PDA

View Full Version : Fietsgebruik en fietsbeleid in Nederland

Blue Sky
17 maart 2010, 20:21
Met enkele interessante statistieken, concreet uitgewerkte voorbeelden, vergelijking met andere landen enz.

Check it out;

http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/CyclingintheNetherlands2009.pdf

groentje
3 april 2010, 00:05
Interessante brochure. En heel duidelijk hoeveel afhangt van de politieke ingesteldheid.

Derk de Tweede
8 april 2010, 17:09
http://chrispie.punt.nl/upload/ga-toch-fietsen.jpg

Cdude
24 april 2010, 11:24
En daar is de Brede Maatschappelijke Discussie over wielrenners weer. Iedereen kent ze. Die aspirant babyboomers met hun Chinese karretjes van 2000 euro, die stad en land onveilig maken met hun sneue gestoemp op de openbare fietswegen.
Volwassen kerels die in de bloei van hun penopauze leven opeens besloten hebben nog even Museeuw te zijn. Saab-rijders op twee wielen. En dan die ploegjes; elf knakkers in een door de plaatselijke bakker gesponsord kerstboomshirt, die voorjaarsklassiekertje spelen.
En maar schreeuwen: "hoei, aan de kant" want ze hebben de fietsbel van 12 gram wegbezuinigd om nog sneller te kunnen. Dat dendert maar door dorpjes en over dijkjes, alles en iedereen van de weg drukkend met hun egoïstische 'ik doe aan sport' mentaliteit.
Tuigh is het. Hooligans met geschoren benen. Relschoppers met een helm op. En als je er wat van zegt, kun je een knal krijgen. :rofl:

Jaani_Dushman
24 april 2010, 18:04
Met enkele interessante statistieken, concreet uitgewerkte voorbeelden, vergelijking met andere landen enz.Spijtig genoeg kunnen we niet vergelijken met Vlaanderen. :-(

slegie
24 april 2010, 20:50
Ik vind niet dat je alle wielertoeristen over dezelfde kam mag scheren.

Er zijn heel wat wielertoeristen die zich wel degelijk fatsoenlijk aan de verkeersregels houden maar als er een fietspad is dat in mijn ogen in slechte staat is(vol met gaten en scheuren, heel veel steenslag en of ander vuiligheid, verharde modder) dan zul je mij ook op de weg aantreffen ondanks de aanwezigheid van een fietspad.

Maar indien ik mij op de weg bevind probeer ik zo min mogelijk tot een last te zijn van het autoverkeer.
Overlaatst zag iets verder op het fietspad een gemoedelijk oud koppeltje met de fiets rijden en omdat ik toch een beetje vriendelijk wou zijn en niet met mijn belleke van 12gram lawaai wilde maken begaf ik me even van het verhoogde fietspad om op de weg te gaan maar omdat het fietspad zodanig goed verhoogd lag kon ik er niet meteen terug op rijden zonder op mijn smoel neer te gaan dus bleef ik nog even op de weg rijden maar een automobilist vond het zodanig leuk om met zijne toeter lawaai te maken, niet verwonderlijk was het een duur luxe merk van wagen want het zijn meestal dit soort achterlijke automobilisten die zich ergeren aan een fiets op de rijbaan want dan kunnen ze hun te snel weggedrag niet aanhouden zeker :-)

Als ik mij fiets stoor ik mij vooral aan een soort hypocriete houding van de overheid en gemeenten aan fietsers, langs de ene kant steekt men miljoenen in nieuwe fietspaden en dergelijke maar langs de andere kant is er nul komma nul onderhoud aan, gebruikt met fietsband onvriendelijke materialen (het oogt mooi dus moet het ook maar goed voor de fiets zijn mentaliteit, zoals klinkers die na 2 winters overal krom en scheef liggen, een soort atletiek piste materiaal waar je gegarandeerd lek op rijd enz...)
Maar ook de leuke fietspaden hier in haspengouws limburg tart elke verbeelding, sommige liggen er al meer dan een jaar vol verharde modder en vuiligheid bij en geen kat die dat ook maar wilt opkuisen omdat koning auto hier toch niet door moet zeker!

