PDA

View Full Version : Brilsterkte


Maximus Aurelius
23 maart 2010, 00:28
ik heb blijkbaar een bril nodig. zonder kon ik niks lezen, met bril (1.5) zag ik plots duust keer scherper en kon ik de spreekwoordelijke vlieg op de i zien staan.


1.5, is dat veel?

cookie monster
23 maart 2010, 01:03
Niet echt :oops:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dioptrie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brilmeting


http://www.cm.be/nl/100/ziekteverzekering/terugbetalingen_varia/brillen.jsp

Deutsche Sprache:
http://www.onjoph.com/wwwboard/messages/134.html
http://www.augag.ch/fragen.php?s=Brillen

Ken iemand met -18 dioptrie :oops:

daiwa
23 maart 2010, 02:15
1.5, is dat veel?

Nee.
En het is ook niet zo dat je met een zwaardere bril nog beter gaat zien.

Ik gebruik een leesbrilletje van 1,5 en als ik de bril van wijlen mijn moeder die een sterkte had van 2,5 eens opzette zag ik slechter dan met de mijne van 1,5.

forzaflandria
23 maart 2010, 03:37
Ik had een bifocale om ook beter boeken te kunnen lezen, maar het is te lastig dus ben ik weer overgeschakeld naar een 'gewone' bril. En neem ik hem af om te lezen.

En te weten dat de nieuwste rage in Japan is: het dragen van brilmonturen zonder glazen. Echt waar, met mijn eigen ogen gezien, brillen zonder glazen.

bgf324
23 maart 2010, 18:14
Ik heb ook straffere glazen nodig

job
23 maart 2010, 18:17
Ik had een bifocale om ook beter boeken te kunnen lezen, maar het is te lastig dus ben ik weer overgeschakeld naar een 'gewone' bril. En neem ik hem af om te lezen.

En te weten dat de nieuwste rage in Japan is: het dragen van brilmonturen zonder glazen. Echt waar, met mijn eigen ogen gezien, brillen zonder glazen.
Die zullen contactlenzen inhebben... :lol:

job
23 maart 2010, 18:18
ik heb blijkbaar een bril nodig. zonder kon ik niks lezen, met bril (1.5) zag ik plots duust keer scherper en kon ik de spreekwoordelijke vlieg op de i zien staan.


1.5, is dat veel?
Da's 'peanuts'.

roger verhiest
23 maart 2010, 18:20
+ of - ?

Nelle
23 maart 2010, 18:41
+ of - ?

2

Dajjal
23 maart 2010, 18:45
Ik had -7...

Heb een jaar of 8 geleden Lasek (niet Lasik) laten doen - sindsdien perfect zicht. Echt een aanrader.

Jazeker
23 maart 2010, 18:47
ik heb blijkbaar een bril nodig. zonder kon ik niks lezen, met bril (1.5) zag ik plots duust keer scherper en kon ik de spreekwoordelijke vlieg op de i zien staan.


1.5, is dat veel?

Prutske toch. Dat is zo goed als niets. Ikzelf ben nagenoeg blind zonder bril. Ergens in de orde van -8 en -9. Dan ga je nogal makkelijk voor titanium montuur en de meest verdunde glazen die je kan krijgen als je geen loeizware steriliseerbokaal op je gezicht wil. Al zeker niet als je die van bij het ontwaken tot het doven van de lichten op je gezicht moet hebben. Mijn nu drie dagen " oude" nieuwe bril heeft me een half netto maandloon gekost en vooralsnog kamp ik niet bepaald met de armoedegrens qua inkomen.

Een meevallertje wel... Ik had op hun site een bon gezien van 20 euro korting (niet te cumuleren met andere acties, etc... de usual blabla). Maar afgedrukt (alle beetjes helpen) en in mijn borstzakje gestoken. Kom ik daar binnen om mijn bril af te halen en blijkt het daar open deur weekend te zijn. 20 procent korting die avond en dat is een flink bedrag als het over mijn bril gaat. Ik kon direkt mijn fiere gieter opbergen en afzien van mijn voornemen om met een zwaai die bon boven te halen. Soms heb je al eens geluk.

Maar soit... een leesbril van 1.5 is echt nog wel een licht ding hoor. Gezien je verziend bent, is het slechte nieuws wel dat dit doorgaans slechter wordt naarmate de leeftijd, maar ik neem aan dat je nu nog te jong bent om daar last van te hebben. verziendheid is iets dat vooral toeslaat eens de 50 voorbij. Op bijziendheid staat geen leeftijd maar het kan in het beste geval stabiliseren, nooit verbeteren.

job
23 maart 2010, 18:48
Ik had -7...

