PDA

View Full Version : Belgie steunt schurkenstaat.


illwill
17 maart 2010, 10:38
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100317_012

Waar zijn de VS bashers nu? Dan hoor je ze weer niet. Stel...

Khwajagan
17 maart 2010, 10:39
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100317_012

Waar zijn de VS bashers nu? Dan hoor je ze weer niet. Stel...



wat is er tegen het bashen van de VS dan?

parcifal
17 maart 2010, 10:45
Waar zijn de VS bashers nu? Dan hoor je ze weer niet. Stel...

Wat heeft de VS hier mee te maken?
Wees toch eens duidelijk, vent. :roll:

En volg jij de media niet?
Je zou moeten weten dat dit een zeer controversieel onderwerp is, waarbij men nooit goed kan doen.

Misschien dat we jou naar ginder kunnen sturen?
Ik betaal de postzegel wel. :twisted:

PS. Dus, jouw 'logica' volgend : het feit ik nog geen aanklacht van jou heb zien verschijnen tegen bvb. de chinese inval in Tibet, de russische invasie van Tsjetsjenie en Georgie, duiden er dus op dat jij die invasies steunt?

Begrijp je de domheid van dergelijke logica? Ik ben weer te optimistisch vrees ik. :|

illwill
17 maart 2010, 10:48
wat is er tegen het bashen van de VS dan?

Niets. Zeg ik dat dan?

illwill
17 maart 2010, 10:54
Wat heeft de VS hier mee te maken?
Wees toch eens duidelijk, vent. :roll:

En volg jij de media niet?
Je zou moeten weten dat dit een zeer controversieel onderwerp is, waarbij men nooit goed kan doen.

Misschien dat we jou naar ginder kunnen sturen?
Ik betaal de postzegel wel. :twisted:

PS. Dus, jouw 'logica' volgend : het feit ik nog geen aanklacht van jou heb zien verschijnen tegen bvb. de chinese inval in Tibet, de russische invasie van Tsjetsjenie en Georgie, duiden er dus op dat jij die invasies steunt?

Begrijp je de domheid van dergelijke logica? Ik ben weer te optimistisch vrees ik. :|

Waar zeg ik dat de VS hier iets mee te maken heeft? Leer lezen vent :roll:

Ik volg de media. Nooit goed doen is 1 ding. Moordenaars steunen is nog iets anders. Men heeft het zelfs al gehad over miljoenen doden, Belgie weet hiervan en blijft dit regime openbaar steunen.

Misschien dat we jou ook naar ginder kunnen sturen?
Ik betaal de postzegel ook wel. :twisted:

Dat is mijn logica helemaal niet. Deze domheid komt dus van jou en niet van mij. Wat jij bent? Geen idee, optimistisch, pessimistisch...kies maar, het zal mij een worst wezen. :lol:

parcifal
17 maart 2010, 11:10
*KNIP*

Geen persoonlijke aanvallen!

illwill
17 maart 2010, 11:34
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid911376/nieuw-vn-rapport-congolees-leger-begaat-zware-misdaden.aspx

illwill
17 maart 2010, 13:23
Wat blijft het stil nu het geen topic over de VS is é. Toch straf elke keer. :-)

illwill
17 maart 2010, 13:26
Nochtans sneuvelen er 500.000 mensen per jaar door het conflict ginds.
Zoveel doden, dat toppen de VS zelfs niet.

5,4 MILJOEN DODEN tot nu toe? Bwa, t'is de VS niet é. Valt allemaal wel mee.

http://www.theirc.org/special-reports/special-report-congo-y

Aletheia
17 maart 2010, 14:12
Herinnert u zich bijvoorbeeld nog de beelden van het handjes-geschud van Rumsfeld en wijlen Saddam ? Amerika heeft een lange geschiedenis van ruggensteun te verlenen aan totalitaire regimes, zelfs meer dan alleen bezoekjes brengen.
Ik kan nog een hoopje schurkenstaten opsommen die België direct en indirect steunt, China om te beginnen, maar als een relatie rendabel is dan zien we dat allemaal door de vingers. Een Panorama-reportage'ke waar men eens van moet zuchten over de toestand ginds en de kous is af.
Wat natuurlijk deze casus m.b.t. Congo in geen geval goedspreekt. Ik zou zelfs als Congolees het nageslacht van een massamoordenaar niet op mijn grond willen, maar bon.
En onze verbouwereerde sossen in 't parlement zijn wel de laatste die moeten janken over het bestaan van schurkenstaten.

illwill
17 maart 2010, 14:36
Herinnert u zich bijvoorbeeld nog de beelden van het handjes-geschud van Rumsfeld en wijlen Saddam ? Amerika heeft een lange geschiedenis van ruggensteun te verlenen aan totalitaire regimes, zelfs meer dan alleen bezoekjes brengen.
Ik kan nog een hoopje schurkenstaten opsommen die België direct en indirect steunt, China om te beginnen, maar als een relatie rendabel is dan zien we dat allemaal door de vingers. Een Panorama-reportage'ke waar men eens van moet zuchten over de toestand ginds en de kous is af.
Wat natuurlijk deze casus m.b.t. Congo in geen geval goedspreekt. Ik zou zelfs als Congolees het nageslacht van een massamoordenaar niet op mijn grond willen, maar bon.
En onze verbouwereerde sossen in 't parlement zijn wel de laatste die moeten janken over het bestaan van schurkenstaten.

Je kan Rumsfeld en Saddam wel bovenhalen maar dit handjesgeschud was voor de moordpartijen van Saddam. Ook RUmsfeld heeft geen glazen bol.

Het handjesgeschud van meerdere Belgische politici, samen met de koning van Belgie en de Congolezen is zelfs nadat men weet van meer dan 5 miljoen doden. Hier kan je een proficiat bijzetten. Ik zie den Albert al handjes schudden en proficiat zeggen, goed gedaan kerel. 5 miljoen doden...had erger gekunt.

Retribution
17 maart 2010, 15:32
Deze lovers gaan nog een stapje verder.

http://www.greatdreams.com/political/bush_saudi.jpg

Aletheia
17 maart 2010, 16:04
Je kan Rumsfeld en Saddam wel bovenhalen maar dit handjesgeschud was voor de moordpartijen van Saddam. Ook RUmsfeld heeft geen glazen bol.

