for charging stations in cities like San Francisco and throughout Hawaii, they’re skeptical - if not dismissive - of the swap station technology.

Two leading automakers developing electric vehicles told us privately the idea will never fly because batteries are key components and asking consumers to swap them out is akin to asking them to replace the engine when the car runs out of gas. They also say the plan will require a level of standardization automakers aren’t likely to embrace.

Ford, Toyota and Fisker Automotive offered their own reasons why the technology won’t work during the Fortune Brainstorm Green conference last month, according to The Business Insider. They range from the technical - repeatedly removing batteries could damage their protective seals - to Henrik Fisker’s observation that Better Place’s gadget may not work beneath his low-slug sedan.

Better Place isn’t worried. Goodman concedes there will one day be many different makes and models of electric cars on the road, but they’ll use batteries from a relatively small number of manufacturers. That makes the standardization issue less of a headache. And even if some automakers don’t sign on to the swap strategy, their cars will still work with Better Place’s charging stations. That means consumers will still benefit from the startups technology.

Then there’s the matter of paying for it all. Agassi says the swap stations could cost $500,000 apiece, and Goodman says the cost to bring 150,000 charge stations and 100 battery swap stations to Israel could hit $200 million. It’ll cost about that much to do the same in Denmark.

Better Place has raised more than $200 million in funding and forged partnerships with several governments and utilities. But it concedes it will need more than that if its plan is to succeed on a massive scale.

“The challenge isn’t the batteries, and it isn’t the cars,” Goodman told us. “It’s the coalition you need to make it happen. It’s a huge integration project. All of these components are progressing. But they need to be brought together.”
afwachten... :
http://www.businessinsider.com/the-cost-of-a-better-place-battery-swapping-station-500000-2009-4

Henri1
10 maart 2010, 09:51
Tot 480 km* naargelang rijstijl en grootte accupack, er zijn al verschillende testen te vinden op www. De Tesla roadster is alleszins al dikwijls getest.

Hier bvb: http://elektrischeauto.blogspot.com/2009/01/lovende-kritieken-voor-tesla-roadster.html

De Tesla Roadster bvb 350-390 km, die heeft nog niet de efficiëntste accu´s van A123, de Opel Ampera**, wel een plug-in Hybride (pas 2011), krijgt die wel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

*


Accu´s:
http://www.a123systems.com/a123/products
Cells: 18650 ---> Tesla
Cells: 26650
Cells: 32113
Cells: 20Ah Prismatic ---- > Opel Ampera # , Chevrolet Volt (Ref vorige post)
Systems: Hymotion™ L5 PCM

**
Traditional is ook 18650 cells van de Tesla en anderen.

# http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html

ALlemaal goed en wel.
Maar de batterijen zijn bij sportief gebruik heel erg snel leeg. Na 55 Miles al......

http://www.youtube.com/watch?v=C2jv39qUXeA

Zwitser
10 maart 2010, 10:46
Het Zwitserse bedrijf "Rinspeed" komt elk jaar op het autosalon van Geneve met een of ander interessant concept opdraven. Dit jaar was het dit:
http://www.rinspeed.com/pages/cars/uc/gallery/580/uc_4_580.jpg

Een electrisch autotje van 2,5m lengte, dat voor langere afstanden gewoon per trein vervoerd wordt.

Ik heb er maar een bedenking bij: Wat is er mis met je auto gewoon aan het station achter te laten, de trein te nemen voor de lange afstand en aan de andere kant gewoon weer een (huur of deel) auto op te pikken. Zo do ik het, en dan hoeft een auto ook geen grote actieradius te hebben.

Henri1
10 maart 2010, 10:48
Het Zwitserse bedrijf "Rinspeed" komt elk jaar op het autosalon van Geneve met een of ander interessant concept opdraven. Dit jaar was het dit:
http://www.rinspeed.com/pages/cars/uc/gallery/580/uc_4_580.jpg

Een electrisch autotje van 2,5m lengte, dat voor langere afstanden gewoon per trein vervoerd wordt.