een ander ergelijke zaak is dat men wel overal stukjes mooie fietspaden aan legt maar ze niet goed kan verbinden in veilige en nette omstandigheden, er zijn nog teveel verkeerspunten waar de fietser in een zeer gevaarlijke situatie word gebracht. er word simpelweg niet over nagedacht en het budget voor mooie fietspaden word beperkt tot de gemeentelijke dorpskern want dit is belangrijk voor de stemmen, de andere dorpskernen in een gemeente of stad moeten het maar doen met wat verf op de weg en fietspaden die eigenlijk de goot voorstellen

Dan heb je hier in limburg nog een ander probleem en dat is namelijk het fietstoerisme wat ik langs ene kant heel hard toejuich maar ga nooit zondag namiddag als wielertoerist fieten in limburg want overal word je gehinderd door de pratende en bijna stilstaande fietsers die zodanig met hun gesprekpartner bezig zijn die links en rechts van hun bevinden dat ze nog niet eens zouden zien als er een muur voor hun zou staan ineens
en als je dan vriendelijk van redelijke afstand belt dan bekijken ze je alsof je de meest arrogante zak van de wereld bent omdat je toevallig een normaal fiets tempo van 25 per uur wilt fietsen.

Dat ouders met kinderen mij hinderen in mijn normaal tempo vind ik helemaal niet erg en ik rij dan met plezier op een gezapig tempo even mee
maar volwassenen langs mekander die zelfs hun arrogante tegenliggers dikwijls van de weg rijden zijn in mijn ogen even erg als de arrogante wielertoerist die denk dat heel de weg als 1 fietsbaan is en hij de klassieker van zijn leven aan het rijden is

en zo heb je dus ook de arrogante automobilist die vind dat fietsen beter in een museum thuishoren en hun meestal luxe wagen het enige voertuig op de weg mag zijn.

PeterCC
24 april 2010, 22:47
Interessante brochure. En heel duidelijk hoeveel afhangt van de politieke ingesteldheid.

Misschien wel maar het hangt in nog veel sterkere mate af van het reliëf. Je kan zoveel politieke ingesteldheid hebben dat je er misselijk van wordt, maar eens over de taalgrens in het bergachtige terrein daar is het gedaan met de fiets.

PeterCC
24 april 2010, 22:49
(...)

Ongetwijfeld, maar wielertoerisme heeft niets te maken met mobiliteit.

Mambo
24 april 2010, 23:55
Ik zie massa's wegen en straten waar men heel erg gemakkelijk een meter van de tuintjes kan wegnemen en er een veilig fietspad van kan maken met een scheiding van de straat en verkeer.
Massa's.
Maar niks veranderd er...nooit.
jamais l'argent !

Adam Smith
25 april 2010, 00:02
Ik zie massa's wegen en straten waar men heel erg gemakkelijk een meter van de tuintjes kan wegnemen en er een veilig fietspad van kan maken met een scheiding van de straat en verkeer.
Massa's.
Maar niks veranderd er...nooit.
jamais l'argent !

Weet u wel hoeveel dat kost? En ten tweede hoe zou u dat zélf vinden (ik bedoel dus dat de overheid zoiets bij uw tuin zou doen)?

Mambo
25 april 2010, 00:18
Weet u wel hoeveel dat kost? En ten tweede hoe zou u dat zélf vinden (ik bedoel dus dat de overheid zoiets bij uw tuin zou doen)?

Weet u wel wat dat kost aan mensen die hun kinderen niet meer thuis zien komen? En ik spreek niet over geld maar over gevoelens.
Alsof die meter tuin nu zo belangrijk is?
Doe je iets speciaals in die meter?

Adam Smith
25 april 2010, 00:25
Weet u wel wat dat kost aan mensen die hun kinderen niet meer thuis zien komen? En ik spreek niet over geld maar over gevoelens.
Alsof die meter tuin nu zo belangrijk is?
Doe je iets speciaals in die meter?

Ik geloof u meteen, dat er plekken zijn, waar zoiets verstandig is. Ik heb het alleen over de uitvoerbaarheid, je zal de eigenaren, wel moeten onteigenen. Hoe nobel een doel ook kan zijn, ik zal als ik u was, me er maar op instellen, dat er toch wel een aantal mensen zijn die hechten aan in principe niet zo zinvol benutte grond...

groentje
25 april 2010, 08:02
Misschien wel maar het hangt in nog veel sterkere mate af van het reliëf. Je kan zoveel politieke ingesteldheid hebben dat je er misselijk van wordt, maar eens over de taalgrens in het bergachtige terrein daar is het gedaan met de fiets.