Het handjesgeschud van meerdere Belgische politici, samen met de koning van Belgie en de Congolezen is zelfs nadat men weet van meer dan 5 miljoen doden. Hier kan je een proficiat bijzetten. Ik zie den Albert al handjes schudden en proficiat zeggen, goed gedaan kerel. 5 miljoen doden...had erger gekunt.

http://images.beslist.nl/beslist-images/1/LARGE/000/000/441/441846.png

Aan te raden lectuur.
En ik geef je voor de rest geen ongelijk wat betreft dit verdorven koninkrijk.

Newby
17 maart 2010, 16:13
Kheb gehoord dat het hier stevig aan toe gaat...zo te zien idd wel.

Goeiemiddag aan iedereen en je zal nog veel van me zien verschijnen. :-D

illwill
17 maart 2010, 16:15
http://images.beslist.nl/beslist-images/1/LARGE/000/000/441/441846.png

Aan te raden lectuur.
En ik geef je voor de rest geen ongelijk wat betreft dit verdorven koninkrijk.

Nee dankje. Ik weet op welk moment dat Rumsfeld het handje heeft geschud en wanneer onze politici de handjes schudden.

illwill
17 maart 2010, 16:16
Kheb gehoord dat het hier stevig aan toe gaat...zo te zien idd wel.

Goeiemiddag aan iedereen en je zal nog veel van me zien verschijnen. :-D

Dat gebeurt wel eens ja :lol:

Jantje
17 maart 2010, 16:18
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100317_012

Waar zijn de VS bashers nu? Dan hoor je ze weer niet. Stel...

Misschien de zaken eens van de andere kant bekijken

Sorry Congolezen,

Maar de Belgische politici en grote delen van de Belgische bevolking zijn heel kortzichtig.
Zij begrijpen duidelijk niet dat als ze iets willen veranderen voor jullie, België eerst de banden met jullie leiders moeten aanhalen en aan jullie militairen moet tonen hoe het wel moet.

De Belgen begrijpen niet dat jullie leiders( burgerlijk en militair) enkel zullen veranderen als ze beloond worden voor elke inspanning die ze leveren en dat zij door te weigeren omgang te hebben met jullie militairen en leiders, hen juist de vrije hand geven en jullie dus in de steek laten.

De Belgen begrijpen niet dat ze juist de banden met jullie leiders en militairen heel nauw moeten aanhalen en jullie technici en managers moeten sturen, zodat zij samen met jullie het land terug kunnen opbouwen en eigen militairen kunnen inzetten om jullie te beschermen tegen wangedrag van Congolese leiders en militairen.

Maar ja, ze denken enkel aan hun eigen welzijn en aan de veiligheid van de Belgische militairen, mensen die ervoor gekozen hebben zich te laten betalen om zwakkeren uit de maatschappij te helpen en beschermen, ook al kan dit hen het leven kosten.

De meeste Belgen denken dat ze de problemen oplossen door jullie leiders te negeren en jullie aan jullie lot over te laten.
Zij denken dat jullie leiders gaan veranderen als ze door België beledigd en genegeerd worden.

Zij begrijpen niet dat België jullie leiders juist bij de hand moeten nemen en hen de weg moeten tonen om jullie een mooi leven te bezorgen en hen op een vriendelijke manier op hun fouten moeten wijzen.http://forum.politics.be/showthread.php?t=136251

illwill
17 maart 2010, 16:22
Misschien de zaken eens van de andere kant bekijken

http://forum.politics.be/showthread.php?t=136251

Opletten... "VS bashers"

Jantje
17 maart 2010, 16:31
Opletten... "VS bashers"

Ben niet bang van hen.

Heb nog steeds de bewijzen dat de Europeaan het helemaal niet erg vonden dat de VS meer dan 5.000.000 burgers doden en verschillende grote steden totaal plat bombardeerden om de NAZI's te verdrijven.

illwill
17 maart 2010, 16:53
Ben niet bang van hen.

Heb nog steeds de bewijzen dat de Europeaan het helemaal niet erg vonden dat de VS meer dan 5.000.000 burgers doden en verschillende grote steden totaal plat bombardeerden om de NAZI's te verdrijven.

Soms is er geen andere keuze.

Aletheia
17 maart 2010, 17:08
Nee dankje. Ik weet op welk moment dat Rumsfeld het handje heeft geschud en wanneer onze politici de handjes schudden.

En Rumsfeld was daar niet om handjes te schudden alleen..
Trouwens, ik ga mij hier niet bezighouden met het opsommen van bijvoorbeeld wapenleveringen aan malafide milities, diplomatieke steun aan totalitaire regimes en coups d'état die de VSA mede heeft gesteund om hun belangen veilig te stellen ( zelfs al betekende dat democratisch verkozen regimes inwisselen voor autoritaire ).
U heeft niet veel kaas gegeten van de geopolitiek en slikt kritiekloos 't liberale discours dat wordt gepropageerd. Veelzeggend.

Bottenskrapet
17 maart 2010, 17:45
Soms is er geen andere keuze.

De Nazi's zagen het ook zo, me dunkt.

D'ARTOIS
17 maart 2010, 23:20
@ Illwill

Toevalligerwijze was ik daar toen Mobutu I de wapenen opnam tegen de studenten In 'shasa. Niet zo gek veel later brak werkelijk de P. uit daar.
Ben je nou dom of lijkt het maar zo?
Nooit gesproken met de dames wiens voorgevel er keurig door de Congo militairen werd afgesneden? Of de inkopers van Bruynzeel die door een half maffe soldaat die toevallig patronen had voor zijn geweer werden afgemaakt?

Wat voor een idioterie is dit nu weer?
En al die expat's die in 90-91 terug kwamen NB met behulp van het Légion - wordt daar wel eens over gesproken?

Over de VS gesproken: die hadden een ambassade daar waar je het hele KP 4 x in kan stoppen. Op N'djili stonden een stuk of wat herculessen, bewaakt door mariniers.
Maw - volgens u had de VS dus geen enkele band met Zaïre?

Jantje
18 maart 2010, 07:29
Soms is er geen andere keuze.

Nu, er is altijd een keuze.
Maar of de mensen blij zijn met de keuzes is een andere zaak.