Ik heb er maar een bedenking bij: Wat is er mis met je auto gewoon aan het station achter te laten, de trein te nemen voor de lange afstand en aan de andere kant gewoon weer een (huur of deel) auto op te pikken. Zo do ik het, en dan hoeft een auto ook geen grote actieradius te hebben.

En dan maar zeulen met je vakantiebagage ?

Zwitser
10 maart 2010, 11:27
En dan maar zeulen met je vakantiebagage ?

Wat neem jij dan allemaal wel mee?
In mijn geval is dat één tas, met wieltjes... Geen probleem dus.

Micele
10 maart 2010, 11:27
ALlemaal goed en wel.
Maar de batterijen zijn bij sportief gebruik heel erg snel leeg. Na 55 Miles al......
http://www.youtube.com/watch?v=C2jv39qUXeA
Héél sportief, dus op circuit... en ?
Na die helse rit, steek je hem aan de stekker...

Vergeet niet dat de Tesla de eerste echte Electro-sportwagen is, accutechniek eerder begin 2008, want de kleinserieproductie startte 17 Maart 2008.

Er zijn al betere (én goedkopere) batterijen ondertussen (zie vorige post), die vooral tweemaal zo lang meegaan en 5 x sneller opladen... ; wie weet komen die binnenkort in de Tesla Roadster; of zeker in de Tesla Model S die maar 40.000 € moet kosten.
Of zoals deze reactie:
dryan2 (vor 1 Woche)
Yes, and theyre getting better and better. In 2012, theyre coming out with the Model S, a 4 door with a 300 mile range, that can be charged it 45 minutes.

En als men toch vergelijkt vergelijkbare sportwagens vergelijken, beide ca dezelfde lichtbouwcarosserie de Tesla R is eigenlijk afgeleid van de Lotus Elise, zijn "benzine-broer":

Tesla Roadster tegen Lotus Elise SC, met video

http://www.autobild.de/artikel/test-tesla-roadster-gegen-lotus-elise-sc_770697.html
Er geht wie die Hölle und tankt an der Steckdose: der Elektro-Roadster Tesla. Hier tritt er gegen den Benzin-Bruder Lotus Elise SC zum Zweikampf der Zukunft an. Welcher Flitzer macht mehr Spaß?
...
Das soll im US-Fahrzyklus eine Reichweite von 365 Kilometern ermöglichen, bei forscher Fahrweise etwa 200 Kilometer. Der Blick auf die Ladeanzeige des Testwagens rückt die Realität in deutschen Landen eher in Richtung 170 Kilometer (mit zunehmendem Akku-Alter auch weniger). Volltanken dauert dreieinhalb Stunden.

Das würde auch für zwei Elise SC reichen. Dann muss der Tesla an die Steckdose. Einmal Volltanken dauert dreieinhalb Stunden. Das kostet zwar nur rund elf Euro.
...

Und noch etwas macht den Lotus am Ende sympathisch: Sein Tank fasst zwar nur 38 Liter, aber 300 Kilometer sind auf jeden Fall drin. Und nach fünf Minuten Tankpause noch mal 300 Kilometer. Auch nicht schlecht, oder?
Details: ....

Kort samengevat:
Tesla Roadster:
Kalm rijden US-Cyclus : 365 km, ttz ca. Belgische snelheidsbeperkingen... ;-)
Sportief rijden: 200 km.
Heel sportief rijden -in Duitsland-: + 170 km
opgeladen in 3,5 uur aan 11 euro

Lotus Elise SC:
Sportief rijden: + 300 km
Tankinhoud 38 liter
Na 5 minuten tanken, alweer + 300 km

ook het grote + 300 kg gewichtsnadeel valt op, de Accu´s moeten dus lichter en meer capaciteit per kg kunnen leveren, zoals die Prismatics al anno 2009 kunnen leveren. ;-)
http://images29.fotki.com/v1035/photos/9/91303/345353/A123Perf-vi.png

De tesla Roadster rijdt nog met de gewone Li-Ions 18650 M1 van A123, een accupack van eventjes 450 kg...
http://www.a123systems.com/a123/products
ondertussen zijn er al de M1 Ultra en vooral de M1HD (platte Prismatics) die + 5000W/kg geven (grafiek), tov de Li-Ions van de Tesla maar + 3000W/kg, hou daar dus rekening mee.