Heb een jaar of 8 geleden Lasek (niet Lasik) laten doen - sindsdien perfect zicht. Echt een aanrader.
De euhm... 'schrik' weerhoudt me daarvan.

Jazeker
23 maart 2010, 18:52
Ik had -7...

Dan ken je "bijna blind zonder" gevoel vast ook wel :-)

Heb een jaar of 8 geleden Lasek (niet Lasik) laten doen - sindsdien perfect zicht. Echt een aanrader.

Ik heb vaak bij mijn oog chirurg navraag gedaan en die vond het meestal raadzaam om toch de effecten op lange termijn te bekijken, gezien de technologie, weze het nu Lasek of Lasik, over een mensenleven nog vrij kort bekend is. Maar des te beter als je er tevreden over bent.

Nelle
23 maart 2010, 19:03
Prutske toch. Dat is zo goed als niets. Ikzelf ben nagenoeg blind zonder bril. Ergens in de orde van -8 en -9. Dan ga je nogal makkelijk voor titanium montuur en de meest verdunde glazen die je kan krijgen als je geen loeizware steriliseerbokaal op je gezicht wil. Al zeker niet als je die van bij het ontwaken tot het doven van de lichten op je gezicht moet hebben. Mijn nu drie dagen " oude" nieuwe bril heeft me een half netto maandloon gekost en vooralsnog kamp ik niet bepaald met de armoedegrens qua inkomen.

Een meevallertje wel... Ik had op hun site een bon gezien van 20 euro korting (niet te cumuleren met andere acties, etc... de usual blabla). Maar afgedrukt (alle beetjes helpen) en in mijn borstzakje gestoken. Kom ik daar binnen om mijn bril af te halen en blijkt het daar open deur weekend te zijn. 20 procent korting die avond en dat is een flink bedrag als het over mijn bril gaat. Ik kon direkt mijn fiere gieter opbergen en afzien van mijn voornemen om met een zwaai die bon boven te halen. Soms heb je al eens geluk.

Maar soit... een leesbril van 1.5 is echt nog wel een licht ding hoor. Gezien je verziend bent, is het slechte nieuws wel dat dit doorgaans slechter wordt naarmate de leeftijd, maar ik neem aan dat je nu nog te jong bent om daar last van te hebben. verziendheid is iets dat vooral toeslaat eens de 50 voorbij. Op bijziendheid staat geen leeftijd maar het kan in het beste geval stabiliseren, nooit verbeteren.

Dus de uit je bed vallen omdat je wakker wordt naast een echt lelijke vrouw, zal jou niet rap overkomen omdat je haar 's morgens niet kan zien?

Zwartengeel
23 maart 2010, 19:13
Da's 'peanuts'.

Ik draag contactlenzen lenzen sterkte -7.50.

Jazeker
23 maart 2010, 19:51
Dus de uit je bed vallen omdat je wakker wordt naast een echt lelijke vrouw, zal jou niet rap overkomen omdat je haar 's morgens niet kan zien?

Het eerste wat ik 's ochtends doe, is naar mijn bril grijpen. Dan pas volgt de gil en waarschijnlijk ook een dure bril aan diggelen door uit mijn nest te rollen.

*denkt*

Zou een bus insecticide op mijn nachtkastje opvallen, denk je?

Nynorsk
23 maart 2010, 19:52
Mijn bril is ook redelijk sterk. Ge moet maar eens vragen aan dronkie.

SDX
23 maart 2010, 19:59
Het eerste wat ik 's ochtends doe, is naar mijn bril grijpen. Dan pas volgt de gil en waarschijnlijk ook een dure bril aan diggelen door uit mijn nest te rollen.

*denkt*

Zou een bus insecticide op mijn nachtkastje opvallen, denk je?

Ik dacht dat je met zo'n myopie (van om en bij de -8, 9 of 10) van dichtbij, op centimeter of millimeter-afstand, haarscherp kon zien, beter zelfs dan niet-brildragers, is dat dan niet zo?

Samson616
23 maart 2010, 20:03
Ik heb geen sterke bril meer nodig en zet me terug gewoon ipv er gehurkt te gaan op staan. Ik probeer wel steeds van het thuis te doen.

Jazeker
23 maart 2010, 20:17
Mijn bril is ook redelijk sterk. Ge moet maar eens vragen aan dronkie.