De VS had ook ver weg kunnen blijven van Europa tijdens WW II en enkel Japan kunnen vernietigen.
Het had enkele miljoen mensenlevens gescheeld hier.

Maar er zouden wel andere slachtoffers gevallen zijn.

Als de VS Irak en Afghanistan niet hadden aangevallen, waren er zeer waarschijnlijk reeds enkele duizenden doden gevallen door acties van Irak en AQ in andere landen, waarschijnlijk ook in Europa.

RodeLantaarn
18 maart 2010, 10:39
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100317_012

Waar zijn de VS bashers nu? Dan hoor je ze weer niet. Stel...

Dat men in België zo licht gaat over dit onderwerp is enkel maar een teken dat de verwerpelijke mentaliteit en hypocrisie van de VS ook hier de kop opsteekt.

parcifal
18 maart 2010, 10:43
Dat men in België zo licht gaat over dit onderwerp is enkel maar een teken dat de verwerpelijke mentaliteit en hypocrisie van de VS ook hier de kop opsteekt.

Wees realistisch, wat kan hieraan gedaan worden?
Herkolonialiseren?

Ga jij naar ginder gaan in para-uniform om de boel te gaan opkuisen, gebonden door 14000 regeltjes die vooral specifieren wat je niet mag doen?

Antoon
18 maart 2010, 11:04
Deze lovers gaan nog een stapje verder.

http://www.greatdreams.com/political/bush_saudi.jpg

Aha, dus dat mag niet, maar het onderstaande is geen probleem.

Toch kan je Saudi-Arabië, hoewel een dictatuur, minder gruwelijk noemen dan Congo, wiens leger jaarlijks tienduizenden burgers verkracht, vermoordt, plundert, noem maar op...


http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/3/16/7/media_xl_3563947.jpg?20100124141257

RodeLantaarn
18 maart 2010, 11:18
Wees realistisch, wat kan hieraan gedaan worden?
Herkolonialiseren?

Ga jij naar ginder gaan in para-uniform om de boel te gaan opkuisen, gebonden door 14000 regeltjes die vooral specifieren wat je niet mag doen?

I know.

Vette Pois(s)on
18 maart 2010, 11:22
titel moet zijn:

La belgique IS schurkenstaat.

Merci.

Newby
18 maart 2010, 11:35
Soms is er geen andere keuze.

Daar zijn de slachtoffers goed mee...:roll:

Newby
18 maart 2010, 11:39
En Rumsfeld was daar niet om handjes te schudden alleen..
Trouwens, ik ga mij hier niet bezighouden met het opsommen van bijvoorbeeld wapenleveringen aan malafide milities, diplomatieke steun aan totalitaire regimes en coups d'état die de VSA mede heeft gesteund om hun belangen veilig te stellen ( zelfs al betekende dat democratisch verkozen regimes inwisselen voor autoritaire ).
U heeft niet veel kaas gegeten van de geopolitiek en slikt kritiekloos 't liberale discours dat wordt gepropageerd. Veelzeggend.

Idd! Volledig mee akkoord.

Newby
18 maart 2010, 11:41
Wees realistisch, wat kan hieraan gedaan worden?
Herkolonialiseren?

Ga jij naar ginder gaan in para-uniform om de boel te gaan opkuisen, gebonden door 14000 regeltjes die vooral specifieren wat je niet mag doen?

Dat is natuurlijk de vraag van 1000000000 euro.

Maar handjes gaan schudden met mensen die massa's bloed aan de handen hebben is ook niet echt de goede manier. Hier mensen beboeten omwille van 5 km/h te hard rijden en ginds handjes schudden en proficiat wensen omwille van 5 miljoen doden in 10 jaar tijd.

BladeToke
18 maart 2010, 12:01
tjah life sucks...
ge kunt ensen enkel proberen helpen als je er contacten mee legt...
als je ze negeert omdat ze iets gedaan hebben, dara help je hun bevolking niet mee en het voorkomt zeker niet dat ze het in de toekomst weer gaan doen...

illwill
18 maart 2010, 12:50
En Rumsfeld was daar niet om handjes te schudden alleen..
Trouwens, ik ga mij hier niet bezighouden met het opsommen van bijvoorbeeld wapenleveringen aan malafide milities, diplomatieke steun aan totalitaire regimes en coups d'état die de VSA mede heeft gesteund om hun belangen veilig te stellen ( zelfs al betekende dat democratisch verkozen regimes inwisselen voor autoritaire ).
U heeft niet veel kaas gegeten van de geopolitiek en slikt kritiekloos 't liberale discours dat wordt gepropageerd. Veelzeggend.

Waar zeg ik dat Rumsfeld enkel daar was om handjes te schudden?

Met welk geld denk je dat het leger van Congo is uitgerust? Welke wapens gebruikt dat leger volgens jou?
Banken uit welk land waren enkele jaren geleden weer in het nieuws vanwege aandelen in het verkopen van wapens aan regime's welke de mensenrechten aan hun laars lappen?

Ik ben hier niet om te verkondigen dat de VS alles prima doet zoals het hoort. Kzou wel zot zijn. Ik ben hier om de hypocrisie aan te klagen van sommigen op dit forum, welke doen alsof ze echt iets om deze mensen geven.

illwill
18 maart 2010, 12:51
De Nazi's zagen het ook zo, me dunkt.

Dat maakt nog geen nazi's van degene met dezelfde gedachte hierover.

illwill
18 maart 2010, 12:52
@ Illwill

Toevalligerwijze was ik daar toen Mobutu I de wapenen opnam tegen de studenten In 'shasa. Niet zo gek veel later brak werkelijk de P. uit daar.
Ben je nou dom of lijkt het maar zo?
Nooit gesproken met de dames wiens voorgevel er keurig door de Congo militairen werd afgesneden? Of de inkopers van Bruynzeel die door een half maffe soldaat die toevallig patronen had voor zijn geweer werden afgemaakt?

Wat voor een idioterie is dit nu weer?
En al die expat's die in 90-91 terug kwamen NB met behulp van het Légion - wordt daar wel eens over gesproken?

Over de VS gesproken: die hadden een ambassade daar waar je het hele KP 4 x in kan stoppen. Op N'djili stonden een stuk of wat herculessen, bewaakt door mariniers.
Maw - volgens u had de VS dus geen enkele band met Zaïre?