APR18650M1: Based on the same patented Nanophosphate™ technology as A123Systems’ pioneering ANR26650M1 cell, the APR18650M1 is now available as a smaller form factor for design flexibility in consumer and handheld products and appliances.
Power: Over 3000 W/kg and 5800 W/L

http://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster#Energiespeicher
Energiespeicher
Der Energiespeicher besteht aus 6831 Zellen handelsüblicher Lithium-Ionen-Akkus für Laptops mit einer Speicherkapazität von insgesamt ca. 55 Kilowattstunden (20 %[1] gehen beim Laden verloren), die mit einer Spannung von 375 Volt an den Motor abgegeben werden. Bei den Lithium-Ionen-Akku-Zellen handelt es sich um den Typ 18650, von denen jedes Jahr mehrere Millionen Stück hergestellt werden. Jede Akkuzelle ist 65 mm lang und hat einen Durchmesser von 18 mm. Das gesamte Paket aus 6831 Zellen wiegt etwa 450 kg.Kan al (veel) beter dus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
...
Curb weight 2,723 lb (1,235 kg)
Fuel capacity 53 kW·h (Li-ion battery)
Electric range 244 mi (393 km) using EPA combined cycle
officiële cijfers of EPA-cyclus/ 393 km reikwijdte.

Micele
10 maart 2010, 12:23
Vervolg, dus moest de Tesla Roadster -hetzelfde aan gewicht- maar dan de betere M1HD accu´s hebben dan zou de zeer sportieve reikwijdte (vb D én autobahn) pakweg zijn:
+ 170 km x 5/3 = + 284 km. (+ 255 km bij 50%, volgens link onderaan*)

aan strikte Belgische snelheidsbeperkingen:
365 km x 5/3 = 608 km. (548 km bij 50% meer)

sportief Be ;-) :
200 km x 5/3 = 333 km. (300 km bij 50% meer)

Bronnen: http://www.a123systems.com/a123/products
APR18650M1: Power over 3000 W/kg and 5800 W/L

en *in grafiek (post hierboven) te zien Power (W/kg): + 5000 voor de Prismatic
*Cells: 20Ah Prismatic : Power over 5000 W/kg
* http://www.sequence-omega.net/2009/05/24/a123s-20ah-battery-putting-it-together/
The cell is supposed to have a 50% higher energy density than their M1 cell, which means the individual cell has a rating of about 160Wh/kg, with A123 noting that the module level energy density would be around 140Wh/kg (this is because of the battery harnesses, controller, etc).
bron via:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=12717&start=30#p219636

kelt
10 maart 2010, 18:10
Me dunkt dat die toekomstige tankstations waar al die batterijen zullen moeten gaan liggen om te chargeren beter al beginnen uit te kijken naar de binnenkort vrij te komen hypermarkten om voldoende stockage ruimte te hebben.
Plus een bijbehorende elektriciteitscentrale achter in het magazijn.

Bovendien batterijen ruilen in 3 minuten,? Men heeft al 3 minuten nodig om een batterij nog maar los te koppelen en dan mag het nog niet te lastig zijn. Laat staan er één van een kilo of 100 of nog wat meer er uit te torsen, op een transpalet te zetten, op hun plaats te gaan zetten en omgekeerd een passende te laden en te monteren.

Maak daar dus maar gerust een halfuur van, op zijn minst.

