PDA

View Full Version : Zionisme: een politieke stroming?


bgf324
11 maart 2010, 22:42
Wat ik me af vraag: Is het Zionisme een politieke stroming?
Of een soort van sub-religie binnen het jodendom. (zoals je in het Christendom het protestantisme hebt?)

liberalist_NL
11 maart 2010, 22:45
Wat ik me af vraag: Is het Zionisme een politieke stroming?
Of een soort van sub-religie binnen het jodendom. (zoals je in het Christendom het protestantisme hebt?)
Zionisme is niet religieus, maar seculier. Het is overigens een stroming die niet enkel voor Joden geldt; er zijn heel veel evangelische christenen die ook zionistisch zijn. Het is dus een politieke ideologie die het (nu gevestigde) Israël verdedigt.

bgf324
11 maart 2010, 22:46
Waar staat ze dan precies voor?

filosoof
11 maart 2010, 22:48
Zionisme is niet religieus, maar seculier. Het is overigens een stroming die niet enkel voor Joden geldt; er zijn heel veel evangelische christenen die ook zionistisch zijn. Het is dus een politieke ideologie die het (nu gevestigde) Israël verdedigt.En er zijn ook atheïstische zionisten.

liberalist_NL
11 maart 2010, 22:49
Waar staat ze dan precies voor?

Het is niet een stroming in de zin dat ze ook economische standpunten hebben. Zionisme kan je misschien beter Joods nationalisme noemen.

filosoof
11 maart 2010, 22:50
Waar staat ze dan precies voor?http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl

Sywen
11 maart 2010, 23:20
Waar staat ze dan precies voor?

http://www.encyclo.nl/begrip/zionisme

het streven naar een onafhankelijke Joodse staat

bgf324
12 maart 2010, 00:17
http://www.encyclo.nl/begrip/zionisme

het streven naar een onafhankelijke Joodse staat

En wat zijn katholieke zionisten dan, zoals vermeld is in het 2de bericht?

Sywen
12 maart 2010, 00:19
En wat zijn katholieke zionisten dan, zoals vermeld is in het 2de bericht?

dat zijn dan katholieken dan die streven naar een onafhankelijke joods staat.

roodhaar
12 maart 2010, 00:36
Waar staat ze dan precies voor?

basically een verwerpelijke mix van extreem joods racisme, oorlogszuchtige agressie, manipulatie , kolonisatie op zijn nazi's & deportatie van niet-joden (palestijnen) die zich goed weet te verhullen met de ondertussen compleet uitgerafelde mantel van antisemitisme verwijt en joodse slachtoffercultuur.

Koppensneller
12 maart 2010, 21:23
Dat vraag je het best aan een jood:

Ik herhaal: het zionisme was een reactie tegen het antisemitisme, en ze deden dat door precies het jodendom aan te vallen. Het klassieke jodendom is een godsdienst, bij uitbreiding de culturele gebruiken die met onze godsdienst samenhangen.

Het zionisme verwerpt dat. Het zionisme had meer ambitie. Helemaal in de romantische traditie, die in de negentiende eeuw overal in Europa aan de basis ligt van allerlei nationalismen, hebben de zionisten geprobeerd een Nieuwe Jood te bouwen.

Ze construeerden de joden als een apart Europees volk. Voor de zionisten heb je joden, zoals je Polen hebt, Nederlanders, Fransen… Terwijl volgens de oude traditie joden – en daar dring ik bijzonder sterk op aan – gewoon een welbepaalde godsdienst aanhangen. Zo was het toch in de tijd voor het zionisme.

http://www.yakov.rabkin.ca/?page_id=974

Koppensneller
12 maart 2010, 21:27
Zionisten vinden het jodendom middeleeuws. Het is immers de negatie van hun eigen ideologie. Volgens de zionistische uitgangspunten zouden wij joden moeten verdwijnen, in deze niet-Israëlische wereld vol haat. Toch verdwijnen wij niet. Ons bestaan is het bewijs van de foute uitgangspunten van het zionisme.”

U zegt wel dat zionisme niets met jodendom te maken heeft. Maar in tv-beelden zie ik de radicaalste zionisten in Israël toch met keppeltjes en haarkrullen.

Dat is zo. In oorsprong was het zionisme een antireligieuze stroming. Zionisme was anti-judaïsme. Nu heb ik vrienden in Israël die gelovig zijn en vandaag toch met de mitraillettes op straat staan.

liberalist_NL
12 maart 2010, 21:36
Zionisten vinden het jodendom middeleeuws. Het is immers de negatie van hun eigen ideologie. Volgens de zionistische uitgangspunten zouden wij joden moeten verdwijnen, in deze niet-Israëlische wereld vol haat. Toch verdwijnen wij niet. Ons bestaan is het bewijs van de foute uitgangspunten van het zionisme.”

U zegt wel dat zionisme niets met jodendom te maken heeft. Maar in tv-beelden zie ik de radicaalste zionisten in Israël toch met keppeltjes en haarkrullen.

Dat is zo. In oorsprong was het zionisme een antireligieuze stroming. Zionisme was anti-judaïsme. Nu heb ik vrienden in Israël die gelovig zijn en vandaag toch met de mitraillettes op straat staan.

Zionisme is seculier, dat klopt. Maar anti-judaïstisch... nee. Dat is onzin. Zoals Pat Condell perfect zegt...
Whenever some senior clergyman is quoted in the media, he goes out of his way to portray secular opinion as a form of extremism: when it’s they, themselves, that are the extremists, insisting that we deny the evidence of our own senses, not only to prove a raft of unprovable absurdities, but to let them dictate many aspects of our lives. How much more extreme do you want it?