Ik weet niet op welke reactie van mij je reageerd maar wat je hier zegt spreek ik niet eens tegen.

illwill
18 maart 2010, 12:53
Nu, er is altijd een keuze.
Maar of de mensen blij zijn met de keuzes is een andere zaak.

De VS had ook ver weg kunnen blijven van Europa tijdens WW II en enkel Japan kunnen vernietigen.
Het had enkele miljoen mensenlevens gescheeld hier.

Maar er zouden wel andere slachtoffers gevallen zijn.

Als de VS Irak en Afghanistan niet hadden aangevallen, waren er zeer waarschijnlijk reeds enkele duizenden doden gevallen door acties van Irak en AQ in andere landen, waarschijnlijk ook in Europa.

Ja ok, er is altijd een keuze, maar een betere...?

illwill
18 maart 2010, 12:55
Daar zijn de slachtoffers goed mee...:roll:

Dat spreek ik niet tegen, maar kritiek hebben is altijd makelijk, een beter alternatief blijft wel meestal weg é.

D'ARTOIS
18 maart 2010, 14:11
@ Illwill

De vlam sloeg bij mij even in de pan omdat de beelden uit die tijd weer terugkwamen. Ik draafde een beetje door omdat de politici in Brussel, zowel die van België als die van de EU een absoluut meersporen beleid voeren dat wordt aangepast naar omstandigheden.
Zo'n gedrag is natuurlijk de politicus eigen, maar soms neemt het belachelijke- en soms neemt het zelf criminele vormen aan.
De Congo militairen krijgen van alle kanten wapens toegestopt, België, maar ook zeker de VS delen die als koekjes uit.

Jantje
18 maart 2010, 14:14
Ja ok, er is altijd een keuze, maar een betere...?

Je kan nu eenmaal enkel de gevolgen van een foute keuze die gedaan is bepalen, nooit die van keuzes die niet gemaakt zijn.

Sommige mensen denken echter dat ze enkel keuzes moeten maken die hen direct aanbelangen en dat je nek uitstekken voor derde steeds fout is als je er zelf geen voordeel uithaalt.


Wees realistisch, wat kan hieraan gedaan worden?
Herkolonialiseren?

Ga jij naar ginder gaan in para-uniform om de boel te gaan opkuisen, gebonden door 14000 regeltjes die vooral specifieren wat je niet mag doen?

België kan veel doen voor de Congolese bevolking, maar de vraag is wat wil men doen?
Is België bereid om de nodige mensen in te zetten om de bevolking daar te beschermen en een veiligere en betere toekomst te bezorgen?

En ja, dat zal dan ook levens van Belgen kosten!
En ja, dat zal België geld kosten!

Maar wat is het alternatief?
Dat de Congolees naar hier komt en hier asiel aanvraagt?
En dat er voor de 10 mensen die werkelijk tot hier geraken, onderweg 100 sterven.
Is dat dan de oplossing die de Belgen bieden aan de Congolees?

België moet Congo inderdaad terug kolonialiseren, maar dan op een andere manier. Niet om het uit te buiten, maar om de burgers een levenstandaard zoals de onze te bezorgen.

En ja, dat zal geld, zweet, tranen en bloed kosten.

Soms moet je nu eenmaal potten breken en zijn alle andere oplossingen foute keuzes.

Bottenskrapet
18 maart 2010, 14:14
Dat maakt nog geen nazi's van degene met dezelfde gedachte hierover.

Neen, maar parallelle denkpatronen verraden wel het één en ander.

Aletheia
18 maart 2010, 14:15
Waar zeg ik dat Rumsfeld enkel daar was om handjes te schudden?

Met welk geld denk je dat het leger van Congo is uitgerust? Welke wapens gebruikt dat leger volgens jou?
Banken uit welk land waren enkele jaren geleden weer in het nieuws vanwege aandelen in het verkopen van wapens aan regime's welke de mensenrechten aan hun laars lappen?

Ik ben hier niet om te verkondigen dat de VS alles prima doet zoals het hoort. Kzou wel zot zijn. Ik ben hier om de hypocrisie aan te klagen van sommigen op dit forum, welke doen alsof ze echt iets om deze mensen geven.

Ja, er zijn nog veel meer klootzakken van staatshoofden en staten en tout. En België is er zeker een van.
U hoeft mij niet te overtuigen hierover.

Jantje
18 maart 2010, 14:19
Daar zijn de slachtoffers goed mee...:roll:

Soms moet je slachtoffers maken om de zaken terug op orde te krijgen.

De geallieerden hebben meer dan 5.000.000 Duitse burgers gedood om Europa te kunnen bevrijden van de NAZI's.

Tegen de USSR heeft men NOOIT iets ondernomen.
Het bewind heeft meer dan 100.000.000doden op zijn geweten.
Tegen Noord-Korea durft men niets ondernemen, maar het bewind dood dagelijks meer mensen dan er in Irak sterven.

Aletheia
18 maart 2010, 14:20
De wet van Godwin neemt hier een heel nieuwe wending.

illwill
18 maart 2010, 14:20
@ Illwill

De vlam sloeg bij mij even in de pan omdat de beelden uit die tijd weer terugkwamen. Ik draafde een beetje door omdat de politici in Brussel, zowel die van België als die van de EU een absoluut meersporen beleid voeren dat wordt aangepast naar omstandigheden.
Zo'n gedrag is natuurlijk de politicus eigen, maar soms neemt het belachelijke- en soms neemt het zelf criminele vormen aan.
De Congo militairen krijgen van alle kanten wapens toegestopt, België, maar ook zeker de VS delen die als koekjes uit.

Dat is zo, maar wat ik aanklaag is dat velen hier wel de pannen van de daken schreeuwen als ze een artikel vinden dat over de VS gaat en hun mond houden wanneer het om andere landen gaat.
Dan moet men ook niet afkomen dat men met de burgers inzit é. Dat is alles.

illwill
18 maart 2010, 14:22
Je kan nu eenmaal enkel de gevolgen van een foute keuze die gedaan is bepalen, nooit die van keuzes die niet gemaakt zijn.

Sommige mensen denken echter dat ze enkel keuzes moeten maken die hen direct aanbelangen en dat je nek uitstekken voor derde steeds fout is als je er zelf geen voordeel uithaalt.