Heeft ie al zo hard op je geklopt? 8O

Jazeker
23 maart 2010, 20:20
Ik dacht dat je met zo'n myopie (van om en bij de -8, 9 of 10) van dichtbij, op centimeter of millimeter-afstand, haarscherp kon zien, beter zelfs dan niet-brildragers, is dat dan niet zo?

Neen. Dat is helaas niet zo. Je kan scherp zien op korte afstand, maar uit eigen ervaring is het mijn indruk dat korte afstand wel HEEL kort wordt bij zulke waarden. Ik kan mijn scherm niet lezen op een afstand van 20 cm zonder bril of andere lenzen.

cookie monster
23 maart 2010, 20:51
Dus de uit je bed vallen omdat je wakker wordt naast een echt lelijke vrouw, zal jou niet rap overkomen omdat je haar 's morgens niet kan zien?No woman , no pie ,darom dat alleen woon ,
kunnendevrouwkes niet naast knappe man wakkerworden :lol:

Ikkemet lelijke trezebeezekes :oops:
Of ikke , quasimodo , met barbie :-D

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

Sommigekijken alsof steriliseerbokalenop heb ,
of kijkenalsof je en onnozelaarn / aansteller bent ,
wel , i geef erdan eenextra lap op :-D

@ Jazeker , GROTE ofkleine letters ??

kzelf zieniks scherp , met/zonder !!
Natuurlijk metbeter , maar nieperfekt !!
Grote letters !!!! Klein = riende knots !!!!
Zonderbril , HEEL dichtbij zie weliets , maar....
ogenvermooien dan FUCKING snel !!!!
Metr bril mag ookniete lang piekeren op 1punt !!!!
Zonder doedat ookniet !!
Doen mij ogenzeer , wel ,i ga daneffe slapen !!

Jazeker
23 maart 2010, 20:54
@ Jazeker , GROTE ofkleine letters ??


Zonder bril kan ik niets meer lezen. Ik ben zo erg bijziend dat het op verziend gaat lijken.

Ik wapen me ertegen. Mijn oogartsen geven me met bril 10 op 10 voor gevechtspiloot. Zonder bril zie ik niets.

From_Vlaanderen
23 maart 2010, 20:55
Ik zie alles. Ik gebruik enkel een zonnebril met uv-protectie.

SDX
23 maart 2010, 20:58
Neen. Dat is helaas niet zo. Je kan scherp zien op korte afstand, maar uit eigen ervaring is het mijn indruk dat korte afstand wel HEEL kort wordt bij zulke waarden. Ik kan mijn scherm niet lezen op een afstand van 20 cm zonder bril of andere lenzen.

Dat bedoel ik, op heel erg korte afstand bvb.neuslengte, een paar centimeterkes, toch?

cookie monster
23 maart 2010, 21:02
blinde soldaat kan weer zien via zonnebril en tong

http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/aid910994/blinde-soldaat-kan-weer-zien-via-zonnebril-en-tong.aspx (http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/aid910994/blinde-soldaat-kan-weer-zien-via-zonnebril-en-tong.aspx)

http://www.guardian.co.uk/society/2010/mar/15/blind-soldier-tongue-sight (http://www.guardian.co.uk/society/2010/mar/15/blind-soldier-tongue-sight)

New glasses allow blind soldier to 'see' with his tongue (http://www.youtube.com/watch?v=Sfjr2ObNqbM#)
Blind Liverpool soldier Craig Lundberg 'sees' using Brai... (http://www.youtube.com/watch?v=NX4S9jRJuLc#)
Device Lets the Blind See With Their Tongues (http://www.youtube.com/watch?v=FkQV4tSxT8E#)
Blind soldier learns to 'see' with his tongue (http://www.youtube.com/watch?v=RaTzQVHi-C4#ws)

cookie monster
23 maart 2010, 21:06
Mijn oogartsen geven me met bril 10 op 10 voor gevechtspiloot. Zonder bril zie ik niets.Oei , voormij , da'wordt opgoed gelukraak :oops:
Ernaast = bingo ;-)

Mochtik maw vliegtuig besturen , da'wordt eenonvergeetlijke reis :lol: :-D
Hartpatiënten , zelfmoordcommandfo's nietoegelaten :oops:

Maximus Aurelius
23 maart 2010, 22:15
+ of - ?



mocht ik het weten...

tis alleszins voor ver te kijken dat ik een bril nodig zou hebben

Maximus Aurelius
23 maart 2010, 22:17
Prutske toch. Dat is zo goed als niets.