U bent misschien nog nooit in een automatisch onderdelenmagazijn geweest..(yep,zo een hoge,kompleet afgesloten toren die je hier en daar wel eens op een industriezone ziet staan)...Het is onvoorstelbaar wat men daar in krijgt (overigens,mensen krijgen daar niks in of uit,het zijn robots die plaatsen en nemen...)


Iedere "tankbeurt",alles inbegrepen(betalen enz... die minder dan 15 minuten duurt lijkt me redelijk...

En inderdaad,een bestuurder zou op geen enkele andere manier mogen betrokken zijn bij het "vevangen" van zijn huur-accu-pack dan door het plaatsen van zijn auto in een houder,het drukken op "START",en het betalen...

Een ideaal tankstation(in kelts ogen dan),zou eigenlijk best werken als een automatisch wassalon,waarbij je wagen "meegenomen" wordt(je blijft al dan niet zitten),en er aan de andere kant weer "uitgespogen" wordt...betalen,hefboompje open,prettige reis... ;-)

Mambo
10 maart 2010, 22:36
U bent misschien nog nooit in een automatisch onderdelenmagazijn geweest..(yep,zo een hoge,kompleet afgesloten toren die je hier en daar wel eens op een industriezone ziet staan)...Het is onvoorstelbaar wat men daar in krijgt (overigens,mensen krijgen daar niks in of uit,het zijn robots die plaatsen en nemen...)


Iedere "tankbeurt",alles inbegrepen(betalen enz... die minder dan 15 minuten duurt lijkt me redelijk...

En inderdaad,een bestuurder zou op geen enkele andere manier mogen betrokken zijn bij het "vevangen" van zijn huur-accu-pack dan door het plaatsen van zijn auto in een houder,het drukken op "START",en het betalen...

Een ideaal tankstation(in kelts ogen dan),zou eigenlijk best werken als een automatisch wassalon,waarbij je wagen "meegenomen" wordt(je blijft al dan niet zitten),en er aan de andere kant weer "uitgespogen" wordt...betalen,hefboompje open,prettige reis... ;-)

Tja kijk, een autokeuring duurt ook maar een paar minuten op zichzelf.
Toch kan je makkelijk een halve dag staan aanschuiven.

En een afspraak kost nu al 100 euro extra.

Zwitser
11 maart 2010, 09:35
Maak daar dus maar gerust een halfuur van, op zijn minst.

Een halfuur is niet zo een probleem. Je neemt immers toch best een pauze van een half uur na elke twee uur rijden. Het vervangen van batterijen onderweg is uiteindelijk enkel maar nodig bij lange ritten.
Aan de andere kant kan je ook gewoon lange afstanden niet meer met de auto doen. Een auto met een rijkwijdte van 200 km is voldoende voor het meeste dagelijkse gebruik. Naar het zuiden van Frankrijk ga je dan gewoon met de TGV.

brother paul
11 maart 2010, 09:37
Een halfuur is niet zo een probleem. Je neemt immers toch best een pauze van een half uur na elke twee uur rijden. Het vervangen van batterijen onderweg is uiteindelijk enkel maar nodig bij lange ritten.
Aan de andere kant kan je ook gewoon lange afstanden niet meer met de auto doen. Een auto met een rijkwijdte van 200 km is voldoende voor het meeste dagelijkse gebruik. Naar het zuiden van Frankrijk ga je dan gewoon met de TGV.

zwitser

stel dat je een groepje als aanhangwagentje meeneemt voor de verre ritten, wat denk je dan van uw electrische wagen ?

Zwitser
11 maart 2010, 09:49
zwitser

stel dat je een groepje als aanhangwagentje meeneemt voor de verre ritten, wat denk je dan van uw electrische wagen ?

Dat werkt zeker. Ik heb me zelfs afgevraagd of je zoeits bijvoorbeeld niet in een caravan ingebouwd kan worden.

brother paul
11 maart 2010, 12:15
Dat werkt zeker. Ik heb me zelfs afgevraagd of je zoeits bijvoorbeeld niet in een caravan ingebouwd kan worden.