Reliëf speelt zeker mee, maar hoe verklaar je dat in pakweg Aarhus (toch ook niet zo vlak) of Bern er meer gefietst wordt dan in Brussel of Luik? Zeker, als je de Cointeheuvel op moet, of naar Sart-Tilman, dan zal je even moeten steken. Maar een hellinkje houdt de mensen niet tegen op sommige andere plaatsen.

Soit, het is nog altijd niet zo dramatisch in België, ondanks dat er nog veel kan verbeteren, staan we toch maar mooi 3e in de ranglijst van fietsgebruikers. Slechts Denemarken en Nederland gaan ons voor (weliswaar met het dubbele van hier).

Mambo
25 april 2010, 12:39
Ik geloof u meteen, dat er plekken zijn, waar zoiets verstandig is. Ik heb het alleen over de uitvoerbaarheid, je zal de eigenaren, wel moeten onteigenen. Hoe nobel een doel ook kan zijn, ik zal als ik u was, me er maar op instellen, dat er toch wel een aantal mensen zijn die hechten aan in principe niet zo zinvol benutte grond...

Misschien dat weinigen de betekenis van de "rooilijn" nog kennen tegenwoordig.

De rooilijn is de lijn waar de gebouwen niet voorbij mag komen, alles voorbij die lijn is van de overheid om hun bestratingen en dergelijke.

Vroeger wanneer men een hek plaatste bleef men 1 meter van die rooilijn, dat is de "normale" plaats waar men dus hekkens of afsluitingen kan plaatsen.
Maar ja, iedereen vergeet dat wel eventjes tegenwoordig en plaatst alles op de rooilijn. Of als het kan zelfs nog wat er voorbij.

Het is dus een kwestie van de overheid eens hun rooilijn te inspecteren en daar waar nodig een aanpassing te maken.
En dan wat beton op gieten voor een veilig fietspad.

Cdude
25 april 2010, 13:12
Toppunt van egoisme. Een meter tuin voor de veiligheid van fietsers , niet waard?

Adam Smith
25 april 2010, 13:36
Toppunt van egoisme. Een meter tuin voor de veiligheid van fietsers , niet waard?

IK wil alleen even duidelijk maken, dat het heel makkelijk roepen is van de zijkant, zeker wanneer het niet om je eigen tuin gaat. Het zal soms zeker nodig zijn, maar je moet niet raar staan opkijken, dat er inderdaad mensen zijn, die van zoiets een punt maken. Daarbij is het zeker, wanneer het hun grond is, geheel terecht dat ze er wel degelijk goed voor worden gecompenseerd.

Mambo
25 april 2010, 22:08
IK wil alleen even duidelijk maken, dat het heel makkelijk roepen is van de zijkant, zeker wanneer het niet om je eigen tuin gaat. Het zal soms zeker nodig zijn, maar je moet niet raar staan opkijken, dat er inderdaad mensen zijn, die van zoiets een punt maken. Daarbij is het zeker, wanneer het hun grond is, geheel terecht dat ze er wel degelijk goed voor worden gecompenseerd.

Ik vind dat compenseren relatief. Is de veiligheid van de fietser, hunzelf of kinderen of buren en vreemden dan geen compensatie op zichzelf al?
Maar goed hoe dan ook zonder centen geen contente mensen.
Echter waarde van grond is relatief nietwaar? Kan je iets bouwen op die meter?
Kan je het verkopen aan iemand anders? Bijgevolg is die meter op zichzelf zo goed als waardeloos feitelijk.
Misschien kan men 25 centiemen de lopende meter geven of zo?

Henri1
26 april 2010, 07:44

Er zijn heel wat wielertoeristen die zich wel degelijk fatsoenlijk aan de verkeersregels houden maar als er een fietspad is dat in mijn ogen in slechte staat is(vol met gaten en scheuren, heel veel steenslag en of ander vuiligheid, verharde modder) dan zul je mij ook op de weg aantreffen ondanks de aanwezigheid van een fietspad.