Dat maken sommigen ervan ja, heel gemakelijk als je de uitkomst van de ene keuze al weet.
Misschien zou een andere keuze veel positiever uitgedraaid zijn voor diegene die de keuze heeft gemaakt...

illwill
18 maart 2010, 14:23
Neen, maar parallelle denkpatronen verraden wel het één en ander.

Wat verraden deze dan in dit geval?

illwill
18 maart 2010, 14:24
Soms moet je slachtoffers maken om de zaken terug op orde te krijgen.

De geallieerden hebben meer dan 5.000.000 Duitse burgers gedood om Europa te kunnen bevrijden van de NAZI's.

Tegen de USSR heeft men NOOIT iets ondernomen.
Het bewind heeft meer dan 100.000.000doden op zijn geweten.
Tegen Noord-Korea durft men niets ondernemen, maar het bewind dood dagelijks meer mensen dan er in Irak sterven.

Men kan niet elke schurk aanpakken.
In Belgie krijgt men zelfs jeugdcriminelen niet gevat.

Jantje
18 maart 2010, 14:46
Men kan niet elke schurk aanpakken.
In Belgie krijgt men zelfs jeugdcriminelen niet gevat.

België kan wel, maar wil niet.

Aletheia
18 maart 2010, 14:53
Wat verraden deze dan in dit geval?

Een onbewust cryptofascistische houding.

illwill
18 maart 2010, 15:19
België kan wel, maar wil niet.

:lol: ok

illwill
18 maart 2010, 15:20
Een onbewust cryptofascistische houding.

???? :lol:

Verklaar.

Vette Pois(s)on
18 maart 2010, 15:39
België kan wel, maar wil niet.

Dat maakt het allemaal nog zoveel erger en verwerpelijk.

RodeLantaarn
18 maart 2010, 16:48
Ik ben hier niet om te verkondigen dat de VS alles prima doet zoals het hoort. Kzou wel zot zijn. Ik ben hier om de hypocrisie aan te klagen van sommigen op dit forum, welke doen alsof ze echt iets om deze mensen geven.

Hypocrisie? Alsof gij zo inzit met de dood van al die Palestijnen, he? Hypocriet, ge zijt er zelf één!

illwill
18 maart 2010, 17:26
Ik heb dat nooit gezegt...

Jantje
18 maart 2010, 17:35
Hypocrisie? Alsof gij zo inzit met de dood van al die Palestijnen, he? Hypocriet, ge zijt er zelf één!

Zit jij in met de ellende die mensen in Congo moeten ondergaan?

Zit jij er mee in dat 1/3 van de voedselgewassen in onze winkels uit hongenlijdend gebieden komt?

Zit jij er mee in dat er in China, Indië en Afrika kinderen als slaven worden gebruikt om jou luxe goederen te produceren?

Zit jij er mee in dat de schepen die jou luxe goederen naar hier hebben gebracht, om de meest ongezonde en gevaarlijkste manier worden afgebroken door arbeiders die zelfs amper hun dagelijks brood verdienen?

Zit jij er mee in dat Congolese soldaten uit armoede eten stelen bij hun eigen bevolking?

Over Hypocrisie gesproken!!!!!

RodeLantaarn
18 maart 2010, 17:45
Zit jij in met de ellende die mensen in Congo moeten ondergaan?

Zit jij er mee in dat 1/3 van de voedselgewassen in onze winkels uit hongenlijdend gebieden komt?

Zit jij er mee in dat er in China, Indië en Afrika kinderen als slaven worden gebruikt om jou luxe goederen te produceren?

Zit jij er mee in dat de schepen die jou luxe goederen naar hier hebben gebracht, om de meest ongezonde en gevaarlijkste manier worden afgebroken door arbeiders die zelfs amper hun dagelijks brood verdienen?

Zit jij er mee in dat Congolese soldaten uit armoede eten stelen bij hun eigen bevolking?

Over Hypocrisie gesproken!!!!!

Ja op alles. Is dat hypocriet? Of ken je de definitie van het woord niet?

Over hypocrisie gesproken, jij kent mij niet eens.

Jantje
18 maart 2010, 17:49
Ja op alles. Is dat hypocriet? Of ken je de definitie van het woord niet?

Over hypocrisie gesproken, jij kent mij niet eens.

En ben je dan ook bereid om die zaken op te lossen, ook als kan het Belgische mensen in de problemen brengen?

Ook al moet jij daarvoor voortaan in een lange rij aanschuiven om aan voedsel te geraken?

Ook al betekend dit dat je niet meer met de wagen kan rijden?

RodeLantaarn
18 maart 2010, 17:56
En ben je dan ook bereid om die zaken op te lossen, ook als kan het Belgische mensen in de problemen brengen?

Waarom zou dat Belgen moeten in de problemen brengen? Waarom zijn die trouwens superieur aan anderen?

Ook al moet jij daarvoor voortaan in een lange rij aanschuiven om aan voedsel te geraken?

Daartoe ben ik bereid, als dat iets oplost. Dat er al voedsel is, is op zich al iets.

Ook al betekend dit dat je niet meer met de wagen kan rijden?

U houdt mij werkelijk voor een rasechte materialist, zeker? Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de Belgian way of life: huisje, tuintje en mooie auto, en de rest van het leven thuis zitten schimmelen zoals een kieken zonder kop. U verwijt mij een hypocriet te zijn zonder te weten wie ik ben.

Jantje
18 maart 2010, 18:41
1)Waarom zou dat Belgen moeten in de problemen brengen? Waarom zijn die trouwens superieur aan anderen?



2)Daartoe ben ik bereid, als dat iets oplost. Dat er al voedsel is, is op zich al iets.



3)U houdt mij werkelijk voor een rasechte materialist, zeker? Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de Belgian way of life: huisje, tuintje en mooie auto, en de rest van het leven thuis zitten schimmelen zoals een kieken zonder kop. U verwijt mij een hypocriet te zijn zonder te weten wie ik ben.

1)Ik geloof dat jij er totaal geen besef van hebt, wat er allemaal moet ingevoerd worden in Europa voor ons luxe leventje.