Een aerodynamisch dieselgroepje die gestuurd kan worden door de behoefte naar energie vanuit het energiemanagementsysteem, en aan de trekhaak kan gehangen worden...

Micele
11 maart 2010, 13:37
Waarvoor de sceptisch gedoe voor af en toe eens bijtanken ? :?

Wat deden ze in 1900 toen de eerste auto´s uitkwamen, was ook maar zoeken naar een tankstation... Oh waar krijgen we onze benzine nu ? Jerrycan en te voet ... :lol:

Thuis was ze niet...

Binnen 10 jaar lachen we daar eens goed mee met deze pessimistische posts hier. Ik denk daar aan de eerste laptops met accu´s... bijna niemand wou die... nu is de laptopmarkt veel groter als de desktopmarkt.

De eerste auto´s die je thuis kan tanken wat wil men nog meer.
Nu zijn er al auto´s die in 4,5 uur (400VAC) thuis volgetankt kunnen worden, of in 10-12 uur (230VAC). Altijd met een volle tank thuis kunnen vertrekken, welke andere auto kan dat ? ;-)

De meeste Belgen zullen nog niet eens buitenshuis hoeven te tanken.

brother paul
11 maart 2010, 13:44
Waarvoor de sceptisch gedoe voor af en toe eens bijtanken ? :?

Wat deden ze in 1900 toen de eerste auto´s uitkwamen, was ook maar zoeken naar een tankstation... Oh waar krijgen we onze benzine nu ? Jerrycan en te voet ... :lol:

Thuis was ze niet...

Binnen 10 jaar lachen we daar eens goed mee met deze pessimistische posts hier. Ik denk daar aan de eerste laptops met accu´s...

De eerste auto´s die je thuis kan tanken wat wil men nog meer.
Nu zijn er al auto´s die in 4,5 uur (400VAC) thuis volgetankt kunnen worden, of in 10-12 uur (230VAC). Altijd met een volle tank thuis kunnen vertrekken, welke andere auto kan dat ? ;-)

De meeste Belgen zullen nog niet eens buitenshuis hoeven te tanken.

Een van de neigste energietransfersystemen die er bestaan, en die volgens Intel efficienter is dan de batterij in de laptop opladen..., is
http://www.treehugger.com/files/2008/08/intel-wireless-power-technology-idf.php

Beeld u IN dat we IN DE RUIMTE een GIGANTISCH ZONNEPANEEL VELD maken die 100% rendement haalt DAG en NACHT en die zo draadloos de energie doorstraalt naar de aarde...

Micele
11 maart 2010, 13:48
Een van de neigste energietransfersystemen die er bestaan, en die volgens Intel efficienter is dan de batterij in de laptop opladen..., is
http://www.treehugger.com/files/2008/08/intel-wireless-power-technology-idf.php

Idd Paul, de draadloze evolutie is ook zo´n E-evolutie die men niet gaat tegenhouden.

Henri1
11 maart 2010, 14:34
Een halfuur is niet zo een probleem. Je neemt immers toch best een pauze van een half uur na elke twee uur rijden. Het vervangen van batterijen onderweg is uiteindelijk enkel maar nodig bij lange ritten.
Aan de andere kant kan je ook gewoon lange afstanden niet meer met de auto doen. Een auto met een rijkwijdte van 200 km is voldoende voor het meeste dagelijkse gebruik. Naar het zuiden van Frankrijk ga je dan gewoon met de TGV.

Mijn auto mijn vrijheid principe dus gewoon in de prullenmand ?

Ik ben voorstander van Waterstof, als brandstof voor een motor of als brandstof voor een brandstofcel.