Maar soit... een leesbril van 1.5 is echt nog wel een licht ding hoor. Gezien je verziend bent, is het slechte nieuws wel dat dit doorgaans slechter wordt naarmate de leeftijd, maar ik neem aan dat je nu nog te jong bent om daar last van te hebben. verziendheid is iets dat vooral toeslaat eens de 50 voorbij. Op bijziendheid staat geen leeftijd maar het kan in het beste geval stabiliseren, nooit verbeteren.



het is om ver te kunnen zien, my friend. dichtbij zie ik goed genoeg.


in casu betrof het een megalomane board room alwaar ik, op mooie afstand gezeten, de slides nauwelijks kon volgen zonder bril.

Jazeker
24 maart 2010, 09:05
het is om ver te kunnen zien, my friend. dichtbij zie ik goed genoeg.


in casu betrof het een megalomane board room alwaar ik, op mooie afstand gezeten, de slides nauwelijks kon volgen zonder bril.

Heb je het dan niet over -1.5 ipv +1.5? Het lijkt me dat je dan eerder bijziend bent. Tipje: glazen voor verziendheid lijken op vergrootglazen waarbij je ogen groter lijken dan ze zijn. Glazen voor bijziendheid tonen je ogen veel kleiner dan ze echt zijn. Doe de test in de spiegel en je weet het. Hoewel dat bij jouw minimale sterkte amper te zien zal zijn.

BigF
24 maart 2010, 10:23
Ik heb ook straffere glazen nodig

Ge wilt ni weten wat voor straffe glazen wij eigenlijk nodig hebben om uw posts te overleven.

;-)

Anna List
24 maart 2010, 10:24
Ge wilt ni weten wat voor straffe glazen wij eigenlijk nodig hebben om uw posts te overleven.

;-)

:cheer: Duvelglazen :cheer:

BigF
24 maart 2010, 10:24
Hoewel dat bij jouw minimale sterkte amper te zien zal zijn.
Ge weet nooit, hij heeft dan wel zijnen bril op eh...

Nelle
24 maart 2010, 10:25
Mijn bril is ook redelijk sterk. Ge moet maar eens vragen aan dronkie.

Ge hebt heel zijn voet gelakt? :-D

Anna List
24 maart 2010, 10:26
Anna heeft 10/10 vision :-)

Jazeker
24 maart 2010, 10:30
Ge weet nooit, hij heeft dan wel zijnen bril op eh...

Ja. En water is nat.

Txiki
24 maart 2010, 10:50
brilsmurf

Jazeker
24 maart 2010, 11:26
brilsmurf

Moppersmurf

Nelle
24 maart 2010, 11:27
lolsmurf :mrgreen:

Anna List
24 maart 2010, 11:28
:cheer: smurfin :cheer:



dat hadde kunnen denken van mij hé ;-)

Zwartengeel
24 maart 2010, 11:33
Potige smurf, uiteraard. ;-)

'Ik ga op uw muil slaan.'

Jazeker
24 maart 2010, 11:46
:cheer: smurfin :cheer:



dat hadde kunnen denken van mij hé ;-)

Everybody goes smurfin' , smurfin USA!

Jazeker
24 maart 2010, 11:47
'Ik ga op uw muil slaan.'

:cheer: Wanneer gaan we naar Melsen? :-D

Anna List
24 maart 2010, 11:48
Everybody goes smurfin' , smurfin USA!

:cheer: smurfin smurfin, windsmurfin :cheer:

Dronkoers
24 maart 2010, 11:50
Anna heeft 10/10 vision :-)

Nie goe gekeken dan, volgens mij moet da 12/12 zijn ;-)
'k weet het, 't zijn zo'n kleine getallekes eh :-P

Dronkoers
24 maart 2010, 11:51
:cheer: Wanneer gaan we naar Melsen? :-D

Melsen is Melseels voor Melsele. Waarom trap ik er altijd in? :-(

Nelle
24 maart 2010, 11:52
Melsen is Melseels voor Melsele. Waarom trap ik er altijd in? :-(

vrijdag ga ik naar Melsen :cheer:

Anna List
24 maart 2010, 11:53
Nie goe gekeken dan, volgens mij moet da 12/12 zijn ;-)
'k weet het, 't zijn zo'n kleine getallekes eh :-P

ik heb nog getwijfeld over 100/100 eigenlijk

maar ik weet gewoon niet op welke schaal dat wt genomen

had bij t leger alleen de pech dat mijn 'meesteroog' links is en ik rechtshandig ben ... anders had ik mogen gaan scherpschutteren ... zonde ik deed dat wel graag ...