Maar indien ik mij op de weg bevind probeer ik zo min mogelijk tot een last te zijn van het autoverkeer.
Overlaatst zag iets verder op het fietspad een gemoedelijk oud koppeltje met de fiets rijden en omdat ik toch een beetje vriendelijk wou zijn en niet met mijn belleke van 12gram lawaai wilde maken begaf ik me even van het verhoogde fietspad om op de weg te gaan maar omdat het fietspad zodanig goed verhoogd lag kon ik er niet meteen terug op rijden zonder op mijn smoel neer te gaan dus bleef ik nog even op de weg rijden maar een automobilist vond het zodanig leuk om met zijne toeter lawaai te maken, niet verwonderlijk was het een duur luxe merk van wagen want het zijn meestal dit soort achterlijke automobilisten die zich ergeren aan een fiets op de rijbaan want dan kunnen ze hun te snel weggedrag niet aanhouden zeker :-)

Als ik mij fiets stoor ik mij vooral aan een soort hypocriete houding van de overheid en gemeenten aan fietsers, langs de ene kant steekt men miljoenen in nieuwe fietspaden en dergelijke maar langs de andere kant is er nul komma nul onderhoud aan, gebruikt met fietsband onvriendelijke materialen (het oogt mooi dus moet het ook maar goed voor de fiets zijn mentaliteit, zoals klinkers die na 2 winters overal krom en scheef liggen, een soort atletiek piste materiaal waar je gegarandeerd lek op rijd enz...)
Maar ook de leuke fietspaden hier in haspengouws limburg tart elke verbeelding, sommige liggen er al meer dan een jaar vol verharde modder en vuiligheid bij en geen kat die dat ook maar wilt opkuisen omdat koning auto hier toch niet door moet zeker!

een ander ergelijke zaak is dat men wel overal stukjes mooie fietspaden aan legt maar ze niet goed kan verbinden in veilige en nette omstandigheden, er zijn nog teveel verkeerspunten waar de fietser in een zeer gevaarlijke situatie word gebracht. er word simpelweg niet over nagedacht en het budget voor mooie fietspaden word beperkt tot de gemeentelijke dorpskern want dit is belangrijk voor de stemmen, de andere dorpskernen in een gemeente of stad moeten het maar doen met wat verf op de weg en fietspaden die eigenlijk de goot voorstellen

Dan heb je hier in limburg nog een ander probleem en dat is namelijk het fietstoerisme wat ik langs ene kant heel hard toejuich maar ga nooit zondag namiddag als wielertoerist fieten in limburg want overal word je gehinderd door de pratende en bijna stilstaande fietsers die zodanig met hun gesprekpartner bezig zijn die links en rechts van hun bevinden dat ze nog niet eens zouden zien als er een muur voor hun zou staan ineens
en als je dan vriendelijk van redelijke afstand belt dan bekijken ze je alsof je de meest arrogante zak van de wereld bent omdat je toevallig een normaal fiets tempo van 25 per uur wilt fietsen.

Dat ouders met kinderen mij hinderen in mijn normaal tempo vind ik helemaal niet erg en ik rij dan met plezier op een gezapig tempo even mee
maar volwassenen langs mekander die zelfs hun arrogante tegenliggers dikwijls van de weg rijden zijn in mijn ogen even erg als de arrogante wielertoerist die denk dat heel de weg als 1 fietsbaan is en hij de klassieker van zijn leven aan het rijden is

en zo heb je dus ook de arrogante automobilist die vind dat fietsen beter in een museum thuishoren en hun meestal luxe wagen het enige voertuig op de weg mag zijn.

Wielerterroristen rijden meestal op zondag voormiddag.

Adam Smith
26 april 2010, 08:57
Ik vind dat compenseren relatief. Is de veiligheid van de fietser, hunzelf of kinderen of buren en vreemden dan geen compensatie op zichzelf al?
Maar goed hoe dan ook zonder centen geen contente mensen.
Echter waarde van grond is relatief nietwaar? Kan je iets bouwen op die meter?
Kan je het verkopen aan iemand anders? Bijgevolg is die meter op zichzelf zo goed als waardeloos feitelijk.
Misschien kan men 25 centiemen de lopende meter geven of zo?

Je zou zeggen, dat een strook van 1 meter niet zoveel doet, maar het zou natuurlijk tot een relatieve waardevermindering kunnen leiden. Het is dan ook waarschijnlijk, dat diegenen die bezwaar maken, bang zijn voor een mogelijke waardevermindering, hiervoor zullen ze gecompenseerd willen worden.

vlijmscherp
26 april 2010, 09:09
wij rijden af en toe vanuit Zele naar Nederland met de fiets. het verschil is enorm, in Vlaanderen rij je meestal gewoon op straat naast de voorbijvliegende auto's, in Nederland rij je meestal afgescheiden van die auto's.

je ziet dat zelfs gewoon op de grensovergang, daar moeten echt geen paaltjes staan hoor om aan te duiden waar Nederland begint.