Tavek
11 maart 2010, 15:19
Een van de neigste energietransfersystemen die er bestaan, en die volgens Intel efficienter is dan de batterij in de laptop opladen..., is
http://www.treehugger.com/files/2008/08/intel-wireless-power-technology-idf.php

Beeld u IN dat we IN DE RUIMTE een GIGANTISCH ZONNEPANEEL VELD maken die 100% rendement haalt DAG en NACHT en die zo draadloos de energie doorstraalt naar de aarde...

onmogelijk ;)

brother paul
11 maart 2010, 15:39
onmogelijk ;)

jawel, enige probleem is dat iedereen gratis energie kan aftappen...

filosoof
11 maart 2010, 16:00
Ik heb ondervonden dat ze in Nederland gemiddeld met kleinere wagens rondrijden.
Je ziet er soms echt van die mini-dingskes waar je bijna in de lach van schiet.
Das al een begin.Die kan je niet op dezelfde wegen laten rijden als Belgische truckers: gewoon moord.

Herr Flick
11 maart 2010, 16:15
Een aerodynamisch dieselgroepje die gestuurd kan worden door de behoefte naar energie vanuit het energiemanagementsysteem, en aan de trekhaak kan gehangen worden...

En we zijn weer CO2 de lucht in aan het sturen, ... ;-)

brother paul
11 maart 2010, 16:30
En we zijn weer CO2 de lucht in aan het sturen, ... ;-)

jamaar, ze zitten altijd te mekkeren dat ze niet naar het zuiden van frankrijk kunnen met hun electrische auto, ik zeg dat het wel kan met een groepje...

als je 20.000km per jaar pendelt electrisch, en dan 2000km in zonde gaat met uw groepje dat je huurt tijdens de vakantie, denk ik dat je een goeie electrische compromis hebt

Tavek
11 maart 2010, 16:35
jawel, enige probleem is dat iedereen gratis energie kan aftappen...

Neen.

100 % rendement met zonnepanelen ? Onmogelijk. En dan nog de energie omzetten en doorstralen ?

Rendementen van enkele procenten, op zijn best.....

Tavek
11 maart 2010, 16:36
Een aerodynamisch dieselgroepje die gestuurd kan worden door de behoefte naar energie vanuit het energiemanagementsysteem, en aan de trekhaak kan gehangen worden...

Iets vertelt me dat dit allemaal veel vervuilender is als gewoon een zuinige lichte motor.

brother paul
11 maart 2010, 16:45
Neen.

100 % rendement met zonnepanelen ? Onmogelijk. En dan nog de energie omzetten en doorstralen ?

Rendementen van enkele procenten, op zijn best.....

Hello jongen: kijk in de ruimte schijnt de zon dag en nacht. Dus dat is al +100% van de tijd vergeleken met op aarde daar sloeg die 100% op

in de ruimte hangt er geen sluier wolken in dehemel, maar heb je 144% rendement vergeleken met op aarde
http://en.wikipedia.org/wiki/Space-based_solar_power

dus netto kom je op 2.88 keer hoger uit dan op aarde.

brother paul
11 maart 2010, 16:48
Iets vertelt me dat dit allemaal veel vervuilender is als gewoon een zuinige lichte motor.

Nee feitelijk niet, want een motor in een wagen draait niet op zijn optimaal toerental, terwijl een groep meestal draait op zijn optimaal toerental. Dus daar zit een winst van zeg maar 10% rendement. daarop is precies de prius gebaseerd, de benzinemotor draait gewoon aan optimaal toeren om electriciteit te maken, en staat los van de snelheid van rijden.

Micele
11 maart 2010, 17:17
Vb. E-auto met reserve accu thuis maar dan in´t klein.

Een lichte grasmaaier met lichte Li-Ion accu én dezelfde reserve-accu die eventueel snel oplaadbaar zijn (80% in 30 minuten/ 100% in 1 uur)

(enkel Rotak 43 Li = geleverd met 2 accu´s * 94 Wh (2,6 Ah x 36 V), waarvan één reserve)

Werkt perfect, onbeperkt ares gras maaien.
2 volle accu´s is genoeg voor 3 tot 6 are, naargelang graslengte, vochtigheid...