Je weet toch dat je als je geen invoer meer hebt vanuit de hongerlanden, je hier niet enkel zonder voedsel, maar ook zonder verwarming, kledij, energie, tv, computer en heel de boel komt te zitten en dat er 6miljoen van de huidige 10miljoen inwoners in België zonder voedsel komt te zitten.
Dat de aarde slechts 2.5 miljard mensen van de nodige producten kan voorzien voor de Europese levenstandaard.

2) als je het voedsel in Afrika laat betekend dat juist dat er hier geen voedsel meer is.

3) volgens mij ben jij nog heel jong en weet jij gewoon niet hoeveel wij onze levenswijze moeten veranderen, als we niet meer afhankelijk willen zijn van andere continenten.

RodeLantaarn
18 maart 2010, 18:49
1)Ik geloof dat jij er totaal geen besef van hebt, wat er allemaal moet ingevoerd worden in Europa voor ons luxe leventje.

Nogmaals: ik hoef uw luxeleventje niet.

Je weet toch dat je als je geen invoer meer hebt vanuit de hongerlanden, je hier niet enkel zonder voedsel, maar ook zonder verwarming, kledij, energie, tv, computer en heel de boel komt te zitten en dat er 6miljoen van de huidige 10miljoen inwoners in België zonder voedsel komt te zitten.
Dat de aarde slechts 2.5 miljard mensen van de nodige producten kan voorzien voor de Europese levenstandaard.

Nonsens, het kan anders, efficiënter en beter. Het is niet omdat de alternatieven steeds maar weer worden genegeerd en afgedaan als 'hippie-waanzin', dat die er niet zijn. We moeten eerst en vooral beginnen met die overmatige consumptie te verminderen, de verspilzucht indijken, enz. Maar niemand die dat graag hoort he?

2) als je het voedsel in Afrika laat betekend dat juist dat er hier geen voedsel meer is.

Er is voldoende voedsel beschikbaar voor iedereen, als de wil er maar is. Ooit al eens iets gehoord over landbouw in wolkenkrabbers? Lacht u gerust, er zijn ontwerpen en concrete plannen.

3) volgens mij ben jij nog heel jong en weet jij gewoon niet hoeveel wij onze levenswijze moeten veranderen, als we niet meer afhankelijk willen zijn van andere continenten.

Ik wil net die levenswijze veranderen. De gemiddelde burger leeft in een bubbel van zelfnoegdzaamheid en onwetendheid. Back to the roots, naar het echte leven. Nogal wat anders dan een nine to five kantoorjobke. En dan zijn ze verwondert dat er zoveel zelfmoord en depressie heerst in het westen.
Wij met al onze verspilzucht en imperialistische neigingen mogen toch ook eens iets terug geven aan de landen die we schaamteloos leegzuigen? Of ben ik daar ook te jong voor?

Jantje
18 maart 2010, 18:58
Nogmaals: ik hoef uw luxeleventje niet.



Nonsens, het kan anders, efficiënter en beter. Het is niet omdat de alternatieven steeds maar weer worden genegeerd en afgedaan als 'hippie-waanzin', dat die er niet zijn. We moeten eerst en vooral beginnen met die overmatige consumptie te verminderen, de verspilzucht indijken, enz. Maar niemand die dat graag hoort he?



Ik wil net die levenswijze veranderen. De gemiddelde burger leeft in een bubbel van zelfnoegdzaamheid en onwetendheid. Back to the roots, naar het echte leven. Nogal wat anders dan een nine to five kantoorjobke. En dan zijn ze verwondert dat er zoveel zelfmoord en depressie heerst in het westen.
Wij met al onze verspilzucht en imperialistische neigingen mogen toch ook eens iets terug geven aan de landen die we schaamteloos leegzuigen? Of ben ik daar ook te jong voor?

Ik leef zelf alternatief en mijn kinderen ook.

Er is voldoende voedsel beschikbaar voor iedereen, als de wil er maar is. Ooit al eens iets gehoord over landbouw in wolkenkrabbers? Lacht u gerust, er zijn ontwerpen en concrete plannen.

Dit stukje heb ik er speciaal uitgehaald.

Ik heb zelf namelijk deelgenomen aan het Belgisch/Nederlandse onderzoek naar de mogelijkheden hierin.

Het probleem was niet de planten of de mogelijkheden, maar de mensen die er leven.

Het kan dus perfect, hoewel we dan nog niet voldoende eigen voedsel en energiegewassen kunnen telen voor 10miljoen mensen.

Antoon
19 maart 2010, 12:53
Wat een loze discussie is dit geworden.

gfpatch
19 maart 2010, 15:12
@ Illwill

Toevalligerwijze was ik daar toen Mobutu I de wapenen opnam tegen de studenten In 'shasa. Niet zo gek veel later brak werkelijk de P. uit daar.
Ben je nou dom of lijkt het maar zo?
Nooit gesproken met de dames wiens voorgevel er keurig door de Congo militairen werd afgesneden? Of de inkopers van Bruynzeel die door een half maffe soldaat die toevallig patronen had voor zijn geweer werden afgemaakt?

Wat voor een idioterie is dit nu weer?
En al die expat's die in 90-91 terug kwamen NB met behulp van het Légion - wordt daar wel eens over gesproken?

Over de VS gesproken: die hadden een ambassade daar waar je het hele KP 4 x in kan stoppen. Op N'djili stonden een stuk of wat herculessen, bewaakt door mariniers.
Maw - volgens u had de VS dus geen enkele band met Zaïre?

Die ambasade is er nog altijd :)
Ik kom nog regelmatig in Congo of RDC zoals ze het nu noemen.

De VS had zeker een band met het vroegere Zaïre en onrechtstreeks waren ze zelfs verantwoordelijk voor de exodus van de Belgen en dit samen met de Russen. Remember Patrice Lumumba.

gfpatch
19 maart 2010, 15:17
België moet Congo inderdaad terug kolonialiseren, maar dan op een andere manier. Niet om het uit te buiten, maar om de burgers een levenstandaard zoals de onze te bezorgen.

En ja, dat zal geld, zweet, tranen en bloed kosten.

De bevolking vraagt zelf achter de terugkeer van de Belgen en naar deze mensen wordt te weinig geluistert.

Als militair kan ik mij vinden in het ondersteunen en helpen van deze bevolking.
Of onze bazen daar ook zo over denken?