Zwitser
26 april 2010, 09:15

Wel, het gaat vaak om meer dan een meter. En fietspaden zijn niet automatisch goed voor de veiligheid van fietsers. In ons landje met zijn lintbebouwing vaak juist niet.

PeterCC
1 mei 2010, 17:51
Reliëf speelt zeker mee, maar hoe verklaar je dat in pakweg Aarhus (toch ook niet zo vlak) of Bern er meer gefietst wordt dan in Brussel of Luik? Zeker, als je de Cointeheuvel op moet, of naar Sart-Tilman, dan zal je even moeten steken. Maar een hellinkje houdt de mensen niet tegen op sommige andere plaatsen.

Soit, het is nog altijd niet zo dramatisch in België, ondanks dat er nog veel kan verbeteren, staan we toch maar mooi 3e in de ranglijst van fietsgebruikers. Slechts Denemarken en Nederland gaan ons voor (weliswaar met het dubbele van hier).

Arhus in Denemarken? Ligt dat niet vlak aan zee? Is er daar veel reliëf? Ben er nooit geweest.
En Bern. Een kleine stad gelegen in een meander van een rivier. Is daar veel reliëf? Ben er ook nooit geweest.

groentje
1 mei 2010, 22:26
Aarhus in Denemarken is behoorlijk heuvelachtig, ja. Niet heel Denemarken is zo vlak als Kopenhagen.
Bern valt relatief mee, de rivier ligt heel erg diep tov de stad, maar de bewoning van zowel de hellingen als de valleibodem zijn vrij beperkt, de meesten wonen op het plateau. Al heb ik daar ook fietsers gezien die op de wandelpaden naar boven fietsten. Ook van de Bärengraben naar de Zytglogge is een stevig hellinkje.

Micele
7 mei 2010, 12:59
Uit het buitenland... :-)

http://www.adfc-bonn.de/modules.php?name=News&file=article&sid=456

Fahrradparadies Flanderns und Erfinder des Knotenpunksystems
Toerisme Limburg

Kein Wetter zum Fahrradfahren? Belgisch Limburg schenkt gratis Alternativvergnügen

Bonn/Hasselt, 26. Februar 2004 – In Belgisch Limburg, der grünsten und von Deutschland aus nächsten Region von Bourgundisch Flandern, fällt Ihr Urlaub garantiert nicht ins Wasser. Die einzigartige Erfolgsformel heißt: Schlechtwettergarantie. Jeder Fahrradurlauber erhält bei Regenwetter eine Eintrittskarte für ein gratis Indoorvergnügen.

Dieser extra Service ist einer von vielen, mit denen Limburg seine Gäste 2004 verwöhnen möchte. Das Fahrradparadies hat mehrere Trümpfe: ein engmaschiges und qualitativ hochwertiges Fahrradroutennetz mit dem praktischen Knotenpunktsystem, mehr als 1.800 km sichere und gut erhaltene touristische Radwege, die durch eine beeindruckende, facettenreiche Landschaft führen.

Es gibt Radwegekarten mit deutschsprachigem Informationsheft, gut erreichbare und gut strukturierte Radweganfahrtspunkte, die einen flexiblen Fahrradverleih und Wetterinformationen anbieten, sowie mehr als 300 ausgewählte Cafes, Restaurants und Übernachtungsmöglichkeiten mit dem Fahrrad-Qualitätslabel, extra Bänken, Picknickplätzen und Informationstafeln, und vieles mehr. Ist es da verwunderlich, dass der Weltmeister Mario Cipollini ohne zu zögern die Schirmherrschaft über das Fahrradparadies Limburg übernommen hat?

Das Fahrradparadies Flanderns und Erfinder des Knotenpunksystems

Radeln ist und bleibt der größte Trumpf des Fahrradparadieses Limburg. Dieses ist die erste Region, die Sie in Flandern erreichen, wenn Sie über die E313 oder E40 anreisen. Image-Untersuchungen in den Niederlanden und in Flandern haben ergeben, dass Limburg DAS Ziel für Fahrradbegeisterte in Flandern ist. „Limburg ist ‚top of mind’, gefolgt von der Flämischen Küste und Antwerpen,“ sagt Willy Orlandini, der Direktor von Toerisme Limburg. „Limburg genießt einen guten Ruf als ein gastfreundliches und erholsames Urlaubsziel für ländlichen Tourismus, wo Naturliebhaber und Lebensgenießer zu Hause sind. Das revolutionäre Fahrradroutennetzwerk und die Aufmerksamkeit, die es bei der Fahrrad- Weltmeisterschaft 2002 bekam, zeigt, dass Limburg auch im Ausland als Radreisedestination wächst. Daher investiert die Verwaltung der Provinz Limburg verstärkt in die Hohe Qualität des Radsportprodukts, und so wird das Fahrradparadies Limburg auch in Zukunft ihre Fahrradtouristen mit vielen Innovationen überraschen“.