Heb je nog méér ares even wisselen - naar analogie E-car battery swap station -, lege accu is weer opgeladen in het bijgeleverd laadstation, verder maaien..., weer wisselen ...

In 2009 - met EEM - al persoonlijk uitgetest.
http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/de/de/rotak/index.htm
De .be- en .nl versie heeft zich in taal vergist:
http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/nl/nl/rotak/index.htm :lol:

http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/be/nl/rotak/techdetails.htm

Prijzen online:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1844115_-rotak-43-li-modell-2009-bosch.html

Natuurlijk kan men beter sukkelen met een lawaaierige benzine-grasmaaier en een jerrycan... ;-)

Zwitser
11 maart 2010, 17:19
Mijn auto mijn vrijheid principe dus gewoon in de prullenmand ?

Nee. Juist niet. Ik vind niet hoeven in de files naar het zuiden te staan geen aantasting van mijn vrijheid. Ik heb zelf geen auto, maar huur er wel regelmatig een op vakantie. Dan is het gewoon TGV naar het Zuiden en daar een leuk cabriotje huren of zo. Dat is vrijheid.

Ik ben voorstander van Waterstof, als brandstof voor een motor of als brandstof voor een brandstofcel.

Het probleem is dat waterstof maar een energiedrager is. En dat je met waterstof dezelfde problemen hebt als met electriciteit. Er is nog geen waterstofdistributienetwerk. Een electrische auto kan je tenminste nog thuis aan een stopcontact hangen.

Micele
11 maart 2010, 17:41
Nee. Juist niet. Ik vind niet hoeven in de files naar het zuiden te staan geen aantasting van mijn vrijheid. Ik heb zelf geen auto, maar huur er wel regelmatig een op vakantie. Dan is het gewoon TGV naar het Zuiden en daar een leuk cabriotje huren of zo. Dat is vrijheid.
Idd, of het vliegtuig in combinatie, valt soms zelfs goedkoper uit als alles met de eigen auto, ook tijdswinst.

Het probleem is dat waterstof maar een energiedrager is. En dat je met waterstof dezelfde problemen hebt als met electriciteit. Er is nog geen waterstofdistributienetwerk. Een electrische auto kan je tenminste nog thuis aan een stopcontact hangen.
Idd.
Er is een ruim distributienetwerk van electriciteit én eigenlijk aardgas ook.

En op wat rijdt men... nog niet op Electriciteit en amper op Aardgas (CNG), toch niet in Be... :roll:

De klassieke brandstoffen moeten nog altijd getransporteerd worden...

kelt
11 maart 2010, 18:08
zwitser

stel dat je een groepje als aanhangwagentje meeneemt voor de verre ritten, wat denk je dan van uw electrische wagen ?

Eventjes een mogelijke misvatting uit de wereld ruimen.Het is NIET de bedoeling dat het wagenpark elektrisch wordt.Het is de bedoeling dat EEN DEEL van het wagenpark elektrisch wordt.De rest kan met verbrandingsmotoren blijven rijden tot brandstof 10€ en meer de liter kost....geen probleem ;-)

Henri1
12 maart 2010, 08:32
Vb. E-auto met reserve accu thuis maar dan in´t klein.

Een lichte grasmaaier met lichte Li-Ion accu én dezelfde reserve-accu die eventueel snel oplaadbaar zijn (80% in 30 minuten/ 100% in 1 uur)

(enkel Rotak 43 Li = geleverd met 2 accu´s * 94 Wh (2,6 Ah x 36 V), waarvan één reserve)

Werkt perfect, onbeperkt ares gras maaien.
2 volle accu´s is genoeg voor 3 tot 6 are, naargelang graslengte, vochtigheid...

Heb je nog méér ares even wisselen - naar analogie E-car battery swap station -, lege accu is weer opgeladen in het bijgeleverd laadstation, verder maaien..., weer wisselen ...