D'ARTOIS
19 maart 2010, 15:58
België is onmachtig om al een deel van een land te besturen, noch Vlaanderen noch het Waalse zijn toonbeelden van een geordend bestuur.
Waarin het excelleerde was als ontmoetingsplaats voor botsende legers.
Een land kolonialiseren, in deze tijd, dat zo groot is als West-Europa lijkt me niet de aangewezen oplossing. Met al die bodemschatten moet men de katten van De Crem en De Gucht niet op het spek binden. Trouwens, de VS zal dat nooit toelaten. En ook China zou wel eens vervelend kunnen gaan doen.
Sinds de dood van Mobutu zijn er weer een twintigtal jaren verstreken (om en nabij) en is er nog steeds niets veranderd in dat hellegat dat Kinshasa heet.

the_dude
19 maart 2010, 16:05
gans de situatie met de afrikaanse landen is eigenlijk een ongelooflijke grap; vooral diegenen die dan durven stoeffen met de "westerse maatschappij". De westerse industrie plundert eeuwenlang dat continent en dan eens het merendeel gestolen is gaan we verrast zijn dat het ginder een slagveld is...
Criminelen zijn geen mensen die plunderen om te overleven of boten overvallen omdat ze zelf niet mogen vissen; criminelen zijn die mensen die dat continent leegroven, dat zijn de ware misdadigers.

Antoon
22 maart 2010, 14:01
België is onmachtig om al een deel van een land te besturen, noch Vlaanderen noch het Waalse zijn toonbeelden van een geordend bestuur.
Waarin het excelleerde was als ontmoetingsplaats voor botsende legers.
Een land kolonialiseren, in deze tijd, dat zo groot is als West-Europa lijkt me niet de aangewezen oplossing. Met al die bodemschatten moet men de katten van De Crem en De Gucht niet op het spek binden. Trouwens, de VS zal dat nooit toelaten. En ook China zou wel eens vervelend kunnen gaan doen.
Sinds de dood van Mobutu zijn er weer een twintigtal jaren verstreken (om en nabij) en is er nog steeds niets veranderd in dat hellegat dat Kinshasa heet.

Mobutu is 13 jaar geleden overleden, geen twintig.

Maar de rest van uw verhaal klopt als een bus.

D'ARTOIS
22 maart 2010, 14:14
@ Antoon - ik wist idd de datum niet meer zo precies. Vandaar mijn om en nabij, maar dat het slechts 13 jaar geleden is, was mij geheel ontgaan. Voor mij zijn de ervaringen in de Congo nog zo duidelijk als de dag van gisteren.

Anna List
22 maart 2010, 14:41
België is onmachtig om al een deel van een land te besturen, noch Vlaanderen noch het Waalse zijn toonbeelden van een geordend bestuur.
Waarin het excelleerde was als ontmoetingsplaats voor botsende legers.
Een land kolonialiseren, in deze tijd, dat zo groot is als West-Europa lijkt me niet de aangewezen oplossing. Met al die bodemschatten moet men de katten van De Crem en De Gucht niet op het spek binden. Trouwens, de VS zal dat nooit toelaten. En ook China zou wel eens vervelend kunnen gaan doen.
Sinds de dood van Mobutu zijn er weer een twintigtal jaren verstreken (om en nabij) en is er nog steeds niets veranderd in dat hellegat dat Kinshasa heet.

toch wel, de macht is verschoven van Amerikanen naar Chinezen.

Jantje
22 maart 2010, 14:58
De bevolking vraagt zelf achter de terugkeer van de Belgen en naar deze mensen wordt te weinig geluistert.

Als militair kan ik mij vinden in het ondersteunen en helpen van deze bevolking.
Of onze bazen daar ook zo over denken?

Ik kwam tot enkele jaren geleden regelmatig in Congo.
Ik kreeg er vaak de vraag of ik hun oude bedrijven terug ging beheren en open doen en de bescherming van de Belgische Para's voor hun bedrijven en woongebieden kon inroepen.
Zelfs de Congolese regering heeft die hulp al ingeroepen, maar word geweigerd door onze politici. Zij zijn bang om onze militairen in gevaar te brengen met dergelijke opdrachten, ondanks het feit dat militairen zich dus juist laten betalen om deze opdrachten uit te voeren en hun leven in te zetten voor de bescherming van de zwakste uit onze maatschappij.

Jantje
22 maart 2010, 15:05
België is onmachtig om al een deel van een land te besturen, noch Vlaanderen noch het Waalse zijn toonbeelden van een geordend bestuur.
Waarin het excelleerde was als ontmoetingsplaats voor botsende legers.
Een land kolonialiseren, in deze tijd, dat zo groot is als West-Europa lijkt me niet de aangewezen oplossing. Met al die bodemschatten moet men de katten van De Crem en De Gucht niet op het spek binden. Trouwens, de VS zal dat nooit toelaten. En ook China zou wel eens vervelend kunnen gaan doen.
Sinds de dood van Mobutu zijn er weer een twintigtal jaren verstreken (om en nabij) en is er nog steeds niets veranderd in dat hellegat dat Kinshasa heet.

Als België zijn militairen met een echte oorlogsopdracht naar Congo stuurt en er de burgerbevolking gaat beschermen en helpen, zal geen enkel land daar iets tegen ondernemen.
Men zal er zelfs niet durven over spreken en gewoon blijven toekijken.

Iedereen is namelijk bang om zijn hand in dat wespennest te durven steken.

En Congo is steeds een hellegat geweest. Zelfs tijdens de periode dat het een kolonie van België was.
En hoe raar het ook klinkt, enkel België is instaat om daar de boel op te ruimen en het land leefbaar te maken.

D'ARTOIS
22 maart 2010, 15:17
Als je de politici buiten spel kunt zetten en er een stel hardliners op af stuurt �* la Légion, of zoiets als de oude J. Schramme - dan zou zoiets wel kunnen lukken.

Zodra echter het politieke rapalje beslissingsbevoegdheid neemt, gaat het geheid mis. Zie Sbrenicza. Bij hen lag de eindverantwoordelijkheid die ze niet wensten te nemen. Zo ligt de situatie ook in B. Het waren niet de B. para's die de expat's beschermden het was het Légion die dat deed.