Alle Fahrradrouten des Fahrradroutennetzes sind durch ein Knotenpunktsystem miteinander verbunden (Kreuzungen von Fahrradwegen). Die Knotenpunkte sind nummeriert und sind deutlich sichtbar vermerkt. Die Schilder beschildern die Fahrradrouten in zwei Richtungen. Auf diese Weise radeln Sie über ein einfaches System von Knotenpunkt zu Knotenpunkt.

Die hohe Qualität des Fahrradroutennetzes Limburg ist sehr wichtig und darin unterscheiden wir uns von anderen Fahrradroutennetzen.

Das Fahrradparadies Limburg garantiert:

> breite, befestigte Fahrradwege
> meistens grüne Routen durch die Natur und gemütliche Dörfer
> eine gleichförmige und deutliche Beschilderung in zwei Richtungen
> erkennbare, große blaue Schilder in Augenhöhe
> keine Schilderkombinationen, folglich keine Verwirrung
> Schilder an jeder Kreuzung und in regelmäßigen Abständen
> bequem und sicher (mindestens 40 Prozent autofrei)
> dichtes Netz radlerfreundlicher Hotels und Gaststätten mit Fahrradlabel (10 Pflichtkriterien)

Schlechtwettergarantie: einmalig in West-Europa

Speziell für Radurlauber hat sich Limburg die Schlechtwettergarantie ausgedacht. Sie ist für Belgien und weit über seine Grenzen hinaus einmalig. Die Idee war einfach, aber sehr effektiv. Wenn die Wettervorhersage für den nächsten Tag mehr als 50% Niederschlag ankündigt, erhalten Urlauber von Ihren Gastgebern eine Eintrittskarte für die limburgischen all weather Attraktionen. Und das kostenfrei.

Auch während der Hochsaison in den Monaten von April bis September besteht die Schlechtwettergarantie 2004. Die Garantie bezieht sich nur auf Urlauber und beschränkt sich auf Unterkünfte die über max. 30 Betten verfügen und persönlichen Service anbieten. 113 Betriebe mit einer Gesamtkapazität von 1.250 Betten nehmen in 2004 teil. Der Gast kann aus 44 verschiedenen all weather Attraktionen wählen: 4 Subtropische Schwimmbäder, 5 Sauna- und Beautycenter., 5 Fitnessstudios, 4 Kartbahnen, 6 Bowlingcenter, 6 überdachte Kinderspielplätze, 9 Museen, 3 Kinos, ein Eislaufstadion und sogar eine Indoor-Skipiste. (Sehen Sie www.toerismelimburg.be oder fordern Sie den Prospekt an.)

„In Limburg gibt es immer was zu erleben,“ so Sylvain Sleypen, Limburgs Abgeordneter. „Auch wenn eben mal kein Fahrrad- oder Wanderwetter ist. Denn schlechtes Wetter ist die Angst aller Urlauber, Gastronomie und Touristik-unternehmen.“

Bovenbuur
7 mei 2010, 14:47
Bycicle als Nederlands volkslied, hoe komen ze erbij. Nee, doe dan maar liever op fietse,

D'ARTOIS
14 mei 2010, 16:23
Ik heb heerlijk gefietst in België - vanaf Breskens via Oostende naar De Panne en Gravelines. Bij mooi weer een heerlijke tocht. Da's toch België hè? ........

Blue Sky
15 mei 2010, 12:07
Je kan wel mooi "toeristisch" fietsen in België via speciale toeristische fietspaden, maar anders is het als je met de fiets naar je werk moet vb. Dan ben je verplicht om op grote wegen te fietsen waar ze je aan 70 km/h voorbijrazen, fietspaden die vol vuiligheid liggen, die plost ophouden, kom je in gevaarlijke situaties door de aangelegde infrastructuur .... en dat is net het verschil met Nederland vb.