Dronkoers
24 maart 2010, 11:54
vrijdag ga ik naar Melsen :cheer:

Probeert ge me nu gek te maken? :-D

Dronkoers
24 maart 2010, 11:54
ik heb nog getwijfeld over 100/100 eigenlijk

maar ik weet gewoon niet op welke schaal dat wt genomen

had bij t leger alleen de pech dat mijn 'meesteroog' links is en ik rechtshandig ben ... anders had ik mogen gaan scherpschutteren ... zonde ik deed dat wel graag ...

ik heb ook overal het maximum, behalve verzicht met links, dat is een 10/12 :-)

Nelle
24 maart 2010, 11:54
Probeert ge me nu gek te maken? :-D

dat gaat niet meer ;-)

Dronkoers
24 maart 2010, 11:55
dat gaat niet meer ;-)

In Melsen zeggen ze da ook :-(

Nelle
24 maart 2010, 11:56
In Melsen zeggen ze da ook :-(

:lol:

Anna List
24 maart 2010, 11:57
Melsen is Melseels voor Melsele. Waarom trap ik er altijd in? :-(

:cheer: een vrouw met grote melsen :cheer:

Dronkoers
24 maart 2010, 12:01
:cheer: een vrouw met grote melsen :cheer:

bgf-vrouwen? :-o

Anna List
24 maart 2010, 12:04
bgf-vrouwen? :-o

gij ga mij niet doen vragen wat dat is hoor !

Zwartengeel
24 maart 2010, 12:05
Melsen is Melseels voor Melsele. Waarom trap ik er altijd in? :-(

Dat is dan zoals ze in Erwetegem spreken over 'ertegem'.

vlijmscherp
24 maart 2010, 12:08
Dat is dan zoals ze in Erwetegem spreken over 'ertegem'.

of zoals in Moerzeke over "Moes".

Zwartengeel
24 maart 2010, 12:11
of zoals in Moerzeke over "Moes".

Of zoals in Scheldewindeke over 'Wiendééke'.

Nelle
24 maart 2010, 12:19
Of zoals in Scheldewindeke over 'Wiendééke'.

Of zoals in Brugge over Bruhhe

Dronkoers
24 maart 2010, 12:34
of sint-gillis, sint-gillis-waas en gint-gillis-dendermonde over "sint-gillis" bezig zijn

Nelle
24 maart 2010, 12:35
maar niet dezelfde Sint-Gillis he!

Dronkoers
24 maart 2010, 12:43
maar niet dezelfde Sint-Gillis he!

Jamaja, kunt er dan maar aan uit eh :-D

Nelle
24 maart 2010, 12:45
Jamaja, kunt er dan maar aan uit eh :-D

Da's gelijk Beveren he :-D

Ze zijn in't waasland wel niet orgineel eigenlijk

Dronkoers
24 maart 2010, 12:52
Da's gelijk Beveren he :-D

Ze zijn in't waasland wel niet orgineel eigenlijk

Beter dan de Amerikanen die overal gewoon "New" voorzetten ;-)

Nelle
24 maart 2010, 12:53
Beter dan de Amerikanen die overal gewoon "New" voorzetten ;-)

da's waar, stel je voor: New Beveren aan de Leie

Dronkoers
24 maart 2010, 12:54
da's waar, stel je voor: New Beveren aan de Leie

klinkt wel ;-)

Nelle
24 maart 2010, 12:57
klinkt wel ;-)

het heeft iets poetisch he ;-)

Anna List
24 maart 2010, 12:59
Of zoals in Brugge over Bruhhe

zetje vanahter ! :-)

Derk de Tweede
24 maart 2010, 13:30
+ 3 :-(

Maximus Aurelius
24 maart 2010, 20:22
Heb je het dan niet over -1.5 ipv +1.5? Het lijkt me dat je dan eerder bijziend bent. Tipje: glazen voor verziendheid lijken op vergrootglazen waarbij je ogen groter lijken dan ze zijn. Glazen voor bijziendheid tonen je ogen veel kleiner dan ze echt zijn. Doe de test in de spiegel en je weet het. Hoewel dat bij jouw minimale sterkte amper te zien zal zijn.



ik draag momenteel geen bril...

Zwartengeel
24 maart 2010, 20:47
da's waar, stel je voor: New Beveren aan de Leie

:cheer: Beveren-aan-de-Leie :cheer:

:cheer: Dragon's Blaze :cheer:

:-( Waar is de tijd... :-(