Vergeet het grote aantal Libanezen niet die destijds ('86-'90) een flink deel van de (toenmalige) handel in handen hadden.
Maar belgen hadden wèl het respect.

Jantje
22 maart 2010, 15:34
Als je de politici buiten spel kunt zetten en er een stel hardliners op af stuurt �* la Légion, of zoiets als de oude J. Schramme - dan zou zoiets wel kunnen lukken.

Zodra echter het politieke rapalje beslissingsbevoegdheid neemt, gaat het geheid mis. Zie Sbrenicza. Bij hen lag de eindverantwoordelijkheid die ze niet wensten te nemen. Zo ligt de situatie ook in B. Het waren niet de B. para's die de expat's beschermden het was het Légion die dat deed.

Vergeet het grote aantal Libanezen niet die destijds ('86-'90) een flink deel van de (toenmalige) handel in handen hadden.
Maar belgen hadden wèl het respect.

Nu moet ik je toch even terecht wijzen.

In 78 ben ik zelf als Para naar Kolwezi geweest.
Ik kan je verzekeren dat de Catagese gendarmes niet zijn gaan lopen voor het Legioen, maar voor het totaal pakket dat op hen afkwam.

Zij kregen daar plots meer dan 10.000 zwaar bewapende en goed getrainde elite soldaten voor zich. En dat heeft hen toen doen terugkeren naar hun boomhutten.
Als er slechts één van beide eenheden was heen gegaan, had die op een deftig pak slaag kunnen rekenen.
het was toen dus de samenwerking van de twee eenheden die hen deed terugtrekken.

En je moet de politici niet buitenspel zetten, zij moeten deftig werk leveren, dat is alles.

D'ARTOIS
22 maart 2010, 18:14
@ Jantje - Ik denk dat we ergens over twee verschillende tijden spreken: '78 was vèr voor mijn tijd (aldaar) - Ik doel op '90-'91.
N'jidili was kapot en alleen via Brazza kon men nog wegkomen. Het oversteken van de rivier toen, was ook geen makkie.

In de huidige situatie vertrouw ik het geen enkele politicus toe een land opnieuw te structureren. Ik denk dat dat het beste woord c.q. omschrijving is.
De (zwarte) bestuursambtenaren kunnen het niet en alleen een goed bewapende, goed gedisciplineerde club, kan een einde maken aan het stel ongeregeld. Blijft de moeilijkheid het noord-oosten - wat doe je met alle kampen achter Lac Kivu, wat doe je met de Rwandese troepen, het zijn er nogal wat.

Jantje
22 maart 2010, 18:56
@ Jantje - Ik denk dat we ergens over twee verschillende tijden spreken: '78 was vèr voor mijn tijd (aldaar) - Ik doel op '90-'91.
N'jidili was kapot en alleen via Brazza kon men nog wegkomen. Het oversteken van de rivier toen, was ook geen makkie.

In de huidige situatie vertrouw ik het geen enkele politicus toe een land opnieuw te structureren. Ik denk dat dat het beste woord c.q. omschrijving is.
De (zwarte) bestuursambtenaren kunnen het niet en alleen een goed bewapende, goed gedisciplineerde club, kan een einde maken aan het stel ongeregeld. Blijft de moeilijkheid het noord-oosten - wat doe je met alle kampen achter Lac Kivu, wat doe je met de Rwandese troepen, het zijn er nogal wat.

Congo moet inderdaad gezuiverd worden door een goed opgeleide en bewapende krijgsmacht.
Doch daar mag het niet bij blijven. Want tegelijk moet men er een politiemacht en juridische macht installeren die daadwerkelijk hard optreed tegen overtreders.
Nu daar schiet België zelfs binnen eigen grenzen te kort.
Daarbij moet men dan nog eens diplomaten installeren die de heersende plaatselijke politici bijstaan en leren hoe ze een land moeten besturen.

Maar ook moet men tegelijkertijd mensen leveren die zorgen dat de plaatselijke bedrijven terug rendabel worden en niet meer kunnen uitgebuit worden door de multinationals. Mensen die dus hun kost verdienen met een % op de winst van het bedrijf dat ze runnen.
Daarnaast moet men er zorgen voor opleiding van de plaatselijke bevolking en zorgen dat er een sociaal zekerheidssysteem opgebouwd word.

En dit moet men eigenlijk doen voor heel Afrika met heel Europa samen.
En het ergste van als is dat men dit moet doen om Europa leefbaar te houden.

Maar probeer dat maar eens in de kop van onze politici te krijgen.

D'ARTOIS
22 maart 2010, 19:16
@ Jantje

Daar ben ik het volledig mee eens: Niet alleen een militaire macht maar ook een goed bestuurssysteem.
Deel willen nemen aan ee geordende maatschappij betekent het onherroeplijke einde van de clanstructuur en daarmee valt ook een stuk gedwongen corruptie weg.

Maar goed, dit alles is puur filosofie want in werkelijkheid zal dit nooit gebeuren.

Jantje
22 maart 2010, 19:32
@ Jantje

Daar ben ik het volledig mee eens: Niet alleen een militaire macht maar ook een goed bestuurssysteem.
Deel willen nemen aan ee geordende maatschappij betekent het onherroeplijke einde van de clanstructuur en daarmee valt ook een stuk gedwongen corruptie weg.

Maar goed, dit alles is puur filosofie want in werkelijkheid zal dit nooit gebeuren.

Als je weet dat onze politici reeds in paniek slagen als ze horen dat er ergens een Belgische soldaat de kans loopt beschoten te worden.
Dan weet je ook direct dat ze liever Europa terug in brand laten steken dan hun kop uit het zand te trekken.

RodeLantaarn
23 maart 2010, 00:17
Ik leef zelf alternatief en mijn kinderen ook.



Dit stukje heb ik er speciaal uitgehaald.

Ik heb zelf namelijk deelgenomen aan het Belgisch/Nederlandse onderzoek naar de mogelijkheden hierin.

Het probleem was niet de planten of de mogelijkheden, maar de mensen die er leven.

Het kan dus perfect, hoewel we dan nog niet voldoende eigen voedsel en energiegewassen kunnen telen voor 10miljoen mensen.

Ik zie dat we elkaar voorheen niet goed begrepen hebben.

Alvas
23 maart 2010, 10:57
Amai die VN-experts zijn ook laat seg!