198117cie
15 mei 2010, 16:35
ik was gaan fietsen in brussel dan een terrasje en hops mijne fiets gepikt
ik zei bijmezelf tzal weer ene van vlaanderen zijn !!!!!!!!! :-+

Blue Sky
15 mei 2010, 17:28

Best is een goede fiets hebben en een wrak om op café te gaan, aan het station te zetten enz. In Nederland is het heus niet beter overigens, daar is het zelfs zo erg dat je bij aankoop van een fiets een verzekering kan afsluiten tegen diefstal.

198117cie
15 mei 2010, 17:33
Best is een goede fiets hebben en een wrak om op café te gaan, aan het station te zetten enz. In Nederland is het heus niet beter overigens, daar is het zelfs zo erg dat je bij aankoop van een fiets een verzekering kan afsluiten tegen diefstal.

het ergste is ook nog bij jullie, dat jullie allemaal dezelfde fietsen hebben vindt deze maar terug !!!!

groentje
16 mei 2010, 08:55
Had je hem vastgemaakt? Ik niet, en ik heb me dat nog beklaagd. Ook gepikt. Maar goed, we zullen dat maar mijn eigen stomme fout noemen. Het was overigens de 4e keer dat er een of andere onverlaat mijn fiets pikte. 2x in een provincienest (telkens op slot, een oude fiets, maar met een groot kader die ze 2x hebben gepikt, de tweede maal spijtig genoeg definitief), een keer in Leuven (fucking studenten), en een keer in Brussel. Voor het raam blijven zitten om te eten en mijn fiets in het oog te houden, ik ga afrekenen, en lap, mijn fiets is weg. Et oui, c'était un Maroccain, volgens de kinderen die er op de stoep speelden (en wellicht even Marokkaans waren).

pajoske
25 mei 2010, 15:42

Idd.

Ik woon in de streek waar het zo geroemde fietsroutenetwerk zijn oorsprong vindt. Nochthans tonen studies aand at hier weinig gerbuik gemaakt wordt van de fiets voor woon-werkverkeer.
Als je vanuit de maaskant richting Genk moet rijden heb je al een redelijk hoogteverschil te overbruggen.
Maar ook de infrastructur speelt een rol. Veel van die toeristische fietspaden liggen binnen natuurgebied, langs kanalen, op de maasdijk en een oud treinspoor. Allemaal plaatsen die onverlicht zijn. Daarom niet echt in aanmerking komen om veel te gebruiken in het donker. En op de gewone wegen rijden is niet altijd aangeraden. Fietspaden die plots stoppen aan de gemeentegrens, waar midden op het fietspad een houten paal staat om wagens te hinderen, waar je moet opletten voor openslaande deuren van autos. Gevaarlijke oversteekplaatsen net achter een rotonde. enz....

nihao
25 mei 2010, 15:45
vanaf Breskens via Oostende naar De Panne en Gravelines. Bij mooi weer een heerlijke tocht. Da's toch België hè? ...

Euh... wel vanaf Breskens tot in Grevelingen ben je Vlaanderen niet uit geweest nee.

Micele
2 juni 2010, 14:53
In Be wil men de nog ILLEGALE "fietstap*" invoeren, hij wordt al gratis bij sommige kranten aangeboden.

Hoe is het eigenlijk in NL, is daar iets anders als de fietsbel toegelaten ?

* Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1108133/2010/05/20/Zwakke-weggebruiker-voortaan-beter-hoorbaar-in-verkeer.dhtml

Zwakke weggebruiker voortaan beter hoorbaar in verkeer

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V), het Landbouwkrediet en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) hebben vandaag de 'tap' gelanceerd die de zwakke weggebruiker beter hoorbaar maakt in het verkeer. De tap is een hippe armband die een geluid van 93 decibel produceert als je erop tikt.
93 dB... 8O

Schouppe en Co jaagt deze weggebruikers de illegaliteit in.
Immers volgens verkeersreglement of wegcode:
Artikel 33: Gebruik van geluidstoestellen
33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

Een "fietstap" is uiteraard niet voorzien in de wegcode noch in enig technisch reglement.

Het verplichte geluidstoestel voor een rijwiel is namelijk duidelijk bepaald in de wegcode:
82.2. Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.

Voor voetgangers is er geen geluidstoestel voorzien in de wegcode, toch wil men met deze campagne ook hen van een lawaaimaker voorzien.