In 2009 - met EEM - al persoonlijk uitgetest.
http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/de/de/rotak/index.htm
De .be- en .nl versie heeft zich in taal vergist:
http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/nl/nl/rotak/index.htm :lol:

http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/be/nl/rotak/techdetails.htm

Prijzen online:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1844115_-rotak-43-li-modell-2009-bosch.html

Natuurlijk kan men beter sukkelen met een lawaaierige benzine-grasmaaier en een jerrycan... ;-)

Alleen met een spaghetti-uitlaat erop dan. ;-)

Micele
12 maart 2010, 11:22
Alleen met een spaghetti-uitlaat erop dan. ;-)
Ik zal het mijn buren binnenkort aanraden, want dat tweetaktgeluid is echt nostalgisch... ;-)

Sywen
14 maart 2010, 02:39
je kan misschien beter de elektrische toyota grasmaaier pakken, het zou goedkoper zijn ;-)

wel je helm en beschermings pak niet vergeten

http://www.youtube.com/watch?v=HSRBwzbJ3dg

Micele
8 april 2010, 14:54
--------------
Vervolg:

Nieuwste Li-Air accu´s "in afzienbare tijd" ?

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091230024401.htm
Lithium-Air Batteries Could Displace Gasoline in Future Cars
ScienceDaily (Dec. 31, 2009) — In excess of seven million barrels of gasoline are consumed by vehicles in the United States every day. As scientists race to find environmentally sound solutions to fuel the world's ever-growing transportation needs, battery researchers are exploring the promise of lithium-air battery technology.

Li-air batteries use a catalytic air cathode that supplies oxygen, an electrolyte and a lithium anode. The technology has the potential to store almost as much energy as a tank of gasoline, and will have a capacity for energy storage that is five to 10 times greater than that of Li-ion batteries, a bridge technology. That potential, however, will not be realized until critical scientific challenges have been solved.

Researchers at the U. S. Department of Energy's (DOE) Argonne National Laboratory are leveraging their broad and deep understanding of safe, high-energy and long-life Li-ion battery development to leap the high hurdles required for the development of commercially viable Li-air batteries.

"The obstacles to Li-air batteries becoming a viable technology are formidable and will require innovations in materials science, chemistry and engineering," said Argonne Director Eric Isaacs. "We have a history of taking on scientific challenges and overcoming them. Argonne is committed to developing Li-air battery technologies. In fact, we've made it a 'grand research challenge' at the laboratory."

Argonne has researched a variety of battery technologies during the last four decades, and in the process has built a deep well of scientific and engineering expertise. As a result, the lab has become a leader in the development of new materials for advanced batteries, including Li-ion batteries.

"This is not a near-term technology," added Jeff Chamberlain, Senior Account Manager in Argonne's Office of Technology Transfer. "It is going to take time and collaborations across several scientific disciplines to address the four main challenges of this battery development effort: safety, cost, life and performance."

To accomplish this task, Argonne's research will continue to span basic, applied and theoretical sciences and will leverage the lab's world-class research facilities -- the Advanced Photon Source, the Center for Nanoscale Materials and Argonne's Leadership Computing Facility.

While the potential of Li-air batteries is great, the research to get there will take time and involve working with industry, which will eventually adopt the technology for commercial application.

Argonne has worked with several industrial partners on the commercialization of Li-ion batteries and battery materials, including companies such as EnerDel, Envia, BASF and Toda America. The lab is working with the Commonwealth of Kentucky to develop the Kentucky-Argonne National Battery Manufacturing Center, which will support the development of a viable U.S. battery manufacturing industry. And more recently, DOE awarded the lab $8.8 million to build out and outfit three battery research facilities that will be used for battery prototyping, materials production scale-up and post-test analysis.



http://newenergyandfuel.com/http:/newenergyandfuel/com/2009/11/30/solid-state-lithium-air-battery-might-be-a-breakthrough/
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_air_battery