Persbericht:
http://www.landbouwkrediet.be/documents/Communiqu%C3%A9s%20de%20presse/CP_20_05_2010_NL.pdf

Gratis bij aankoop krant:
hier spreken ze wel van 83 dB :? blijkbaar zijn er verschillende soorten in omloop...
http://www.nieuwsblad.be/extra/spaaractie/fietstap

De fietstap, nu zaterdag gratis bij Het Nieuwsblad.
Geen bel op je koersfiets of mountainbike?
Eén keer kloppen op de fietstap en heel Vlaanderen hoort je komen.

Da's niet alleen veiliger, maar ook makkelijk: je bevestigt de fietstap gewoon rond je arm met de velcrosluiting en dankzij het 83 decibel sterke signaal weet iedereen dat je eraan komt.

Mis de fietstap dus niet, want hij komt er ook snel aan:
op zaterdag 5 juni krijg je hem volledig gratis bij Het Nieuwsblad

De fietstap is een initiatief van Het Landbouwkrediet en Het Nieuwsblad met de steun van het BIVV.

Aja, de betrokkenen en enkele politieke partijen zijn al op de hoogte gebracht:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2269.msg25347.html#msg25347

198117cie
9 juni 2010, 23:47
Had je hem vastgemaakt? Ik niet, en ik heb me dat nog beklaagd. Ook gepikt. Maar goed, we zullen dat maar mijn eigen stomme fout noemen. Het was overigens de 4e keer dat er een of andere onverlaat mijn fiets pikte. 2x in een provincienest (telkens op slot, een oude fiets, maar met een groot kader die ze 2x hebben gepikt, de tweede maal spijtig genoeg definitief), een keer in Leuven (fucking studenten), en een keer in Brussel. Voor het raam blijven zitten om te eten en mijn fiets in het oog te houden, ik ga afrekenen, en lap, mijn fiets is weg. Et oui, c'était un Maroccain, volgens de kinderen die er op de stoep speelden (en wellicht even Marokkaans waren).

ik weet hoe dat kwam dat marokanen uwe fiets stalen u was, u sleuteltje van u hangslot vergeten te verwijderen !!!

groentje
11 juni 2010, 11:47
Zelfs niet vastgemaakt. Ik zeg het, echt wel mijn stomme fout, hoor.

198117cie
19 juni 2010, 10:12
Zelfs niet vastgemaakt. Ik zeg het, echt wel mijn stomme fout, hoor.

ik heb een wagen, maar hij is nog niet betaald !!!!!! ik moet nog 4 jaar betalen!! en men vrouw rijdt er volblutsen in in nederland hebben ze mijn rijbewijs afgenomen toch reed ik maar 120km/h maar ik reed op het fietspad want bij jullie zijn de fietspaden breeder dan de snelwegen!! ge moet het maar weten hé

Adam Smith
19 juni 2010, 16:26
ik heb een wagen, maar hij is nog niet betaald !!!!!! ik moet nog 4 jaar betalen!! en men vrouw rijdt er volblutsen in in nederland hebben ze mijn rijbewijs afgenomen toch reed ik maar 120km/h maar ik reed op het fietspad want bij jullie zijn de fietspaden breeder dan de snelwegen!! ge moet het maar weten hé

Dus? Je wist blijkbaar dat het een fietspad was, dan ben je niet bepaald snugger, hè:lol:. (Zoiets mag namelijk in België ook niet.)

198117cie
19 juni 2010, 16:33
Dus? Je wist blijkbaar dat het een fietspad was, dan ben je niet bepaald snugger, hè:lol:. (Zoiets mag namelijk in België ook niet.)

nee ik wist dat niet maar de flikken hebben er mij op gewezen 8-)

Wisord
20 juni 2010, 03:23
geef mij maar deze ... babe incl. http://www.ratraceproductions.com/trike-events-babe.jpg

Wisord
20 juni 2010, 03:27
Arhus in Denemarken? Ligt dat niet vlak aan zee? Is er daar veel reliëf? Ben er nooit geweest.
En Bern. Een kleine stad gelegen in een meander van een rivier. Is daar veel reliëf? Ben er ook nooit geweest.

Arhus is idd een kuststad en bijna zo plat als een vijg.

groentje
20 juni 2010, 07:32
Ooit de helling aan het AROS opgefietst? Ik kan je verzekeren dat die allesbehalve plat is. Ook Marienlund en omgeving is verre van plat. Niet heel de stad is heuvelachtig, maar zo plat als een vijg is gewoon niet waar, behalve aan de haven.